Syrië - Regime gevallen, Assad gevlucht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 20:39

Ik lees trouwens net bij de NOS dat de Russische Staatsmedia aangeven dat Assad in Moskou is en daar asiel zal krijgen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-24 20:40

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 20:42

Electra63 schreef:
Ach, misschien een witte, ontevreden man van middelbare leeftijd. ;)

Volgens mij een Boomer :D

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 20:42

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 20:47

Polar schreef:
Award voor de meest ongepaste opmerking van het jaar...

Ik kan me niet voorstellen dat de opmerking van Nico echt is, ik denk meer sarcastisch?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 20:51

Nee hoor, Nico vindt dat Rusland ook een fijn land is. Zonder armoede enz.
En Anjali, misschien moet je je even verdiepen in Syrië de laatste 50 jaar.

Fitzroy

Re: Syrië - Regime gevallen, Assad gevlucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 20:54

O, ok, dat wist ik niet.

Ik houd mijn hart vast voor wat er in Syrië gaat gebeuren. Dus kan me niet voorstellen dat je zo’n opmerking zou maken.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 21:00

Nico12 schreef:
Super fijn voor de vluchtelingen uit Syrië zodat ze terug kunnen en helpen met de weder opbouw. Heb nog niets gehoord over de planning van de vlieg reizen. Heeft onze regering al e.e.a. geregeld om dit te bespoedigen?

Mijn collega komt Syrië.
Gevlucht.
Is geen moslim.
Wat zal ze daar nu moeten zoeken of waar wonen.
Praat goed Nederlands en doet haar werk top.
Hele slimme meid.
Net een huis gekocht.
Haar man heeft zijn studie weer opgepakt en bijna klaar.

Zo kan het ook.
Zij gaan echt niet terug.
En vraagt zich ook af hoe alles nu gaat verlopen.

Er zullen vast mensen terug willen maar er zijn opnieuw mensen op de vlucht.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 09:44

BigOne schreef:
Nee hoor, Nico vindt dat Rusland ook een fijn land is. Zonder armoede enz.
En Anjali, misschien moet je je even verdiepen in Syrië de laatste 50 jaar.

Momenteel wordt aan de Christenen in Syrie aangeraden om binnen te blijven (ze kunnen niet eens brood gaan kopen) en uit de buurt van de ramen te blijven. In elk conflict heb je meerdere partijen, het is maar net tot welke groepering je zelf behoort of je ergens beter of slechter van wordt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 09:47

Maar Assad was een wrede dictator, die zijn volk onderdrukte.
Daar is geen discussie over mogelijk.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 09:59

Electra63 schreef:

Degenen die nu overwonnen hebben zijn jihadisten die de Islamitische Staat willen oprichten. Het is maar net waar je de voorkeur aan geeft- met democratische verkiezingen zal het allemaal niet veel te maken hebben.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 10:01

anjali schreef:
Electra63 schreef:

Degenen die nu overwonnen hebben zijn jihadisten die de Islamitische Staat willen oprichten. Het is maar net waar je de voorkeur aan geeft- met democratische verkiezingen zal het allemaal niet veel te maken hebben.

Mwah, ik snap wel dat mensen hier de voorkeur aan geven over een dicator die oa zijn volk ombracht met chemische wapens.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 10:06

Ik heb zo mijn twijfels of de syrische bevolking nu beter gaat af zijn. Volgens mij gaan ze nu helemaal in de drup vallen en zal er gewoon een nieuw wreed regime ontstaan. Teveel verschillende groeperingen die nu de macht gaan willen grijpen. Voor de Christenen gaat het nu helemaal een ramp zijn vrees ik. Wist trouwens niet dat er Christenen waren in Syrië.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 10:07

En vrouwen .. ergste wat er kon gebeuren voor ze.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 10:09

Chemische wapens, meer dan 70 soorten martelmethodes, politieke gevangenen die vijftig jaar in de gevangenis zitten.
Vrouwen en kinderen in de gevangenis.
Complete steden en honderden ziekenhuizen laten bombarderen (door vriend Poetin).

Lijkt me genoeg om blij te zijn. Ongeacht wat de nieuwe machthebbers gaan doen. Dat staat idd nog te bezien, zijn geen duifjes.

Maar Assad was ook dikke maatjes met Iran dus erg principieel met zijn scheiding van kerk en staat was hij niet.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 10:18

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 10:19

De bevolking is tot nog toe erg blij, misschien weten zij beter dan wij, dat hoop ik zo! Dat het nieuwe regime verbetering brengt voor het volk..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 10:20

mysa schreef:
Maar Assad was ook dikke maatjes met Iran dus erg principieel met zijn scheiding van kerk en staat was hij niet.

