Bezuinigingen in de ouderenzorg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 16:13

Lindsey_99 schreef:
Er zijn wel leuke initatieven her en der. Belangrijkste is goede afspraken op papier, een VVE die door een onafhankelijk persoon beheerd wordt en niet zeiken onder elkaar maar praten, overleggen en elkaar verder vrij laten.
https://www.vriendenerf.nl/

Onze overheid is zo rigide met vergunnen van mooie initiatieven, het kost jaren om ook maar iets voor elkaar te krijgen.

Er zijn prima verzorgingstehuizen waar veel gezelligheid is, en als je niet meer voor jezelf kunt zorgen is dat een oplossing die in de meeste gevallen via het ziekenhuisbed verloopt.
Men is vergeten om naast het sluiten van alle bejaardenhuizen geschikte seniorenwoningen te bouwen. En zo heeft onze overheid wel meer flinke bokken geschoten.

Noem ze eens?
Verzorgingshuizen zijn er niet meer (particuliere initiatieven wel. maar die zijn alleen weggelegd voor mensen die een forse bijdrage per maand kunnen betalen, ik heb een keer meegelopen in zo'n huis, alles echt heel netjes compleet met piano en atelier, maar daar hing dan ook wel een prijskaartje aan

Om in een verpleeghuis te komen moet je een aardige ZZP hebben..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 16:14

Rivendell schreef:
Kuggur schreef:

Dat eeuwige populistische gezeik dat asielzoeker- en vluchtelingenhulp de oorzaak zouden zijn van dergelijke bezuinigingen. Onuitroeibare bullshit.

Ik zeg niet oorzaak, maar wel een deel. Nederland komt aan alle kanten tekort. Niet alleen geld, maar ook woningen en voorzieningen. Hoe gaat nog meer mensen hierheen halen helpen? Daarbij woon jij op een minimaal bevolkt eiland en niet hier

Ik geloof niet dat we geld tekort komen, ik geloof dat het verkeerd verdeeld wordt (als in, veel geld naar managementlagen ipv de vloer).

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 16:14

ravellie schreef:
higgins schreef:
toch zal de ouderenzorg wel gaan veranderen

Laatst was een item op tv over ipv een verzorgingstehuis een gezamelijke woon groep
Meerdere leeftijden samen ( geen jongeren maar ik meen vanaf 60 ) die voor elkaar zorgen
De 1 schilt de aardappelen, de ander kan goed koken, de ander laat de hond uit etc etc en zo valt er al heel wat weg qua personeelskosten
Deze mensen zijn niet eenzaam maar ondernemen ook dingen samen
Ik vind het zo'n mooi initiatief en hoop heel erg dat dit gaat groeien

Ik denk dat veel ouderen hun huis niet uit willen ivm het onbekende, slechte naam, hoe ga je een verhuizing regelen, wie zoekt je spullen uit etc etc

Is wel een oplossing tegen eenzaamheid, mits er een klik is.
Hier in de buurt is zo'n initiatief en dan is er af en toe een appartement vrij
Maar dan wordt er wel e.e.a aan sociaal zijn van je verwacht.

Klopt, het is ook zeker niet voor iedereen weggelegd
Maar ik denk dat heel veel ouderen dit echt wel zouden willen ( mits alles geregeld word ) nu zitten velen de hele dag te wachten totdat de volgende langskomt, voor de zorg of de schoonmaak

Ik vind dat echt heel triest

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 16:15

higgins schreef:
Brainless schreef:
@Higgins
Dat bestaat al een tijd hoor, maar ook dat is best prijzig.
Daarnaast wil niet iedereen in een woongroep omdat je geleefd wordt qua tijdsindeling.
Eten op gezette tijden enz.

Maar dat heb je met de thuiszorg ook
Soms ben je als eerste aan de beurt en soms als laatste...

Maar dan leef jezelf zoals je wilt.
Mijn tante leeft zo en het valt haar flink tegen dat ze alles op vaste tijden doen, dat is leuk in een verpleegtehuis waar je misschien gebonden bent aan 24/7 hulp; maar in een woongroep wordt er meer van je (vrije) tijd verwacht. Je kan niet zelf een hapje eten, maar je "moet" met de pot mee-eten.
Als je een dagje weg gaat (of even naar het dorp) moet je het melden. En dat is voor iemand die al jaren zelfstandig woont best zwaar.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 16:15

_San87_ schreef:
Ik geloof niet dat we geld tekort komen, ik geloof dat het verkeerd verdeeld wordt (als in, veel geld naar managementlagen ipv de vloer).

En naar zinloze zorg...

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 16:19

Brainless schreef:
Maar dan leef jezelf zoals je wilt.
Mijn tante leeft zo en het valt haar flink tegen dat ze alles op vaste tijden doen, dat is leuk in een verpleegtehuis waar je misschien gebonden bent aan 24/7 hulp; maar in een woongroep wordt er meer van je (vrije) tijd verwacht. Je kan niet zelf een hapje eten, maar je "moet" met de pot mee-eten.
Als je een dagje weg gaat (of even naar het dorp) moet je het melden. En dat is voor iemand die al jaren zelfstandig woont best zwaar.

Ook dat is waar.
Maar als je ouder bent en veel dingen niet meer zelfstandig kan ben je zo ie zo altijd afhankelijk van anderen, en zal je dus altijd in moeten leveren
Het lijkt mij heel moeilijk en frusterend, maar dat is wel wat bij ouder worden hoort ( voor een grote groep althans )

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 16:20

secricible schreef:
_San87_ schreef:

En naar zinloze zorg...

Mijn man noemt het graaien uit de zorgruif

Ik ben zelf verpleegkundige en heb nauwelijks inspraak in mijn rooster, moet naast mijn werk veel neventaken doen, taakhouder zijn en bijscholingen volgen.

Dan komt er een ingehuurde ZZP langs (die per uur het driedubbele van ons verdient :o met inspraak in rooster)

Tja :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 16:20

secricible schreef:
Er wordt niet bezuinigd op ouderenzorg, er wordt geremd op toenemende kosten.

En verder, poeh... het huidige beleid is onmogelijk vol te houden. Teveel ouderen op te weinig personeel en de ouderen groeien alleen maar.
Dat er iets moet gebeuren is een feit. Maar de politiek is zo ontzettend laat in reactie nu dat dit alleen maar fout kan gaan en verdrietige taferelen oplevert.
Deze flessenhals wisten we 10 jaar geleden al maar niemand heeft de moeite gedaan zich voor te bereiden.

Ja maar je moest es weten hoeveel de thuiszorg aan tijd kwijt is om ouderenzorg te leveren op al die verschillende adressen. Terwijl vroeger ouderen in bejaardenhuizen en aanleunwoningen, bij elkaar geconcentreerd zorg konden krijgen.
Ik denk dat we daar weer naar terug moeten. Woongroepen voor ouderen, samen koken, tuinieren, gezelligheid en zorg op locatie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 16:21

secricible schreef:
_San87_ schreef:

En naar zinloze zorg...

Daar heb ik niet genoeg kaas van gegeten (wat zinloos is en wat niet), maar ik geloof je graag :).

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 16:22

ravellie schreef:
secricible schreef:

En naar zinloze zorg...

Mijn man noemt het graaien uit de zorgruif

Ik ben zelf verpleegkundige en heb nauwelijks inspraak in mijn rooster, moet naast mijn werk veel neventaken doen, taakhouder zijn en bijscholingen volgen.

Dan komt er een ingehuurde ZZP langs (die per uur het driedubbele van ons verdient :o met inspraak in rooster)

Tja :+

Maar ook dat houdt zichzelf in stand. Jij als niet-ZZP denkt misschien "joh zoek het uit" en begint ook als ZZP'er. Kosten stijgen, daarmee minder mensen op de werkvloer en het vaste personeel loopt weg...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 16:35

Echwel schreef:
Tja kijk eens in de landen om ons heen
Daar is het gebruikelijk dat de kinderen voor de ouders zorgen en de ouders zolang ze nog kwiek zijn op de kleinkinderen passen..

Misschien door teveel verwend/ verharding in Nederland dat we denken ouderen te moeten opsluiten.

Zolang mensen nog kwiek zijn is er ook geen probleem.

Die onstaan pas als mensen niet meer zo kwiek zijn en bijvoorbeeld gaan dementeren.

Voor een kleine familie is 24 uur zorg lastig rond te krijgen naast werk, eigen gezin etc en je moet ook nog eens in de buurt wonen.

purny

Re: Bezuinigingen in de ouderenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 19:11

Zzp'ers hebben straks niet meer de eerste keuze in roosters. Dat is afgesproken in de nieuwe cao

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 20:06

Kuggur schreef:
Dat eeuwige populistische gezeik dat asielzoeker- en vluchtelingenhulp de oorzaak zouden zijn van dergelijke bezuinigingen. Onuitroeibare bullshit.

_/-\o_

Verwerpelijke openingspost, schaam je TS.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 20:10

Rivendell schreef:
https://www.volkskrant.nl/cs-be83a401

Minder zorg voor meer geld voor ouderen. Door personeelstekort en stijgende kosten moeten ouderen en hulpbehoevenden straks met nog minder zorg toe. Zelf thuiszorg betalen, hogere zorgpremie.
Maar we geven wel jaarlijks gemiddeld 706 miljoen uit aan asielzoekers, 2,5 miljard aan Oekraïne, 10 miljoen aan Turkije.
En onze eigen ouderen kunnen het heen en weer krijgen.

Heerlijk, hè - kwetsbare mensen tegen elkaar uitspelen.

Je zou ook kunnen schrijven:
we bezuinigingen op ouderenzorg,
maar de gemiddelde Nederlander gaat jaarlijks 'zo' ver weg op vakantie.

... om maar eens een dwarsstraat te noemen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 20:23

Saaams schreef:
Ik werk in de thuiszorg en het meest schrijnende is eigenlijk dat we mensen te lang thuis moeten houden.

Tuurlijk is het soms een grote wens van ouderen zelf.

Maar soms moeten we werkelijk wachten tot er iemand zijn heup breekt alvoor er plek gemaakt wordt in revalidatie en daarna verpleeghuis. En geloof me dat gebeurd door het verhoogde valrisico vaker dan dat we mensen op tijd nog een mooie verzorgde oude dag/maanden/jaren geven.

En dat is allemaal als als gevolg van bezuinigingen op de zorg met natuurlijk daardoor personeelstekort waarbij niet alle bedden gevuld kunnen worden. Cirkel blijft rond.

En de personeelstekorten los je ook niet op door te bezuinigen. Dan zal je moeten investeren.

Er wordt niet bezuinigd op de zorg, er komen jaarlijks miljarden euro’s bij.
En omdat dat niet oneindig door kan gaan, wordt deze jaarlijkse toename geremd.
Iets anders dan bezuinigen.

Waar wel enorm op bespaard kan worden is op al die mensen de ‘aan’ de zorg werken ipv ‘in’ de zorg.
Echt man, wat een hoop nutteloze banen bestaan er toch in de zorgsector.

Zelfs een heel bedrijf van het ministerie ‘ontregel de zorg’. Gaan ze eerst allemaal regels verzinnen en dan gaan ze een hoop dure mensen aannemen om te kijken hoe we weer uit de regels komen 8)7

Of al die kwaliteits-, innovatie- en beleidsmanagers. Ze springen bij bosjes uit de grond en ik heb werkelijkwaar geen idee wat hun toegevoegde waarde is.
Ze verzinnen dingen die handig voor ons zouden zijn maar omdat ze zover van de werkvloer afstaan hebben we er niks aan.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 21:05

Ik vind het echt schandaig.

Door mijn werk zie ik vanaf de eerste rij mee wat het met mensen doet, alle bezuinigingen.
Ik nodig ze allemaal uit om eens een weekje mee te lopen in het verpleeghuis. Onmenselijk dit.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-23 03:26

Janneke2 schreef:
Rivendell schreef:

Minder zorg voor meer geld voor ouderen. Door personeelstekort en stijgende kosten moeten ouderen en hulpbehoevenden straks met nog minder zorg toe. Zelf thuiszorg betalen, hogere zorgpremie.
Maar we geven wel jaarlijks gemiddeld 706 miljoen uit aan asielzoekers, 2,5 miljard aan Oekraïne, 10 miljoen aan Turkije.

Wat heeft dat met elkaar te maken? De mensen die ik ken blijven overigens voornamelijk in Nederland vanwege de kosten. En mogen mensen niet meer op vakantie? Waar ze misschien een heel jaar voor gespaard hebben?

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 07:10

Tuurlijk mogen mensen nog op vakantie. Het gaat er alleen om dat je “de schuld” bij asielzoekers enz (kwetsbare mensen) legt terwijl die ook niets kunnen doen aan de bezuinigingen en je evengoed kan redeneren dat er op andere dingen bespaard kan worden dan op zorg.
Als jij in een land woont waar het niet veilig is en waar je ook geen toekomstperspectief hebt, ga jij daar dan blijven omdat er anders “teveel geld naar asielzoekers gaat” in het land waar je heen wil gaan? Asielzoekers zijn ook mensen die recht hebben op veiligheid…. Bovendien, stel dat in NL beslist zou worden geen asielzoekers meer toe te laten, dan is dat wel erg egoïstisch ten opzichte van andere (Europese) landen. Nu worden de asielzoekers enigszins gespreid over verschillende landen. Over de migratieproblematiek zijn nu eenmaal afspraken gemaakt zodat migranten enigszins verspreid worden en niet slechts 1 land het maar moet zien op te lossen met alle asielzoekers die nu gespreid worden.
De migratieproblematiek is echt veel ruimer dan NL alleen, het is een probleem op wereldniveau dat je niet vanuit slechts 1 land gaat oplossen…
Ik weet niet hoe het precies zit in NL, maar hier is het wel zo dat een heleboel geld door de regering wordt uitgegeven aan zinloze dingen en men even goed daarop zou kunnen besparen (om maar iets te noemen).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 08:44

Rivendell schreef:
Wat heeft dat met elkaar te maken? De mensen die ik ken blijven overigens voornamelijk in Nederland vanwege de kosten. En mogen mensen niet meer op vakantie? Waar ze misschien een heel jaar voor gespaard hebben?

Dit is precies de ‘luxe valkuil’. Beschreven in het boek ‘Sapiens’ wat een tijdje terug een bestseller was.
Er is best wat op aan te merken, maar de ‘luxe valkuil’ die hij beschrijft zie ik echt als reden waarom de wereld zo ongelijk is verdeeld.
Is niet terug te draaien helaas, maar wel goed om bewust van te zijn.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 10:01

Olikea schreef:
Ik vind het echt schandaig.

Door mijn werk zie ik vanaf de eerste rij mee wat het met mensen doet, alle bezuinigingen.
Ik nodig ze allemaal uit om eens een weekje mee te lopen in het verpleeghuis. Onmenselijk dit.

Echt he. ik heb een manager die over 'luiers' spreekt....
Zegt genoeg, mensen die een dik salaris binnenharken, vanachter een bureau

Paar lagen uit het gouden laantje weg, dat zou al schelen in de hoge kosten iedere maand

Mensen zouden eens de jaarverslagen moeten lezen van zorginstellingen.
En wat is daar de hoogste post in? .....personeel

Cynische modus weer uit :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 10:08

Marktwerking uit de zorg halen, zo snel mogelijk. Overbodige regels overboord, op dit moment zijn er meer mensen die aan de zorg verdienen dan mensen die daadwerkelijk werken in de zorg .

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 10:16

Mensen worden ook oud.
Alles boven de 75 jaar maar laten inslapen scheelt ook veel geld en zorg.
Lijkt mij niet echt een goed idee.

Ik let op de 80 jarige buurman samen met andere buren.
We helpen hem ‘s nachts weer in bed. Rijden naar huisarts en ziekenhuis.
Ook zorg ik met man en schoonzus voor schoonmoeder en voor eigen ouders.
Ik ben wel lichamelijk ziek. En kan niet zoveel helpen als nodig is.
Doordat ik help, moeten man en zoon mij weer extra helpen.

Eigenlijk zouden al die ouderen beter af zijn in een bejaardenhuis. Maar dat is er niet meer.

Anoniem

BigOne schreef:
Marktwerking uit de zorg halen, zo snel mogelijk. Overbodige regels overboord, op dit moment zijn er meer mensen die aan de zorg verdienen dan mensen die daadwerkelijk werken in de zorg .

Deze dus. |(

Janneke2

Rivendell schreef:

Janneke2 schreef:

Citaat:

Wat het met elkaar te maken heeft...?
We zijn een rijk land.
Weliswaar met al tien jaar een rechts kabinet en dus een steeds grotere diepere kloof tussen de 'haves and have-nots'.

En in mijn gevoel van beschaving wordt er voor kwetsbare mensen gezorgd.
En voor ouderen, want kwetsbaar.
En voor vluchtelingen, want kwetsbaar.
En voor zieken, want kwetsbaar.
En noem maar op.
.... ik zou de armenzorg kunnen noemen, maar die is helaas afgeschaft.

Dus iedereen die klaagt over snijden in de ouderenzorg heeft mijn hartelijke instemming.

En iedereen die zeurt, zanikt en zaagt 'haal het geld maar weg bij mensen die zich niet kunnen verweren, lang leve ons eigen luxe leven' kan rekenen op mijn hartelijke afkeer.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 10:45

Inderdaad Janneke… als er ergens al geld wordt weggehaald is het vaak ergens waar het al niet zit… bv besparen op de zorg voor doelgroep x wil men doen door bv te investeren in “een lapmiddel” gefinancierd uit de zorg voor doelgroep y waar nog veel minder geld voor is… En dat terwijl dan geld wordt uitgegeven aan onzinnige dingen waar men het wel bij weg zou kunnen halen of te zorgen dat rijken enkel rijker en armen enkel armer worden.

En TS, je geeft enerzijds aan dat je vindt dat er teveel uitgegeven wordt aan asielzoekers en anderzijds aan bv steun voor Oekraïne of Turkije. Nu zijn er ook wel dingen die mij tegen de borst stuiten mbt steun voor deze landen, maar bekijk het eens anders… door steun te bieden aan Oekraïne of Turkije kan men net ook proberen voorkomen dat iedereen uit die landen wegvlucht en dan bij ons opduiken als asielzoeker. Hoe slechter mensen het daar hebben, hoe groter hun nood is aan vluchten en asiel. Dus investeren in steun voor die landen kan ook net een manier zijn om de toestroom van asielzoekers te beperken.