Tv tip: Keuringsdienst van waarde

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Tv tip: Keuringsdienst van waarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 10:06

In Nederland hadden we enkele bloed tapperijen , weet nog wel dat van eentje de veulens aardig gewild waren. Maar omdat het verboden is nu gaat het in het buitenland wel door, met soms alle gevolgen van dien.
Wanneer het hormoon puur voor de fok van andere slachtdieren gebruikt wordt mogen ze het wereldwijd verbieden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 10:19

Even de advocaat van de duivel spelen. Waarom is een paard slachten erg? Er worden vele dieren voor de slacht gehouden. Met of zonder hoog schattigheids-gehalte.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 10:24

BigOne schreef:
In Nederland hadden we enkele bloed tapperijen , weet nog wel dat van eentje de veulens aardig gewild waren. Maar omdat het verboden is nu gaat het in het buitenland wel door, met soms alle gevolgen van dien.
Wanneer het hormoon puur voor de fok van andere slachtdieren gebruikt wordt mogen ze het wereldwijd verbieden.

En dit is precies wat er straks met de veehouderij gebeurt. We gaan ze hier grotendeels uitbannen, maar zolang de vraag naar een product niet afneemt, springen er andere aanbieders in het gat. Dat vee gaat dus gehouden worden in andere landen, onder waarschijnlijk nog mindere omstandigheden.

Ik vond het een goede aflevering. Voor de meeste “paardenmensen” zal het geen nieuws zijn, maar voor het merendeel van de kijkers waarschijnlijk wel.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 10:24

rien10 schreef:
Elisa2 schreef:
Mijn maag draait om van veulens fokken om ze vervolgens naar de slacht te laten gaan..en tegelijktijd besef ik dat ik hypocriet ben want dit gebeurd met varkens, koeien en kippen ook.

Mij waren de bloedboerderijen al wel langer bekend maar ik kan hier niet achter staan. Bloed geven is niet het ergste (mits het niet teveel is en het dier niet verzwakt) maar de hele gang van zaken. Merries continu drachtig houden, alles wat niet drachtig (meer) kan worden naar de slacht etc. Nee bah.

Wij hebben jaren een pony op de manege gehad, die bloed pony was geweest. Levend en wel, hele leuke manege pony, veel kinderen hebben op haar leren rijden. Gezond, leuk en vrolijk dier wat oud geworden is.
Dus niet alles gaat naar de slacht.

ja precies dit. Op de manege waar ik leste (jaren 80) waren ook regelmatig 'bloed'pony's. Heel lieve dieren niets mis mee.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 10:25

@rien10 Daar heb je zeker een punt en dat had ik ook al bedacht. Ik vind sowieso dat we in Nederland - wereld veel te veel dieren houden/fokken voor alleen vermeerderen/slacht. Maar goed dat is mijn mening.

Maar dan ben je vrouw en zwanger en je doneert urine om ander vrouwen zwanger te laten worden en je bent vegetariër of veganist en zie je dit programma dat jouw bijdrage dus ook voor de Bio-industrie wordt gebruikt, ik zou dan niet amused zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 10:31

rien10 schreef:
Even de advocaat van de duivel spelen. Waarom is een paard slachten erg? Er worden vele dieren voor de slacht gehouden. Met of zonder hoog schattigheids-gehalte.

Er zijn ook landen waar het normaal is honden te slachten voor hun vlees en toch vindt men hier in Europa dat onethisch. Omdat honden net als paarden een persoonlijke band met mensen (kunnen) ontwikkelen. Ook paarden hebben voor veel mensen een bepaalde status en symboolwaarde waardoor men vindt dat ze niet zomaar gedood mogen worden. En zeker niet gezonde paarden en gezonde veulens.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 10:42

rien10 schreef:

Inderdaad. Niets op tegen. Deze veulens hebben een beter leven gehad dan de meeste dieren in de bioindustrie.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 10:43

Beter leven dan ALLE dieren in de bio-industrie.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 11:44

BigOne schreef:
In Nederland hadden we enkele bloed tapperijen , weet nog wel dat van eentje de veulens aardig gewild waren.

Ik heb enkele keren een drachtige merrie van Van de Rakt gehad, mooie NF pony'tjes met leuk papier.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 11:51

BigOne schreef:
Urine van zwangere vrouwen wordt ook gebruikt , zogenaamd voor andere vrouwen die zwanger willen worden . Klopt gedeeltelijk maar Moeders voor Moeders is gewoon een commercieel bedrijf die HGC pillen/injecties produceert.

Reactie van moeders voor moeders hierop.
https://www.moedersvoormoeders.nl/nieuw ... an-waarde/

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 12:54

rien10 schreef:

Ik zeg al dat ik hypocriet ben. :+

Bij mij gaat het om het idee, veulens die nog geen echt leven hebben geleid. Merries die afgedankt worden als ze niet meer bruikbaar zijn ipv een goede oude dag krijgen.

