Wilde kat rukt op in zuid-oost Brabant

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Re: Wilde kat rukt op in zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 14:15

Nee, dat betekent dat het argument waar jij mee kwam niet zo sterk is :)

Je kunt simpelweg niet klagen over de schade die wilde katten gaan aanrichten en de schade die onze huisdieren aanrichten (die veel groter is) negeren. Ik vind dat zó krom en een soort van hypocriet ook. Dan moet je de schade van onze huisdieren eerst aanpakken.
De vos richt nog altijd veel minder ellende aan dan onze katten en honden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 14:27

MIJN kat richt helemaal geen ellende aan. Dus ik zie echt niet in wat er hypocriet aan is dat ik het voor de natuurgebieden niet altijd perse logisch vind om er meer predatoren aan toe te voegen/ te willen bevorderen.

Juist ómdat de natuur die er probeert te overleven al genoeg van ons te duchten heeft. We rijden ze aan, beperken hun leefgebied, houden ze buiten onze percelen, storen ze door het feit dat we met zo velen zijn etc etc. Dus ik zie daar de logica niet zo van in.

Het heft onze invloed niet ineens op. En als er dan neveneffecten zijn die negatief zijn voor de natuur wordt het mij helemaal onduidelijk.

Juist bijvoorbeeld die zachte overgang van bos naar buitengebied is er zoeen. Wij zetten ons daar echt voor in (naast een bos wonend) maar als ik overal hoge hekken moet gaan zetten is de zachtere overgang ineens een keiharde geworden. Dat lijkt mij zo contraproductief.
En mezelf en al mijn activiteiten dan maar opheffen zie ik ook niet helemaal zitten als optie. Of in ieder geval een erg verregaande.

Vooropgesteld. Ik voorzie ook niet altijd alle consequenties en samenhangen. Maar ik heb helaas ook niet het idee dat onze natuurbeheerders het altijd scherp hebben/ de waarheid in pacht hebben en erg veel aan wensdenken doen/ een roze bril op hebben wat sommige natuur betreft.
Voorlopig hebben zij het voor het zeggen bij dit soort projecten. Dus gaan we het zien. Maar in de tussentijd mag ik er wel kanttekeningen bij hebben.

Overigens heb ik helemaal niks tegen de wilde kat. Mag van mij zo hier komen wonen. Ik voorzie voor mezelf niet zo veel problemen om daar mee samen te wonen. Maar ik snap ook de mensen die denken >;)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 14:55

Ik snap wel wat je zegt hoor, en ben het (deels) met je eens. Ik ageer vooral op mensen die vinden dat er geen predatoren toegelaten moeten worden want de schade - maar even de rest negeren. Dat is krom imo.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 15:16

Cayenne schreef:
Er is wel een verschil tussen tamme (verwilderde) katten die in het bos rond lopen en de echte Europese wilde kat.
Er is in het verleden ook veel tussen deze soorten gekruisd helaas omdat er zoveel huiskatten vrij rondlopen en ze elkaar dus tegen kwamen.
De echte wilde kat is pas sinds begin 2000 weer in Nederland en het ging tot sinds kort maar om enkele exemplaren, dus dan ben ik wel benieuwd wanneer je oom op ze schoot? Want daar staat sowieso een verbod op :j
Weet je zeker dat het om de echte wilde kat ging of misschien toch om verwilderde huiskatten? Die richten namelijk veel meer schade aan.

In Friesland mogen volgens mij nog wel verwilderede katten afgeschoten worden

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 15:27

DuoPenotti schreef:
Ze hebben het alweer over wandelpaden afsluiten... tuurlijk... is dat voor de wolf ook al niet gedaan?
Mensen weren uit de natuur lijkt steeds belangrijker te worden.

Hopelijk komt de wilde kat GW1625m tegen, dat is pas re-wilding dan..

De rest van het verhaal lees ik met een korrel zout, want wat er waar van is weet ik niet.
Bij de wolf is gebleken niets waar...en kletsen ze het nog steeds....

Zoals altijd keelbeet, schuw, zie je niet overdag, blijft achter stroomraster, pakt geen andere weide dieren zoals pony, koe, hoogstens schaap. Goed voor de biodiversiteit.
Ook allemaal leugens, dus....

Hoe gaat het verder met je?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 15:31

Ailill schreef:
Wat een fijn en positief bericht!

