Hoe geef jij richting aan op de rotonde?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 19:35

Ibbel schreef:
Ladygiroc schreef:
Het grote voordeel van je knipper naar links is dat iedereen weet dat je niet de 1e of 2e afslag neemt zonder richting aan te geven.

Je moet gewoon netjes wachten op verkeer op de rotonde en niet aannemen dat iemand die aan komt wel zónder richting aan te geven af zal slaan :D

Klopt volledig maar dat hebben ze in de Randstad niet helemaal begrepen. :')

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 19:38

Ik doe het op dezelfde manier als TS en de meesten hier. Ook zo geleerd tijdens mijn rijlessen.

Wat ik de laatste tijd vaker tegenkom, zijn mensen die hun rechter knipperlicht aan hebben, maar dan toch rechtdoor of driekwart rijden. Al een paar keer flink op de rem moeten trappen omdat ik dacht dat ik de rotonde op kon _-:( . En heb helaas het idee dat ik dat steeds vaker tegenkom -O- misschien moeten die mensen de rotonde eens rechtuit leggen :=

Maar zo zou het ook fijn zo'n als fietsers eens met hun handjes wapperen.... Vorige keer kon iemand dat kennelijk niet, maar wel de hand naar mij opsteken omdat ik voor haar aan het wachten was -:(-
Laatst bijgewerkt door Danseresje op 28-03-23 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 19:38

Bellatrix schreef:
Als ik gelijk de 1e afslag moet hebben geef ik richting aan naar rechts, bij rechtdoor de rotonde verlaten geef ik pas richting aan als ik eraf moet. Maar als ik de 3e afslag moet hebben zet ik mijn knipper naar links aan als ik de rotonde oprijd. Zo weet men dat ik sowieso niet de eerste afslag moet hebben, ben ik voorbij de 2e afslag gaat mijn knipper naar rechts.

Ook zo, is me destijds zo geleerd maar ik vind het een prima methode. Ik vind het fijn als anderen het doen want je weet iets meer waar ze heen gaan, en de rotondes hier zijn echt druk genoeg. Dus doe ik het zelf ook.

Oh, ik vind het ook heel fijn als fietsers aangeven dat ze de rotonde op gaan door hun linkerhand uit te steken. Is geen verkeersregel, en je kunt er niet op rekenen als automobilist, maar er zijn hier genoeg fietsers die het wel doen en dat waardeer ik.

Niets mis met extra communicatie over wat je wel van plan bent in het verkeer.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 19:39

Bellatrix schreef:
Als ik gelijk de 1e afslag moet hebben geef ik richting aan naar rechts, bij rechtdoor de rotonde verlaten geef ik pas richting aan als ik eraf moet. Maar als ik de 3e afslag moet hebben zet ik mijn knipper naar links aan als ik de rotonde oprijd. Zo weet men dat ik sowieso niet de eerste afslag moet hebben, ben ik voorbij de 2e afslag gaat mijn knipper naar rechts.

Zo heb ik het ook geleerd. :j

Ceetje_bokt

Leo schreef:
Ik heb geleerd tijdens rijlessen dat het niet verplicht maar wél veilig is om als je driekwart rotonde neemt, je richting naar links aanzet en voor het verlaten van de rotonde richting naar rechts.

Ik kom op een aantal drukke rotondes waar rechtdoor de "meest gangbare" route is, maar ik ga driekwart. Veel automobilisten gaan er standaard vanuit dat je rechtdoor gaat en schieten de rotonde op. Die richting naar links waarschuwt dan dat ik nog op de rotonde blijf.

Precies! Zo doe ik het ook. En ik zou willen dat iedereen richting aangaf als ze de rotonde verlaten, maar helaas.. -:(-

friezenfan2

Ik doe het zo als TS aangeeft. Nu ben ik wel benieuwd of er toevallig op bokt ook rijinstructeurs zitten die ons kunnen uit legen waarom mensen tegenwoordig iets anders leren.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 19:40

Nooit last van Leo, en ik rij dagelijks een aantal rotondes in Rotterdam, Schiedam, Nootdorp en Den Haag :)

Yummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 19:41

Ik volg momenteel rijlessen, en krijg het aangeleerd zoals TS omschrijft.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 19:42

prompter schreef:
Nooit last van Leo, en ik rij dagelijks een aantal rotondes in Rotterdam, Schiedam, Nootdorp en Den Haag :)

Misschien rij ik dan in een knipperloze regio :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 19:43

Overigens heb ik het "geen knipper aan naar links" geleerd in mijn rijlessen, ondertussen 16 jaar geleden. Dus het is niet perse een 'tegenwoordig' dingetje dat mensen aanleren dat er niet naar links geknipperd hoeft te/mag worden

noviceh

Ik vond het volgende erover terug:
Bij een rotonde vervolgt u uw weg en bent u alleen als u de rotonde verlaat verplicht rechts richting aan te geven. Er zijn ook automobilisten die bij het oprijden van een rotonde richting aangeven naar links. Dat is géén wettelijke eis, maar het maakt wel duidelijk wat de bestuurder van plan is.
Ik geef enkel richting aan als ik de rotonde verlaat.

prompter

Leo schreef:
prompter schreef:

Misschien rij ik dan in een knipperloze regio :D

Misschien knipperen ze met hun ogen omdat jij wel driekwart rond gaat :)) ?

luuntje

Re: Hoe geef jij richting aan op de rotonde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 19:50

Ik doe het net als ts.
Zie een rotonde als een kruispunt.
Dus driekwart rond is linksaf slaan en dus naar links knipperen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 19:51

Ibbel schreef:
Een rotonde is een doorgaande weg met 3 afslagen naar rechts. Knip 'm in gedachten maar eens open en strek 'm uit...

