Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Thioro schreef:Verschrikkelijk.
Ik snap de houding tov wolf in NL niet. Het is een apex roofdier, als je die niet 'beheert' is er geen houden meer aan.
Geen enkel land laat wolven rustig zo verder slachten.
Of nja, officieel politiek gezien misschien wel maar de boeren zelf niet.
Dan is er 'poef' plots een wolf verdwenen. Gat graven en mond dicht.
Is toch gewoon van de zotte dat vee maar afgeslacht mag worden omdat de wolf zo mooi is.
pien_2010 schreef:Wintu schreef:Er moet gewoon afschot komen. Volgens het nieuwe wolven plan kunnen er tot ongeveer 104 roedels komen , logischer is de helft en alles is gericht op vreedzaam samen leven met de wolf, na dertig jaar moet het stabiliseren. Dus alles pro wolf. Meerdere keren een hond doden in een tuin is geen reden tot afschot, dan moet men eerst met een alternatieve oplossing komen. Men is compleet gek geworden in dit land. Natuurbeheer en godcomplex over rewilding is compleet doorgeslagen.
Precies, Zenderen en beheer (met mogelijkheid afschot) zodat je de "rotte appels" die huisvee pakken eruit haalt want je hebt er dan zicht op en er kan dus actie ondernomen worden..De wolf leert weer dat de mens de top predator is en dat hij daar ver uit de buurt moet blijven.
Hahahahaha Palousaboy...die Noren toch. Ik weet zeker dat dit hier ook gebeurt of gaat gebeuren als er zich dit soort taferelen teveel gaat afspelen! En vooral niet over babbelen.
SjonnieZ schreef:Ik heb niet het hele topic gelezen maar ben oprecht benieuwd of deze pioniers achter een wolvenwerend hekwerk stonden.
Captain schreef:SjonnieZ schreef:Ik heb niet het hele topic gelezen maar ben oprecht benieuwd of deze pioniers achter een wolvenwerend hekwerk stonden.
Maakt geen reet uit. Afgelopen week zijn er meerdere aanvallen geweest op schapen die achter een wolfwerend hek stonden. Kost een klap geld en maakt geen verschil.
Je paarden kunnen beter door een paar draden moeten dan door zo'n raster waar ze in vast komen te zitten.
SjonnieZ schreef:Dan zou het goed zijn als daar meer aandacht aan besteedt wordt.
De pro wolvers menen oprecht dat een correct aangebracht en onderhouden wolvenwerend netwerk de oplossing is.
En ik geef ze geen gelijk want ik heb nog nooit gehoord in de media dat een aanval achter zo’n hekwerk plaats succesvol plaatsgevonden heeft.
Citaat:Rasters op orde
De rasters waren woensdag nog gecontroleerd door de gemeente en ze waren op orde. De provincie onderzoekt nu hoe het toch kon dat de schapen niet voldoende beschermd waren. "Het is vreselijk om te horen dat zoveel schapen gedood zijn", zegt de Edese wethouder Jan Pieter van der Schans.
hoogendroog schreef:Ik probeer me even voor te stellen hoe zo'n waarschuwingstelefoontje/appje werkt: piep piep wolf komt eraan! O jee, snel naar buiten, even de kudde koeien naar binnen halen. Geen probleem, zo gepiept. Koeien werken fijn mee en staan binnen 10 seconden tevreden op stal. Ik heb wel 2 bunder moeten rennen in een halve seconde. Maar hee, geen probleem, ik kan dat. Nu de paarden naar binnen. De 9 paarden laten zich gemakkelijk vangen en staan met drie seconden op stal. Totaal geen paniek omdat ze een wolf zien of ruiken.
Bovenstaande uiteraard zuiver hypothetisch... want echt, van dit soort oplossingen zakt je de broek toch af. Men heeft kennelijk weinig kaas gegeten van "even je dieren binnen zetten".
Citaat:https://www.facebook.com/share/p/1A6QbeNSsz/
16 oktober 2024/Noordrijn-Westfalen/Duitsland
Dit bericht is al 2 x geplaatst en 2 x verwijderd door FB
---
Markus Sümpelmann levert nieuw bewijs voor wolvensprongen: Wolf springt 1,45 meter
Markus Sümpelmann, die al eerder werd getroffen door een wolvenaanval op Horstkamp's Hof in Schermbeck toen een wolf over een in aanmerking komend hek sprong, heeft nu nieuw bewijs geleverd in de vorm van videobeelden.
De beelden laten op indrukwekkende wijze zien dat de wolf niet alleen onderuit gaat, zoals werd vermoed, maar zonder problemen over de hoge omheining springt.
“Onze omheining is 1,45 meter hoog, hoewel slechts 1,25 meter nodig zou zijn om in aanmerking te komen. We hebben het hoger gebouwd en voorzien van ondermijningsbeveiliging en een stroomdraad,” legt Sümpelmann uit. Maar ondanks deze voorzorgsmaatregelen kon de wolf met gemak over het hek klimmen. “Op de video is duidelijk te zien dat de wolf het hek inspecteert, de hoogte beoordeelt en er dan met gemak overheen springt,” vervolgt Sümpelmann. “Ik schat dat de sprong zelfs op een hoogte van 1,80 meter was.”
Wolf creëert een landingsbaan
De video toont nog een bijzonderheid: de wolf bereidde zich systematisch voor op de sprong. “Je kunt zien dat de wolf een spoor maakt van ongeveer drie meter lang. Hij krast meerdere keren over het veld, maar niet diep. Het lijkt alsof hij een landingsbaan aan het bouwen is,” legt Sümpelmann uit. Deze waarneming is nieuw en roept nieuwe vragen op over het gedrag van de wolf.
