eerste menselijk slachtoffer vd wolf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 11:17

Een loslopende hond is mogelijk nog onwaarschijnlijker aangezien de aanwezige wolven daar inmiddels ook actief op jagen.

Daarnaast wordt op de escalatieladder heel duidelijk aangegeven dat er eerst aftastende ‘aanvallen’ plaatsvinden zonder al teveel schade. Dus dan mag je inderdaad slechts wat schrammen en een bult verwachten. Lijkt mij duidelijk dat we in deze fase zijn aanbeland. De fase erop en ook gelijk de laatste fase valt in de categorie dat een kind een ontmoeting niet meer naverteld.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 11:25

3heathcliff5 schreef:
Een loslopende hond is mogelijk nog onwaarschijnlijker aangezien de aanwezige wolven daar inmiddels ook actief op jagen.

Daarnaast wordt op de escalatieladder heel duidelijk aangegeven dat er eerst aftastende ‘aanvallen’ plaatsvinden zonder al teveel schade. Dus dan mag je inderdaad slechts wat schrammen en een bult verwachten. Lijkt mij duidelijk dat we in deze fase zijn aanbeland. De fase erop en ook gelijk de laatste fase valt in de categorie dat een kind een ontmoeting niet meer naverteld.

Bron? Onderbouwing?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 11:25

3heathcliff5 schreef:

Nee, die hond van vorige week is natuurlijk óók door een hond gepakt. Snap dat toch, wolven doen niets, die zijn schuw _O-

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 11:30

Femke_Tweety schreef:
3heathcliff5 schreef:

Bron? Onderbouwing?

https://www.nu.nl/wolf/6319979/provinci ... lijnd.html

Onali

Re: eerste menselijk slachtoffer vd wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 11:35

Gaat lekker hier met die oogkleppen op :')

Nee is geen wolf, is een hond
Tuurlijk joh.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 11:37

Dat artikel ken ik, maar er staat nergens dat het actief jagen is.

Aan beide kanten, zowel pro als tegen wolf wordt enorm veel geroepen dat zelden volledig klopt en compleet onderbouwd is.
Alles wordt heftiger gemaakt met woorden, groter, of volkomen gebagatelliseerd en geminimaliseerd.

Het is beide enorm schadelijk, want zorgt dat aan beide kanten men elkaar steeds minder serieus neemt.

Ik sta er volkomen neutraal in, ben niet pro of contra.
Zie wel degelijk problematiek overigens.

Daarom vraag ik soms naar bronnen. Want dat voorkomt dat mensen elkaar met steeds grotere woorden napraten.

(Ik ken het gebied goed uit het genoemde artikel, heb er tot recent lang in de buurt gewoond en kom er nog regelmatig)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 11:39

Ik krijg een visioen van wonen in een dorp met pallisades er omheen om onszelf en onze dieren te beschermen tegen de gevaarlijke wilde dieren. Een wachter bij de poort die 's avonds nog mensen binnen kan laten....

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 11:39

Ik dacht bij het lezen van de titel van dit topic dat er iemand overleden was :oo %)
Ik wil niks bagatelliseren, maar ben blij te lezen dat het slachtoffer alleen wat schrammen heeft.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 11:41

Femke_Tweety schreef:
Dat artikel ken ik, maar er staat nergens dat het actief jagen is.

Aan beide kanten, zowel pro als tegen wolf wordt enorm veel geroepen dat zelden volledig klopt en compleet onderbouwd is.
Alles wordt heftiger gemaakt met woorden, groter, of volkomen gebagatelliseerd en geminimaliseerd.

Het is beide enorm schadelijk, want zorgt dat aan beide kanten men elkaar steeds minder serieus neemt.

Ik sta er volkomen neutraal in, ben niet pro of contra.
Zie wel degelijk problematiek overigens.

Daarom vraag ik soms naar bronnen. Want dat voorkomt dat mensen elkaar met steeds grotere woorden napraten.

