Als ik weer eens informatie opzoek over reanimeren dan klinkt zo’n ketting dragen zo gek niet meer. Ik moet er niet aan denken wat de gevolgen kunnen zijn. Dan ga ik ook liever dood, ook al ben ik nog maar 26.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
KikiCelinevs schreef:[ [url=m/Bw68ts.jpg]Afbeelding[/url] ]
Als ik weer eens informatie opzoek over reanimeren dan klinkt zo’n ketting dragen zo gek niet meer. Ik moet er niet aan denken wat de gevolgen kunnen zijn. Dan ga ik ook liever dood, ook al ben ik nog maar 26.
Emj_23 schreef:Welke beweegredenen hebben mensen om wel gereanimeerd te willen worden?Als bhv’er kan ik mij niet voorstellen dat ik ga kijken wat er op een ketting staat. Je bent ook al begonnen voordat je iemand gaat uitkleden en die tatoeage tegenkomt. Het is niet aan mij als voorbijganger of collega om dan te stoppen, dat mogen de professionals dan doen. En dat register? Hoe werkt dat dan? Niemand gaat dat toch opzoeken als iemand ergens neergaat?
Ik kan mij voorstellen dat je dit wilt als je ook een wens hebt om dood te gaan. Maar iemand niet reanimeren omdat ze misschien een tijdelijke periode hebben dat ze het niet zien zitten, ik vind dat lastig. Vooral omdat er (volgens mij) geen medische professional aan te pas komt om in dat register terecht te komen. Ben benieuwd welke beweegredenen mensen hebben om niet gereanimeerd te willen worden?
Sky_As schreef:Eerlijk? Ik zou zelf eigenlijk max. 5 minuten gereanimeerd willen worden. Daarna mogen ze van mij stoppen.
Als je hersenen heel lang geen/te weinig zuurstof krijgen kun je daar van alles aan over houden. Als ik gestopt ben met ademen krijg ik daar zelf niks van mee.
Ik heb het verder nog niet officieel geregeld maar ik kan me goed in haar plaatsen. Ieder zo zijn eigen mening
KikiCelinevs schreef:[ [url=m/Bw68ts.jpg]Afbeelding[/url] ]
Emj_23 schreef:Maar iemand niet reanimeren omdat ze misschien een tijdelijke periode hebben dat ze het niet zien zitten, ik vind dat lastig.
Dagahra schreef:De reden dat ik ook niet gereanimeerd wil worden, op straat(Ben 28). In het ziekenhuis vind ik het nog weer een ander verhaal.
Maar ik draag niet een ketting oid.
BarbaLala schreef:Emj_23 schreef:Als bhv’er kan ik mij niet voorstellen dat ik ga kijken wat er op een ketting staat. Je bent ook al begonnen voordat je iemand gaat uitkleden en die tatoeage tegenkomt. Het is niet aan mij als voorbijganger of collega om dan te stoppen, dat mogen de professionals dan doen. En dat register? Hoe werkt dat dan? Niemand gaat dat toch opzoeken als iemand ergens neergaat?
Ik kan mij voorstellen dat je dit wilt als je ook een wens hebt om dood te gaan. Maar iemand niet reanimeren omdat ze misschien een tijdelijke periode hebben dat ze het niet zien zitten, ik vind dat lastig. Vooral omdat er (volgens mij) geen medische professional aan te pas komt om in dat register terecht te komen. Ben benieuwd welke beweegredenen mensen hebben om niet gereanimeerd te willen worden?
Jemig, ik schrik van de brutaliteit in je bericht en het gebrek aan empathie.
Wie ben jij, om voor een ander te willen bepalen dat diegene gereanimeerd gaat worden ondanks dat diegene dat zelf niet wil?
Waarom niet die ander in zijn of haar waarde laten met zo'n keuze des levens? Je kunt het er niet mee eens te zijn, maar dat betekent toch nog niet dat je een ander maar gewoon jouw mening moet opdringen? Zeker niet in zo'n geval.
En dan wil je ook nog oordelen over of iemands redenen wel gegrond zijn?![]()
![]()
![]()
Ik schrik hier oprecht van.
Emj_23 schreef:Hold your horses… van de mevrouw in het artikel begrijp ik het, zoals zij nu in het leven staat. Ik hoop als mens wel dat er ooit een fase komt waarbij ze wel zin ziet in voortleven. En dat is, vanuit een ander gezichtspunt, ook empathie. Maar ik kan aan de hand van een ketting of tatoeage toch geen ziektebeeld inschatten en daarbij, wederom, ik ben geen medische professional.
