'Reanimeer mij niet' ketting op je 30e. Meningen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KikiCelinevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 20:00

Afbeelding

Als ik weer eens informatie opzoek over reanimeren dan klinkt zo’n ketting dragen zo gek niet meer. Ik moet er niet aan denken wat de gevolgen kunnen zijn. Dan ga ik ook liever dood, ook al ben ik nog maar 26.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 20:01

Als de kans bestaat dat ik er als kasplantje uitkom, laat mij dan maar lekker liggen.
Geen reanimatie voor mij :evaw:

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 20:03

KikiCelinevs schreef:
[ [url=m/Bw68ts.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als ik weer eens informatie opzoek over reanimeren dan klinkt zo’n ketting dragen zo gek niet meer. Ik moet er niet aan denken wat de gevolgen kunnen zijn. Dan ga ik ook liever dood, ook al ben ik nog maar 26.

Precies, ik kan daar ook wel in komen.

Daar komt nog eens bij dat ik vind dat reanimatie in bepaalde mate maakbaarheid van het leven is en ik daar absoluut tegen ben (ik ben dan ook anti orgaandonatie, IVF en de hele reutemeteut).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 20:03

Emj_23 schreef:
Als bhv’er kan ik mij niet voorstellen dat ik ga kijken wat er op een ketting staat. Je bent ook al begonnen voordat je iemand gaat uitkleden en die tatoeage tegenkomt. Het is niet aan mij als voorbijganger of collega om dan te stoppen, dat mogen de professionals dan doen. En dat register? Hoe werkt dat dan? Niemand gaat dat toch opzoeken als iemand ergens neergaat?

Ik kan mij voorstellen dat je dit wilt als je ook een wens hebt om dood te gaan. Maar iemand niet reanimeren omdat ze misschien een tijdelijke periode hebben dat ze het niet zien zitten, ik vind dat lastig. Vooral omdat er (volgens mij) geen medische professional aan te pas komt om in dat register terecht te komen. Ben benieuwd welke beweegredenen mensen hebben om niet gereanimeerd te willen worden?
Welke beweegredenen hebben mensen om wel gereanimeerd te willen worden? :D In beide gevallen heb je te maken met een gevoel. Sommige mensen, zoals de dame in het artikel, kunnen dat onderbouwen, anderen volgen gewoon hun gevoel wat dat aangaat. 'Niet dood willen' is net zo irrationeel als wel dood willen of het niet erg vinden om dood te gaan, alleen dat eerste is geaccepteerd, die twee laatste niet.

Maar goed, ik ben dan ook een groot voorstander van mensen meer zelfbeschikking geven over hun eigen leven en of ze dat willen voortzetten ja of nee. :o Wie zijn buitenstaanders om te bepalen of iemand wel of niet dood mag, zeker bij hevig lijden?

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 20:04

Ik heb ook BHV (en Ehbo), wij hebben geleerd dat je niet actief op zoek moet gaan naar een ketting of tattoo.

Als je deze ziet (bij het uitkleden voor het aansluiten van de AED) mogen wij (burgers) stoppen of doorgaan. Eigen keuze.
De professionele hulpverlening moet wel stoppen, is ons geleerd. (Maar ik geloof niet dat ik me daar dan mee zou bemoeien)

Sky_As schreef:
Eerlijk? Ik zou zelf eigenlijk max. 5 minuten gereanimeerd willen worden. Daarna mogen ze van mij stoppen.
Als je hersenen heel lang geen/te weinig zuurstof krijgen kun je daar van alles aan over houden. Als ik gestopt ben met ademen krijg ik daar zelf niks van mee.
Ik heb het verder nog niet officieel geregeld maar ik kan me goed in haar plaatsen. Ieder zo zijn eigen mening :)

Als er goed gereanimeerd wordt, blijven je hersenen zuurstof krijgen.
Het is belangrijker of er op tijd wordt begonnen.
Laatst bijgewerkt door FrNo op 26-06-23 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 20:08

KikiCelinevs schreef:
[ [url=m/Bw68ts.jpg]Afbeelding[/url] ]

De reden dat ik ook niet gereanimeerd wil worden, op straat(Ben 28). In het ziekenhuis vind ik het nog weer een ander verhaal.

Maar ik draag niet een ketting oid.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 20:09

Emj_23 schreef:
Maar iemand niet reanimeren omdat ze misschien een tijdelijke periode hebben dat ze het niet zien zitten, ik vind dat lastig.

