Mentale gezondheid tieners

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-22 20:08

Mee eens Secricible.

BigOne schreef:
Dat het leesniveau daalt is een rechtstreeks gevolg van ouders die daar veel te weinig tijd instoppen omdat ze het zo druk hebben en kinderen op jonge leeftijd al veel te veel voor de tv en/of op de computer zitten.

Volgens dat artikel zit er meer achter dan dat.

Al denk ik ook dat de huidige jonge ouders met kleine kinderen zelf al niet meer veel lezen (ik ben zelf een relatief oude moeder). Dat zal vast niet helpen inderdaad.

Ik vond dit ook wel interessant
https://www.kennisrotonde.nl/vraag-en-a ... -onderwijs

Het zal vast ook niet helpen dat 1 op de 5 docenten zelf tegen een burn-out aan zit (verschrikkelijk trouwens).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 20:09

secricible schreef:
Waardoor ervaren we meer druk van schoolwerk? Is het schoolwerk tegenwoordig zwaarder? Of eisen we van onszelf om boven onze mogelijkheden te studeren? Of zijn we gewoon minder weerbaar geworden met elkaar?

Onze toets- en testdrang is doorgeslagen. Een kind in groep 1 & 2 (kleuters!) krijgen 4 cito-toetsen. https://www.bureaubijles.nl/kennisbanke ... ep-1-en-2/

Lees de omschrijvingen en je ziet precies waar de vrijblijvendheid ervanaf gaat. De pagina beschrijft vrij duidelijk wanneer kinderen het 'voldoet niet'-merk krijgen. Er worden ook meteen dingen van afhankelijk gemaakt: als de test niet goed gaat, moet je misschien langer in de kleuterklas blijven. En ook al mag ik hopen dat leerkrachten het zo niet tegen kinderen zeggen, kinderen krijgen mee dat wij als volwassenen die toetsen zo belangrijk maken. Al vanaf de kleuterklas.

Ook heb ik het idee dat we vergeten dat kinderen zich meestal niet helemaal lineair ontwikkelen. Dat een kind moeite heeft met tellen *kan* iets zeggen over rekenen op latere leeftijd, maar hoeft niet. Het kan ook zijn dat dat kind gewoon nog een paar maanden spelen nodig had, en dan alsnog als een speer gaat tellen en rekenen. Alleen zien we het tegenwoordig veel sneller als een Toekomstige Achterstand. Ook dat doet iets met kinderen. Dat zullen ze vast niet zo verwoorden, maar kinderen nemen dat mee. En nog voor ze de kleuterklas uitkomen hebben zij dus iets heel anders meegekregen dan de meeste die hier nu meelezen. Voor ons was de kleuterklas vooral een plek waar je kon spelen, wel met lesjes maar voor zover ik weet zonder toetsen en zonder dat je onder een vergrootglas bekeken werd op zoek naar allemaal toekomstige fouten en achterstanden.

Ook in de omgang met de lesstof treedt verschuiving op. We willen zo graag dat kinderen goed aan hun leren beginnen, dat we ze gaan voorbereiden op het leren. Daardoor schuift stof die eerst in groep 3 stond (inclusief werkhouding) nu naar groep 2. Huiswerk schuift op van de middelbare school naar de basisschool. Het probleem is alleen: het past helemaal niet bij de ontwikkeling van jongere kinderen. We bieden ze nu dingen aan waar hun hersenen eigenlijk nog niet helemaal klaar voor zijn. En dat is niet zo heel duidelijk want kinderen verschillen van elkaar... maar in het geheel genomen krijgen ze nu vaak dingen aangeboden op een moment dat ze er eigenlijk nog niet klaar voor zijn. Gevolg: het lukt alleen maar met heel veel inspanning.

Ik denk dus dat de leerlingen dus al vanaf heel jong meekrijgen hoe er een externe waarde hangt aan wat je doet op school, aan toetsen, aan hoe je kunt falen. En dat ze daarna ook vaak lesstof en opdrachten krijgen die eigenlijk net iets te ingewikkeld zijn om makkelijk te kunnen. En dat lokt stress en faalangst uit. Het lokt ook uit dat kinderen wel de trucjes leren, maar niet het begrip ontwikkelen - en dat geeft later voor problemen.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 20:13

Social media vind ikzelf een ontzettend groot factor. Tot het punt dat ik het zelf inmiddels links heb laten liggen. Het kan mooi zijn maar ik weet uit ervaring hoe makkelijk het is om te vallen in het beeld ''perfectie'' wat niet bestaat. Vriendinnen op de middelbare die diezelfde idolen nastreefde en trots waren op dat ze niet gegeten hadden. Ook online zie ik het zo ontzettend vaak.

