Vermiste onderzeeër

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 13:56

Cookies schreef:
Ik vind het bijzonder dat ze het ding niet kunnen vinden. Zou die onderzeeer geen baken of zoiets aan boord hebben?
Het lijkt me echt verschrikkelijk dat je dus moet gaan zitten wachten tot je dood gaat.

Heeft het niet. Ik ga even zoeken naar de bron voor je.
Edit: https://twitter.com/MrEAnders/status/1671175275084918788?s=20
Laatst bijgewerkt door princequillo op 22-06-23 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Lokii

Palmera schreef:
Ik ben weleens gaan parapenten. Uiteraard met fatsoenlijk bedrijf en piloot.
Ook daar laten ze je tekenen dat je bij je volle verstand zelf de keuze maakt.
Natuurlijk kan dat misgaan. Dat wil de piloot ook niet, want die is dan zelf ook de klos (net als die kapitein hier aan boord), ondanks het risico ging ik toch, en er gaan duizenden anderen op jaarbasis en dat gaat altijd goed.

Totdat die ene keer komt dat het nietgoed gaat. Ik heb daar niet aan gedacht. Deze mensen wellicht ook niet.

Dit is ook wel iets anders als een papapent die heel vaak worden uitgevoerd. Verhaal van @Princequillo te horen was het allemaal niet heel erg fris. :( . Heel triest idd van de jongen van 19 jaar.

Kuggur

Urbanus schreef:
Het is de ultieme vorm van ramptoerisme maar ik vind het wel vreselijk voor die mensen en hun eventuele nabestaanden. Ik hoop ontzettend dat ze op tijd gevonden worden.

Ik hoop ook dat dit soort excursies stoppen, wat een vreemd iets dat je naar de Titanic zou willen kijken. Aan de andere kant... Ik ga ook naar musea, dus wat is het verschil? Ik heb het bankje aangeraakt waar Multatuli is overleden.

Hoe groot was de kans dat je sterft als je Multatuli´s bankje aanraakt?
Dat is het verschil.
(cpt Obvious speaking...)

rien10

Re: Vermisde onderzeeër

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 13:59

Precies Kugur; Risico = Kans x Effect

En in dit geval is het effect nogal ultiem drastisch.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 13:59

princequillo schreef:
Het is ook bizar dat de beste man van deze "onderzeeër" (als je het dat al kunt noemen) het bestuurde met een controller van 30 dollar die je op Amazon kunt kopen... Ik heb ook in een artikel gelezen (kan het eventueel nog terugzoeken) dat hij eerder een engineer had aangenomen die hem meerdere malen erop wees dat dit ding niet geschikt was voor de diepte die ze van plan waren te doen, en hij weigerde om aanpassingen te betalen die dat wel mogelijk zouden maken. De engineer heeft hem erop gewezen dat hij als het ware een "death trap" aan het bouwen was en werd daarna ook ontslagen.

In een ander artikel schreven journalisten die deze zelfde duik hadden genomen erover, maar lieten in het artikel lekker niet weten dat ze ook een aantal uren kwijt waren aan boord, en dat er geen beacon is om de onderzeeër te vinden. Dit schreven ze later pas in de comments nadat iemand hiernaar vroeg.

Ik snap niet dat zoiets nog een duik heeft kunnen maken. Bah. Wat een misselijke manier om ten einde van je leven te komen.

Dingen besturen met controllers is heel gewoon, gebeurt oa veel in het Amerikaanse leger. En dat zijn gewoon de cheap ass logitech controllers want daar is juist makkelijk mee te werken.
Ik vind het verhaal van het glas dat de druk niet aan kan stuitender, en ook hoor ik weinig over Elon's Star-link dat dus niet werkte.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 14:00

Cookies schreef:
Ik vind het bijzonder dat ze het ding niet kunnen vinden. Zou die onderzeeer geen baken of zoiets aan boord hebben?
Het lijkt me echt verschrikkelijk dat je dus moet gaan zitten wachten tot je dood gaat.

Nee helaas. Dat ding heeft zelfs geen gps voor moesten ze de weg kwijt zijn…
Eigelijk gewoon totaal ongeschikt voor het doel

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 14:00

princequillo schreef:
In een ander artikel schreven journalisten die deze zelfde duik hadden genomen erover, maar lieten in het artikel lekker niet weten dat ze ook een aantal uren kwijt waren aan boord, en dat er geen beacon is om de onderzeeër te vinden. Dit schreven ze later pas in de comments nadat iemand hiernaar vroeg.