Ik hoop dat je het hier niet over de persoon uit het artikel hebt? Als dat wel zo is dan heb je duidelijk geen enkel idee bij deze gradatie mentale problematiek en complexe PTSS. Dat is namelijk op geen enkele manier "misschien een tijdelijke periode hebben", en dat wel zo poseren getuigd echt van héél weinig inlevingsvermogen en empathie. Niet voor jou, mij of wie dan ook om te oordelen hoe zwaar dingen voor haar of voor wie dan ook zijn.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 20:12

Als bhv-er of desnoods bij een situatie 'op straat ' waarschijnlijk met alle stress van mensen om je heen die niet weten wat ze doen moeten, de druk voelen om degene te zijn die moet handelen,

Mijn ervaring is dat je gaat knallen.
Volle bak ervoor gaan, in de hoop dat het goedkomt.

Ik geloof ook niet dat ik even rustig de tijd zou neme om armbanden, tatoeages of kettingen op te zoeken en de voorwaarden te lezen.

Dat heeft niets met het al dan niet respecteren van de wens van het slachtoffer te maken, alswel met je eigen adrenaline en de snelheid en het doorpakken dat nodig is wil reanimatie überhaupt een beetje nut hebben.

Wéét ik van iemand dat die er bewust voor gekozen heeft niet gereanimeerd te willen worden, dan respecteer ik dat echt wel.

Maar dan moet ik wél 100% zeker weten dat die wens nog actueel is.
Ketting, als ik die tegenkom èn op dat moment het besef heb wat het betekent, èn er geen twijfel is of die ketting bij de betreffende persoon hoort, dan weet ik het niet.

Ik weet uit ervaring hoeveel adrenaline er door mijn lijf knalt bij echt serieuze en onverwachte ehbo situaties.

Ik doe met alles dat ik weet en kan op zo'n moment mijn best om verstandig te handelen.
That's it.

En als dat betekent dat ik in die stress/druk (mogelijk met panikerende mensen om je heen, been there done that) als het betekent dat ik zo'n wens mis op dat acute moment, dan spijt mij dat.
Dat is niet doelbewust missen van empathie, maar onder gigantische druk van omgeving en een race tegen de tijd je uiterste best doen.

KikiCelinevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 20:15

Dagahra schreef:
De reden dat ik ook niet gereanimeerd wil worden, op straat(Ben 28). In het ziekenhuis vind ik het nog weer een ander verhaal.

Maar ik draag niet een ketting oid.

Ik kwam er zonet achter dat reanimeren in het ziekenhuis vaak minder goed afloopt. Dit met name omdat mensen in een ziekenhuis vaak al iets onder de leden hebben waarvoor ze in het ziekenhuis zijn. Maar ik snap je gedachte.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 20:16

Waarom moeten we overal iets van vinden? Als deze persoon dat graag wil is dat haar goed recht. Lekker belangrijk wat onze mening daarover is. Je kan je niet verplaatsen in die persoon en moeilijk oordelen over diens situatie, dus waarom zou je daar moeite voor doen?

Dat je als BHV'er niet actief gaat zoeken naar zo'n ketting begrijp ik overigens ook wel. Beetje l*llig als de persoon komt te overlijden omdat jij zoekt naar een ketting die er niet is. Zodra je ziet dat de persoon zo'n ketting wel heeft, vind ik wel dat je het respect moet hebben om te stoppen :) .

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 20:20

BarbaLala schreef:
Emj_23 schreef:
Als bhv’er kan ik mij niet voorstellen dat ik ga kijken wat er op een ketting staat. Je bent ook al begonnen voordat je iemand gaat uitkleden en die tatoeage tegenkomt. Het is niet aan mij als voorbijganger of collega om dan te stoppen, dat mogen de professionals dan doen. En dat register? Hoe werkt dat dan? Niemand gaat dat toch opzoeken als iemand ergens neergaat?

Ik kan mij voorstellen dat je dit wilt als je ook een wens hebt om dood te gaan. Maar iemand niet reanimeren omdat ze misschien een tijdelijke periode hebben dat ze het niet zien zitten, ik vind dat lastig. Vooral omdat er (volgens mij) geen medische professional aan te pas komt om in dat register terecht te komen. Ben benieuwd welke beweegredenen mensen hebben om niet gereanimeerd te willen worden?

Jemig, ik schrik van de brutaliteit in je bericht en het gebrek aan empathie.
Wie ben jij, om voor een ander te willen bepalen dat diegene gereanimeerd gaat worden ondanks dat diegene dat zelf niet wil?
Waarom niet die ander in zijn of haar waarde laten met zo'n keuze des levens? Je kunt het er niet mee eens te zijn, maar dat betekent toch nog niet dat je een ander maar gewoon jouw mening moet opdringen? Zeker niet in zo'n geval.
En dan wil je ook nog oordelen over of iemands redenen wel gegrond zijn?
:wow: :wow: :wow:

Ik schrik hier oprecht van.

