De enorme branden in Los Angeles

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 13:28

Femke_Tweety schreef:
Dit beeld zegt zo enorm veel over hoe heftig het is,

Het is één van de foto's die wat mij betreft tot nu toe het meest duidelijk maakt dat echt hele wijken weg zijn, en niet alleen de luxe wijken zoals sommigen zeggen. Dit vuur pakt rijk en arm.

[ Afbeelding ]

Before & After from Pacific Palisades,
Photo by Ishaan Jhaveri #losangeles

Jemig... Die komt wel binnen zeg. Wat triest.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 13:41

Prima2Donna schreef:
8nnemiek schreef:

Dit vind ik ook heel opvallend inderdaad. Het gaat overal over het vuur, waar is het begonnen, waarom was er te weinig bluswater enz.. Maar het woord klimaatverandering zie je nauwelijks voorbij komen. En dat terwijl we net de grens van 1,5 graden wereldwijde stijging voorbij zijn, en de alarmbellen dus keihard af moeten gaan.
'Drill, baby, drill', riep Trump pas nog 8)7

De rol van klimaatverandering op deze branden is niet helemaal zeker. Het speelt zeker een rol in de droogte van de afgelopen winter en zomer (de vorige 2 winters waren juist vrij nat, waardoor veel planten konden groeien), maar de Santa-Ana winden komen regelmatig voor. Volgens mij is de invloed van klimaatverandering op de kracht en het voorkomen van deze windpatronen nog niet goed onderzocht.
Overigens zijn we de 1,5 grens nog niet voorbij :) Dat kan je pas zeggen als we er een klimaatperiode overheen zitten. Het is nu pas 1 jaar hoger dan dat.

Ik ben het er wel mee eens dat klimaatverandering bestreden moet worden hoor! Maar het ligt iets genuanceerder dan soms in het nieuws komt.

Ik denk dat het er eigenlijk niet zo heel veel toe doet door hoeveel procent klimaatverandering deze specifieke situatie ontstaan is. Maar meer dat dit soort extremen dus meer en meer voor zullen gaan komen volgens de voorspellingen als we maar zo blijven trutten en te weinig actie ondernemen als we nu doen :(:)

Bij elke overstroming, bosbrand, aardbeving, orkaan, denk ik altijd: vreselijk weer...wat een leed en verspilling van levens, energie en materialen.... MAAR (in de categorie probeer iets positiefs uit de ellende te halen) hopelijk maakt het nieuws over deze dingen mensen meer "wakker" dat we de planeet niet te veel overstuur moeten helpen :(:)

Earth

Re: De enorme branden in Los Angeles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 13:46

Ja deze branden, ik volg het al sinds het begin en het is zo bizar allemaal. Dat ook met die zware wind de vuren zich met 40/50 kmpu verplaatsten. Dat kun je niet eens af lopen. Ik za ook van die berichten voorbij komen met 'fireman trapped', echt verschrikkelijk dat soort dingen. :(

Ik moet niet denken aan al deze dieren, wat verschrikkelijk :(

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 13:49

Prima2Donna schreef:
De rol van klimaatverandering op deze branden is niet helemaal zeker. Het speelt zeker een rol in de droogte van de afgelopen winter en zomer (de vorige 2 winters waren juist vrij nat, waardoor veel planten konden groeien), maar de Santa-Ana winden komen regelmatig voor. Volgens mij is de invloed van klimaatverandering op de kracht en het voorkomen van deze windpatronen nog niet goed onderzocht.
Overigens zijn we de 1,5 grens nog niet voorbij :) Dat kan je pas zeggen als we er een klimaatperiode overheen zitten. Het is nu pas 1 jaar hoger dan dat.

Ik ben het er wel mee eens dat klimaatverandering bestreden moet worden hoor! Maar het ligt iets genuanceerder dan soms in het nieuws komt.