Eindelijk gaat de mens inzien dat er meer diersoorten op deze aarde rondlopen, en die (imo) net zo veel bestaansrecht hebben :)

Mee eens

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 15:39

Jis_ schreef:
Cayenne schreef:
Er is wel een verschil tussen tamme (verwilderde) katten die in het bos rond lopen en de echte Europese wilde kat.
Er is in het verleden ook veel tussen deze soorten gekruisd helaas omdat er zoveel huiskatten vrij rondlopen en ze elkaar dus tegen kwamen.
De echte wilde kat is pas sinds begin 2000 weer in Nederland en het ging tot sinds kort maar om enkele exemplaren, dus dan ben ik wel benieuwd wanneer je oom op ze schoot? Want daar staat sowieso een verbod op :j
Weet je zeker dat het om de echte wilde kat ging of misschien toch om verwilderde huiskatten? Die richten namelijk veel meer schade aan.

In Friesland mogen volgens mij nog wel verwilderede katten afgeschoten worden

Dat klopt idd :j Maar dat is dus niet de wilde kat.

De lynx komt trouwens ook onze kant op en de goudjakhals komt hier ook steeds meer voor.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 10-08-23 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 15:41

DuoPenotti schreef:
Dus dan wil je er nog een roofdier bij zodat deze vogels en dieren nog minder kans maken...logisch....

Het grootste roofdier met de grootste bedreiging voor deze dieren is nog altijd de mens.
Laten we vooral eerst de hand in eigen boezem steken ipv de schuld heel makkelijk richting andere diersoorten te schuiven.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 16:06

De wilde kat eet zijn prooi gewoon op, de huiskat vermoord ze en speelt er een beetje mee... dat is best een verschil.
Ander punt, hoe hou je die wilde katten "raszuiver"? Als ze met een huiskat of verwilderde kat paren is er al niks puurs meer aan....
Ik vind het mooi dat zo'n diertje terugkomt maar vrees dat het een kwestie van tijd is voordat er allerlei mixen rondstruinen...

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 16:22

Voor alle sceptici even een stelling: veruit de meest destructieve soort op aarde is de mens. Moet daar niets aan gedaan worden? Uitroeien (of serieus inperken) in een overbevolkte gebieden (a la Nederland, België, etc), zoals hier wordt voorgesteld? Waarom meten met twee gewichten?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 16:51

Er staat na eeuwen terug in Brabant. Toch herinner ik me wel als kind dat er in het bos ook wilde katten zaten. Maar ik ben nog geen eeuwen oud, wel een halve. Zaten er toen wilde katten in NL?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 16:58

moeshie schreef:
Voor alle sceptici even een stelling: veruit de meest destructieve soort op aarde is de mens. Moet daar niets aan gedaan worden? Uitroeien (of serieus inperken) in een overbevolkte gebieden (a la Nederland, België, etc), zoals hier wordt voorgesteld? Waarom meten met twee gewichten?

Dat is een heel andere stelling over een heel ander onderwerp. En dan kan je menen dat dat niet zo is, maar dat is wel zo :)

Ik zie zelf niet helemaal wat mensen aan oorspronkelijke natuur zien. Dat snap ik van de pro-wolf mensen niet, en hiervan eigenlijk ook niet.
En ik vind het logisch dat op een land wat uit polders bestaat, dieren die dat ondermijnen niet wenselijk zijn.
Wat is het alternatief? Grote gedeeltes weer onder water zetten?
Als we Europa als Europa zien, zijn er gedeeltes van Europa die veel beter geschikt zijn voor bepaalde wilde dieren dan een postzegellandje als Nederland, waar nu eenmaal veel mensen wonen.
Denk ik?

Ik weet niet wat de impact van een wilde kat zou zijn op kleine dieren. Maar als ie het echt goed doet, moet ie doortrekken naar de stad, kan ie daar de muizen en rattenplaag fixen :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 17:05

moeshie schreef:

Ook Cheyenne.
En wat wil je hier aan doen dan?

Ja de mens is de ergste. Volmondig eens :j

Want wie hier nu blij roept : mooi de natuur hersteld!
Nee elders is het ook overvol en dat dier weet van ellende niet waar het heen moet en komt zo toevallig ook in Nederland uit.
Overvol Nederland. Joepie.
Zal hij fijn rustig leven hebben net als de wolf..

Ik heb medelijden met deze dieren. Gezellig onder de auto komen. Jeeh feestje.

Ik heb geen nafok gemaakt. Door mij geen nieuwe overbevolking.
Ik ben geen voorstander van steeds meer nieuwe mensen erbij halen in Nederland.
Maar dan discrimineer je. Ipv iemand die beseft dat het gewoon vol is op veel vlakken.

Maar dezelfde mensen die zo gezellig nieuwe roofdieren hier willen willen zijn altijd dezelfde die een voller worden met mensen ook toejuichen .
Raar hoe dan? Kan iemand dat uitleggen?

