Wolven, even mijn hart luchten!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyChoice

Re: Wolven, even mijn hart luchten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-24 22:41

Gelukkig staat Nickie tussen de grote paarden :-) Een kudde met alleen kleintjes zou mij nog veel meer stress opleveren.

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 22:51

MyChoice schreef:
Gelukkig staat Nickie tussen de grote paarden :-) Een kudde met alleen kleintjes zou mij nog veel meer stress opleveren.

Ja, gelukkig wel! :j

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 23:15

Dit plaatje heb ik eerder gezien, vrees dat we hier naartoe gaan:

Afbeelding

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 23:58

tienus63 schreef:
Ik heb net een bericht gemaakt over de stemming over verlaging van strikt beschermde status naar beschermde status van de wolf die gehouden wordt tijdens de conventie van Bern, 2 december as.

Als de status van de wolf tijdens de komende stemming niet wordt verlaagd, kan dat pas bij een stemming over 10 jaar (als ik het goed heb) pas weer op de agenda gezet worden als punt om over te stemmen.

Je kunt tot 30 november een e-mail sturen.

Link naar de voorbeeldbrief is en e-mailadressen.
tienus63 @ [NM] Wolf Nl, Be, Du deel 3

Aanvulling namens stichting Wijs met Wolven n.a.v. een (terechte) opmerking van een bokker waarom in de voorbeeldbrief de invloed op de biodiversiteit niet wordt benoemd omdat dat immers een hot item is in de politiek en daarbuiten.

Citaat:
Goede tip. Alleen is dat bewust niet benoemd, omdat dat argument direct onderuit gehaald wordt omdat bewijs (nu nog) ontbreekt. Uit tellingen van wild blijkt nu nog dat de wildstand van reeën, herten en zwijnen nog goed op orde is en dat er ook nog opdracht voor afschot gegeven wordt. Dus dit argument houdt nu nog geen stand en is daarom niet benoemd. Alleen de zaken die vanuit de praktijk inmiddels bewezen zijn en waar wij dossieropbouw van hebben zijn in de brief verwerkt.
Maar ik snap de gedachtengang heel goed. Daarom hebben wij ook bij jagers verenigingen en natuurorganisaties geïnformeerd naar de hoedanigheid van de wildstand.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 07:34

chamion schreef:
Woon midden in wolven gebied. Nog geen aanval hier geweest op stal of waar ik van weet (lees, bij mensen die ik ken) Ik ga gewoon nog minimaal elk weekend het bos in met de menwagen, en ik fiets rustig nog door het bospartij tussen stal en huis (ook huis en werk) zelfs in de schemer en donker.

Alleen die 1ste paar keer nadat de wolf er een keer gezien was, in dat bosgebied, even met wat nerveusigheid, maar nu niks meer. Mede ook omdat ik echt niet om dat stukje bos heen ga fietsen. Dan ben ik 15 minuten langer per keer onderweg, 30 minuten per dag. Dat is 3,5 uur per week!

Zelfs bij het hek naar het bos toe zijn wel eens vermoedelijke sporen gevonden. Neem ook gewoon anderen mee het bos in achter de menwagen. Boswachter vermoed ook doordat ik, samen met de pony en menwagen, best "groot/lang" ben dat de wolf op respectvolle afstand blijft, zeker als ik met meerdere combinaties naar buiten ga.

Dieren staan nog gewoon vanaf 09.00 tot 16.00 buiten, wel vrij hoge omheining maar dat komt vooral wegens de grote paarden die anders over de omheining heen de buren gaan "pesten"

Ik ben er super nuchter onder, ook andere mensen op stal zijn heel nuchter erover. Neemt niet weg dat die wolf eigenlijk gewoon niet in ons landje past. Er mag van mij betreft meer beheerd worden op de hoeveelheid die er rond lopen

Ik kom dat woordje nuchter vaker tegen, maar wat houdt dat in deze nu precies in? De wetenschap dat de wolf er is en als je het tegenkomt dan zie je het dan wel weer of het zal wel zo een vaart niet lopen? I

Wolven zijn trouwens ook niet echt bang van tractoren of auto's, dus waan je niet per definitie zeker op een menwagen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 07:51

Flinke omheining aanpassen, flinke stroom erop.

