Heb jij je noodpakket al klaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SansaS

Re: Heb jij je noodpakket al klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 18:13

Eten en drinken is 1. Maar wat als je ziek bent?

Ik krijg elke week een chemokuur zonder die chemokuur en alle medicatie kan ik ook niet. Maar die kan je moeilijk in huis hamsteren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 18:16

SansaS schreef:

Ik krijg elke week een chemokuur zonder die chemokuur en alle medicatie kan ik ook niet. Maar die kan je moeilijk in huis hamsteren.

Doen wat je kan en je geen zorgen maken totdat dat echt nodig blijkt. Dit is (al heeft het regelmatiger aandacht nodig en pas je voorraadje voedsel, etc. in in je gewone voedingspatroon) hetzelfde als preventie en verzekeringen, eerste reden ervoor is zodat je ze niet nodig zal hebben.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 18:16

SansaS schreef:

Misschien voorbarig, maar anderzijds is het misschien interessant om dat eens met het ziekenhuis te overleggen. Wat gebeurt er voor jou in dit geval.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 18:19

Ik heb veel van die lijst niet. :o Misschien toch maar eens een pakket samenstellen. Maar ik denk niet dat al die spullen gaan passen in 1 rugzak. En ik heb 2 kattenmandjes mee met in elk een kat. :+ Voor als ik moet vluchten dan...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 18:25

Bij elk ziekenhuis liggen 2 of meerdere nood aggregaten.
Deze kunnen spoedzorg de eerste 24 uur opvangen.
Ze zijn op gas of diesel en ik weet niet of ze bijvoorbeeld chemotherapie en dialyse door kunnen laten gaam als ze bij kunnen tanken.

Wel een interessante vraag.
En ik zou die eens neerleggen bij de technische dienst van het ziekenhuis waar je heen gaat. De artsen zullen hoogstens weten wat ik hierboven als oud zorg beveiliger weet.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 18:25

Nou, van wat ik begrijp is het grootste gevaar dus een aanval op de voorzieningen door Rusland - ergo elektriciteit - internet - watervoorziening. Je zal zo snel niet uit huis worden gejaagd schat ik.
Dus is het zaak om ervoor te zorgen dat je bereikbaar blijft en comfortabel kan zitten: warm en gevoed blijven dus door eigen voorraad en power supply. Misschien moet ik dan ook wat voorraad leggen voor bbq kolen. Wordt niet slecht iig.

Gombal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 18:29

Ik vind het heel lastig. Het geeft een wat angstig gevoel om er over na te denken , want dan voelt t dichtbij. Ja ja iets van een struisvogel ….
Ene kant benauwd het me , en denk ik we moeten voor 2 weken in huis hebben. Voor Mens en dier ( al staan er dus wat op pension op 15 km afstand niet handig als er echt wat gebeuren gaat) . Maar mens , hond en poes en knijn kan voor 2 weken zeker ingeslagen.

Maar aan de andere kant denk ik …. Oekraïne duurt al ruim 1000 dagen. Wat heb ik dan aan
14 dagen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 18:29

Eerste 48 uur... Als het water wordt afgesloten kun je nog water halen uit het toilet reservoir :P als je er twee hebt dan, want kunnen doorspoelen is ook nog wel fijn...

Ik heb altijd een ton met rijst, pot met pasta en een campinggastelletje. Is er daar nog water voor? Hm misschien toch nog maar wat water halen voor de zekerheid. Mede dankzij kamperen heb ik ook zaklampjes, kaarsjes en lucifers.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 20-11-24 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 18:31

De eerste 48 uur kom ik ook wel door.
Ik woon in een klein appartementje, kastruimte voor 2 weken voorraad aan eten heb ik niet.
Staan wel goede dingen tussen die ik misschien toch maar eens moet doen/aanschaffen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 18:33

Hoe zou het zijn als er een hele dag helemaal nergens internet zou zijn... Vraag ik me opeens af

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 18:35

Zaklampen, voedselzakjes en zoon schoondrinkwater zuiveraar ding, multitool, messen, powerbanks, hoofdlampjes, kaarsen.

