Pleegouder worden, wie overweegt dit of is het?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KDonna

Re: Pleegouder worden, wie overweegt dit of is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 17:35

Wij zijn pleeggezin, nu op pauze. Stuur gerust een pb als je vragen hebt!

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 17:46

Ik volg even mee.
Ken weinig mensen in mijn omgeving die dit doen. Fijn om ervaringen te lezen

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-24 17:47

Ik ben zelf lerares in het middelbaar onderwijs en heb het financieel meer dan goed voor elkaar door een eigen bedrijf aan huis met dieren. Wat denk ik ook heel waardevol kan zijn voor kinderen. Ik woon groot en ruim en heb een groot hart. Maar of ik geschikt ben voor zwaar getraumatiseerde kinderen of probleem kinderen in de thuissituatie weet ik niet. Het is zo moeilijk in te schatten wat je gaat overkomen. Wel heb ik een hele stabiele rustige basis te bieden aan kinderen uit een onveilige situatie. Geen idee of ze dus inderdaad zoeken naar een passende match.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 18:24

Dieren kunnen soms een positieve invloed hebben, maar denk er ajb goed over na, want het kan net ook heel belastend of zelfs traumatiserend zijn voor jouw dieren. De combinatie dieren met kinderen uit een moeilijke situatie met dieren, vraagt veel kennis, aandacht, inzet enz.
Ik heb zelf als vrijwilliger gewerkt met dieren en kinderen die uit huis geplaatst waren. Ik ben ermee gestopt na een aantal incidenten die gevaar opleverden voor begeleiders, kinderen en/of de dieren. En heb het toen ook mis zien gaan bij sommigen.

KDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 18:26

Mijn ervaring is dat ze echt wel proberen een passende match te maken. Je kunt de leeftijd aangeven, geslacht, heftigheid problematiek. Wil je crisis of perspectief biedend? Dat verschilt nogal in het matchen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-24 19:12

Ik heb zelf leerlingen in de klas gehad waarvan de moeder uit de ouderlijke macht was gezet door haar eigen mentale gesteldheid en gevaar voor kids en zichzelf maar deze kinderen waren zeker geen probleem kids dus het kan wel.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 19:18

Wat goed dat je dit topic opent.

Ik zit zelf ook al jaren te twijfelen.
Maar na het nieuws van afgelopen week heb ik mij aangemeld voor informatie.

Ik heb het net als jij goed.
Ik ben alleen, eigen huis met genoeg ruimte en heb een goede baan.
Stabiele basis voor een kind.

Maar net als jij twijfel ik of ik het kan.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-24 19:29

daantjuhhh schreef:

Volgens mij hebben we jaren terug eerder ooit in een topic hetzelfde gezegd. Ik heb zelf ook het informatie pakket aangevraagd van de week.

Ik had ook van het weekend een klant die pleegouder was en nog steeds contact heeft met zijn pleegzoon die nu gaat trouwen.

Ik zat te denken om eerst klein te beginnen dus weekend vakantie maar hij gaf aan dat ze dan maar 1-2 jaar mogen blijven komen ivm hechting.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 20:19

Zonnetje81 schreef:
daantjuhhh schreef:

Volgens mij hebben we jaren terug eerder ooit in een topic hetzelfde gezegd. Ik heb zelf ook het informatie pakket aangevraagd van de week.

Ik had ook van het weekend een klant die pleegouder was en nog steeds contact heeft met zijn pleegzoon die nu gaat trouwen.

Ik zat te denken om eerst klein te beginnen dus weekend vakantie maar hij gaf aan dat ze dan maar 1-2 jaar mogen blijven komen ivm hechting.

Oh dat zou heel goed mogelijk kunnen zijn.
Ja dat was mijn gedachte ook, klein beginnen.
En ik denk ook dat een jonger kindje makkelijker is om mee te beginnen.
Maar dat weet ik ook niet zeker.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 21:01

Zonnetje81 schreef:

Dat zou ik dan wel heel spijtig vinden als dat zo is. Net voor de hechting lijkt het mij wel goed dat ze langere tijd kunnen terugvallen op iemand. Het lijkt me dat het voor de kinderen op die manier, maar een beperkte tijd naar 1 gezin gaan, net weer een (mogelijke) verlieservaring is en het zo heel moeilijk wordt om een (vertrouwens)band op te bouwen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 21:04

pateeke schreef:
Zonnetje81 schreef:

Dat zou ik dan wel heel spijtig vinden als dat zo is. Net voor de hechting lijkt het mij wel goed dat ze langere tijd kunnen terugvallen op iemand. Het lijkt me dat het voor de kinderen op die manier, maar een beperkte tijd naar 1 gezin gaan, net weer een (mogelijke) verlieservaring is en het zo heel moeilijk wordt om een (vertrouwens)band op te bouwen.

