Zoveel jongeren met zware delicten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 13:26

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 13:51

Babootje schreef:
Ik denk ook wel dat criminelen kinderen steeds vaker 'boodschappen' laten doen, omdat de straffen voor minderjarigen natuurlijk minimaal zijn. Kijk naar die bommenleggers bij die Vlaardingse loodgieter. Steeds 14/15/16 jarige kinderen.

Oh absoluut! Hier in Utrecht in mijn vorige wijk werden continu dure komplampen van volvo's gejat. De wijkagent heeft een aantal keren daders opgepakt en dit waren áltijd 15 jarige. Zelfde met drugshandel. Ik denk oprecht dat zij worden aangestuurd door oudere bendes.

Maar het valt eigenlijk wel mee, criminaliteit onder minderjarige neemt al 10 jaar lang af. Het komt alleen meer in het nieuws waarschijnlijk en mensen zijn goed in lezen wat ze graag willen lezen (a.k.a. de jeugd van tegenwoordig is bagger). Terwijl minderjarige ook later seks hebben bijvoorbeeld dan een aantal jaren terug. Wel worden er meer (angst/depressie)stoornissen gediagnosticeerd, maar ook dit komt mede door meer bekendheid en aandacht voor de mentale gezondheid en heeft corona wel echt een grote impact gehad.

https://www.nji.nl/cijfers/delinquentie#:~:text=Onder%20jongvolwassenen%20van%2018%2D23,in%20het%20aantal%20geregistreerde%20verdachten.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 14:38

Babootje schreef:
Cayenne schreef:

Hier is wel wat anders aan de hand dan een slechte opvoeding.

Je hoort je kinderen toch te leren dat actie’s gevolgen hebben, helemaal zulke!
Er is ook niets mis mee om tijd in je kinderen te steken om te praten met ze.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-24 14:57

Een greep van de afgelopen dagen 13 en 16 overvalpoging op een kinderboerderij met wapen. Overval bij een electronicazaak in de buurt 15/16. Overval 16 en 17. Mishandeling 14/16 gewoon bizar.

Ik las vandaag iets over de bereidheid van jongeren tot erge en heftige dingen zoals je zelf willen opblazen (taylor swift), en extreem rechtse ideeen bij minderjarigen enz. Ik ga even zoeken of ik het artikel nog kan terugvinden.

Dat jongeren minder jong sex hebben alleen maar ok. Dan denken ze er meer over na. Maar feit blijft dat de delicten op jongere leeftijd zwaarder worden en dat ook gezien wordt door deskundigen

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/253247 ... en-is-jong

Dit artikel kwam ik al een tijd geleden tegen. Een deel van de oorzaak maar de reden is best schokkend vind ik -O-

https://www.gelderlander.nl/binnenland/ ... gle.com%2F

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 19:04

Persoonlijk vind ik criminaliteit/geweldadigheid zonder specifiek „hoger“ doel en radicalisering tot terrorisme 2 verschillende dingen.
Maar dat is uiteraard persoonlijk.

Een crimineel is niet ook perse een terrorist en omgekeert.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 19:16

Het zou al een bak schelen als die jongens op tijd thuis moeten zijn zoals wij en ook mijn kinderen moesten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 19:24

Babootje schreef:
Cayenne schreef:

Hier is wel wat anders aan de hand dan een slechte opvoeding.

chanicha schreef:
Je hoort je kinderen toch te leren dat actie’s gevolgen hebben, helemaal zulke!
Er is ook niets mis mee om tijd in je kinderen te steken om te praten met ze.

In het artikel staat:
"Bovendien lijken ze niet doordrongen van de ernst van hun handelen. Ook toonden ze onvoldoende berouw."

Dan lijken er wat je in de GGZ noemt "kindfactoren" aanwezig te zijn in de zin van een vorm van een antisociale persoonlijkheidsstoornis.
Niet alleen een gebrekkige opvoeding maar iets veel ernstigers en vaak ook moeilijk te herstellen oorzaken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 19:40

chanicha schreef:
Het zou al een bak schelen als die jongens op tijd thuis moeten zijn zoals wij en ook mijn kinderen moesten.

Dat moeten de meeste kinderen ook gewoon nog steeds.
Maar net als vroeger zijn er ook kinderen die opgroeien met ouders die geen interesse hebben in hun kroost.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Zoveel jongeren met zware delicten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 19:44

Maar er zijn ook ouders die het heel gewoon vinden dat een 10 jarige nog om 10 uur wakker is want hij heeft immers geen slaap.
En denken het zo echt prima te doen.
Terwijl het kind de dag daarna op school niks presteert door de slaap

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 20:39

Ja dat klopt. Maar tot 10 uur wakker zijn maakt je geen misdadiger.
Dan zouden alle kinderen in de mediteraanse landen gevaarlijk zijn.
Er is echt meer voor nodig voor het zo uit de hand loopt.

