Maaike_Indy schreef:Zelfbeschikking is een groot recht en ik ben blij dat ik in een deel van de wereld leef waar we een grote mate van zelfbeschikking hebben. Maar, zodra de zelfbeschikking betekent dat je het leven van een ander mens beëindigd vind IK dat in heel veel gevallen niet meer stroken met mijn overtuigingen. Dat is MIJN reden om niet te tekenen. Dat andere mensen dit geen reden vinden betekent nog niet dat het daarmee geen reden is.
We leven in een democratie, in Nederland heeft dat ervoor gezorgd dat abortus legaal en toegestaan is. Daar vind ik wat van, maar ik voel niet de behoeft om op actieve wijze mijn mening daarover te verkondigen. Ik sta niet met een spandoek bij abortusklinieken of veroordeel vrouwen die een abortus (hebben) laten uitvoeren. Net zo min dat ik petities of burgerinitiatieven steun of onderteken om abortus te verbieden omdat IK vind dat er zekere redenen zijn om vrouwen de mogelijkheid te geven een zwangerschap af te breken. Een totaal verbod is iets waar ik zelfs zeer op tegen ben.
Typisch is wel dat nog niet zo heel lang geleden er heel veel mensen waren die het prima vonden om een Covid prik te verplichten voor iedereen. Het gemak waarmee het recht op zelfbeschikking overboord werd gegooid vond en vind ik nog steeds schokkend. Zo vind ik het ook jammer hoe sommige mensen hier reageren op mijn mening. Alsof ik er geen andere mening als de meesten hier op na mag houden.
Mooi geschreven! Recht op zelfbeschikking is in mijn ogen ook iets waar je zuinig op moet zijn. Ongeacht of je dit wilt toepassing op abortus, euthanasie, vaccinatie of het wel of niet gebruik maken van gezondheidszorg. Wat een ander wel of niet zou doen blijft dan ook ieder eigen keus en daar zou men ook respect voor moeten hebben.