Wat bedoel je hier precies mee?

Citaat:
Ik snap niet dat zoiets nog een duik heeft kunnen maken. Bah. Wat een misselijke manier om ten einde van je leven te komen.

Verschrikkelijk ... Het ergste lijkt me als er ook nog 1 van de 5 bv al even gestorven is, dan zit je daar onderin de zee, ijskoud en dan ook nog met een dode aan boord ... brrrr ... echt een ware nachtmerrie !

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 14:01

Ik heb een beetje hetzelfde als Hiraeth, meestal vind ik er wel wat van als je even 250k kunt ophoesten voor zo'n (onnodige) trip naar een kwetsbaar gebied. Ergens hoop ik dus dat het ding al een paar dagen geleden geïmplodeerd is, zodat ze niet de hele tijd daar in het donker hebben moeten zitten wachten.

Van wat ik gelezen heb, voldeed die duikboot al niet aan de eisen om zo diep te kunnen gaan, plus dat er nog wat andere (standaard) veiligheidsmaatregelen niet aanwezig zijn (gps-tracker, noodboeien die kunnen worden losgelaten, deur die automatisch open kan, etc). De besturing gebeurt met een joystick van een paar tientjes en als die kaduuk gaat, dan is er geen back-up of wat dan ook. De CEO heeft het ding ooit 'invulnerable' genoemd en toen iemand opmerkte dat dat wel erg overeenkwam met wat ze zeiden over de Titanic, ging hij daar ook niet verder op in.

Komt nog bij dat 5 km diep echt heul diep is en dat zelfs de marine hun onderzeeërs niet zo diep laat gaan. Dat zegt ook wel iets over hoe gevaarlijk het is, en als je het dan ook nog wil proberen met zo'n houtje-touwtje stuk blik, dan is het ergens ook wel wachten tot het misgaat.

En het verbaast me dat er in elk geval twee mensen aan boord zijn met bakken ervaring op dit gebied, de ontdekkingsreiziger en een Titanic-expert die nota bene al vaker daar beneden is geweest, en dat geen van beiden hebben gezegd 'uh jongens weten we zeker dat dit een goed plan is'. Van de CEO snap ik dat ie trots is op zn 'innovatie' en zich misschien wat te veilig heeft gevoeld, en de twee Pakistanen wilden waarschijnlijk gewoon thuis kunnen zeggen dat ze bij de Titanic waren geweest, en hebben erop vertrouwd dat OceanGate wist waar ze mee bezig waren. Wat ik al zei, normaal heb ik niet snel medelijden met rijkelui maar dit gun je niemand.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 14:02

DuoPenotti schreef:
Maar die dingen zijn ondertussen wel goed getest.
Maar dit ding niet, kreeg volgens media berichten geen groen licht voor deze diepte.
Dat is dan naar mijn idee wat anders dan iets waar al duizenden je voor zijn gegaan met ondertussen goed materiaal.

Onderzeeers,, hoe goed getest, ook zijn altijd bloedlink.
Dit is een uniek model, en gaat naar extremere dieptes. Het drukverschil tussen de binnenkant en de buitenkant is moordend. Je kun véél beter in een ruimteschip ziten, daar is het drukverschil maar één atmosfeer, wat betekent dat een lek géén doodvonnis is en iha reparabel vóór je sterft. Een paar kilometer onder de oceaanoppervlakte daarentegen...

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 14:02

Fokker321 schreef:
princequillo schreef:

Wat bedoel je hier precies mee?

Citaat:

Verschrikkelijk ... Het ergste lijkt me als er ook nog 1 van de 5 bv al even gestorven is, dan zit je daar onderin de zee, ijskoud en dan ook nog met een dode aan boord ... brrrr ... echt een ware nachtmerrie !