De formulering is misschien niet helemaal top, maar de strekking van het bericht begrijp ik wel. Er wordt maatschappelijk gezien toch best gestimuleerd mee te doen aan reanimatie cursussen en overal hangen AED's.
En dan wordt je als leek hiermee geconfronteerd en moet jij opeens een beslissing nemen over wel of niet ingrijpen. Tenzij het allemaal overduidelijk naar voren komt uit zo'n ketting. Maar ik heb er nog nooit een gezien, dus ik denk dat ik de reanimatie al gestart zou hebben, en dan denk je ineens oh oliebol dit wil ze niet? Wat nu?
Ik wil uiteraard haar keuze respecteren, kan me er ergens ook wel iets bij voorstellen, maar het kan voor de eerst betrokkene met goede bedoelingen ook best moeilijk zijn denk ik.

Femke- Tweety dat bedoel ik inderdaad!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 20:24

Iedereen zijn of haar eigen keuze is mijn idee - als ex-werkende in de zorg waar ik heel wat heb gezien etc.

Je hoeft niet over alles een mening te hebben of ergens wat van te vinden, je kunt mensen ook gewoon laten zijn en laten doen wat ze willen zeker als het om hun eigen lijf en leden gaat... of je nu 30 of 100 bent.

Emj_23

Re: 'Reanimeer mij niet' ketting op je 30e. Meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 20:29

Hold your horses… van de mevrouw in het artikel begrijp ik het, zoals zij nu in het leven staat. Ik hoop als mens wel dat er ooit een fase komt waarbij ze wel zin ziet in voortleven. En dat is, vanuit een ander gezichtspunt, ook empathie. Maar ik kan aan de hand van een ketting of tatoeage toch geen ziektebeeld inschatten en daarbij, wederom, ik ben geen medische professional.
Nee, bij bhv leren we niet dat we op zoek gaan naar kettingen of tatoeages. Als jij bewusteloos langs de kant van de weg ligt kan niemand zien of je uitzichtloos lijdt. We leren de situatie inschatten en indien nodig te starten met reanimeren. We hebben het er wel over gehad wat je kan doen als je een tatoeage tegenkomt halverwege de reanimatie. Als ik in een supermarkt aan het reanimeren ben ga ik niet stoppen. Dat is echt aan het ambulancepersoneel. En voor de mensen die meteen in mijn nek springen, denk daar even over na.. je buren, collega’s en vrienden die de moeite nemen om elk jaar opnieuw die cursus te doen staan er ook voor jou als je vader stikt in een stukje vlees aan het kerst diner of net jouw peuter of partner van de roltrap is gevallen in de Hema, om te helpen zo goed we kunnen totdat de professionals er zijn. En maar hopen dat ze er heel snel zijn, want liefst doet ik elk jaar die cursus voor niets.
@barbalala, dus als ik jou redenatie volg moet ik als burger iemand in nood laten liggen… ook 112 maar niet bellen dan, want misschien willen ze dat niet…. Ik snap dat jij dat misschien wil, maar mag hopen dat de meeste mensen nog stoppen om eerste hulp te verlenen.

Kinke

Re: 'Reanimeer mij niet' ketting op je 30e. Meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 20:34

wat een vreemde redenering Emj. Volgens mij kun je gewoon aannemen dat wie zo'n ketting draagt of zo'n tattoo heeft, hier erg goed over nagedacht heeft. Vreemd dat je 'moeite doen om die cursus te doen' dan gebruikt als vergelijking met iemand die een ketting/tattoo heeft met iemand die bij het kerstdiner een stukje vlees in z'n keel krijgt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 20:34

Dus je zou niet stoppen, als je zo’n tatoeage tegen komt? Bijzonder, die laat zo iemand niet voor niets zetten. Als ik dat als omstander zou zien, zou ik toch vragen of je niet kunt lezen.

