Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 14:44

Volgens mij moet je het even opnieuw lezen. Naar de overheid wijzen is iets geheel anders.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 15:06

Er had meteen bij de oprichting van de staat Israël naar een oplossing gezocht moeten worden. Destijds waren er 750.000 Palestijnse vluchtelingen, inmiddels zijn het er iets van vijf of zes miljoen. En de haviken van beide zijden hebben het voor het zeggen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 15:14

Als je leest dat de Israëliërs de onder grondse waterreserves in het Palestijns gebied leegtrekken, dan houdt het voor mij simpel op. Daarnaast zetten ze de Palestijnen volledig klem. Ik heb dus absoluut niets met de Israëliërs, maar dat komt door hun eigen gedrag.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 15:16

Suzanne F. schreef:
Dit is al een heeeeeel lang slepend conflict. Al vanaf jaren 90 volgens mij. Zal het eens terugzoeken. Het blijft daar gesodemieter.

Sinds het einde van WOII helaas al. Het is niet echt sjiek gegaan toen met land dat afgepakt is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 15:32

nikkel schreef:
Als je leest dat de Israëliërs de onder grondse waterreserves in het Palestijns gebied leegtrekken, dan houdt het voor mij simpel op. Daarnaast zetten ze de Palestijnen volledig klem. Ik heb dus absoluut niets met de Israëliërs, maar dat komt door hun eigen gedrag.

Mee eens. Ik snap ook niet dat een aantal mensen in dit topic dat nog steeds verdedigt :n
Je zou maar als Palestijn geboren zijn daar...

mysa

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 15:35

Ik ga niet kiezen tussen het extreemrechtse tuig dat het voor het zeggen heeft in Israël en het extreem geweldadige tuig dat Hamas heet. Dat bedoel ik dus met haviken.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 15:55

Ik zou een weekendje naar Tel Aviv gaan maar ik heb nu maar voorgesteld dat m'n vriendin hier komt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 18:12

tamary schreef:
princequillo schreef:
Ik heb twee vrienden, één Palestijns en de ander Israëlisch. Zijn ook vrienden van elkaar. Echt rot voor beiden, ze zitten ook beiden in onrustig gebied nu. Maar hoewel ik het zeker niet goed praat, zag ik dit ook wel al langere tijd aankomen... Zoals iemand al zei, Palestine wordt al heel lang écht klem gezet door de Israëlische overheid, en de situatie van velen Palestijnen is daardoor gewoon al heel lang echt onmenselijk. De VS, maar ook de EU is er al die jaren bij en kijkt ernaar... Je kunt op een gegeven moment wel verwachten dat er dan ernstige opstand komt.

En wat wil je anders dan? Andersom is een garantie op heel veel doden, noch Hamas, noch Hezbollah willen levende Israeliers/Joden daar. Religieus conflict tussen die 2 staat al uitgemeten in de Koran, dat komt niet meer goed.

Zucht.
Voor een procent of 90 heeft religie er niets mee van doen.
'Het staat al uitgemeten in de Koran' - echt niet.
... en 'drijf ze de zee in', 'zullie willen geen levende Joden' - mag die propaganda eens een keertje klaar zijn?

Natuurlijk |( zijn er haviken en krijgsheren aan beide zijden.
En dat is meteen het probleem, de rest is met wat moeite en goede wil best op te lossen.
(Maar dan meer doen dan het huidige 'pappen en nathouden', van zowel de Arabische landen als de VS en Europa.)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 18:24

Janneke, dat zuchten vind ik nou niet een teken van respectvol discussiëren.

Mijn vriendin appte net, ze is weg uit haar stad want het is daar niet veilig. Ik heb haar nog nooit zo in paniek en angst meegemaakt.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 18:36

Zolang de kolonisten hele dorpen willen en ook daadwerkelijk bouwen in bezet gebied, gaat dat niet goed komen. Dan heb ik het niet eens over de reeds gebouwde dorpen in bezet gebied.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:07

In het hele verhaal daar in het midden-oosten zijn er alleen maar verliezers. Ik draag het joodse volk een warm hart toe, maar de israelische politiek tov de bezette gebieden is hartverscheurend en ik begrijp ook de palestijnse kant van het verhaal. Israël oogst imo wat het zaait: een gebrek aan respect. De haat en het geweld van Hamas is verschrikkelijk. En zoals altijd zijn de gewone burgers de dupe.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:08

Janneke2 schreef:
Voor een procent of 90 heeft religie er niets mee van doen.
'Het staat al uitgemeten in de Koran' - echt niet.
... en 'drijf ze de zee in', 'zullie willen geen levende Joden' - mag die propaganda eens een keertje klaar zijn?