Ik heb dit bericht ook gelezen en moest er ook even over nadenken. Het zijn al kindjes die problemen hebben, dan mogen ze zich blijkbaar ook niet hechten aan een pleegouder.

Misschien te simpel vanuit mijn kant hoor, ik heb er geen verstand van. Maar ik zou als kind het toch juist fijn vinden om een rots in de branding te hebben die blijvend is, al is het maar 1 dag per week.

Dandelion2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 21:10

Weekendopvang is niet beperkt tot 2 jaar hoor! Ik heb in 15 jaar diverse jongeren opgevangen in de weekenden (en dat kan dus ook 1 x in de 3 weken zijn of 1 x in de maand) en soms in de vakanties. Ik heb een jongen opgevangen van 11 tot 17, nu 23 en nog leuk contact, een jongen van 6 tot 14, een meisje van 8 tot 14 en een meisje van 8 tot 18 (komt nog steeds). In de weekenden en vakanties heb ik nooit met ‘problematiek’ te maken gehad want je richt je vooral op leuke momenten met de kinderen. Je bent niet hun therapeut en dat wordt ook niet van je verwacht. Ik heb altijd geroepen dat het super makkelijk was, leuke momenten beleven met elkaar en als het een keer wat minder is, hey, een weekend is zo voorbij. Als je meer tijd nodig hebt kan de was wachten tot maandag. Heerlijk. In het begin dacht ik dat de kinderen speciale dingen wilden doen maar ze genoten juist van het ‘normale’. Hoe kneuteriger hoe beter. En ook van alle dieren genieten ze en andersom! Ik combineer de kinderen met 3 paarden, 2 honden en 5 katten en alle kinderen zijn er gek op. Pup, rescue, zwerfkittens, alles combineert. Dus niet teveel angst, het valt echt reuze mee! Als je een stabiele omgeving kan bieden kan je een gigantisch verschil maken voor een kind. In mijn regio (oost nld) is er wel veel vraag naar weekend opvang trouwens. Wij kregen de eerste plaatsingen een ‘match’ voorgesteld, de laatste keren was er echt een wachtlijst waarbij je kon selecteren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 21:10

Zonnetje81 schreef:

Dat klinkt tamelijk onwetenschappelijk trouwens... Wat me niets zou verbazen, maar het zou wel heel jammer zijn als dat idee nog steeds leeft onder mensen die hier daadwerkelijk beslissingen over nemen. (Kinderen weerhouden om zich te hechten aan mensen, of dat hechtingsproces daadwerkelijk frustreren, doet vrijwel altijd schade. Een langdurige goede relatie met iemand is eigenlijk altijd positief. Ik zou niet weten waarom je daar kunstmatig beperkingen in aan zou brengen vanuit 'Het Systeem'.)

Dandelion2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 21:34

Nee hoor, ‘uitbreiding van het netwerk’ is juist een van de doelen van weekend - opvang. Liefst willen ‘ze’ een langdurige relatie voor de jongere opbouwen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 21:45

Dat is niet te simpel gedacht Benzema… het is voor de hechting niet bevordelijk als ze na relatief korte tijd de band weer moeten verbreken. Het is net goed voor kinderen met een rugzakje, hechtingsmoeilijkheden om te weten dat ze op iemand vertrouwd kunnen terugvallen en die hen niet in de steek laat, ook niet als het moeilijker gaat.

Daarentegen is het ook wel van belang realistische verwachtingen te creëren en de kinderen te laten weten dat er wel omstandigheden kunnen zijn waardoor een stopzetting nodig is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 21:53

Mijn moeder heeft het gedaan, maar na één pleegkind is ze gestopt. De problematiek van het meisje bleek véél heftiger dan pleegzorg in de gaten had en mijn moeder voelde zich bepaald niet gesteund. Het was gewoon té heftig voor haar alleen. En dat terwijl ze in haar werkzame leven echt een door de wol geverfde hulpverlener was.
Later heeft ze als vrijwilliger nog wel begeleide omgang gedaan trouwens, via Humanitas :j

Vrienden van ons hebben naast hun eigen dochter een jonger meisje opgevangen als pleegdochter voor langere tijd, ze woonde er vanaf de babyleeftijd tot op de dag van vandaag. Heel leuk meisje, maar wel degelijk hechtingsproblematiek ook. Maar niet echt getraumatiseerd ofzo, wel intenser dan gemiddeld qua opvoeding. Vader is nog in beeld maar kan niet voor zijn dochter zorgen, moeder is niet meer in beeld helaas.