(Ik ken het gebied goed uit het genoemde artikel, heb er tot recent lang in de buurt gewoond en kom er nog regelmatig)

Bronnen? Maar kennelijk durven mensen aanvallen niet eens meer openbaar te melden uit angst voor de wolvenlobby!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 11:59

Was net op radio 1, over journalistiek.
Dat journalisten de kop van een artikel wat aantrekkelijk proberen te maken zodat lezers het artikel verder gaan lezen.
Zoals 'confrontatie met wolf en kind'
Dan denk je dat er heel wat gebeud is terwijl achteraf blijkt dat het kind 'mogelijk' een wolf heeft gezien.
En er werd verteld dat sommige mensen niet verder lezen dan de kop van een artikel en dus een beeld ervan maken dat er werkelijk een confrontatie heeft plaatsgevonden.
Vooral verhalen over de wolf worden zo soms heel groot gemaakt.
En dat staat los van of je voor of tegen de wolf bent.
Maar meer hoe media/journalistiek werkt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 12:10

Het stuk komt op mij over als een groot deel sensatie. Heb even wat dingen uit het stuk gepakt, het is allemaal maar speculatie tot nu toe.
"Een kind is woensdagochtend gewond geraakt op landgoed Den Treek bij Leusden. De kinderopvang spreekt van ‘vermoedelijk een wolf die in een flits op het kind afkwam’." en " ,,In de directe aanwezigheid van een medewerker kwam vermoedelijk een wolf in een flits op een kind af." en "Dat een van zijn kinderen, tussen de 4 en de 12 jaar oud en uit Amersfoort, vandaag inderdaad door een wolf is aangevallen, wil hij niet keihard bevestigen. ,,Een medewerker heeft dat mogelijk gezien, voor ons is het dus ook niet duidelijk.’’ Verder verwijst hij naar de verklaring."
Het kind is geschrokken waardoor het gevallen is en daardoor schrammen heeft. Dat is iets anders dan fysiek contact van de wolf met het kind.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 12:16

Het gaat er om dat de wolf jonge/ kleine kinderen benadert in een groep notabene.

Wat is daar niet aan te snappen?

Zo begon het met de honden namelijk ook.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 12:18

Eerste slachtoffer? Het kind is toch geen slachtoffer? Ze is niet gebeten, opengescheurd, opgegeten?

Mijn kind valt ook wel is en heeft dan een schram…. Slachtoffer van een boomstam.

Vind het een beetje overdreven, vooral omdat de situatie niet duidelijk is.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 12:22

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 12:23

Ik vind het apart dat, gezien het verhaal over het hondje ( waarvan de vrouw op een plek was waar ze niet mocht zijn en de hond aan lange rollijn) in dezelfde omgeving was. Er werd gewaarschuwd voor een wolf met jongen . Dus kan me voorstellen dat het een wolf is geweest die haar pups verdedigde door deze actie. Of ze rende rakelings langs het meisje. Ben niet pro of anti wolf maar zet wel vraagtekens bij sommige gebeurtenissen.
De tamme wolf die vaak werd gezien, wie voerde die bij? Toevallig dat er meteen gezegd werd dat hij afgeknald moest worden want probleem wolf !

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 12:23

Lijsken schreef:
Ik dacht bij het lezen van de titel van dit topic dat er iemand overleden was :oo %)
Ik wil niks bagatelliseren, maar ben blij te lezen dat het slachtoffer alleen wat schrammen heeft.

Die ontstaan zijn omdat het kind was geschrokken en daardoor gevallen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 12:25

Onali schreef:
Het gaat er om dat de wolf jonge/ kleine kinderen benadert in een groep notabene.

Maar opzich kan dat dan toch ook gewoon de titel zijn van je artikel, een wild dier wat mensen benaderd of dat nu een wolf of een zwijn is inderdaad gewoon een probleem dier. Maar als je direct gaat overdrijven over een 'slachtoffer' wat wellicht niet eens is aangeraakt maar gewoon geschrokken dan nemen mensen het toch juist niet meer serieus?

EDIT: ik denk wel dat je hondeneigenaren behoorlijk overschat als je denkt dat die hun hond vast niet loslaten als dat niet veilig is :o?

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 12:29

Ibbel schreef:
CrazyCat schreef:
Eerst maar eens afwachten of het echt een wolf was in dit geval, maar als dan is het we ernstig.

Als het geen wolf is, is het probleem heel simpel op te lossen: vangen en een spuitje.

Hier krijg ik kriebels van. Een huishond die aanvalt moet worden afgemaakt en bij een wolf is het natuur en moeten wij uit het bos blijven. Dat voelt scheef voor mij.

Wat niet betekend dat een hond die vals is niet afgemaakt moet worden.

Hoe mooi wolven zijn, Nederland is wat mij betreft te klein voor wolven. Wij als mens met onze dieren zijn te dichtbij.
Dat is ook voor wolven niet goed.

