Omstreden dieren verhuurbedrijf gaat door

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 15:53

Las net op Facebook in de groep van Arcen dat de dieren toch in beslag genomen gaan worden?
Woon tegenover dat dorp eigenlijk, Broekhuizen (de Maas ligt tussen ons in.) zal eens kijken of ik het op kan zoeken.

Edit; gevonden gaat hierover toch?
Afbeelding

chevax

Re: Omstreden dieren verhuurbedrijf gaat door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-22 16:09

Blij te horen dat de dieren in beslag worden genomen. Er zijn helaas veel meer plekken waar dierenwelzijn niet erg hoog op de prioriteitenlijst staat. Maar dit is in ieder geval voor déze dieren hopelijk een goede zaak.
Ik heb veel artikelen gelezen en filmpjes gekeken en werd er iig erg naar van: een ponietje dat zulke lange hoeven heeft dat het nauwelijks goed kan lopen, een varken dat bezwijkt onder urenlang in de zon op een markt of id, een klein geitje (geloof ik) dat zo bang was dat het ónder andere dieren probeerde weg te kruipen.

Ik kijk eigenlijk nooit dergelijke filmpjes. Noem het wegkijken, maar ik kan daar niet goed tegen. Ik weet echter maar al te goed aan welke verschrikkingen dieren helaas bloot staan.

Ik hoop dat dit bedrijf nu echt wordt gestopt. Maar na al zoveel jaar allerlei mazen te vinden, vrees ik dat hij ook nu wel weer iets zal vinden of opnieuw begint.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 16:18

Ik had oprecht nog nooit van dit bedrijf/deze man gehoord! Maar dat dat moet stoppen mogen duidelijk zijn idd!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 17:02

Fijn dat ze iets doen. Aan de ene kant is zo een bedrijf bekend en weten mensen die te vinden. Maar aan de andere kant kan die bekendheid je dus hopelijk ook sneller de kop kosten, dat mensen nu weten wie, wat, waar en hoe.

Overigens worden er op tv bijv ook dieren gehuurd om een leuk onderwerp te schieten en dat zijn ook van die kanalen waardoor mensen denken dat het normaal is.

Ik zag de herhaling van Beau waar Gerard Joling zat die vrolijk vertelde dat hij vaak met dolfijnen heeft gezwommen en die dieren vreselijk goed verzorgd worden. Hij als niet dierenhouder, zal dat zo vinden. Maar heeeeeeeeeel veel mensen zijn ertegen. Dat ziet en snapt hij echt niet.

Ik denk dat wij als paarden/dieren houders er ook echt anders tegenaan kijken, omdat wij met onze dieren werken en een band hebben.

Wij hebben bijv 2 hobbyvarkens en heel veel mensen maken grapjes hoe lekker ze zouden smaken op de bbq. De paarden zijn schattig, onze honden ook wel, maar de varkens zijn wandelende sate stokjes. Je snapt niet waarom mensen dat verschil maken, maar het is ook wat men leert en weet.

Goed als zo een bedrijf gestopt wordt en ook kinderen leren dat je niet zo met dieren omgaat. Daar moet je al beginnen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 18:02

Een fatsoenlijk bedrijf heeft ook gewoon geschikte dieren. Sommige dieren zij helemaal in hun element als er 40 mensen omheen staan en andere niet.
Er zijn zelfs schapen die staan te blêren om aandacht terwijl andere vooral zo hard mogenlijk weg rennen.
Ik heb zo‘n paard dat het liefste gewoon een feesttent binnen zou lopen en op schoot gaat zitten, die kun je echt wel als aai object ergens neerzetten zonder trauma. Maar er hoort wel toezicht te zijn vind ik.
Mijn dochter heeft afgelopen zomer een lama evenement gehad. 20 basisschool kinderen waren er, en echt niets dan lof over de organisatie. Het was erg heet die dag, dus hebben ze enkel in de ochtend met de lamas gelopen, ze hebben de kinderen toen stenen laten zoeken onderweg voor een spontaan alternatief middag programma (stenen beschilderen).
Ze wisten daarna ook precies waar lamas wel geborstelt willen worden en waar niet. Ook hebben ze oefeningen gedaan om te laten zien hoe je duidelijk met zo‘n dier communiceert.
Helemaal top.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 18:06

Maar dat is toch niet te vergelijken.

