Vaders in meisjeskleedkamer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:36

tja op elke sportclub/school waar ik al gezeten heb waren mannelijke trainers/leerkrachten niet welkom in de meiden kleerkamers. Ik kan geen enkele reden bedenken waarom we dan in 2023 ineens moeten toestaan dat vaders in de meiden kleedkamer zitten.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:40

thequeensmum schreef:
Tijdje geleden had ik nog een aanvaring met een man die met zijn dochter van twee jaar in de meisjes/dameskleedkamer was van het zwembad. Hij snapte echt mijn probleem niet.
Ook daar kwetsbare jonge meisjes die er niets van durfden te zeggen.

Dit vind ik dan totaal iets anders.
Met kinderen van 2 (tot 6 ongeveer) moet je als ouder gewoon mee, en snap ik ook dat die vader denkt, zoek het uit.
Maar met een kind van 2 ga je als vader zelf ook nog onder de douche en dat is als ze 10 zijn natuurlijk ook anders. (In de meeste gevallen).

Ik kan erin komen dat het voor meiden van 10 als onprettig ervaren kan worden.
Al vind ik ook dat er tegenwoordig een sport van wordt gemaakt om overal een probleem van te maken en ‘je vrijheid van meningsuiting’ te uiten…

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:41

Het lijkt me logisch dat ouders jonge kinderen mogen helpen in een kleedkamer, of dat nu een vader of moeder is. Juist fijn als beide ouders betrokken zijn.
Maar dat geldt voor jonge kinderen, vanaf een jaar of 8 kunnen kinderen dat neem ik aan zelf, tenzij er iets van een beperking in het spel is.

Edit: geslacht van het kind lijkt me leidend in waar je als ouder mee naartoe gaat.
Laatst bijgewerkt door Lijsken op 07-10-23 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:42

Ik vind dat vaders NIET thuis horen in de meisjes- kleedkamer.
De beste optie is denk ik om
het aan te kaarten bij de club.
Jouw kleindochter heeft jou vertelt zich niet prettig te voelen. Hoeveel kinderen kaarten dit überhaupt niet aan, maar voelen zich wel oncomfortabel?

Prioriteit lijkt mij toch te liggen bij het gevoel en de veiligheid van de meisjes, en niet bij de vader die er het probleem niet van inziet.
Kinderen van 8+ kunnen zichzelf wel aankleden lijkt me?

En daarnaast:
Natuurlijk hebben 99% van de vaders geen rare ideeën of slechte bedoelingen.
Tegelijkertijd vind ik het naïef om te denken dat de "foute" figuren niet ook gewoon iemands vader zijn, en dat zij zich niet op een sportclub of zwembad zouden kunnen bevinden.
Het zijn juist de familieleden, begeleiders, etc waarvan niemand het ooit had verwacht.

Ayasha: inderdaad!

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:42

Ik snap het vanuit de meiden gezien en vind ook dat vanaf een bepaalde leeftijd ouders niet meer mee zouden hoeven de kleedkamers in. Maar als je als meisje dochter bent van 2 vaders, mag de vader dan wel mee de meiden-kleedkamer in? Want dat vaders naar de herenkleedkamer moeten en moeders naar de dameskleedkamers vind ik persoonlijk niet eerlijk naar kinderen van 2 vaders/moeders..

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:44

Ayasha schreef:
tja op elke sportclub/school waar ik al gezeten heb waren mannelijke trainers/leerkrachten niet welkom in de meiden kleerkamers. Ik kan geen enkele reden bedenken waarom we dan in 2023 ineens moeten toestaan dat vaders in de meiden kleedkamer zitten.

Eens. Wij hadden een mannelijke gymdocent maar als het te lang duurde in de kleedkamer stuurde hij de dame van de receptie om naar binnen te gaan en te zeggen dat we moesten opschieten.
Ik vind het ook gek dat er mensen zeggen, "Ach in het zwembad loop je er ook zo bij" Tsja bij de Gynaecoloog lig ik ook wijdbeens naakt, maar er zijn bar weinig andere situatie dat ik die positie aanneem. Dus nee, dat kun je niet over 1 kam scheren.
Ik zou het ook aankaarten bij de club, even relaxed gesprekje aanvragen en al een beetje nadenken over oplossingen zodat ze je probleem niet eenvoudig aan de kant kunnen schuiven met een 'het kan nou eenmaal niet anders'

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:45

Nikass schreef:
Jouw kleindochter heeft jou vertelt zich niet prettig te voelen. Hoeveel kinderen kaarten dit überhaupt niet aan, maar voelen zich wel oncomfortabel?

Prioriteit lijkt mij toch te liggen bij het gevoel en de veiligheid van de meisjes, en niet bij de vader die er het probleem niet van inziet.