Sneren naar de bio industrie maar echt die boeren met dichte stallen zitten er niet mee dat er een wolf of kat is.

En met deze kat zit niemand ook de schapen houder niet . Behalve de weide vogels. Die zijn de l.l.
En een hobby houder van kipjes en vogeltjes misschien.
En de kat zelf...

Ja 15 miljoenen mensen minder in Nederland zou beter zijn voor deze dieren.
Maar vertel eens hoe?

Kom dan zelf met een zinnig argument.
Zulke argumenten slaan alles dood aan verdere discussie.

ChantalAM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-23 17:29

DuoPenotti schreef:
moeshie schreef:

Ook Cheyenne.
En wat wil je hier aan doen dan?

Ja de mens is de ergste. Volmondig eens :j

Want wie hier nu blij roept : mooi de natuur hersteld!
Nee elders is het ook overvol en dat dier weet van ellende niet waar het heen moet en komt zo toevallig ook in Nederland uit.
Overvol Nederland. Joepie.
Zal hij fijn rustig leven hebben net als de wolf..

Ik heb medelijden met deze dieren. Gezellig onder de auto komen. Jeeh feestje.

Ik heb geen nafok gemaakt. Door mij geen nieuwe overbevolking.
Ik ben geen voorstander van steeds meer nieuwe mensen erbij halen in Nederland.
Maar dan discrimineer je. Ipv iemand die beseft dat het gewoon vol is op veel vlakken.

Maar dezelfde mensen die zo gezellig nieuwe roofdieren hier willen willen zijn altijd dezelfde die een voller worden met mensen ook toejuichen .
Raar hoe dan? Kan iemand dat uitleggen?

Sneren naar de bio industrie maar echt die boeren met dichte stallen zitten er niet mee dat er een wolf of kat is.

En met deze kat zit niemand ook de schapen houder niet . Behalve de weide vogels. Die zijn de l.l.
En een hobby houder van kipjes en vogeltjes misschien.
En de kat zelf...

Ja 15 miljoenen mensen minder in Nederland zou beter zijn voor deze dieren.
Maar vertel eens hoe?

Kom dan zelf met een zinnig argument.
Zulke argumenten slaan alles dood aan verdere discussie.

Je haalt me de woorden uit mijn mond.
Hier ook geen nageslacht.
Poes komt niet buiten.
Honden mogen ook niet jagen en klein landgoed met flinke biodiversiteit.
Wat dan heel frusterend is als de katten van de buren de eikelmuizen doden maar nog eens niet opeten.
Ik woon dan wel in Frankrijk maar hier zou zo'n dier ook ruimte genoeg hebben.
Nederland is gewoon te vol voor die rare experimenten.
Wees zuinig op wat er nog is en zorg daar maar eerst eens goed voor, voordat er diersoorten weer geïntroduceerd worden die al een lange periode weg zijn.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 17:52

Hier ook geen nageslacht en ik ben helemaal voor een geboortebeperking voor de mens :D
Deze dieren komen hoe dan ook deze kant op en dat ga je niet tegen houden.
Wat moet er dan mee gebeuren? Ze vangen? Afschieten? Doe dat dan ook gelijk even met de loslopende en overlast veroorzakende huiskatten waar niemand verantwoording voor neemt.

Nu op HvN het bestrijden/verjagen van bevers. Zo zonde..
Eindelijk doen ze het goed en dan gaan mensen klagen.
Uiteindelijk komen we hier toch nooit uit, maar het is jammer dat we Nederland zo enorm vol hebben gebouwd en de natuur nu zo weinig en versnipperd is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 18:02

Cayenne
Huiskatten mag van mij ook verplicht worden ze op eigen erf te houden.
Wij hebben er om die reden geen. Te groot hier omdat te doen. En dan hebben we zo buren ruzie. Met hun sier kipjes.
Daarnaast hebben wij dus wel weide vogels en dat vind ik prachtig!