Alcohol tijdens de zwangerschap is dan weer wel een bewezen risicofactor bijv.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 09-08-24 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 20:41

Nee wakker zijn niet.
Maar het niet meekomen op school is wel een beetje extra aanleiding.
Plus van in huis nog wakker zijn op dat tijdstip tot op straat hangen...dat is dan heel klein stapje.
En dan wat jaartjes en uurtjes erbij is op een tijdstip dat het helemaal niet meer deugt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 20:43

Niet op tijd slapen staat toch niet meteen gelijk aan je kind op straat laten banjeren :o?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 20:46

Je hoort je kinderen normen en waarden bij te brengen met o.a. dat ze van andermans spullen af moeten blijven!
Ik heb altijd tegen mijn dochters gezegd dat als ze gepakt worden omdat ze gepikt zouden hebben ik dan zou ik ze niet komen halen van het politiebureau en dat ze daar moesten overnachten voor zolang ze het geloofden :')

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 20:47

Mungbean schreef:
Niet op tijd slapen staat toch niet meteen gelijk aan je kind op straat laten banjeren :o?

Zei ik dat dan?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 20:53

DuoPenotti schreef:
Mungbean schreef:

Zei ik dat dan?

Geen idee, zo interpreteerde ik het slechts.

Er zullen altijd disfunctionele gezinnen zijn.
Nu en vroeger.

Als je kijkt hoeveel kinderen thuis met geweld te maken hebben of misbruikt worden is het haast een wonder dat het niet minder vaak fout gaat.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 09-08-24 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 20:56

Gisteren stuurde mijn beste vriendin nog een filmpje van het speeltuintje achter haar huis.
Daar was door twee dertienjarige jongens een speelhuisje waarschijnlijk moedwillig in de brand gestoken.
Waarom? -O-

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 21:03

In de jaren 40 werd mijn vader geschorst 2 weken van school omdat hij in de klas een scheet liet. Waar blijft de tijd.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 21:06

marleen_usar schreef:
In de jaren 40 werd mijn vader geschorst 2 weken van school omdat hij in de klas een scheet liet. Waar blijft de tijd.

_O-

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 21:11

marleen_usar schreef:

Hoort hij nu bij de groep die alleen thuis poept?
:P

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 23:48

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 23:54

VuurVleugels schreef:
https://nos.nl/artikel/2533849-meisjes- ... -verveling 12 en 14, brandstichten uit verveling... Ik kan hier écht niet bij met mn hoofd.

Dat staat letterlijk in het artikel
„ik snap dat mensen vanuit hun eigen perceptie denken: hoe gek kun je zijn“

„we kunnen er als volwassenen ook niet van uitgaan dat deze kwetsbaren de gevolgen van hun daden op dezelfde manier zien."

En daarnaast:
„Volgens hem gaat het om "kwetsbare" meisjes“

Ofwel, niet bepaald de gemiddelde tiener uit een solide gezin waarschijnlijk, maar het klinkt eerder als kinderen uit begeleid wonen (ze wonen op een andere plek dan de ouders).

Treurig dat het zover moet komen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 00:02

Kwetsbare meisjes van 12 en 14 die roken en eerst in de bibliotheek rotzooi schopten, daar werden ze op aangesproken en dat pikten ze niet. Goed voorbeeld waarom er niet op jeugdzorg en ggz gekort moet worden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 07:18

Klopt het trouwens dat dit soort delicten die je als jeugd hebt uitgevoerd, later van je strafblad worden verwijderd wanneer je volwassen bent?
Ik dacht daar ooit iets over te hebben gehoord, maar iets met een klok en een klepel :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-24 07:23

Ik dacht gister ook aan dit topic, ik verveel me dus ga ik eerst een bibliotheek op stelten zetten en daar s maar brandstichten. En dan niet een keer maar veel vaker. Gelukkig zijn ze gepakt voor ze de smaak helemaal te pakken hebben. Flinke schade ook veroorzaakt zeg. :oo als ik me verveelde in de vakantie was brandstichting nu niet iets dat zomaar in mijn hoofd opkwam. :n

Zou dat dan een nadeel zijn van de nieuwsberichten? Afgelopen dagen hier ook brand na brand na brabd. Autos, bij Tiel de sporttereinen, voortuinen, schuurtjes enz

En de melding ze zijn kwetsbaar blijft een rare melding. En de ingeschatte leeftijd 16/17 en dan 12 en 14 zijn. Veel makeup? Kleding? Kwetsbaar of niet het idee brand te stichten moet in ze opkomen. Pyromanen in de dop. En hierdoor komt andere jeugd misschien weer op het idee om dat ook te gaan doen. Leuk vermaak %)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 07:38

Wat ik niet helemaal begrijp , zal misschien leeftijdgerelateerd zijn, is dat er overal een excuus voor gezocht wordt.
Dat lijkt tegenwoordig normaal te zijn.
Kinderen worden zelden met hun daden geconfronteerd, overal wordt wel weer een reden voor verzonnen waarom het kind tot de daad komt.
Of het nu thuis woont, in een instelling of waar dan ook ....een kind weet dat brandstichten not done is !
Spelen met vuur en dat er dan iets in de fik gaat is iets anders dan bewust een aantal keer per dag iets in de hens steken.