Rekening rijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25750
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 07:02

@dagahra: Je hoeft niet eens op het platteland daarvoor te wonen. Ik woon in een nieuwbouwwijk van een redelijke plaats, hier rijdt een buurtbus eens per uur en alleen van ma t/m vrij.

8nnemiek

Berichten: 45263
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 07:17

verootjoo schreef:
De vervuiler betaalt helemaal niet. Als ze dat principe eens door zouden voeren en stoppen met die 17 miljard die ze jaarlijks aan de vervuilers weggeven, dat levert pas geld op die ze kunnen inzetten om werkelijk de klimaatcrisis aan te pakken.
De staat betaalt de vervuiling en de burgers mogen dat betalen.

Nu aan de allergrootste vervuilers 17 miljard spenderen en de gewone burger het laten oplossen vind ik idioot.
Los van het feit dat ik groot voorstander ben van de hele energietransitie vind ik dit een buitengewoon idioot plan zolang de echte vervuiling en vergiftiging van de lucht en omwonenden gewoon maar door mag gaan.

Maar goed, daar kan iedereen die wil 9 september weer voor op de A12 gaan zitten.

Uiteraard moeten ze dat ook doortrekken naar andere sectoren, maar even alleen binnen het autorijden is rekeningrijden een prima manier om de vervuiler, dus degene die het meest op de weg zit, ook het grootste deel van de lasten te laten betalen.

8nnemiek

Berichten: 45263
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 07:20

Esaqar schreef:
Helema prima dat rekening rijden. Maar dan ook voor elektrische auto's. Zijn namelijk zwaarder dan de gemiddelde fossiele brandstof auto en wegenbelasting is gebaseerd op het gewicht van je auto toch, niet op de uitstoot. (Alhoewel ik daar ook een mening over heb maar dat is een ander topic.)

Ik weet niet wat mijn vriend en ik kwijt gaan zijn.

Ik weet wel dat we meer auto's gaan kopen (als het berekend wordt hoe mijn vriend zegt) aangezien het dus niet uit maakt wanneer je amper rijd met de auto. Auto's is een hobby van ons.

En voor zover ik heb gelezen blijft de oldtimer regeling wel.

Maar rekeningrijden komt er voor alle auto’s, ook EV’s. En de uitstoot is zeker belangrijk. Daar wordt nu met wegenbelasting zeker ook al naar gekeken. Een diesel is duurder omdat die meer vervuilt, en een EV is goedkoper omdat die schoner is.

Ineke2

Berichten: 33988
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 07:27

Een EV maakt wel de wegen eerder kapot ( net als vrachtwagens ) door het gewicht. Dus meer / eerder onderhoud is dan weer nodig. Ook niet goedkoop en levert veel overlast op.
Dat schoner is trouwens relatief… De accu’s zijn bepaald niet schoon te noemen.

Lau07
Moderator

Berichten: 2262
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 07:32

Ik vind dat politici nog wel even wat kritische noten in de kantlijn mogen plaatsen: in een aantal regio's is er geen alternatief voor een auto. Met name in sommige plattelandsregio's is het aanbod in OV zo extreem beperkt dat je een auto moet hebben om gewoon een beetje normaal te kunnen leven (naar de dokter kunnen gaan en boodschappen doen bijvoorbeeld).
In die regio's waarin de afgelopen jaren het OV keihard is wegbezuinigd vind ik eerlijk gezegd dat het rekening rijden leidt tot indirecte discriminatie van plattelandsbewoners :o Er zijn genoeg mensen die graag op een alternatieve wijze naar hun werk reizen, maar als daar geen mogelijkheden voor zijn, houdt het ook wel een beetje op.

Daarnaast vraag ik me af hoe houdbaar het rekening rijden is over kilometers die men buiten NL rijdt. Feitelijk levert die belasting een beperking op van vrije beweging binnen de EU, dus ik vraag me af wat het Europese Hof daarvan zou vinden.

Lau07
Moderator

Berichten: 2262
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 07:33

Ineke2 schreef:
Een EV maakt wel de wegen eerder kapot ( net als vrachtwagens ) door het gewicht. Dus meer / eerder onderhoud is dan weer nodig. Ook niet goedkoop en levert veel overlast op.
Dat schoner is trouwens relatief… De accu’s zijn bepaald niet schoon te noemen.