Behalve als ze eerst tien meter laag weg fladderen langs de rijbak om weg te komen en ik er half naast lig :+
En nee dan wil ik ze niet dood. Voor wie die dan weer flauw gaat opmerken.. Dat herrinert mij er aan dat het weer tijd is om eerst een rondje te voet te lopen. :D

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 18:06

DP: Dat hebben wij hier met houtduiven. Je schrikt je iedere keer weer te pletter wanneer ze laagvliegend over komen _O-
Daar zitten er hier trouwens echt gigantisch veel van. Dus als er nog eens een roofdier genoeg eten zoekt, dan kan ik ze wel wat houtduiven aanbevelen :+
Weidevogels zijn idd prachtig! Hier in de omgeving is de wulp sinds kort weer terug en die is ook langere tijd weg geweest.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 18:28

Avalanche schreef:
Nee, dat betekent dat het argument waar jij mee kwam niet zo sterk is :)

Je kunt simpelweg niet klagen over de schade die wilde katten gaan aanrichten en de schade die onze huisdieren aanrichten (die veel groter is) negeren. Ik vind dat zó krom en een soort van hypocriet ook. Dan moet je de schade van onze huisdieren eerst aanpakken.
De vos richt nog altijd veel minder ellende aan dan onze katten en honden.
Helemaal eens met je, maar het is voor sommige mensen oh zo makkelijk om steevast naar een ander te wijzen.

Wat ik dan weer wonderlijk vind :+

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 18:32

moeshie schreef:
Welnee! Hoe kan je zoiets alleen maar bedenken?! Ga je schamen.

Alles en iedereen moet wijken voor de mens. Wij lopen geloof ik pas de laatste 2 procent van de levensduur v.d. aarde hier rondt. Maar wij hebben in die korte tijd zo ontzettend veel schade aangebracht, dat is echt heel treurig.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 18:38

En er moeten meer huizen bij, en de bestaande huizen moeten niet onder water komen...
ja, zo gaan die dingen :j

Ik denk dat je bevolkte gebieden bevolkt moet houden, zodat dun bevolkte of onbevolkte gebieden goed beschikbaar zijn voor natuur.

Als je bevolking uit bevolkte gebiede gaat uitspreiden naar dun bevolkte gebieden, dan verpest je ook daar de natuur...

De mensen die zijn er, en als het klimaat nog een beetje rotter wordt, zullen er denk meer mensen naar beter bewoonbare gebieden komen.. dan moet er toch wat gaan wijken hier of daar... denk ik?

maar goed, ik heb er duidelijk niet voor geleerd...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 19:46

Cer schreef:
En er moeten meer huizen bij, en de bestaande huizen moeten niet onder water komen...
ja, zo gaan die dingen :j

Ik denk dat je bevolkte gebieden bevolkt moet houden, zodat dun bevolkte of onbevolkte gebieden goed beschikbaar zijn voor natuur.

Als je bevolking uit bevolkte gebiede gaat uitspreiden naar dun bevolkte gebieden, dan verpest je ook daar de natuur...

De mensen die zijn er, en als het klimaat nog een beetje rotter wordt, zullen er denk meer mensen naar beter bewoonbare gebieden komen.. dan moet er toch wat gaan wijken hier of daar... denk ik?

maar goed, ik heb er duidelijk niet voor geleerd...

In die dunbevolkte gebieden hebben al sinds mensenheugenis groepjes mensen gewoond zonder de natuur stuk te maken. Reden van dunbevolkt is vaak combi van klimaat en geografie, en die combi maakt dat mensen daar naar toe verhuizen eigenlijk geen optie is. Maar maakt ook dat we kritisch moeten kijken naar of we de traditionele kennis van die mensen aan banden moeten leggen en ze bv mogen verbieden om op specifieke manieren met hun omgeving om te gaan qua samenleven met de natuur. Dan ga je vanuit een heel andere omgeving beslissen dat paar duizend jaar succesvol samenleven op die manier onmogelijk kan?! En daarnaast dat hun kennis en ervaring van zo leven met onmogelijk leerstof kan zijn voor ons die nu in zo'n situatie terecht komt? Eerste vraag hoort toch echt te zijn: "hoe deden ze dat toen/doen ze dat daar en waarom?"
Het hele bijgeloof standpunt heeft ook ellende als Ebola los gelaten. Want dat de lokale bevolking stelde : "dat stuk bos mag je niet komen, dan worden de goden boos en sterft je hele dorp". was onzin. Nee, dat was quarantaine. Oeps, die les hebben we nog steeds niet geleerd.
Nog steeds is het : "van die kunnen we niet leren, want die heeft geen opleiding zus, geen letters voor de naam, enz." Maar het tig generaties samen leven met is niet relevant, want kunnen niet eens ....... . De kennis is er gewoon, de praktijkervaring van leven met en veldonderzoek staat gewoon op papier.
Je beperken qua mogelijke oplossingen omdat je doel onmogelijkheden omvat in de vorm van onderdelen die ontbreken is ronduit slecht voor het bereiken van verbeteringen.
En ja maar we weten inmiddels meer dan die bijgelovigen , dus het moet wel zo is ook al lang achterhaald. Kijk en vraag je goed naar de redenen waarom, dan loop je nogal eens tegen de grenzen van theorie op.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 19:52

