Excuses voor slavernijverleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 19:14

Mars schreef:
Excuses maken voor iets van zo lang geleden heb ik zo mijn bedenkingen bij. Ik hoef ook geen excuses van de Duitse regering, andere generatie, blik vooruit zou ik zeggen.

Die excuses zijn er gewoon geweest hoor, en dat was ook belangrijk voor het herstel van vertrouwen.
Duitsland heeft trouwens ook herstelbetalingen betaald.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 19:20

Eerlijk gezegd vind ik het enerzijds altijd wel heel makkelijk gezegd als je als Nederlander mooi zegt, vooruit kijken, niemand is meer in leven die dit heeft gedaan etc. Terwijl onze voormalige koloniën en de nazaten van tot slaaf gemaakte mensen denk toch wel degelijk tot in zekere mate nog steeds een achterstand hebben door het verleden. Ik vraag me anderzijds wel een beetje af tot hoe ver in het verleden we dan met iedereen de schulden moeten gaan vereffenen want als we ergens goed in zijn geweest is het natuurlijk al de hele geschiedenis lang elkaar beroven en de tent uit vechten.

Ik vind het trouwens ook wel vooral heel typisch hoe dit nu gaat. De regering komt met een soort halfbakken plan, het lijkt of echt helemaal niemand blij is met de situatie, zowel voor als tegenstanders van het maken van excuses niet. Ik dacht eigenlijk vooral, wat zijn ze toch allemaal aan het doen? Volgens mij heeft de regering ook net aan de wereld getoond dat we slavernij alleen afkeuren zolang dat geen geld kost, dus imo niet zo geloofwaardig dit allemaal >;)

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 19:24

Voor zover ik er informatie over kan vinden, heeft de Nederlandse regering zelf het initiatief genomen om excuses aan te bieden. (Al dan niet onder maatschappelijke druk)

Dat de partijen welke dit aangaat, vervolgens met punten komen die zij cruciaal vinden om de excuses te kunnen aanvaarden, is toch helemaal geen vreemd tegengeluid?
Het is niet dat Nederland nu geen excuses kan maken, maar zij geven duidelijk aan wat voor hen nodig is om ze te kunnen accepteren.
(Ik vat het op als: wat hen de overtuiging kan geven dat dit echt gemeend is en een stap in de goede richting = minder onderscheid door 'ongelijke start')
Laatst bijgewerkt door JoliekeDH op 13-12-22 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 19:26

mariettek schreef:
Witte mensen hebben generaties lang kunnen teren op de voorsprong die ze hebben gekregen door in het verleden slaven te hebben gehouden.

Niet meer dan logisch dat er iets rechtgezet moet worden.

Eerlijk voor iedereen? Natuurlijk niet. Genoeg witte mensen die ook pech hebben gehad met hun herkomst. Maar voor de nazaten van slaafgehouden mensen is het sowieso niet eerlijk.

Bekijk eerst vooral de mini-documentaire van Netflix Explained. Seizoen 1 het verschil in welvaart tussen rassen.

Kost bijna geen tijd, maar legt wel uit waarom het zo belangrijk is.

Sidenote: het gaat wel over Amerika, maar is ook erg van toepassing op Nederland

Situatie in Amerika is niet te vergelijken. Ex-slaven en nakomelingen als buren hebben is iets van de kolonien, niet Europa. Dan moet je terug naar tijden met horigen en eigenlijk voor de grote pestepidemiën toen lokale arbeid goedkoop was. Was ook flink gestuiter over trouwens tussen landeigenaren en arbeiders, heeft aantal generaties geduurd om dat te normaliseren.

Maar slavernij is al zo oud als nederzettingen/landbouw. Hammurabi (oudst bekende wettekst) heeft het al over de rechten van slaven.