Ander bevriend stel heeft drie pleegzonen, in dezelfde leeftijd met totaal andere achtergronden. Die jongens hebben het ook echt getroffen daar. Zij werkte in het verleden in het onderwijs, maar werkt nu niet meer. Alle gedoe rondom de jongens is intensief en kost veel tijd. Maar is het voor hen helemaal waard. De jongens wonen er al jaren, het is echt een mooi gezin.

Een ander gezin hier om de omgeving heeft een wat meer professionele pleegopvang, meerdere kinderen (gemiddeld een stuk of 5). Pleegmoeder werkt er niet meer naast, dit is haar baan in feite. Kinderen blijven soms lang, soms minder lang. Afkomstig uit heftige situaties vaak, soms mogen de biologische ouders niet weten waar hun kind verblijft ivm gevaar voor het kind.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 21:54

Het kan heel zwaar zijn. Ook kan dit meevallen natuurlijk. Het is maar net wat voor kind je treft en wat de historie is... Ook moet je hopen dat ze de pleegouders eerlijk informeren over wat er van het kind bekend is... En dat doen ze lang niet altijd, zeker als het een moeilijk plaatsbaar kind is willen ze gerust informatie achter houden

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 21:58

In mijn directe omgeving heb ik het redelijk van dichtbij gezien. Goed voorbeeld van hoe het niet moet. Eigen kinderen voelde zich vervangen en als 2de plaats (dusdanig dat wij als familie/omgeving er ook wat van zeiden). De eigen kinderen willen sinds puberteit niks meer met hun eigen ouders te maken hebben en nu ze alle 3 uit huis zijn is er nul contact meer.
Ondanks dat het met het pleegkind erg goed gaat zijn we als directe familie er omheen van mening dat ze het beter niet hadden moeten doen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-24 23:46

Ik heb geen kinderen en geen partner. Kinderen van mezelf gaan ook nooit komen. Dus dat probleem heb ik al niet.

Ik heb het ook maar van horen zeggen….die termijn. Mij klinkt het juist tegenstrijdig maar hij zei dan hechten ze zichzelf teveel en het idee is eigenlijk altijd dat ze terug moeten naar hun biologische ouders. Althans dat is het uitgangspunt.

Omdat ik lerares ben, ben ik alle schoolvakanties al vrij dus ik heb best wel tijd. Ook heb ik meerdere grote slaapkamers en super lieve hondjes. Ik pas ook regelmatig op de kinderen van een vriendin en die zijn inderdaad ook al blij met kneuterige dingen. Hoewel ik zelf het leuk vind iets met ze te gaan doen. Goede reden om een keer naar de mac te gaan of ijsje eten.

Ik heb het informatie pakket ook nog niet binnen. Ik heb al gekeken voor informatie avonden maar is net op momenten dat ik niet kan ivm diploma uitreiking op school en dat soort dingen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 07:21

Dat is dan toch wel gebaseerd op oude ideeen over hechting, als je het mij vraagt. Het is niet omdat ze zich hechten aan een pleegouder dat ze niet meer gehecht zijn aan hun eigen ouders…. Vaak zijn (en blijven) ze net ook erg loyaal richting hun eigen ouders.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 07:21

Wij zijn 5 jaar weekend pleegouder geweest, het meisje was 14 toen ze voor het eerst bij ons kwam. Eens per maand.
Was vooral om haar te laten ervaren dat het er in een gezin ook anders aan toe kon gaan dan thuis.
En op oma na hadden ze geen sociaal netwerk dus ook om haar te leren wat meer met sociale situaties om te gaan.
Het was leuk om te zien hoe ze was gegroeid in die jaren! Toen ze 19 was is het logeren gestopt, ze staat nu ook ingeschreven bij beschermd wonen om zo nog meer te leren hoe je goed op jezelf kan wonen en niet in de situaties te vervallen waar ze zelf in opgegroeid is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 07:40

Zonnetje81 schreef:
Ik heb geen kinderen en geen partner. Kinderen van mezelf gaan ook nooit komen. Dus dat probleem heb ik al niet.

