Duurzaam leven, hoe draag jij bij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 20:42

Voor ons iets waar we eigenlijk al heel lang mee bezig zijn, moestuin, fruitbomen, lokaal kopen (boerderijwinkels en biologisch) steeds minder vlees en vooral met de seizoenen mee eten.

We hebben dan het geluk dat een straat verder een heel kleinschalige boerenwinkel zit, die eieren van eigen kippen verkopen (breng je eigen eierdoos mee retour, recyclen), verse (rauwe) melk nog ouderwets in glazen flessen die je weer mee retour neemt, dat soort dingen.

Huis o.a. na-geisoleerd, zonnepanelen, verwarmen idd met airco, geen vliegvakanties, en sinds kort een e-auto. Verwarming per ruimte, als het koud is lekker een warme trui aan en dekentje op de bank.
Werk veel van thuis uit.
Zo min mogelijk plastic (denk aan haarzeep, wasmiddelen of poetsspul, voorverpakte groente en fruit koop ik doorgaans ook niet)
Kleding: niks van shein, Temu, primark & co, ik koop liever iets degelijks of 2e hands.

Ik snap wat Hutcherson bedoeld, kijk naar een kant en klare oliebollenmix, maak je dat gewoon zelf heb je maar 3 ingrediënten, (goed biologisch meel, gist en water), als je kijkt wat er in dat pak zit schrik je.
Leer maar eens etiketten van voeding lezen ;(

Pas nog een leuke site ontdekt, Meukvrij met Monique, amandelmelk als voorbeeld.
Het is momenteel best een hype vegan te eten/drinken, maar kijk maar eens waar je eten vandaan komt en wat er in zit. Soms best alternatieven die je ook zelf kunt maken.
Is het meer werk, jazeker, maar uiteindelijk komt dat ook ten goede aan je gezondheid.

Dus ja, binnen de grenzen van onze mogelijkheden leven we zo duurzaam mogelijk, in heel brede zin.
En inderdaad, geen kinderen...die is wel een beetje flauw, maar hey, elke ecologische voetafdruk die minder is, is er een :D

Eline_S_S

Re: Duurzaam leven, hoe draag jij bij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-25 22:28

Inderdaad de impact en werkwijze van de voedselindustrie… Ik beoordeel mijn voeding graag met de Nova classificatie. Die beoordeeld de mate van gezondheid aan de hand van bewerking.
Afbeelding

Is geloof ik van een Braziliaanse wetenschapper :).

Het is allemaal een stukje milieubewustheid, maar ook zeker een bijdrage aan mijn eigen gezondheid en mijn lijf!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 22:55

Geen kinderen, geen vlees en geen vliegvakanties meer.

Gezien de staat van onze planeet en waar het heen gaat begrijp ik ook werkelijk niet waarom er mensen zijn die aan kinderen beginnen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 12:33

Dan moeten mensen deze even kijken:
https://npo.nl/start/video/over-bevolking

Geen kinderen krijgen is verreweg het beste voor de aardkloot en dan kun je als kindervrij persoon nog gewoon de wereld over vliegen en vlees eten. Het is echt absurd hoeveel CO2 er bespaard wordt door geen kinderen te krijgen. (en dan zeg ik niet dat niemand meer aan kinderen mag beginnen, maar je moet dan niet als ouder gaan wijzen naar de mensen die vliegen).

Maar ik denk dat het bij vegetarisch eten wel wat uitmaakt wat je eet. Want die ultrabewerkte vleesvervangers zijn echt niet beter dan een stukje vlees. Ik vind een keer vegetarisch niet erg, maar het hoeft van mij dan ook niet op vlees te lijken.

