Particulier paardenhouden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Josien_

Re: Particulier paardenhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 12:10

Alles wordt duurder en een paard hebben zal steeds moeilijker worden. Op zich is dat niet verkeerd, maar ook veel stallen verdwijnen en daarnaast waar blijven alle paarden waarvan mensen ze niet meer kunnen betalen?
Mijn persoonlijke zorg is dan ook dat ik op een gegeven moment zelf mijn paarden financieel niet meer kan bieden wat ze nodig hebben.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 12:17

Ik vind dat er de laatste twee jaar wel grote veranderingen zijn. Grootste probleem in regio midden Nederland is huisvesting. Veel stallen zijn gestopt waardoor de overgebleven stallen enorme wachtlijsten en enorme prijzen hebben.

Prijzen zijn fors gestegen in alle opzichten, meer dan mijn salaris. Ik heb de afgelopen 10 jaar twee paarden gehad maar merk nu voor het eerst dat het financieel heel ingewikkeld is geworden. De oudste gaat in het voorjaar naar een prachtige pensioenplek en dat is in alle opzichte een opluchting voor mij. Ik zou in de huidige omstandigheden nooit voor een tweede paard hebben gekozen.

Dan blijft huisvesting (ook met 1 paard) zo moeilijk. Aangezien er nergens plek is, moet je concessies doen (verder van huis, te veel op stal, door de modder ploeteren) en dat maakt de hobby minder leuk. Geen fijne plek hebben voor je paard is echt stommm.

Ik denk dat mensen om deze reden hun paard eerder gaan verkopen of er niet aan beginnen. En dat is ergens ook wel een gezonde ontwikkeling maar ik vind (voor mijzelf) het gebrek aan goede huisvesting wel echt een ding…

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 13:56

Josien_ schreef:
Alles wordt duurder en een paard hebben zal steeds moeilijker worden. Op zich is dat niet verkeerd, maar ook veel stallen verdwijnen en daarnaast waar blijven alle paarden waarvan mensen ze niet meer kunnen betalen?
Mijn persoonlijke zorg is dan ook dat ik op een gegeven moment zelf mijn paarden financieel niet meer kan bieden wat ze nodig hebben.

Dat laatste denk ik ook wel eens aan. Wat als ik mijn paard moet verhuizen omdat de mensen waar mn paard nu staat stoppen?
Dan moet ik flink meer gaan betalen, maar lukt dat wel?
En wie wil er een gezonde 21.5 jarige? Dan wordt dat dus inslapen.
Ik wil mn paard niet wegdoen, en hoop dat het nooit zo ver komt. Maarsoms maak ik me wel zorgen.
En dan komen vast ook de veroordelingen naar boven dat je een oudje afdankt. Maar dat is dan echt niet zo, het is dan gewoon financieel onhoudbaar geworden.
En wie kan er zeggen al 20 jaar hetzelfde paard te hebben?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 15:00

Ik heb me nooit kunnen voorstellen dat je een paard of pony koopt zonder hem zelf te kunnen verzorgen. Dus aan huis houden. Die stalling bij een ander regelen maakt het nu zo duur. Want jaren werd er te weinig uitgetrokken voor stallingskosten, lees arbeidsloon, dus is er nu een tekort aan (goede) plekken. Niet vreemd in mijn ogen, maar het gevolg van beknibbelen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 15:13

Wees blij dat er pensionstallen zijn. En beknibbelen? Je weet wat iets kost als je begint. Je weet niet wat iets over 10 jaar kost.
Dus de paardeneigenaar kan in een andere situatie komen. Dat is onvoorzien.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 15:14

josien_m_ schreef:
Ik heb me nooit kunnen voorstellen dat je een paard of pony koopt zonder hem zelf te kunnen verzorgen. Dus aan huis houden. [...]
Dan kan 99,9% van de paardeneigenaren zijn paard verkopen. Paard aan huis houden is voor veruit de meesten niet haalbaar. Voor mij ook niet, of mijn pony moet bij mij op het balkon willen komen wonen... :+ Paard aan huis is echt een extra luxe bovenop het überhaupt hebben van een paard.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 15:15

josien_m_ schreef:
Ik heb me nooit kunnen voorstellen dat je een paard of pony koopt zonder hem zelf te kunnen verzorgen. Dus aan huis houden. Die stalling bij een ander regelen maakt het nu zo duur. Want jaren werd er te weinig uitgetrokken voor stallingskosten, lees arbeidsloon, dus is er nu een tekort aan (goede) plekken. Niet vreemd in mijn ogen, maar het gevolg van beknibbelen.