Ik lees nergens hoe dicht de wolf bij de kinderen was, maar zag laatst wel dat in dot gebied een wolf snuffelt aan een jogger. En dat ks gewoon niet veilig.

Ik loop veel minder in het bos, toch uit angst. En in het bos ben ik meer op mijn hoede. Honden minder los en meer aan de lijn. En op zich is aan de lijn voor ze niet erg, maar het onderbuik gevoel is gewoon naar. Bos was ontspanning en dat is weg

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 12:30

meggiemeg schreef:
Het stuk komt op mij over als een groot deel sensatie. Heb even wat dingen uit het stuk gepakt, het is allemaal maar speculatie tot nu toe.
"Een kind is woensdagochtend gewond geraakt op landgoed Den Treek bij Leusden. De kinderopvang spreekt van ‘vermoedelijk een wolf die in een flits op het kind afkwam’." en " ,,In de directe aanwezigheid van een medewerker kwam vermoedelijk een wolf in een flits op een kind af." en "Dat een van zijn kinderen, tussen de 4 en de 12 jaar oud en uit Amersfoort, vandaag inderdaad door een wolf is aangevallen, wil hij niet keihard bevestigen. ,,Een medewerker heeft dat mogelijk gezien, voor ons is het dus ook niet duidelijk.’’ Verder verwijst hij naar de verklaring."
Het kind is geschrokken waardoor het gevallen is en daardoor schrammen heeft. Dat is iets anders dan fysiek contact van de wolf met het kind.

heb je niet gevolgd hoe er ook eerst honden benaderd werden en er uiteindelijk 1 gepakt is?
nu is er een kindje benaderd. je kan er vergif op in nemen dit de volgende keer ook fout gaat.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 12:32

josien_m_ schreef:
Ik krijg een visioen van wonen in een dorp met pallisades er omheen om onszelf en onze dieren te beschermen tegen de gevaarlijke wilde dieren. Een wachter bij de poort die 's avonds nog mensen binnen kan laten....

Uiteindelijk gaat dit toch moeten gebeuren met de toenemende agressie en criminaliteit.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 12:33

meggiemeg schreef:

Dit klinkt inderdaad anders dan de titel van het topic en meer in lijn van wat er eerder in het gebied is gebeurd.

Maar goed de wolf komt dus wel midden overdag te voorschijn en (te) dicht bij mensen. En als ik een groep kids bij me had, zou ik ook te pleuris schrikken.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 12:36

Afbeelding

Dit staat op de NOS, die spreken ook niet was een aanval ect, maar wel het advies om uit het gebied te blijven.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 12:36

Popstra dat heb ik wel mee gekregen. Maar dat wil nog niet zeggen dat het 1 en dezelfde wolf is en wat er met het kindje is gebeurt. Het viel me bij dit artikel gewoon op dat het enorm op wordt geklopt terwijl het vol staat met tegenstrijdigheden. Omdat het een wolf zou kunnen zijn gaat iedereen los, was het een wild zwijn geweest was het verhaal weer anders geweest. Een wild zwijn met een rotte kleintjes kom ik ook liever niet tegen hoor, die gaan echt wel in de aanval. Die jaag je niet even weg of blaast een aanval af. Zodra het woord wolf valt gaat iedereen los. Durf je er een andere mening op na te houden of sta je er blanco in dan is er ook vaak een mening over die persoon.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 12:41

Ja maar een zwijn eet mij of mn huisdier niet op.

Wat betreft de titel en een gedeelte inhoud; dat heeft toch niets te maken met het kind, de BSO en wat er gebeurd (wolf benadert een kind) dat is gewoon riooljournalistiek.

Daarom volgen de meeste van ons ook alleen maar bepaalde FBgroepen omdat daar enkel de meldingen komen en het niet verder ingevuld wordt door SBS 6.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 12:43

Onali schreef:

Precies dit.

Als het inderdaad klopt: wolf dichtbij groep met kinderen, kind schrikt daarvan en valt, daardoor schrammen.
Dan gaat er nog héél veel mis.

Een (grote?) groep kinderen. Op een open plek (dichtbij) de parkeerplaats. Een groep kinderen is niet dood stil hè, vaak maken die een hoop kabaal als ze spelen.
Een wolf die dan een kijkje komt nemen, al is dat op 5 meter afstand, al heeft die het kind wel aangeraakt, gaat behoorlijk ver.
In elk scenario is dit een behoorlijk zorgwekkende stap.