Alles potdicht binnen nog niet maar wel er heen alles zo. Stalramen wel dicht

Dicht en hoog mogelijk ook de sloten geen spullen als springplank tot zelfs de plekken waar onderste draad te grote ruimte is nog een stroom.draad.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 07:52

Ik ben er weer kalm onder. Een half jaar terug had je op de heuvelrug waar ik woon incidenten waardoor de paniek wel even toesloeg. Nu is eigenlijk alles wel weer hetzelfde. Ik ben alert in het bos maar wandel er nog meerdere keren per dag heerlijk. Voor de paarden thuis heb ik alle maatregelen genomen die mogelijk zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 08:31

Ik begrijp je heel goed en ben blij dat ik geen paarden/pony’s meer heb. Zelfs schaapjes twijfel ik over of ik die nog wel wil.
Ik denk dat dit probleem zich binnen niet al te lange vanzelf oplost als er een kind wordt gepakt. Dat gaat gewoon gebeuren. Als het kalf verdronken is dempt men de put.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 08:43

Wij zitten aan randje wolven gebied. Vorig jaar zijn hier 4 dagen achter elkaar 3 aanvallen op schapen geweest, maar volgens DNA allemaal “hond”, vrij bloeddorstige hond dan.
Ik heb dit jaar 2 hengstveulentjes en 2 jaar geleden 2 merrieveulentjes, het idee was in de zomer 24/7 buiten. Maar ik durf dat niet. Ook niet als ze het niet eens gemunt hebben op mijn dieren, maar het jonge spul er wel van in de stress raakt van de wolf die langs loopt en tegen/door de omheining vliegt. Ik heb wel camera’s, maar de kans dat je dan in beeld krijgt, wat er gebeurt… en plus, dan kan ik terug kijken hoe ze zichzelf verwond of erger hebben. Ik zal ook eens moeten slapen ofzo….

Ik zou mijn zelf gefokte hengstveulentje eigenlijk naar de opfok doen, maar de mooie plek die ik gevonden had, zijn regelmatig zichtmeldingen en aanvallen op schapen en pony’s. Dus ik durfde het niet, ik heb het afgebeld. En dus hebben we er 1 bij moeten kopen en dat was helemaal niet de bedoeling. Maar goed, alleen kon ook niet.. en verkopen wilde ik ook niet…

Ik ging voorheen best regelmatig in 2 stukken bos rijden, Appelscha en Bakkeveen, vooral Appelscha is naar mijn idee echt niet okee. Als er 5 wolven bij die spartelvijver staan, dan ga ik daar niet heen. Soms ook met honden en paard, dat doe ik ook niet meer.
Ik moet misschien maar gaan uitwijken richting Gaasterland.

Mijn man heeft zo’n uitdrukking: de kans is misschien niet zo groot dat er wat mis gaat, maar de gevolgen zijn wel heel groot als het mis gaat.
Ik wil geen blessures, ik wil ook niet midden in het bos eraf liggen vanwege een wolf en dan in een situatie komen zoals die scholier.

Met onze honden (herders) durf ik ze nu nog in het donker op eigen terrein even hun behoefte te laten doen zonder dat we mee lopen of aan de lijn zitten. Maar toen laatst op nog geen 5km aanvallen op schoen was en ik in het donker moest uitmesten, heb ik ze toch maar binnen gelaten. Terwijl ze anders lekker met mij mee gaan.

Dus… :(
Ja, ik heb ook zorgen om de wolf en dan zitten wij niet eens midden in.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 08:53

Ik woon in de bossen van limburg, hierin de bossen is de wolf wel eens geweest en zijn er al wat schapen gedood in voorgaande jaren maar hier is hij niet gevestigd. Mijn terrein heeft gelukkig een hoog hek, en is ook 50cm ondergronds.

