Eerste aanval wolf op een mens

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 13:59

Niet of maar wanneer was de vraag.

En ja ik zei het al met de wolf in die tuin.
Goed dat hij gezien was. Want die had ook door een kindje of hond die in de tuin gelaten werd zich bedreigd kunnen voelen.
Met dit resultaat.
Maar nee toen was dat niet.
Maar bij een boer is het eigen schuld...
Met een wolf werende omheining waar we ook al steeds van zeggen. Geld weg gooien voor niets.

Ook in het bos. Als hij zich een keer bedreigd voelt valt hij aan.
Vorige week nog een snep naar een hond. Nee dat was geen lief gebaar.
Wat er van gemaakt werd.
Ook daar word een keer een hond gedood en de eigenaar gewond als die zijn hond wil helpen.
Niet of.. Wanneer...

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 14:00

Was natuurlijk te verwachten dat dit soort situaties een keer zouden voorkomen. Zal nog steeds niet veel aan de hand zijn voor de doorsnee wandelaar, maaaarrrr goed (sorry voor de boer) dat het nu is gebeurd en er hopelijk een degen protocol voor beheer wordt opgesteld.
Prima als de vaste roedels zich onderhouden in de iets grotere natuurgebieden van Nederland, maar alles wat overlast veroorzaakt of de verkeerde kant op gaat zwerven (en dan overlast gaat veroorzaken) gewoon neerschieten.
En dan direct goed aanpakken en jonge wolven banden met tracking omdoen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 14:01

Esther_r20 schreef:
Kuggur schreef:
[
Wonderlijke verklaring; hoe kwam de wolf dan in de eerste plaats in die "wolfwerende omgeving ( :') )"?

Die was blijkbaar toch niet zo wolfwerend als gedacht/gehoopt

Bedankt voor je antwoord, maar dat was mijn punt.
Die vraag was uiteraard rhetorisch.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 14:09

Ik was gelijk nieuwsgierig naar de reacties in Groep wolf. Tenenkrommend.

Daar wordt beweerd dat het de boer was die de wolf aan viel. Wat de wolf deed wordt allemaal als prima gezien.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 14:16

Loretta schreef:

Daar wordt beweerd dat het de boer was die de wolf aan viel. Wat de wolf deed wordt allemaal als prima gezien.

Die hebben dan toch ook een plaat van meters dik staal voor hun kop. Ik ben werkzaam in de natuurbescherming, en mens-dierconflicten zijn vaak de reden dat bepaalde soorten onder druk staan. Er zijn echt wel oplossingen waarbij mens en (wild) dier naast elkaar kunnen leven, maar dat vraagt wel een goed plan en beheer.

Hier in Nederland doen we direct moeilijk (zowel pro als anti wolf), terwijl deze problemen in veel minder moderne landen ook spelen, en daar kunnen ze de gulle middenweg (tegenwoordig) vaak wel vinden.
Maar het lijkt wel alsof Nederland denkt dat ze als eerste wereldland niets kunnen leren van derdewereldlanden.

Supervixen

Re: Eerste aanval wolf op een mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 14:19

Pff dat dier moet ook meteen weer dood hè.. zo jammer.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 14:19

Ja die dode geit en schaap heb je het zeker over.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 14:23

pfff, ik las net wat reacties op twitter... het is kennelijk de boer zijn eigen schuld, die had zijn dieren maar beter niet moeten verdedigen maar laten verscheuren door de wolf. (of hond, dat wordt er op twitter natuurlijk ook van gemaakt, het was geen wolf maar een hond).

Zo'n wolfwerend raster werkt in mijn ogen in dit geval dus juist averechts.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 14:25

Ilse_123 schreef:
Loretta schreef:

Die hebben dan toch ook een plaat van meters dik staal voor hun kop. Ik ben werkzaam in de natuurbescherming, en mens-dierconflicten zijn vaak de reden dat bepaalde soorten onder druk staan. Er zijn echt wel oplossingen waarbij mens en (wild) dier naast elkaar kunnen leven, maar dat vraagt wel een goed plan en beheer.