Afbeelding

xrobbiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 14:03

Ik heb dit echt veel te uitgebreid gevolgd de laatste 2 dagen. Wat ik begreep is dat er met deze duikboot al meerdere keren zo een trip is gemaakt, dus ergens is hij toch een soort van “getest”, maar aan de andere kant kwam ik ook zeer veel berichten tegen over de design flaws die deze duikboot bezit. Bijvoorbeeld dat het van verschillende materialen is gemaakt, die allemaal verschillend reageren op druk van buitenaf, het feit dat de duikboot even groot is als een grote auto, en ze dus allemaal tegen elkaar aan zitten, de PlayStation controller waarmee de duikboot bestuurd wordt, het feit dat hij alleen van buitenaf kan worden geopend, de enige manier om te toiletteren is een plastic zakje, en zo kan je nog wel even door gaan.
Mij zou je er voor geen goud in krijgen. Dit maakt het alleen niet minder triest, uiteindelijk blijft het een verschrikkelijke situatie en zullen de inzittenden geen fijne laatste dagen hebben gehad. Ik leef ook mee met de nabestaanden, want wat een onzekerheid. Alleen maar verliezers hier.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 14:03

Palmera schreef:
Net zoals ik ook gewezen ben op de eventuele risico's van mijn parapent ervaring. Ik gok dat parachutespringers ook zo'n riedeltje m.b.t gevaren te horen krijgen, net als dat er een waarschuwingsbord staat bij de zwarte piste.

Oh goh het is idd mens eigen om te denken dat jou wel niets zal gebeuren idd. Alle begrip voor.

Ik heb daarom ook moeite om er wat van te vinden. Oordelen is makkelijk.

Ik ben claustrofobisch, dus ik zou er niet in durven, maar dat is een andere reden. Maar als ik het niet was..... we zijn niet heiliger dan de paus natuurlijk. Ik niet iig.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 14:04

Ik vind het vreselijk.

Ik vind het niet raar dat mensen met zoiets meegaan, ik vind het ook geen ramptoerisme. Anders kunnen we ook stoppen met de onderzoeken en alles omtrent het verleden en dat laten rusten. Ik zou het fascinerend interessant vinden en kijk ook naar de filmpjes die zijn gemaakt van de gezonken titanic.

Dan hoeven we ook niet naar mars ofzo, als dan een speace shuttle ontploft is dat ook je eigen schuld zeker?

Ik ben een beelddenker en probeer mezelf dan in die situatie te plaatsen, dat is toch horror?

Wel vraag ik mezelf af waarom zulke intelligente mensen zichzelf niet hebben afgevraagd: is dit wel zo'n goed plan met wat er voor handen is?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 14:12

Kuggur schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar dit ding niet, kreeg volgens media berichten geen groen licht voor deze diepte.
Dat is dan naar mijn idee wat anders dan iets waar al duizenden je voor zijn gegaan met ondertussen goed materiaal.

Dit is een uniek model, en gaat naar extremere dieptes. Het drukverschil tussen de binnenkant en de buitenkant is moordend. Je kun véél beter in een ruimteschip ziten, daar is het drukverschil maar één atmosfeer, wat betekent dat een lek géén doodvonnis is en iha reparabel vóór je sterft. Een paar kilometer onder de oceaanoppervlakte daarentegen...

Ik denk niet dat het zo simpel is ivm mogelijke aanvaringen met brokstukken, kosmische straling en enorme temperatuurverschillen. Maar idd je zal in geen van beiden rustig zitten.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 14:14

Kuggur schreef:
DuoPenotti schreef:

Dat is zeker zo, maar mensen komen zoveel verder met wetenschap en ontdekkingen enzo en iemand moet een keer de eerste zijn dan, zou ik denken, anders komen we nooit verder, als we dat willen.

Dat dit nou de uitgelezen kandidaat is, is dan vraag 2 natuurlijk en is ook twijfelachtig.

Dat gezegd hebbende vind ik de situatie echt treurig en ik volg het ook op de voet. Het lijkt me echt een bizarre nachtmerrie. Dat mensen het “eigen schuld dikke bult” vinden en het dom vinden om zoveel geld neer te leggen voor een 60% doodvonnis (ik noem maar een getal, is niet wetenschappelijk onderbouwd ;) ), daar heb ik toch wat moeite mee. Mensen gaan wel vaker een grens over voor de “kick” of wat dan ook en dan blijft een slechte uitkomst toch wel erg verdrietig voor hun en hun naasten.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 14:15