Gaan we het hebben over slavenhandel vanuit Afrika dan mis ik hier de hele eeuwen lange handelsstroom van slaven naar het huidige midden-oosten (en vergis je niet hoeveel er daarvan onderweg of zelfs al vooraf ivm maken tot enuch stierven). Alleen daar zouden ze deze organisaties recht in het gezicht uitlachen/hoofd er af hakken.
Verder hebben er ook zat mensen vanaf die slavenboten in eerste instantie vrij zodra ze voet aan wal zetten zelf slaven gehouden (hoor je ook niemand over). Het is eigenlijk sec west-europa die zich het boetekleed laat aantrekken en waarbij het niet naar jezelf kijken (geluid dat je ook binnen deze groepen wel hoort, maar snel doodgezwegen wordt) standaard is.
Mijn voorouders waren horigen, en dat werd mijn overgrootvader alsnog door het kerkbestuur ingewreven toen hij vroeg om toestemming om krukje! mee te mogen nemen ivm 3-4 uur staande diensten die zieke vrouw en moeder niet meer volhielden. Voor wie denkt dat kerk iets met barmhartig had, antwoord was nee. Neem uw nederige afkomst in acht.
Het hele jouw geerfde sociale status is lager dan de mijne is ook al niets nieuws aan.

En verder qua betalingen, ik heb teveel gezien aan corruptie in die kringen om te geloven dat het ooit goed terecht komt of werkelijk iets gaat uitmaken voor de mensen die er inderdaad wat aan zouden hebben.

Het moet maar eens afgelopen zijn met het hele verantwoordelijk voor de acties van mijn 8+ generaties terug voorouders of regering. We zijn gelukkig een heel stuk verder gekomen als het gaat om anderen ook ten eerste als volwaardig mens te zien.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-22 19:29

Shadow0 schreef:
Mars schreef:
Excuses maken voor iets van zo lang geleden heb ik zo mijn bedenkingen bij. Ik hoef ook geen excuses van de Duitse regering, andere generatie, blik vooruit zou ik zeggen.

Die excuses zijn er gewoon geweest hoor, en dat was ook belangrijk voor het herstel van vertrouwen.

Prima, die excuses konden gezien het tijdsbestek aan direct betrokkenen of kinderen van-. Niet honderden jaren na dato aan mensen die generaties ver af staan van slavernij. Erfzonde vind ik geen constructief concept om met elkaar naar de toekomst te kijken.
Collectieve schuld opleggen aan een hele groep moet je niet willen, of het nu blanke mensen, Joden, allochtonen of welke groep ook betreft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 19:30

Ik vond het voornamelijk arrogant van de regering toen ik las dat het gewenst zou zijn om het het op een speciale dag met emotionale waarde te doen, het toch gewoon op 19 december moest gaan zijn.
Klonk voor mij alsof de 2022 doelen bonus anders misschien niet uitbetaald wordt of zo.
We zeggen wel sorry maar wij bepalen uiteraard (als belangrijke blanke) wat voor jullie belangrijk is :+

Maar dat was slechts mijn gevoel, dat kan er prima naast zitten.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 19:34

Shadow0 schreef:
Mars schreef:

Nou maar beperkt hoor.
Werkelijk dagelijks worden er nog gestolen kunstwerken gevonden die niet worden teruggegeven enz.

Die wieder gut machung is zeer beperkt en bereikte niet de mensen die echt geleden hebben.

Maar.verder hoor je daar niemand meer over.

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 19:35

Citaat:
Die slaven zijn maar door een paar zeer rijken gehouden.
Het gros van de witte mens werkte in zwaar vervuilde fabrieken in de jaren 1920,1930.
Voor een heel heel kleinbeeld geld waar ze niet van rond konden komen.
Moeten die nu ook gaan betalen .voor wat een kleine groep gedaan heeft.

Ik besef dat het waarschijnlijk voor dovemansoren is, maar ik wil toch via onderstaande feiten en voorbeelden even een poging doen om je uit te leggen hoe problematisch racisme is, en hoe het het leven van mensen van kleur moeilijker maakt.

"Heb je een tweede nationaliteit, dan controleert onze Belastingdienst je aangifte strenger dan die van andere Nederlanders. Onze welvaart danken we deels aan het plunderen en koloniseren van andere landen en aan het tot slaaf maken, onderdrukken en uitbuiten van hun bevolking.

Werkgevers nemen hier liever een Mark dan een Mohammed in dienst. Een invloedrijke politicus vraagt zijn toehoorders of ze ‘minder Marokkanen’ willen en wordt er niet voor bestraft.

