My voice, my choice: recht op abortus in EU

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 21:05

Marije112 schreef:
Maaike_Indy schreef:
"Ga jij tekenen? Waarom wel of niet?"

Daar heb ik op geantwoord met mijn reden. Daar hoef ik toch geen verantwoording over af te leggen? Daar is dit topic vast niet voor bedoeld.

Keuzevrijheid is ook dat ik zelf mag kiezen of ik ergens wel of niet voor teken.

Maar waarom zou jij wel de keuze mogen maken om te tekenen en andere niet?

Ik kies om NIET te tekenen. Ik zeg nergens dat WEL tekenen niet toegestaan is.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 21:11

VuurVleugels schreef:
Maar er is momenteel wel sprake van een toename van abortussen waarbij artsen vermoeden (als in, ze zien het in hun praktijken, maar het is niet sluitend omdat mensen niet hoeven te vertellen waarom ze abortus willen) dat de trend om "natuurlijke anticonceptie" te gebruiken daarmee te maken heeft.

Waar kan ik dat terug vinden? Had daar nog nooit van gehoord namelijk maar lijkt me wel interessant om te lezen.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 21:24

Dieuwke_ schreef:
VuurVleugels schreef:
Maar er is momenteel wel sprake van een toename van abortussen waarbij artsen vermoeden (als in, ze zien het in hun praktijken, maar het is niet sluitend omdat mensen niet hoeven te vertellen waarom ze abortus willen) dat de trend om "natuurlijke anticonceptie" te gebruiken daarmee te maken heeft.

Waar kan ik dat terug vinden? Had daar nog nooit van gehoord namelijk maar lijkt me wel interessant om te lezen.

Een NOS artikel van 6 november :) https://nos.nl/artikel/2543480-vorig-ja ... -nederland. Ik heb naar aanleiding van dit artikel toen iets verder doorgezocht op de toename van vrouwen die 'natuurlijke anticonceptie' gebruiken zoals in het artikel wordt gezegd, maar die artikelen kan ik niet meer vinden in mijn zoekgeschiedenis.

Marije_jiplover

Re: My voice, my choice: recht op abortus in EU

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 21:31

Ik draai in kringetjes rond met de officiële identificatie bij het ondertekenen van dit burger initiatief.
Iemand anders daar ook last van gehad?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 21:34

Maaike_Indy schreef:
Abortus op basis van medische redenen omdat de zwangerschap voldragen het leven van de moeder in gevaar brengt bijvoorbeeld. Ook in geval van zwangerschap na verkrachting vind ik dat het slachtoffer de vrijheid moet hebben om te beslissen of ze wel of niet de zwangerschap beëindigt.

Ik lees hier vooral redenen waarom je beter wel kunt tekenen: de VS bewijst nu namelijk heel duidelijk dat ook deze dingen gewoon bij het grof vuil gedumpt worden en dergelijke uitzonderingen niets waard zijn.

In de cijfers betekent dat dat de sterfte van zowel moeders als kinderen in de staten met de strengste anti-abortuswetgeving flink is toegenomen. (En heel gek, maar er is nog geen 'pro-life' activist geweest die zich druk maakt om die levens.)

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 21:55

Getekend! Ik ben zelf kindvrij en hoewel ik erg mijn best doe om niet zwanger te raken, vind ik het erg fijn om te weten dat ik de optie heb om in een veilige omgeving een eventuele zwangerschap af te kunnen breken. Iedereen zou die optie moeten hebben.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 21:58

VuurVleugels schreef:
Een NOS artikel van 6 november :) https://nos.nl/artikel/2543480-vorig-ja ... -nederland. Ik heb naar aanleiding van dit artikel toen iets verder doorgezocht op de toename van vrouwen die 'natuurlijke anticonceptie' gebruiken zoals in het artikel wordt gezegd, maar die artikelen kan ik niet meer vinden in mijn zoekgeschiedenis.

