VogeltjeM schreef:Wij hebben zelf een dierenartsenpraktijk, we zijn onafhankelijk en hebben ook geen plannen om te verkopen. Wel wil ik een ander licht schijnen op de wachtdiensten.
Mijn man draait al 20+ jaar wachtdiensten. In het begin was dat een deel van de week, langzaam werd dit dus meer. Dit omdat er a) een dierenartsentekort is, en b) de nieuwe generatie dierenartsen werkt om te leven, en niet andersom. Die weigeren diensten te draaien, en hebben keuze genoeg qua baan vanwege het tekort. Ik kan het ze niet kwalijk nemen, want diensten draaien is gewoon k*t. Het gevolg is echter wel dat mijn man het leeuwendeel voor zijn rekening móét nemen (hij heeft gelukkig 2 collega's die wel bereid zijn tot wachtdiensten, maar begrijpelijk genoeg slechts één weekend per maand en één doordeweekse avond). Hij heeft dus 5 nachten per week, 3 weekenden per maand wachtdienst. Dit betekent meerdere keren per week 's nachts wakker gebeld worden en eruit moeten. En letterlijk bijna nooit weg kunnen. Er is geen rust en geen ontspanning, want die telefoon gaat altijd. Mijn kinderen groeien op in deze spanning, "papa wordt iedere keer weggeroepen", "zijn werk gaat altijd voor alles". Of hij ze nu aan het voorlezen is, op bed aan het leggen is, we aan het eten zijn maakt niet uit. Altijd gaat die telefoon. Hij kan ook gewoon nooit mee naar vrienden, nooit mee naar een bios of zwembad. Want moet altijd 15 min van huis af blijven en zijn telefoon kunnen opnemen. En stel je dit alles eens voor bovenop werkdagen van 11+ uur met een torenhoge drukte en megahoog verantwoordelijkheidsgehalte. Iedereen wil altijd het uiterste van hem, en het begint hem op te breken, en reken maar dat het ons gezin flink beïnvloedt.
Dit alles maakt dat ook wij onze wachtdiensten gaan overdragen aan Evidensia. Leuk? Nee zeker niet. Mensen moeten straks veel verder gaan rijden, en dat wil je voor niemand. Nodig? Ja! Mijn man gaat op deze manier zijn pensioen gewoon niet halen. En hoe vaak maak je als klant gebruik van de spoeddienst? Ik denk onze gemiddelde klant zo'n 1 keer per 2-3 jaar. Voor hun is het een enkel ritje, voor mijn man (en mijn gezin) is het ons leven.
Desalniettemin verwacht ik veel ellende als we dit bekend gaan maken. Het is echter gewoon absoluut niet meer te doen...
Totaal te begrijpen!