"Bovaer" in koeienvoer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 14:34

juval schreef:
anjali schreef:
Maar ik koop alleen biologische melkvervangers en die zijn wel veel duurder. Zonnatura rijst-hazelnoot "melk", iets van 3,45 euro per liter!

hoe zit het met de CO2 footprint van dit soort bewerkte producten?

Dat is een no-brainer: altijd lager dan koeienmelk. Even simplistisch:
*Bij plantaardige "melk" gaat het product van het land naar de fabriek, van fabriek naar winkel en dan naar de consument.
*Bij koeienmelk gaat het van het land naar de (veevoeder)fabriek. Van fabriek naar boer/koe. Koe maakt er met verlies van energie melk van (de koe heeft ook energie nodig om zichzelf warm te houden, te bewegen etc). Dan van boer naar (melk)fabriek, van melkfabriek naar winkel en dan naar de consument.
https://natuurenmilieu.nl/app/uploads/Aanpassing-7-1024x564.jpg
https://natuurenmilieu.nl/themas/eten-drinken/veganistisch-eten/plantaardige-melkvervangers-en-duurzaamheid/

Tja, en dat je de term bewerkt gebruikt zegt genoeg (BBBrainwash). Koeienmelk wordt ook bewerkt om het houdbaar(der) te maken. Je aardappels schillen, en met een beetje zout koken of een cake bakken van meel, boter, suiker en eieren is ook bewerken.

En ondanks bovenstaande kritische noot vind ik het oprecht heel vervelend dat jullie niet volledig zijn voorgelicht door de leverancier over dit middel.

juval

Re: "Bovaer" in koeienvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 14:46

nou ja, hazelnoten en rijst komt niet uit Nederland, dus dat geeft al veel meer vervoer.

het meeste koeienvoer komt van het land van de boer zelf.

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 14:56

85% van de sojaproductie (waar regenwoud voor gekapt wordt) gaat naar veevoeder.

Nederlandse koeien eten vooral ruwvoer maar dat kleine deel aan brokken is alles bij elkaar nog steeds heel veel soja.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 15:01

En het kippen- en varkensvoer komt voor minder dan 15% van NL-grondgebied (a.i. door boeren verbouwd).

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 15:33

anjali schreef:
Sintara schreef:
Het juist erg belangrijk dat dit eerst in een diermodel getest wordt! Dat doen ze pas wanneer er absoluut niet verwacht wordt dat het schadelijk is en dan moet dat bewezen worden
Erg belangrijk voor dier, mens en natuur

Als iets eerst getest moet worden op schadelijkheid dan is dat al een bewijs dat het niet zonder meer "zuivere koffie" is!

Zuivere koffie zou nu door geen enkele gezondheidstest voor voeding komen, dus dat voorbeeld vind ik erg passend gevonden :j

Uiteraard is testen ook niet waterdicht.

Want hoelang en hoever ga je door testen voordat je het gaat gebruiken? Daar is in de medische wereld geen eenduidig antwoord op. Wat in Amerika is goedgekeurd, hoeft dat niet voor de eu te zijn en zo verder.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-24 15:34

Ik word echt ziek van dat gezeur over co2. Dieren en mensen poepen ja. Maar op de tv zie ik niets anders dan bommen, brandende steden, kapotgeschoten energiecentrales,(hoe zit dat met die grootste nucleaire installatie van heel Europa in Oekraine die al een hele tijd onder vuur ligt maar daar zwijgen ze over?) heel de lucht vol pikzwarte rookwolken. Dat is zeker geen co2 ? Tegen deze vervuiling is niets opgewassen, en rechtvaardigt niet het vergiftigen van koeien en mensen met een of ander chemisch middel dat zogenaamd enkele mini procenten zou schelen in co2 uitstoot.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 15:52

Omdat dit topic beter op NM past ga ik het daarheen verplaatsen.