Eén op de drie Turkse en Marokkaanse Nederlanders zegt zich racistisch bejegend te voelen door de politie. Onder Surinaamse Nederlanders is dat één op de vier en bij Antilliaanse Nederlanders één op de vijf. Bij autochtone Nederlanders is dat één op de vijfentwintig.

Een medische richtlijn schreef tot dit jaar voor dat testuitslagen voor chronische nierschade anders berekend moeten worden ‘voor mensen van het negroïde ras’.
Negen van de tien verhuurmakelaars vinden het prima als huiseigenaren aangeven dat zij hun woning niet willen verhuren aan Marokkanen, Turken, Polen of Bulgaren.

Nee, het is hier inderdaad geen Amerika. Nederland heeft zijn eigen institutioneel racisme te bestrijden.

‘Institutioneel racisme’ is een sociologische term die slaat op de systematische uitsluiting en/of discriminatie van groepen op basis van geschreven maar vooral ook ongeschreven regels, tradities, gedrag en omgangsvormen. Een vrij breed palet aan mogelijkheden, kortom. Je vindt institutioneel racisme in Nederland onder meer op onze huizenmarkt, in onze taal, tradities, medische richtlijnen, sollicitatieprocedures en politiekorpsen.

Een groot deel van het debat over racisme loopt spaak omdat er weinig algemeen bewustzijn is over ons verleden.

Nu leven we natuurlijk niet meer in dat verleden. Maar wie zich realiseert hoe onze welvaart en multiculturele samenleving tot stand zijn gekomen, wie weet waarom, hoe en wanneer groepen zich in Nederland hebben gevestigd en welke invloed ons integratiebeleid daarop heeft gehad, kan beginnen te onderzoeken hoe we de huidige ongelijkheid zouden kunnen aanpakken.

Een mogelijk volgende stap: erkennen dat we allemaal leven in een systeem dat ongelijkheid in stand houdt. En, hier komt weer zo’n ongemakkelijke: ben je wit, erken dan dat je daar bewust of onbewust van profiteert.

Witte Nederlanders kunnen er inderdaad niets aan doen dat hun bet-betovergrootvader Leopold met een boot vol geknevelde zwarte mensen de Atlantische Oceaan overstak. Maar de economische en maatschappelijke structuren die in die tijden zijn ontstaan, bepalen wel mede hun maatschappelijke positie. Dat is wat wit privilege is: nooit hinder hoeven ondervinden van de kleur van je huid, de klank van je naam of het uiten van je religie, omdat je de norm bent.

Mensen aanspreken op het bestaan van het systeem en hun bevoorrechte positie daarbinnen – kortom: het hebben van privilege – wordt nog vaak gezien als een persoonlijke aanval. En wordt vaak beantwoord met: ‘dus als wit persoon kun je het niet moeilijk hebben?’.

Je bewust worden dat wit-zijn je in elk geval niet zal tegenwerken in dit Nederland, is een eerste stap op weg naar meer gelijkheid
Niemand is immuun voor leed. En naast afkomst spelen uiteraard andere variabelen zoals klasse, geld en seksuele gerichtheid mee in je maatschappelijke positie en kansen. Het grote verschil is dat de factor huidskleur voor witte mensen in het Westen vrijwel nooit een kwestie is.

Je bewust worden dat wit-zijn je in elk geval niet zal tegenwerken in het Nederland dat we hebben, is een eerste stap op weg naar meer gelijkheid. Na het erkennen van die macht, kun je haar namelijk ook inzetten om mensen die niet zo geprivilegieerd zijn vooruit te helpen. Door je mond open te trekken als je ongelijkheid signaleert, door open te staan voor andere ervaringen dan die van jezelf en door systeemkritiek niet persoonlijk, maar serieus te nemen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 19:37

Azmay schreef:
Het gaat om de achterstand die gecreerd is voor deze mensen die ze nooit in hebben kunnen halen. Ik heb er eens een goede (engelstalige) uitleg over gezien. Ik zal eens zien of ik hem nog terug kan vinden.

