Hoge kosten dierenartsen en buitenlandse investeerders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 17:23

BigOne schreef:
En de minister doet er geen flikker mee, ja een onderzoekje waarvan de uitslag volgend jaar ergens komt. Er moet gewoon een verbod op dit soort kartelvormingen komen, ook bij de kinderopvang speelt het.

En bij de reguliere huisartsenzorg, waar het in sommige steden nu al helemaal de spuigaten uitloopt. Gewoon dagenlang ook overdag géén HA in een praktijk aanwezig...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 17:27

Zijn er partijen die dit tegen willen houden? We moeten immers in nov naar de stembus.

Maar waar zijn die artsen dan? (da of Ha) liggen die lekker in hun bed ofzo. Voorheen waren deze mensen er toch ook.
En zo uit de verhalen lijken die DA wel gedrillt door die bedrijven om vooral zorg uit te stellen, geen eigenaren te laten komen etc etc.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 17:28

Wij hebben zelf een dierenartsenpraktijk, we zijn onafhankelijk en hebben ook geen plannen om te verkopen. Wel wil ik een ander licht schijnen op de wachtdiensten.

Mijn man draait al 20+ jaar wachtdiensten. In het begin was dat een deel van de week, langzaam werd dit dus meer. Dit omdat er a) een dierenartsentekort is, en b) de nieuwe generatie dierenartsen werkt om te leven, en niet andersom. Die weigeren diensten te draaien, en hebben keuze genoeg qua baan vanwege het tekort. Ik kan het ze niet kwalijk nemen, want diensten draaien is gewoon k*t. Het gevolg is echter wel dat mijn man het leeuwendeel voor zijn rekening móét nemen (hij heeft gelukkig 2 collega's die wel bereid zijn tot wachtdiensten, maar begrijpelijk genoeg slechts één weekend per maand en één doordeweekse avond). Hij heeft dus 5 nachten per week, 3 weekenden per maand wachtdienst. Dit betekent meerdere keren per week 's nachts wakker gebeld worden en eruit moeten. En letterlijk bijna nooit weg kunnen. Er is geen rust en geen ontspanning, want die telefoon gaat altijd. Mijn kinderen groeien op in deze spanning, "papa wordt iedere keer weggeroepen", "zijn werk gaat altijd voor alles". Of hij ze nu aan het voorlezen is, op bed aan het leggen is, we aan het eten zijn maakt niet uit. Altijd gaat die telefoon. Hij kan ook gewoon nooit mee naar vrienden, nooit mee naar een bios of zwembad. Want moet altijd 15 min van huis af blijven en zijn telefoon kunnen opnemen. En stel je dit alles eens voor bovenop werkdagen van 11+ uur met een torenhoge drukte en megahoog verantwoordelijkheidsgehalte. Iedereen wil altijd het uiterste van hem, en het begint hem op te breken, en reken maar dat het ons gezin flink beïnvloedt.

Dit alles maakt dat ook wij onze wachtdiensten gaan overdragen aan Evidensia. Leuk? Nee zeker niet. Mensen moeten straks veel verder gaan rijden, en dat wil je voor niemand. Nodig? Ja! Mijn man gaat op deze manier zijn pensioen gewoon niet halen. En hoe vaak maak je als klant gebruik van de spoeddienst? Ik denk onze gemiddelde klant zo'n 1 keer per 2-3 jaar. Voor hun is het een enkel ritje, voor mijn man (en mijn gezin) is het ons leven.

Desalniettemin verwacht ik veel ellende als we dit bekend gaan maken. Het is echter gewoon absoluut niet meer te doen...
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 09-09-23 17:30, in het totaal 2 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 17:30

Bij dierenartsen gaat de oudere garde met pensioen.
Meer mannen dan vrouwen. Die vlot 60 uur werkte.
Nu komen daar vaker parttime vrouwen voor terug. Of iig niet die zulke uren maken.

Cowgirl schreef:
Zijn er partijen die dit tegen willen houden? We moeten immers in nov naar de stembus.

Maar waar zijn die artsen dan? (da of Ha) liggen die lekker in hun bed ofzo. Voorheen waren deze mensen er toch ook.
En zo uit de verhalen lijken die DA wel gedrillt door die bedrijven om vooral zorg uit te stellen, geen eigenaren te laten komen etc etc.