Ik begrijp je stuk niet helemaal Tamary :o

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 20:44

Zet de beperkingen in van elkaar leren en hoe dingen opgelost moeten eens opzij. Je kan geen zonder mensen oplossing inzetten. Bij mensen in de buurt samen met leven is iets anders dan mens moet inleveren of het moet dus zus.
Boer kan zeker voedsel verbouwen en vee houden op zo'n manier dat die biodiversiteit de ruimte krijgt en ook wat toevoegd, maar dan zal je samen met moeten toepassen, niet in plaats van. De mens is onderdeel van de natuur, leef dus samen met ipv stempel mens als monster dat enkel fout kan doen en overal af moet blijven.
Mensen net als een aantal andere diersoorten passen hun leefomgeving aan (olifanten die bomen omverdrukken om savanne te behouden = nl voedsel is een bekende). Dat is een gegeven waar eigenlijk al 10.000+ jaar gevolgen van te zien zijn. Dan ontwikkeld een ecosysteem zich daar ook naar. Om dan daar van weg te willen is hoe dan ook de "recente" aanpassingen van de natuur opzij te zetten als waardeloos? Waarom? Gevolg van mensen en dus fout? Kwamen ze daar in Australie al niet achter? vuurtjes aansteken zoals de aboriginals dat deden voorkwamen grote branden en ja dat betekende ook dat het wild daar heen kwam voor jammie gras.

Wij zijn een onderdeel van ecosysteem planeet aarde. Mens scheiden van de natuur en dus deze 2 los zien van elkaar kan niet. Beide hebben invloed op elkaar en zijn deel van elkaar. Ja soms gaat het mis en soms maken we fouten. Hoe verder af we staan van de gevolgen hoe meer fouten. Klopt. Is nog steeds geen reden om mens uit te sluiten van invloed uitoefenen op. Niet door niks doen en niet door wel wat doen. Ik zie meer ellende komen vanuit het dominantie kapitalistische economische systeem waar geld verdienen voorop staat (en daar reken ik inderdaad ook veel natuurorganisaties toe) dan van een grondeigenaar die kijkt, luistert en werkt met de natuur daar. Of dat nu een tuintje is van 20m2 of een landbouwstuk van 20.000ha of een stuk bos/heide/etc. waar we nu niks meer agrarisch mogen. Dat is heel lang anders geweest en toen was de biodiversiteit veel groter. Gif is niet de enige reden dat dit verdwenen is, er zijn er zat en daar onder ook die direct samenhangen met marktvraag, kosten en eigenlijk gedwongen maken van allerlei leveringsafspraken die enkel via monocultuur kunnen. Iets wat we ook onze overheid moeten aanrekenen, die een relflex van er moet genoeg voedsel zijn overhielden aan de ellende van WOII de hongerwinter als slotstuk.
De kennis, kunde en wil is er om een voedselproducerend, biodivers ecosysteem op te bouwen waar mens en natuur samen kunnen leven. Niet meer natuurgebied hier, agrarisch daar en harde grens er tussen. Juist meer mix, juist meer verschillende stukjes begroeiing die elkaar helpen. Juist die ruigte waar de insecten wonen die de akker ernaast bevrucht en beschermd. Juist begrazing in de bossen, onder de boomgaarden, enz. (sommige van deze dingen mogen raar genoeg niet eens, kippen in de boomgaard whaaa nee!!) Het kan zeker, maar vanuit de overheid komt er weinig van en natuurorganisaties geven geen bliep om genoeg voedsel. Het hele scheiden van is recent en funest gebleken. Waarom blijven we er linksom of rechtsom in volharden en het tegelijk verdedigen en vergruizen?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 21:06

tamary schreef:
Ook katten kunnen niet lezen. Maakt mooie theorien vooral theoretisch.

Om huiskatten dichterbij huis te houden kan je beginnen met gratis castraties aan te bieden, dan zijn hormonen geen drijfveer meer voor ver weg gaan en er komen geen mixjes van (wat nogal funest zou zijn voor de wilde katten).

Eh...
Gezendetde gecastreerde huiskatten willen nog wel eens een kilometer of zes per nacht lopen.

Wilde katten die hun territorium verdedigen - ik zie het wel gebeuren dat dat de 'reislust' van Tommy en Japie gaat inperken.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 21:09

Mooie post Tamary. Ik ben het met je eens. Ik denk dat we er als mens aan moeten wennen dat we niet de grote baas zijn, en uiteindelijk een balans moeten vinden. Het is geven en nemen uiteindelijk, niet alleen maar nemen.