Er is overigens 1 ding wat ik echt heerlijk vind, maar wat je eigenlijk zo min mogelijk zou moeten eten en dat is tonijn. Dat wordt aardig met uitsterven bedreigd, maar is ook oh zo lekker. Ik heb het al een hele tijd niet meer gehad overigens.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 13:44

Klopt germie, daarom vind ik iemand als Jesse Klaver (GroenLinks) ook een enorme hypocriet; hij heeft maar liefst 4 kinderen. Van zo iemand kan ik niet geloven dat ie een groenere wereld wil. 60 ton CO2 per kind per jaar, tel maar uit. Vervolgens wel werkende mensen met hun busje uit de stad willen weren of met een wijzend vingertje plastic zakjes verbieden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 13:47

Tussen 1 of 2 keer vliegen per jaar of elke maand ergens met het vliegtuig heen vind ik wel een verschil.
Hier geen kinderen, de auto pak ik 1 keer per week om naar mijn ouders te gaan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 14:03

Ik vind dat altijd zo'n dooddoener om te zeggen dat je nergens rekening mee hoeft te houden omdat je geen kinderen hebt. Alsof dat soort mensen bewust geen kinderen hebben gekregen vanwege het klimaat :)) Nee natuurlijk niet.

Vleesvervangers hebben een kleinere voetafdruk dan een stuk vlees, dat is gewoon een feit.

Ik vind het ook hypocriet dat er mensen in de politiek zitten die meer dan twee kinderen hebben, of veel vliegen, of vlees eten, en wel dat duurzaam leven promoten.. ze hebben toch een voorbeeldfunctie. Maar aan de andere kant; zo'n kind kan ook juist heel minimalistisch opgevoed worden, en zich later juist inzetten voor duurzaamheid en een groter verschil maken dan wanneer linkse mensen nauwelijks nog kinderen zouden krijgen en de hele wereld overspoeld zou worden door alleen maar slecht opgevoede 'ikke-ikke-en de rest kan stikken'-kinderen, om even een overdreven voorbeeld te geven.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 14:10

Vier kinderen is best veel ja. Of zit er een tweeling bij?
Ik heb ook kinderen, twee. Destijds waren die milieu-overwegingen nog niet zo toegespitst op het krijgen van kinderen. Maar ik had die twee waarschijnlijk toch wel gekregen. Heb wel eerst adoptie overwogen (wegens kleine kans op zwangerschap vanwege ziekteverleden) Maar toen was ik toch opeens zwanger. En nog een keer.
En er moeten voor de instandhouding van de soort natuurlijk wel kinderen geboren blijven worden. Want ook in de ontwikkelingslanden zal het aantal kinderen gaan afnemen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 14:13

Mwoah, voordat de mensheid uitsterft mogen we nog wel even :')

En dan heb je van die mensen met 20 kinderen...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 14:26

Maar als je dan kinderloos blijft, en dat is ongewenst, dan wordt er toch geoordeeld als die persoon dus als een soort invulling in het leven of compensatie voor die leegte veel reist.
Volgens die documentaire kun je elke week naar New York vliegen en dan stoot je nog minder uit dan iemand met een kind.
Dat vind ik wel iets om over na te denken, of je nu wel of niet kinderloos of kindervrij bent. Want je kunt dan eventueel weer je kinderen keuzes laten maken die mogelijk iets minder CO2 uitstoten zodat je gelijk komt te staan aan elke 8 of 9 dagen naar New York vliegen i.p.v. elke 7 dagen.

Er wordt ook gesteld dat 1 Nederlands kind qua uitstoot overeenkomt met 198 kinderen in een land in Afrika, daar zit natuurlijk wel iets in om er bijvoorbeeld 197 kinderen van te maken, of misschien zelfs maar 190 kinderen. Dat kan door wat meer tweedehands te kopen, of wat langer je kleding te dragen, wat meer lokaal te kopen, enz.
Mits dat betaalbaar is natuurlijk. Want geld speelt toch echt bij elke keuze een rol.

Ik heb ook niet de illusie dat ik een lage voetafdruk heb. Ik kan die dus door af en toe een bepaalde keuze te maken wel verlagen. Maar ik vind dat er ook kwaliteit van leven moet zijn. Nederland is niet het land waar je kunt leven zoals je kunt leven in een ontwikkelingsland, of je nu wilt of niet. Hier zal toch die internetverbinding noodzaak zijn, want anders kan ik m'n werk niet doen bijvoorbeeld. En ja, dan gebruik je weer servers en als je weet hoeveel water Google gebruikt in de Eemshaven, tja, wij leven nu eenmaal ook anders dan in sommige andere landen. En dat aanpassen is gewoon niet realistisch.

