Pim Lammers en de kinderboekenweek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

OleJon

Re: Pim Lammers en de kinderboekenweek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 21:14

De doelgroep van de kinderboek week zijn kinderen.
Snap dan ook helemaal niet dat ze dan perse dit gedicht eruit pikken.
Het is pure pedofilie.
Had dan een stukje uit een kinderboek gepakt wat hij had geschreven.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 21:15

Ik heb nu op Facebook de rel ook wat meegekregen, en ook gelezen dat mensen het gedicht al hebben gelezen.
Maar het gedicht was toch nog niet uitgebracht of wel? Dat wordt meestal pas vlak ervoor bekend. De KBW is in oktober dus dat is dan na de zomervakantie ofzo.

Waar heb je het gezien wat het gedicht is olejon?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-23 21:52

Olejon, ik mis denk ik context in je bericht.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 21:54

Nee dat dacht ik dus ook, die KBW is pas in oktober en ik zie dat gedicht altijd pas vlak ervoor. Maar iedereen op FB met grote waffel heeft het blijkbaar al gelezen drie kwart jaar eerder.

Sowieso krijg ik de indruk dat de wappies weer iets nieuws hebben nu Corona wat in ruste is.
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-23 22:00

Ja, ik denk dat je gelijk hebt.

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 11:00

Waar zoveel ophef over is, is een verhaal voor volwassenen, wat hij jaren geleden schreef. Dat is toch wat anders dan kinderboeken en gedichten voor kinderen? Ik vind de reacties wel heel heftig, ik heb meer het idee dat een deel van Nederland valt over de onderwerpen waarover hij voor kinderen schrijft (geaardheid e.d.), en dat verhaal over de trainer als reden voert om m.i. overmatig te reageren. Ik lees het verhaal in elk geval niet als glorificatie van pedofilie. En volgens mij staat het compleet los van de kinderboekenweek, ik heb nergens gehoord of gelezen dat hij een gedicht over een kind-volwassene relatie zou schrijven daarvoor.

Zeker met doodsbedreigingen, jeetje, dat is toch niet normaal? Ik ken Pim persoonlijk, hij is een jeugdvriend van me, en ik schrok best wel toen ik hoorde dat hij zo bedreigd is.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 11:18

Er worden toch ook films gemaakt over dit onderwerp en over ander misbruik?
Hoor je nooit iemand over. Ik zie het verschil niet.

Schandalig wat er gebeurt. Precies om dit soort kwesties bleef en blijf ik ver weg van de socials (behalve wat fora). Het haalt het slechtste in mensen boven, maar intussen wel anderen flink beschadigen. Dat vinden ze blijkbaar niet verderfelijk. En het geeft een podium aan mensen die geen podium zouden moeten krijgen (dat zusje van Jan Smit waar we zonder haar broer nooit van hadden gehoord).

Ik ben mordicus tegen kindermisbruik of misbruik van wie of wat dan ook.
Maar dat vind ik een heel ander onderwerp.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-23 11:20

Ja, eens. Helemaal eens. Hij wordt nu ook gelinkt aan 'pizzagate', hoe bedoel je vergezocht. Massahysterie is het.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 11:26

typisch dan weer, dat er door de betreffende persoon nog niet gemeld is waar het gedicht van de KBW te lezen is die zij al gelezen had.
Dat is natuurlijk omdat de schrijver nog niet was begonnen met dat gedicht te schrijven.

Ik moet zeggen dat toen ik dit topic en de teksten die hij schreef voor het eerst las ook wel even mijn bedenkingen had. Maar dit gaat echt veel te ver. En idd, voor kinderen kan hij erg mooi schrijven, de dingen die ik tot nu toe lees.
Logisch dat je voor volwassenen andere dingen schrijft. Het is ook goed om zulke onderwerpen te beschrijven. Heb dat boek verder niet gelezen, ik trek heftige verhalen niet echt.

Heel triest wat er nu op de socials gebeurt en dat die man met de dood bedreigd wordt.

Maar goed elk nieuwsbericht wordt tegenwoordig gekaapt door de wappies met hun pizzagate, agenda 2030, WEF etc.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 12:17

Ik vind het schokkend hoe hij nu behandeld is/wordt.

Jammer dat mensen niet eerst even wat meer onderzoek doen dan alleen wat korte screengrabs op socials en vervolgens verregaande conclusies trekken.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 12:41

Urbanus schreef:
Ik heb eindelijk het stuk in z'n geheel gevonden. Ik vind het onderwerp schokkend, ja, maar ik lees hier echt geen pedofiele agenda in. Ik vond 'Dood in Venetië' heftiger.

https://www.deoptimist.net/2016/08/trainer/

Misschien ben ik gewoon verpest. Maar ik lees hier eerder een eenzame jongen in die niet beseft dat hij misbruikt wordt.

Ik lees dit en denk dit gaat over een eenzaam jongetje die eindelijk aandacht krijgt.
En schokkend nee toch niet, het is geen verheerlijking maar voor mijn idee een beleving van een kind die niet weet wat wel en niet mag door een volwassen man.
Stel dat dit autobiografisch zou zijn wordt het dan nog gezien als pedofilie?

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 13:06

Gerard Reve kan je ook postuum cancelen, die heeft nog veel ergere dingen geschreven. Lees het boek Wolf of tig andere van zijn boeken.

Ik vind het zeer onsmakelijke verhalen, zowel van Reve als van deze Pim Lammers, maar ik vind het onzin dat het gecanceld moet worden. Dit is ook het leven. Dit soort dingen gebeuren. Ik denk dat je geen enkel probleem voorkomt of oplost door dit soort boeken of schrijvers te verbieden.

Het enige dat het doet is dat het mij als moeder weer even alert maakt op hoe zoiets kan gebeuren en ik daar mijn kinderen over kan voorlichten (en dat ze het dan moeten vertellen en dat het ook fijn kan voelen maar toch niet goed is).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 14:12

Er zijn best veel boeken die ik niet lees omdat ze te gruwelijk zijn. Ooit aan het parfum begonnen, wat een hel zeg. De kleine blonde dood kan ik ook niet aan, te verdrietig en komt nog niet eens in de buurt van dit.

Maar een kenmerk en doel van kunst is dat het je aan het denken zet, gevoel losmaakt en gesprekken op gang brengt. Wat dat betreft is Pim Lammers wel erg geslaagd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 14:22

verootjoo schreef:
Er zijn best veel boeken die ik niet lees omdat ze te gruwelijk zijn. Ooit aan het parfum begonnen, wat een hel zeg. De kleine blonde dood kan ik ook niet aan, te verdrietig en komt nog niet eens in de buurt van dit.

Maar een kenmerk en doel van kunst is dat het je aan het denken zet, gevoel losmaakt en gesprekken op gang brengt. Wat dat betreft is Pim Lammers wel erg geslaagd.
Alleen een beetje jammer dat de mensen met het IQ van een verwelkte brandnetel dat niet snappen, maar wel de grootste bek hebben. :x :=

Je vraagt je soms echt af wat die mensen deden toen ze op school zaten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 14:40

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 14:42

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-23 14:45

BigOne schreef:
Deze organisatie zit achter de ophitsing tegen deze schrijver:
https://civitaschristiana.nl

Gruwelijke organisatie .

`
Ik denk dat Monique Smit eerder was dan deze organisatie, of zij moet erbij betrokken zijn? Deze organisatie heeft een petitie gestart maar er zijn meerdere clubjes die zich ongelooflijk hard hebben uitgesproken, o.a. Free a girl.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 14:46

Als je auteurs/regisseurs ed moet gaan cancelen om wat ze maken kun je wel veel boeken en films de deur uit doen..

Wat de personages in het boek doen/zeggen wil toch niet zeggen dat de schrijver dat ook oke vind..

Ik vind deze klopjacht echt belachelijk en ik heb van deze schrijver echt leuke kindergedichten gezien die super in t kbw thema passen..

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 14:47

Heb je wel eens een thriller gelezen vanuit het beeld van de dader.... brrrr.
En wat dan bijzonder is , is dat je soms sympathie kan opbrengen voor de dader, wat je aan het denken zet.
Maar bij een dergelijk boek heb ik toch niet het idee dat de schrijver dit persoonlijk had gedaan of het een goed idee vind dat we dit in het echt gingen doen.

Dit geval is helaas weer een dingetje van het wappie korps dat niets beters te doen heeft.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 15:01

Ik word zo ontzettend verdrietig van de cancel cultuur het kwam ook duidelijk naar voren bij oudejaarsconference
Iemand kapot maken is zo gedaan….. zijn naam zuiveren kan niet meer.

Iemand bedreigen met de dood is onaanvaardbaar echt niet acceptabel en dan helemaal niet al die wijze mensen die nu maar lopen te gillen…. Zo ook bokkers met hij mag aangepakt worden…hij mag weg blijven

Hij is een mens van vlees en bloed met zijn passie schrijven, schrijven is fanatasie niet perse werkelijkheid.
Het geeft een boodschap mee, ik ken zijn boek niet maar ik vind het vreselijk

Boek voor pedofilie is er wel Jolanda uit Epe geen idee of zij ook echt de schrijfster was maar veruit het smerigste boek wat ik gelezen heb

Ik vind deze maatschappij cancel, woke echt niet fijn meer overheid die wel alle transacties boven de 100€ wil monitoren maar fatsoenlijk land regeren lukt niet
Dit zou gewoon niet mogelijk mogen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 15:16

Kunnen we de overheid buiten deze discussie laten, die heeft er namelijk niets mee te maken dat al die Sjonnies en Anita's hun boeken op de leeslijst 'lazen' via de samenvattingen op scholieren.com. :')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-23 18:24

Degene die het oerslechte pamflet voor Gele Hesjes Alkmaar schreef roept dat iedereen die Pim steunt gestoord is.

Ja, dat zegt wel genoeg.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 19:15

Hoe dan ook, ik ben voor gehele vrijheid van meningsuiting voor iedereen, persvrijheid etc, en tegen alle bedreigingen tegen wie dan ook, maar als je iemand kiest voor de KINDERboekenweek dan is het verstandig iemand te nemen waar geen enkele smet of verdenking t.o.v. pedofilie aan kleeft.Er zijn toch meer dan genoeg schrijvers en schrijfsters in Nederland om uit te kiezen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 19:17

Maar als zo’n stuk uit het oogpunt van het kind is geschreven, die eenzaam is.. Dat is tzt juist ook goed om te bespreken. Zulke situaties zijn veel gevaarlijker dan de vieze man op de hoek met de snoepjes in z’n jas.

Ik vind dus niet persé dat dit geweerd had moeten worden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-23 19:23

anjali schreef:
Hoe dan ook, ik ben voor gehele vrijheid van meningsuiting voor iedereen, persvrijheid etc, en tegen alle bedreigingen tegen wie dan ook, maar als je iemand kiest voor de KINDERboekenweek dan is het verstandig iemand te nemen waar geen enkele smet of verdenking t.o.v. pedofilie aan kleeft.Er zijn toch meer dan genoeg schrijvers en schrijfsters in Nederland om uit te kiezen.

Ze hebben iemand gekozen die een zilveren griffel heeft gekregen voor een KINDERboek en die met 3 gedichten is opgenomen in een canon voor moderne KINDERpoëzie en die geld heeft ontvangen uit een fonds voor KINDERboeken.