Niet alleen door het gewicht, maar ook door het afremmen op de accu's. Gemeenten en RWS zien nu al dat het asfalt veel harder slijt door auto's die op de accu remmen.

8nnemiek

Berichten: 45263
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 07:34

MyWishMax schreef:
8nnemiek schreef:
. Het wordt imo eerlijker voor mensen die minder vaak met de auto gaan.
Verder zou ik me er nu nog niet te druk om maken. De plannen zullen best nog wat veranderen.
Tegen die tijd zullen elektrische auto’s trouwens een stuk goedkoper zijn. En zelfs nu heb je al prima elektrische auto’s voor €5000 met 150km range, wat meestal genoeg is voor woon-werkverkeer.

5000 euro is een hoop geld voor een grote groep. Plus dat het leuk is met zonnepanelen, maar ook die moet je maar hebben en is weer geld voor nodig.

En zoals ik schreef, ik rijd heel weinig km en zou er al op achteruit gaan met de voorbeelden en de laagste km prijs van die voorbeelden. Dus ik geloof er niet zoveel in dat de mensen die weinig rijden erop vooruitgaan. Ik haal de 10.000 per jaar niet.

5000 euro is veel geld ja, maar over 5 jaar kun je diezelfde auto wellicht voor 500 of 1000 euro kopen. En zonnepanelen zijn niet nodig, al is het natuurlijk altijd fijn als je je auto thuis helemaal gratis kan laden.
Ga er maar van uit dat de meeste bedrijven tegen die tijd ruim genoeg laadpalen op hun terrein hebben staan, en je thuis ook op elke hoek van de straat voor een normaal tarief kan laden.

Als je weinig km rijdt dan zou rekeningrijden juist goedkoper moeten uitvallen. Je wegenbelasting valt weg, dus dat scheelt al gauw honderden euro’s per jaar.
Met de verwachte 7 cent per kilometer zit je met 5000 km per jaar op 350 euro. Dat is gelijk aan een wegenbelasting van 30 euro per maand. Er zijn heel veel mensen die minder rijden dan dat, en meer wegenbelasting betalen. Zo stimuleer je dat mensen voor korte stukjes eens de fiets pakken bijvoorbeeld.

Er is nu ook al een soort rekeningrijden trouwens. Voor elke liter brandstof en dus voor elke kilometer betaal je belasting. En dat is niet eerlijk, want EV’s betalen dat niet. Dus hoe meer EV’s er komen, hoe minder er in de staatskas binnen komt. Dat is ook de reden dat het rekeningrijden wordt ingevoerd.

8nnemiek

Berichten: 45263
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 07:37

Ineke2 schreef:
Een EV maakt wel de wegen eerder kapot ( net als vrachtwagens ) door het gewicht. Dus meer / eerder onderhoud is dan weer nodig. Ook niet goedkoop en levert veel overlast op.
Dat schoner is trouwens relatief… De accu’s zijn bepaald niet schoon te noemen.

Mijn EV weegt 1400kg, een heel stuk minder dan de gemiddelde SUV.
Als mensen in de stad gewoon kleine auto’s rijden in plaats van onnodig grote bakken dan is er niks aan de hand.
EV’s zijn over de hele levensduur, inclusief productie van de accu, heel veel schoner dan brandstofauto’s.

Ineke2

Berichten: 33988
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 07:41

Ja dat is leuk de fiets pakken, moet je dat wel kunnen. Ik kan dat bijvoorbeeld niet en ja ik weet wel dat dit maar een kleine groep mensen betreft en een uitzondering. Alleen betalen de uitzonderingen vaak al veel meer voor allerlei dingen dan de grote groep.

Je hebt vast het stukje van Lau nog niet gelezen over het remmen op de accu? Dit wist ik overigens niet maar het klinkt heel logisch.

De accu zelf is het probleem ook niet tijdens het gebruik dan wel te verstaan. Als de accu het niet meer doet en wordt afgedankt is dat bepaalt niet milieuvriendelijk.