Voorzichtig gedrag van de wolf
Voordat de wolf de sprong waagde, observeerde hij het terrein zorgvuldig. “Hij kwam van de bosrand, ging naar het hek en de schapen gingen meteen achteruit toen hij ongeveer 20 meter van ons vandaan was. De wolf cirkelde vervolgens twee keer rond ons huis, vermoedelijk om de beste plek te vinden om de schapen te bereiken,” beschrijft Sümpelmann het tafereel.
Op de video is uiteindelijk te zien hoe de wolf over het hek springt - een plek die hij in de zomer al had overwonnen. De grootte van de wolf is ook indrukwekkend op de beelden: “Het is een grote, slanke wolf. Niet dik, maar erg groot,” vertelt Sümpelmann, die de videobeelden in HD-kwaliteit en met warmtebeeldtechniek van het bedrijf CS Sicherheit + Service GMBH uit Hamminkeln documenteerde.
De nieuwe beelden werpen een nieuw licht op de toenemende dreiging van wolven in de regio en laten zien dat zelfs hoge, veilige omheiningen niet altijd genoeg zijn om de dieren weg te houden.
pien_2010 schreef:sterregoud schreef:Een alarmnummer bellen is een leuk idee Pien. Maar hier in Nederland mogen we dus niets, op wat roepen en geluids en lichtsignalen na.
We moeten nu al leven met meer wolven dan in Noorwegen in het hele land worden toegestaan. We zitten boven de 100…..
En dat is dus het probleem (zie dikgedrukte). Dat moet zsm veranderingen in zo'n dicht bevolkt land. Ik ben voor het systeem in Afrika waar de dieren gezenderd worden die dicht bij de bewoonde wereld leven zodat de boeren gewaarschuwd worden en actie kunnen ondernemen. En dat werkt goed.
Thioro schreef:Verschrikkelijk.
Ik snap de houding tov wolf in NL niet. Het is een apex roofdier, als je die niet 'beheert' is er geen houden meer aan.
Geen enkel land laat wolven rustig zo verder slachten.
Of nja, officieel politiek gezien misschien wel maar de boeren zelf niet.
Dan is er 'poef' plots een wolf verdwenen. Gat graven en mond dicht.
Is toch gewoon van de zotte dat vee maar afgeslacht mag worden omdat de wolf zo mooi is.
Rocamor schreef:Als je een echt wolvenwerend hekwerk wilt, zul je moeten kijken hoe Burger's Zoo, Artis en andere dierentuinen het voor elkaar krijgen hun wolven binnen te houden.
En dan nagaan of dat mogelijk is voor elke dierenhouder buiten de dierentuin maar binnen wolvengebied
En dat laatste was een retorische vraag,
SjonnieZ schreef:Dan zou het goed zijn als daar meer aandacht aan besteedt wordt.
De pro wolvers menen oprecht dat een correct aangebracht en onderhouden wolvenwerend netwerk de oplossing is.
En ik geef ze geen gelijk want ik heb nog nooit gehoord in de media dat een aanval achter zo’n hekwerk plaats succesvol plaatsgevonden heeft.
Captain schreef:Die honden worden ook gewoon verscheurd. Zat foto's van te vinden. Als je die wilt houden moet je altijd een aantal meer hebben dan wolven, dus zit er een roedel van 7 dan moet je denken aan minstens 8 honden. Ga je die financieel kunnen houden? En daarbij zijn het ook geen lieverdjes naar toevallige passanten (met honden) dus dat is in NL ook niet echt een optie.
SjonnieZ schreef:Ik heb niet het hele topic gelezen maar ben oprecht benieuwd of deze pioniers achter een wolvenwerend hekwerk stonden.
pien_2010 schreef:sterregoud schreef:Een alarmnummer bellen is een leuk idee Pien. Maar hier in Nederland mogen we dus niets, op wat roepen en geluids en lichtsignalen na.
We moeten nu al leven met meer wolven dan in Noorwegen in het hele land worden toegestaan. We zitten boven de 100…..
En dat is dus het probleem (zie dikgedrukte). Dat moet zsm veranderingen in zo'n dicht bevolkt land. Ik ben voor het systeem in Afrika waar de dieren gezenderd worden die dicht bij de bewoonde wereld leven zodat de boeren gewaarschuwd worden en actie kunnen ondernemen. En dat werkt goed.
Eik schreef:Afschuwelijk om je geliefde paardjes zo terug te vinden.
Lindsey_99 schreef:Daar lopen veel vaker wolven, Gorredijk en zuidelijk ervan komen regelmatig in de appgroep voor. Als ik daar zou wonen dan zouden ze toch echt pech hebben en 's nachts op stal gaan. Vreselijk zielig voor die pony's, ze zijn totaal kansloos geweest.
Martina67 schreef:Weet 1 ding!
Die Wolven zijn stuk voor stuk gechipt en worden gevolgd.
Deze door overheid ingezette moordenaars zijn beschermd.
Wij als vee, schapen-en paardenhouders zijn letterlijk én figuurlijk overgeverd aan "overheids-wolven" (via het verplicht ubn-nr oa.) en de hybride-wolven in het veld.
Als we NIETS doen wordt het erger en erger, wij als volk zullen moeten opstaan tegen dit sadistisch beleid.