Het maakt ook niet zo veel uit of nu exact deze brand een gevolg is van klimaatverandering of niet, maar feit blijft dat we dit veel vaker en extremer gaan meemaken, en ik vind het vooral triest dat mensen alleen bezig zijn met symptoombestrijding.. maar de oorzaak van heel veel branden en watertekorten, dat wordt voor het gemak weggewuifd.
Bij elke grote natuurbrand en overstroming denk, zou dít het punt zijn waarop er eens daadwerkelijk naar oplossingen wordt gezocht, en elke keer worden die paar ‘oplossingen’ die er zijn weer vooruit geschoven of de laatste jaren zelfs teruggedraaid.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 13:51

ik zag het onderwerp ook helaas alweer bij de wappies langskomen. Dat er bepaalde palmbomen zijn die niet afgebrand zijn. Is gewoon een logische verklaring voor

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 14:02

Ja voer voor wappies. Ik zag zelfs dat er een complot is dat de branden zijn aangestoken zodat de rechtszaak met P Diddy wordt beïnvloed ofzo. Koekkoek %)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 14:27

Artikel over dat prins Harry en Megan Markle enkel komen helpen voor publiciteit. Mensen vallen erover.

Is het heel vreemd dat ik denk "lekker boeiend wat de intentie is, ze helpen, alle hulp is meegenomen"?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-25 14:28

Er komen echt al veel complotntheorien voorbij weer.

Ik vind het vooral heel heftig om te zien hoe intens veel schade er is (materieel en imaterieel) en hoe moeilijk (tot niet) het onder controle te krijgen is.

Ik snap de omstandigheden overigens, en snap waarom het zo enorm moeilijk te bestrijden is.

Ik hoop vooral intens dat de nieuw verwachte stevige wind de boel niet nog sneller laat gaan, en dat het zo snel mogelijk onder controle gaat zijn.

Ik heb altijd heilig respect gehad voor de kracht van natuurfenomenen, en dat blijkt ook hier bij vuur weer terecht.

Duizenden mensen dakloos, alles kwijt.
En dat in een moderne samenleving, moderne up to date stad. Daar waar je het om de een of andere impliciete reden toch (onterecht) minder snel verwacht.

Ik volg het, en hoop heel erg dat het vlot indamt.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 14:36

Gelukkig woont mijn oma op de rand van LA county en Orange county en hebben ze daar geen last van bosbranden. Maar ook ik heb al vest veel fake news voorbij zien komen op social media.

Ook dat mensen niet snappen dat zo'n grote brand verder op weer voor een nieuwe brand zorgt. Dat is hoe zulke branden werken en zeker met de wind die er is. Dan kan 1 vonkje een stuk verder weer voor brand zorgen.

En de eerste beelden van die mall/winkelcentrum na de branden leken ook eerst nep. Ik geloof dat ik zulke beelden op social media niet meer meteen geloof tot ze op iets van het nieuws komen en dus geverifieerd zijn als echt.

1 van mijn familie daar haar man werkt bij de brandweer maar een andere county en die hoefde vorige week nog niet daar heen om te helpen. Hoe dat nu is weet ik niet.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 14:52

mce schreef:
we missen nu misschien wel de saamhorigheid, het algemeen belang, wat er b.v. in 1953 wel was en de deltawerken opgezet werden.

Wat dat betreft; wat offtopic, maar in bredere context relevant:
https://www.ipsos-publiek.nl/actueel/op ... rstand-in/

Dat sluit ook goed aan bij de klimaatverandering. We weten wat er aan de hand is, we weten dat dit soort branden vaker voor gaan komen, maar we doen weinig tot niets.

En het enge is dat de types die nu aan de macht komen (Trump, Musk, Wilders, Weidel, etc) heel erg zitten op de status quo en het verder afbreken van die gemeenschapszin en saamhorigheid.