Hier in Nederland doen we direct moeilijk (zowel pro als anti wolf), terwijl deze problemen in veel minder moderne landen ook spelen, en daar kunnen ze de gulle middenweg (tegenwoordig) vaak wel vinden.
Maar het lijkt wel alsof Nederland denkt dat ze als eerste wereldland niets kunnen leren van derdewereldlanden.

Ik weet niet hoe die derde wereld landen hier mee om gaan. Maar ik heb vanaf het begin al gezegd dat Nederland niet capabel is mbt natuurbeheer. Dat was mij al duidelijk bij de gigantische chaos in de Oostvaardersplassen. En vervolgens ook nog eens weer met het storten van giftige grond in natuurgebieden. Nederland moet stoppen met net doen alsof ze Kenia zijn. In zulke dingen zijn andere landen ons gewoon meester. Nederland is goed in andere dingen.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 14:28

Na het steeds weer doden van schapen, geiten, shetlanders en nu deze aanval wordt het tijd dat de wolf afgemaakt wordt in Nederland.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 14:30

Supervixen schreef:

Had je iets anders in gedachten? Vangen en ergens weer loslaten? Ik hoop dat het het vrouwtje van de roedel is, scheelt ook weer een stuk of wat jongen. En idd het waren 1 geit en 2 dode schapen die moesten wel dood?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 14:30

Supervixen schreef:

geef je telefoon nummer op als vrijwilliger, dat ze jou bellen volgende x mag jij hem aanlijnen en eruit halen... als dat zo simpel is volgens jouw

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 14:31

Triest, vanuit beide kanten. Voor de boer, maar ook voor de wolf.
Ik was heel benieuwd naar de reden van de aanval, want ik geloof niet dat een wolf zomaar vanuit het niks een mens aanvalt. Maar als ik hier lees dat het dier in een gesloten weide was gekomen, niet snel genoeg eruit kwam en de boer hem probeert te doden met een riek, ja dan snap ik de reactie van de wolf ook wel.
De reactie van de boer is uiteraard ook goed te begrijpen. Dus alleen maar verliezers, en verdrietig dat het zo gelopen is.
Maar ik ben wel bang dat mensen door zo’n bericht overdreven bang worden voor de wolf. Terwijl het dier niet anders reageert dan een hond in dezelfde situatie.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 14:33

Er zijn hier alleen maar verliezers. De boer, zijn dieren én de wolf.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 14:35

Supervixen schreef:

Verdoven en ergens uitzetten zeker?

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 14:36

Citaat:
De schapenhouder zat met een hooivork en een schep achter de wolf aan, luid roepend. De wolf zat eerst achter de schapen maar keerde zich toen om richting de schapenhouder. Hij en zijn vrouw trokken zich terug achter het hek. De wolf sprong toen naar de bovenkant van het hek op meer dan 1.20 meter hoogte en beet de man in zijn arm. Zijn pezen zijn beschadigd. De man is naar het ziekenhuis gegaan.

Boer in kwestie, stond al achter een hek
https://nos.nl/regio/drenthe/artikel/41 ... te-trillen

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 14:36

future_vet schreef:
Vind wel verschil of een wolf uit het niets aanvalt of dat de boer met een hooivork gedreigd heeft naar de wolf.
Een hond zou dan ook bijten lijkt mij…

Dat roep ik al de hele tijd en velen met mij maar de zogenaamde experts zeggen juist dat je je agressief op moet stellen en dat de wolf dan vlucht. Uiteraard doet een wolf dat niet maar 80% van Nederland verwacht dat nu wel...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 14:38

8nnemiek schreef:
Ik was heel benieuwd naar de reden van de aanval, want ik geloof niet dat een wolf zomaar vanuit het niks een mens aanvalt. Maar als ik hier lees dat het dier in een gesloten weide was gekomen, niet snel genoeg eruit kwam en de boer hem probeert te doden met een riek, ja dan snap ik de reactie van de wolf ook wel.
De reactie van de boer is uiteraard ook goed te begrijpen. Dus alleen maar verliezers, en verdrietig dat het zo gelopen is.
Maar ik ben wel bang dat mensen door zo’n bericht overdreven bang worden voor de wolf. Terwijl het dier niet anders reageert dan een hond in dezelfde situatie.

