Steeds meer mensen tegen paardensport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 20:33

Incroyable schreef:
Dat er kritischer gereageerd wordt op de paardensport vind ik eigenlijk juist een positieve ontwikkeling. Dat het als 'zielig' wordt bestempeld, geeft wat mij betreft aan dat de paarden op de olympische spelen door steeds meer mensen ook daadwerkelijk gezien worden als dieren en niet als 'objecten' die gebruikt worden voor de sport. Dat vind ik heel positief, ook als dat leidt tot meer kritische of afkeurende reacties. Hoe het er daadwerkelijk aan toegaat wat betreft dierenwelzijn op bijvoorbeeld de Olympische Spelen weet ik niet. Feit is hoe dan ook dat -hoe goed een paard het daar mogelijk ook heeft- een mens er zelf voor kiest of 'ie topsporter wordt. Een paard heeft die keuze niet. Dat geldt ook voor alle kermis-, circus- en manegepony's, maar uiteindelijk ook voor de paarden die gehouden worden door jij en ik.

Het welzijn van paarden is altijd afhankelijk van de mensen eromheen, dus strengere regels rondom het houden van paarden (en dieren in het algemeen) is niet iets waar ik me zorgen om maak. Ik vind het eerder zorgelijk dat die regels er nog niet zijn. Dan heb ik het niet over het helemaal verbieden van het rijden van je paard, maar wel bijvoorbeeld over regels rondom huisvesting en dat soort basiszaken. Als zelfs het rijden verboden zou worden, dan zou dat niets voor niets zijn. Als dat het geval is, zou ik dus ook helemaal achter dat verbod staan.

Ik zat te denken hoe ik mijn bericht moest verwoorden, maar las toen dat van jou. En daar sluit ik me eigenlijk helemaal bij aan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 20:34

Zertab schreef:
Wat mij vooral is opgevallen is dat er vooral plaatjes gedeeld worden waarin we een paard in hyperflexie zien, met open monden... En die worden zelfs door sites als de Hoefslag geplaatst. Terwijl er ook zo veel mooie, harmonieuze beelden zijn. Al moet ik zeggen... de OS viel me ook best wel tegen qua paardvriendelijk rijden...

Hyperflexie is al een aantal jaar verboden. Waren dat geen oude foto,s? Want zo mogen ze helemaal niet losrijden. LRD mag wel maar dat is iets anders.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 20:34

Nielojram schreef:
DuoPenotti schreef:
Ik ben wel blij dat Amalia een paarden liefhebber is, misschien dat het daarom iets minder vaart gaat lopen.

Want de paarden van Amalia hebben 24/7 bewegingsruimte, krijgen hooi wat niet in het plastic is verpakt, uitgebalanceerd op hun behoefte?

Daar gaat het toch niet om?

Omdat het koningshuis paardenliefhebbers zijn is de kans minder dat zij het toelaten dat die activisten hun zin door kunnen drukken in dat er geen paarden meer gereden mogen worden

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 20:40

Sassy4barrel schreef:
Zertab schreef:
@Sassy4Barell: komt het wel op neer. Maar een voetbal leeft niet en een paard wel
voetballers spelen tegen elkaar dus blessures ect komen vaak door de tegenpartij die ook leeft ;)

Bij de paardensport is het niet tegen elkaar maar met elkaar.

Daar gaat het de dierenactivisten niet om. :')

Wij mensen hebben een keuze. Een paard niet.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 20:40

Tiggs schreef:
Incroyable schreef:
Dat er kritischer gereageerd wordt op de paardensport vind ik eigenlijk juist een positieve ontwikkeling. Dat het als 'zielig' wordt bestempeld, geeft wat mij betreft aan dat de paarden op de olympische spelen door steeds meer mensen ook daadwerkelijk gezien worden als dieren en niet als 'objecten' die gebruikt worden voor de sport. Dat vind ik heel positief, ook als dat leidt tot meer kritische of afkeurende reacties. Hoe het er daadwerkelijk aan toegaat wat betreft dierenwelzijn op bijvoorbeeld de Olympische Spelen weet ik niet. Feit is hoe dan ook dat -hoe goed een paard het daar mogelijk ook heeft- een mens er zelf voor kiest of 'ie topsporter wordt. Een paard heeft die keuze niet. Dat geldt ook voor alle kermis-, circus- en manegepony's, maar uiteindelijk ook voor de paarden die gehouden worden door jij en ik.

