Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Josien_ schreef:Alles wordt duurder en een paard hebben zal steeds moeilijker worden. Op zich is dat niet verkeerd, maar ook veel stallen verdwijnen en daarnaast waar blijven alle paarden waarvan mensen ze niet meer kunnen betalen?
Mijn persoonlijke zorg is dan ook dat ik op een gegeven moment zelf mijn paarden financieel niet meer kan bieden wat ze nodig hebben.
josien_m_ schreef:Dan kan 99,9% van de paardeneigenaren zijn paard verkopen. Paard aan huis houden is voor veruit de meesten niet haalbaar. Voor mij ook niet, of mijn pony moet bij mij op het balkon willen komen wonen...Ik heb me nooit kunnen voorstellen dat je een paard of pony koopt zonder hem zelf te kunnen verzorgen. Dus aan huis houden. [...]
josien_m_ schreef:Ik heb me nooit kunnen voorstellen dat je een paard of pony koopt zonder hem zelf te kunnen verzorgen. Dus aan huis houden. Die stalling bij een ander regelen maakt het nu zo duur. Want jaren werd er te weinig uitgetrokken voor stallingskosten, lees arbeidsloon, dus is er nu een tekort aan (goede) plekken. Niet vreemd in mijn ogen, maar het gevolg van beknibbelen.
josien_m_ schreef:Ik heb me nooit kunnen voorstellen dat je een paard of pony koopt zonder hem zelf te kunnen verzorgen. Dus aan huis houden. Die stalling bij een ander regelen maakt het nu zo duur. Want jaren werd er te weinig uitgetrokken voor stallingskosten, lees arbeidsloon, dus is er nu een tekort aan (goede) plekken. Niet vreemd in mijn ogen, maar het gevolg van beknibbelen.
DuoPenotti schreef:@josien
Jou omgeving is paard aan huis duur.
30 kilometer verderop scheelt het een paar ton.
Voor ons toen ook de reden om van Brabant naar Limburg te gaan.
Nu zijn alle huizen ondertussen belachelijk duur en is een 2 onder 1 kap al net zo duur als toen vrijstaand.
Maar in vegelijking vind ik een huis in het buitengebied minder hard gestegen dan het centrum. Tenminste dat is mijn gevoel zonder cijfers
Tegenwoordig is een huis kopen in zijn algemeenheid al extra luxe.
Josien_ schreef:josien_m_ schreef:Ik heb me nooit kunnen voorstellen dat je een paard of pony koopt zonder hem zelf te kunnen verzorgen. Dus aan huis houden. Die stalling bij een ander regelen maakt het nu zo duur. Want jaren werd er te weinig uitgetrokken voor stallingskosten, lees arbeidsloon, dus is er nu een tekort aan (goede) plekken. Niet vreemd in mijn ogen, maar het gevolg van beknibbelen.
Behalve dat dat niet echt haalbaar is in een land als Nederland, denk ik ook niet dat het dat helemaal is. Althans als ik in mijn omgeving rondvraag naar de prijzen die men kwijt is aan de paarden aan huis houden, is dat ook weer niet heel veel goedkoper dan de paarden op een pensionstalling zetten. Althans niet voor 1-3 paarden, gemiddeld gezien.
germie schreef:20 jaar geleden betaalde ik voor 25kg biks 5 euro. Van Horsefood, de basisbrok. Nu kost zo'n zak en is het 20kg geworden 12.50 ofzo (heb nog niet gekeken na 1 januari). Dat is wel een enorme stijging. Meer dan verdubbeld. Mijn salaris is in 20 jaar niet verdubbeld.
Ook betaalde ik toen op een pensionstal inclusief brok, buitenbak, stro en hooi 125 euro. Ik weet niet wat het er nu kost. De stal daarna was 135 en ging na een paar maanden naar 165. Dit was exclusief brok, maar inclusief binnenbak en volgens contract onbeperkt hooi en strogebruik (in de praktijk helaas niet). Zelf mesten. Nu is dat 290 euro (prijs december 2024) en mesten zij uit (en is het onbeperkt hooi en stro er af). Er is wel een 2e buitenbak gekomen, maar je kunt maar in 1 tegelijk rijden, dus dat zie ik niet als een prijsverhoging waard. In 13 jaar tijd is het dus meer dan verdubbeld.
Het houden van paarden is dus zeker veel duurder geworden.
Maar ook paardenspullen als zadels zijn meer dan verdubbeld in 20 jaar.
En veel mensen met paarden die kennelijk het geld hebben gaan niet meer voor tweedehands. Waar ik 20-25 jaar geleden wel eens spullen opkocht en weer verkocht raak ik het nu aan de straatstenen niet meer kwijt. Ik heb zo al 1.5 jaar een goed merk westernzadel te koop staan, vraag echt niet de hoofdprijs, maar er is slechts 1 persoon om geweest en toen paste het niet. Ik woon ook in een vrij ongunstige omgeving voor paardenspullenverkoop ben ik achter. Heb wel eens mijn zusje advertenties laten plaatsen en daar kwamen mensen er wel om, zelfde advertentie, zelfde foto's, zelfde prijs, andere regio.
Er zit nu vaak niets anders op dan gewoon nog te gebruiken spullen weggooien omdat je het echt niet verkoopt. Dat was vroeger echt wel anders. Toen kwam men ook nog voor een hoofdstel van 10 euro. En zadels tot 100 euro was je zo kwijt.