Behalve dat dat niet echt haalbaar is in een land als Nederland, denk ik ook niet dat het dat helemaal is. Althans als ik in mijn omgeving rondvraag naar de prijzen die men kwijt is aan de paarden aan huis houden, is dat ook weer niet heel veel goedkoper dan de paarden op een pensionstalling zetten. Althans niet voor 1-3 paarden, gemiddeld gezien.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 15:35

Het is wel heel regio gebonden ook. Hier in Zeeuws Vlaanderen is het allemaal nog prima te behappen, maar als ik soms lees wat sommigen in het land betalen. Dan snap ik echt niet hoe je nog paarden kan houden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 15:40

@josien
Jou omgeving is paard aan huis duur.
30 kilometer verderop scheelt het een paar ton.
Voor ons toen ook de reden om van Brabant naar Limburg te gaan.

Nu zijn alle huizen ondertussen belachelijk duur en is een 2 onder 1 kap al net zo duur als toen vrijstaand.
Maar in vegelijking vind ik een huis in het buitengebied minder hard gestegen dan het centrum. Tenminste dat is mijn gevoel zonder cijfers :+

Tegenwoordig is een huis kopen in zijn algemeenheid al extra luxe.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 15:40

josien_m_ schreef:

Wat fijn voor je dat je altijd in de positie bent geweest om nooit anders voor te stellen, dit geldt alleen helaas en natuurlijk niet voor pakweg bijna iedere paardeneigenaar.

Met het houden van paarden kun je wel op de korte termijn anticiperen, bij aankoop en onderhoud voor x periode, maar als je een jong paard koopt en hij wordt 30, dan doorloopt ie zo ongeveer de helft van je leven. En je leven loopt soms anders, waardoor je niet meer of minder makkelijk kunt anticiperen op bijvoorbeeld gestegen kosten/ pensionstal die ermee ophoudt, andere regelgeving of wat dan ook.
Relaties gaan uit, kinderen, andere baan, blessures wat dan ook, is iets wat je niet altijd van te voren weet.

Persoonlijk denk ik dat het particulier paarden houden wel zeker minder gaat worden/aan het worden is, zowel op pensionstallen als aan huis. Daaraan liggen heel veel verschillende factoren aan ten gronde. Direct op de basisvoorziening van het paard al, zoals plek en voeding, maar ook indirect op het aanschaffen van een paard. In sommige regio's zal dat sneller lopen, dan in andere, maar uiteindelijk is dat een trend die in heel NL gaat spelen.

De gemiddelde Nederlander modaal, heeft een studieschuld/ stijgende huizenprijzen/ levensonderhoud in zijn algemeen, zorgt er ook voor dat mensen steeds later een huis hebben en aan kinderen beginnen. Om alleen al deze kosten rond te krijgen moet je eigenlijk met zijn tweeën zijn qua salaris. Laat staan dat je dan nog een paard moet bekostigen. Ik zie dat overal in mijn omgeving, mensen die paarden hebben, maar de maandelijkse lasten gewoon niet meer kunnen dragen icm gezin en hypotheek.
Dat zijn allemaal geen mensen met 10 hobby's en 5 vakanties, maar heel gewone hardwerkende mensen die proberen de maand rond te komen. Want hoewel ik er (gelukkig) zelf niet toe behoor, zijn er echt een hoop Nederlanders waar de kosten voor stijgen en de inkomsten niet of nauwelijks.
Die 1e groep koopt geen 2e paard meer, en de andere groep begint er niet eens aan.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 15:43

DuoPenotti schreef:
@josien
Jou omgeving is paard aan huis duur.
30 kilometer verderop scheelt het een paar ton.
Voor ons toen ook de reden om van Brabant naar Limburg te gaan.

Nu zijn alle huizen ondertussen belachelijk duur en is een 2 onder 1 kap al net zo duur als toen vrijstaand.
Maar in vegelijking vind ik een huis in het buitengebied minder hard gestegen dan het centrum. Tenminste dat is mijn gevoel zonder cijfers :+

Tegenwoordig is een huis kopen in zijn algemeenheid al extra luxe.

Het is ook absoluut regio gebonden! Al heb ik het niet alleen over vrienden en kennissen die binnen een straal van 15 km wonen hoor ;) .
Maar het is voor verschillende deken van het land anders inderdaad. In de randstad zou ik ook geen twee paarden kunnen hebben.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 15:46

Nee maa ligt er aan welke kant je opkijkt. ;) dat bedoelde ik meer.
Wij woonde rond Gemert. Dus niet precies jou omgeving.
Maar alles daar omgeving brabants was zo duur.
Ging je de grens van Limburg over scheelde het meteen een paar ton.
En dat is nog steeds zo.

En inderdaad ga je naar de randstad had ik ze niet eens in pension gehad.. Laat staan aan huis.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 21-01-25 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 15:46

Hier op de Veluwe is het ook niet goedkoop om de paarden aan huis te hebben, maar het scheelt wel iets ten opzichte van pension. Zeker als je er een paar zou hebben.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 15:57

Josien_ schreef:
josien_m_ schreef:

Behalve dat dat niet echt haalbaar is in een land als Nederland, denk ik ook niet dat het dat helemaal is. Althans als ik in mijn omgeving rondvraag naar de prijzen die men kwijt is aan de paarden aan huis houden, is dat ook weer niet heel veel goedkoper dan de paarden op een pensionstalling zetten. Althans niet voor 1-3 paarden, gemiddeld gezien.

Dat zou dan mijn mening staven: blijkbaar betaal je dan weinig arbeidsloon aan de pensionhouder want je eigen werk bij thuis paarden hebben betaal je uiteraard niet...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 16:16

Maar wat heeft dat te maken met de vroegere prijzen? Het was in jouw ogen misschien te laag, maar wiens fout is dat? Niet die van de klant. Die maakte toen een berekening waaruit bleek dat een paard houden financieel kon, en nu 10 of 20 jaar later kan het niet meer.
Dus conclusie, geen nieuw paard meer, of paard weg doen.
Meer is het feitelijk niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 16:31

Wij betaalden 25 jaar geleden al bijna 400 euro per maand pensiongeld voor een paard en paar tientjes minder voor een pony. := En als ze op zaagsel moesten kwamen die tientjes wr weer bij. Dus ik weet niet waar het beknibbelen is? Onder de 200 euro was hier echt niks te vinden, zelfs degene zonder bak en alles zaten op 250.

Misschien was het hier altijd al wel voor de rijkeren als andere delen van het land. Nu zitten de vergelijkbare stallen rond de 500 tot 600 euro. Dus ja, een groep krijgt het moeilijker, want het is gewoon ook bijna de huur van een woning, maar zo goedkoop als anderen hier schrijven hebben wij nooit paarden gehad.

Enige verschil is dat we er vroeger 2 hadden staan en nu nog maar 1. Plus dat door leeftijd van ouders ze nu minder geld hebben want pensioen ipv meer als fulltime banen.

Sommige dingen zijn extreem gestegen inderdaad,andere dingen zijn in vergelijking met de rest van het leven juist helemaal niet zo hard gestegen. Mijn huur is in de helft van die tijd meer gestegen iig.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 17:00

germie schreef:
20 jaar geleden betaalde ik voor 25kg biks 5 euro. Van Horsefood, de basisbrok. Nu kost zo'n zak en is het 20kg geworden 12.50 ofzo (heb nog niet gekeken na 1 januari). Dat is wel een enorme stijging. Meer dan verdubbeld. Mijn salaris is in 20 jaar niet verdubbeld.
Ook betaalde ik toen op een pensionstal inclusief brok, buitenbak, stro en hooi 125 euro. Ik weet niet wat het er nu kost. De stal daarna was 135 en ging na een paar maanden naar 165. Dit was exclusief brok, maar inclusief binnenbak en volgens contract onbeperkt hooi en strogebruik (in de praktijk helaas niet). Zelf mesten. Nu is dat 290 euro (prijs december 2024) en mesten zij uit (en is het onbeperkt hooi en stro er af). Er is wel een 2e buitenbak gekomen, maar je kunt maar in 1 tegelijk rijden, dus dat zie ik niet als een prijsverhoging waard. In 13 jaar tijd is het dus meer dan verdubbeld.
Het houden van paarden is dus zeker veel duurder geworden.