Nu eet ik uit principe dus ook nooit andere jonge dieren, ook geen kalveren etc.

Ik kan met slachten leven, mits het dier een fijn en volwaardig leven heeft gehad.

Bloesem21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 13:00

Noem mij naïef maar ik had geen idee dat er nog zo'n (etisch betwistende) industrie achter een speklapje (en ander vlees) zit. Dat vind ik het meest shockerende aan deze aflevering. Het zette me aan het denken.

Natuurlijk ken ik de walgelijke verhalen achter het houden en het slachtproces van dieren op grote schaal, maar er zit dus nog veel meer achter.

Waar geld verdiend kan worden, worden soms nare dingen gedaan

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 14:04

Kuggur schreef:
rien10 schreef:

Inderdaad. Niets op tegen. Deze veulens hebben een beter leven gehad dan de meeste dieren in de bioindustrie.

Nou ja zeg, een leventje van enkele maanden terwijl een paard in principe wel 40 kan worden.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 14:16

anjali schreef:
Nou ja zeg, een leventje van enkele maanden terwijl een paard in principe wel 40 kan worden.

Ja en dus moeten we maar nooit meer een paard naar de slager brengen? Of überhaupt welk dier dan ook, eerst wachten tot ze van ouderdom dreigen te sterven? Een lam van een halfjaar is heerlijk, een schaap van 15 hoef je echt niet. Een varken gaat naar de slacht als hij 100 kilo is, wordt hij ouder dan wordt het allemaal vet. Een kip van 2 jaar is al niet meer te braden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 14:19

pillow schreef:
anjali schreef:

Ja en dus moeten we maar nooit meer een paard naar de slager brengen? Of überhaupt welk dier dan ook, eerst wachten tot ze van ouderdom dreigen te sterven? Een lam van een halfjaar is heerlijk, een schaap van 15 hoef je echt niet. Een varken gaat naar de slacht als hij 100 kilo is, wordt hij ouder dan wordt het allemaal vet. Een kip van 2 jaar is al niet meer te braden.

Nou joh, het is vandaag dierendag. Ik heb een andere mening over dieren . Ik ben blij dat ik al sinds 1967 vegetarier ben anders zou ik het nu worden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 15:36

anjali schreef:
rien10 schreef:

Er zijn ook landen waar het normaal is honden te slachten voor hun vlees en toch vindt men hier in Europa dat onethisch. Omdat honden net als paarden een persoonlijke band met mensen (kunnen) ontwikkelen. Ook paarden hebben voor veel mensen een bepaalde status en symboolwaarde waardoor men vindt dat ze niet zomaar gedood mogen worden. En zeker niet gezonde paarden en gezonde veulens.

Je gaat me voor gek verklaren, maar hond eten vind ik ook niet erg.
Wat ik wel erg vind, is dat die dieren onder de meest vreselijke en dieronwaardige omstandigheden gehouden worden. En dat gaat vooraf aan het slachten en eten, dus dan vind ik dat wel erg. Maar het eten an zich niet.
In zuid Amerika word ook cavia gegeten. Daar heb ik ook geen moeite mee.

Ik vind het onethisch om een grens te trekken. Een koe wel, een hond niet. Een varken wel, een paard niet. Een kip wel, een cavia niet.
Of alles eten, of niets eten. Niet selectief zijn, dat slaat nergens op. En als je een dier eet, moet je het goed houden/huisvesten en goed slachten. Niet verrot laten liggen te zijn en doodknuppelen om het maar even grof te zeggen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 16:05

Dan kun je ook wel mensenvlees eten. Er zijn trouwens landen of culturen waar dat inderdaad gedaan werd. Je haalt nu het cavia-eten in Zuid-Amerika aan- dat vind ik echt zielig zo'n klein beestje. En juist in Zuid- en Midden-Amerika werden ,voordat de Christelijke missionarissen er kwamen rond 1500, heel veel mensen nog geofferd. Of er ook iets van opgegeten werd weet ik niet (ik was er niet bij).Maar het opeten van het hart van door jou gedode vijanden (mensen) dat werd door veel oorspronkelijke stammen wel gedaan, ze meenden dat je dan de kracht of moed van je vijand in je zou opnemen. Ik vind dat natuurlijk ook fout maar veel minder zielig dan het eten van onschuldige machteloze dieren.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 16:41

anjali schreef:
[
Nou joh, het is vandaag dierendag. Ik heb een andere mening over dieren . Ik ben blij dat ik al sinds 1967 vegetarier ben anders zou ik het nu worden.