Maar dikke problemen daar in Los Angeles |( Ik denk ook niet dat ze op een wezenlijk andere manier terug gaan bouwen. Bouwen met steen wordt daar bijzonder weinig gedaan, is ook weinig voorhanden en is sowieso een heel stuk duurder. Maar ben benieuwd naar de conclusies en de plannen als deze ramp eenmaal is afgewend.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 14:58

Blijft een stenen gebouw staan tijdens een aardbeving? Want ik dacht dat juist de beweegbaarheid van hoe ze nu huizen bouwen daar de reden was dat er geen steen gebruikt wordt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 14:59

Die saamhorigheid was er na de watersnoodramp ook niet volledig. De overheid wilde alles indammen. Maar vissers en ecologen wilde een open verbinding met de zee. Na veel protesten is daar in de jaren 70 een compromis uit gekomen; de stormvloedkering bij Neeltje Jans.
Maar dat laat wel zien hoe veel we kunnen bereiken als we samenwerken en naar elkaars visie luisteren, en bereid zijn om er wat geld tegenaan te gooien voor de veiligheid van toekomstige generaties. Helaas vinden steeds minder mensen die toekomst nog belangrijk. 'Na mij de zondvloed'.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 15:02

Ik volg het ook, ik zit veel op Twitter en daar komt veel van dit nieuws over voorbij.
Ik heb begrepen dat veel huizen van hout zijn omdat het ook een aardbevingsgebied is, en daarvoor is hout weer beter dan steen.

Veel mensen zijn alles kwijt. Ik verbaas me over de zure reacties dat de rijken wel weer wat nieuws kopen. Er zullen inderdaad wat 2e en 3e huizen tussen zitten van rijke mensen, maar verder zijn enorm veel 'gewone' mensen alles kwijt.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 15:28

8nnemiek schreef:
Die saamhorigheid was er na de watersnoodramp ook niet volledig. De overheid wilde alles indammen. Maar vissers en ecologen wilde een open verbinding met de zee. Na veel protesten is daar in de jaren 70 een compromis uit gekomen; de stormvloedkering bij Neeltje Jans.
Maar dat laat wel zien hoe veel we kunnen bereiken als we samenwerken en naar elkaars visie luisteren, en bereid zijn om er wat geld tegenaan te gooien voor de veiligheid van toekomstige generaties. Helaas vinden steeds minder mensen die toekomst nog belangrijk. 'Na mij de zondvloed'.

Wat lekker dubbel is, want over het algemeen zijn de mensen die dit grote onzin vinden, juist de mensen die willen dat iedereen veel kinderen blijft baren.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 15:30

Ik volg dit gebeuren op de voet.
Een nicht van me woont met haar gezin in LA (Van nuys)
Vooralsnog zijn zij en hun huis veilig, maar ze hebben alles klaar staan voor het geval dat.
Ze posten regelmatig updates maar we maken ons uiteraard erge zorgen.

Wat een verschrikkelijke situatie is dit. Er valt ook gewoon weinig aan te doen nu, dat vuur is echt allesverzengend.
Door de wind wordt het vuur alleen maar gevoed en de vonken waaien kilometers weg om weer nieuwe brandhaarden te starten.
En door de verhoogde risico's de laatste jaren zitten er duizenden mensen zonder verzekering, die zijn alles kwijt en kunnen met geen mogelijkheid weer opbouwen straks.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 15:36

Dat is het hem ook, het schijnt dat verzekeraars vanwege de klimaatveranderingen (meer droogte, meer overstromingen, algeheel extremer weer) op allerlei locaties niet meer willen verzekeren of alleen maar tegen hele hoge bedragen en er dan bij een lokale ramp achter komen dat dat zelfs niet genoeg was....waarna ze het helemaal niet meer willen verzekeren.

En ik hoorde ook wel dat diverse brandweerlieden uit de regio de afgelopen jaren al zich zorgen maakten dat dit ooit zou gaan gebeuren -O-

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 15:37

8nnemiek schreef:

natuurlijk was men het niet altijd eens,

maar het vinden toen van een compromis wat voor ieder bruikbaar was/is, is nu - door het wegvallen van die saamhorigheid - al bijna niet meer mogelijk,
dus zal er wat het kliaat betreft weinig tot niets veranderen

Kan dit:
https://www.oneworld.nl/klimaat/de-natu ... ar-worden/

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 16:26

BartVB schreef:
Maar dikke problemen daar in Los Angeles |( Ik denk ook niet dat ze op een wezenlijk andere manier terug gaan bouwen. Bouwen met steen wordt daar bijzonder weinig gedaan, is ook weinig voorhanden en is sowieso een heel stuk duurder. Maar ben benieuwd naar de conclusies en de plannen als deze ramp eenmaal is afgewend.