Ikzelf heb ook een burn-out gehad, depressies, dit kwam voort uit mijn autisme, autisme die nooit is opgemerkt tot ik zelf op echt de bodem zat en zelfs toen moest mijn moeder het zelf uitzoeken. Want ik was namelijk stil en de perfecte leerling, terwijl ik het echt niet meer trok. Mijn moeder werd als overbezorgd neergezet en ik durfde\kon niet spreken. 'hulp' is in mijn ervaring amper echte hulp. Jongens die inderdaad niets durven te zeggen over wat ze voelen of denken(en veel meiden ook niet), het systeem vind ik faalt hier ontzettend in. Er zaten drie meiden in mijn klas die sneden, het is nooit opgemerkt, nooit wat mee gedaan. Ik die maar een pijnstiller moest nemen van de dokter ondanks dat ik in een zware depressie zat met fysieke klachten die mij letterlijk in bed hielden.

En dan ben ik nog geen extreme strever, je hebt leerlingen die 10en moeten halen voor een studie, ouders, school, die die druk op leggen, die druk is zo ontzettend hoog. De schulden waarmee iedere student begint(En niet iets, nee 30.000 om mee te beginnen is normaal).
Uren huiswerk na schooltijd zelf, reistijd en dan nog moeten uitgaan, sporten, veel vrienden, bijbaantje, ik vind het niet gek dat zoveel jong(volwassenen)\tieners in een burn-out terecht komen.

Daarnaast, áls je buiten de boot valt(zoals ik) word er van je verwacht dat je je normaal gedraagt. Meedoen met uitjes, projecten, kinderen met echt flinke sociale angst die maar moeten leren voor de groep te gaan spreken. Dan praten we soms niet meer over een beetje angst maar (zoals wederom in mijn geval) nachten niet slapen en misselijk toch gepusht worden het te doen. Het zal je verbazen dat ik nu nooit meer voor een groep ga spreken en het niet eens meer probeer. Voor veel volwassenen is dat inderdaad ''ze kunnen nergens meer tegen'' maar het gaat echt te ver. Zowel bij kinderen onderling zoals social media als met de schulden die worden gemaakt en de druk om te functioneren in een maatschappij waar veel kinderen niet eens in willen\kunnen overleven.
Laatst bijgewerkt door Anastasia24 op 18-12-22 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 20:14

Prrrr, ik heb precies dezelfde ervaring. Jongen in het laatste jaar, dezelfde opleiding als die jij noemt. Hij had een hele leuke stage kunnen hebben, en als hij het goed had gedaan had hij overal op de afdeling financiën mee mogen kijken/werken. Uiteindelijk is hij op de crediteurenadministratie blijven hangen. De meest simpele dingen snapte hij niet, hij volgde geen instructies op, hij kon zelf niet de simpelste controles bedenken, weetikhoeveel gesprekken gehad en door mij en m'n collega's veel tijd in gestoken. Ook durfde hij niet te bellen, daar kwam ik pas op het laatst achter. Mailen was toch veel handiger? Nee, want als je nu direct een antwoord krijgt dan kun je direct door en houdt dit niet alles op. Ik kreeg ook uiteindelijk een antwoord toen ik hem voor de zoveelste keer vroeg waarom hij een bepaalde controle niet deed (was uiteraard al veel vaker gevraagd), z'n antwoord: "tja, als ik het nut er niet van inzie dan doe ik het niet". Toen z'n stage was afgelopen zei hij dat hij nooit bij een gemeente wou werken, want het was saai :D
Hij was gewoon lui, stronteigenwijs en had geen zin om zich in te zetten.
Had ik het maar vanaf het begin geweten, dan had ik niet aan dit dooie paard lopen sleuren :D

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 20:16

Hoe zit het met het lerarentekort? Ik had op de middelbare school in de hele bovenbouw nooit een fatsoenlijke leraar voor natuurkunde. Als je überhaupt al niet weet hoe je moet leren, dan levert zoiets wel veel stress op.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 20:18

Prrrr schreef:
Op basis daarvan heb ik geen best beeld van de opleiding. Ze krijgen niet geleerd wat ze in de praktijk nodig hebben, terwijl er teveel aandacht wordt besteed aan hippe, maar relatief zinloze dingen. Leuk om te doen, maar als je vervolgens door de mand zakt op basisvaardigheden, dan is het leven behoorlijk pittig.