BB --> NM

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-24 16:17

Er schijnt een natuurlijk en onschadelijk middel te zijn, het mineraal zeoliet, dat ook gassen van koeien zou verminderen, en het kost vrijwel niets. Maar ja daar kan de chemische industrie niets aan verdienen :+

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 16:22

anjali schreef:
Ik word echt ziek van dat gezeur over co2. Dieren en mensen poepen ja. Maar op de tv zie ik niets anders dan bommen, brandende steden, kapotgeschoten energiecentrales,(hoe zit dat met die grootste nucleaire installatie van heel Europa in Oekraine die al een hele tijd onder vuur ligt maar daar zwijgen ze over?) heel de lucht vol pikzwarte rookwolken. Dat is zeker geen co2 ? Tegen deze vervuiling is niets opgewassen, en rechtvaardigt niet het vergiftigen van koeien en mensen met een of ander chemisch middel dat zogenaamd enkele mini procenten zou schelen in co2 uitstoot.

Omdat je een oorlog niet stopt met: kom jongens denk aan het milieu! ...

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 16:33

Waarom niet? Zou mij een prima idee lijken. Er ligt namelijk vaak ook recourse uitbuiting ten grondslag aan oorlog. Ook niet bepaald milieu vriendelijk.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 17:20

Je kunt haver'melk' prima zelf maken. Een stuk goedkoper en zonder toevoegingen

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-24 17:39

Nyaleti schreef:
anjali schreef:

Omdat je een oorlog niet stopt met: kom jongens denk aan het milieu! ...

Dus moeten wij simpele machteloze burgers+boeren maar aan het milieu denken via allerlei weinig uithalende en zeer veel last veroorzakende opgelegde maatregelen. Terwijl de machthebbers+wapenfabrikanten ongehinderd doorgaan met het milieu te vernietigen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 17:58

Er wordt helaas van alles aan dieren gegeven om de productie te verhogen.

Ik zag laatste een boeiende uitzending van Keuringsdienst van waarde, over vitamine B12.
Ik had geen idee dat ook koeien een berg aan supplementen krijgen afkomstig uit alle mogelijke bronnen/landen, om hun melk 'volwaardig' te laten zijn; op de eenzijdige raaigraslanden lukt het anders niet.

Hier een link naar meer info met daarin een link naar het NPO-programma; gratis te bekijken voor iedereen.
https://kro-ncrv.nl/programmas/keuringsdienst-van-waarde/B12-calcium-supplementen-melk

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-24 18:08

Hevonen schreef:

Ik zag laatste een boeiende uitzending van Keuringsdienst van waarde, over vitamine B12.
Ik had geen idee dat ook koeien een berg aan supplementen krijgen afkomstig uit alle mogelijke bronnen/landen, om hun melk 'volwaardig' te laten zijn; op de eenzijdige raaigraslanden lukt het anders niet.

Hier een link naar meer info met daarin een link naar het NPO-programma; gratis te bekijken voor iedereen.
https://kro-ncrv.nl/programmas/keuringsdienst-van-waarde/B12-calcium-supplementen-melk

Klopt, in het gras wat ze hopenlijk nog kunnen eten zitten niet veel vitamines meer. Hetzelfde geldt voor de groente,fruit etc. die wij mensen eten. In vruchtendrankjes en namaakmelk zitten meestal ook toegevoegde vitamines. Maar ik denk niet dat die ,mits niet overgedoseerd, giftig zijn.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 21:05

Schapenwol schreef:
85% van de sojaproductie (waar regenwoud voor gekapt wordt) gaat naar veevoeder.

Nederlandse koeien eten vooral ruwvoer maar dat kleine deel aan brokken is alles bij elkaar nog steeds heel veel soja.

Klopt dat is alle afval van de soja wat de mensen niet willen eten. Al dat afval gaat gelukkig naar de koeien, anders werd het weggegooid. Het is goedkoop koeienvoer en het wordt gered van de afvalberg. Soja wat mensen ook willen eten is veel te duur voer voor koeien dan zijn is wel voer van goedkoper is en ook prima.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 21:06

Hevonen schreef:

Klopt net als paarden krijgen koeien ook veel supplementen. Alleen test een koeienboer zijn voer structureel en wordt er exact aangevuld wat er mist. Niet overgedoseerd niet ondergedoseerd. Kunnen we als paardenhouders nog veel van leren.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 21:08

Hoe doen ze dat dan als ze 200 melkkoeien hebben staan. Niet elk dier heeft dezelfde behoeften namelijk