Het welzijn van paarden is altijd afhankelijk van de mensen eromheen, dus strengere regels rondom het houden van paarden (en dieren in het algemeen) is niet iets waar ik me zorgen om maak. Ik vind het eerder zorgelijk dat die regels er nog niet zijn. Dan heb ik het niet over het helemaal verbieden van het rijden van je paard, maar wel bijvoorbeeld over regels rondom huisvesting en dat soort basiszaken. Als zelfs het rijden verboden zou worden, dan zou dat niets voor niets zijn. Als dat het geval is, zou ik dus ook helemaal achter dat verbod staan.

Ik zat te denken hoe ik mijn bericht moest verwoorden, maar las toen dat van jou. En daar sluit ik me eigenlijk helemaal bij aan.

Op de OS vond ik erg anders ook een aantal achter de loodlijn kruipen.

Elisa2

Re: Steeds meer mensen tegen paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 20:43

Achter de loodlijn kruipen staat toch niet gelijk aan dierenmishandeling?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 20:43

DuoPenotti schreef:
Daar gaat het toch niet om?

Omdat het koningshuis paardenliefhebbers zijn is de kans minder dat zij het toelaten dat die activisten hun zin door kunnen drukken in dat er geen paarden meer gereden mogen worden

Het koninklijk huis heeft helemaal niets noppes nada te vertellen over welke regelgeving er wel of niet wordt aangenomen, dus daar hoef je niet op te hopen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 20:45

DuoPenotti schreef:

Het koningshuis heeft helemaal geen macht. Ja, over het sluiten van het Kroondomein om te kunnen jagen. Maar verder niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 20:49

En die spreken nooit de minister president en zo...

Ze hebben meer in te brengen dan jij en ik. Dat is zeker

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 21:02

... een beetje meer druk op de orun is misschien ook geen kwaad idee.

Paardrijden voor beginners kan paardvriendelijk, maar de 'zoveelste' manege met gediplomeerde instructeurs heeft weer beginnerslessen waar ik niet blij van word.
(Ik ben 60+ en heb nog al wat maneges gezien. Één daarvan gaf goede begeleiding aan beginners, de rest niet.)

Les geven aan beginners is vakwerk en kun je niet overlaten aan mensen met een (op zichzelf nuttig) diploma gebaseerd op lesgeven aan een vriendin die L2 rijdt.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 21:42

Ik kreeg hier op kantoor ook al te horen dat ze dat hele dressuur op de OS zo zielig vonden.. jammer dat dat schijnbaar het beeld is dat "we" geven aan niet paardenmensen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 21:53

Janneke2 schreef:
... een beetje meer druk op de orun is misschien ook geen kwaad idee.

Paardrijden voor beginners kan paardvriendelijk, maar de 'zoveelste' manege met gediplomeerde instructeurs heeft weer beginnerslessen waar ik niet blij van word.
(Ik ben 60+ en heb nog al wat maneges gezien. Één daarvan gaf goede begeleiding aan beginners, de rest niet.)

Les geven aan beginners is vakwerk en kun je niet overlaten aan mensen met een (op zichzelf nuttig) diploma gebaseerd op lesgeven aan een vriendin die L2 rijdt.

