Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-23 12:13

Laatst bijgewerkt door Cayenne op 24-04-23 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:14

Ah, ik zag de namen van de eigenaars van deze zorgboerderij voorbij komen op Facebook maar wist niet waar het over ging.

Nu wel. Wat een verschrikking daar :x.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:23

Cayenne schreef:
In dat geval snap ik het idd, maar er staat niet dat het om nieuwe eigenaren gaat.
.

Ik lees dit : "Mijn cliënten beamen dat sommige dingen niet goed zijn gegaan", zegt advocaat Postma. "Maar de mensen die worden beschuldigd zijn er inmiddels niet meer werkzaam"

daarom vermoed ik dat dit niet om de oude eigenaren gaat , maar om evt een nieuwe organisatie/ eigenaar?

Ik weet het verder niet hoe het daar nu zit, maar dat die oude eigenaren daar nooit maar dan ook nooit meer iets mogen beginnen moge wel duidelijk zijn, laat die maar rotten in een cel , deur op slot en de sleutel inslikken, daar waren ze zelf ook goed in..

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-23 12:25

kimmie261 schreef:
Cayenne schreef:
In dat geval snap ik het idd, maar er staat niet dat het om nieuwe eigenaren gaat.
.

Ik lees dit : "Mijn cliënten beamen dat sommige dingen niet goed zijn gegaan", zegt advocaat Postma. "Maar de mensen die worden beschuldigd zijn er inmiddels niet meer werkzaam"

daarom vermoed ik dat dit niet om de oude eigenaren gaat , maar om evt een nieuwe organisatie/ eigenaar?

Ik weet het verder niet hoe het daar nu zit, maar dat die oude eigenaren daar nooit maar dan ook nooit meer iets mogen beginnen moge wel duidelijk zijn, laat die maar rotten in een cel , deur op slot en de sleutel inslikken, daar waren ze zelf ook goed in..

In het inspectierapport staat dat 2 vennoten er idd niet meer werkzaam zijn, maar de andere 2 vennoten (famileleden van hen) de zorg willen overnemen en voortzetten.
Dus dat zou ik dan ook niet vertrouwen :=

In het rapport staan trouwens ook nog een heleboel meer heftige gebeurtenissen die we (nog) niet in de uitzending hebben gezien.
Misschien komt dat nog volgende week in de vervolgaflevering.. maar holy moly.... -O-
En ik lees ook dat ze echt heilig in hun "zorgmethode" geloven. Echt bizar..

Sting

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 13:07

Hier ook vol verbazing zitten kijken, al had ik een deel van de beelden al gezien bij andere programma’s. Via via ken ik iemand die er gewerkt heeft en ook heeft meegewerkt aan het melding maken. Zij werd door politie e.d. niet gehoord en heeft uiteindelijk, met zoveel mogelijk informatie, contact gezocht met Alberto. Heel fijn dat het aan het licht is gekomen, wie weet hoe lang dit anders nog had kunnen voortduren… meer controle op zorgboerderijen zou fijn zijn inderdaad, ik heb zelf op meerdere gewerkt en niet overal is alles op orde. Gelukkig nooit situaties meegemaakt zoals deze, ook in de verste verte niet, maar wel dingen die niet kloppen zeg maar.
Benieuwd naar volgende week.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 13:11

Mijn zorghart huilt. Ik heb de aflevering niet af kunnen kijken, omdat ik het zo heftig vind. Al deze clienten die zo afhankelijk van begeleiding zijn en dan zulke verschrikkelijke dingen mee moeten maken, terwijl ze zo weerloos zijn.

Er moeten echt strengere regels komen voor het opzetten van een zorgboerderij. Het gaat te makkelijk en zijn weinig regels aan verbonden.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 14:26

Ik heb het ook aangezet. Nu de eerste 15 minuten gekeken. Ik word naar van al dat kleineren, mishandelen en belachelijk maken van de cliënten.