8nnemiek

Berichten: 45263
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 07:52

Ik ben wel benieuwd naar de bron van dat regeneratief remmen, want dat heb ik nooit gehoord en kan ik me ook niet voorstellen. Dat kunnen ze helemaal niet meten.
Regeneratief remmen gaat juist rustiger dan hoe veel mensen normaal remmen. Je laat ver voor het stoplicht of de afslag al je gas los en je remt vrij langzaam terwijl de accu stroom terug krijgt. Die ‘gratis stroom’ zorgt er juist voor dat mensen sneller kiezen voor rustig remmen dan doorrijden en op het laatste moment op de rem.
Hoe harder je remt, hoe meer slijtage, en bij regeneratief remmen gaat dat juist vrij rustig. Bij veel auto’s kun je het zelfs instellen.
Extra slijtage aan de wegen komt vooral omdat mensen onnodig grote auto’s rijden. Ik vind het bizar dat hoeveel SUV’s er op de weg rijden, en dan meestal met één persoon erin die dan ook nog een op weg is naar zijn kantoorbaantje..
Dat is dan ook het grote nadeel van rekeningrijden; kleinere auto’s worden niet extra gestimuleerd. Dat is bij belasting op brandstof natuurlijk wel. Grote auto’s zuipen meer en betalen dus ook meer.
Maar met de komst van EV’s is het niet meer eerlijk om die inkomsten alleen uit de brandstof te halen.

Accu’s kunnen al voor 97% worden gerecycled en gaan normaal gesproken langer mee dan de auto. Er zitten kostbare metalen in, dus van afdanken is geen sprake. Nadat de auto verschrot wordt, krijgt een autoaccu eerst nog een tweede leven als thuisaccu.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 27-06-23 07:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Lau07
Moderator

Berichten: 2262
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 07:56

8nnemiek schreef:
Ik ben wel benieuwd naar de bron van dat regeneratief remmen, want dat heb ik nooit gehoord en kan ik me ook niet voorstellen. Dat kunnen ze helemaal niet meten.
Regeneratief remmen gaat juist rustiger dan hoe veel mensen normaal remmen. Je laat ver voor het stoplicht of de afslag al je gas los en je remt vrij langzaam terwijl de accu stroom terug krijgt. Die ‘gratis stroom’ zorgt er juist voor dat mensen sneller kiezen voor rustig remmen dan doorrijden en op het laatste moment op de rem.
Hoe harder je remt, hoe meer slijtage, en bij regeneratief remmen gaat dat juist vrij rustig. Bij veel auto’s kun je het zelfs instellen.

Accu’s kunnen al voor 97% worden gerecycled en gaan normaal gesproken langer mee dan de auto. Er zitten kostbare metalen in, dus van afdanken is geen sprake. Nadat de auto verschrot wordt, krijgt een autoaccu eerst nog een tweede leven als thuisaccu.


8nnemiek, ik weet dit uit eerste hand i.v.m. mijn werkzaamheden. Gemeenten en RWS zijn nu de begrotingen al aan het bijstellen omdat er bovenmatig veel slijtage geconstateerd wordt door het regeneratief remmen. En het is ook logisch, mijn EV remt veel sneller en harder af dan een gewone brandstof auto, dus ik rijd ook met hogere snelheid naar een verkeerslicht dan een brandstofauto. Daarnaast trek ik ook harder op, omdat mijn EV gelijk reageert als ik het stroompedaal indruk.

Overigens, je wil niet weten op hoeveel verschillende manieren je weggebruik wordt gemeten :')
Met name in steden wordt de kwaliteit van asfalt en het weggebruik op detailniveau bijgehouden en gecontroleerd.
Laatst bijgewerkt door Lau07 op 27-06-23 07:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Berichten: 23646
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 07:58

Hutcherson schreef:
En dit idee stamt al uit de 80's geloof ik :') het wordt continue de toekomst in geschoven. Dit gaat niet veel vaart lopen. No stress


Ja klopt.
(Stiekem geloof ik er niet meer in.)

@TS: bedenk ook dat je werkgever hier een rol in kan spelen.
Van thuiswerk tot lease-e-bak tot carpoolen tot...