Op zich vind ik de excuses ook helemaal prima. We hoeven niet door het stof maar erkennen dat wij het nu goed hebben omdat we andere mensen als opstap hebben gebruikt is niet verkeerd.
Amen, tot op de dag van vandaag, heeft het onderscheid van toen, nog steeds invloed, zowel positief als negatief.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 19:47

Mars schreef:
Prima, die excuses konden gezien het tijdsbestek aan direct betrokkenen of kinderen van-. Niet honderden jaren na dato aan mensen die generaties ver af staan van slavernij. Erfzonde vind ik geen constructief concept om met elkaar naar de toekomst te kijken.
Collectieve schuld opleggen aan een hele groep moet je niet willen, of het nu blanke mensen, Joden, allochtonen of welke groep ook betreft.

Maar er zijn in al die honderden jaren nooit excuses gemaakt. Dus een beetje makkelijk om te zeggen dat het eerder had gekund.
Er wordt ook geen collectieve schuld op gelegd. De overheid biedt nadrukkelijk de excuses aan voor het regeringshandelen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 19:49

Ik ben tegen discriminatie in alle vormen. Ik vind het goed dat hier aandacht voor is gekomen.

Ik vind excuses vragen aan een generatie die werkelijk niks meer meer met slavernij te maken heeft. Ook de generatie van de eisers niet, belachelijk. Herdenken dat het is gebeurd net als dat wij herdenken wat er is gebeurd tijdens de WO2 dat vind ik wel gepast als ze daar behoefte aan hebben. Maar geld eissen nee. Want daar los je het verleden niet mee op.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 13-12-22 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 19:49

Voordat ik een heel verhaal neer ga zetten, ik sluit me volledig aan bij onderstaande antwoorden.
Enkel een excuus zijn loze woorden en zit slechts een fractie in van het erkennen van ons aandeel in het verleden en het huidig institutioneel rascisme. Kijk vooral ook even naar het rascisme wat zojuist in onderzoek naar boven is gekomen bij het ministerie voor buitenlandse zaken, we hebben duidelijk nog een lange weg te gaan.
Voor de mensen die beweren dat ook witte mensen het zo moeilijk kunnen hebben in het leven, verdiep je in intersectionaliteit/kruispuntdenken van Kimberlé Crenshaw.

Sizzle schreef:
Ik heb er geen echte sterkte mening over aangezien mijn wiegje op de juiste plek stond. Ik neem aan dat de betroffen instellingen er verstand van hebben.

Enkel excuus zonder zinvolle nevenelementen of verbeteropties is in iedergeval zinloos wat mij betreft. Dat is net als klappen voor de zorg, daar raak je niet minder van in een burn-out en koopt ook geen brood.
Ik heb echt de schurft aan symboolpolitiek zonder consequenties, dus ik zie wat dat betreeft graag dat ze naast de sorry ook nog wat zinvolle projecten ondersteunen. Dus mij lijkt dat zo op het eerste gezicht prima (verder niet gehinderd door enige kennis :o )

moeshie schreef:
Citaat:
Het gros van de witte mens werkte in zwaar vervuilde fabrieken in de jaren 1920,1930.

Ik besef dat het waarschijnlijk voor dovemansoren is, maar ik wil toch via onderstaande feiten en voorbeelden even een poging doen om je uit te leggen hoe problematisch racisme is, en hoe het het leven van mensen van kleur moeilijker maakt.

"Heb je een tweede nationaliteit, dan controleert onze Belastingdienst je aangifte strenger dan die van andere Nederlanders. Onze welvaart danken we deels aan het plunderen en koloniseren van andere landen en aan het tot slaaf maken, onderdrukken en uitbuiten van hun bevolking.

Werkgevers nemen hier liever een Mark dan een Mohammed in dienst. Een invloedrijke politicus vraagt zijn toehoorders of ze ‘minder Marokkanen’ willen en wordt er niet voor bestraft.

Eén op de drie Turkse en Marokkaanse Nederlanders zegt zich racistisch bejegend te voelen door de politie. Onder Surinaamse Nederlanders is dat één op de vier en bij Antilliaanse Nederlanders één op de vijf. Bij autochtone Nederlanders is dat één op de vijfentwintig.

Een medische richtlijn schreef tot dit jaar voor dat testuitslagen voor chronische nierschade anders berekend moeten worden ‘voor mensen van het negroïde ras’.
Negen van de tien verhuurmakelaars vinden het prima als huiseigenaren aangeven dat zij hun woning niet willen verhuren aan Marokkanen, Turken, Polen of Bulgaren.