Vergeet het meisje dat hulp nodig heeft (van haar vader) in dit verhaal niet. Ik wil het gevoel van andere meisjes in geen geval bagatelliseren, maar de dochter van die vader heeft hier ook een rol en wellicht behoefte.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 19:45

wyoming schreef:
Maar waar had die vader dan zijn dochter moeten helpen volgens jou?

Niet. Kinderen vanaf 8 jaar kunnen zichzelf doorgaans heel goed helpen.

In het geval van het zwembad wat ik ook aanhaalde had deze vader kunnen kiezen voor de familiekleedkamer.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:48

Hier andersom..ik ben mama en heb alleen jongens en ik ga toch echt de jongenskleedkamer in als ze hulp nodig hebben.
En daar heeft nooit iemand problemen mee gelukkig.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:48

Ik ga mij zelf niet omkleden daar waar vreemde mannen zijn. Jullie wel? Ik geloof daar eerlijk gezegd helemaal niets van.

Waarom moet een jonge vrouw dat dan wel? En vanaf welke leeftijd dan niet meer? Licht me bij aub.

Een 10 jarige is wel even wat anders dan zo'n ukkie dat op zwemles zit. Hoe ze zich voelen, hoe ze dingen ervaren, hoe ze eruit zien. Dat heet ontwikkeling. Lichamelijk, hormonaal, psychisch, sociaal noem maar op.

En laat die man zich van geen kwaad bewust zijn, een volgende is dat misschien wel. Gewoon niet doen.
Geen enkel meisje moet ook maar 1 blik op hoeven vangen of zich ongemakkelijk voelen. Dan zijn we echt verkeerd bezig.

In zwembaden zijn er vaak keuzen. Een grote kleedkamer voor meisjes, een grote kleedkamer voor jongens. En aparte kleedhokjes. Ik heb er geen probleem mee als na de zwemles papa's en mama's de kleintjes helpen aankleden. Wil je dat niet, neem een privehokje.

Maar nogmaals, niet vergelijkbaar met een 10-jarige.

Dat zo'n man zo reageert als hij erop gewezen wordt, vind ik onbegrijpelijk en heel ongemakkelijk.

Mijn man zou uit respect uit zichzelf geen kleedkamer met (opgroeiende) dames betreden. Hij zou sorry zeggen en direct omkeren.

Het is sowieso goed om kinderen zichzelf te laten omkleden. Voor hun zelfstandigheid, maar ook voor dit soort praktische situaties.

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:49

Ik vind het zelf vooral heel bizar dat een man niet in de meisjes kleedkamer welkom is, dus er word verwacht dat het meisje tussen de jongens zich om moet gaan kleden.. daar zou ik me op die leeftijd denk ik nog veel ongemakkelijker door voelen.

En wat ik wel met velen eens ben op deze leeftijd moeten ze zich prima zelf kunnen omkleden

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:50

Bij ons in het zwembad is het echt alles door elkaar in de meisjeskleedkamer. Zowel moeders met zonen en vaders met dochters.

Mijn dochter van 8 zit er nog niet mee dus vooralsnog ik ook niet. Weet eigenlijk niet zo goed wat hierin de norm is.

Vervelend dat je dochter zich er niet prettig bij voelt. Wellicht eens de moeite waard om het aan te kaarten bij de organisatie.
Laatst bijgewerkt door Kimbers op 07-10-23 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:50

Ayasha schreef:

Precies! Vonden we vroeger zelf toch ook niet fijn?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:51

Froukje_J schreef:
En wat ik wel met velen eens ben op deze leeftijd moeten ze zich prima zelf kunnen omkleden

En toch zijn er in het verhaal van TS meerdere vaders aan het helpen. Misschien heeft TS de leeftijd verkeerd ingeschat?

Moeten die dochters dan alle hulp ontzegd worden? Ongeacht de reden dat ze hulp nodig hebben? Lastig hoor…
Laatst bijgewerkt door Doubtless op 07-10-23 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:52

Froukje_J schreef:
Ik vind het zelf vooral heel bizar dat een man niet in de meisjes kleedkamer welkom is, dus er word verwacht dat het meisje tussen de jongens zich om moet gaan kleden.. daar zou ik me op die leeftijd denk ik nog veel ongemakkelijker door voelen.

Nee, dat zegt niemand. Enkel dat er geen vader in de meisjeskleerkamer hoort te zitten. Dan moet er maar een vrouwelijke begeleider voorzien worden of het kind moet zich eerst zelf leren omkleden.
Is dat weer iets Woke dat vaders nu in de meidenkleerkamer moeten kunnen?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:55

Doubtless schreef:
Nikass schreef:

Vergeet het meisje dat hulp nodig heeft (van haar vader) in dit verhaal niet. Ik wil het gevoel van andere meisjes in geen geval bagatelliseren, maar de dochter van die vader heeft hier ook een rol en wellicht behoefte.