En er zijn ook dingen die beslist anders zouden kunnen. Een voorbeeld: waarom is (nog even afgezien of je überhaupt wel vindt dat je in Nederland vakantie kunt vieren) in de zomervakantie in Nederland op vakantie gaan zo extreem duur dat het goedkoper is om met de auto naar Oostenrijk te rijden en daar een week een huisje te huren? Als men nu er voor zou zorgen dat vakanties in eigen land betaalbaarder worden, dan zouden er mogelijk mensen zijn die niet naar Oostenrijk rijden met de auto.
Maar ja, wij hebben geen bergen, geen koraalriffen, geen skiliften, geen rijstvelden dus als je dat wilt zien, dan moet je toch reizen. Een VR bril opzetten geeft je echt niet het gevoel van een echte reis. Het buiten adem zijn door hoogte, een ijslaag in een skipiste, een kwalletje wat in je wang prikt, enz. Dat mis je echt met VR.
Maar als je nog jonge kinderen hebt, die zijn feitelijk net zo gelukkig in Nederland op een camping met een speeltuin dan in Oostenrijk. Maar daar speelt dan de prijs de doorslag.

En waarom is het zo moeilijk om de BTW op groenten en fruit naar 0% te brengen en zo gemakkelijk om de btw op alles maar te verhogen naar 21.4%? Ongezonde en niet duurzame keuzes worden door onze overheid nog steeds gestimuleerd.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 14:30

Captain schreef:
Niet, ik heb niet de illusie dat ik een verschil kan maken. Ik leef mijn leven dus gewoon zoals ik wil. :+

Ik dus ook. Kijk nergens naar! Alleen als het voor mij gunstig uitpakt. Het is niet te voorkomen dat de wereld anders wordt en het milieu, in de oertijd zag het er ook al anders uit en ik geloof dat de wereld sowieso zou veranderen. Anders zouden de planeten ook niet zijn ontstaan etc etc.

En ik kan niks met de illusie dat het milieu ten onder gaat aan het eten van vlees. Planten moeten groeien en dat doen ze niet zonder mest. En planten verbouwen/oogsten is ook belastend voor het milieu. Ik zie niet in dat havermelk beter voor het milieu is dan koeienmelk.

Wij zijn niet gemaakt om te leven op alleen planten.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 14:45

germie schreef:
Dan moeten mensen deze even kijken:
https://npo.nl/start/video/over-bevolking

Geen kinderen krijgen is verreweg het beste voor de aardkloot en dan kun je als kindervrij persoon nog gewoon de wereld over vliegen en vlees eten. Het is echt absurd hoeveel CO2 er bespaard wordt door geen kinderen te krijgen. (en dan zeg ik niet dat niemand meer aan kinderen mag beginnen, maar je moet dan niet als ouder gaan wijzen naar de mensen die vliegen).

De aarde kan heus wel een hoop extra mensen ondersteunen, alleen niet als die allemaal een westerse leefstijl hebben. Daarbij zijn de geboortecijfers in westerse landen al jaren aan het dalen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 14:45

Zonnetje81 schreef:
Captain schreef:
Niet, ik heb niet de illusie dat ik een verschil kan maken. Ik leef mijn leven dus gewoon zoals ik wil. :+

Ik dus ook. Kijk nergens naar! Alleen als het voor mij gunstig uitpakt. Het is niet te voorkomen dat de wereld anders wordt en het milieu, in de oertijd zag het er ook al anders uit en ik geloof dat de wereld sowieso zou veranderen. Anders zouden de planeten ook niet zijn ontstaan etc etc.

En ik kan niks met de illusie dat het milieu ten onder gaat aan het eten van vlees. Planten moeten groeien en dat doen ze niet zonder mest. En planten verbouwen/oogsten is ook belastend voor het milieu. Ik zie niet in dat havermelk beter voor het milieu is dan koeienmelk.