Oh mijn hemel, geen toilet aan boord ja en ook geen wasbak. Iedereen zweet van angst. Ik snap niet dat je een onderzeeer die "gemaakt" is voor max 1500 meter mee neemt naar 4000 meter. Dat is nogal niet een verschil. 8)7 Het waren toch wel ervaren mensen. En dan ook nog geen baken.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 14:16

Ik volg deze zaak al sinds het in het nieuws is op de voet. Ik vind überhaupt de diepe zee, submarines en de Titanic mateloos fascinerend. Heel erg triest voor degenen aan boord en als dit fout afloopt ‘hoop’ ik idd gewoon dat ze dagen geleden al geïmplodeerd zijn en wegvallen voordat je zenuwstelsel überhaupt iets kan registreren. Ergens nog vast zitten in dat kleine subje zonder redding en weten dat het einde nadert lijkt me afschuwelijk, ik hoop dat ze dat niet mee hoeven te maken.

Zonnetje81 schreef:
Wel vraag ik mezelf af waarom zulke intelligente mensen zichzelf niet hebben afgevraagd: is dit wel zo'n goed plan met wat er voor handen is?

Ik zie dit veel voorbij komen. Ik denk niet zo zeer dat het een kwestie is van niet weten of snappen dat het retegevaarlijk is, maar het accepteren en naast zich neer leggen. Dit zijn echt hele extreme expedities, om zoiets te doen moet je al een bepaald type mens zijn dat niet vies is van een risico nemen, dat allereerst. Afgaande op de kwalificaties van de mensen aan boord (de Britse avonturier en de Franse Titanicdeskundige) denk ik dat die ook gewoon op een punt staan dat na zo veel gevaarlijke avonturen en met veel ervaring en kennis in huis, dat het volgende rondje ook wel goed afloopt. Bewust of onbewust.
Dan laat ik die vader/zoon even buiten beschouwing, volgens mij waren dat vooral rijke toeristen zonder al te veel of überhaupt enige relevante expertise.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 14:17

Zonnetje81 schreef:
Ik vind het vreselijk.

Ik vind het niet raar dat mensen met zoiets meegaan, ik vind het ook geen ramptoerisme. Anders kunnen we ook stoppen met de onderzoeken en alles omtrent het verleden en dat laten rusten. Ik zou het fascinerend interessant vinden en kijk ook naar de filmpjes die zijn gemaakt van de gezonken titanic.

Dan hoeven we ook niet naar mars ofzo, als dan een speace shuttle ontploft is dat ook je eigen schuld zeker?

Ik ben een beelddenker en probeer mezelf dan in die situatie te plaatsen, dat is toch horror?

Erf zijn prima onderzee drones die op grote diepte risicoloos kunnen opereren. Camera´s, grijparmen etc.
Er is totaal géén meerwaarde mensen daar naar beneden te sturen, je kunt het voertuig tóch niet verlaten.

En inderdáád, naar mars hoeven we ook niet; er zijn verschillende robots heen gestuurd, die zelfs jaren hebben gewerkt, en een massieve hoeveelheid date hebben verzameld, véél meer dan een bemande expeditie zou kunnen presteren, en dat voor een fractie van de kosten...

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 14:17

Memories schreef:
Ik volg deze zaak al sinds het in het nieuws is op de voet. Ik vind überhaupt de diepe zee, submarines en de Titanic mateloos fascinerend. Heel erg triest voor degenen aan boord en als dit fout afloopt ‘hoop’ ik idd gewoon dat ze dagen geleden al geïmplodeerd zijn en wegvallen voordat je zenuwstelsel überhaupt iets kan registreren. Ergens nog vast zitten in dat kleine subje zonder redding en weten dat het einde nadert lijkt me afschuwelijk, ik hoop dat ze dat niet mee hoeven te maken.

Zonnetje81 schreef:

Ik zie dit veel voorbij komen. Ik denk niet zo zeer dat het een kwestie is van niet weten of snappen dat het retegevaarlijk is, maar het accepteren en naast zich neer leggen. Dit zijn echt hele extreme expedities, om zoiets te doen moet je al een bepaald type mens zijn dat niet vies is van een risico nemen, dat allereerst. Afgaande op de kwalificaties van de mensen aan boord (de Britse avonturier en de Franse Titanicdeskundige) denk ik dat die ook gewoon op een punt staan dat na zo veel gevaarlijke avonturen en met veel ervaring en kennis in huis, dat het volgende rondje ook wel goed afloopt. Bewust of onbewust.
Dan laat ik die vader/zoon even buiten beschouwing, volgens mij waren dat vooral rijke toeristen zonder al te veel of überhaupt enige relevante expertise.