Ik denk dat je de FNRS bedoeld want die leiden manege instructeurs op.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 21:54

JudithGigi schreef:
Ik kreeg hier op kantoor ook al te horen dat ze dat hele dressuur op de OS zo zielig vonden.. jammer dat dat schijnbaar het beeld is dat "we" geven aan niet paardenmensen

Logisch, alleen de slechte dingen komen naar buiten. :(

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 21:55

Hier op mijn werk geen wanklank gehoord hoor, ze vroegen alleen of ik gekeken had.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 22:34

Tja ik vind het niet echt gek. Als ik zie hoe de topsport erbij staat, de discussie rond charlotte dujardin. En het feit dat rollkur koningin werth weer een gouden plak pakt.

Hier op de site zie ik het ook, hoe de fokkersdroom van iemand uit elkaar spat omdat charlotte wordt uitgesloten en het erop gooien dat het allemaal wel meevalt en zeuren over de timing.

Ik heb niet alles gezien van de paardensport maar wel veel meegekregen op tiktok, blauwe tongen, paard wat echt gewoon kreupel is, paarden ver achter de loodlijn met weggedrukte rug nog hoge punten scoren. Zaten er weinig hij die de neusriem test zouden passeren als die correct uitgevoerd zou worden.
Charlotte fry die gewoon laarzen vet gebruikt zodat ze minder kans heeft gediskwalificeerd te worden voor door sporen. Bij de trot up zoveel paarden met een bovenlijn die helemaal verzonken is omdat de sponsor zadels eigenlijk niet goed passen.

De vele tekenen van verzet. En de fei die een kwispelende staart vergelijkt met een zwiepende staart.

En die springruiter die eraf miet heb ik ook gezien en hij greep best hard in voor hij eraf viel. Ik kan dan wel redeneren dat hij dit deed om te voorkomen dat ze dwars door de hindernis gaan maar een leek ziet alleen die zaagt. Dat Willem greve opgeeft omdat het paard niet goed voelt, daar hoor je dan weinig over.

Maargoed ik vind de dressuur niet meer om aan te zien tegenwoordig, en de eeuwige discussie kan jij het beter dan is zo'n dooddoener. Voeg er een stukje horsemanship aan toe, of de verplichting dat je in alle gangen de teugels weg moet steken. Dan vallen er al zat door de mand. Dubbele bit weg en rij maar zonder neusriem, sporen eraf. Laat maar zien dat het ook vriendelijker kan. Ook voor buitenstaanders.

En daar hoort dan ook bij dat paarden minstens 6 uur naar buiten komen vrije beweging met een maatje. En dan niet in een 3 bij 3 paddock. Als paardensport niet samen kan met basis welzijn dan is het toch klaar. :o

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 22:40

Kritisch zijn op welzijn, ja graag! Maar t probleem met de kleine over over kritische groepen die niks willen verbeteren maar alles willen afschaffen is naar mijn idee dat ze welzijn niet eens zo belangrijk vinden, maar vooral heel graag een mening over iets willen hebben gewoon om maar een mening te hebben die iedereen moet horen. Niet alleen over paarden trouwens, ook over politiek, voeding, ouderschap, religie, eigenlijk alles… Nergens is meer gesprek over mogelijk met sommige mensen, alles is zwart wit,er is geen verbetering mogelijk op welk gebied dan ook, zo lang de wereld niet werkt zoals zij vinden dat het moet blijven ze strijden, demonstreren en zich in Facebook groepen verenigen. Waarom? Is best interessant. Wellicht voel je je minder alleen als je met een kleine groep dezelfde mening hebt. Het geeft misschien zelfvertrouwen als je er zo van overtuigt bent dat jouw mening de ware is. Of een gevoel van controle als je er zo van overtuigd bent dat je de wereld gaat redden. Zonde van families en relaties die kapot gaan aan mensen die zo van hun eigen ideeen overtuigd zijn dat gesprek niet meer mogelijk is. En zonde dat dit mogelijk ook ten koste gaat van de sport… die mits goed uitgevoerd, de conditie en het welzijn ook kan vergroten.
Oh oeps ben ik nu ook zo? Ik meng me nooit in online discussies haha, dit gedachtenspinsel hield me al langer bezig

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 22:46

alice0cullen schreef:
Tja ik vind het niet echt gek. Als ik zie hoe de topsport erbij staat, de discussie rond charlotte dujardin. En het feit dat rollkur koningin werth weer een gouden plak pakt.