En dat terwijl ik niet eens weet of leerlingen dit 'leuk' vinden om te doen. Ik in elk geval niet, maar ik zou mezelf niet zomaar als uitgangspunt nemen. Maar... heel veel leerlingen vinden het helemaal niet erg om hun werk te maken. En als je ze neerzet in een klaslokaal en je gaat gewoon oefenen, doen de meeste leerlingen dat. En als we dan nog een klein beetje aandacht besteden aan het maken van goed digitaal lesmateriaal zouden we leerlingen meer en makkelijker kunnen laten werken dan ooit. Juist heel erg vrij van stress en met aanzienlijk minder toetsen en ook aanzienlijk minder 'leuke' opdrachten, maar gewoon lekker aan het werk.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 20:18

Ik denk dat de druk op onderwijs niet zozeer groter geworden is, maar vooral de druk in het algemeen. Uiteraard is social media hier een enorm hangijzer in.
22 jaar geleden zat ik op het VWO, lange dagen en flink wat huiswerk maar óók, iedere dag tot rust kunnen komen, veel buiten, oprechter sociaal contact (maar niet iedere dag, 2x per week ongeveer).

Ik zie om me heen steeds minder veerkracht en doorzettingsvermogen bij mensen, zowel jongeren als studenten als mensen boven de 25.
Het is snel teveel. Men duikt snel in een slachtofferrol, het is haast apart wanneer je nog nooit een burn out hebt gehad en de kwaliteit van veel zaken(onderwijs/zorg/openbare orde) holt achteruit. Dat komt ergens door.
Ik denk alleen dat we niet meer terug kunnen
Laatst bijgewerkt door Wildgirl op 18-12-22 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

mars_mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 20:19

Hierbij het standpunt van een wat oudere tiener.

In de tijd dat we op school zitten, hebben we te maken met een grote hoeveelheid sociale druk. Als we ook maar de kleinste dingen een beetje anders doen dan de rest, dan horen we er al niet meer bij.

Zo moeten ze bijvoorbeeld constant alles er aan doen dat ze er goed uit zien. De mensen die NET niet eruit zien als het 'ideale beeld van schoonheid' die voelen zich al snel minder dan de rest. Dan gaan ze aan zichzelf dingen zien die anderen helemaal niet zien, en steeds meer obsessief bezig gaan met het veranderen van hun uiterlijk. Dit leid snel tot een eetstoornis, of in ieder geval een ontzettend laag zelfbeeld. Dit komt door social media, maar uitendelijk dus ook door de mensen die ze zien in hun omgeving.

Veel tieners hebben verschrikkelijke roosters. Beginnen om 8 uur, en ze eindigen pas na 4 uur. Na 4 uur moeten ze naar huis komen, en dan word gelijk van ze verwacht dat ze bezig gaan met huiswerk. Ergens moeten ze dan ook nog avondeten, dealen met ouders die lastig kunnen zijn, en rust en tijd voor zichzelf nemen. Terwijl ze dit allemaal doen, moeten ze ervoor zorgen dat ze online zijn, om met vrienden te praten. Als ze dat niet doen, verliezen ze al snel vrienden. Zonder vrienden is het leven van veel tieners verschrikkelijk.

Na al dit, is er eigenlijk helemaal geen tijd om nog een 'kind' te zijn.

Het onderwijs is niet per se zwaar wat betreft de lesstof, maar wel wat betreft de motivatie behouden. De lessen worden nog steeds gegeven op een saaie manier, elke dag weer, in een saai lokaal.

Oh, en zo'n 80% van alle tieners die ik ken, komen nauwelijks aan 7 uur slaap per dag, en daarmee moeten ze vervolgens een volle dag volhouden.

Veel tieners die ik ken hebben veel stress vanwege hun gezins situatie. 1 van de grootste problemen die ik hoor, is dat de ouders niet blij zijn met de cijfers van hun kind. De tiener doet zijn/haar best (of heeft geen motivatie en heeft het al lang opgegeven), krijgt een laag cijfer. De ouders vinden het niet goed genoeg, en halen bijv. dingen waar het kind plezier uit haalt weg.
Daar achteraan komt vaak de quote 'Ik wil alleen het beste voor je.'

Social media heeft voor een groot deel te maken met het lage zelfbeeld van tieners, maar ook met de twijfel over seksuele geaardheid (zeg ik dat zo goed?) waar veel tieners veel mee struggelen.

Vragen zijn welkom, aangezien ik als tiener er middenin zit :)
Laatst bijgewerkt door mars_mellow op 18-12-22 20:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-22 20:19

Anastasia, dank je voor je eerlijke en heldere verhaal vanaf de kant die daadwerkelijk betroffen is.
Ontzettend heftig om te lezen vind ik het :(:) :)

Edit: mars-mellow. Fijn dat jij je het ook van jouw kant belicht.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 18-12-22 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 20:20

Suzanne F. schreef:
Ik zal morgen uitgebreider reageren maar ik denk zeker dat social media een grote rol speelt. En denken dat geluk maakbaar is door maar genoeg geld te hebben. Dat geeft druk om hoog opgeleid te zijn want dan kan je een topsalaris krijgen later.
Ik vind de werkdruk op het vwo hoog. Veel verantwoordelijkheid voor zelf leren, veel huiswerk. Er wordt veel van leerlingen verwacht. De vraag is: is dat terecht?

Serieus? Ik deed 29 jaar geleden eindexamen vwo, heb nu 2 kinderen in vwo 4 en 5…. (En een die 1,5 jaar geleden havo diploma haalde). Boeken lezen voor de lijst? Nauwelijks… wij lazen er 15/20 per taal…
Ze hebben maar 3 echte toetsweken, dat geeft veel druk want geen andere mogelijkheden om punt op te halen. Maar de stof is niet meer of moeilijker dan30 jaar terug.

Ik pleit voor herinvoering van korte overhoringen tussendoor. Zo houden ze wel stof bij, worden gedwongen woordjes/onregelmatige werkwoorden etc echt te leren en herhalen.

Ik denk dat veel kinderen niet meer gewend zijn aan een “Nee “ dus niet leren omgaan met teleurstellingen.

Daarnaast onderschat ik zeker de druk en stress en invloed van social media niet.

xrobbiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 20:27

Kinke schreef:
Prrrr, ik heb precies dezelfde ervaring. Jongen in het laatste jaar, dezelfde opleiding als die jij noemt. Hij had een hele leuke stage kunnen hebben, en als hij het goed had gedaan had hij overal op de afdeling financiën mee mogen kijken/werken. Uiteindelijk is hij op de crediteurenadministratie blijven hangen. De meest simpele dingen snapte hij niet, hij volgde geen instructies op, hij kon zelf niet de simpelste controles bedenken, weetikhoeveel gesprekken gehad en door mij en m'n collega's veel tijd in gestoken. Ook durfde hij niet te bellen, daar kwam ik pas op het laatst achter. Mailen was toch veel handiger? Nee, want als je nu direct een antwoord krijgt dan kun je direct door en houdt dit niet alles op. Ik kreeg ook uiteindelijk een antwoord toen ik hem voor de zoveelste keer vroeg waarom hij een bepaalde controle niet deed (was uiteraard al veel vaker gevraagd), z'n antwoord: "tja, als ik het nut er niet van inzie dan doe ik het niet". Toen z'n stage was afgelopen zei hij dat hij nooit bij een gemeente wou werken, want het was saai :D
Hij was gewoon lui, stronteigenwijs en had geen zin om zich in te zetten.
Had ik het maar vanaf het begin geweten, dan had ik niet aan dit dooie paard lopen sleuren :D

Maar dit kan je ook omdraaien, tieners worden niet goed voorbereid door school, komen vervolgens op hun stage en daar wordt van alles verwacht wat zij nooit hebben geleerd. Geeft toch ook een hele hoop druk op zo een persoon, en iedereen gaat daar anders mee om. De ene pakt het met beide handen aan en gaat er mee aan de slag en de ander klapt dicht. Nu was ik natuurlijk niet hierbij, en ook niet bij het vorige voorbeeld en misschien waren deze personen ook lui, maar misschien kwamen zij in een situatie waar zij totaal niet op voorbereid waren en kwam er ineens zo een klap verantwoordelijkheid op ze dat zij ook niet meer wisten wat ze er mee aan moeten.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 20:31

Ik heb (als coach/pedagoog) vooral te maken met de wat oudere tieners (16-20 jarigen) en zie daarin veel angst voor de toekomst. Deels toetsdruk (en leningstress) door de opleiding maar ook de geringe kans op een betaalbare woning en klimaatverandering zijn grote dingen die stress geven.

Daarnaast is het heel normaal tot je 25e thuis te wonen want er is geen ander huis beschikbaar. Gevolg; je blijft lang kind en leert niet om je eigen verantwoordelijkheid te pakken. De 20 jarigen van nu zijn echt veel 'jonger' dan die van 20 jaar geleden die gemiddeld al 2 jaar op kamers waren. En ik vind ook dat ouders vaak heel controlerend zijn. Ter indicatie; Ouders krijgen een melding op hun smartphone bij elk cijfer van kindlief...

Social media speelt ook zeker zijn rol. Door ideaalbeelden, continue online 'moeten' zijn omdat je anders dingen mist én omdat er veel minder offline communicatie is en jongeren niet/nauwelijks oefenen met face-to-face problemen oplossen en uitpraten.

Er is in mijn ogen dus een mix van:
-druk om hard te werken aan je toekomst
-een gevoel van "wat doet het er toe want de wereld is toch klote" (klimaatverandering/huizencrisis/hoge schulden)
-lang 'klein' worden gehouden door ouders icm lang thuis wonen en geen verantwoordelijkheid leren nemen
-ideaalbeelden op socials, druk om continue bereikbaar te zijn icm weinig offline leren omgaan met conflict

Aan de andere kant;
Ik zag 20 jaar geleden minder jongeren met problematiek maar wel altijd met ernstigere problemen. Dat het stigma voor psychische hulp langzaam minder groot wordt, dat kinderen durven aangeven dat het misgaat, dat is wel écht een plus van deze tijd. Ik vraag me wel eens af hoeveel mensen ik vroeger veel sneller/beter had kunnen helpen als er geen stigma zat op praten met een coach/psycholoog.
Laatst bijgewerkt door Lijsken op 18-12-22 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 20:34

tja, dat kan ook xrobbiee, maar we hebben hem echt aan de hand genomen en zijn heel rustig bij het simpelste begonnen. Ik en mijn collega's hebben echt alle tijd genomen. Niet alleen maar dingen uitgelegd om een kunstje te doen, maar het verhaal erachter, de effecten in de administratie etc.etc. Die effecten had hij (tenminste, dat zou moeten) moeten leren tijden z'n opleiding. En uiteraard verteld dat niet alle klusjes even leuk zijn, dat dit in iedere job voorkomt. Ik heb me echt afgevraagd waarom hij deze opleiding deed, ik kon nergens interesse vinden in de werkzaamheden

MimixDaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 20:35

Als 17 jarige reageer ik even.

Is deze generatie "zacht"? een deel wel ja, klopt een deel kan nergens meer tegen.
Maar een groot deel is helemaal niet zo.

Social media (voornamelijk tiktok en instagram) zijn grote factors. Bijna alles is nep, bewerkt of word anders verteld. Veel meiden en jongens willen aan dat beeld voldoen, want dat is wat ze alleen maar zien. Hieruit ontstaan dingen als eetstoornissen enz.

Daarbij als ik aan leeftijds genoten vraag hoe druk hun het hebben hoor ik vaak (waaronder mijzelf) dat ze geen eens een dag vrij hebben. School en werk zijn de meeste mee bezig. Ik heb daarbij ook nog eens paarden om te doen. Ik heb weken geen fatsoenlijk weekend gehad. Moet blij zijn als ik een avond tot rust kan komen zonder werkelijk iets te moeten.

Er word zo ontzettend veel verwacht, wat eigenlijk onmogelijk is. We moeten naar school en goede punten halen (veel ouders worden ontzettend boos als je onder een 6 haalt en nemen je telefoon e.d af), Je hebt huiswerk en projecten. En op het MBO (iig op mijn school) word je volledig in het diepe gegooid. Docenten die er maanden niet zijn. Vervangers die niks weten van het vak of de stof waarmee je dan in een maand tijd meer dan het halve schooljaar mee moet inhalen. Roosters die niet werken. Fouten die worden gemaakt. Maar het is nooit de school hun schuld. Je moet overal zelf achteraan. Ouders van minderjarige worden nergens over ingelicht of mogen van school zich niet eens moeien (meerdere keren gehoord). Vakken die zo worden gegeven dat het helemaal niks te maken heeft met je opleiding. Docenten die gewoon geen les kunnen geven (een powerpoint voor lezen is geen les geven!!), weigeren vragen te beantwoorden etc. Dit geeft zoveel stress. Daarbij word er verwacht dat we werken (kennis maken met het "echte" leven. Maar dit is allemaal voor een minimum loon en bij veel bedrijven maak je ook nog eens onbetaalde overuren.). Dan gaat het bij veel mensen thuis ook niet lekker, daar nog eens stress van. Je wilt graag sociaal doen, maar in welke tijd? Want die hebben we niet meer.
Geef je zulke dingen aan bij bv mentor. Dat je alles behalve goed in de vel zit, super veel stress hebt, met suicidale gedachten zit etc. Krijg je te horen dat je maar een (week)planning moet maken.
Thuis hoor je ook vaak "je stelt je aan", "vroeger was het erger". Onze gevoelens worden vaak ontzettend gekleineert. We horen alleen maar dat wij het niet slecht hebben en het erger word. En alles is onze schuld.

Deze generatie is niet perfect, wij doen zeker dingen fout, absoluut. Maar dat betekent niet gelijk dat wij ons alleen maar aanstellen e.d.

Er word dus gewoon ontzettend veel verwacht of zelfs te veel, met vaak te weinig hulp.

MimixDaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 20:36

Kinke schreef:
tja, dat kan ook xrobbiee, maar we hebben hem echt aan de hand genomen en zijn heel rustig bij het simpelste begonnen. Ik en mijn collega's hebben echt alle tijd genomen. Niet alleen maar dingen uitgelegd om een kunstje te doen, maar het verhaal erachter, de effecten in de administratie etc.etc. Die effecten had hij (tenminste, dat zou moeten) moeten leren tijden z'n opleiding. En uiteraard verteld dat niet alle klusjes even leuk zijn, dat dit in iedere job voorkomt. Ik heb me echt afgevraagd waarom hij deze opleiding deed, ik kon nergens interesse vinden in de werkzaamheden

Is het ergens niet ook ontzettend beschamend voor zon persoon als je ergens komt en blijkt dat je school je gewoon dingen niet leert? Dat werkt ook zeer demotiverend

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-22 20:37

Mars-mellow, ik heb een vraag inderdaad.

De lange dagen is niet iets nieuws van deze tijd. Ook wij gingen vroeger van 8-4 naar school, soms zelfs tot 16:45. Daar kwam dan nog 3 kwartier fietsen bovenop. Mijn grootouders gingen zelfs 6 dagen per week naar school.

Wat maakt in jouw idee dat deze dagen nu niet meer goed haalbaar zijn? Is dat toch voornamelijk dat slaap tekort? Of komt dat door die 3-5 uur social media erbovenop die we vroeger niet hadden?
Is de hoeveelheid huiswerk meer, of zitten te veel kinderen op het verkeerde niveau (te hoog)?

Speelt lesuitval ook een rol daarin? (in aansluiting op MimixDaina).

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 20:37

Even mijn perspectief omtrent onderwijs:
Ik ben nu docent en vergelijk dan met mijn situatie als tiener van 15-10 jr geleden. Ik heb gymnasium gedaan, geef nu onderbouw havo/vwo les.

De lesstof is even veel of minder geworden. De focus is wel meer verschoven van feiten stampen naar kennis zoeken en die kunnen gebruiken.
Leerlingen komen over het algemeen minder media vaardig binnen (lees: kunnen op social media maar tabellen in word, zoektermen in google etc moet worden geleerd).
De leesvaardigheid is gelijkwaardig als je kinderen bekijkt die lezen leuk vinden, kinderen die niet voor het plezier lezen zijn zwakker geworden op dat front.
Wel merk je bij beiden groepen een gehaastheid waardoor ze instructies of lesstof niet lezen omdat het niet snel genoeg gaat. En daardoor dus niet optimaal presteren.

In mijn ogen zit een heel groot deel in sociale veiligheid en sociale media. Als ik als puber wat stoms deed dan was dat een week genant en daarna was het vergeten. Nu durven ze niets stoms te doen, want de angst dat het voor altijd ergens staat is te groot. En je gaat nooit echt leren als je niet op je bek durft te gaan.
Daarnaast is ons brein dusdanig verslaafd of gewend aan het korte geluk van een filmpje, like of game, dat er weinig ruimte in de hersenen overblijft voor investeren op langzaam geluk (wat ik nu moet doen is stom, maar gaat me in de toekomst veel opleveren).

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 20:37

Mars mellow
Nu is de uren norm 1040.
In mijn tijd 1067.
Dus meer naar school is nu niet.

En nee doen aan de popi jopie van de klas is ook van aller tijden.
Toen ik op de middelbare zat was O'Neil het merk bij ons op school.
Wij konden dat ook niet betalen. Gelukkig was ik iemand die zich weinig aantrok van de bitches Maar die dat niet konden de l.L.
Alleen toen was het na schooltijd over. Nu gaat dat op social media verder.
Dat is erg naar.

Dat zijn dus naar mijn idee niet meteen veranderingen.

Druk van ouders wel.
Maar andere Sh 't thuis was er wel.
En daar was dan weer geen hulp voor.
Want dat soort vertrouwenspersoon moest nog uitgevonden worden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 20:38

Ibbel schreef:
Mag ik een knuppel in het hoenderhok gooien? Nee, twee?

De ene knuppel is de effing social media, die de wereld mooier voorstellen dan hij is. Ik zie foto's van vermiste meisjes, helemaal gefilterd door Insta, waarvan ik denk: dat kind herken ik in geen duizend jaar als ik haar tegenkom, want zó ziet ze er IRL niet uit.

De andere is curling ouders. Geen kind mag ook maar 1 strobreed in de weg worden gelegd. Ja, da's wel goed Ka Uu Tee als je dan opeens merkt dat dingen af en toe niet lukken.

DIT! Echt volledig mee eens en niets aan toe te voegen _/-\o_

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 20:44

mooney schreef:
Ik ben nu docent en vergelijk dan met mijn situatie als tiener van 15-10 jr geleden. Ik heb gymnasium gedaan, geef nu onderbouw havo/vwo les.

De lesstof is even veel of minder geworden. De focus is wel meer verschoven van feiten stampen naar kennis zoeken en die kunnen gebruiken.
Leerlingen komen over het algemeen minder media vaardig binnen (lees: kunnen op social media maar tabellen in word, zoektermen in google etc moet worden geleerd).
De leesvaardigheid is gelijkwaardig als je kinderen bekijkt die lezen leuk vinden, kinderen die niet voor het plezier lezen zijn zwakker geworden op dat front.
Wel merk je bij beiden groepen een gehaastheid waardoor ze instructies of lesstof niet lezen omdat het niet snel genoeg gaat. En daardoor dus niet optimaal presteren.

In mijn ogen zit een heel groot deel in sociale veiligheid en sociale media. Als ik als puber wat stoms deed dan was dat een week genant en daarna was het vergeten. Nu durven ze niets stoms te doen, want de angst dat het voor altijd ergens staat is te groot. En je gaat nooit echt leren als je niet op je bek durft te gaan.
Daarnaast is ons brein dusdanig verslaafd of gewend aan het korte geluk van een filmpje, like of game, dat er weinig ruimte in de hersenen overblijft voor investeren op langzaam geluk (wat ik nu moet doen is stom, maar gaat me in de toekomst veel opleveren).

Schoot me nog wat te binnen: hobby en sport.

Ik vind het heel erg zorgwekkend dat als je een klas vraagt: wat zijn jouw hobby's en sporten? Dat een steeds groter deel antwoord: slapen, netflix kijken of alleen gamen (heb niets tegen gamen, maar niet als enige activiteit).
Een echte offline bezigheid om je lijf fit te houden en hoofd leeg te maken is in mijn ogen echt heel belangrijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-22 20:46

Lijsken schreef:
Ter indicatie; Ouders krijgen een melding op hun smartphone bij elk cijfer van kindlief...

Hier ben ik als ouder ook totaal niet blij mij. Afschuwelijk die overmatige controle.
Ik heb vroeger echt heel vaak 1en gehaald op overhoringen die nooit het daglicht gezien hebben :+

Een vriendin van mij kreeg een crisis toen ze bij een ouderavond op de badisschool onderbouw (!!) een grafiekje voorgelegd kreeg over waar haar kind presteerde in het klassengemiddelde. WTF %)

mars_mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 20:47

Sizzle schreef:

De lange dagen is niet iets nieuws van deze tijd. Ook wij gingen vroeger van 8-4 naar school, soms zelfs tot 16:45. Daar kwam dan nog 3 kwartier fietsen bovenop. Mijn grootouders gingen zelfs 6 dagen per week naar school.

Wat maakt in jouw idee dat deze dagen nu niet meer goed haalbaar zijn? Is dat toch voornamelijk dat slaap tekort? Of komt dat door die 3-5 uur social media erbovenop die we vroeger niet hadden?
Is de hoeveelheid huiswerk meer, of zitten te veel kinderen op het verkeerde niveau (te hoog)?

Ik denk de social media inderdaad een grote factor is, maar vooral de motivatie in het algemeen. Ik zou eerlijk gezegd niet weten waardoor het komt, maar ik weet wel dat iedereen de hele dag door gewoon ontzettend moe is, en geen informatie meer kan opnemen. Zodra ze thuis zijn kunnen ze zichzelf niet meer er toe brengen om nog iets te gaan doen, en gaan de meeste mensen slapen of bezig met social media.

Er zijn ook mensen die gewoon geen zin hebben om te slapen, en tot 3 uur op hun telefoons zitten natuurlijk :+

op alle niveaus waar ik op heb gezeten (3) was de hoeveelheid huiswerk bijna exact hetzelfde. Ik ben zo ver gezakt vanwege 0 motivatie, waardoor ik letterlijk niks meer kon doen. Hoe graag ik het ook wou, het kon gewoon niet.

Ik ken veel meer mensen die dit zelfde ook hebben gehad.
Laatst bijgewerkt door mars_mellow op 18-12-22 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 20:50

Lijsken schreef:
En ik vind ook dat ouders vaak heel controlerend zijn. Ter indicatie; Ouders krijgen een melding op hun smartphone bij elk cijfer van kindlief...

Daarbij lijkt het overigens alsof de ouders controlerend zijn, maar het zijn uiteindelijk de scholen die die instellingen zo zetten, en die dat normaal vinden, en ook weer uitdragen dat ouders daar betrokken bij moeten zijn.

Veel druk komt rechtstreeks of indirect van scholen, en ouders doen daar wel in mee, maar ik weet niet of het klopt dat dit allemaal van ouders uitgaat.

MimixDaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 20:51

Sizzle schreef:

Als ik school een beetje goed wil doen (alleen even gericht op AVO vakken, geen paarden in beeld) Moet ik half 7 opstaan. school om half 9 of 9. En dan zit ik daar tot 5. Soms nog uitval tussendoor. Voor de vakken met uitval dien je zelf uit te zoeken wat je ervoor moet maken, je krijgt dan geen uitleg. Krijg je voor de andere vaken het vele werk of project niet af binnen de 3 kwartier les moet je dit thuis doen. Als ik om 5 uur klaar ben, ben ik pas rond half 7/7 uur thuis. Dan uiteraard nog eten. Dus dan rond half 8 klaar met eten. En dan nog aan huis werk. dat is dan zon 2/3 uur. Dus 10/10:30 klaar. Dan nog douchen/dingen klaarleggen voor de volgende dag. Nog even relaxen/sociaal doen dmv appen of bellen. En dan tegen half 12/12 telefoon weg en slapen.dan zit je toch, mits ik niet tussendoor nog wakker word en niet kan slapen, aan zon 6/6,5 uur slaap.

Met les uitval loop je ook sneller achter. En achterlopen word als iets heel slechts gezien. Je mist uiteindelijk ook studiepunten. en dan mag je weer niet over. Ook mis je daardoor vaak uren dus dan maar kijken of school je overlaat gaan.

Als je net zoals mij het geluk hebt dat je paniek aanvallen hebt en soms de les uit moet. Of bv dat je verantwoordelijk word gemaakt over een zieke leerling die niet epileptische aanvallen krijgt. Mis je dus ook nog veel meer uren. En school liegt dan ook nog tegen je. Maar dat is weer mijn geluk

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 20:51

mooney schreef:
mooney schreef:

Schoot me nog wat te binnen: hobby en sport.

Ik vind het heel erg zorgwekkend dat als je een klas vraagt: wat zijn jouw hobby's en sporten? Dat een steeds groter deel antwoord: slapen, netflix kijken of alleen gamen (heb niets tegen gamen, maar niet als enige activiteit).
Een echte offline bezigheid om je lijf fit te houden en hoofd leeg te maken is in mijn ogen echt heel belangrijk.

Valt me ook op. Ik vraag dit ook wel aan mijn klassen en er zijn gelukkig echt nog wel kinderen die sporten, maar ook heel veel kinderen die dat niet doen.
Als ik op maandag aan mijn klassen vraag wat ze in het weekend gedaan hebben, is het standaard antwoord voor de meesten 'niks, gegamed, op mijn telefoon gezeten'. Ze gaan niet naar buiten, ze sporten niet, zelfs vrienden zien lijkt er vaak niet bij, geen sociaal leven. Veel leerlingen geven aan dat zij gren films en series kijken omdat ze de concentratie niet hebben. Superkorte spanningsbogen, alles moet kort en snel -> social media.