Vuurwerk de eeuwige discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vuurwerk verbieden voor partikulieren

Ja
583 (85%)
Nee
88 (12%)
Anders
12 (1%)

Totaal aantal stemmen: 683

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 13:48

Ik vind het zo dubbel.

Aan de ene kant kan siervuurwerk best mooi zijn en voor mijn gevoel hoort het ook wel een beetje bij Oud&Nieuw. Ook die rode matten van onze toen Chinese buren vond ik best prima. Is lang en hard, maar het was wel echt een feestje met z'n allen.

Wij hebben zelf bijna nooit honden of dieren die er angst voor hebben. Mijn moeders hondje had het wel, dat was sneu, maar konden we ons wel op aanpassen.
Nu onze BC vind knallen vervelend, maar dat is ook bij motoren bijvoorbeeld.

Aan de ene kant kunnen de paarden weer wat wennen als ze wat eerder afsteken. Ze reageren vrijwel niet op de harde knallen, maar vooral op het ritsel geluid.

Maar ja, heel veel is illegaal en buiten Oud&Nieuw afsteken mag niet, of iig niet zonder vergunning. Dus er zijn al regels waar mensen zich gewoon niet aan houden. In 2021 was er ook een verbod, maar daar hebben mensen zich toch echt niet op grote schaal aan gehouden.

Je moet gaan handhaven en straffen als je het echt wil verbieden. Daarvoor wordt gewoon veel teveel illegaal afgestoken en gaat het te snel. En het wordt spannender, dus ik denk dat de grenzen opzoeken nog verder zal gaan.
Ook is het nu nog enigszins met O&N verbonden, maar dan is dat compleet weg.

Er zijn al vaak campagnes gevoerd en regels gemaakt om het veiliger te maken. De verkooppunten moeten aan strenge eisen voldoen, er worden afsteeklonten en brillen aanbevolen etc. Daar komen helaas doorgaans de mensen die het wel goed willen doen.

Als het van generatie op generatie wordt doorgegeven en goed wordt voor gedaan, zou je daar ook ene positief effect van mogen verwachten.

Grote vuurwerk shows gaan denk ik niet helpen. Mensen zitten met grote gezelschappen en familie samen en die hebben geen zin om rond 00:00 de boel op te pakken en een stuk te verplaatsen. Dan hebben die mensen pech, maar dat kan ook weer vaak een reden zijn om toch zelf iets af te steken.

Ik heb hier afgelopen weken 2x jongens weggestuurd die iets afstaken aan de voorkant. 1x een groepje jonge jongens die al fietsend her en der iets afstaken. Er staan hier overal paarden in de tuin, dus wat gezegd. Ze deden het verderop weer en daar stond een buurman toevallig ook buiten en fietste ze door. Daarna niet meer gezien.

Vorige week stond hier 1 jongen alleen half op onze parkeerplaats en stak af. Omdat hij even stil stond, kon ik naar buiten rennen en waarschuwing gegeven. Ook die niet meer gezien.

Maar dit zijn jongens in de leeftijd van denk ongeveer 14. Die zijn nog een beetje onder de indruk misschien, maar het is ook ene groep die het echt van de ouders moet leren en meekrijgen waar, wanneer en wat je mag afsteken.

Vuurwerk geeft veel schade, maar het probleem ligt wel verder. Het probleem ligt bij de groep die de grenzen opzoekt. Die zullen dit altijd doen en altijd weer wat verzinnen.

Gombal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 13:53

Ik heb nee gestemd. En dat is niet omdat ik voorstander ben van vuurwerk.
Maar ik ben wel tegenstander van het allemaal verbieden. Want hiermee creëer je dus juist dat er steeds meer illegaal ellendewerk vanuit t buitenland word opgehaald.
Wat ik bij ons hoor afgaan heeft niks nakkes nada meer te maken met (sier) “vuurwerk “.
Het is gewoon van een totaal onzinnig knal en ontplof gehalte , dat t compleet bomwerken zijn.
En er is gewoon nooit genoeg mankracht om dit aan te pakken op straat .

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 13:55

Ik heb voor ja gestemd :j
Van mij mogen ze alles verbieden, dat kan er tenminste gehandhaafd worden.
En laten ze vooral die onzinnige grenscontroles inzetten om illegaal vuurwerk te zoeken, met zware boetes erop.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 13:56

Wat mij betreft mag het helemaal afgeschaft worden.
Maar als men enkel nog siervuurwerk afsteekt en die bommen (want laten we wel wezen, het zijn geen onschuldige klappertjes meer tegenwoordig) achterwege laten vind ik het ook prima.