Natuurlijk |( zijn er haviken en krijgsheren aan beide zijden.
En dat is meteen het probleem, de rest is met wat moeite en goede wil best op te lossen.
(Maar dan meer doen dan het huidige 'pappen en nathouden', van zowel de Arabische landen als de VS en Europa.)

En hoe die krijgsheren er over denken incl. hun visie op religie heeft er alles mee van doen. Dat is nl waar het geweld vandaan komt. Dat de overige 80-98% van die mensen niks van geweld willen maakt daarvoor niks uit, die worden net zo hard de mond gesnoerd (of voorgelogen). Het gaat niet over hoe jij het ziet, het gaat er over hoe zij het zien die nu wapens inzetten. Dat dat een minderheid is maakt het dodental echt niet lager. Helaas zijn er niet zoveel mensen nodig om een lading geweld / burgeroorlog te ontketenen. Paar procent is genoeg, rest is te kwetsbaar om tegengas te geven en vangt alleen al van wege de aantallen de grootste klappen op en van beide kanten.
Zolang als de mensen die dit denken op te lossen met geweld tegen Israel niet stoppen blijft dit dooretteren en dat is nu niet bepaald een groep die je als buitenstaander even kan beinvloeden of waar je als lid makkelijk levend uit stapt (maffia en bendes in andere landen zijn net zo). Iets met loyaliteit en geen geheimen doorvertellen.
Sorry Janneke, het maakt echt niks uit hoe jij het ziet, als je er iets van wil snappen, dan zal je moeten begrijpen wat de motivatie vanuit die groepen is en waarom er geen oplossing is anders dan 1 partij weg van dat stuk land. Aangezien dat niet gaat gebeuren, komt hier geen einde aan.

Arabische landen zijne moslim willen allemaal net zo goed rechten op dat heilige stukje steen, er zijn immers 3 geloven of qua die heilige plek sec 1 + 2 "afscheidingen" er van die dus allemaal eigendomsrechten claimen ten koste van de andere 2. Die branden hier echt zelf hun vingers niet aan, die wilden destijds de Palestijnen ook al niet. Van wat mij verteld is, waren de Palestijnen toen semi-nomadisch en wegens slechte reputatie eigenlijk nergens welkom. Als tegengas voor deze westerse actie in 1948 hadden ze wel nut en dan is nee zeggen heel handig. De VS snapt er niet genoeg van en dan kan die ook nogal weinig echt doen. Zeker met een factor religie er achter en ja dat is en blijft wel degelijk een stuk van dit verhaal.

nikkel schreef:
Zolang de kolonisten hele dorpen willen en ook daadwerkelijk bouwen in bezet gebied, gaat dat niet goed komen. Dan heb ik het niet eens over de reeds gebouwde dorpen in bezet gebied.
En dat helpt zeker ook niet. Ook weer een heel stuk, maar god heeft ons dit land beloofd, dus enkel onze eigendomspapieren zijn geldig en aanverwante rechtvaardigingen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:46

Citaat:
En hoe die krijgsheren er over denken incl. hun visie op religie heeft er alles mee van doen.

Trap toch niet in dat smoesje...

Citaat:
Dat is nl waar het geweld vandaan komt.

KUL.

Citaat:
Dat de overige 80-98% van die mensen niks van geweld willen maakt daarvoor niks uit, die worden net zo hard de mond gesnoerd (of voorgelogen).

... en ik had het NIET over mensen.
Ja, uiteraard ook.
Het conflict is het stevisgste geworteld in...
westerse arrogantie.
(Misschien is dat christelijk, ;) dat zou nog wel eens kunnen, sprak de calviniste...)
Maar dus niet gebaseerd op de Koran ofzo.
Het conflict is nauwelijks religieus. (Maar voor een paar procent.)

Citaat:
Het gaat er over hoe zij het zien die nu wapens inzetten.

Hamas is nadrukkelijk niet mijn vriendje, maar vecht tegen de 52ste staat van de US of A.
Die het prima vindt om illegale nederzettingen (en een muur, en apartheid) in Palestijns gebied te plempen.

Citaat:
Zolang als de mensen die dit denken op te lossen met geweld tegen Israel niet stoppen blijft dit dooretteren en dat is nu niet bepaald een groep die je als buitenstaander even kan beinvloeden.

Onderhandelen met boeven, leuk is anders.
Maar ik citeer Amos Oz: 'Vrede is niet zo zeer een mooi gevoel, het is iets wat je moet aangaan met de mensen waar je een gigantische hekel aan hebt.
Citaat:
Sorry Janneke, het maakt echt niks uit hoe jij het ziet, als je er iets van wil snappen, dan zal je moeten

Pardon...?

Ik kan uit de voeten met dat jij om de één of andere reden een andere visie, invalshoek, etc etc etc hebt,
maar deze wil ik liever niet.