Ik heb zelf een jaar in Amerika gewoond daar waren coyotes deze eten geen paarden uiteraard, maar ook die achtervolgde mij op buitenritten wel eens en soms werd je dan echt omsingeld mijn tactiek was op dan hard op ze af te rijden, dit werkte uitstekend. Maar ik vraag me dus af of dit een optie is bij wolven of maak je het dan alleen nog maar gevaarlijker?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 08:58

Ik was ook nuchter. Tot het steeds dichterbij kwam. Ik heb er nu echt stress van en 1 van onze paarden die 24/7 buiten stond is nu, hopelijk tijdelijk, verhuisd. Doel is wel tweeledig, hij wordt verder doorgereden. Maar de primaire reden is de wolf die vlakbij stal al 2 maal toegeslagen heeft. Dat is echt geen fijn idee.

Maar waar ik nog het meest van baal is dat alles waar ik eerder plezier uit haalde me afgenomen is. Zo voelt dat echt. De hond uitlaten biedt geen ontspanning meer. Rustige plekken waar ik voorheen graag heen ging mijd ik. Dat vind ik jammer want daarvan kon ik zo genieten wild spotten. En lekker struinen. Nu kijk ik vaak over mijn schouder. En ook naast me, voor me. En ik hou het gedrag van mijn hond goed in de gaten. Sommige gebieden kom ik nog wel maar niet meer alleen. Heb al twee keer wolvengehuil gehoord in het bos vlakbij huis. En twee weken terug mijn eerste wolf gezien bij Planken Wambuis, toen ik daar samen met iemand anders wandelde.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 10:44

Wintu schreef:
Sassy4barrel schreef:
10 jaar …. Dan zijn er geen paardenhouders meer over en kun je zelfs nergens meer veilig wandelen ..

Meeste natuurgebieden aangewezen als rustgebied....

Bizar dat dat 10 jaar is.

In Brabant willen ze verbieden met benzine-of dieselauto's in of bij natuurgebieden te komen. Dan zullen veel mensen er niet meer naartoe kunnen zodat het "rustgebieden" worden ja waar de wolven hun gang kunnen gaan.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 19:01

Wintu schreef:
Ik kom dat woordje nuchter vaker tegen, maar wat houdt dat in deze nu precies in? De wetenschap dat de wolf er is en als je het tegenkomt dan zie je het dan wel weer of het zal wel zo een vaart niet lopen? I

Wolven zijn trouwens ook niet echt bang van tractoren of auto's, dus waan je niet per definitie zeker op een menwagen.

Goeie vraag eigenlijk :+
Lastig uit te leggen, maar vooral dat ik wel iets in de gaten houd en niet pony alleen zet met 0,0 toezicht en dat ik eigenlijk niet meer alleen ga (mede omdat er mensen aan sluiten :D

Maar meer niet. Ik wordt snel gestrest/ nerveus en dan sla ik door in mijn gedrag/handelingen. Dan zou pony in huis komen zeg maar :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 20:42

Ook daarin sta je niet alleen... in Den Haag zijn (waren) wijken waar paarden bij mooi weer in de achtertuin staan en bij slecht weer in de gang 8-)

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-24 22:20

Ik zou ze ooo het liefst thuis in de veranda hebben totdat er een passend beleid is, en ze weer veilig buiten kunnen staan. Maar ja, is ook zo wat midden in een woonwijk :')

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 22:56

Ik heb er ook wel wat stress van, het is nu wel minder nu het winter is. Mijn 3,5 jarige is ook het liefst 24/7 buiten, maar omdat het nu te nat is haal ik hem naar stal. In de zomer staat hij wel 24/7 buiten in een grote kudde, maar ik heb elke dag angstvallig die facebook groepen met meldingen in de gaten gehouden. Wij zitten ook in friesland (omgeving Heerenveen), en zo nu en dan is er een zichtmelding in de buurt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 22:59

Wij wonen er ook midden in. Woudenberg. De schaapjes van onze buren zijn een aantal weken terug gepakt en er zijn best wat incidenten hier op heel de Utrechtse Heuvelrug.

Ik fokte veulentjes. Daar heb ik geen zin meer in nu en dat vind ik eigenlijk heel niet zo een ramp. Ik word ouder en wil ook een keer inkrimpen dus nu is die beslissing van daarmee te stoppen makkelijk genomen. Ik ben er uberhoupt nu veel meer nuchter onder. Het went lijkt wel! Heb buiten ook geen maatregels. Mijn 9 paarden die hier staan zijn volwassen sterke dieren.
Een wolf blijft daar liever bij vandaan. Zo slim zijn ze wel.
Mijn paarden gaan om 18 uur naar binnen en om 8.30 weer naar buiten. Ik slaap dus goed.
Onze hondjes gaan ook enkel met ons naar buiten.