Nee, het is hier inderdaad geen Amerika. Nederland heeft zijn eigen institutioneel racisme te bestrijden.

‘Institutioneel racisme’ is een sociologische term die slaat op de systematische uitsluiting en/of discriminatie van groepen op basis van geschreven maar vooral ook ongeschreven regels, tradities, gedrag en omgangsvormen. Een vrij breed palet aan mogelijkheden, kortom. Je vindt institutioneel racisme in Nederland onder meer op onze huizenmarkt, in onze taal, tradities, medische richtlijnen, sollicitatieprocedures en politiekorpsen.

Een groot deel van het debat over racisme loopt spaak omdat er weinig algemeen bewustzijn is over ons verleden.

Nu leven we natuurlijk niet meer in dat verleden. Maar wie zich realiseert hoe onze welvaart en multiculturele samenleving tot stand zijn gekomen, wie weet waarom, hoe en wanneer groepen zich in Nederland hebben gevestigd en welke invloed ons integratiebeleid daarop heeft gehad, kan beginnen te onderzoeken hoe we de huidige ongelijkheid zouden kunnen aanpakken.

Een mogelijk volgende stap: erkennen dat we allemaal leven in een systeem dat ongelijkheid in stand houdt. En, hier komt weer zo’n ongemakkelijke: ben je wit, erken dan dat je daar bewust of onbewust van profiteert.

Witte Nederlanders kunnen er inderdaad niets aan doen dat hun bet-betovergrootvader Leopold met een boot vol geknevelde zwarte mensen de Atlantische Oceaan overstak. Maar de economische en maatschappelijke structuren die in die tijden zijn ontstaan, bepalen wel mede hun maatschappelijke positie. Dat is wat wit privilege is: nooit hinder hoeven ondervinden van de kleur van je huid, de klank van je naam of het uiten van je religie, omdat je de norm bent.

Mensen aanspreken op het bestaan van het systeem en hun bevoorrechte positie daarbinnen – kortom: het hebben van privilege – wordt nog vaak gezien als een persoonlijke aanval. En wordt vaak beantwoord met: ‘dus als wit persoon kun je het niet moeilijk hebben?’.

Je bewust worden dat wit-zijn je in elk geval niet zal tegenwerken in dit Nederland, is een eerste stap op weg naar meer gelijkheid
Niemand is immuun voor leed. En naast afkomst spelen uiteraard andere variabelen zoals klasse, geld en seksuele gerichtheid mee in je maatschappelijke positie en kansen. Het grote verschil is dat de factor huidskleur voor witte mensen in het Westen vrijwel nooit een kwestie is.

Je bewust worden dat wit-zijn je in elk geval niet zal tegenwerken in het Nederland dat we hebben, is een eerste stap op weg naar meer gelijkheid. Na het erkennen van die macht, kun je haar namelijk ook inzetten om mensen die niet zo geprivilegieerd zijn vooruit te helpen. Door je mond open te trekken als je ongelijkheid signaleert, door open te staan voor andere ervaringen dan die van jezelf en door systeemkritiek niet persoonlijk, maar serieus te nemen.

Ailill schreef:
Azmay schreef:
Het gaat om de achterstand die gecreerd is voor deze mensen die ze nooit in hebben kunnen halen. Ik heb er eens een goede (engelstalige) uitleg over gezien. Ik zal eens zien of ik hem nog terug kan vinden.

Op zich vind ik de excuses ook helemaal prima. We hoeven niet door het stof maar erkennen dat wij het nu goed hebben omdat we andere mensen als opstap hebben gebruikt is niet verkeerd.
Amen, tot op de dag van vandaag, heeft het onderscheid van toen, nog steeds invloed, zowel positief als negatief.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 19:53

Mars schreef:

Deze generaties staan niet ver af van de slavernij. De sporen van de slavernij zijn nu nog zichtbaar, racisme is zover geworteld in ons bestaan.
Onze geschiedenis gaat nog steeds over hoe we zo goed Amerika hebben ‘ontdekt’, over hoe we Afrika hielpen ontwikkelen, hoe Australië een ontwikkeld land werd. En nergens wordt gesproken over hoeveel mensen de Europeanen hebben laten lijden. Hoe bruut we elk land hebben ingenomen, hoe we nog steeds onze westerse leefstijl willen opleggen aan de rest van de wereld. Hoe we de rest van de wereld uitbuiten om zelf beter te worden. De hele wereld draait om onze rijke eerste wereld, en niemand beseft dat we enkel zo rijk geworden zijn omdat we de rest van de wereld hebben uitgebuit en dat nog steeds doen.