Roodvos

Berichten: 7533
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 08:00

8nnemiek schreef:
Mijn EV weegt 1400kg, een heel stuk minder dan de gemiddelde SUV.
Als mensen in de stad gewoon kleine auto’s rijden in plaats van onnodig grote bakken dan is er niks aan de hand.
EV’s zijn over de hele levensduur, inclusief productie van de accu, heel veel schoner dan brandstofauto’s.

Dat is ongeveer net zo zwaar als mijn Subaru Forester. En dat is al geen kleintje.
Bovendien mag die Forester ook nog eens 2 ton trekken, toch handig met een paard (kliniek bezoek bijvoorbeeld). Jouw koekblik mag nog geen kliko trekken.
Jij gebruikt voor het paard dan de (vervuilende) auto van familie. Ik, en velen met mij, hebben die luxe niet.

8nnemiek

Berichten: 45263
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 08:00

Lau07 schreef:
8nnemiek, ik weet dit uit eerste hand i.v.m. mijn werkzaamheden. Gemeenten en RWS zijn nu de begrotingen al aan het bijstellen omdat er bovenmatig veel slijtage geconstateerd wordt door het regeneratief remmen. En het is ook logisch, mijn EV remt veel sneller en harder af dan een gewone brandstof auto, dus ik rijd ook met hogere snelheid naar een verkeerslicht dan een brandstofauto. Daarnaast trek ik ook harder op, omdat mijn EV gelijk reageert als ik het stroompedaal indruk.

Overigens, je wil niet weten op hoeveel verschillende manieren je weggebruik wordt gemeten :')
Met name in steden wordt de kwaliteit van asfalt en het weggebruik op detailniveau bijgehouden en gecontroleerd.

Harder optrekken kan ik me voorstellen inderdaad. Maar met afremmen rem ik juist heel veel rustiger met de EV. Ik raak de rem eigenlijk nooit meer aan. Terwijl ik vroeger juist behoorlijk veel remde.
Maar hoe weet rws dat die extra slijtage komt door EV’s, en niet door het steeds zwaarder wordende wagenpark?

Janneke2

Berichten: 23646
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 08:00

Lau07 schreef:
8nnemiek schreef:
Regeneratief remmen gaat juist rustiger dan hoe veel mensen normaal remmen. Je laat ver voor het stoplicht of de afslag al je gas los en je remt vrij langzaam terwijl de accu stroom terug krijgt. Die ‘gratis stroom’ zorgt er juist voor dat mensen sneller kiezen voor rustig remmen dan doorrijden en op het laatste moment op de rem.
Hoe harder je remt, hoe meer slijtage, en bij regeneratief remmen gaat dat juist vrij rustig. Bij veel auto’s kun je het zelfs instellen.

dat er bovenmatig veel slijtage geconstateerd wordt door het regeneratief remmen. En het is ook logisch, mijn EV remt veel sneller en harder af dan een gewone brandstof auto, dus ik rijd ook met hogere snelheid naar een verkeerslicht dan een brandstofauto. Daarnaast trek ik ook harder op, omdat mijn EV gelijk reageert als ik het stroompedaal indruk.

:')
Ook elektrisch rijden moet je dus leren...

MyWishMax

Berichten: 28089
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 08:03

8nnemiek schreef:
Als je weinig km rijdt dan zou rekeningrijden juist goedkoper moeten uitvallen. Je wegenbelasting valt weg, dus dat scheelt al gauw honderden euro’s per jaar.
Met de verwachte 7 cent per kilometer zit je met 5000 km per jaar op 350 euro. Dat is gelijk aan een wegenbelasting van 30 euro per maand. Er zijn heel veel mensen die minder rijden dan dat, en meer wegenbelasting betalen. Zo stimuleer je dat mensen voor korte stukjes eens de fiets pakken bijvoorbeeld.


Je benadeelt meteen de mensen die die fiets of ov niet kunnen pakken. De wegenbelasting eraf scheelt honderden euro's per jaar, ja. Die je meteen weer kwijt bent aan rekening rijden en in mijn geval dus nog meer.
Ik kom met 8000/9000 km per jaar, die niet minder kan, al duurder uit als wegenbelasting nu en ik heb niet het goedkoopste tarief omdat ik een bepaalde grootte auto nodig had. Had ik mijn kleinere auto kunnen houden was het verschil nog veel groter geweest.
Stimuleren om minder te rijden en de fiets te pakken, de mensen met laagste inkomens rijden al zo weinig mogelijk met deze benzineprijzen. Dat zijn niet degene die je moet stimuleren hoor.