Heb wel echt te weinig voer momenteel voor de honden.

Maar zit momenteel meer met samengeknepen billen met hoog water hiero.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 18:38

Wij zijn ook niet goed voorbereid.

Eten hebben we altijd wel genoeg in huis.

Echt frisdranken drinken wij weinig tot niet.
Dus als het water stil ligt hebben wij een probleem.

In de schuur staat wel een petroleum stelletje maar nog geen petroleum of lampen olie kan er ook in.

En 1 zaklamp in huis en 1 hoofdlamp.
Batterijen meer op voorraad is ook nog een idee

Wel dekens genoeg.

Vitamines hebben we wel altijd liggen.

Ik zal de link eens bekijken en toch langzaam aan wat dingen gaan inslaan.
Waarschuwingen zijn niet voor niks.

Kan een jaar duren of 10 jaar maat het zal vast eens gebeuren.

Filter om water te zuiveren ook nog een goed idee

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 18:40

Toen we door corona geveld waren en met ons hele gezin in isolatie zaten en dus geen boodschappen konden doen hadden we ook ruim voldoende in huis. Uiteindelijk hebben we het zelfs gered tot iemand van ons weer de deur uit mocht. Enige maar is, we hadden wel gas, elektriciteit en stromend water. Flessen water in huis zou geen gek idee zijn. Verder kunnen we ons aardig redden gok ik. Hebben zonnepanelen, en een houtkachel. En qua wc, ik zou denk ik een gat in de tuin graven en een hudo maken. Op scouting werkte dat ook prima. Tentje of zell eromheen en klaar.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 18:41

Iemand hier toevallig vorige week maandag op npo1 tv gekeken.
Daar kwam deze ja was het een soort nagebootste live uitzending op tv.
Gelukkig dat ik niet keek want ik had niet geslapen vrees ik.
https://npo.nl/start/serie/black-out_1
Het laat zien wat er zou gebeuren als er in een deel van nederland geen stroom meer zou zijn.
Daar werd ook het stukje van een niet werkende wc nagebootst. Het is dat er onder in de balk werd gezegd dat het nep want en hier en daar leek het niet op een echte live uitzending in een noodsituatie. Geen bekende nieuws achtergrond maar wel bekende nieuws presentatoren.

Ergens zou ik ook iets van een camping gasstel en een radio op batterijen willen hebben.
Water en voedsel heb ik wel op voorraad. Net als wc papier en batterijen.

Ik denk dat het wel slim is om hier bij stil te staan. In dat tv programma staan ze bij een gezin in huis waar de moeder zegt ja ik ken veel mensen die elke dag kiezen wat ze eten en dus nauwelijks geen voorraad hebben. En ik met mijn 5 pakken pasta dacht wel maar hoe dan. Ik snap sowieso niet waarom je niet voor de hele week boodschappen doet, lijkt mij minder tijdrovend.

Waar koop je zo'n waterfilter en werkt dat dan echt op elke water?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 18:44

interessant onderwerp.

Ook wel wat beangstigend dat er dus kennelijk al waarschuwingen worden gegeven aan inwoners van landen betrekkelijk dichtbij. Niet leuk.

Wij hebben een boerderij en ik denk dat we het best een tijdje kunnen uithouden. Aardige voedselvoorraad. Het grondwater zou ik wel durven drinken als het moet. Aggregaat is zo aan te sluiten, zolang de dieselvoorraad groot genoeg is houden we het wel een tijdje uit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 18:47

Wij hebben ook een grondwaterput met water dat veilig schijnt te zijn.