VogeltjeM

Re: Hoge kosten dierenartsen en buitenlandse investeerders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 17:33

Inderdaad, het wordt steeds meer een vrouwenberoep en meer en meer dierenartsen werken parttime (kan het ze niet kwalijk nemen met de moordende werkdruk). Er komen geen extra opleidingsplaatsen bij. Daarnaast speelt de huidige tijdsgeest mee: mensen willen zich niet meer compleet opofferen voor hun werk, maar zelf ook een privéleven onderhouden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 17:35

Cowgirl schreef:

Voorheen werkten deze mensen 60 uur per week en daar hebben ze geen zin meer in. Er wordt ook steeds meer parttime gewerkt (ook omdat het percentage vrouwen onder artsen en dierenartsen richting de 60% en meer gaat). Dan zit er bovendien een numerus fixus op diergeneeskunde, dat helpt ook niet mee, en je kunt sowieso in NL maar op 1 plek terecht om het te studeren.
Tel erbij op dat de bevolking vergrijst en de huisartsenzorg niet alleen meer 'gewone' zorg moet bieden, maar ook allerlei extra klussen toegeschoven krijgt door de overheid. Oa de abortuspil.

Dus er zijn gewoon niet voldoende artsen.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 09-09-23 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 17:36

VogeltjeM schreef:
Inderdaad, het wordt steeds meer een vrouwenberoep en meer en meer dierenartsen werken parttime (kan het ze niet kwalijk nemen met de moordende werkdruk). Er komen geen extra opleidingsplaatsen bij. Daarnaast speelt de huidige tijdsgeest mee: mensen willen zich niet meer compleet opofferen voor hun werk, maar zelf ook een privéleven onderhouden.

Ja precies. Las nu ook je bericht boven mij.
Het is gewoon niet vol te houden zo vaak dienst en dan overdag ook gewoon door moeten.

En zoiets lukt misschien nog wel als je 30 bent. Maar boven de 50 gaat ook leeftijd mee spelen.

Dus ja ik begrijp het heel goed.

Wat niet wegneemt dat het op deze manier een enge ontwikkeling is.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 17:38

DuoPenotti schreef:
VogeltjeM schreef:

Ja precies. Las nu ook je bericht boven mij.
Het is gewoon niet vol te houden zo vaak dienst en dan overdag ook gewoon door moeten.

En zoiets lukt misschien nog wel als je 30 bent. Maar boven de 50 gaat ook leeftijd mee spelen.

Dus ja ik begrijp het heel goed.

Wat niet wegneemt dat het op deze manier een enge ontwikkeling is.

Mee eens, wij pleiten voor een soort regionale organisatie zoals in de humane zorg, een soort HAP voor dierenartsen. Tot nu toe is dit echter niet van de grond te krijgen in onze regio, ondanks diverse pogingen o.a. van onze kant.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 18:24

Cowgirl schreef:

Een van de redenen is veiligheid.

Ik heb meerdere keren van dichtbij gehoord over incidenten in de nachtdienst.
Het is helaas lang niet altijd veilig meer voor een dierenarts alleen tijdens een spoedconsult in de nacht, waar het of om de opiaten in de kluis ging, of bijvoorbeeld iemand die zich voordeed als veehouder met koe met een niet vlottende geboorte, waarbij er geen koe te bekennen was, maar wel iemand die zich wel wilde vergrijpen aan de vrouwelijke veearts.

Ik heb nog wel meer voorbeelden gehoord, waarbij ik het me niet kon voorstellen dat het zou gebeuren.

En er zijn weinig dierenartsen die nog echt graag een eigen praktijk willen draaien in de huidige tijd.