Dat is voor mij eigenlijk niet relevant. Ik vind het heel fijn als iemand de intentie vooraf duidelijk aangeeft. Met het systeem in de openingspost weet je precies waar iemand heen wil, niet pas op het laatste moment.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 19:52

Ik heb mijn rijbewijs 10 jaar geleden gehaald, en heb het geleerd zoals jou, Marlies :j ....

Ben het ook wel eens vergeten en toen vet ruzie met iemand gehad die helemaal boos was daarover. Vond ik wel overdreven, maar sindsdien doe ik het maar weer netjes en consequent :+ .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 19:53

Ik rij audi.
Zit helaas geen clignoteur op.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 19:54

Precies zoals TS aangeeft, zo heb ik het ook geleerd. Ik verwacht het alsnog niet van anderen, ik wacht altijd echt pas af totdat iemand instuurt voordat ik erop durf te gaan := gezien niet iedereen het dus zo toepast/geleerd lijkt te hebben.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 20:05

Nielojram schreef:
Ik rij audi.
Zit helaas geen clignoteur op.

Goh, dat pakket niet aangevinkt bij bestelling? Gebeurt vaker bij audi geloof ik :')

Als chauffeur van groot spul is het heel erg fijn als mensen naar links knipperen.
Wat trouwens nog véél fijner is als men optijd naar rechts aan geeft en niet pas als je al aan je stuur draait. Dan zie ik ook wel dat je er af gaat, de knipper is de bedoeling om daarvóór te gebruiken zodat ik mijn grote ding de rotonde op kan rijden.

Sowieso is communiceren en vragen in het verkeer door middel van je knipperlicht heel fijn. Liever te veel dan te weinig, dan kunnen andere weggebruikers rekening met je houden :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 20:07

Bellatrix schreef:
https://www.ad.nl/auto/richting-aangeve ... kfqO919WOo

Maar zoals ik het lees hoef je dus pas richting aan te geven als je de rotonde verlaat. Klinkt logisch maar ik doe het dus anders.

Wat doen jullie en waarom?

Ik heb het zo geleerd vroeger met autorijden en recent met mijn motorrijbewijs werd het dringend geadviseerd te doen zo ook al is het niet verplicht. Dit om overhoop rijden te voorkomen mogelijk door onterecht op de rotonde oprijdend verkeer

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 20:07

Bellatrix schreef:
https://www.ad.nl/auto/richting-aangeve ... kfqO919WOo

Maar zoals ik het lees hoef je dus pas richting aan te geven als je de rotonde verlaat. Klinkt logisch maar ik doe het dus anders.

Wat doen jullie en waarom?

Precies, zo doe ik het ook :j
Ik vind het ook reteirritant dat steeds minder mensen hun knipperlicht kunnen vinden.

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 20:14

Volgens mij heeft de oudere generatie het geleerd om pas de richting aan te geven als je naar rechts gaat en niet eerst naar links als je 3kwart gaat.

Mijn vader vond het altijd raar als ik dat deed :')

Nu doe ik het afhankelijk van waar ik rijd en hoe druk het is, als bijvoorbeeld iedereen voor mij eerder afslaat doe ik wel eerst naar links aan.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 20:15

Shadow0 schreef:
Bellatrix schreef:

Ook zo, is me destijds zo geleerd maar ik vind het een prima methode. Ik vind het fijn als anderen het doen want je weet iets meer waar ze heen gaan, en de rotondes hier zijn echt druk genoeg. Dus doe ik het zelf ook.

Oh, ik vind het ook heel fijn als fietsers aangeven dat ze de rotonde op gaan door hun linkerhand uit te steken. Is geen verkeersregel, en je kunt er niet op rekenen als automobilist, maar er zijn hier genoeg fietsers die het wel doen en dat waardeer ik.

Niets mis met extra communicatie over wat je wel van plan bent in het verkeer.

Ik heb het ook geleerd als TS (5 jaar terug, bij 2 verschillende scholen), en blijkbaar is dat een meerderheid. Ik begrijp dat het niet verplicht is, maar ik zie er wel de meerwaarde van in, omdat het duidelijker is wat iemand gaat doen.

Met fietsen net zo, ik geef links aan als ik een rotonde op rij, maar ook rechts als ik niet de rotonde op ga, zodat een auto niet onnodig hoeft te remmen als fietsers voorrang hebben.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 20:16

_Lorette_ schreef:
Precies zoals jij, zo is het me geleerd tijdens de rijlessen.

Hier net zo, dus hetzelfde zoals TS.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 20:17

Ibbel schreef:
Een rotonde is een doorgaande weg met 3 afslagen naar rechts. Knip 'm in gedachten maar eens open en strek 'm uit...

Nee, een rotonde is een kruispunt met een bult in het midden waar je omheen moet rijden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 20:18

tamary schreef:
Ibbel schreef:

Nee, een rotonde is een kruispunt met een bult in het midden waar je omheen moet rijden.

Dan zit daar het verschil, want ik heb hem ook geleerd als dat het een rechte weg is die toevallig rond loopt.