Ik vind het trouwens ook heel ernstig dat personeel hieraan meedoet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 14:36

Ik heb het weer afgezet, want hier kan ik echt niet tegen en wordt er zeer agressief van.

Ten eerste ging mijn broer naar dagbesteding en heel soms naar een logeerhuis en dan waren we al niet happy met dingen. Maar dit...........echt, dan had ik vastgezeten.

Natuurlijk moet je er wel achter komen en is het een doelgroep waar het best moeilijk is om te weten dat dit soort dingen spelen. En dan nog, wordt er niet snel en actief genoeg ingegrepen.

Ik volg de reacties op fb en lees ook dat er meerdere bedrijven zijn waarover men meldingen heeft gedaan en het allemaal zo traag en moeizaam gaat.

Mijn broer had overigens PGB. Hij is in 2017 overleden, maar ik heb de boekhouding nog liggen en die hield ik super netjes bij. Ze waren juist best moeilijk en we hadden ook controles, dus snap dit deel ook echt niet.

Ik weet niet meer bij welk programma het was, maar ook bij bejaarden huizen/instellingen werd men toen opgelicht. Dure bijdrage, maar mensen heel slecht eten en drinken geven en weinig zorg en hulp.
Ging toen om een moeder en zoon die de boel oplichtte.
Zo makkelijk kan het en men weet dat echt al jaren.

*edit* ik zie nu dat ook namen en foto's gedeeld worden. Echt vreselijk dat je toch geen idee hebt waartoe mensen in staat zijn. Wij wonen best dichtbij en je kan ze gewoon in de supermarkt tegenkomen en vriendelijk lachen.

Het feit dat mensne dit in zich hebben, zouden we toch eens over na moeten denken. Is dit niet eerder te merken? Waarom vallen deze mensen niet op?
Laatst bijgewerkt door superpony op 24-04-23 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 14:40

Ik keek net dit stukje via YouTube. Wat een sadisten inderdaad zeg :x

Kijk, ik kan best begrijpen dat je geen zin hebt, het irritant en vermoeiend vindt om met deze doelgroep om te gaan. Dat je er helemaal gestoord van kan worden als cliënten gillen enzo. Maar dan moet je dus niet in zo'n setting gaan werken :n

Deze mensen zijn totaal ongeschikt voor dit werk. Van die dominante, kleinerende types zijn de ergste soort die je in de zorg kan treffen en voor elke zorgverlenende instelling zou je een meldpunt moeten hebben waar je dergelijk wangedrag kan melden en het ook daadwerkelijk zéér serieus genomen wordt.

Als je zorg nodig hebt dan ben je enorm kwetsbaar en heb je kundige, vriendelijke en begripvolle mensen om je heen nodig :(:)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 14:46

Cayenne schreef:
In het inspectierapport staat dat 2 vennoten er idd niet meer werkzaam zijn, maar de andere 2 vennoten (famileleden van hen) de zorg willen overnemen en voortzetten.
Dus dat zou ik dan ook niet vertrouwen :=

In het rapport staan trouwens ook nog een heleboel meer heftige gebeurtenissen die we (nog) niet in de uitzending hebben gezien.
Misschien komt dat nog volgende week in de vervolgaflevering.. maar holy moly.... -O-
En ik lees ook dat ze echt heilig in hun "zorgmethode" geloven. Echt bizar..

Nee familieleden mogen ook niet meer meedoen, echt ver weg van al deze mensen blijven, sluit de boel dan inderdaad maar...

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 14:56

Ik heb kleine stukjes gezien maar alleen al die wasmand over zijn hoofd drukken vond ik al heftig. En dat hij daarna nog bloed ook, dat vind ik echt heftig want dan heb je wel hard doorgeduwd zeg maar.