En laat de politie maar gebruik maken van alle deurbelcamera's enzovoort om degenen die illegaal afsteken te pakken.
Niks geen gelul van op heterdaad en anders 'jammer maar helaas we kunnen niks'.
Oppakken, dikke boetes en alle schade factureren mét (deels) inhouden vh salaris of de uitkering tot de boetes afbetaald zijn en op 30-12 je melden bij een centraal punt waar je 3 nachtjes verplicht gaat overnachten en pas op 2-1 weer naar buiten nadat je woning, opslagplaats, auto, garage, schuur en alle andere plekken waar je mogelijk vuurwerk etc opgeslagen kunt hebben volledig uitgekamd zijn en evt vuurwerk in beslag genomen is.
En factureer dat verblijf maar door, desnoods met deels inhouden vh inkomen.
Jaar erna controles houden en als blijkt dat er toch weer illegaal afgestoken wordt de komende x jaar verplicht de jaarwisseling doorbrengen op dat centrale punt.
Kijken hoe lang het dan leuk blijft om illegaal af te steken etc.

En ze uit instanties als voedselbank en dergelijke ondersteuning trappen want als je genoeg geld hebt om ik weet niet hoeveel vuurwerk te kopen kun je imo ook zonder die ondersteuning. :o
En ja, ik lees genoeg die het hele jaar janken dat ze geen geld genoeg hebben voor boodschappen maar vervolgens wel voor duizenden euro's vuurwerk de lucht in kunnen schieten. :+

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 13:56

Vuurwerk verbieden tout court :Y)
Ook in handen van professionals knalt het er op los en hebben heel veel dieren stress en angst.
Het is niet omdat het dan niet in je eigen omgeving is, dat rondom die locaties geen dieren zijn.
Is de ' not in my backyard ' gedachte en dat kan gewoon niet voor al die arme diertjes.

Hier is het al jaren verboden door onze en omliggende gemeenten, maar daar vegen ze vierkant hun kl*ten aan want 1. ze kunnen moeilijk betrapt worden en 2. de boete is ocharme 350 euro. :7
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 17-12-24 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 13:58

Onze gemeente heeft een referendum gehad en 66% was voor een vuurwerkverbod dus nu hebben we een verbod. Ben er blij mee, ik hoop dat ze handhaven.

De knallen zijn dit jaar al minimaal ten opzichte van vorige jaren.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 14:02

Per direct afschaffen wat mij betreft. Wij hebben al maanden last van elke avond (behalve zondag want christelijk dorp :+) en nacht vuurwerkbommen door van die poedersuiker. Echt nu al weer helemaal klaar mee.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 14:10

8nnemiek schreef:
En laten ze vooral die onzinnige grenscontroles inzetten om illegaal vuurwerk te zoeken, met zware boetes erop.

Maar dat is er al. Het mag nu al niet afgestoken worden en zeker niet dat keiharde.

Grenscontroles zijn er hier altijd al aan het einde van het jaar. Niet genoeg misschien, maar iedereen weet wel dat je de laatste week van Dec niet even in Dld vuurwerk moet halen.

Urbanus schreef:
Onze gemeente heeft een referendum gehad en 66% was voor een vuurwerkverbod dus nu hebben we een verbod. Ben er blij mee, ik hoop dat ze handhaven.

De knallen zijn dit jaar al minimaal ten opzichte van vorige jaren.

Toen er een verbod was in 2021 ging er evengoed veel de lucht in, dus denk dat mensen die het wel willen afsteken, dat gewoon zullen doen.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 14:22

100% verbieden die zooi. De magie van oud en nieuw is er al jaren af, het is een stressperiode.
Dieren hebben er zó veel last van, en niet alleen de huisdieren, paarden en boerderijdieren maar juist ook de vogels en andere wilde dieren rond stedelijke gebieden. Hartverscheurend.
En dan de enorme troep die iedereen gewoon laat liggen, want iedereen is te beroerd om het zelf op te ruimen. En die bende komt allemaal in het milieu. De vrijbrief die velen voelen om alles wat ze tegen komen op te blazen. Op 1 januari staat hier geen prullenbak of bushokje overeind.