In het begin was ik er gestressed door maar heb geen zin mijn leven er door te laten beinvloeden. Volg dus ook niet meer al het nieuws er over hier op Bokt of SM.
Wat je aandacht geeft groeit namelijk.

Tot dusver zoals ik er in sta.
Ik heb begrip voor een ieder ander zijn gevoelens

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-24 23:02

Mijn stress begon eigenlijk pas toen ze dat paard uit een kudde van 18 paarden pakten. Tot die tijd had ik ook het idee dat ze grote, volwassen paarden niet pakken.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 23:15

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 23:19

Ik heb mn paarden aan huis. De buurman heeft kippen en schapen. We hebben een stuk bos dat zich scheidt van ons weideperceel door een flinke beek. In dat bos komen zwijnen (die vind ik dus spannend), herten, eekhoorns en vanalles langs. Dus kunnen wolven natuurlijk ook komen.
Ik zit midden in de natuur maar wel in een dorpskern. Ze zijn wel gespot hier maar ik heb niet veel angst nog. Wel cameras hangen en recent onze betere camera's strategisch gehangen. Mocht er iets zijn als we weg zijn dan kunnen we de buuf bellen of een achterbuurman.
Overigens, als ik een wolf tegenkom ga ik niet langzaam achteruit lopen of toeteren. Ik pak alle zwepen die ik heb, bel mn man dattie met de bux moet komen en schiet ze zo van mn perceel af. En ik zou dan wel de paarden op stal gaan zetten in de nacht en de stal aanpassen maar goed hopelijk is t niet nodig.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 23:22

Maar in Canada lopen mensen ook rond met geweren om zichzelf te beschermen tegen die wilde dieren en is er daadwerkelijk nog ongerepte natuur waar die dieren ook daadwerkelijk kunnen leven zoals dat hoort. In Canada wonen 3 mensen per vierkante kilometer, in Nederland 533. Wat is je punt precies Ladyson?

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 23:22

MyChoice schreef:
Mijn stress begon eigenlijk pas toen ze dat paard uit een kudde van 18 paarden pakten. Tot die tijd had ik ook het idee dat ze grote, volwassen paarden niet pakken.

Ja hierna begon mijn stress ook. Onze staan in een kudde van meer dan 40 paarden. Het is wel een hechte kudde maar ik wil het risico niet nemen. Ik zie wel wat ik komende zomer doe. Hij is nu in ieder geval van 9 tot 5 buiten dus hopelijk voor nu even veilig.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 08:50

Ladyson het grote verschil met het buitenland is dat in de meeste andere landen enige vorm van beheer is. In Nederland mag je niks op dat vlak, behalve een raster plaatsen wat veel geld kost en geen garantie biedt dat ze wegblijven. Daarnaast is het raster erg risicovol voor ander wild en vogels die erin verstrikt kunnen raken.

Oja, en je mag de wolf van je eigen erf verjagen door middel van geluid. Ervaring leert dat dit ook maar beperkt werkt.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 09:36

Ook hier zitten we niet fijn erbij. Aan de Veluwe in Putten, vele signalementen voorbij zien komen. Het blijft toch een stemmetje in je achterhoofd wanneer je door het bos rijdt, of alle 10 de draden van de paddock weer dicht doet. Wat als..

Een fijn topic om te lezen, het gaat hier niet om of je voor of tegen de wolf bent, maar om de ongerustheid die erbij komt kijken

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 10:08

Inderdaad, die laatste zin Amado.

Toen het nog alleen in Drenthe was vond ik het heel erg voor die mensen daar, maar had totaal geen benul van de impact. Stond er aardig neutraal in.
Dat begon hier voor mij vorig jaar pas toen er twee volwassen paarden opgejaagd waren gevolgd door een horror winter met de ene aanval na de andere (en zo'n 13 pony's dood in de buurt en talloze andere dieren). Phew, dan ga je je iedere dag zorgen maken om je dieren.