Er is op FB een heksenjacht gaande op de vermeende daders. Dat vind ik wel heftig, maar ik snap de boosheid wel :j

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 19:21

Wat word ik hier verdrietig van. Die arme, árme mensen. Afhankelijk van hulp, maar in plaats van hulp doodsangsten. Ik heb hier geen woorden voor, op het laatst de tranen in m’n ogen toen die meneer of mevrouw zelf heel gedwee iets zei over verder werken.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 19:33

Ik las in het inspectie rapport dat clientvertegenwoordigers ook tevreden waren en dat dit ook in zorgplannen/rapportages was opgenomen. Bizar dat dit door zoveel mensen normaal is gevonden.

Ook was er geen gedragsdeskundige betrokken en werd er door andere bepaald of er gefixeerd mocht worden edm ook werd de wzd ( wet zorg en dwang) niet volgens een stappenplan gedaan. Heel bizar dat hier ook allemaal geen controle op is geweest.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-23 19:36

Ik vraag me af hoeverre de cliëntvertegenwoordigers en de families op de hoogte waren van de praktijken die plaats vonden?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 19:47

Ik vond het zo schokkend en bizar.

Aan de andere kant heb ik bij veel zorgboederijen een erg slecht gevoel en denk ik dat dit veel meer voorkomt.
De goeie nagelaten kan ik zo nog wrl wat zorgboederijen noemen die eerder onder uitbuiting vallen dan onder zorg.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 19:54

Belangrijk bij de WZD is trouwens niet alleen dat er een stappenplan is... het gaat er vooral omdat je mensen geen kwaad doet, tenzij er echt geen andere mogelijkheid is om de veiligheid van iemand te garanderen. Het gaat niet om de stappen die je uitvoert voor je iemand mag fixeren, alsof het een afvinklijstje voor de vorm is. Het gaat er vooral ook je vooraf al besluit dat fixeren (of vrijheidsbeperking of onvrijwillige zorg) hoe dan ook kwalijk, schadelijk en onwenselijk is. En dat als het echt niet anders kan, dan weet je dat het niet anders kan omdat je alle andere opties zorgvuldig hebt afgewogen en doorlopen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 19:58

Ik vind het ook wel heel erg grof hoe ze zeggen mensen die niet goed kunnen blijven staan, toch te dwingen om te blijven staan zoals zo sadistisch dat zadel van dat loopkarretje af halen zodat er alleen een stang overblijft waardoor het pijn doet als ze daar toch steun op gaan zoeken -O-

Ik kan er eventueel best nog inkomen als je zoiets voor hèle korte tijd doet bij iemand die niet op een andere manier te motiveren is om wat te oefenen, en dat je er dan bij blijft zodat het niet al te sneu wordt, maar hier werd het als straf toegepast zoals het klonk....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 20:02

pmarena schreef:
Ik vind het ook wel heel erg grof hoe ze zeggen mensen die niet goed kunnen blijven staan, toch te dwingen om te blijven staan zoals zo sadistisch dat zadel van dat loopkarretje af halen zodat er alleen een stang overblijft -O-

De term die bij mij opkomt is marteling. Niet eens mishandeling, marteling.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 20:08

Heb het net bekeken, wat een vreselijk sadistisch stel is dat zeg. Werknemers net zo, druk of geen druk, dit laat je niet gebeuren. Wat typisch ook van de ''zorg'' om te zeggen zogenaamd geen meldingen binnen te hebben gekregen, het is nooit hun fout, walgelijk is het...

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 20:15

Earth schreef:
Ik heb kleine stukjes gezien maar alleen al die wasmand over zijn hoofd drukken vond ik al heftig. En dat hij daarna nog bloed ook, dat vind ik echt heftig want dan heb je wel hard doorgeduwd zeg maar.

Er is op FB een heksenjacht gaande op de vermeende daders. Dat vind ik wel heftig, maar ik snap de boosheid wel :j

Ik heb 2 minuten gekeken van een filmpje en man wat werd ik boos! -:(- Hoe halen ze het in hun botte kop om zo met mensen om te gaan.. Verschrikkelijk! Mensonterend, echt walgelijk!