Wij zijn omnivoor, we kunnen daardoor zowel overleven op alleen planten als veel vlees als een combi. Er zijn genoeg onderzoeken die aantonen dat een plantaardig dieet gezonder is dan een dieet met veel vlees.

De havermelk is beter voor het milieu doordat er veel meer plantaardig voedsel nodig is om een liter koeienmelk te maken dan om een liter havermelk te maken. Dat is gewoon een simpel sommetje.
We hebben inderdaad mest nodig, maar niet in de gigantische hoeveelheden zoals we die nu produceren. En er zijn zat bio boeren die groente verbouwen zonder dierlijke mest. Er zijn ook onderzoeken gaande naar het onttrekken van fosfaat uit menselijke poep. In de middeleeuwen gebruikten ze die zelfs vers :=
Kringlooplandbouw zou al een goede eerste stap zijn.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 16:30

Zonnetje81 schreef:
Captain schreef:

Dit is wel dom hoor… Jij denkt dat de megatonnen Co2 en andere zooi die dagelijks de lucht in gaat geen enkele invloed hebben op onze aarde? De hoeveelheden afval, de gigantische hoeveelheden olie en zooi die in onze oceanen terecht komt? Al het plastic, de vervuiling door fabrieken en ga zo maar door… geen enkele invloed? Ok.

Plantjes hebben mest nodig maar niet in de hoeveelheden die geproduceerd worden. De balans tussen wat een plantje nodig heeft om te groeien en de tonnen mest die wij op zeer geconcentreerde plekken produceren omdat veel mensen vlees eten is helemaal zoek.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 16:33

Jawel die plantjes hebben die mest ook nodig.
Maar de overheid heeft bedacht dat dit niet mag.
Dus moet er in plaats daarvan kunstmest gestrooid worden. Want de plantjes komen voeding te kort.

En dan even kijken hoe kunstmest gemaakt word..
Terwijl er natuurlijke mest is...

Ik zeg verder maar niks...

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 16:39

Mars schreef:
Klopt germie, daarom vind ik iemand als Jesse Klaver (GroenLinks) ook een enorme hypocriet; hij heeft maar liefst 4 kinderen. Van zo iemand kan ik niet geloven dat ie een groenere wereld wil. 60 ton CO2 per kind per jaar, tel maar uit. Vervolgens wel werkende mensen met hun busje uit de stad willen weren of met een wijzend vingertje plastic zakjes verbieden.

Al die heilige theorieën van mensen die (bewust, zeggen ze) geen kinderen hebben genomen of willen vanwege de “uitstoot” of het milieu :D

Ik zou wel willen weten wat deze mensen wel niet hebben gemist in hun leven zonder deze verrijking in het leven. Een kind geeft en brengt veel meer met zich mee dan een CO2-uitstoot van 60 ton :))

Vind dat altijd zo’n dooddoener.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 16:40

Zoals?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 16:40

DuoPenotti schreef:
Jawel die plantjes hebben die mest ook nodig.
Maar de overheid heeft bedacht dat dit niet mag.
Dus moet er in plaats daarvan kunstmest gestrooid worden. Want de plantjes komen voeding te kort.

En dan even kijken hoe kunstmest gemaakt word..
Terwijl er natuurlijke mest is...

Ik zeg verder maar niks...

Maar die plantjes die zo veel mest nodig zouden hebben, dat is helemaal niet natuurlijk. Die zijn zo ver doorveredeld en gemodificeerd dat ze in korte tijd zo hard mogelijk moeten groeien en zo veel mogelijk water en mest opslurpen.. Het gevolg; een gigantische prei zonder smaak of voedingsstoffen. Vergelijk dat met een prei uit eigen moestuin, met een normale hoeveelheid mest en de tijd om rustig te groeien, en het verschil is bizar.
Als ik een prei uit eigen tuin in stukjes snij dan sta ik te janken alsof ik een ui aan het hakselen ben _O- Zo scherp zijn die..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 16:43

Op het moment dat iemand een ander gaat wijzen op een slechte levensstijl en die heeft meer dan 1 kind is deze voor mij niet meer serieus te nemen.