Lau07
Moderator

Berichten: 2262
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 08:04

8nnemiek schreef:
Lau07 schreef:
8nnemiek, ik weet dit uit eerste hand i.v.m. mijn werkzaamheden. Gemeenten en RWS zijn nu de begrotingen al aan het bijstellen omdat er bovenmatig veel slijtage geconstateerd wordt door het regeneratief remmen. En het is ook logisch, mijn EV remt veel sneller en harder af dan een gewone brandstof auto, dus ik rijd ook met hogere snelheid naar een verkeerslicht dan een brandstofauto. Daarnaast trek ik ook harder op, omdat mijn EV gelijk reageert als ik het stroompedaal indruk.

Overigens, je wil niet weten op hoeveel verschillende manieren je weggebruik wordt gemeten :')
Met name in steden wordt de kwaliteit van asfalt en het weggebruik op detailniveau bijgehouden en gecontroleerd.

Harder optrekken kan ik me voorstellen inderdaad. Maar met afremmen rem ik juist heel veel rustiger met de EV. Ik raak de rem eigenlijk nooit meer aan. Terwijl ik vroeger juist behoorlijk veel remde.
Maar hoe weet rws dat die extra slijtage komt door EV’s, en niet door het steeds zwaarder wordende wagenpark?


Omdat het wagenpark continue gemonitord wordt. In zowel steden als op de snelweg. Dat gaat met camera's maar ook met lussen onder het wegdek. Men kan dus bijhouden hoeveel gewicht zich over de wegen verplaatst. Overigens, EV's zijn natuurlijk ook zwaarder dan de gemiddelde brandstofauto, wat ook zeker niet helpt i.v.m. de slijtage.
Edit om te toe te voegen dat RWS natuurlijk ook gewoon de statistieken van RDW erbij pakt. Die in combinatie met de normen voor hoe lang een bepaald type asfalt mee hoort te gaan, in combinatie met een bovengemiddeld hoge slijtage, maakt al snel duidelijk wat het probleem is.
Laatst bijgewerkt door Lau07 op 27-06-23 08:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Kairos
Berichten: 2950
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 08:05

Hoop dat er nog wel wat aangepast wordt tegen die tijd, met een woon-werk-verkeer 44 km enkele reis en met het OV niet te doen om op tijd te komen (7.00 beginnen met een dagdienst, is 3:45 vertrekken. Niet te doen..) En dan is het al de vraag of het OV rijdt, want hier vallen met regelmaat veel bussen uit. En in de zorg is thuiswerken maar zeer beperkt mogelijk (hooguit zorgplannen uitschrijven kan thuis).

Memories

Berichten: 2691
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 08:07

Ik zit er niet op te wachten, maar als het moet dan moet het.
Voor mij zou het betekenen dat ik mogelijk meer dan 5x zoveel betaal per maand als ik nu aan wegenbelasting doe dus dat gaan we niet doen. Ik betaal weinig wegenbelasting en om goedkoper uit te zijn zou ik minder dan 300 km per maand moeten rijden. Dan kan ik Max 2x per maand met de auto naar m’n werk :') Ik heb wel een zuinige auto dus als ze daar nog korting voor gaan voeren kan het evt gunstiger worden. Is dat niet zo, zou mogelijk de benzineauto dan de deur uit gaan en dan samen veel in de elektrische leasebak van partner gaan rijden. Tenzij de werkgever veel compenseert maar daar ga ik even niet van uit. En daarnaast zouden we met het vliegtuig op vakantie ook als we bijv naar Frankrijk gaan en ter plekke een auto huren. Ik ga ook geen honderden euro’s betalen om met de auto op vakantie te mogen, dan zou je vliegend/hurend goedkoper of even duur uit zijn.