Vegetarier, niet vegan?
Kortom je hebt niets tegen kalverslacht, en het shredden van kuikentjes vers uit het ei, maar medelijden met veulentjes.
Duidelijk, oh ja, prettige dierendag gewenst.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 08:54

Kuggur schreef:
anjali schreef:
[

Vegetarier, niet vegan?
Kortom je hebt niets tegen kalverslacht, en het shredden van kuikentjes vers uit het ei, maar medelijden met veulentjes.
Duidelijk, oh ja, prettige dierendag gewenst.

Natuurlijk ben ik daar ook tegen. Eieren eet ik inderdaad niet en melk alleen van het merk Kalverliefde, van koeien die hun kalf althans enige tijd mogen houden. Als ik al die verhalen lees over die dieronvriendelijke toestanden dan is het inderdaad beter om helemaal veganistisch te zijn. Dat ben ik trouwens ook jaren geweest maar toen ik veel ging reizen was dat praktisch niet overal mogelijk. Ik doe zo veel mogelijk mijn best maar in deze tijd, Kali Yuga geheten volgens de Indiase filosofie, is alles zo moeilijk dat helemaal niemand alles goed kan doen.Zelfs de hoogste geestelijke leiders en monniken niet laat staan een leek zoals ik die in de wereld moet leven. Maar ik probeer het.Als jij het beter kunt dan ik dan is dat geweldig.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 13:05

anjali schreef:
Maar ik probeer het.Als jij het beter kunt dan ik dan is dat geweldig.

Niet beter, ánders. Het is geen wedstrijd tenslotte.
Ethiek wb dieren houden of dat nu voor slacht is of uit liefhebberij is altijd tricky.
Volgende week bijvoorbeeld breng ik een kleine honderd almmeren naar de slacht. Dat vind ik ethisch gezien een acceptabel keuze (anders zou ik het niet doen). Ik heb daar naaar mijn mening goede argumenten voor (wil die wel uitleggen, maar beetje buiten het kader van dit topic).

Zoals ik opmerkte, jij mag dan geen eieren eten, maar als je denkt dat de kalfjes van de kalverliefde melkoeien een lang en gelukkig leven hebben op de wei ben je een beetje naief; Melkproductie=kalverslacht.

Terug naar het topic, bloedmerries hebben hier in IJsland een fantastisch goed leven. Beter dan de meeste rijpaarden.
Consequentie is wel een surplus aan veulens waar geen vraag naar is om als potentieel rijpaard te worden verkocht. Prima vlees als je het acceptabel vind uberhaupt vlees te eten. Geen verschil met kalver- lammer- of andere slacht.

Wat ik persoonlijk wél problematisch vind is dat het gewonnen hormoon gebruikt wordt in de varkensmesterij, om nóg meer biggen uit zeugen te persen, in een industrie waar de biggensterfte al erg hoog is.
Ik zou het ook prefereren dat de EU eindelijk de wetgeving instelt die het gebruik van dit hormoon verbiedt, dan is het probleem de wereld uit.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 14:55

koggur, wat is het verschil tussen lammeren naar de slacht of kalveren?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 14:58

juval schreef:
koggur, wat is het verschil tussen lammeren naar de slacht of kalveren?

In principe geen. Dat was juist mijn punt....

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 06:46

De bloedtapper, veel gezien in de jaren '90 op de donderdagochtend markt in 's-Hertogenbosch.
Ik weet niet wat de regels toen waren v.w.b. het tappen, maar het staat me nog altijd bij, na het tappen paarden nog amper op de benen kunnen staan. ;(

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 06:57

Elisa2 schreef:
Mijn maag draait om van veulens fokken om ze vervolgens naar de slacht te laten gaan..en tegelijktijd besef ik dat ik hypocriet ben want dit gebeurd met varkens, koeien en kippen ook.

Mij waren de bloedboerderijen al wel langer bekend maar ik kan hier niet achter staan. Bloed geven is niet het ergste (mits het niet teveel is en het dier niet verzwakt) maar de hele gang van zaken. Merries continu drachtig houden, alles wat niet drachtig (meer) kan worden naar de slacht etc. Nee bah.

Maar zolang je geen veganist bent, werk je hier zelf aan mee. Koeien moeten ook steeds kalfjes krijgen om melk te blijven produceren, en alle stiertjes gaan sowieso naar de slacht. En zodra de melkproductie van de koe terugloopt, gaat ze ook naar de slacht

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 08:43

Daarom staat er ook "hypocriet" ;-)

Al gebruik ik geen zuivel en haal dus het vlees alleen bij een goede biologische slager waar de dieren een goed leven hebben en eet uit principe geen hele jonge dieren. Maar ben me er van bewust dat deze dieren alsnog voortijdig geslacht worden helaas.