Maar ook paardenspullen als zadels zijn meer dan verdubbeld in 20 jaar.

En veel mensen met paarden die kennelijk het geld hebben gaan niet meer voor tweedehands. Waar ik 20-25 jaar geleden wel eens spullen opkocht en weer verkocht raak ik het nu aan de straatstenen niet meer kwijt. Ik heb zo al 1.5 jaar een goed merk westernzadel te koop staan, vraag echt niet de hoofdprijs, maar er is slechts 1 persoon om geweest en toen paste het niet. Ik woon ook in een vrij ongunstige omgeving voor paardenspullenverkoop ben ik achter. Heb wel eens mijn zusje advertenties laten plaatsen en daar kwamen mensen er wel om, zelfde advertentie, zelfde foto's, zelfde prijs, andere regio.
Er zit nu vaak niets anders op dan gewoon nog te gebruiken spullen weggooien omdat je het echt niet verkoopt. Dat was vroeger echt wel anders. Toen kwam men ook nog voor een hoofdstel van 10 euro. En zadels tot 100 euro was je zo kwijt.

Niet de spullen weggooien. De paardenkamp in Soest heeft door het hele land plekken waar je de spullen kunt brengen. Zij verkopen het weer in hun markt die ze eens in de zoveel tijd houden. Er blijft niets aan de strijkstok hangen , het wordt allemaal uitgezocht en verkocht door vrijwilligers.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 17:17

Toelichting: ik bedoelde met beknibbelen dat de pensionhouder geen volwaardig loon naar werkuren uitbetaald kreeg. Gaat verder niet om dat het iemands schuld is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 17:18

Ik hoop dat mijn paarden nog wel wat jaren meegaan maar het zijn wel de laatste. De kosten spelen een rol, maar ook de omstandigheden. Daarbij heb ik dan een heel leven achter de rug tussen de paarden, ben ik zelf een dagje ouder en is het wellicht tijd voor een andere fase.

Wat huisdieren betreft neem ik er om de kosten zeker niet meer dan ik er nu heb. Ik vind de prijzen schrikbarend maar wil ze niets te kort doen dus betaal gewoon wat nodig is. Dat kan financieel gelukkig uit maar ben blij dat ik niet meer huisdieren heb! Of ik die nog neem hierna ligt vooral aan de omstandigheden. De komst van de wolf speelt in mijn omgeving in rol daarin.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 18:27

Het is wel een beetje dubbel.

Ik kreeg de eerste pony en volgende van m'n ouders. Die hadden toen geen idee wat ik zou gaan doen en hoeveel ik zou gaan verdienen. Als dat te weinig was geweest, had ik moeten stoppen. Maar je hart is dan vaak al gestolen.

Heel veel jonge meiden/vrouwen willen graag een eigen paard en kopen die op een moment dat het kan. Soms is dan samenwonen, een huis kopen en een gezin stichten nog een ver van hun bed show en soms denken ze dat het vanuit die situatie allemaal wel kan.

Maar je weet niet hoe het leven loopt. Je paard kan van alles gaan mankeren. Je kan iets berekend hebben op een prijs van een stalling en die kan enorm stijgen of je bent genoodzaakt om te verhuizen naar een andere stal die meer rekent.
Natuurlijk zou daar ruimte voor moeten zijn, maar als alles stijgt en er komen dingen tussendoor, kan het gewoon heel pittig zijn.

Onze merrie van 4 kochten we toen we jong waren, 24 en 26. Die kochten we jaren geleden terug toen ze 19 was. Zij is 29 geworden en bijna 3jr geleden overleden.
Haar zoon, ons eerste veulen is nu 26.