Daar springen dit soort investeerders in het gat en die kunnen dus wel spoedklinieken draaien met meerdere personeelsleden in de nacht, maar niet in elk dorp.
Daarin kun je idd het vergelijk met HAP wel trekken.
Op 1 locatie meerdere personen de hele nacht aan het werk hebben (en de volgende dag gewoon vrij om bij te slapen) is handiger dan op elke locatie een dierenarts op afroep, die met een beetje pech een aantal keer net weer thuis is en weer op pad kan én de volgende dag weer gewoon spreekuur moet draaien.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 18:24

Ik ben bij een kleine Paardenpraktijk waar de twee dierenartsen alle diensten voor hun rekening namen. Ik snap best dat het lastig vol te houden is. Ze zijn een samenwerking aan gegaan voor de spoed en weekenddiensten met een andere zelfstandige dierenarts. Helaas zit die aan de andere kant van Utrecht. Ze zou er zo’n 3 kwartier over doen om hier te komen. Ik weet dus niet of ik van haar diensten gebruik zou maken of toch een andere praktijk dichterbij zou bellen met een spoedgeval.

Ik vind het jammer want ik vind vaste artsen wel heel fijn en vertrouwd.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 19:11

Jessix schreef:
Ik ben bang dat het over een aantal jaar veel gaat lijken op de humane medische zorg. Jammer. Ik had begin deze maand al een mail gehad dat alles duurder gaat worden, consult, medicatie, handelingen. Alle praktijken hier in de buurt zijn aangesloten bij Evidensia.

Ik overweeg mijn volgende hond te verzekeren.

Dat is uiteindelijk ook de bedoeling. Dat veel mensen hun dieren verzekeren omdat het niet te betalen is. En die verzekeringen zijn van ...

Evidensia is bvb ook gelinkt met Nestlé, die ook een dierenvoeder branche hebben.

Dierenklinieken, verzekeringen, petfood, zelfs privé opleidingen voor diergeneeskunde 'sponsoren' ze. Die groepen zijn veel en veel groter dan je je voorsteld.
En ze hebben maar 1 doel (3x raden).

Waarom ze zich oa op dierenartsen richten: omdat huisdieren ondertussen wel een lucratieve business is. Én er is een hele lading dierenartsen die momenteel of (vrij recent) op pensioen gaan. Een jonge beginnende dierenarts kan met geen mogelijkheid die groepen overbieden voor een overname.
Tel daarbij dat die groepen wèl flink op medicatie kunnen margeren omdat ze een stevige onderhandelingspositie hebben tov de pharmaceutica. Zo krijgen ze de kleinere buurtpraktijk er uit geconcurreerd.
Etc etc.

Vrij zorgelijke ontwikkeling inderdaad.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 19:14

VogeltjeM schreef:
Wij hebben zelf een dierenartsenpraktijk, we zijn onafhankelijk en hebben ook geen plannen om te verkopen. Wel wil ik een ander licht schijnen op de wachtdiensten.

Mijn man draait al 20+ jaar wachtdiensten. In het begin was dat een deel van de week, langzaam werd dit dus meer. Dit omdat er a) een dierenartsentekort is, en b) de nieuwe generatie dierenartsen werkt om te leven, en niet andersom. Die weigeren diensten te draaien, en hebben keuze genoeg qua baan vanwege het tekort. Ik kan het ze niet kwalijk nemen, want diensten draaien is gewoon k*t. Het gevolg is echter wel dat mijn man het leeuwendeel voor zijn rekening móét nemen (hij heeft gelukkig 2 collega's die wel bereid zijn tot wachtdiensten, maar begrijpelijk genoeg slechts één weekend per maand en één doordeweekse avond). Hij heeft dus 5 nachten per week, 3 weekenden per maand wachtdienst. Dit betekent meerdere keren per week 's nachts wakker gebeld worden en eruit moeten. En letterlijk bijna nooit weg kunnen. Er is geen rust en geen ontspanning, want die telefoon gaat altijd. Mijn kinderen groeien op in deze spanning, "papa wordt iedere keer weggeroepen", "zijn werk gaat altijd voor alles". Of hij ze nu aan het voorlezen is, op bed aan het leggen is, we aan het eten zijn maakt niet uit. Altijd gaat die telefoon. Hij kan ook gewoon nooit mee naar vrienden, nooit mee naar een bios of zwembad. Want moet altijd 15 min van huis af blijven en zijn telefoon kunnen opnemen. En stel je dit alles eens voor bovenop werkdagen van 11+ uur met een torenhoge drukte en megahoog verantwoordelijkheidsgehalte. Iedereen wil altijd het uiterste van hem, en het begint hem op te breken, en reken maar dat het ons gezin flink beïnvloedt.

