Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Bellatrix schreef:Ik heb er serieus nog nooit van gehoord.
Telegram heb ik wel maar gebruik ik eigenlijk maar voor 1 persoon omdat die geen WhatsApp meer wilde.
Ik zie geen reden om over te stappen, iedereen in mijn buurt heeft gewoon WhatsApp.
Biebz schreef:Ik heb hem ook gedownload. Maar helaas maar 2 contacten die het gebruiken.
Ik wil het liefst van meta af, dus geen Facebook, Instagram en WhatsApp meer.
Maar aan de andere kant merk ik dat ik er toch best wel afhankelijk van ben geworden.
germie schreef:Ik heb heel veel te danken aan Facebook. Zonder Facebook was ik in bepaalde landen nooit geweest, had ik nooit de stap naar CCR cave instructeur in Amerika durven nemen, enz.
Er zijn daar bij mij gewoon contacten ontstaan en uiteindelijk hebben we elkaar ontmoet. Zo heb ik in februari op een beurs eindelijk een Chinees ontmoet waar ik al 5 jaar contact mee heb. Dat vind ik gewoon leuk en was zonder Facebook nooit gebeurd.
Citaat:Meta’s newly announced content moderation policies can largely be broken into three core shifts:
* Policy Allowances for Hateful Rhetoric: Meta’s updated Community Standards now expressly permit users to describe LGBTQ+ people as mentally ill or abnormal and to call for their exclusion from professions, public spaces, and society based on their sexual orientation and gender identity.
* Community Notes Replace Fact-Checkers: In the style of X (formerly Twitter), Meta will rely exclusively on user-generated notes to provide context, retiring its fact-checking function altogether.
* Reduced Focus on Harmful Content: Moderation will now prioritize illegal content, significantly downsizing the scope of moderation efforts across the board and leaving room for “lawful but awful” hate, harassment, and abuse to circulate unchecked.
Hiraeth schreef:germie schreef:Ik heb heel veel te danken aan Facebook. Zonder Facebook was ik in bepaalde landen nooit geweest, had ik nooit de stap naar CCR cave instructeur in Amerika durven nemen, enz.
Er zijn daar bij mij gewoon contacten ontstaan en uiteindelijk hebben we elkaar ontmoet. Zo heb ik in februari op een beurs eindelijk een Chinees ontmoet waar ik al 5 jaar contact mee heb. Dat vind ik gewoon leuk en was zonder Facebook nooit gebeurd.
Dat is allemaal heel leuk en ik denk dat menig gebruiker vergelijkbare goede herinneringen heeft aan Facebook, maar dat verandert niet het feit dat Facebook in januari hun voorwaarden heeft veranderd. Niet alleen wordt steeds meer data gebruikt voor het trainen van AI, maar de nieuwe regels zorgen actief voor een onveilige sfeer voor kwetsbare groepen zoals de LHBT-gemeenschap.Citaat:Meta’s newly announced content moderation policies can largely be broken into three core shifts:
* Policy Allowances for Hateful Rhetoric: Meta’s updated Community Standards now expressly permit users to describe LGBTQ+ people as mentally ill or abnormal and to call for their exclusion from professions, public spaces, and society based on their sexual orientation and gender identity.
* Community Notes Replace Fact-Checkers: In the style of X (formerly Twitter), Meta will rely exclusively on user-generated notes to provide context, retiring its fact-checking function altogether.
* Reduced Focus on Harmful Content: Moderation will now prioritize illegal content, significantly downsizing the scope of moderation efforts across the board and leaving room for “lawful but awful” hate, harassment, and abuse to circulate unchecked.
https://www.hrc.org/news/metas-new-poli ... afe-online
Het is dus heel logisch dat steeds meer mensen Meta-moe zijn en zoeken naar andere alternatieven. Net als Twitter zijn de Meta producten actief zichzelf in de voet aan het schieten qua moderatie.![]()
Het probleem is alleen dat iedereen hier in Denemarken eigenlijk Facebook Messenger gebruikt. Ik vond dat al gebruiksonvriendelijk voordat de Zuckerberg-aap uit de mouw kwam.Op dit moment forceert mijn omgeving dus nog Meta op mij, maar ik hoop er af te kunnen stappen zodra de golf eindelijk mijn sociale kringen bereikt.
germie schreef:Telegram is niet echt een goed alternatief. Privacy-technisch zit het heel slecht in elkaar. Er is geen E2E encryption, afgezien van een optionele "secret chat" en ook die is heel raar geinplementeerd. Berichten worden ook allemaal plain-tekst op hun servers opgeslagen. En zo zijn er nog wel meer problemen mee. Het staat met een reden bekend als de app waar veel niet-zo-zuivere partijen op zitten.Het beste 'alternatief' is op dit moment Telegram, daar zitten nog best veel bekenden op. Maar krijg ik wel geregeld een bericht van iemand die ik niet ken. Die blokkeer ik dan ook direct.