Ik snap deze dame heel goed en die wens heb je te respecteren.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 20:36

Emj_23 schreef:
Hold your horses… van de mevrouw in het artikel begrijp ik het, zoals zij nu in het leven staat. Ik hoop als mens wel dat er ooit een fase komt waarbij ze wel zin ziet in voortleven. En dat is, vanuit een ander gezichtspunt, ook empathie. Maar ik kan aan de hand van een ketting of tatoeage toch geen ziektebeeld inschatten en daarbij, wederom, ik ben geen medische professional.
Nee, bij bhv leren we niet dat we op zoek gaan naar kettingen of tatoeages. Als jij bewusteloos langs de kant van de weg ligt kan niemand zien of je uitzichtloos lijdt. We leren de situatie inschatten en indien nodig te starten met reanimeren. We hebben het er wel over gehad wat je kan doen als je een tatoeage tegenkomt halverwege de reanimatie. Als ik in een supermarkt aan het reanimeren ben ga ik niet stoppen. Dat is echt aan het ambulancepersoneel. En voor de mensen die meteen in mijn nek springen, denk daar even over na.. je buren, collega’s en vrienden die de moeite nemen om elk jaar opnieuw die cursus te doen staan er ook voor jou als je vader stikt in een stukje vlees aan het kerst diner of net jouw peuter of partner van de roltrap is gevallen in de Hema, om te helpen zo goed we kunnen totdat de professionals er zijn. En maar hopen dat ze er heel snel zijn, want liefst doet ik elk jaar die cursus voor niets.
@barbalala, dus als ik jou redenatie volg moet ik als burger iemand in nood laten liggen… ook 112 maar niet bellen dan, want misschien willen ze dat niet…. Ik snap dat jij dat misschien wil, maar mag hopen dat de meeste mensen nog stoppen om eerste hulp te verlenen.

Je doet BHV vanuit je eigen behoefte om iets te willen betekenen, niet omdat je wil dat een ander je er dankbaar voor is. Als dat wel het geval is zou ik mezelf nog eens goed achter de oren krabben.

En dat is jouw aanname, niet wat ik zeg.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 20:42

Wij hebben het er tijdens BHV wel over gehad. Je bent niet verplicht te stoppen als je zo'n ketting of tattoo tegen komt, het mag wel. Het schijnt alleen wel voor te komen dat omstanders dit niet snappen en boos worden. Je kan dan ook nog een beetje halfhalf reanimeren dan lijkt het alsof je nog wel actief bezig bent.

Ik snap het op zich wel. Ik ben blij met mijn leven, maar ik zou geen kasplantje willen worden.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 20:42

Urbanus schreef:
Emj_23 schreef:

Ik vind het vreemd dat je als BHV'er blijkbaar niet wordt opgeleid om zo'n ketting te signaleren?

Als BHV'er wordt je geleerd dat je mag kiezen maar dat het medisch personeel zal stoppen (en je dus werk voor niks hebt gedaan). Bij ons werd ook gevraagd wat zou je doen. Iedereen zei bij ons: beginnen met reanimeren... Behalve ik. Bij mij staat kwaliteit van leven voorop en die kans op een hoge kwaliteit na reanimatie is klein en als ik zoiets zou zien (zoon plaatje of tattoo) dan zou ik stoppen. Als professional en als BHV'er en zou omstanders dat ook adviseren indien zijn wel beginnen.

EDIT: er is ook een bepaald idee ontstaan dat als je de medemens niet helpt, je dan strafbaar bent.. Tenminste dat begreep ik uit mijn BHV groep
Laatst bijgewerkt door Hutcherson op 26-06-23 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 20:43

Ik val best wel over sommige reacties inderdaad. Je zal iemand zijn die na flink nadenken de keuze heeft gemaakt niet gereanimeerd te worden, overleeft na reanimatie en er niet 100% gezond uitkomt. Nou, vriendelijk bedankt hoor.

Ik vind het ook ronduit bizar dat juist de mensen die pretenderen hulpverlener te zijn, NIET naar een dergelijke ketting kijken. En als die wel wordt gezien, deze niet serieus nemen. Dat vind ik echt veel te ver gaan. Trouwens, als je met een AED in de weer bent, stuit je hoe dan ook op de borst en op sieraden. Dus knappe hendrik als je daar overheen kijkt.
En zeker omwille van omstanders je gedrag aanpassen vind ik ook bizar. Is het echt zo moeilijk om iemand's wens te respecteren? Of moeten we ter plekke gaan staan bedenken of we het daar conform leeftijd, klachten of wat dan ook, wel mee eens zijn?

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 20:43

Het zijn voor mij, schijnbaar heel pragmatisch, twee verschillende dingen. Begrijp ik dat mensen niet gereanimeerd willen worden? Zeer zeker! En in een gecontroleerde setting is dat denk ik ook heel uitvoerbaar.
Maar in het “wild” is het hebben van de penning dus niet afdoende. In de Nl’se cursus wordt geleerd dat je zo snel mogelijk start met reanimeren en dan ga je puur op adrenaline verder tot je wordt afgelost.
Het stukje vlees in de mond is wellicht een verkeerde vergelijking, maar sommige blokkers zien eerste hulp verlenen schijnbaar als bemoeizucht en willen blijven liggen tot de professionals komen. Dat schoot bij mij in het verkeerde keelgat, no pun intended. Ik heb trouwens, bij de bhv cursus, ook voorbeelden van de niet reanimeren tattoo gezien die je echt niet zomaar hebt ontcijferd. Dus prima als mensen het niet willen, maar accepteer ook dat in nl de basis voor burger hulpverleners is dat we wel helpen.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 20:44

Ik heb al meerdere reanimaties uitgevoerd met goede en slecht afloop als leerling-verpleegkundige. En ik vind het dapper dat de vrouw uit het artikel deze keus durft te maken.