Hier op de site zie ik het ook, hoe de fokkersdroom van iemand uit elkaar spat omdat charlotte wordt uitgesloten en het erop gooien dat het allemaal wel meevalt en zeuren over de timing.

Ik heb niet alles gezien van de paardensport maar wel veel meegekregen op tiktok, blauwe tongen, paard wat echt gewoon kreupel is, paarden ver achter de loodlijn met weggedrukte rug nog hoge punten scoren. Zaten er weinig hij die de neusriem test zouden passeren als die correct uitgevoerd zou worden.
Charlotte fry die gewoon laarzen vet gebruikt zodat ze minder kans heeft gediskwalificeerd te worden voor door sporen. Bij de trot up zoveel paarden met een bovenlijn die helemaal verzonken is omdat de sponsor zadels eigenlijk niet goed passen.

De vele tekenen van verzet. En de fei die een kwispelende staart vergelijkt met een zwiepende staart.

En die springruiter die eraf miet heb ik ook gezien en hij greep best hard in voor hij eraf viel. Ik kan dan wel redeneren dat hij dit deed om te voorkomen dat ze dwars door de hindernis gaan maar een leek ziet alleen die zaagt. Dat Willem greve opgeeft omdat het paard niet goed voelt, daar hoor je dan weinig over.

Maargoed ik vind de dressuur niet meer om aan te zien tegenwoordig, en de eeuwige discussie kan jij het beter dan is zo'n dooddoener. Voeg er een stukje horsemanship aan toe, of de verplichting dat je in alle gangen de teugels weg moet steken. Dan vallen er al zat door de mand. Dubbele bit weg en rij maar zonder neusriem, sporen eraf. Laat maar zien dat het ook vriendelijker kan. Ook voor buitenstaanders.

En daar hoort dan ook bij dat paarden minstens 6 uur naar buiten komen vrije beweging met een maatje. En dan niet in een 3 bij 3 paddock. Als paardensport niet samen kan met basis welzijn dan is het toch klaar. :o

Denk je dat TikTok een betrouwbare bron is?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 22:49

Nynkex01 schreef:
Kritisch zijn op welzijn, ja graag! Maar t probleem met de kleine over over kritische groepen die niks willen verbeteren maar alles willen afschaffen is naar mijn idee dat ze welzijn niet eens zo belangrijk vinden, maar vooral heel graag een mening over iets willen hebben gewoon om maar een mening te hebben die iedereen moet horen. Niet alleen over paarden trouwens, ook over politiek, voeding, ouderschap, religie, eigenlijk alles… Nergens is meer gesprek over mogelijk met sommige mensen, alles is zwart wit,er is geen verbetering mogelijk op welk gebied dan ook, zo lang de wereld niet werkt zoals zij vinden dat het moet blijven ze strijden, demonstreren en zich in Facebook groepen verenigen. Waarom? Is best interessant. Wellicht voel je je minder alleen als je met een kleine groep dezelfde mening hebt. Het geeft misschien zelfvertrouwen als je er zo van overtuigt bent dat jouw mening de ware is. Of een gevoel van controle als je er zo van overtuigd bent dat je de wereld gaat redden. Zonde van families en relaties die kapot gaan aan mensen die zo van hun eigen ideeen overtuigd zijn dat gesprek niet meer mogelijk is. En zonde dat dit mogelijk ook ten koste gaat van de sport… die mits goed uitgevoerd, de conditie en het welzijn ook kan vergroten.
Oh oeps ben ik nu ook zo? Ik meng me nooit in online discussies haha, dit gedachtenspinsel hield me al langer bezig

Haha nee zo ben je niet, je hebt gelijk. Het is vaak een: 'kijk mij eens goed zijn' wat er achter zit. En iemand die anderen afzeikt voelt zich beter over zichzelf.
Ze vinden vaak ook dat ze zelf als enige alles goed doen. Van zelfreflectie is er geen sprake.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 23:14

Elisa2 schreef:
alice0cullen schreef:

Denk je dat TikTok een betrouwbare bron is?

