Sky_As schreef:Bij veel zwembaden hangt natuurlijk een bordje (of staat in de algemene voorwaarden) badkleding verplicht.
En nu gok ik, dat onder badkleding toch wel iets ouderwets valt:
vrouw = bikini of badpak
man = zwemshort
Nou, ik heb in een zwembad in Groningen al eens een man in badpak zien zwemmen. Daar werd niets van gezegd. Dus zou dat wel gebeuren als een vrouw in een zwembroek komt? Want dan is er wederom sprake van ongelijkheid.
Wat je zegt over sauna's Sabri, bij van der Valk moet je al gewoon badkleding aan voor zover ik weet. Ik was in 2022 in Finland en vroeg toen netjes bij de receptie of het met of zonder badkleding moest. Ze schoten nog net niet in de lach, want het was een sauna, dus zonder badkleding. Ik heb uitgelegd dat het bij ons absoluut niet altijd naakt is, dus daarom mijn vraag. Ik ging vervolgens naakt en ja hoor, de enigen met badkleding waren wat andere Nederlanders.

Toen ik een kind was had je in veel Duitse zwembaden dat een badmuts verplicht was. Mijn ouders letten altijd goed op dat we niet per ongeluk naar zo'n zwembad gingen. Later werd dat vrijer, toen was nog wel een tijd de ballenknijper voor mannen verplicht, maar volgens mij is dat nu wel losgelaten en mogen shorts ook.
Of het komt zoals gezegd hier door de moslims, ik weet het niet. Maar ik zou dat wel erg vinden als dat zo is. De Nederlandse cultuur staat wel bekend om vrijheid-blijheid. En moeten we ons gaan aanpassen omdat anderen het vervelend vinden?
Kennelijk is preutsheid of een fatsoensnorm ook iets wat plastisch is en dus verandert over de jaren. Enerzijds goed, ik zou niet graag een korset dragen zoals in de middeleeuwen en ben ook blij dat de hakken voor vrouwen en mantelpakjes allang verleden tijd zijn, evenals dat je bij gala ook als vrouw gewoon in een broek mag komen. Maar ik zou niet graag zien dat we nergens meer topless mogen komen, ook al heb ik dat eigenlijk nog nooit gedaan. Ik heb wel eens topless gezwommen door mijn badpak naar beneden te doen in het water, in natuurwater, waar niemand het zag. En ja, dat was heerlijk. Als meer mensen gewoon met blote bast zouden gaan zwemmen, dan zou ik ook de meeloper zijn, het principe van 'als 1 schaap over de dam is volgen er meer'. Ik ben alleen niet iemand die het als eerste zou doen. Ik kan wel het balletje opgooien en als dan meer mensen zeggen mee te doen ook meedoen. Maar de eerste zal ik niet durven zijn.