Dankjewel! Bijzonder verschijnsel inderdaad. Nu vind ik die natuurlijke anticonceptie ook wel wat tricky, ik zou dat zelf niet aandurven. Maar wel echt een ding van nu, het wantrouwen van anticonceptie of medicatie in het algemeen.

Tot zover de zijstap, ik heb de petitie ook getekend. Ik ben groot voorstander van keuzevrijheid en ik vind het een fijn idee dat er een mogelijkheid is om een ongewenste zwangerschap af te breken zonder dat je zelf met een breinaald in de weer hoeft.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-24 22:15

VuurVleugels schreef:

Dat is wel een gevaarlijke trend, zeker als het vertrouwen in medicatie in zijn algemeen omlaag gaat is dat wel iets waar we/ de overheid/ scholen iets mee moeten doen vind ik :j

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 08:00

Maaike_Indy schreef:
Marije112 schreef:

Maar waarom zou jij wel de keuze mogen maken om te tekenen en andere niet?

Dus je wilt wel graag die keuze hebben :)) ? Om niet te tekenen?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 08:10

Maaike_Indy schreef:

En er mag best gereageerd worden op het feit waarom niet tekenen, toch niet altijd handig is. Het een sluit het ander niet uit he, het is niet zo dat als we abortus toestaan we gelijk niet meer hoeven in te zetten op sexuele voorlichting en voorbehoedsmiddelen.

Maar wat er nu wel gebeurt, ook in Polen en Hongarije, is dat een medisch noodzakelijke abortus ook niet uitgevoerd kan/mag worden. En dát gaat veel meer mensenlevens kosten dan een abortus. Want dan gaan er ook vrouwen dood, en dat zijn dan vaak vrouwen die helemaal geen abortus wíllen, omdat zij gewoon hopen op een gezond kindje.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 08:25

Hoewel ik de mening van Maaike_indy niet deel, krijg ik wel een nare smaak in mijn mond van de manier waarop ze hier aangevallen wordt.

Ook zij heeft een stem en een keuze. Waarom heeft zij niet het recht om daar gebruik van te maken? Enkel omdat haar mening niet strookt met die van het gros hier?

Ik ben zelf overigens niet vóór abortus, niet tégen abortus. Maar wél voor eigen keuze van de vrouw in kwestie.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 09:40

Rocamor schreef:
Ook zij heeft een stem en een keuze. Waarom heeft zij niet het recht om daar gebruik van te maken? Enkel omdat haar mening niet strookt met die van het gros hier?

Ik denk vooral omdat wat zij zegt nou eigenlijk precies is wat alle (mannen in) landen die abortus willen beperken ook zeggen: "Wij bepalen wel onder welke omstandigheden jíj eventueel abortus mag laten uitvoeren."

En dat is nu net waar het om draait.

Waarbij je dus eigenlijk geen inhoudelijke reden kúnt geven om niet te tekenen. Want zodra je vindt dat abortus alleen onder bepaalde voorwaarden mag, ga je aan het zelfbeschikkingsrecht van vrouwen tornen.

Blijven over als redenen om niet te tekenen: ik vertrouw de website niet, ik geloof niet in petities want 'de politiek doet er toch niets mee' en dat soort redenen.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 14:33

Zelfbeschikking is een groot recht en ik ben blij dat ik in een deel van de wereld leef waar we een grote mate van zelfbeschikking hebben. Maar, zodra de zelfbeschikking betekent dat je het leven van een ander mens beëindigd vind IK dat in heel veel gevallen niet meer stroken met mijn overtuigingen. Dat is MIJN reden om niet te tekenen. Dat andere mensen dit geen reden vinden betekent nog niet dat het daarmee geen reden is.

We leven in een democratie, in Nederland heeft dat ervoor gezorgd dat abortus legaal en toegestaan is. Daar vind ik wat van, maar ik voel niet de behoeft om op actieve wijze mijn mening daarover te verkondigen. Ik sta niet met een spandoek bij abortusklinieken of veroordeel vrouwen die een abortus (hebben) laten uitvoeren. Net zo min dat ik petities of burgerinitiatieven steun of onderteken om abortus te verbieden omdat IK vind dat er zekere redenen zijn om vrouwen de mogelijkheid te geven een zwangerschap af te breken. Een totaal verbod is iets waar ik zelfs zeer op tegen ben.