De thuisaccu staat hier nog op de planning. Deze kan helemaal offgrid werken, dus onze koelkast/vriezer blijven dan gewoon werken. Dat is wel een fijne gedachte.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 18:50

Ik woon in een elektrisch huishouden dus ben hier wel afhankelijk van, geen gas aansluiting of iets dus koken enzo kan dan niet. Kan je in appartementen ook een generator gebruiken?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 18:54

Een generator kun je overal gebruiken, maar zet hem wel buiten ivm uitlaatgassen.
Een betere optie is een powerstation. Dat is gewoon een draagbare XL powerbank. Die kun je laden als je stroom hebt, of er een draagbaar zonnepaneel aan koppelen.
En daar kun je prima je koelkast en vriezer op laten draaien bij stroomuitval.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 18:57

Ik ben best wel een beetje bang eigenlijk. :o En dit soort topics en bijv. de reactie van Vuurvleugels over de bijeenkomst, maken me nog ongeruster (geen kritiek overigens).
Aan de ene kant denk ik dat het allemaal zo'n vaart niet zal lopen en aan de andere kant zie ik ook de sabotages aan de kabels en we zitten relatief dicht bij Rusland.

Voor onze dieren hebben we voor meer dan een jaar voedsel, voor onszelf denk ik voor 2 weken.
Mijn man mag jagen en we wonen aan een rivier waar uit we water kunnen filteren.
Ook zonnepanelen, maar die werken hier in de winter niet, pas rond maart/april weer.
Wel een houtoven waar we ook op kunnen koken en bakken.

Ik ben niet zozeer bang dat we verhongeren of iets in die zin, maar meer dat je echt fysiek wordt aangevallen.
Dus die videos die je ook wel ziet van mensen die uit hun raam filmen en dan echt die knallen en flitsen, brand, ontploffingen etc.
En dan nog niet eens echt voor mezelf, maar ik kan onze dieren niet uitleggen wat het is.
Vluchten zie ik eigenlijk niet als optie, waar moeten de paarden naartoe?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 18:59

Waterfilters zijn op verschillende plekken te koop, buitensport zaken zoals Bever hebben ze wel, Prepshop (.nl) ook (dat is serieus nemen van overheidsadvies op dit punt groep, niet die koekoek amerikanen van natgeo serie). Koop een goed merk als katadyn & sawyer, british berkefeld (zijn "torens" voor op het aanrecht met bovenin te filteren water en onderin drinkbaar water + kraantje, zet ze wel op iets zodat je een beker onder kraantje kan zetten). Dit is niet een gok via ali-express of temu om te nemen. Daarbij filters voor een british berkefeld en aanverwanten zijn ook te gebruiken op een diy setje emmers en ongebruikt netjes opgeslagen onbeperkt houdbaar (dat is dus 30+ jaar).
Die filters filteren veel afhankelijk van wat voor doel ze hebben, lees dus de beschrijving goed, die geeft ook aantal liters of tijd gebruik aan. Het is aan te raden om bij water dat niet helder is of waar deeltjes in kunnen zweven eerst het water door een voorfilter de gieten, dat kan een koffiefilter zijn, een theedoek, t-shirt oid. Als er maar zo min mogelijk anders dan water zichtbaar in zit voordat je zware filters aan het werk moeten, dan lopen die niet vol met rommel. Je kan filters schoonmaken, maar schoonwater nodig en filter slijt er van, dus sneller op.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 19:01

Is er ook een bron? Zie zo snel nergens een bericht er van? Is er echt oorlog dreiging in Scandinavië? En waarom dan?
Natuurlijk kan het altijd dat het escaleert maar vind dit beetje bang praterij (zonder een bron dan hé!).
Bij rijksoverheid staat dat er geen dreiging is in Nederland nu

Ik zou overigens de eerste 48u wel overleven. Stro hebben we net voor 1.5 jaar ingekocht en voor de honden ook net voer gehaald. Voor de baby 4 pakken luiers en een extra voeding in de kast. Dus we redden het eerst wel
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 20-11-24 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 19:02

Ik woon in een tiny house (21m2) en heb wel voor een paar maanden eten in huis, maar gedeeltelijk wel in de vriezer, dus dat is bij stroomuitval wel een ding (al blijft zeker de vrieskist minimaal 3 dagen bevroren mits ik hem niet open doe). Water moet ik weer aanvullen, dat heb ik de afgelopen maanden langzaam opgemaakt, maar ik probeer ook altijd een aantal liter houdbare melk op voorraad te hebben, dus daarmee kan je ook een hoop.