Nee, bij bhv leren we niet dat we op zoek gaan naar kettingen of tatoeages. Als jij bewusteloos langs de kant van de weg ligt kan niemand zien of je uitzichtloos lijdt. We leren de situatie inschatten en indien nodig te starten met reanimeren. We hebben het er wel over gehad wat je kan doen als je een tatoeage tegenkomt halverwege de reanimatie. Als ik in een supermarkt aan het reanimeren ben ga ik niet stoppen. Dat is echt aan het ambulancepersoneel. En voor de mensen die meteen in mijn nek springen, denk daar even over na.. je buren, collega’s en vrienden die de moeite nemen om elk jaar opnieuw die cursus te doen staan er ook voor jou als je vader stikt in een stukje vlees aan het kerst diner of net jouw peuter of partner van de roltrap is gevallen in de Hema, om te helpen zo goed we kunnen totdat de professionals er zijn. En maar hopen dat ze er heel snel zijn, want liefst doet ik elk jaar die cursus voor niets.
@barbalala, dus als ik jou redenatie volg moet ik als burger iemand in nood laten liggen… ook 112 maar niet bellen dan, want misschien willen ze dat niet…. Ik snap dat jij dat misschien wil, maar mag hopen dat de meeste mensen nog stoppen om eerste hulp te verlenen.
Urbanus schreef:Emj_23 schreef:Als bhv’er kan ik mij niet voorstellen dat ik ga kijken wat er op een ketting staat. Je bent ook al begonnen voordat je iemand gaat uitkleden en die tatoeage tegenkomt. Het is niet aan mij als voorbijganger of collega om dan te stoppen, dat mogen de professionals dan doen. En dat register? Hoe werkt dat dan? Niemand gaat dat toch opzoeken als iemand ergens neergaat?
Ik vind het vreemd dat je als BHV'er blijkbaar niet wordt opgeleid om zo'n ketting te signaleren?
Emj_23 schreef:Hold your horses… van de mevrouw in het artikel begrijp ik het, zoals zij nu in het leven staat. Ik hoop als mens wel dat er ooit een fase komt waarbij ze wel zin ziet in voortleven. En dat is, vanuit een ander gezichtspunt, ook empathie. Maar ik kan aan de hand van een ketting of tatoeage toch geen ziektebeeld inschatten en daarbij, wederom, ik ben geen medische professional.
Nee, bij bhv leren we niet dat we op zoek gaan naar kettingen of tatoeages. Als jij bewusteloos langs de kant van de weg ligt kan niemand zien of je uitzichtloos lijdt. We leren de situatie inschatten en indien nodig te starten met reanimeren. We hebben het er wel over gehad wat je kan doen als je een tatoeage tegenkomt halverwege de reanimatie. Als ik in een supermarkt aan het reanimeren ben ga ik niet stoppen. Dat is echt aan het ambulancepersoneel. En voor de mensen die meteen in mijn nek springen, denk daar even over na.. je buren, collega’s en vrienden die de moeite nemen om elk jaar opnieuw die cursus te doen staan er ook voor jou als je vader stikt in een stukje vlees aan het kerst diner of net jouw peuter of partner van de roltrap is gevallen in de Hema, om te helpen zo goed we kunnen totdat de professionals er zijn. En maar hopen dat ze er heel snel zijn, want liefst doet ik elk jaar die cursus voor niets.
@barbalala, dus als ik jou redenatie volg moet ik als burger iemand in nood laten liggen… ook 112 maar niet bellen dan, want misschien willen ze dat niet…. Ik snap dat jij dat misschien wil, maar mag hopen dat de meeste mensen nog stoppen om eerste hulp te verlenen.
Emj_23 schreef:Het zijn voor mij, schijnbaar heel pragmatisch, twee verschillende dingen. Begrijp ik dat mensen niet gereanimeerd willen worden? Zeer zeker! En in een gecontroleerde setting is dat denk ik ook heel uitvoerbaar.
Maar in het “wild” is het hebben van de penning dus niet afdoende. In de Nl’se cursus wordt geleerd dat je zo snel mogelijk start met reanimeren en dan ga je puur op adrenaline verder tot je wordt afgelost.
Het stukje vlees in de mond is wellicht een verkeerde vergelijking, maar sommige blokkers zien eerste hulp verlenen schijnbaar als bemoeizucht en willen blijven liggen tot de professionals komen. Dat schoot bij mij in het verkeerde keelgat, no pun intended. Ik heb trouwens, bij de bhv cursus, ook voorbeelden van de niet reanimeren tattoo gezien die je echt niet zomaar hebt ontcijferd. Dus prima als mensen het niet willen, maar accepteer ook dat in nl de basis voor burger hulpverleners is dat we wel helpen.