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 21:12

Maar Anjali er zijn veel meer zaken om rekening mee te houden. Wordt de havermelk in Nederland geprodueerd? Komt de haver uit Nederland? Voor ons brood is ons graan niet goed genoeg, dan zal de grond meer bemest moeten worden. Het graag komt bijv uit Oekraine. Komt het graan voor havermelk daar ook vandaan.Enz enz. Veel te simplistisch gedacht om daar zo'n conclusie aan te verbinden als zou koeienmelk een grotere footprint hebben dat valt nog maar helemaal te bezien.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 21:16

Rocamor schreef:
Hoe doen ze dat dan als ze 200 melkkoeien hebben staan. Niet elk dier heeft dezelfde behoeften namelijk

De basis die voor alle koeien gelijk is wordt bij het ruwvoer gedaan. Vaak al op het gewicht perfect gehaald en gemengd door de voerrobot. De speciale voeding kan bij het melken gegeven worden per koe. Ze dragen allemaal een zender. Door de zender kan de computer ook al heel snel zien dat een koe vaker ligt en minder loopt bijvoorbeeld waardoor ze extra gecontroleerd worden of er ook iets aan de hand is. Daar komen meldingen van op de computer van dieren die afwijkend gedrag vertonen. Zodat er vaak al heel snel ingegrepen kan worden voordat het zichtbaar is dat een koe bijvoorbeeld een pootprobleem ontwikkeld. Weet het allemaal niet exact, want ik ben geen boerin maar elke boer waar ik naar binnen kan ga ik wel kijken hoe ze het ingericht hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 21:16

Interessant topic, ik vind het ook geen goede zaak dat ze zoiets zomaar aan het voer toevoegen.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 21:19

Rizette schreef:
Schapenwol schreef:

Klopt dat is alle afval van de soja wat de mensen niet willen eten. Al dat afval gaat gelukkig naar de koeien, anders werd het weggegooid. Het is goedkoop koeienvoer en het wordt gered van de afvalberg. Soja wat mensen ook willen eten is veel te duur voer voor koeien dan zijn is wel voer van goedkoper is en ook prima.
Wat is je bron daarvan? Volgens https://nieuwscheckers.nl/soja-voor-vee ... stproduct/ is de bewering onjuist dat sojaschroot een restproduct van soja geproduceerd voor menselijke consumptie is. Deze factcheck dateert wel van 2021, dus misschien heb jij recentere info?

On topic: wordt Bovaer in Nederland ook al gebruikt dan? Dat begrijp ik van Juval. Vind het heel vreemd dat jullie daar geen uitleg bij gekregen hebben!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 21:28

Soja is zo'n 20% olie en die wordt voor heel veel toepassingen gebruikt. Wat er overblijft is inderdaad veevoer, net zo iets als de suikerbietenpulp die overblijft na het er uit halen van de suiker wat onze tafelsuiker wordt.
Soja voor menselijke consumptie is een ander verhaal.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 21:32

Denk je nou echt dat die boer soja gaat voeren wat voor menselijke consumptie is met bijbehorende kosten? Zo dullig is hij echt niet. Hij gaat voor goed voer maar ook graag voor weinig kosten dus vandaar. Daar hoef je geen bron voor te hebben om dat te weten en te snappen. Bietenpulp is ook afval, wordt ook het vee en paarden mee gevoerd. In jouw paardenbrok zit ook een heleboel afval. Hoeft het niet slecht om te zijn. Het gaat om de kosten.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 21:33

Nou Tamary, tegelijk ongeveer hetzelfde verhaal. Grappig!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 22:09

koeke schreef:
Rizette schreef:
Wat is je bron daarvan? Volgens https://nieuwscheckers.nl/soja-voor-vee ... stproduct/ is de bewering onjuist dat sojaschroot een restproduct van soja geproduceerd voor menselijke consumptie is. Deze factcheck dateert wel van 2021, dus misschien heb jij recentere info?

On topic: wordt Bovaer in Nederland ook al gebruikt dan? Dat begrijp ik van Juval. Vind het heel vreemd dat jullie daar geen uitleg bij gekregen hebben!

Ja, het wordt al in Nederland gevoerd. Er is ons alleen verzekerd dat het niet schadelijk is voor de koeien, uitgebreid getest is en er goede resultaten zijn mbt de vermindering van uitstoot.
Over de gevaarlijke bijwerkingen voor onszelf is niets gezegd.

https://www.frieslandcampina.com/nl/nie ... nederland/