Dit alles maakt dat ook wij onze wachtdiensten gaan overdragen aan Evidensia. Leuk? Nee zeker niet. Mensen moeten straks veel verder gaan rijden, en dat wil je voor niemand. Nodig? Ja! Mijn man gaat op deze manier zijn pensioen gewoon niet halen. En hoe vaak maak je als klant gebruik van de spoeddienst? Ik denk onze gemiddelde klant zo'n 1 keer per 2-3 jaar. Voor hun is het een enkel ritje, voor mijn man (en mijn gezin) is het ons leven.

Desalniettemin verwacht ik veel ellende als we dit bekend gaan maken. Het is echter gewoon absoluut niet meer te doen...

Totaal te begrijpen!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 19:18

VogeltjeM schreef:

Wat helemaal terecht is - maar je zou toch zeggen dat je daar met een goede verdeling wel iets voor op moet kunnen zetten? Ik hoop dat het uiteindelijk gaat lukken, volgens mij zouden de klanten wel komen als je het goed opzet!

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 19:25

Ik heb al jaren een hele fijne dierenarts met haar kan ik echt sparren als 1 van mn honden wat mankeert zij werkt bij een grotere praktijk die helaas een tijd terug is overgenomen door Evidensia en zij baalt er ook van en zegt soms eroverna te denken voor zichzelf te willen beginnen.
Ze gingen al fors omhoog toen ze recent waren overgenomen en nu kreeg ik zelfs een mail dat ze normaal per 1 januari omhoog gaan maar nu dus ook per 1 sept met de mededeling dat als je dier wat mankeert je eerst de kosten moet vragen.
Dat laatste is dus wel zorgwekkend want ze waren al echt duur dus vrees nu helemaal.

2 van mn 3 honden zijn verzekerd en deze schiet ook (logisch) flink omhoog.
Maar ik weet uit ervaring dat als je hond wat mankeert en het is niet iets dagelijks dat de kosten echt enorm snel oplopen.
Vind het bizar dat het zo gaat maar naar een onafhankelijke praktijk gaan moet je wel net een goede en fijne arts treffen dus dat is wat me tegen houd om over te stappen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 19:26

Mijn dierenarts is zelfstandig, maar helaas bij spoed moesten we s avonds met een bloedende hond een heel eind rijden naar een peperdure kliniek. Omdat mijn eigen dierenarts te ver weg zat. Slechte zaak omdat je er ook nog moet kunnen komen. Hier de dichtsbijzijnde noodkliniek is bijna 40 km verderop.

Inmiddels hebben kennelijk ook tandartsen dit geintje door en zit de spoeddienst 40 k of verder weg. Niet tof voor mensen zonder fatsoenlijk eigen vervoer

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 19:51

Vogeltje:
Hoezeer ik eea ook vanuit het individu begrijp, en vanuit deze situatie de overwegingen snap, blijf ik bij mijn mening dat dat wat Evidensia doet eigenlijk niet kán. Het grenst aan misleiding ( als het dat al niet is) en handig gebruik maken van het feit dat er geen plafond tarieven zijn voor diergeneeskundige zorg EN inderdaad het feit dat praktijken onderling kennelijk moeilijk komen tot werkbare afspraken rondom de diensten.

Het zal voor jullie persoonlijk een uitkomst zijn, maar voor mij aan de klant kant ga ik toch echt zolang het maar enigzins mogelijk is en ik een keuze heb naar een praktijk / samenwerkende praktijken die de diensten niet bij een club als Evidensia heeft ondergebracht.
Laatst bijgewerkt door Punz op 09-09-23 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 19:56

Ibbel schreef:
Cowgirl schreef:

Voorheen werkten deze mensen 60 uur per week en daar hebben ze geen zin meer in. Er wordt ook steeds meer parttime gewerkt (ook omdat het percentage vrouwen onder artsen en dierenartsen richting de 60% en meer gaat). Dan zit er bovendien een numerus fixus op diergeneeskunde, dat helpt ook niet mee, en je kunt sowieso in NL maar op 1 plek terecht om het te studeren.
Tel erbij op dat de bevolking vergrijst en de huisartsenzorg niet alleen meer 'gewone' zorg moet bieden, maar ook allerlei extra klussen toegeschoven krijgt door de overheid. Oa de abortuspil.

