Incroyable schreef:Dat er kritischer gereageerd wordt op de paardensport vind ik eigenlijk juist een positieve ontwikkeling. Dat het als 'zielig' wordt bestempeld, geeft wat mij betreft aan dat de paarden op de olympische spelen door steeds meer mensen ook daadwerkelijk gezien worden als dieren en niet als 'objecten' die gebruikt worden voor de sport. Dat vind ik heel positief, ook als dat leidt tot meer kritische of afkeurende reacties. Hoe het er daadwerkelijk aan toegaat wat betreft dierenwelzijn op bijvoorbeeld de Olympische Spelen weet ik niet. Feit is hoe dan ook dat -hoe goed een paard het daar mogelijk ook heeft- een mens er zelf voor kiest of 'ie topsporter wordt. Een paard heeft die keuze niet. Dat geldt ook voor alle kermis-, circus- en manegepony's, maar uiteindelijk ook voor de paarden die gehouden worden door jij en ik.
Het welzijn van paarden is altijd afhankelijk van de mensen eromheen, dus strengere regels rondom het houden van paarden (en dieren in het algemeen) is niet iets waar ik me zorgen om maak. Ik vind het eerder zorgelijk dat die regels er nog niet zijn. Dan heb ik het niet over het helemaal verbieden van het rijden van je paard, maar wel bijvoorbeeld over regels rondom huisvesting en dat soort basiszaken. Als zelfs het rijden verboden zou worden, dan zou dat niets voor niets zijn. Als dat het geval is, zou ik dus ook helemaal achter dat verbod staan.
Ik zat te denken hoe ik mijn bericht moest verwoorden, maar las toen dat van jou. En daar sluit ik me eigenlijk helemaal bij aan.