Ik zag net dus deze reel over het hoe en waarom van bouwen met hout in de VS. Daarin spreken ze ook over waarom San Francisco daar anders in is.

https://www.instagram.com/reel/DExtt5ht ... ljOXV5bw==

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 16:26

Sherivey schreef:
Artikel over dat prins Harry en Megan Markle enkel komen helpen voor publiciteit. Mensen vallen erover.

Is het heel vreemd dat ik denk "lekker boeiend wat de intentie is, ze helpen, alle hulp is meegenomen"?

Ja echt he en vervolgens is er een artikel over 'American Sweetheart' Jennifer Garner die voedsel uitdeelt en dan is iedereen allemaal koetsjiekoe. Belachelijk.

Dit is dan wel weer een interessante zet: https://www.cbsnews.com/losangeles/news ... ires-help/

De Oekraïne biedt brandweermannen aan.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 16:30

Dorus schreef:
BartVB schreef:

Ik zag net dus deze reel over het hoe en waarom van bouwen met hout in de VS. Daarin spreken ze ook over waarom San Francisco daar anders in is.

https://www.instagram.com/reel/DExtt5ht ... ljOXV5bw==

Ik zag in de reacties op die reel wel een hele interessante. Ik weet er eigenlijk te weinig van om mn mening te geven kennelijk. Ik zou zeggen: steen is beter, maar als je dit zo leest dan weet ik het even niet meer:

Citaat:
All firefighters say it: they much prefer wood. Their own safety regulations actually allow them to intervene for longer in a wooden house or under a wooden frame than in any other type of construction.

Why? Because wood retains its load-bearing capacities longer than other materials. In simple terms, it does not deform under fire and maintains its resistance characteristics.

In fact, in Switzerland, fire doors are most often made of wood. The reason? Wood transmits heat 10 times slower than concrete and 250 times slower than steel.

And if it burns, its moisture content causes the formation of a charred crust that acts as an insulator and slows down combustion. It therefore burns slowly, at a rate of 0.7 mm per minute, does not explode, and importantly, produces few harmful gases, which are the leading cause of death in fires.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 16:39

Maar onze deuren zijn toch ook van hout ondanks dat de constructie van onze huizen wel wat steen en zwaarder materiaal is dan hout?

En ik denk dat steen een stuk langer blijft staan dan hout als er brand is.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 16:43

Iris82 schreef:
Sherivey schreef:

Ja echt he en vervolgens is er een artikel over 'American Sweetheart' Jennifer Garner die voedsel uitdeelt en dan is iedereen allemaal koetsjiekoe. Belachelijk.

Zo met twee maten meten idd.
Wees gewoon blij dat mensen helpen, ongeacht wie en waarom.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 17:20

Ik vond deze wel mooi, over de mexicaanse brandweerlieden die gestuurd zijn om te helpen in LA :Y)
Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 17:51

Earth schreef:
Ja voer voor wappies. Ik zag zelfs dat er een complot is dat de branden zijn aangestoken zodat de rechtszaak met P Diddy wordt beïnvloed ofzo. Koekkoek %)

Neemt niet weg dat er wel branden zijn aangestoken. Zijn ook mensen voor opgepakt.
De grote branden Pallisades en Eton lijken te zijn ontstaan door pieken in het stroomnetwerk, waardoor er vonken ontstonden. Die samen met de harde wind, droogte en een overschot aan brandbaar materiaal door slecht bosbeheer hebben gezorgd voor deze firestorm. Alles viel samen zeg maar.
Het is ook onjuist dat er te weinig bluswater was, maar doordat de branden zo ongeveer tegelijk enorm werden en overal bluswater nodig was, viel de waterdruk op sommige plaatsen weg.
Blusvliegtuigen konden de lucht niet in vanwege de harde wind. En dan heb je alle ingredienten bij elkaar voor zo'n enorme ramp.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 18:05