Dus er zijn gewoon niet voldoende artsen.

Ik snap ook goed dat een dierenarts zijn/haar praktijk overdraagt aan een investeerder. Vindt maar eens een andere opvolger en dan betaalt een investeerder ook nog eens fors meer.

En eigenlijk zijn we allemaal onderdeel van het probleem. Want wie van ons werkt er nou nog fulltime?
We willen van alles, maar zelf niet (bijna) fulltime werken.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 20:10

Ik fok met mijn poezen en heb de mazzel dat ik hier een praktijk heb die zelfstandig is met verschillende goede dierenartsen. Zij hebben spoeddienst met meerdere praktijken in de regio. Helaas had ik het laatst nodig voor een poes die net bevallen was die niet zo lekker reageerde. En mijn eigen praktijk had geen dienst. Ik werd doorverbonden met een praktijk waar ik een half uur moet rijden. Die man klonk alsof het hem niet boeide en ja die kittens ja ach ik kon ze wel meenemen maar het hoefde niet. Ik kreeg er helemaal de kriebels van. Gezegd dat ik het wel aankeek. Daarna de kliniek hier gebeld (niet wetende dat die overgenomen zijn) en moet ruim 3 kwartier met moeder in de auto. Kittens konden wel thuis blijven. Aangegeven dat ik dat dus niet ging doen met een kitten die heel klein was. Uiteindelijk in overleg met andere fokkers besloten in het belang van moeder en kittens het even aan te kijken. Uiteindelijk was ze waarschijnlijk zo vermoeid door de bevalling dat ze echt die rust nodig had. Gelukkig zijn er wel nog avonden dat eigen praktijk prutsmuts spoed heeft. Maar zo ver rijden met een dier dat in baringsnood zit. Dat overleven ze niet…

En ik snap echt heel goed het een spoedienst niet vol te houden is zoals hierboven omschreven wordt. Maar in een regio met relatief veel fokkers die speciaal naar deze praktijk komen ivm de service en kennis en dan met kittens of ik en bevalling zitten en opeens 40 tot 50 minuten moeten rijden… ja dat is eigenlijk ook niet te doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 20:12

Wel of niet fulltime werken is niet het probleem, dat is een kwestie van beter verdelen. Maar je hebt wel meer samenwerking nodig om dat te kunnen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 20:21

cinniz123 schreef:
Ik heb al jaren een hele fijne dierenarts met haar kan ik echt sparren als 1 van mn honden wat mankeert zij werkt bij een grotere praktijk die helaas een tijd terug is overgenomen door Evidensia en zij baalt er ook van en zegt soms eroverna te denken voor zichzelf te willen beginnen.
Ze gingen al fors omhoog toen ze recent waren overgenomen en nu kreeg ik zelfs een mail dat ze normaal per 1 januari omhoog gaan maar nu dus ook per 1 sept met de mededeling dat als je dier wat mankeert je eerst de kosten moet vragen.
Dat laatste is dus wel zorgwekkend want ze waren al echt duur dus vrees nu helemaal.

2 van mn 3 honden zijn verzekerd en deze schiet ook (logisch) flink omhoog.
Maar ik weet uit ervaring dat als je hond wat mankeert en het is niet iets dagelijks dat de kosten echt enorm snel oplopen.
Vind het bizar dat het zo gaat maar naar een onafhankelijke praktijk gaan moet je wel net een goede en fijne arts treffen dus dat is wat me tegen houd om over te stappen.

Die mail heb ik dus ook gehad. Misschien moet ik dan toch maar eens gaan vragen wat alles gaat kosten. Of uitwijken naar een nog zelfstandige praktijk, als die er nog zijn.

De andere bedankt voor de uitleg op mijn eerdere vraag. Dat is nu wel duidelijk.
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 09-09-23 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 20:22

Ik ben doorverwezen naar een evidensia kliniek door mijn vaste dieren arts ivm de betere apparatuur(dat is dan weer wel heel fijn !)..Echo van de buik en oksel klier ivm kanker bij een van mijn honden.Hieruit bleek dat er al uitzaaiingen waren .Eventuele behandeling zou erg kostbaar en ingrijpend zijn en de hond kon niet meer beter worden. Ik heb besloten geen behandeling in te zetten al was dat een moeilijke keus.Maar de evidensia kliniek was wel eerlijk over de kosten en het te verwachten resultaat .