Ik heb het ook maar van horen zeggen….die termijn. Mij klinkt het juist tegenstrijdig maar hij zei dan hechten ze zichzelf teveel en het idee is eigenlijk altijd dat ze terug moeten naar hun biologische ouders. Althans dat is het uitgangspunt.

Omdat ik lerares ben, ben ik alle schoolvakanties al vrij dus ik heb best wel tijd. Ook heb ik meerdere grote slaapkamers en super lieve hondjes. Ik pas ook regelmatig op de kinderen van een vriendin en die zijn inderdaad ook al blij met kneuterige dingen. Hoewel ik zelf het leuk vind iets met ze te gaan doen. Goede reden om een keer naar de mac te gaan of ijsje eten.

Ik heb het informatie pakket ook nog niet binnen. Ik heb al gekeken voor informatie avonden maar is net op momenten dat ik niet kan ivm diploma uitreiking op school en dat soort dingen.

Tja, dan moet ik je wel een beetje uit de droom helpen... van alle ervaringen die ik beschreef in mijn omgeving is er een rode draad: ze moeten zich allemaal aanpassen aan de planning van anderen: kind, ouders, pleegzorg, school, eventueel andere instellingen... het is niet voor niets dat veelal maar een van de ouders werkt...

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-24 08:02

Achterom schreef:
Zonnetje81 schreef:

Tja, dan moet ik je wel een beetje uit de droom helpen... van alle ervaringen die ik beschreef in mijn omgeving is er een rode draad: ze moeten zich allemaal aanpassen aan de planning van anderen: kind, ouders, pleegzorg, school, eventueel andere instellingen... het is niet voor niets dat veelal maar een van de ouders werkt...

Ik weet niet waar je op doelt…welke droom?. Ik heb nergens gezegd dat ik voor fulltime pleegzorg wilde gaan maar weekend/vakantie.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 08:19

Shadow0 schreef:
Zonnetje81 schreef:

Dat klinkt tamelijk onwetenschappelijk trouwens... Wat me niets zou verbazen, maar het zou wel heel jammer zijn als dat idee nog steeds leeft onder mensen die hier daadwerkelijk beslissingen over nemen. (Kinderen weerhouden om zich te hechten aan mensen, of dat hechtingsproces daadwerkelijk frustreren, doet vrijwel altijd schade. Een langdurige goede relatie met iemand is eigenlijk altijd positief. Ik zou niet weten waarom je daar kunstmatig beperkingen in aan zou brengen vanuit 'Het Systeem'.)

Dat is sowieso onwetenschappelijk. Want de hechting vindt plaats in de vroege kinder jaren. Ik ben werkzaam in de gehandicaptenzorg en heb een pedagogische opleiding gedaan. Het lijkt mij juist fijn zeker na een periode met veel onrust als kinderen ergens een veilige basis mogen ervaren. Ik kan me dus niet voorstellen dat ze iedere zoveel tijd van plek moeten veranderen. Maar goed, ik zit ook niet in die hoek van de zorg dus ik weet niet hoe dit geregeld is.

Dat gezegd hebbende, er zijn ook andere opties buiten pleegzorg waarin je veel voor 1 of meer jongeren kan betekenen. Zo zitten er veel jongeren in jeugdzorginstellingen, je zou ook bezoekrelatie van zo'n jongere kunnen worden om samen dingen te ondernemen. Dan kun je wel vast kijken of de doelgroep wat voor je is. Mijn partner heeft dat jarenlang gedaan voor ik hem leerde kennen.

Dandelion2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 09:21

Zonnetje81, je klinkt als een fantastische pleegouder! Laat je niet van de wijs brengen hoor, ik lees van de pleegouders hier positieve ervaringen en een negatief verhaal krijgt nu eenmaal veel meer aandacht dan een positief verhaal.
Het is heerlijk om samen met je pleegkind(-eren) iets te doen, ik bedoelde meer dat dat geen noodzaak is, ze genieten ook van de aandacht en het gezelschap zonder ‘grote’ uitjes.
Wij hebben ook geen biologische kinderen, werken allebei fulltime en hebben wel dieren. Ook nu met twee fulltime pleegkinderen is dat zo. Natuurlijk zijn er kinderen die meer aandacht nodig hebben of uitdagingen kennen qua ontwikkeling of indicatie maar ook daarin kan je kijken naar met welke organisatie je in zee gaat (sommige zijn specifiek).
Jammer dat je niet naar de info avond kan maar misschien kan je bellen of mailen en kan je 1 op 1 een afspraak maken, hier staan ze vaak voor open. Welke regio zit je?