Zakgeld

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
noviceh

Berichten: 4834
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 16:53

Mijn kinderen krijgen hun leeftijd in zakgeld per maand. Aangezien ik nooit contant geld heb, of ik vergeet het, wordt dit automatisch elke maand naar hun bankrekening overgeschreven.

liesJ
Berichten: 1634
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 17:10

Mijn kinderen hebben 2 spaarpotjes.
1 om te sparen voor iets groots en 1 voor eventuele onzin dingen.
daarnaast spaar ik nog voor studie, en op hun betaalpasje

mijn dochter van 10 jaar krijgt 2 euro ( dus 1 euro sparen en 1 euro uitgeven)
mijn zoonrje van 7 jaar krijgt 1,50 euro ( 1 euro sparen en 0,50 cent uitgeven)

rien10
Berichten: 14952
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 17:33

Wintu schreef:
Eleeke schreef:
Voor dat ik half bokt over me heen krijg waarom een 16 jarige zo veel krijgt en niet werkt. Hij is topsporter. En als we hem heel willen houden dan is werken geen optie naast 25 uur per week trainen.

Hoef je je helemaal niet voor te verantwoorden hoor. Mijn zoon is 17 en krijgt ook veel. Die heeft moeite met school en ik heb liever dat school wordt gehaald dan dat er wordt gewerkt.

25 euro per maand voor een kind van 17 vind ik vrij weinig. Hier krijgt ie meer. Gewoon op de rekening gestort, ik houd toezicht en hij heeft een pinpas.

Als je kind een brommer heeft, is dat echt niet toereikend

Kaka

Berichten: 4828
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Zakgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 17:43

Ons kind van bijna 8 krijgt gemiddeld €2,50 per week. Maar daar moet hij wel wat klusjes voor doen (zelf brood smeren voor school, tafel afruimen, gymkleren uit je tas halen na school en bed netjes achterlaten voor school). Hij bleek heel goed te motiveren met een financiële beloning, scheelt heel veel ruzie. Meer klusjes is meer zakgeld. Hij spaart voor dingen als Pokemonkaarten of een Nintendospel. We hebben de regel dat hij 3 weken moet nadenken voor hij wat koopt. Meestal bedenkt hij in die 3 weken weer wat anders, dan concludeert hij zelf dat hij de vorige wens niet graag genoeg wilde.

rien10
Berichten: 14952
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Zakgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 21:13

Klusjes? Kaka? Dat zijn toch gewoon de huisregels?

Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Zakgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 21:24

Ik schrik wel van de bedragen hier… met 25/120 euro per jaar kan je toch alleen wat brol kopen. Zakgeld can 50-100 euro per maand lijkt mij veel realistischer.

snorkel1986

Berichten: 3057
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 21:27

Poekkie schreef:
Ik schrik wel van de bedragen hier… met 25/120 euro per jaar kan je toch alleen wat brol kopen. Zakgeld can 50-100 euro per maand lijkt mij veel realistischer.


Maar wat zullen ze moeten kopen....?

Utixo

Berichten: 6635
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 21:27

Als een financiële beloning werkt, waarom niet. Waarom moet daar weer wat van gevonden worden?

Ik had het eerder ook over het beloningssysteem. Hier is het omdat ze momenteel weer moeite heeft om in haar eigen bed in slaap te vallen. Is ze in haar eigen bed in slaap gevallen, mag ze een streepje zetten voor een extra euro. Kun je ook wat van vinden. Ik kies er voor om op dit moment het zo op te lossen, omdat ik de strijd en de ruzies niet aan kan nu, en dit voor iedereen het beste werkt, zonder veel problemen.

Als dit voor Kaka werkt, en zij kan zo in harmonie met haar kind samenleven, waarom moet daar dan weer wat van gevonden worden. Klusjes worden gedaan, kind heeft een centje. Klaar. Als hij later ouder is begrijpt hij vast wel dat hij er dan niets voor krijgt.

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 21:30

Poekkie schreef:
Ik schrik wel van de bedragen hier… met 25/120 euro per jaar kan je toch alleen wat brol kopen. Zakgeld can 50-100 euro per maand lijkt mij veel realistischer.


Hoezo dat dan :?
Wat moeten ze kopen, en waarom zou je ze leren dat geld vanzelf komt aanwaaien?

Utixo

Berichten: 6635
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 21:32

Poekkie schreef:
Ik schrik wel van de bedragen hier… met 25/120 euro per jaar kan je toch alleen wat brol kopen. Zakgeld can 50-100 euro per maand lijkt mij veel realistischer.