De wolf begon met zijn schapen aan te vallen. En een mens aanvallen is gewoon de rode lijn. Je moet toch ergens een grens trekken.

anjali

Weet je, ik ben geheel geweldloos naar zowel mensen als dieren en ik dood geen vlieg, mug of bladluis. Maar verdediging van hulpeloze dieren die onder mijn verantwoordelijkheid vallen zoals mijn eigen weidedieren die aangevallen zouden worden door een wolf, dat zou dan wel moeten. En ja ik bezit ook geen wapens anders dan stalgereedschap zoals een riek. Maar die zou ik in geval van nood echt wel (moeten) gebruiken.

different1

8nnemiek schreef:

De boer probeerde de wolf te VERJAGEN met een riek&schep, niet doden.
Nuance is belangrijk.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 14:41

juval schreef:
pfff, ik las net wat reacties op twitter... het is kennelijk de boer zijn eigen schuld, die had zijn dieren maar beter niet moeten verdedigen maar laten verscheuren door de wolf. (of hond, dat wordt er op twitter natuurlijk ook van gemaakt, het was geen wolf maar een hond).

Laat ze maar DNA doen. Zou best grappig zijn als hier hybride uit komt. Echter ze willen niet toegeven dat we hier hybrides hebben en geen 100% wolven dus dit zal vast niet onderzocht worden...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 14:42

het dure wolfwerende raster werkte in dit geval dus averechts, want de wolf kon niet weg en keerde zich toen tegen zijn belager. logisch gedrag. Ik denk dat als de wolf de kans had gehad dat ie wel was gevlucht...

Dit soort situaties zullen vaker voor gaan komen. Het wolfwerende hekwerk werkt niet.. ze graven zich er gewoon onderdoor als ze een lekker schaapje of veulentje willen

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 14:43

dierenfan schreef:
juval schreef:

Laat ze maar DNA doen. Zou best grappig zijn als hier hybride uit komt. Echter ze willen niet toegeven dat we hier hybrides hebben en geen 100% wolven dus dit zal vast niet onderzocht worden...

en dan? stel dat het (gedeeltelijk) hond was, de uitkomst is hetzelfde... ook een (wilde)hond die dieren en mensen aanvalt is niet te handhaven

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 14:47

juval schreef:
het dure wolfwerende raster werkte in dit geval dus averechts, want de wolf kon niet weg en keerde zich toen tegen zijn belager. logisch gedrag. Ik denk dat als de wolf de kans had gehad dat ie wel was gevlucht...

Dit soort situaties zullen vaker voor gaan komen. Het wolfwerende hekwerk werkt niet.. ze graven zich er gewoon onderdoor als ze een lekker schaapje of veulentje willen

150+ jaar geleden zonder zulke omheiningen werden wolven ook agressief naar mensen die hun vee verdedigden op de graasgronden. Omheining is geen sluitend excuus voor dit gedrag. Dit valt meer onder wolf die zich zijn prooi niet wil laten afnemen, want mens is niet genoeg een bedreiging om voor opzij te gaan, zoals bv een beer dat wel zou zijn.

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 14:51

Hopelijk wordt het nu tijd dat ze de wolven uitroeien uit Nederland. Hoe mogen ze zelf weten maar Nederland is te klein voor zulke jagers. Er is teveel leed veroorzaakt -O-