Citaat:
waarom er geen oplossing is anders dan 1 partij weg van dat stuk land.

?
... iedere Palestijn denkt nu: een tweede Nakba.
Lijkt mij echt achterhaald.
En de staat Israël opheffen wil ik ook niet.
Een raar idee, dus.

Citaat:
Arabische landen zijne moslim willen allemaal net zo goed rechten op dat heilige stukje steen, er zijn immers 3 geloven of qua die heilige plek sec 1 + 2 "afscheidingen" er van die dus allemaal eigendomsrechten claimen ten koste van de andere 2.

Ik herinner mij de opstand van 2002.

Van de ene dag op de andere werden de rechten van de Palestijnen afgeschaft.

Ofwel: het kan best, 3 geloven die om beurten etc op de Tempelberg bidden.
(Alleen kwamen er een paar Israëlische haviken aan de macht. |( .)
Citaat:
Palestijnen toen semi-nomadisch en wegens slechte reputatie eigenlijk nergens welkom.
[/quote]
Semi nomadisch: zo kun je de Drentse bevolking ook wel kenschetsen.
Al die schaapherders....

Vraag maar aan de Native Americans: als semi nomade heb je al snel een slechte naam en ben je iemand voor wie de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens niet telt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:00

Heel sneu hoor voor al jullie israelische familie en vrinden die moeten onderduiken. Dit is wat de Palestijnen al jaar en dag mee maken!
Israel loopt al jaar en dag te "zuigen"
Dit zat er aan te komen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:20

Popstra schreef:
Heel sneu hoor voor al jullie israelische familie en vrinden die moeten onderduiken. Dit is wat de Palestijnen al jaar en dag mee maken!
Dit zat er aan te komen.

En het volgende dat eraan komt is dat Gaza Stad op zal houden te bestaan…..

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:28

Het zat er aan te komen, al ben ik verbaasd door de grootte van de aanval vanaf de Palestijnse zijde en ik ben verbaasd door de late reactie vanuit Israël.

De oorsprong van die conflict gaat heel ver terug. In 1948 was de Nakba, de diaspora van Palestijnen door het uitroepen van de staat Israël. De uitroeping van die staat gaat weer terug naar de Balfourverklaring aan het einde van de Eerste Wereldoorlog waarbij de Palestijnse gebieden onder Brits Mandaat kwamen te staan en waarbij de Britten aangaven positief te staan tegen een Joodse staat. Maar… deze belofte werd ook gedaan aan andere groeperingen. Eigenlijk te bizar voor woorden, dat een buitenlandse mogendheid of duizenden kilometers afstand beslissingen heeft genomen over bevolkingsgroepen die hun oorsprong hebben binnen dat gebied. En nu zitten we er met ‘n allen mee en is de oplossing verder weg dan ooit.

Ik denk dat diplomatie en wapens het conflict niet gaan oplossen. Ik denk dat uiteindelijk de Palestijnse gebieden zullen ophouden te bestaan, ze vechten tegen een grootmacht die groot gehouden wordt door Amerika en Europa. Ik durf niet te bedenken wat er gebeurd wanneer de Arabische wereld zich verenigd en zich mengt in het conflict.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:32

Cowboy55 schreef:
Popstra schreef:
Dit zat er aan te komen.

En het volgende dat eraan komt is dat Gaza Stad op zal houden te bestaan…..

Ben er ook bang voor. Dat word helemaal plat gebombardeerd

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:36

Popstra schreef:
Dit zat er aan te komen.

Ja, en? Niet iedere Israëli is een zionist, niet iedere Israëli staat achter de politiek of het uitbuiten van Palestijnen, zoals niet iedere Palestijns pro-Hamas is.

Er zijn ook gewoon mensen die vrede willen, die wel naast en met elkaar willen leven.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:40

Achterom schreef:
nikkel schreef:

Mee eens. Ik snap ook niet dat een aantal mensen in dit topic dat nog steeds verdedigt :n

Helemaal mee eens, maar ja, het westen heeft nog vaak een vertekend beeld, moslimlevens zijn heel vaak nog minder waard dan christelijke of joodse.

Dit conflict is één van de redenen dat ik meestal geen nieuws volg, ik erger me rot aan de westerse hypocrisie en vooral de Amerikaanse steun aan Israel, ik kan heel goed begrijpen dat de arabische wereld dan de VS gaat haten, ik voel soms ook mijn bloed koken hoor. Maar zal me verder niet teveel mengen in dit topic, als ex-vredesactiviste steek ik liever mijn kop in het zand, slaap ik beter van, maar mocht ik iets kunnen doen om het te veranderen, dan deed ik het.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:43

Uiteindelijke Universele rechten van de mens verklaring loopt samen met oprichting en lidmaatschap VN/volkenbond en dat is van ver na Columbus. Daar was het trouwens ook de kerk die streep zette waar land a en waar land b eigenaar was en dat er al mensen woonden was niet relevant. Bekend liedje, rechtvaardiging is geen recht, maar wie het hardst kan slaan hoeft toch enkel voor zichzelf de acties recht te praten. En sjips nog zo iets religieus, regels gelden wel binnen gemeenschap, maar niet er buiten.