Ik ben er ieder jaar meer klaar mee. En dan denk je de weken/nacht overleefd te hebben met je hond, gaan het in de week er na op gelijke voet door. Misselijkmakend en gewoon niet meer te ontvluchten.

Leandra

Re: Vuurwerk de eeuwige discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 14:49

Ik woon in een gemeente waar al een paar jaar een permanent vuurwerk verbod is. Maar het is alleen maar meer geworden. Meer illegaal vuurwerk, hardere knallen (lijken wel enorme bommen). Met oud en nieuw gaat er veel professioneel vuurwerk de lucht in. Mooi maar ook beangstigend.
De politie handhaaft niet. Is ook niet te doen want ze worden dan bekogeld enz.
Stomme is dat er wel vuurwerk verkocht mag worden.

Van mij mogen ze het afschaffen voor particulieren.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 14:57

Suzanne F. schreef:
Ik zou het ook het liefste afgeschaft zien maar het is echt een miljoenenbusiness dus dat gaat nooit gebeuren.

Eerlijk gezegd krijg ik door kleine dingen wel hoop. De gemeente waar ik voorheen woonde heeft een algeheel vuurwerk verbod. Nu nog handhaven en zorgen dat de verkoop (landelijk) wordt geregeld.
Maar het begin is er.

Suzanne F. schreef:
Als mensen dat geld trouwens niet in vuurwerk zouden steken (miljoenen gaan in enkele uren gewoon de lucht in, verdampt) maar in goede doelen dan zou wereld er nog mee geholpen zijn. Nu zorgt het voor leed, schade en vervuiling.

Absoluut, maar ja… dan hebben ze hun pleziertje niet hè? En daar hebben ze recht op… vinden ze.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 16:00

Ik ben voor een geheel verbod voor particulieren. Ik woon buitenaf dus heb niet mega veel last. Ik hoor de illegale knallen wel, maar m'n ruiten rinkelen er niet van.

Met vuurwerkshows heb je nog het gevoel dat het oud en nieuw is dus dikke prima.

T is wel weer een gevalletje de kwajongens verpesten het voor de goeie..

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 16:12

BrankaZ schreef:
Suzanne F. schreef:
Als mensen dat geld trouwens niet in vuurwerk zouden steken (miljoenen gaan in enkele uren gewoon de lucht in, verdampt) maar in goede doelen dan zou wereld er nog mee geholpen zijn. Nu zorgt het voor leed, schade en vervuiling.

Absoluut, maar ja… dan hebben ze hun pleziertje niet hè? En daar hebben ze recht op… vinden ze.

Dat is weer zo'n dooddoener. Laat mensen gewoon zelf beslissen waar ze hun geld aan uitgeven. Of dat nou kleding, een auto, een vakantie of vuurwerk is. Lekker boeiend.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 16:27

Ja, afschaffen die hap.
Ook het rotje bij de Aldi verkrijgbaar.

En ja dan zeggen mensen door het jaar heen is al verboden dus gaar niks uitmaken bla bla.
Nee nu niet, want er zitten geen sancties aan.

Laat men eens 100 euro per knaller die voorhanden is boete betalen.
Maakt niet uit of het een rotje is of een cobra.
Dus niet alleen wat je op straat bij hebt, voorhanden, dus ook die in het nachtkastje. (waar pas die droeftoeter zijn huis mee opblies)

Heb je er maar 5, ach valt de boete mee.
Maar heb je tasje vol, kofferbak vol of een garagebox vol.... dat worden interessante boetes.
Natuurlijk zullen er mensen blijven die dat toch voorhanden houden, maar weet ook zeker dat er een heleboel zijn die het voortaan wel gaan laten.

En natuurlijk, de pakkans is klein, maar als ze je pakken......

En bij minderjarige, laat de ouders maar betalen.
Dat die telkens vrij spel hebben klopt ook niet als je explosieven in huis hebt.

En bij de hardleerse, die zet naast de boete maar 10 jaar vast.

En de kale kip kun je niet plukken, ook dat kan.
Loon of uitkeringsbeslag.

En de politie die aangevallen word, ook dat is lachwekkend gewoon.
Die kunnen echt wel die lui aanpakken, maar ze mogen het niet. Daar zit het 'm.
Gaan er mensen roepen het is geen politiestaat enz. Onze rechten bla bla.
Nou als er een keer gewaarschuwd is dat een straat leeg geveegd word en je staat daar met je domme iq nog te gooien, dan heb je kans genoeg gehad. Niet te zuinig mee omgaan dan.

Tijd voor aanpak.
Ja rot voor wie het netjes deed.
Maar helaas te veel ellende

Shimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 16:31

Het is natuurlijk wel wat. Het enige pleziertje wat die jongens nog hebben afpakken.

Want ze hebben al nauwelijks tot geen mannelijkheid,

op hun of school werk is iedereen slimmer dan zij en worden ze denigrerend behandeld,

hun vrouw of vriendin heeft thuis de broek aan, als ze die al hebben, of nog erger mama!

ze worden ouder geschat dan ze meestal zijn door hun (niet zo positieve) nietszeggende stompzinnige gezichtsuitdrukking en vocabulaire.

Het imago van deze toch al kwetsbare jongens en mannen is geheel aan diggelen als je dit ook nog ontneemt.
Dus schud meewarrig met je hoofd en stuur ze een meelijwekkende blik als je ze tegenkomt.

Dat ze hun onverteerde emoties moeten uiten door hun zuurverdiende geld luidruchtig in het niets laten verdwijnen is hun manier van dealen met de maatschappij.

Door het gebrek aan empathisch vermogen zijn ze niet in staat te begrijpen wat ze aanrichten. Een moeilijke jeugd, gebrek aan stabiele liefdevolle ouders. Dit zijn de mannen die vroegtijdig vuurwerk moeten afsteken. Geen zelfcontrole, zelfbeheersing en schoppen naar de wet.

Genieten ze überhaupt nog van het vuurwerk an sich. Nee het gaat om de reactie uitlokken want dàn pas worden ze gezien en bestaan ze pas echt. Anders verdwijnen ze weer in de zee van losers, kopje onder, nietbij machte om iets zinvols met hun leven te kunnen doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 16:33

Handhaven ? Gaat nooit lukken, politie is nu al onderbezet en criminaliteit tiert welig.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 16:35

Ik vind de ellende voor de dieren, natuur, handhaving en omstanders die gewond raken (incl. mensen in de zorg die het mogen oplappen) veel zwaarder wegen dan het plezier dat men heeft aan vuurwerk. Afschaffen en alleen professionele vuurwerkshows houden. Ik zou alleen niet weten hoe het ooit lukt om dit te bewerkstelligen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 16:41

Van mij mag het afgeschaft worden, al het vuurwerk wat er bestaat.
Vooral voor alle dieren en vogels die in het wild leven, ze zijn zo bang en vele overleven het niet.

Wij wonen redelijk vrij en in de buurt van het Veluwemeer, als ze vanuit de woonwijken gaan knallen hoor je alle watervogels gaan schreeuwen, zo zielig. En de vogels hoor je vanuit de bomen weg vliegen.
Ook van die rotjochies vanuit de woonwijken komen hier langs lopen en op een hoek gaan ze van die knallers afsteken, naast een weiland met schapen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 16:44

8nnemiek schreef:

Hoe dan?
Djaylano steekt in de Dorpsstraat een halve bom af en blaast een prullenbak op, springt op zijn fatbike en eer dat er politie is gebeld en gearriveerd is Djaylano al in een ander dorp om een bushokje kapot te knallen.
Handhaven lijkt me lastig, zo niet onmogelijk. Je bent er namelijk nooit bij.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 16:45

Hier gooien ze het zelfs uit rijdende auto's.... hoe moet daar ooit op gehandhaafd worden -O- het is vreselijk.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 16:49

mika11 schreef:
Van mij mag het afgeschaft worden, al het vuurwerk wat er bestaat.
Vooral voor alle dieren en vogels die in het wild leven, ze zijn zo bang en vele overleven het niet.

Wij wonen redelijk vrij en in de buurt van het Veluwemeer, als ze vanuit de woonwijken gaan knallen hoor je alle watervogels gaan schreeuwen, zo zielig. En de vogels hoor je vanuit de bomen weg vliegen.
Ook van die rotjochies vanuit de woonwijken komen hier langs lopen en op een hoek gaan ze van die knallers afsteken, naast een weiland met schapen.

Mee eens ! Van mij mag het ook afgeschaft worden. Voor de dieren die buiten leven, voor veel huisdieren ( de mijne is wekenlang bang), en om alle schade en vernielingen te voorkomen.
Er is weinig feestelijks meer aan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-24 16:57

Het enige dat helpt is of een mentaliteits verandering ten goede. Dat zal niet gebeuren vrees ik. Of de pakkans vergroten of de straffen verzwaren. Zet dat vuurwerk gelijk aan wapenbezit en meteen een strafblad daarbij graag. Dan schrikt het misschien iets af. Maar ja daar zijnnde agenten weer niet voor.

Feitelijk kun je in nederland straffeloos de boel terroriseren met vuurwerk sjit. En als omstander er iets van zeggen staat gelijk aan aanslagen. Een keer om onbkende reden een lawinepijl in de brievenbus gehad. Goddank was de houten bak sterk anders was de gang afgebrand Maar je zit rechtop in je bed door de klap en de rookmelders, de gang was een grote ravage van rook en houtsplinters. %) |( een paar jaar ervoor hadden ze bij de vorige bewoner de heg laten afbranden daardoor

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 17:05

Goof schreef:
8nnemiek schreef:

Hoe dan?
Djaylano steekt in de Dorpsstraat een halve bom af en blaast een prullenbak op, springt op zijn fatbike en eer dat er politie is gebeld en gearriveerd is Djaylano al in een ander dorp om een bushokje kapot te knallen.
Handhaven lijkt me lastig, zo niet onmogelijk. Je bent er namelijk nooit bij.

Camerabeelden zouden een heel eind kunnen helpen, al helemaal als Djaylano al bekend is bij de politie. :)
Maar zolang ze blijven vasthouden aan 'is geen heterdaad' is het wel verdomd makkelijk om vuurwerk illegaal af te steken en nog meer ellende te veroorzaken.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 17:24

Ik heb ja gestemd.

Hier kan ik van september/oktober tot maart nauwelijks met honden lopen. De oudste hond is buiten bang en wil eigenlijk niet meer naar buiten.
Er wordt ook al druk vernield met vuurwerk.

Ik zou zelf met een bange hond alleen oudjaarsdag vuurwerk best prima vinden. Het is niet mijn ding, maar goed en zijn mensen die beleven er lol aan en om middernacht het siervuurwerk is ook best mooi om naar te kijken.

Nu wandel ik nood gedwongen in het donker in het bos/heide. Maar zelfs midden in het bos tref ik jongeren met vuurwerk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 17:31

Ik zie geen politie hier, dus ze weten ook dat ze hun gang kunnen gaan. En dat is met alles zo. Illegaal racen valt voor mij een beetje in dezelfde categorie en daar wordt ook helemaal niks aan gedaan.

Of er genoeg meldingen worden gedaan weet ik niet. In een woonwijk zullen vaak gelijkgestemde elkaar opzoeken en de rest durft misschien niet.

Toen ik de afgelopen weken 2x jongens aansprak, denk ik ook daarna wel; hopelijk komen ze niet terug om juist even de dieren op stang te jagen. Dit waren dan jongens op de fiets die van school naar huis fietsen, maar enkele jaren terug was het een groep jongens uit de wijk.
We spraken ze aan omdat ze te dichtbij af staken. Ze begrepen dat het niet kon bij dieren en zeiden eerst sorry.
Daarna gebeurde het nog een keer en was er een andere jongen bij die wel vaker wat brutaal was. Gevraagd of hun ouders dit normaal vinden. Ja, die vonden het goed, ga maar vragen.

Toen ze weg liepen is mijn man er achteraan gegaan. Ze doken een huis in en toen mijn man wilde aanbellen kwamen ze heel snel weer naar buiten en kwamen met sorry, zouden het echt niet meer doen etc. We hebben het erbij gelaten, maar ze wisten nu dat wij weten waar ze wonen.
Toen ook gezegd dat we camera's hebben en ze altijd zien, dus nooit meer gedoe. Dat groepje is nu ouder, dus we wachten op de volgende generatie......

Ondanks dat het niet mag, denk ik dat er ook wel ouders zijn die echt wel meegeven dat je niet naar mensen en dieren mag gooien. Ik hoor ook wel dat mensen zeggen; wij zijn ook jong geweest. Maar het gaat natuurlijk niet meer om 1 enkel rotje.
En internet is een probleem. Ze kunnen elkaar op heel veel slechte ideeën brengen en een instructie filmpje voor een grote ontploffing is ook niet lastig te vinden. Vroeger bonden ze wat rotjes aan elkaar. De meeste ongelukken gebeurde door knoeien met vuurwerk of niet afgegaan vuurwerk weer oppakken.

Ik vind het voor de wilde vogels ook echt een ramp.