8nnemiek

Berichten: 45263
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 08:10

Roodvos schreef:
Dat is ongeveer net zo zwaar als mijn Subaru Forester. En dat is al geen kleintje.
Bovendien mag die Forester ook nog eens 2 ton trekken, toch handig met een paard (kliniek bezoek bijvoorbeeld). Jouw koekblik mag nog geen kliko trekken.
Jij gebruikt voor het paard dan de (vervuilende) auto van familie. Ik, en velen met mij, hebben die luxe niet.

Die forester is heel wat zwaarder. Onze EV weegt nog geen 100 kilo meer dan de BMW 1 serie die mijn vriend daarvoor had. En qua ruimte past er zelfs meer in doordat er geen grote brandstoftank in ligt.

Wij hebben de laatste keer dat ons paard vervoerd moest worden, alweer jaren geleden, een paardenvervoer bedrijf laten komen om naar de kliniek te gaan. Niet ideaal inderdaad, maar ik ga geen zware auto en dikke trailer kopen voor die ene keer in de 5 jaar dat mijn paard vervoerd moet worden. Dan is het heel veel goedkoper om een bedrijf te laten komen.

Cer

Berichten: 31941
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 08:11

De mensen die er geen moeite mee hebben, lijken de mensen te zijn die genoeg financien hebben om electrisch te rijden (het kapotte accu gebeuren even negerend) en zelf stroom op te wekken..
Ergens las ik dat milieuzaken / besparen vnl weggelegd is voor de mensen met een wat grotere portemonee. De mensen die onderaan zitten (en dat worden er steeds meer misschien) hebben heel andere zorgen en kunnen de inversteringen niet maken..

of ze het wel of niet gaan uitvoeren zou ik zo niet op durven gokken, er zijn wel meer dingen uitgevoerd die 'ze wel nooit zouden doen'..

germie

Berichten: 28946
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Gericht op het zuidoosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 08:14

Men maakt op deze manier alles kapot. Ik zit aan bijna 30.000 km per jaar. Dat zijn veelal hobbykilometers. En dat minderen is niet mogelijk helaas. Een andere hobby zoeken doe je ook niet en in het noorden van Nederland heb je gewoon geen duikstekken. De dichtsbijzijnde van mijn huis is 90 km.
Het is gewoon onzin om mensen te willen stimuleren minder de auto te pakken.
Het ov is veelal totaal geen optie, dan kom ik niet bij mijn paard of op de duikstek. Met de fiets lukt het ook niet.

Door zoiets te doen maak je het sociale leven kapot. Rijden voor de voetbalclub? Nee, dat is te duur. Vrijwilligerswerk waarbij je de auto moet pakken? Nee, bekijk het maar.
Ik geef vrijwillig les voor de duikclub en was toezichthouder in het zwembad soms. Maar toen de diesel 2.25 per liter kostte heb ik dat een tijd niet gedaan. 35km rijden om toezichthouder in het zwembad te zijn doe ik dan niet. Als ik dan naar een zwembad rij wil ik voor mezelf bezig zijn. Ik heb dat toezichthouder zijn ook opgezegd.

Je zou tot een bedrag van 25.000-30.000 niet duurder uit moeten zijn. Zeker niet als je buiten de randstad woont, want daar zijn de voorzieningen beter. Maar als het echt zo duur wordt, dan zeg ik de dingen die ik vrijwillig voor een ander doe en waarvoor ik de auto moet pakken op. Dat scheelt me toch weer een 200km per jaar.

En mensen met geld, die blijven gewoon rijden, die pak je er niet mee. De gevolgschade van zo'n plan is ook groot. Want huizenprijzen gaan dalen, men kan niet meer eenvoudig een X bedrag aan hypotheek opbrengen, want ja, die auto moet ook gebruikt worden zo nu en dan. Dat moet je meenemen. Sporten voor de kinderen houdt dan ook op voor het gewone volk, want naar training gaat nog wel in het dorp misschien, hoewel veel dorpen niet meer hebben dan een voetbalclub en niet iedereen vindt voetbal leuk. Maar wedstrijden gaat dan niet meer.
Je kind naar zwemles brengen in de stad, dat ga je ook niet meer doen, want papa en mama willen wel met het gezin op vakantie kunnen.
Je kunt heel eenvoudig gewoon elektrische auto's ook gaan belasten. Dan pak je niet de mensen die een andere auto hebben en dan hoeft het niet voor iedereen duurder te worden. Het idee van alles op peil houden klopt niet als het voor iedereen duurder wordt.
In eerdere plannen zou het pas boven de 25.000 of 30.000 duurder worden. Maar je ziet het, er is weer gelogen.
Ik snap niet dat mensen nog in Den Haag geloven. Het is de ene leugen na de andere en er moet maar gegraaid en gegraaid worden. You'll own nothing, but will not be happy komt steeds dichterbij.