Typisch is wel dat nog niet zo heel lang geleden er heel veel mensen waren die het prima vonden om een Covid prik te verplichten voor iedereen. Het gemak waarmee het recht op zelfbeschikking overboord werd gegooid vond en vind ik nog steeds schokkend. Zo vind ik het ook jammer hoe sommige mensen hier reageren op mijn mening. Alsof ik er geen andere mening als de meesten hier op na mag houden.
Laatst bijgewerkt door Maaike_Indy op 20-11-24 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 14:37

Suliko schreef:
En vooral ook dat jij vindt dat je mag beslissen voor een ander wanneer het moreel wel oké is en wanneer niet. Jouw moraliteit is niet de waarheid. Voor jou is verkrachting een geldige reden, maar waarom is een situatie waarin de moeder weet dat zij het kind niet kan bieden wat het nodig heeft, liefde of materieel, dan opeens geen geldige reden? Waarom is het zo moeilijk om te accepteren dat degene die de keus dient te maken, dat gewoon vanuit een eigen moreel kompas kan en mag doen en daar alle recht toe heeft en een derde partij daar helemaal niets van hoeft te vinden? Dus alleen jouw 'excuses' voor abortus zijn waardig en terecht?

Ik kan hier zo boos om worden. Prima dat jij er zo in staat richting je eigen keuzes, waarom het willen doordrukken naar iemand anders zijn bestaan? :n

Janderegelaa, klopt, ik had het niet goed verwoord. Het is een burgerinitiatief, maar wel geregistreerd en goedgekeurd onder/door de Europese Unie, ik vind het ook goed hoeveel nationale organisaties ermee verbonden zijn. Echt concreet is het (nog) niet nee, maar er zit wel potentie voor een grotere, overkoepelende bekendheid en bewustwording creëren. En tja, verdienmodel, ik koop niets van ze door te tekenen en de bekendheid mogen ze van me hebben.

Ik ben voor de keuzevrijheid, maar ik snap wel waarom sommigen er vraagtekens bij hebben. Er is ooit eens een programma over geweest, tig jaar terug. Ik heb ook met opgetrokken wenkbrauwen gekeken, dit ging over vooral jonge vrouwen, die abortus als een anticonceptiemiddel zagen. Sommige meiden hadden daarom al meerdere abortussen gehad. Ik vind dat abortus niet als zodanig mag worden gezien, dat vind ik kwalijk.
Laatst bijgewerkt door Wintu op 20-11-24 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 14:39

xSagan schreef:
Ik zou wel willen tekenen, maar ik voel er niets voor die organisatie mijn woonadres te geven en alles wat daar bij hoort en via digiD zie ik ook niet zitten. Ik zit niet op extra’s te wachten. Wel teken ik andere petities die over dit onderwerp gaan en ik alleen mijn e-mail adres voor verificatie achter moet laten. Dus ik doe het op die manier.:)
Hier loop ik ook tegenaan. Jammer!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 18:49

Ik ben ook voor abortus. Moet er niet aan denken dat je ongewenst zwanger raakt door misbruik en dat je dan verplicht wordt de zwangerschap uit te zitten. In mijn geval zou er gewoon doorgedoken worden, ik zou me in de buik laten slaan, ik zou over stangen gaan hangen op m'n buik, kortom alles doen om maar van zo'n zwangerschap af te komen. Een ander zou dan echt niet moeten beslissen dat je het maar 'eventjes' moet uitdragen. 9 maanden niet duiken is veel te lang, en er zitten ook nog risico's aan voor de vrouw die groter zijn dan de risico's van een abortus, zelfs als je na 22 weken nog abortus laat doen. Ik ben echt zo blij dat de mogelijkheid er is in Nederland zonder dat je je hoeft te verantwoorden waarom je een baby niet wilt, al ben ik ook blij dat ik er gelukkig geen gebruik van heb hoeven maken. Maar ik weet wel dat als een mogelijke abortus je boven het hoofd hangt dat het heel fijn is dat je weet dat het kan en dat je ook het moment nog kunt bepalen zeg maar. Je kunt eerst op vakantie als dat bijvoorbeeld gepland is, mits je daarna natuurlijk niet over de uiterste termijn heengaat.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 19:36