Ik vind het verder belangrijk dat er ook een gebruiksvriendelijke webversie is. Ik gebruik web whatsapp veel meer dan whatsapp op de telefoon. Ik vind nog steeds internetten op een telefoon niet fijn, typen te traag, scherm te klein.
prompter schreef:Signal valt onder een non-profit organisatie (Signal Foundation). Er is dus niet 1 eigenaar die alles bepaald, en er is geen winstoogmerk. Financiele gegevens moeten ook uitgegeven worden. De foundation draait voornamelijk op donaties. Zeker onder de IT'ers zijn er best wat mensen die doneren, onder het mom "niks is gratis, liever betalen met geld dan data". Doneren kan in sommige landen ook van je belastbaar inkomen worden afgetrokken omdat het als goed doel gezien wordt, hoewel dat in Nederland naar mijn weten niet kan (puur omdat ze niet bij de Nederlandse lijst voor goede doelen ingeschreven staan, is ook nooit een poging tot gedaan nog. Als dat wel gebeurd kan het wel. Dat is dus in andere landen wel gedaan).Facebook heb ik al een tijd geleden vaarwel gezegd, whatsapp heb ik nooit willen hebben en toch mis ik niks in het leven. Van wie/wat is Signal eigenlijk?
Cambionn schreef:germie schreef:Telegram is niet echt een goed alternatief. Privacy-technisch zit het heel slecht in elkaar. Er is geen E2E encryption, afgezien van een optionele "secret chat" en ook die is heel raar geinplementeerd. Berichten worden ook allemaal plain-tekst op hun servers opgeslagen. En zo zijn er nog wel meer problemen mee. Het staat met een reden bekend als de app waar veel niet-zo-zuivere partijen op zitten.Het beste 'alternatief' is op dit moment Telegram, daar zitten nog best veel bekenden op. Maar krijg ik wel geregeld een bericht van iemand die ik niet ken. Die blokkeer ik dan ook direct.
Ik vind het verder belangrijk dat er ook een gebruiksvriendelijke webversie is. Ik gebruik web whatsapp veel meer dan whatsapp op de telefoon. Ik vind nog steeds internetten op een telefoon niet fijn, typen te traag, scherm te klein.
Signal heeft een desktop app die hetzelfde kan als de web-app. Reden om het een desktop app te maken is omdat dat beveiligingtechnisch gewoon veel voordelen heeft die je in je browser niet hebt.
prompter schreef:Facebook heb ik al een tijd geleden vaarwel gezegd, whatsapp heb ik nooit willen hebben en toch mis ik niks in het leven. Van wie/wat is Signal eigenlijk?
Citaat:Wat is Signal en waarom is het anders?
Signal is een berichtenapp, vergelijkbaar met bekendere apps zoals WhatsApp en Telegram. De app is opgericht door Moxie Marlinspike, expert op het gebied van privacy en beveiliging, en Brian Acton, medeoprichter van WhatsApp. Acton verliet WhatsApp in 2017 vanwege onenigheid met Facebooks plannen voor advertenties en dataverzameling. In 2018 steunde hij Signal met een donatie van 50 miljoen dollar en hielp hij bij het oprichten van de Signal Foundation, met als doel een platform te creëren dat volledig vrij is van commerciële belangen en privacy centraal stelt.
Wat Signal echt onderscheidt van andere apps, is dat privacy de hoogste prioriteit heeft. Waar andere apps data verzamelen om bijvoorbeeld inkomsten te genereren, wordt Signal als non-profit volledig gefinancierd door donaties (Signal.org). Hierdoor zijn er geen commerciële belangen, zoals het verkopen van gebruikersdata of het tonen van advertenties.
Winged schreef:Ik heb het gedownload, maar heb er nog geen enkel contact opDe intentie is er in ieder geval om over te stappen.