Uiteindelijk is het aan de eigenaar van een dier om te vragen naar de totale kosten voor je verzoekt om een behandeling.En het is verstandig om je vooraf te bezinnen hoe ver je wil gaan om je dier te behouden.Dat een kliniek mogelijkheden aanbied wil niet zeggen dat je alles aan moet grijpen.

Die discussie speelt al tijden in de ouderen zorg ook.Ga je elke mogelijke ingreep doen bij een senior als ze uiteindelijk elke dag ongelukkig zijn omdat ze zo oud , moe en afhankelijk zijn ?
(Bijzonder is dat mijn hond nu..drie jaar later als door een Gods wonder nog leeft in goede conditie !)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 20:27

office schreef:
Ik ben doorverwezen naar een evidensia kliniek door mijn vaste dieren arts ivm de betere apparatuur(dat is dan weer wel heel fijn !)..Echo van de buik en oksel klier ivm kanker bij een van mijn honden.Hieruit bleek dat er al uitzaaiingen waren .Eventuele behandeling zou erg kostbaar en ingrijpend zijn en de hond kon niet meer beter worden. Ik heb besloten geen behandeling in te zetten al was dat een moeilijke keus.Maar de evidensia kliniek was wel eerlijk over de kosten en het te verwachten resultaat .

Uiteindelijk is het aan de eigenaar van een dier om te vragen naar de totale kosten voor je verzoekt om een behandeling.En het is verstandig om je vooraf te bezinnen hoe ver je wil gaan om je dier te behouden.Dat een kliniek mogelijkheden aanbied wil niet zeggen dat je alles aan moet grijpen.

Die discussie speelt al tijden in de ouderen zorg ook.Ga je elke mogelijke ingreep doen bij een senior als ze uiteindelijk elke dag ongelukkig zijn omdat ze zo oud , moe en afhankelijk zijn ?
(Bijzonder is dat mijn hond nu..drie jaar later als door een Gods wonder nog leeft in goede conditie !)

Ik vind dat een kliniek verplicht is je te vertellen wat de kosten zijn bij de behandelingen die worden aangeboden. Je bent emotioneel en kunt op dat moment wellicht wat minder goed nadenken.
Ik ben heel blij dat ik dat 2 jaar terug bij mijn kat wel gelijk te horen kreeg. Ik heb nu wel een dure kat maar zoals de DA vertelde is het helemaal goed gekomen.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 20:33

Cowgirl schreef:
office schreef:

Ik vind dat een kliniek verplicht is je te vertellen wat de kosten zijn bij de behandelingen die worden aangeboden. Je bent emotioneel en kunt op dat moment wellicht wat minder goed nadenken.
Ik ben heel blij dat ik dat 2 jaar terug bij mijn kat wel gelijk te horen kreeg. Ik heb nu wel een dure kat maar zoals de DA vertelde is het helemaal goed gekomen.

Op zich wel maar dat doet de veearts voor m’n paarden ook niet .Die komt gewoon en verteld niet alvast de voorrijkosten en wat de medicijnen en eventuele scans gaan kosten.Dat is niet zo gebruikelijk hier denk ik.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 20:36

Office , op het moment dat er spoed is, bvb door een ongeval of bijt incident dan komen er veel meer emoties bij kijken en ik heb de indruk dat , in de voorbeelden die gegeven worden, dat daar gruwelijk misbruik van gemaakt word door sommige klinieken.
En het is niet alleen evidensia, ook anicura en er blijken er nog twee te zijn. Ik heb me vaak verbaasd over Amerikaanse toestanden qua prijzen, 5000 dollar is echt drie keer niks daar maar ondertussen gaat het hier flink die kant op. Er zijn al landen die het aan banden leggen maar in Nederland kunnen ze vrolijk doorgaan met opkopen. Beetje medic praktijken.

xoranlover

Re: Hoge kosten dierenartsen en buitenlandse investeerders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 20:44

Mag ik als Nederlander de grens over naar een dierenarts? Als het voor mij net zo ver rijden naar een spoedkliniek in Nederland of in Duitsland in. Mag ik dan zomaar naar Duitsland?