Zulke dieren worden vaak gekocht om aan te verdienen en weinig tijd en energie in gestopt. Sommigen wennen eraan en vinden het dan zelfs leuk, althans, in onze ogen.
Er zijn ook dieren die gewoon (te) veel accepteren.

Nette bedrijven zullen opletten wat ze kopen en de dieren goed verzorgen, maar er dan ook zelf bij blijven.

Zodra je de dieren gaat verhuren en klakkeloos mee geeft aan Jan en alleman, gaat het gewoon te vaak mis en daaraan kan je wel de instelling van de eigenaar zien.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 18:13

superpony schreef:

Daarom kun je het dus ook niet goed in wetten vastleggen los van de standaard vastgelegde vrijheden (vrij van stress, pijn, honger, dorst etc)

Als dingen als drukte een argument zijn, dan is ozosnel ook exit.

Van mij mogen dierbedrijven (net als kinderopvang) bovenmatig streng gecontrolleerd worden :j

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-22 22:00

Even een klein zijsprongetje over hoe achterlijk mensen soms met dieren omgaan. Las gisteren een bericht over een vrouw die eerder dit jaar op de rug van een gestrande walvis klom. Hoe dom, stom, ziek en alles wat je maar kunt bedenken ben je dan? De vrouw heeft zich gemeld op een politiebureau nadat dit in de media kwam en er wordt nu uitgezocht of ze iets strafbaars heeft gedaan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 02:38

Sizzle schreef:
superpony schreef:

Daarom kun je het dus ook niet goed in wetten vastleggen los van de standaard vastgelegde vrijheden (vrij van stress, pijn, honger, dorst etc)

Als dingen als drukte een argument zijn, dan is ozosnel ook exit.

Van mij mogen dierbedrijven (net als kinderopvang) bovenmatig streng gecontrolleerd worden :j

Ja, mee eens, Het is een hele dunne lijn. En dan kan je je ook bedenken dat maneges een discussie zouden kunnen gaan worden. En misschien terecht als ik vandaag weer een prive filmpje voorbij zag komen waar een kind op ene pony hobbelde die duidelijk ongemak aangaf.......

Overigens vind ik ook wel dat niet alle Sinterklaas paarden altijd geschikt zijn.

chevax schreef:
Even een klein zijsprongetje over hoe achterlijk mensen soms met dieren omgaan. Las gisteren een bericht over een vrouw die eerder dit jaar op de rug van een gestrande walvis klom. Hoe dom, stom, ziek en alles wat je maar kunt bedenken ben je dan? De vrouw heeft zich gemeld op een politiebureau nadat dit in de media kwam en er wordt nu uitgezocht of ze iets strafbaars heeft gedaan.

Ja, dat was bizar. Ze was herkenbaar in beeld en is toen wel verhoord volgens mij. Ben eigenlijk ook benieuwd of en wat voor gevolgen het nog voor haar heeft gehad.

Het was fijn dat omstanders het wel voor het dier opnamen, dus men het niet grappig vond of haar aanmoedigde.

Je kan je wel afvragen waar het verschil is met zwemmen met diersoorten in gevangenschap voor geld........Zoals mn vb, vond Gerard Joling dat de dolfijnen waar hij mee heeft gezwommen, goed verzorgd werden.

Maar goed, hij kan een beetje paardrijden en vindt dat paarden op luxe stallen er ook mooi bij staan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 20:37

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 13:41

Ja maar dit gaat alleen over illegale bouwwerken etc, waar geen dieren staan. Dus niks met de dieren. Jammer wel, maar hopelijk is dit een eerste stap.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-23 18:44

Indd, hopelijk is dit een eerste stap. Weet iemand hoe dat verder in z’n werk gaat? Er staat dus een forse schuld open. De dieren worden wrs de dupe, is er nog geld voor hun eten en onderhoud? En in die illegale bouwsels werden meen ik ook dieren gehouden, wat gebeurt daar dan mee?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 21:21

Tot nu toe zijn er geen stallen afgebroken. Het is het begin van handhaving, maar rondom het dierenleed lopen nog rechtzaken.