Ik heb een kleinzoon/neefje van haar dochter die nu 3 is. Die merrie is nu nog 1x drachtig, maar ik heb wel wat beren op de weg gezien. We hebben ook nog een shet van 3.
Ik heb echt gezegd dat we stoppen met fokken, want ik wil niks verkopen en nog eens 26-29jr wordt een dingetje. Heel jammer als er een merrietje uitkomt, want had graag deze familielijn in stand gehouden.

Om me heen fokken mensen die een flink stukje ouder zijn dan wij en die denken helemaal niet zo ver. Als ik er naar vraag wuiven ze het weg. En dat snap ik ook. Als je er zoveel plezier in hebt om te fokken, wil je daar nu nog van genieten. Je nu al laten beperken voor wat als, en tegen die tijd, is niet leuk.

Ik pest onze zoon en schoondochter dat er echt kinderen moeten komen die paardengek worden :) Zelfs zijn ze dat niet echt.

Je weet nooit hoe het leven loopt. Ik ga er ook vanuit dat wij niet gaan scheiden bijv. Maar stel dat.......dan zou dat echt wel effect hebben op het dierenbestand. Ik zou ze sws nooit in mn eentje kunnen verzorgen dag in, dag uit. Mijn man doet een aantal klussen die ik niet goed kan.

En natuurlijk is het per regio enorm verschillend. Ik moest echt mn mond houden dat we pony's hadden in Amsterdam. Dat kostte mn moeder gek genoeg klanten, want paardrijden was voor rijke mensen en die hadden kapsones.

Later heb ik qua stalling altijd naar het totaal pakket gezocht. Maar meestal wel naast de pensionprijs zelf voer ingekocht bijv. We zaten destijds op iets van 275-360 euro qua prijzen in de omgeving. Toen wij naar het Noorden gingen, betaalden we 180 en kregen daar eigenlijk ook meer voor.
Na 3jr naar de Veluwe was het een flinke overgang. Toen was het maar goed, dat we de prijzen van daarvoor nog wisten. En die lagen eigenlijk nog iets hoger dan de prijzen van de Veluwe.
Maar heb in het Noorden ook weleens gezegd; voor dat geld kan er nog wel een paardje bij :)

Er is ook een groot verschil in alles zelf doen of volpension staan. En feitelijk zou je bij de laatste ook niet hoeven na te denken over de kosten die de stal heeft. Als je je netjes gedraagt, aan de regels houdt en op tijd betaald, hoef je alleen je paard te pakken en je ding te doen.

Je mag respect hebben, maar bij zoveel dingen die mensen kopen of diensten die ze afnemen, hebben ze geen analyse van de prijsopbouw.

En als jarenlang 250 euro voor volpension normaal was in jouw regio, is dat de prijs die mensen gewend zijn. Je gaat niet vragen als je naar een stal gaat kijken; goh, kunt u daar van rondkomen?
Is het te weinig, hadden prijzen eerder omhoog gemoeten. Veel staleigenaren zijn slechte zakenmensen en die hebben geen zin in gezeur, maar blijkbaar was het wel nodig. En met dat gezeur, krijg je vanzelf ene selectie wie blijft, wie gaat en wie nog paarden kan houden.

Maar ik blijf het dan wel sneu vinden dat mensen die echt goed zijn voor hun paard het net niet redden en mensen die kunnen wapperen met de flappen, maar niet de beste baas zijn, het zich wel kunnen blijven permitteren. Dat zijn ook niet altijd de beste, fijnste klanten. Maar onder de streep, heb je klanten nodig die de rekening betalen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 18:33

germie schreef:
Alsof je voor al die regels gestemd hebt, echt niet.
Welke verkiezingsbelofte heeftde pvv waargemaakt? Schoof 1 is gewoon (p)rutte 5.