Als je een dochter van 8+ hebt die hulp nodig heeft bij het aankleden, dan lijkt me dat de uitzondering, toch? Dan is het aan de vader van dat meisje om naar de club te stappen en aan te geven dat zijn dochter om de één of andere reden nog hulp nodig heeft en of er aparte kleedhokjes zijn zodat hij haar kan bijstaan.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 07-10-23 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:55

Boras schreef:
Ik ga mij zelf niet omkleden daar waar vreemde mannen zijn. Jullie wel? Ik geloof daar eerlijk gezegd helemaal niets van.

Elke keer dat ik naar de sauna ga ja, daar zijn de kleedruimtes al jaren gemixt :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:57

Da's fijn voor jou. Ik zou me niet om kleden in een gemengde kleedkamer. Ik vind ook niet dat we jonge meiden daar nu ineens toe moeten verplichten.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 07-10-23 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:57

Ayasha schreef:
Nee, dat zegt niemand. Enkel dat er geen vader in de meisjeskleerkamer hoort te zitten. Dan moet er maar een vrouwelijke begeleider voorzien worden of het kind moet zich eerst zelf leren omkleden.

Geen idee waarom je de term woke er nu opeens bij moet slepen. Is dat om met opzet tegenstellingen te creëren?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:58

Nikass schreef:
Als je een dochter van 8+ hebt die hulp nodig heeft bij het aankleden, dan lijkt me dat de uitzondering, toch? Dan is het aan de vader van dat meisje om naar de club te stappen en aan te geven dat zijn dochter om de één of andere reden nog hulp nodig heeft en of er aparte kleedhokjes zijn zodat hij haar kan bijstaan.

Ik ken de situatie van TS niet. Als daar meerdere vaders in de kleedkamer staan te helpen, dan klinkt het niet als een uitzondering.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:58

Boras schreef:
Ayasha schreef:

Geen idee waarom je de term woke er nu opeens bij moet slepen. Is dat om met opzet tegenstellingen te creëren?

Nee dat is een oprechte vraag. Ik weet mijn hele leven al niks anders dan dat vaders/mannen niet in de meiden kleerkamer mochten. De enige reden die ik kan bedenken om dat nu ineens te doen is een doorgedreven drang naar "gelijkheid". Ik kan me werkelijk geen enkel ander voordeel/argument bedenken hiervoor.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:00

Ja in de sauna inderdaad, maar toch ben ik het met Boras eens. Want die sauna, daar kies ik als volwassene zelf voor. En de vrouwen die dat niet willen, die gaan op de vrouwen dag naar de sauna.

Natuurlijk moet het meisje niet naar de jongens kleedkamer.
Of je vraagt om een vrouwelijke hulp vanuit de sportclub, of je vraagt om een aparte kleedruimte, in het geval je kind zich niet zelf kan omkleden.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 07-10-23 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:01

Begrijp ik, Ayasha. Ben het inhoudelijk ook helemaal met je eens.

Maar dat woord woke is voor de discussie of voor jou vraag totaal niet relevant.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:02

Ayasha schreef:
Nee dat is een oprechte vraag. Ik weet mijn hele leven al niks anders dan dat vaders/mannen niet in de meiden kleerkamer mochten. De enige reden die ik kan bedenken om dat nu ineens te doen is een doorgedreven drang naar "gelijkheid". Ik kan me werkelijk geen enkel ander voordeel/argument bedenken hiervoor.

Hoe werd dat bij jullie aangepakt? Als de vaders mee naar sport gingen en de dochters hadden hulp nodig bij het omkleden?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:04

Dubbel. Ik snap een deel van het ongemak, maar tegelijkertijd is de segregatie helemaal niet iets wat zorgt voor meer veiligheid en ook het ongemak niet wegneemt. Misschien wel even, maar in het geheel genomen geeft een gesegregeerde en geseksualiseerde omgeving veel meer spanning dan een waar niemand er veel om geeft. Het zou normaal moeten kunnen zijn dat vaders hun kinderen helpen zonder dat daar ook maar iets aan lading op zit - en het is ook normaal voor de meeste ouders.

Ook denk ik dat de aanwezigheid van meerdere volwassenen ook veiligheid kan geven, zowel tegen ongeziene situaties als tegen pesten. Alleen de mannen willen weren lijkt me in elk geval niet zomaar de oplossing (en heeft ook echt nog helemaal nooit geholpen tegen daadwerkelijk seksueel misbruik.)

Wat dan wel... het lijkt me iets om eens te bespreken met de vereniging als geheel. En dan echt open, niet veroordelend maar open. Met elkaar en als het even kan ook nadenken over hoe je kinderen hier een eerlijke stem in kunt geven. Wat zijn goede richtlijnen waar je als club over eens kunt zijn, zijn er eenvoudige oplossingen (bv een paar kleedhokjes, ouders wel nabij maar niet in de kleedkamer, altijd met minimaal 2 ouders, etc.)