Ik snap de heksenjacht helemaal! :r

Als ik er hier over typ word ik al weer helemaal boos. ;( Vind het echt zo verschrikkelijk voor de mensen die dit hebben meegemaakt.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 20:16

Ik zag Alberto net op Youtube vertellen dat hij nav de uitzending een mailbox vol heeft ontvangen van (ex) zorgmedewerkers die aangeven dat zij ook ergens werk(t)en waar er zo met cliënten wordt omgegaan -O- Dat zou toch verschrikkelijk zijn, als deze uitzending slechts over een topje van een hele smerige ijsberg gaat?
Laatst bijgewerkt door Mars op 24-04-23 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 20:19

Nja een heksenjacht lijkt me ook niet de bedoeling. Er werd al iemand lastig gevallen met dezelfde naam als een van de medewerkers, dat is niet oké.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 20:20

Heel heftig, net gezien.. Bizar dat zoveel medewerkers hier ook in meegaan. Dat die ene ook zei dat ze de eerste week huilend thuis kwam. En dan toch doorzetten?

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 20:52

Shadow0 schreef:
Belangrijk bij de WZD is trouwens niet alleen dat er een stappenplan is... het gaat er vooral omdat je mensen geen kwaad doet, tenzij er echt geen andere mogelijkheid is om de veiligheid van iemand te garanderen. Het gaat niet om de stappen die je uitvoert voor je iemand mag fixeren, alsof het een afvinklijstje voor de vorm is. Het gaat er vooral ook je vooraf al besluit dat fixeren (of vrijheidsbeperking of onvrijwillige zorg) hoe dan ook kwalijk, schadelijk en onwenselijk is. En dat als het echt niet anders kan, dan weet je dat het niet anders kan omdat je alle andere opties zorgvuldig hebt afgewogen en doorlopen.

De WZD draait zeker om een stappenplan, daar waar er elke 3 maanden volgens dit plan een evaluatie moet plaats vinden. Het gaat dus niet om wat er is ingezet of dat via een stappenplan moet. Maar dat er vanuit die wet volgens een stappenplan gewerkt moet worden in evaluatie en mogelijkheden. Ook moeten de maatregelen bekeken worden door een niet bij de zorg betrokken zorgverlener. Dit is ook nooit gedaan.

Ook draait de wet zorg en dwang om een nee , tenzij. Sommige clienten zaten in een VG7 volgens het inspectierapport. Dit is zorg met intensieve begeleiding. Dit kan soms voor een uitdaging zorgen, maar met de juiste mogelijkheden kom je een heel eind en vooral kijkend naar hoe je iets wel voor elkaar kan krijgen of gedrag kan voorkomen. Maar als je zoals in het rapport van de inspectie beschreven staat dat je denkt dat clienten met dit lage niveau het zelfinzicht en vermogend niveau hebt om te leren. Tsja dan zit je sowieso op de verkeerde plek/verkeerde baan. Dan heb je je vak niet begrepen of je bent iets wat zo niet normaal is normaal gaan vinden.

Er waren ook rapportages waar deze misstanden in zijn benoemd, dus clientvertegenwoordigers waar wel degelijk op de hoogte van een aantal rare praktijken of met de doelen die waren opgesteld.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 21:34

Ik heb het ook met verbazing gekeken. Hoe hij ook vertelde over zijn criminele verleden en dat hij zoiets dan kan en mag opzetten. Onverklaarbaar. Zeer schrijnend.
Toch viel me op dat ik deze aflevering 'makkelijker' kon kijken dan die met de hondentraining waar herders werden 'getraind' met elektrische banden, stokken en echt mishandeld werden. Dan gaat mijn bloed echt koken, hoewel deze mensen zichzelf ook niet kunnen verdedigen natuurlijk. Echt zeer zeer kwalijk. De zorg is in NL echt nog niet op niveau, ondanks dat de verbeter punten gewoon worden aangedragen aan de autoriteiten.