Het gaat niet alleen om die schepen slaven die vervoerd zijn, het gaat om hoe die hele denkwijze zo diep geworteld zit dat we het zelf niet eens meer doorhebben.
Als je het doorhebt, zie je het overal gebeuren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 19:58

Moeshie heel erg bedankt voor je uitleg. Hoewel ik er wel eea van weet, veel van meegekregen heb in mijn opvoeding, en gevoelsmatig voorstander ben van excuses, vind ik het soms lastig om voor mezelf goed duidelijk te krijgen, en aan anderen goed duidelijk te maken hoe, wat, waarom.
En waarom dit wel, en andere dingen misschien niet? Hoever ga je daarin?
Mijn vriend zegt: misschien kunnen we dan ook nog excuses krijgen van Spanje, en daar geld van krijgen.
En ik denk: nee.. dat ligt anders.. maar ik kom er zelf dan ook niet altijd helemaal uit.

https://www.mensenrechten.nl/actueel/to ... ijverleden

Hier wordt ook eea verhelderd.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 19:59

O ja en laten we niet vergeten dat er ook uhm rijke donker gekleurde mensen slaven hielden. En dat er ook witte mensen, wat een termen, in Fabrieken en mijnen werkten. Laten we dus vooral niet doen alsof alleen donkere mensen het zwaar hebben gehad. Maar laten we wel inzien dat we nu anno 2022 (bijna 2023) vooral niet meer zo met mensen om horen te gaan als bij het ministerie van buitenlandse zaken. Dat is wel iets waarvan ik vind dat dat echt maar dan ook echt niet meer kan. Je schaamt je toch rot voor zo iets.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 20:00

verootjoo schreef:
Mars schreef:

Deze generaties staan niet ver af van de slavernij. De sporen van de slavernij zijn nu nog zichtbaar, racisme is zover geworteld in ons bestaan.
Onze geschiedenis gaat nog steeds over hoe we zo goed Amerika hebben ‘ontdekt’, over hoe we Afrika hielpen ontwikkelen, hoe Australië een ontwikkeld land werd. En nergens wordt gesproken over hoeveel mensen de Europeanen hebben laten lijden. Hoe bruut we elk land hebben ingenomen, hoe we nog steeds onze westerse leefstijl willen opleggen aan de rest van de wereld. Hoe we de rest van de wereld uitbuiten om zelf beter te worden. De hele wereld draait om onze rijke eerste wereld, en niemand beseft dat we enkel zo rijk geworden zijn omdat we de rest van de wereld hebben uitgebuit en dat nog steeds doen.

Het gaat niet alleen om die schepen slaven die vervoerd zijn, het gaat om hoe die hele denkwijze zo diep geworteld zit dat we het zelf niet eens meer doorhebben.
Als je het doorhebt, zie je het overal gebeuren.

Dat laatste klopt inderdaad. Goed verwoord Verootjoo.

Befunny dat is inderdaad om je rot voor te schamen. Onvoorstelbaar hè, dat dat nog gebeurt. Maar dat is dus juist waar het om gaat denk ik?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 20:07

[quote="vordur"][quote="mariettek"]Witte mensen hebben generaties lang kunnen teren op de voorsprong die ze hebben gekregen door in het verleden slaven te hebben gehouden.

[quote]

Moeten die nu ook gaan betalen .voor wat een kleine groep gedaan heeft.[/quote[Die mensen leefden wél in vrijheid en ontvingen loon, zie je zelf ook het verschil?

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 20:13

moeshie schreef:
Citaat:

Dankjewel voor je uitgebreide bericht!
Heel goed uiteen gezet waar het om gaat en zou moeten gaan!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 20:14

Ailill schreef:
Die mensen leefden wél in vrijheid en ontvingen loon, zie je zelf ook het verschil?