Religie heilgdom en samen delen met andere geloven? Nee, enige echte waarheid claims laten dat niet toe, vroeg of laat verziekt iemand zo'n samenwerking en komt daar een eind aan. Wie dat hier deed? Geen idee, en ook eigenlijk niet relevant. Regering nam die beslissing en of dat eigen religie was of aanwijzing voor problemen vanuit elders maakt niet uit.

Westerse arrogantie klinkt voor mij meer als excuus truus. Er zijn veel betere manieren dan geweld om daar van af te komen of tegengas te bieden. Maar het vraagt veel meer moed om een stap opzij te zetten en iets geheel nieuws te bouwen dan tegen het bestaande aan te blijven schoppen. Westen/Europa heeft aardig wat uitgevreten, maar ergens blijken onze waarden ernstig aantrekkelijk gezien wat de alternatieven bewezen hebben. Die haat liefde verhouding zal best kloppen, maar erken dan wel beide kanten. Enkel hullie slecht is een zwaktebod en hypocriet als excuus als je vervolgens wel wenst wat daar ook aan vast zit aan rechten en welvaart.

Kortweg : waar 2 vechten hebben 2 schuld. Daar bij past geen boekhoudschriftje van die acties/partij zijn erger want bij. Dat stadium is dit al lang voorbij. Hele stichting van in 1948 had heel anders gemoeten, valt nu niet meer recht te breien, al die mensen zijn vrijwel overleden en de werkelijke eigendomsrechten, etc. niet meer te achterhalen. Zolang er aan minimaal 1 kant mensen geweld als oplossing blijven zien blijft dit ellende, en er zijn genoeg figuren met belangen om ergens te stoken tot er weer iemand gaat meppen. Nog zo'n spreekwoord : als 2 honden vechten om een been loopt de 3e er mee heen.

Je kan niet als eerste land pacifist worden, dat is dodelijk. Romeinen destijds wisten dat al. Sī vīs pācem, parā bellum of "If you want peace, prepare for war". Helaas staat de geschiedenis vol met gevallen van bereid tot verdediging/bezit van wapens en geweldsmiddelen is niet genoeg om je buren buiten te houden.
Dit gaat niet goedkomen, hoe graag de meerderheid aan beide kanten dat ook zou willen. En ja ik en iedereen hier gunt/wenst vrede en de goede dingen die daar bij komen, alleen ik zie het niet gebeuren. -O-

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:44

Die amerikaanse oogkleppen op steun is er door de invloedrijke joodse gemeenschap.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:46

Het is hoe dan ook walgelijk om een dorp in te gaan en burgers ter plekke te exuceteren of te gijzelen.

Dat is wat er vandaag is gebeurd en dat is om te kotsen.

Het hele conflict over de grond daar en wat er nu echt al die jaren buiten de schijnwerpers om gebeurd zal niet fraai zijn, maar ik denk dat niemand daar echt zicht op heeft. Dus dat kan ik geen mening over geven.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:47

Achterom schreef:
nikkel schreef:

Ja en komt bij ons al die jaren enkel voorgeschoteld word dat israel het eeuwige slachtoffer is!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:47

nikkel schreef:
Die amerikaanse oogkleppen op steun is er door de invloedrijke joodse gemeenschap.

Kom maar op met die complottheorieen..waar zijn de joden volgens jouw nog meer schuldig aan? :roll:

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:48

Urbanus schreef:
Popstra schreef:
Dit zat er aan te komen.

Ja, en? Niet iedere Israëli is een zionist, niet iedere Israëli staat achter de politiek of het uitbuiten van Palestijnen, zoals niet iedere Palestijns pro-Hamas is.

Er zijn ook gewoon mensen die vrede willen, die wel naast en met elkaar willen leven.

Precies Urbanus! Degenen die zo polariseren hebben misschien niets meegekregen van de interne roep om vrede en fatsoenlijke behandeling van de Palestijnen. Vaak zijn dit groepen die zowel uit Israëliërs als Palestijnen bestaan.
Noch lijken de massale demonstraties in Israël van de afgelopen maanden tegen de huidige regering in het algemeen en Netanyahu in het bijzonder, doorgedrongen te zijn tot hier.
Laatst bijgewerkt door mysa op 07-10-23 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt