Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
verootjoo schreef:De vervuiler betaalt helemaal niet. Als ze dat principe eens door zouden voeren en stoppen met die 17 miljard die ze jaarlijks aan de vervuilers weggeven, dat levert pas geld op die ze kunnen inzetten om werkelijk de klimaatcrisis aan te pakken.
De staat betaalt de vervuiling en de burgers mogen dat betalen.
Nu aan de allergrootste vervuilers 17 miljard spenderen en de gewone burger het laten oplossen vind ik idioot.
Los van het feit dat ik groot voorstander ben van de hele energietransitie vind ik dit een buitengewoon idioot plan zolang de echte vervuiling en vergiftiging van de lucht en omwonenden gewoon maar door mag gaan.
Maar goed, daar kan iedereen die wil 9 september weer voor op de A12 gaan zitten.
Esaqar schreef:Helema prima dat rekening rijden. Maar dan ook voor elektrische auto's. Zijn namelijk zwaarder dan de gemiddelde fossiele brandstof auto en wegenbelasting is gebaseerd op het gewicht van je auto toch, niet op de uitstoot. (Alhoewel ik daar ook een mening over heb maar dat is een ander topic.)
Ik weet niet wat mijn vriend en ik kwijt gaan zijn.
Ik weet wel dat we meer auto's gaan kopen (als het berekend wordt hoe mijn vriend zegt) aangezien het dus niet uit maakt wanneer je amper rijd met de auto. Auto's is een hobby van ons.
En voor zover ik heb gelezen blijft de oldtimer regeling wel.
Ineke2 schreef:Een EV maakt wel de wegen eerder kapot ( net als vrachtwagens ) door het gewicht. Dus meer / eerder onderhoud is dan weer nodig. Ook niet goedkoop en levert veel overlast op.
Dat schoner is trouwens relatief… De accu’s zijn bepaald niet schoon te noemen.
MyWishMax schreef:8nnemiek schreef:. Het wordt imo eerlijker voor mensen die minder vaak met de auto gaan.
Verder zou ik me er nu nog niet te druk om maken. De plannen zullen best nog wat veranderen.
Tegen die tijd zullen elektrische auto’s trouwens een stuk goedkoper zijn. En zelfs nu heb je al prima elektrische auto’s voor €5000 met 150km range, wat meestal genoeg is voor woon-werkverkeer.
5000 euro is een hoop geld voor een grote groep. Plus dat het leuk is met zonnepanelen, maar ook die moet je maar hebben en is weer geld voor nodig.
En zoals ik schreef, ik rijd heel weinig km en zou er al op achteruit gaan met de voorbeelden en de laagste km prijs van die voorbeelden. Dus ik geloof er niet zoveel in dat de mensen die weinig rijden erop vooruitgaan. Ik haal de 10.000 per jaar niet.
Ineke2 schreef:Een EV maakt wel de wegen eerder kapot ( net als vrachtwagens ) door het gewicht. Dus meer / eerder onderhoud is dan weer nodig. Ook niet goedkoop en levert veel overlast op.
Dat schoner is trouwens relatief… De accu’s zijn bepaald niet schoon te noemen.
8nnemiek schreef:Ik ben wel benieuwd naar de bron van dat regeneratief remmen, want dat heb ik nooit gehoord en kan ik me ook niet voorstellen. Dat kunnen ze helemaal niet meten.
Regeneratief remmen gaat juist rustiger dan hoe veel mensen normaal remmen. Je laat ver voor het stoplicht of de afslag al je gas los en je remt vrij langzaam terwijl de accu stroom terug krijgt. Die ‘gratis stroom’ zorgt er juist voor dat mensen sneller kiezen voor rustig remmen dan doorrijden en op het laatste moment op de rem.
Hoe harder je remt, hoe meer slijtage, en bij regeneratief remmen gaat dat juist vrij rustig. Bij veel auto’s kun je het zelfs instellen.
Accu’s kunnen al voor 97% worden gerecycled en gaan normaal gesproken langer mee dan de auto. Er zitten kostbare metalen in, dus van afdanken is geen sprake. Nadat de auto verschrot wordt, krijgt een autoaccu eerst nog een tweede leven als thuisaccu.
Hutcherson schreef:En dit idee stamt al uit de 80's geloof ikhet wordt continue de toekomst in geschoven. Dit gaat niet veel vaart lopen. No stress
8nnemiek schreef:Mijn EV weegt 1400kg, een heel stuk minder dan de gemiddelde SUV.
Als mensen in de stad gewoon kleine auto’s rijden in plaats van onnodig grote bakken dan is er niks aan de hand.
EV’s zijn over de hele levensduur, inclusief productie van de accu, heel veel schoner dan brandstofauto’s.
Lau07 schreef:8nnemiek, ik weet dit uit eerste hand i.v.m. mijn werkzaamheden. Gemeenten en RWS zijn nu de begrotingen al aan het bijstellen omdat er bovenmatig veel slijtage geconstateerd wordt door het regeneratief remmen. En het is ook logisch, mijn EV remt veel sneller en harder af dan een gewone brandstof auto, dus ik rijd ook met hogere snelheid naar een verkeerslicht dan een brandstofauto. Daarnaast trek ik ook harder op, omdat mijn EV gelijk reageert als ik het stroompedaal indruk.
Overigens, je wil niet weten op hoeveel verschillende manieren je weggebruik wordt gemeten![]()
Met name in steden wordt de kwaliteit van asfalt en het weggebruik op detailniveau bijgehouden en gecontroleerd.
Lau07 schreef:8nnemiek schreef:Regeneratief remmen gaat juist rustiger dan hoe veel mensen normaal remmen. Je laat ver voor het stoplicht of de afslag al je gas los en je remt vrij langzaam terwijl de accu stroom terug krijgt. Die ‘gratis stroom’ zorgt er juist voor dat mensen sneller kiezen voor rustig remmen dan doorrijden en op het laatste moment op de rem.
Hoe harder je remt, hoe meer slijtage, en bij regeneratief remmen gaat dat juist vrij rustig. Bij veel auto’s kun je het zelfs instellen.
dat er bovenmatig veel slijtage geconstateerd wordt door het regeneratief remmen. En het is ook logisch, mijn EV remt veel sneller en harder af dan een gewone brandstof auto, dus ik rijd ook met hogere snelheid naar een verkeerslicht dan een brandstofauto. Daarnaast trek ik ook harder op, omdat mijn EV gelijk reageert als ik het stroompedaal indruk.
8nnemiek schreef:Als je weinig km rijdt dan zou rekeningrijden juist goedkoper moeten uitvallen. Je wegenbelasting valt weg, dus dat scheelt al gauw honderden euro’s per jaar.
Met de verwachte 7 cent per kilometer zit je met 5000 km per jaar op 350 euro. Dat is gelijk aan een wegenbelasting van 30 euro per maand. Er zijn heel veel mensen die minder rijden dan dat, en meer wegenbelasting betalen. Zo stimuleer je dat mensen voor korte stukjes eens de fiets pakken bijvoorbeeld.
8nnemiek schreef:Lau07 schreef:8nnemiek, ik weet dit uit eerste hand i.v.m. mijn werkzaamheden. Gemeenten en RWS zijn nu de begrotingen al aan het bijstellen omdat er bovenmatig veel slijtage geconstateerd wordt door het regeneratief remmen. En het is ook logisch, mijn EV remt veel sneller en harder af dan een gewone brandstof auto, dus ik rijd ook met hogere snelheid naar een verkeerslicht dan een brandstofauto. Daarnaast trek ik ook harder op, omdat mijn EV gelijk reageert als ik het stroompedaal indruk.
Overigens, je wil niet weten op hoeveel verschillende manieren je weggebruik wordt gemeten![]()
Met name in steden wordt de kwaliteit van asfalt en het weggebruik op detailniveau bijgehouden en gecontroleerd.
Harder optrekken kan ik me voorstellen inderdaad. Maar met afremmen rem ik juist heel veel rustiger met de EV. Ik raak de rem eigenlijk nooit meer aan. Terwijl ik vroeger juist behoorlijk veel remde.
Maar hoe weet rws dat die extra slijtage komt door EV’s, en niet door het steeds zwaarder wordende wagenpark?
Roodvos schreef:Dat is ongeveer net zo zwaar als mijn Subaru Forester. En dat is al geen kleintje.
Bovendien mag die Forester ook nog eens 2 ton trekken, toch handig met een paard (kliniek bezoek bijvoorbeeld). Jouw koekblik mag nog geen kliko trekken.
Jij gebruikt voor het paard dan de (vervuilende) auto van familie. Ik, en velen met mij, hebben die luxe niet.
Cer schreef:De mensen die er geen moeite mee hebben, lijken de mensen te zijn die genoeg financien hebben om electrisch te rijden (het kapotte accu gebeuren even negerend) en zelf stroom op te wekken..
Ergens las ik dat milieuzaken / besparen vnl weggelegd is voor de mensen met een wat grotere portemonee. De mensen die onderaan zitten (en dat worden er steeds meer misschien) hebben heel andere zorgen en kunnen de inversteringen niet maken..
of ze het wel of niet gaan uitvoeren zou ik zo niet op durven gokken, er zijn wel meer dingen uitgevoerd die 'ze wel nooit zouden doen'..
MyWishMax schreef:Je benadeelt meteen de mensen die die fiets of ov niet kunnen pakken. De wegenbelasting eraf scheelt honderden euro's per jaar, ja. Die je meteen weer kwijt bent aan rekening rijden en in mijn geval dus nog meer.
Ik kom met 8000/9000 km per jaar, die niet minder kan, al duurder uit als wegenbelasting nu en ik heb niet het goedkoopste tarief omdat ik een bepaalde grootte auto nodig had. Had ik mijn kleinere auto kunnen houden was het verschil nog veel groter geweest.
Stimuleren om minder te rijden en de fiets te pakken, de mensen met laagste inkomens rijden al zo weinig mogelijk met deze benzineprijzen. Dat zijn niet degene die je moet stimuleren hoor.