Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
tienus63 schreef:Ik heb net een bericht gemaakt over de stemming over verlaging van strikt beschermde status naar beschermde status van de wolf die gehouden wordt tijdens de conventie van Bern, 2 december as.
Als de status van de wolf tijdens de komende stemming niet wordt verlaagd, kan dat pas bij een stemming over 10 jaar (als ik het goed heb) pas weer op de agenda gezet worden als punt om over te stemmen.
Je kunt tot 30 november een e-mail sturen.
Link naar de voorbeeldbrief is en e-mailadressen.
tienus63 @ [NM] Wolf Nl, Be, Du deel 3
Citaat:Goede tip. Alleen is dat bewust niet benoemd, omdat dat argument direct onderuit gehaald wordt omdat bewijs (nu nog) ontbreekt. Uit tellingen van wild blijkt nu nog dat de wildstand van reeën, herten en zwijnen nog goed op orde is en dat er ook nog opdracht voor afschot gegeven wordt. Dus dit argument houdt nu nog geen stand en is daarom niet benoemd. Alleen de zaken die vanuit de praktijk inmiddels bewezen zijn en waar wij dossieropbouw van hebben zijn in de brief verwerkt.
Maar ik snap de gedachtengang heel goed. Daarom hebben wij ook bij jagers verenigingen en natuurorganisaties geïnformeerd naar de hoedanigheid van de wildstand.
chamion schreef:Woon midden in wolven gebied. Nog geen aanval hier geweest op stal of waar ik van weet (lees, bij mensen die ik ken) Ik ga gewoon nog minimaal elk weekend het bos in met de menwagen, en ik fiets rustig nog door het bospartij tussen stal en huis (ook huis en werk) zelfs in de schemer en donker.
Alleen die 1ste paar keer nadat de wolf er een keer gezien was, in dat bosgebied, even met wat nerveusigheid, maar nu niks meer. Mede ook omdat ik echt niet om dat stukje bos heen ga fietsen. Dan ben ik 15 minuten langer per keer onderweg, 30 minuten per dag. Dat is 3,5 uur per week!
Zelfs bij het hek naar het bos toe zijn wel eens vermoedelijke sporen gevonden. Neem ook gewoon anderen mee het bos in achter de menwagen. Boswachter vermoed ook doordat ik, samen met de pony en menwagen, best "groot/lang" ben dat de wolf op respectvolle afstand blijft, zeker als ik met meerdere combinaties naar buiten ga.
Dieren staan nog gewoon vanaf 09.00 tot 16.00 buiten, wel vrij hoge omheining maar dat komt vooral wegens de grote paarden die anders over de omheining heen de buren gaan "pesten"
Ik ben er super nuchter onder, ook andere mensen op stal zijn heel nuchter erover. Neemt niet weg dat die wolf eigenlijk gewoon niet in ons landje past. Er mag van mij betreft meer beheerd worden op de hoeveelheid die er rond lopen
Wintu schreef:Sassy4barrel schreef:10 jaar …. Dan zijn er geen paardenhouders meer over en kun je zelfs nergens meer veilig wandelen ..
Meeste natuurgebieden aangewezen als rustgebied....
Bizar dat dat 10 jaar is.
Wintu schreef:Ik kom dat woordje nuchter vaker tegen, maar wat houdt dat in deze nu precies in? De wetenschap dat de wolf er is en als je het tegenkomt dan zie je het dan wel weer of het zal wel zo een vaart niet lopen? I
Wolven zijn trouwens ook niet echt bang van tractoren of auto's, dus waan je niet per definitie zeker op een menwagen.
MyChoice schreef:Mijn stress begon eigenlijk pas toen ze dat paard uit een kudde van 18 paarden pakten. Tot die tijd had ik ook het idee dat ze grote, volwassen paarden niet pakken.