Ik ken het verkiezingsprogramma van de PVV niet, maar stond daar iets in over paarden(houderijen) dan?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 19:09

Ik liet de mest op halen koste zo'n 1000 euro per jaar, nu composteer ik de mest en wordt het gratis opgehaald.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 19:30

Superpony, ik ben het helemaal met je eens hoor! Ik ben nu afhankelijk van mijn moeder die nog, op wat oudere leeftijd, rijdt. Paard is dus ook van haar. De verwachting was dat ik gewoon normaal goede baan zou krijgen, want goede opleiding en noem alles maar op. Heb ook een tijdje meebetaald aan een vorig paard of betaalde dingen als lessen, voer en extra's. Maar ziek worden heb je niet in de hand en nu kan ik het zelf nooit betalen. Dit is dus ook het laatste paard, die is nu 15 en mijn moeder al paar jaar met pensioen. Zij gaat nooit meer aan een andere beginnen na deze en ik kan het niet en zal dus dan ook stoppen.
Scheiden had ik idd ook niet aan zien komen. :+

Dus ik snap ook heel goed de zorgen want geld zegt niets over goed voor paard zijn of niet. Op sommige stallen lijkt het juist precies tegenovergestelde te zijn, hoe meer geld, hoe minder goed voor het paard. Wij hadden erg weinig dhz stallen hier in de buurt, juist heel veel vol pension of half pension. Dus degene die de echt lagere prijzen gewend waren konden hier sowieso al geen paard houden. Want net als wat jij zegt, zelfs bij volpension van bijna 400 euro kochten we toen ook al eigen voer naast. Het enige waar we tegenwoordig op besparen is lessen van moeder, ik geef haar tegenwoordig les, want wij geloven dan weer niet in geen les nodig hebben. Maar dat is dan weer het voordeel, ik heb nooit les willen geven behalve aan paar bekenden, maar ik kan het wel.

Maar ook het stukje gezondheid. Wij hebben door trap van ander paard nu zulke enorme kosten gehad dat zelfs mensen die een keurig dierenartsenpotje zouden hebben van een paar duizend euro er volledig doorheen zouden zijn. Het kan soms flink oplopen, terwijl het paard helemaal niet meteen afgeschreven hoeft te zijn. Dus inslapen was nooit sprake van, maar wel enorme rekeningen bij elkaar opgeteld.

Ik ga wel op zoek naar een rijke vent _O-

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 22:30

Veel van het duurder worden heb ik niet gemerkt, maar hoorde genoeg verhalen en had misschien ook mazzel qua gezondheid en heb de paarden aan huis met lage stro en voer/hooikosten.. Maar je kunt het zo gek maken als je zelf wil. Duurdere bodembedekking, voer en spulletjes maar ook wat je daarnaast doet. Veel mensen gaan naast dat ze (een) paard(en) hebben op vliegvakantie, maar dat doe ik niet. Soms even een dagje weg en lunchen of een weekendje hier en daar, maar ik heb de paarden aan huis dus wil niet lang weg. Ook mijn vaste lasten zijn laag door slechts een WA verzekering en lage ziektekostenverzekering. Ik moet dan wel 850€ eigen risico betalen als ik iets krijg.
Qua stalling word het duur omdat pensionhouders ook wat extra willen naast de ''onkostenvergoeding'' van bodembedekking etc. Ze moeten ook hypotheek betalen wat steeds meer moet worden door prijzen van huizen, helemaal als je een stukje grond bij huis hebt. Dierenartskosten maakt het gewoon duur en die voerprijzen met extra belasting. Veel van marktplaats plukken, dingen in de aanbieding kopen en zuinig zijn met spulletjes is al een goed begin. Het ligt er ook een beetje aan war je woont, maar als ik stallingprijzen van 400€ + zie in sommige regio's snap ik dat mensen het niet meer betalen kunnen. Maar veel mensen willen dan ook een binnenbak en volpension en geen weitje met schuilstal en buitenbak.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 22:49

Ik heb mn paarden op pension gehad, ik heb ze op een huurweide gehad en heb ze nu aan huis. Tuurlijk, een huis met land is prijzig maar ik betaal ongeveer hetzelfde als voor een twee onder één kapper zonder grote tuin nu, dus dan staan de paarden goedkoop relatief gezien. Ze kosten me 100€ hooi per stuk per maand en verder heb ik vooral geïnvesteerd in opleidingen om mn paarden zelf te bekappen en behandelen. Daardoor stijgen de kosten hier niet voor bekappen en allerlei therapeuten.
Ik kocht altijd jong, zodat de prijs niet uit de pan rees en het dier niet verkloot was door een ander qua berijden enzo.
Dus dan is het te doen maar een volledig doorgereden paard, op pension is inderdaad niet te betalen qua aanschaf en maandelijks bedrag.