Maar wat ik wel zou moeten regelen is een kookstelletje op gas/petroleum. Ik heb een paar kaarsen in huis, maar dat is het wel. Ook de radio is een dingetje, daar heb ik niets van. Mijn vader wel (ik woon bij mijn ouders op het erf). Zij hebben ook hout en een antiek fornuisje op gasfles, en een houtfornuis, maar die is nog niet aangesloten dus dat is niet voor een noodgeval. Voor de langere termijn wel een optie, en we hebben ook nog genoeg bomen en in principe kunnen we de zonnepanelen aansluiten (de panelen en alles hebben we al omdat dat 2ehands is aangeschaft. Maar voor nu nog niet aangesloten).

Qua voeding kan er ook met weinig opslag best een hoop, mits je ook een kookmogelijkheid hebt/houdt/kan creëren.

Qua beeldvorming: je hebt voor een dag energie per persoon genoeg aan 0.6kg meel/rijst/peulvruchten (400g rijst met een 200g rode linzen bevat 2000kcal en 100g eiwit), per maand dus zo'n 18kg, qua volume gelijk aan 1 zak paardenvoer. 1 liter olie bevat genoeg energie voor 4 dagen, 8 liter olie is dus al genoeg voor een maand qua calorieën. Met 4 liter olie, 12kg rijst en 6kg peulvruchten heb je dus al voor 1.5 maand noodrantsoen in huis voor 1 persoon.

Het vocht dat je met koken gebruikt, mits je de verdamping hiervan probeert te minimaliseren, kan je bij je vochtconsumptie optellen als je het op laten nemen door de maaltijd of juist er een stoofpot van maakt.

Ik heb overigens een composttoilet voor in de nacht van een 20L emmer met daar onderin 2L houtkorrel en daarop 3L houtvezel (resp. krap 1.5 voerschep en 2 voerscheppen). Als je de houtkorrel en houtvezel in losse zakjes doet, is die emmer direct een mooie start voor die afdeling. Dus wc-papier, plastic zakken, maandverband, etc.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 19:03

Kabayo schreef:
Is er ook een bron? Zie zo snel nergens een bericht er van? Is er echt oorlog dreiging in Scandinavië? En waarom dan?
Natuurlijk kan het altijd dat het escaleert maar vind dit beetje bang praterij (zonder een bron dan hé!).

Ik zou overigens de eerste 48u wel overleven. Stro hebben we net voor 1.5 jaar ingekocht en voor de honden ook net voer gehaald. Voor de baby 4 pakken luiers en een extra voeding in de kast. Dus we redden het eerst wel

https://www.telegraaf.nl/nieuws/7703461 ... jke-oorlog

En elke andere nieuws site

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 19:04

Kabayo schreef:
We hebben allemaal een boekje gekregen wat te doen als er oorlog komt.
Gisteren zijn er 2 kabels vernield, tussen Finland, Duitsland, Zweden en Litouwen als ik het goed heb... het is allemaal vreemd.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 19:09

Hier een struisvogel. Ben van mening dat DE media met hun berichtgeving vaak van alles zitten op te jutten. En de aandacht maakt alles nog groter. De ene keer flitsen ze naar Israel, dan weer naar Oekraine, en dan weer naar de USA. Het is maar net hoeveel tijd ze hebben en wat ze je dan voorschotelen. En ze wauwelen elkaar allemaal na. En doen dat in de talkshows weer dunnetjes over. Ik ben er al een tijdje behoorlijk klaar mee iig.

Wel altijd een paar liter water op voorraad, dat heb ik altijd al. En wat rijst en zo heb ik ook altijd wel in huis. Maar come on.
Ik duik weer onder mijn steen. Of beter gezegd: ik leef rustig verder.