Het ligt er echt aan wat ze ermee moeten. Mijn dochter krijgt gewoon wat ze nodig heeft, en krijgt met regelmaat wat toegestopt. Zoals gezegd, ze is verwend tot op het bot, maar dat weet ze ook, en ze is heel goed op de hoogte van het feit dat spullen geld kosten. Haar zakgeld is puur om te sparen, en om te leren om te gaan met geld, en de waarde hiervan. Dat vind ze onwijs leuk. Zo heeft ze pas zelf lego gekocht, en dan gaat ze reken hoeveel ze had, en heeft. En dan gaat ze bedenken of ze de bijpassende set ook wil kopen, of dat ze dat niet waard vind.

Als een ouder kind echt dingen ermee moet gaan bekostigen, ja, dan wordt het moeilijker. Maar dan denk ik echt een beetje in de leeftijd van 11 tot 15, hierna is het echt niet slecht om een bijbaantje te nemen.

Beauty26
Berichten: 2052
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 21:34

Hier 2 kids van 5 jaar en 8 jaar en die krijgen 0.20 cent per levensjaar... hier hoeven ze niks van te kopen, Cadeautjes, kleren etc krijgen ze gewoon van ons. Als we op vakantie gaan krijgen ze x bedrag en daar mogen ze zelf wat van kopen...

Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 21:34

snorkel1986 schreef:
Poekkie schreef:
Ik schrik wel van de bedragen hier… met 25/120 euro per jaar kan je toch alleen wat brol kopen. Zakgeld can 50-100 euro per maand lijkt mij veel realistischer.


Maar wat zullen ze moeten kopen....?


Een deel leren sparen (wat ben je met 50 euro per jaar sparen? Niks). En eens met vrienden weg kunnen voor een drankje, film, iets bijleggen aan een goed doel, een videospel, een ander stuk speelgoed, …
Gewoon al filmticket + bak popcorn/snoep + drankje is al 25 euro of meer tegenwoordig

callippo

Berichten: 3231
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 21:40

Als mijn kinderen meer te motiveren waren met geld, had ik dat er zeker in gehouden. Maar helaas, er zit genoeg in de spaarpot en ze hebben niet echt iets waar ze voor sparen.

Bij ons krijgen ze trouwens zakgeld vanaf dat ze konden rekenen met geld (jongste met 6,5, oudste met 8)
Dan hebben ze er ook echt iets aan.
1 euro per week met 7 jaar, elk jaar 50 cent meer. Ze zijn nu 7 en 10.

Willen ze meer, kunnen ze klusjes doen.

Zakgeld is echt voor de extraatjes, die ik niet voor ze koop. Speelgoed
bijvoorbeeld, als de verjaardag/Sinterklaas nog te ver weg is. En met een relatief beperkt budget leren ze ook dat je tweedehands een stuk minder geld kwijt bent voor een Schleich manege dat nieuw in de winkel :D

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 21:41

Met vrienden weg werkt hier iedereen in de omgeving zelf voor. Zomaar dingen kopen voor de koop hoeft ook niet van mijn geld, met de verjaardag en sinterklaas krijgen ze genoeg :j

Ik vind het niet normaal in de opvoeding om veel geld te geven voor ‘luxe’, maar misschien ligt dat aan mij :+

Alle basis, kleding, eten, schoolspullen, sport, fiets etc krijgen ze uiteraard gewoon.

Sizzle

Berichten: 35757
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 21:49

Poekkie, als je 8 bent ga je nog niet zelfstandig met vrienden naar de film.

Wat ik uit de OP begrijp gaat het om een basisschoolkind, geen puber.
Op de basisschool spaar je voor dingen als lego en playmobiel.

Inderdaad kun je 2e hands kopen ook enorm stimuleren daarmee. Mijn dichter wilde zo‘n vreselijk overprijst stuk plastic dat Schleich stal heet.
Uiteindelijk heeft ze hem 2e hands kunnen scoren voor de helft waarbij ook nog eens een zak paarden en popjes bij kwam. Dat smaakt uiteraard naar meer.

Inmiddels heeft ze „zelf“ (ik uiteraard) ook het een en ander online verkocht.

secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 21:55

Wel een goede... mijn oudste is nu 5,5 en opzich goed om eens over te denken.
Ik heb echt nooit meer contant maar vindt visueel wel belangrijk... muntjes sparen, misschien ga ik zelfs wel visueel maken met nepgeld.

frensje
Berichten: 729
Geregistreerd: 12-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 22:32

Onze 17 jarige krijgt €20,- per maand. Daarnaast heeft hij een baantje waarmee hij ongeveer €150,- per maand bijverdient.
Uitjes, feestjes, naar de Mc Donalds etc betaalt hij zelf. Kleding krijgt hij wel van ons. Schoenen betalen wij maar hij geeft een voorliefde voor dure sneakers dus het zoveelste paar moet hij zelf betalen. Dus enerzijds geeft hij graag geld uit maar anderzijds spaart hij er wel voor.

Wintu

Berichten: 3467
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 22:33

Iedereen moet het fijn zelf weten hoe men het aan pakt. Jammer dat er weer kritiek op elkaar geleverd moet worden.