Ja daar heb je vast gelijk in!

In het algemeen:

En er zijn zoveel expedities, ik heb de docu over the mount everest gekeken tja...................daar kan je ook heel veel over zeggen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 14:19

Ook ik volg het al vanaf het begin.

Zelf denk ik dan, mensen hebben geld zat die dat kunnen bekostigen, net zoals een ruimtereis. Waarom zou je het niet doen wanneer het je droom is en je geld zat hebt? moeten ze zelf weten.
De risico's zijn bekend, ze weten óók dat ze er alleen van buiten bij kunnen, dat er geen baken is en dat er een risico op imploderen is en weet ik veel. Nog steeds hun eigen keuze.
Wat betreft die jongen en vader : die hebben dat thuis heus overlegd met mama en bewust de keuze gemaakt.
Dus ik vind het echt gewoon het risico dat je neemt, en in dit geval loopt het naar af. Hoe sneu ook.

De enorme bedragen die weer gemoeid zijn met de reddingsacties vind ik wel wat van.
Dit geld kan voor zoveel andere dingen gebruikt worden die wel nuttig zijn, sorry dat ik dat zeg....

Ik hoop dat het ding de 1e minuut na verliezen van het signaal al geimplodeerd is voor de mensen erin, zodat ze niet de angst hebben gehad en het naar adem snakken.....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 14:27

ElCamino schreef:
...zodat ze niet de angst hebben gehad en het naar adem snakken.....

Je sterft vermoedelijk aan CO2-vergiftiging en niet aan zuurstofgebrek.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 14:40

Kuggur schreef:
Urbanus schreef:
Het is de ultieme vorm van ramptoerisme maar ik vind het wel vreselijk voor die mensen en hun eventuele nabestaanden. Ik hoop ontzettend dat ze op tijd gevonden worden.

Ik hoop ook dat dit soort excursies stoppen, wat een vreemd iets dat je naar de Titanic zou willen kijken. Aan de andere kant... Ik ga ook naar musea, dus wat is het verschil? Ik heb het bankje aangeraakt waar Multatuli is overleden.

Hoe groot was de kans dat je sterft als je Multatuli´s bankje aanraakt?
Dat is het verschil.
(cpt Obvious speaking...)

Ik bedoelde meer qua ramptoerisme dan risico.

Moest voor Multatuli wel een griezelig trapje op en ik bad tot God dat ik niet zo sterven voor ik ooit jouw schapen op IJsland had gezien.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 14:43

Vreselijke manier om te sterven, die je niemand gunt, maar ze hebben het veel te grote risico wel zelf opgezocht inderdaad :(:) Laten we duimen dat er nog een sprankje hoop is en ze toch naar boven zijn gekomen, ergens ronddobberen en op tijd gevonden en uitgeblikt worden.... ik neem aan dat het toch wel een beetje natte vinger werk is hoelang ze toe kunnen met de zuurstof.

Maar kans lijkt me klein dat ze deze slechte gok nog kunnen gaan overleven :(:)

Dorine92

Re: Vermisde onderzeeër

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 14:52

Ligt er ook aan of ze iedereen hebben laten leven.. als je voor 96 uur zuurstof voor 5 man aan boord hebt, kan het ook best zijn dat er besloten is om (1 van de) anderen meer uren te geven. Of dat iemands overlevingsinstinct zo hard heeft toegeslagen dat hij dacht, als ik de anderen omleg heb ik langer zuurstof. Geen idee wat er op dat moment allemaal door je hoofd gaat

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 14:59

Dorine92 schreef:
Ligt er ook aan of ze iedereen hebben laten leven.. als je voor 96 uur zuurstof voor 5 man aan boord hebt, kan het ook best zijn dat er besloten is om (1 van de) anderen meer uren te geven. Of dat iemands overlevingsinstinct zo hard heeft toegeslagen dat hij dacht, als ik de anderen omleg heb ik langer zuurstof. Geen idee wat er op dat moment allemaal door je hoofd gaat

Ik weet niet of het zo verstandig is je morbide fantasie de vrije teugel te geven... %)