Hoe een ander land de boel bestuurd had hij kennelijk geen problemen mee, maakt niks anders aan eigen land seculier zijn. Net als Libië en Irak trouwens, dictators die regeren over verschillende stammen in 1 land moeten eigenlijk wel een seculier beleid voeren, anders heb je nog een explosieve factor in de mix. En ja ook dictator zijn moet dan sec, maakt de rest van de acties niet goed te praten. Dat wij dat hier niet snappen heeft meer te maken met dat wij ons identificeren als Nederlander ipv lid van stam zus in land zo. Die structuren zijn hier door de Romeinen om zeep geholpen.

Sintara schreef:
De bevolking is tot nog toe erg blij, misschien weten zij beter dan wij, dat hoop ik zo! Dat het nieuwe regime verbetering brengt voor het volk..

Die is tegelijk ook bezorgd over hoe nu verder. Het bekende monster is weg, maar wat is de opvolger? De andere seculiere landen in de regio (Libië en Irak) zijn nu niet bepaald optimistische voorbeelden te noemen van zo'n exit dictator gebeuren.

Verder : hoe zeer ik ook blij ben voor deze mensen, de efficientie en inzichten van deze groep zijn zorgelijk, een richting competent leger in dat gebied anders dan Israel kan wel eens juist de boel aanwakkeren in kruidvat midden-oosten. Israel ten minste blijft (redelijk) binnen de erkende landsgrenzen, deze groepen hebben een andere kaart in gedachten (net als Turkije trouwens, maar die heeft wat meer te verliezen).
Laatst bijgewerkt door tamary op 09-12-24 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 10:21

ik was gister in utrecht centrum. Het werd daar flink gevierd. Mensen waren super blij. Ik hoop dat ze dat kunnen blijven.
veel landen functioneren niet zonder dictator

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 10:23

@Tamary: Je hebt gelijk, ik vond het zelf ook al een zwak punt. ;)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 10:34

Ik hou mijn hart vast wat er nu gaat komen. Volgens een collega kunnen ze nu makkelijk allemaal terug, want ja ze zijn allemaal aan het juichen :+

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 10:40

tamary schreef:
Israel ten minste blijft (redelijk) binnen de erkende landsgrenzen, deze groepen hebben een andere kaart in gedachten (net als Turkije trouwens, maar die heeft wat meer te verliezen).

Israel blijft helemaal niet binnen de (overigens alleen door het westen erkende) landsgrenzen. Ze hebben afgelopen vrijdag nog Libanon en Syrië gebombardeerd.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 10:46

tamary schreef:
Israel ten minste blijft (redelijk) binnen de erkende landsgrenzen

Erkende landsgrenzen? Ze hebben Gaza vernietigd en ook in Libanon flink huisgehouden. En ook in Syrië hebben ze land geclaimd op de Golan hoogvlakte, zie https://www.nrc.nl/nieuws/2024/12/08/si ... k-a4875952

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 10:47

Lieser schreef:
tamary schreef:
Israel ten minste blijft (redelijk) binnen de erkende landsgrenzen, deze groepen hebben een andere kaart in gedachten (net als Turkije trouwens, maar die heeft wat meer te verliezen).

Israel blijft helemaal niet binnen de (overigens alleen door het westen erkende) landsgrenzen. Ze hebben afgelopen vrijdag nog Libanon en Syrië gebombardeerd.

Dat is wat anders dan landjepik doen (Turkije in Syrie trouwens, verhaal is veiligheid, maar ambitie ottomaanse rijk speelt mee). Buurland bombarderen is niet aardig, zelf raketten op je dak krijgen ook niet. Gaat hier over landsgrenzen aanpassen, niet over reacties op groepen die al decennia gillen je dood te willen, want de andere religie waar ze al 1400 jaar ruzie mee hebben.

Golan hoogte zou anders uitstekende raketlanceerbasis zijn om Israel plat te gooien. Niet netjes, maar begrijpelijk.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 10:58

Gezellig hier allemaal :( :+ .Wat ook een probleem is, is dat vluchtelingen uit conflictgebieden hier naartoe komen en het conflict importeren. Ik bedoel, dat elkaar bestrijdende groepen uit hetzelfde land hierheen komen en de strijd hier voortzetten, waarbij autochtonen hier die er in feite geen partij in waren nu ook partij gaan kiezen wat tot flinke polarisatie leidt.