MyWishMax

Berichten: 28089
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 08:19

Cer schreef:
De mensen die er geen moeite mee hebben, lijken de mensen te zijn die genoeg financien hebben om electrisch te rijden (het kapotte accu gebeuren even negerend) en zelf stroom op te wekken..
Ergens las ik dat milieuzaken / besparen vnl weggelegd is voor de mensen met een wat grotere portemonee. De mensen die onderaan zitten (en dat worden er steeds meer misschien) hebben heel andere zorgen en kunnen de inversteringen niet maken..

of ze het wel of niet gaan uitvoeren zou ik zo niet op durven gokken, er zijn wel meer dingen uitgevoerd die 'ze wel nooit zouden doen'..


Helemaal mee eens. :j Diegene onderaan krijgen op allerlei verschillende vlakken te maken met hogere kosten en de manieren om te besparen kost weer geld wat er al niet was en met hogere kosten helemaal niet meer.

Bepaalde dingen als hobby's of vakantie zijn natuurlijk wel een keuze, germie. Hoe vervelend het ook is zijn dat geen noodzakelijke dingen. Werk, medische afspraken en zelfs boodschappen doen bijvoorbeeld zijn dat wel en niet iedereen kan dat zonder auto. Of door medische problemen of door slecht ov.
Als het rekening rijden ingevoerd wordt en er gaan zoveel mensen achteruit zie ik een hoop andere dingen ook een stuk duurder worden wat weer gevolgen heeft.

Net als die kilometers in buitenland. Vliegen moet ontmoedigd worden, maar gaat op deze manier juist weer populairder worden.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 27-06-23 08:23, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 45263
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 08:21

MyWishMax schreef:
Je benadeelt meteen de mensen die die fiets of ov niet kunnen pakken. De wegenbelasting eraf scheelt honderden euro's per jaar, ja. Die je meteen weer kwijt bent aan rekening rijden en in mijn geval dus nog meer.
Ik kom met 8000/9000 km per jaar, die niet minder kan, al duurder uit als wegenbelasting nu en ik heb niet het goedkoopste tarief omdat ik een bepaalde grootte auto nodig had. Had ik mijn kleinere auto kunnen houden was het verschil nog veel groter geweest.
Stimuleren om minder te rijden en de fiets te pakken, de mensen met laagste inkomens rijden al zo weinig mogelijk met deze benzineprijzen. Dat zijn niet degene die je moet stimuleren hoor.

Maar hoe zou jij het dan oplossen? In 2030 is het grootste deel van de auto’s elektrisch, die betalen dan alleen de standaard wegenbelasting, maar geen belasting per kilometer omdat die alleen via benzine/diesel wordt gerekend. Dus komt er te weinig geld binnen in de staatskas.
Juist voor de lage inkomens, wat meestal de mensen zijn die weinig rijden, is het fijn als die ook minder betalen dan de zakenman die dag en nacht op de weg zit en dus voor heel veel slijtage en uitstoot en drukte zorgt.

Cer

Berichten: 31941
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 08:23

Hm, ik weet niet of die lage inkomens weinig rijden..
De lage inkomens waren ook de inkomens die op de weg zaten tijdens de crisis, want essentiele beroepen (als ik het goed onthouden heb). Niet de kantoordirecteuren...

maar, ik weet dat niet zeker..

De zakeman die dag en nacht op de weg zit, die rijdt meestal allang EV, want auto van de zaak.. (althans, gezien het aantal Tesla's wat ik zie rijden, en die iemand met mijn inkomen NOOIT kan betalen :') )

https://nos.nl/artikel/2423486-geen-run ... ineprijzen

https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... gle.com%2F

https://www.vna-lease.nl/nieuws/leaseri ... to-te-duur