Zitten zat betrouwbare trainers op met goed onderbouwd commentaar, heb mijn huidge revalidatie trainer ook via tiktok gevonden. Dus niet zo negatief. Daarbij heb ik zelf ook gewoon ogen en kan ik de beelden gewoon beoordelen. Filmpje wordt niet anders van een ander platform ;)

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 02:29

DuoPenotti schreef:
Nederland is een zeik wokieland geworden op veel vlakken. En niemand die eens zegt, kappen nu jullie aanstellers!
Een kleine groep schreeuwers, diegene die vaak de voor en de achterkant niet eens kan herkennen van het paard weten wel te vertellen dat het allemaal zielig is.

Ik ben wel blij dat Amalia een paarden liefhebber is, misschien dat het daarom iets minder vaart gaat lopen.

exact dit inderdaad!

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 06:46

DuoPenotti schreef:
En die spreken nooit de minister president en zo...

Ze hebben meer in te brengen dan jij en ik. Dat is zeker

Nou, nee. Want ze stemmen niet.
Als er een meerderheid in de Tweede en Eerste Kamer is, kunnen Amalie en Dick (Schoof) op hun kop gaan staan, maar dan komt er zo'n wet. Het enige verschil is dat Amalia er waarschijnlijk geen last van heeft, omdat er voor de koninklijke familie vast weer een uitzondering komt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 07:22

Paarden in de topsport vind ik ook niet meer van deze tijd. We weten allemaal hoe onnatuurlijk die gehouden worden en moeten lopen, en het verbaast me nog steeds dat veel paarden’liefhebbers’ daar geen problemen mee hebben.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 07:22

Wat mij op valt is dat op social media een berg mensen zeiken om te zeiken en dan ook nog eens een plasje over elkaar moeten plegen.

In het dagelijks leven heb ik 95% tegenovergesteld beeld en gevoel. Zeldzaam negatieve reacties, veel interesse vragen en nog meer complimenten. Het maakt daarbij echt niet uit of dit nu onder het zadel is, aangespannen in enkel of 2 span of dat we (los) grondwerk doen, lange lijnen, weide slepen of gewoon samen wandelen aan halster. Wij doen erg veel met de paarden en dus ook heel diverse activiteiten. Misschien is het omdat het hier nog echt platteland is. Hoewel ook toeristen het machtig mooi vinden.

Nu is hier wel alles recreatief en gericht op samen plezier hebben. Top sport kan ik al lang niet meer bekijken qua paardensport.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 08:37

Ik snap het wel hoor.. bij een groot deel van de paardenmensen heb ik ook het idee dat ze weliswaar van paarden houden, maar niet altijd de beste keuzes maken of het paardenbelang voorop stellen. Anders kan ik mij niet voorstellen dat je een paard bijna 24/7 in een klein hokje zou houden bijvoorbeeld, zoals het gros van de paarden in de Randstad.. en als ze er dan eens uit mogen worden ze met flink wat druk in de krul getrokken. Ik kom in mijn volgende leven wel terug als kat hoor :+

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 09:01

Als ik de titel lees. Ik vraag me af of het klopt zo of het er echt meer zijn of dat het vooral meer uitgesproken meningen zijn.

Tegenwoordig wil iedereen zijn stem laten horen en op social media is dat heel makkelijk door een reactie te plaatsen. Vaak ondoordacht, schreeuwerig en ook nog eens meelopend. Het valt me op dat je bijv op Instagram soms wel onderbouwde reacties ziet en dat zo'n reactie veel likes krijgt, maar weinig geschreven reacties zelf zeg maar. Die geschreven reacties zijn over het algemeen wel negatief.

Hoe het buiten social media / zonder toetsenbordhelden is, weet ik niet. Merken jullie daar in praktijk iets van?