...en het zijn dit soort uitspraken die de anti-abortus campagne alleen maar verder opvoert. Eerst nog even op vakantie voordat je een levensbrede beslissing neemt 8)7 Dat is gewoon ronduit respectloos. Je laat geen teek uit je huid trekken ofzo... Ik ben het helemaal eens met de biologische visie dat het een klompje cellen is, maar het lijkt me toch fatsoenlijk en normaal dat je elke kans op de vorming van een bewustzijn gewoon zo vroeg mogelijk voor wil zijn. Dan ga je maar een dag later op vakantie zou ik zeggen. Als je abortus echt zou steunen zou je er niet zo achteloos over doen, want dat geeft 'de andere kant' alleen maar meer argumenten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 19:46

VuurVleugels schreef:
...en het zijn dit soort uitspraken die de anti-abortus campagne alleen maar verder opvoert. Eerst nog even op vakantie voordat je een levensbrede beslissing neemt 8)7 .

Terwijl dat eigenlijk raar is - het lijkt mij juist een hele belangrijke aanwijzing dat je dan dus zeker geen kind kunt dragen of opvoeden. En dus precies waar abortus wel voor is.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 19:52

Maaike_Indy schreef:
Zelfbeschikking is een groot recht en ik ben blij dat ik in een deel van de wereld leef waar we een grote mate van zelfbeschikking hebben. Maar, zodra de zelfbeschikking betekent dat je het leven van een ander mens beëindigd vind IK dat in heel veel gevallen niet meer stroken met mijn overtuigingen. Dat is MIJN reden om niet te tekenen. Dat andere mensen dit geen reden vinden betekent nog niet dat het daarmee geen reden is.

We leven in een democratie, in Nederland heeft dat ervoor gezorgd dat abortus legaal en toegestaan is. Daar vind ik wat van, maar ik voel niet de behoeft om op actieve wijze mijn mening daarover te verkondigen. Ik sta niet met een spandoek bij abortusklinieken of veroordeel vrouwen die een abortus (hebben) laten uitvoeren. Net zo min dat ik petities of burgerinitiatieven steun of onderteken om abortus te verbieden omdat IK vind dat er zekere redenen zijn om vrouwen de mogelijkheid te geven een zwangerschap af te breken. Een totaal verbod is iets waar ik zelfs zeer op tegen ben.

Typisch is wel dat nog niet zo heel lang geleden er heel veel mensen waren die het prima vonden om een Covid prik te verplichten voor iedereen. Het gemak waarmee het recht op zelfbeschikking overboord werd gegooid vond en vind ik nog steeds schokkend. Zo vind ik het ook jammer hoe sommige mensen hier reageren op mijn mening. Alsof ik er geen andere mening als de meesten hier op na mag houden.

Mooi geschreven! Recht op zelfbeschikking is in mijn ogen ook iets waar je zuinig op moet zijn. Ongeacht of je dit wilt toepassing op abortus, euthanasie, vaccinatie of het wel of niet gebruik maken van gezondheidszorg. Wat een ander wel of niet zou doen blijft dan ook ieder eigen keus en daar zou men ook respect voor moeten hebben.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 19:56

Shadow0 schreef:
VuurVleugels schreef:
...en het zijn dit soort uitspraken die de anti-abortus campagne alleen maar verder opvoert. Eerst nog even op vakantie voordat je een levensbrede beslissing neemt 8)7 .