Santos_05

Berichten: 3104
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 23:36

Poekkie schreef:
Ik schrik wel van de bedragen hier… met 25/120 euro per jaar kan je toch alleen wat brol kopen. Zakgeld can 50-100 euro per maand lijkt mij veel realistischer.


Wat zit hierbij in? Kleedgeld en zelf sparen?

E4D
Berichten: 490
Geregistreerd: 10-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 23:48

Ik vind het best wel normale bedragen in de tabel en ben het met andere mensen eens dat ze zo de waarde van geld leren waarderen. Als ze ouder worden kan je kleedgeld er extra bij geven. Er zijn genoeg winkels waar je goedkoop iets kunt krijgen, b.v. Hema, Xenos enzv. en in grotere steden Primark. Wil niet fast fashion promoten maar kinderen kunnen er zelf voor kiezen of ze iets langer willen sparen voor iets duurders of hun geld snel uitgeven. Tegenwoordig zie je bij iedere Kruidvat en supermarkt wat je daar per uur kan verdienen en dat zijn best leuke bedragen. Als ze oud genoeg zijn zou ik liever hebben dat jongeren op die manier wat geld bijverdienen.
Mochten ze vergeleken met vriendjes echt niet mee kunnen met sociale dingen dan kan je dat altijd nog bespreken. :)

Polarize
Berichten: 806
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Zakgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 23:58

Ik kreeg tot mijn 20e 2 euro per week :')
Zat dan geen kleedgeld bij, zelfs als ik zelf iets kocht vroegen mn ouders om de bonnetjes om het terug te kunnen betalen, omdat zij alle kleding betaalden. Hier zijn ze ook echt pas na mijn 20e mee gestopt (al denk ik meer dat dat een gevalletje "jongste kind los laten" was)
En af en toe naar de bios met vrienden, dagje weg, gaven mijn ouders wat geld mee totdat ik op mn 16e zelf ging werken en geld verdiende.

Sizzle

Berichten: 35757
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 00:05

secricible schreef:
Wel een goede... mijn oudste is nu 5,5 en opzich goed om eens over te denken.
Ik heb echt nooit meer contant maar vindt visueel wel belangrijk... muntjes sparen, misschien ga ik zelfs wel visueel maken met nepgeld.


Ik pin gewoon een keer een briefje van 20 en wissel die in voor losse munten, dan kun je weer een hele tijd vooruit. Als ik dan door de munten heen ben kiepen we de spaarpot om en dan wisselen we een briefje voor de munten en zo kun je dat heel lang blijven doen :D

Spaansepony
Berichten: 999
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 00:08

Mijn pubers hebben denk geluk als ik het zo lees :+
10,- euro per week zakgeld per kind.
Regelmatig toegestopt geld om wat te halen op school in de pauzes en wat ze over hebben stoppen ze in hun spaarpot.
Grote dingen krijgen ze vaak ook zo van ons en kleding, uitjes etc krijgen ze ook nog :') maar onzin zoals PlayStation kaarten etc kopen ze maar zelf.

Hoeven geen klusjes te doen in huis, maar als er iets gevraagd wordt om de bakken om te rijden is dat ook geen probleem en doen ze dat gewoon.
Moeten wel zelf hun kamer bijhouden, was in de wasmanden zelf gooien anders wordt het niet gewassen. :D

Ben vroeger zelf ook zo makkelijk opgevoed en nooit slechter door geworden. Oma en opa’s doen trouwens dit precies het zelfde bij onze kids :')

Leandra

Berichten: 1603
Geregistreerd: 06-01-03

Re: Zakgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 00:34

Mijn dochter van 9 krijgt €2 in de week, op haar spaarrekening. Dat wilt ze zelf graag. Ze spaart daarvan zelf €6 in de maand. Ze kan meer krijgen als ze klusjes gaat doen in huis maar dat wilt ze niet.

Mijn dochter van 6 krijgt €0,50 per week. Daar is ze dolgelukkig mee. Hoe meer muntjes des te beter volgens haar.

Zelf sparen we ook elke maand zelf voor ze. We hebben een rekening voor de studies en een rekening die vrij komt op hun 18e, met dat geld mogen ze leuke dingen doen.

Van opa en oma krijgen ze allebei €5 in de maand en geld als er een tand of kies door is.

Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 04:10

Santos_05 schreef:
Poekkie schreef:
Ik schrik wel van de bedragen hier… met 25/120 euro per jaar kan je toch alleen wat brol kopen. Zakgeld can 50-100 euro per maand lijkt mij veel realistischer.


Wat zit hierbij in? Kleedgeld en zelf sparen?


Kleedgeld vind ik voor de ouders tenzij het om modegrillen gaat (bvb al 4 paar platte schoenen hebben maar toch ‘dokter martens’ willen).