Onder het huidige moraal worden de omstandigheden in die mijnen en fabrieken ook niet meer als wenselijk gezien, terwijl 10 tot 16 uur, zes dagen per week werken in erbarmelijke omstandigheden tóen heel gewoon was (de vraag is ook hoeveel vrijheid men daadwerkelijk had met dergelijke werkuren?)

Dat geldt evengoed voor slavernij. We hebben het over een andere tijdsgeest.

Nu vinden we beide gelukkig niet meer normaal. Dat zal later wellicht ook gelden voor de manier waarop werk nu georganiseerd is en hoe het systeem nu werkt

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 20:19

996981 schreef:
Ailill schreef:
Die mensen leefden wél in vrijheid en ontvingen loon, zie je zelf ook het verschil?

Onder het huidige moraal worden de omstandigheden in die mijnen en fabrieken ook niet meer als wenselijk gezien, terwijl 10 tot 16 uur, zes dagen per week werken in erbarmelijke omstandigheden tóen heel gewoon was (de vraag is ook hoeveel vrijheid men daadwerkelijk had met dergelijke werkuren?)

Nu vinden we beide gelukkig niet meer normaal. Dat zal later wellicht ook gelden voor de manier waarop werk nu georganiseerd is en hoe het systeem nu werkt

Maar toen werden ze ook niet opgepakt of gemarteld als ze niet werkten, en dat was voor de slaven wel zo.
Blijft een behoorlijk verschil.

Also, heb het stuk over de dingen bij het ministerie van buitenlandse zaken even opgezocht.
Jemig hoe ironisch(niet op een leuke manier) is dat zeg..
Het ministerie van buitenlandse zaken blijkt erg racistisch te handelen.. Bizar

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 20:26

996981 schreef:
princequillo schreef:
Ik vraag me af waarom er mensen zijn die denken dat het puur om geld gaat en belachelijk is terwijl het niet direct overgemaakt wordt oid. Het geld wordt inderdaad in projecten gestopt. Wat kan daar mis aan zijn?

Verdiep je eens in goede doelen, de organisatie daarvan en het aandeel geld dat daadwerkelijk naar het beoogde doel gaat, in plaats van de directie. Dan heb je je antwoord

Ik vind het een moeilijk onderwerp en heb nog niet echt een mening, maar vind het wel bijzonder. Het is niet alsof iedere blanke vroeger slaven had. Daar draait het nu wel op uit; dat de hele blanke gemeenschap moet meebetalen aan de immoraliteit (terwijl dat moreel in de tijdsgeest anders was) van een zeer selecte groep

Maar zoals ik het lees gaat het niet per se om "goede doelen". Dit kunnen ook projecten die via de overheid gaan zijn. Projecten kunnen van alles zijn.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 20:28

Ailill schreef:
Azmay schreef:

volkomen mee eens.

Ik snap ook niet goed waarom dit zo'n groot probleem is voor sommige mensen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 20:30

996981 schreef:
Ailill schreef:

Maak ik hem nog simpeler: Wit/blank is leven in (relatieve) vrijheid en zwart/donker is (volledig) eigendom van iemand anders.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 20:30

fleurtjeuh schreef:
996981 schreef:

Maar toen werden ze ook niet opgepakt of gemarteld als ze niet werkten, en dat was voor de slaven wel zo.
Blijft een behoorlijk verschil.

Also, heb het stuk over de dingen bij het ministerie van buitenlandse zaken even opgezocht.
Jemig hoe ironisch(niet op een leuke manier) is dat zeg..
Het ministerie van buitenlandse zaken blijkt erg racistisch te handelen.. Bizar

Natuurlijk is dat een verschil. Dat ontken ik ook niet. Maar doen alsof arme Nederlanders het tijdens de industriële revolutie niet slecht hadden, is te makkelijk. Volgens mij gaat daar de discussie ook over. Waar ligt de grens? Welke groeperingen moeten wel of niet gecompenseerd worden voor het aangedane onrecht in het verleden en op basis van welke criteria?

Mungbean

Re: Excuses voor slavernijverleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 20:34

Nakomelingen van de industriele revolutie worden niet vandaag de dag nog negatief beinvloed door dingen als hun belastingaangifte of door minder geschikte zorg, of zelfs zorgmijding vanwege discriminatie.
Er zijn onnodig veel donkere mensen door covid gestorven omdat de meetaparatuur enkel op blanken was getest.