Terwijl dat eigenlijk raar is - het lijkt mij juist een hele belangrijke aanwijzing dat je dan dus zeker geen kind kunt dragen of opvoeden. En dus precies waar abortus wel voor is.

Ha, dat is ook wel weer zo.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 20:44

VuurVleugels schreef:
...en het zijn dit soort uitspraken die de anti-abortus campagne alleen maar verder opvoert. Eerst nog even op vakantie voordat je een levensbrede beslissing neemt 8)7 Dat is gewoon ronduit respectloos. Je laat geen teek uit je huid trekken ofzo... Ik ben het helemaal eens met de biologische visie dat het een klompje cellen is, maar het lijkt me toch fatsoenlijk en normaal dat je elke kans op de vorming van een bewustzijn gewoon zo vroeg mogelijk voor wil zijn. Dan ga je maar een dag later op vakantie zou ik zeggen. Als je abortus echt zou steunen zou je er niet zo achteloos over doen, want dat geeft 'de andere kant' alleen maar meer argumenten.

Klompje cellen?! Daar wil ik toch wel even op reageren. Voor mijn werk heb ik geregeld abortussen bijgewoond en het stadium van klompje cellen gaat lang niet altijd op. De keer dat ik letterlijk lichaamsdelen op mijn tafel had liggen kan ik me nog goed voor de geest halen. In Nederland mag je tot 24 weken abortus plegen en mijn inziens is die termijn echt veels te ruim.

Ondanks dat ik voor keuzevrijheid omtrent dit onderwerp ben vind ik dat er best scherper qua regelgeving mee omgegaan mag worden. "Even een klompje cellen weg laten halen" alsof het een tumor is in plaats van een wezen is hetgeen mij tegen de borst stuit. Vrouwen moeten het recht hebben, tuurlijk, maar niet ten koste van alles. Het gemak waarmee soms over abortus gedacht wordt verwondert me.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 20:48

Nee nee ik snap je en ik ben het met je eens. Ik wilde alleen even de "maar het is niks meer dan een klomp cellen"-argumenten voor zijn (al had ik dat misschien inderdaad tactischer kunnen verwoorden). Maar de meeste abortussen gebeuren in de fase vóór de fase die jij omschrijft. En daarom vind ik zelf dus ook, echt geen dag te vroeg met abortus. Dus om dan nog even op vakantie te gaan vind ik echt een bizarre gedachte.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 21:20

In de praktijk wordt zo laat toch voornamelijk gedaan als er iets mis is? Je gaat over het algemeen niet voor de grap 24 weken zwangerschap uitzitten om het dan weg te laten halen. Zwanger zijn is ook echt niet alleen maar lachen, gieren en brullen. :D

Misschien dat die termijn aangepast zou worden als die medische echo eerder zou kunnen in de toekomst ofzo.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 22:02

Westhof schreef:
xSagan schreef:
Ik zou wel willen tekenen, maar ik voel er niets voor die organisatie mijn woonadres te geven en alles wat daar bij hoort en via digiD zie ik ook niet zitten. Ik zit niet op extra’s te wachten. Wel teken ik andere petities die over dit onderwerp gaan en ik alleen mijn e-mail adres voor verificatie achter moet laten. Dus ik doe het op die manier.:)
Hier loop ik ook tegenaan. Jammer!

Hier ook, dus deze specifieke petitie niet getekend, hoewel ik zeer achter de petitie sta!

Citaat:
Talloze vrouwen komen om het leven of verliezen hun levensonderhoud doordat zij geen toegang tot veilige abortus hebben. Dit moet stoppen.

Ik kan me ook niet voorstellen dat je niet tekent wanneer je bedenkt dat in best wat landen bovenstaand nog steeds orde van de dag is...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 22:28

VuurVleugels schreef:

Eh jij weet niet wat er gebeurd is en waarom. Ik weet de details wel. En ja, eerst vakantie, dan de rest was hier de way to go. Is toen allemaal in overleg gebeurd. Na de vakantie zat de persoon nog niet aan de 22 weken en was het dus vroeg genoeg.