Wat betreft de reanimatie-penningen/tatoeages/armbanden, als medische professional zijn we verplicht om te stoppen. Maar als gewone burger mag je er voor kiezen om door te gaan ondanks dat iemand een penning heeft. Je bent namelijk niet wettelijk verplicht om te stoppen/door te gaan met reanimeren. Daarnaast ben je ook niet strafbaar als je wel of niet reanimeert.

Wat Zonnebloem beschrijft over half/half reanimeren, dat wordt in het ziekenhuis ook heel vaak gedaan. Als het personeel weet dat het einde verhaal is maar er staat familie en/of vrienden bij dan starten ze toch de reanimatie om te voorkomen dat er gezegd wordt dat er niet alles aan gedaan is.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 20:47

Emj_23 schreef:

Ik snap oprecht niet wat er zo moeilijk is aan iemands (laatste?) wens honoreren. Als ik zo'n tatoeage of ketting zie stop ik per direct, dat weet ik nu al. Zelfs al ben ik door mijn politieouders grootgebracht met de overtuiging dat je altijd hulp verleent. Zeker vandaag de dag zijn mentale problemen zó overduidelijk groot aanwezig. Moet ik dan iemand laten reanimeren, ondanks zo'n tatoeage en ketting, omdat iemand de moeite heeft genomen zo'n cursus te doen zodat diegene misschien ooit je vader, je peuter of je partner kan redden? In de Hema, of all places? Is dat een soort 'dank je wel', dan? Dank je wel dat je die cursus bijhoudt, je mag me in ruil daarvoor geheel tegen mijn zin in, in leven houden?

Ik ben fel hoor nu, ik weet het. Maar ik snap gewoon écht niet wat hier nou zo moeilijk aan is. Het is aan níemand om te oordelen over wanneer het het waard is om klaar te zijn.

Tot het moment dat jij of wie dan ook helemaal oké zou zijn met een vliegtuig op je hoofd, want dan heb je in ieder geval je rust: Do. Not. Judge.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 20:50

(ploegleider) bhv.

Actief zoeken naar een plaatje niet.
Maar bij het weghalen van kleding en je ziet het direct stoppen.

En ik heb respect voor haar keuze.
Haar keuze, haar wil. En daar hoeft een ander niets van te vinden. :)

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 20:51

Emj_23 schreef:
Het zijn voor mij, schijnbaar heel pragmatisch, twee verschillende dingen. Begrijp ik dat mensen niet gereanimeerd willen worden? Zeer zeker! En in een gecontroleerde setting is dat denk ik ook heel uitvoerbaar.
Maar in het “wild” is het hebben van de penning dus niet afdoende. In de Nl’se cursus wordt geleerd dat je zo snel mogelijk start met reanimeren en dan ga je puur op adrenaline verder tot je wordt afgelost.
Het stukje vlees in de mond is wellicht een verkeerde vergelijking, maar sommige blokkers zien eerste hulp verlenen schijnbaar als bemoeizucht en willen blijven liggen tot de professionals komen. Dat schoot bij mij in het verkeerde keelgat, no pun intended. Ik heb trouwens, bij de bhv cursus, ook voorbeelden van de niet reanimeren tattoo gezien die je echt niet zomaar hebt ontcijferd. Dus prima als mensen het niet willen, maar accepteer ook dat in nl de basis voor burger hulpverleners is dat we wel helpen.

Wauw… je redenatie word steeds fraaier. Ik denk eerder dat je zelf te accepteren hebt dat niet iedereen geholpen wil worden. Juist dát maakt dat je mensen helpt…

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 20:55

Tijdens de bhv nascholing werd ook gezegd: start altijd met de reanimatie, anders krijg je zeker gelazer dat je geen hulp hebt verleend. Laat het ambulancepersoneel dan zeggen dat de persoon het niet gered heeft. Ben je in een afgesloten ruimte, zonder toeschouwers, dan kun je de wens van de persoon gelijk respecteren. Dit advies werd gegeven vanwege het vele geweld tegen hulpverleners.