Ik begrijp een kinderwens. Nou dan is 1 voldoende als je zo'n milieu fanaat bent dat je andere op de vingers tikt.

Een Klaver bijvoorbeeld is een hypocriet ten top.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 16:48

Dieuwke_ schreef:
Zoals?

Deze reactie, bijvoorbeeld :D Ik hoef het hebben van kinderen niet te verdedigen. Zo ook een Jesse Klaver (voorbeeld) niet. Het brengt iig veel meer positiefs dan 60 ton C02 uitstoten.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 16:51

CairnTerrier schreef:
Mars schreef:

Al die heilige theorieën van mensen die (bewust, zeggen ze) geen kinderen hebben genomen of willen vanwege de “uitstoot” of het milieu :D

Ik zou wel willen weten wat deze mensen wel niet hebben gemist in hun leven zonder deze verrijking in het leven. Een kind geeft en brengt veel meer met zich mee dan een CO2-uitstoot van 60 ton :))

Vind dat altijd zo’n dooddoener.

Nee hoor, ik heb geen kinderen omdat ik er niks aan vind. Niet voor iedereen is het een verrijking ;)
Maar dat maakt de besparing voor de aarde niet minder. Iemand als Jesse Klaver is gewoon een hypocriet, je hoeft geen 4 kinderen te nemen. Hij zegt het één maar uit zijn keuzes spreekt iets anders.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 16:55

DuoPenotti schreef:
Ik begrijp een kinderwens. Nou dan is 1 voldoende als je zo'n milieu fanaat bent dat je andere op de vingers tikt.

Ook daar kun je niet over oordelen. Er zijn legio redenen om meer dan 1 kind te willen en het is niet aan anderen om de legitimiteit daarvan in twijfel te trekken. Ook niet als zo iemand zich zorgen maakt over milieu (klimaat en de rest).

Nu ben ik geen 'fanaat' maar ik vind 1 kind vaak niet zo positief, niet bij het opgroeien en ook niet als de ouders krakkemikkig worden en/of overlijden. En daarom heb ik er 2.
(gebroken gezin hier, zusje en ik hebben regelmatig van elkaar verschillende adressen gehad dus en ik vond dat eenzaam).

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 16:56

Jammer, ik zie de kinderhaters alweer voorbij komen. Een een platitude van jewelste.
Laat maar...

Eh nee, ik heb geen kinderen...

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 16:59

CairnTerrier schreef:
Dieuwke_ schreef:
Zoals?

Deze reactie, bijvoorbeeld :D Ik hoef het hebben van kinderen niet te verdedigen. Zo ook een Jesse Klaver (voorbeeld) niet. Het brengt iig veel meer positiefs dan 60 ton C02 uitstoten.

Dat hoef je ook zeker niet te verdedigen. Net zo min dat je mensen zonder kinderwens niet hoeft uit te maken voor "mensen die iets gemist hebben". Een kinderwens hebben mag, net zo goed dat mensen ook geen kinderwens mogen hebben om wat voor reden dan ook.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 17:00

CairnTerrier schreef:
Dieuwke_ schreef:
Zoals?

En niemand moet zeuren omdat ik wel elk jaar het vliegtuig pak en soms zelfs meerdere keren per jaar. Het is nog altijd niet wekelijks, zelfs niet maandelijks en het is dan hooguit 2 keer per jaar, maar men moet niet gaan zeuren dat iemand zonder kinderen dan op vliegvakantie gaat.
Want dat is wel wat er gebeurt, de mensen met kinderen wijzen met vingertjes naar anderen. En dat is dan niet netjes.
Reizen brengt ook zo veel meer positiefs dan een beetje CO2 uitstoot.

Ik lees overigens nergens iets over kinderhaters senna21. Maar wel over mensen die er voor gekozen hebben geen kinderen te nemen en die lopen toch tegen vooroordelen aan over duurzaam leven omdat ze dus andere keuzes maken zoals meer vlees eten en vliegen wat iemand met een gezin misschien wel niet kan betalen omdat de kinderen geld kosten (en ook niet duurzaam blijken te zijn met de CO2 uitstoot).