Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 13:31

Suzanne F. schreef:
Maar als niemand meer gaat valt er weinig winst meer te maken.

Mijn collega gaat gemiddeld 3 keer per week uit eten. dus zij houdt de horeca wel overeind :+

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 13:32

Sinds de prijzen voor een beetje een leuke, gezonde lunch richting de 17/20 euro gaan, ga ik echt een stuk minder. Voor een tientje ergens een sandwich eten vind ik prima maar voor 20 euro haal ik net zo lief zelf de boodschappen (en dan veel meer waar voor m'n geld voor die 20 euro) en maak ik het thuis.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 13:33

Mijn favoriete restaurant heeft ook z'n prijzen omhoog moeten gooien, ik betaal nu 40 euro voor een maandmenuutje en 5 euro voor de kaasplank achteraf, maar dat is het me waard.

We gaan zo eens in de maand naar een sushirestaurant met de kinderen, dat is 35 voor ons en 18 voor onze zoon, onze dochter eet gratis.

Ja, het is wat duurder maar we hoeven er nog geen boterham minder om te eten.

Iedere zaterdag gaan we lunchen in de stad bij ons favoriete café, soms uitbreid en soms alleen met een frietje omdat ik m'n geld maar 1 keer uit kan geven. Het is wat het is.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 13:39

Mijn vriend en ik zien de stijgende prijzen ook, maar we gingen al niet veel uit eten. Niet persé een bewuste keuze, maar meer omdat we zelf koken heel erg leuk vinden om te doen. Heel af en toe gaan we naar een betaalbare tent, zoals een Dadawan en hebben we ook heel lekker gegeten. Als we echt ´uit uit´ eten gaan dan is dat eens in de zoveel maanden, hebben we er voorpret van en kiezen we een goed restaurant uit.

Ik stoor me meer aan de supermarkt prijzen momenteel. := Maar wie niet..

ElCamino

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 14:07

Nou, erg uitgebreid koken voor mijn ouders/zus en neefje kost ook goud tegenwoordig!
Maar ik vind het leuk en gezellig dus heb daar graag geld voor over ipv uit eten gaan...
Dan eten we echt uitgebreid en lekker gewoon bij mijn ouders thuis.
Dan maakt ik een exclusief heerlijk voorafje, hoofd en toetjes voor 5 personen, ben ik rond de 75.00 kwijt.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 14:38

Echt zelf in mn uppie "uit eten" in een restaurant wat niet onder fastfood valt (Mac, KFC, Subway) doe ik maximaal een paar keer per jaar en dan eigenlijk altijd een all you can eat, want ik vind dat geweldig.

Maar het wordt steeds duurder en één maaltijd waar ik normaal gesproken een hele week van €40 kan eten is me gewoon te veel.

Tegenwoordig kijk ik eerst op social deal ofzo, of er nog een goede aanbieding is.

Verder wat betreft afhaal: 1x per 2 weken gemiddeld een Turkse pizza voor €4,5, ten minste, de laatste keer hadden ze de prijs nog niet verhoogd, maar ik ben bang dat dat binnenkort wél gaat gebeuren.

Ik ga dus minder uiteten en kijk eerst of er niet ergens een kortingscode beschikbaar is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-22 14:42

Ik zie een all you can eat juist wel als een uitje. Dat heeft niets met verwend zijn te maken, maar met een keuze dat het altijd lekker is. En er voor elk wat wils is. Niet duurzaam zie ik ook niet, want ik eet altijd mijn bordje leeg en de plastic bekertjes voor desserts zijn vervangen door glazen. Als ik moet kiezen tussen van 6 tot 9 aan tafel en dan 3 gangen en beperkte keuze en 45 euro of meer kwijtzijn, dan ga ik liever voor 35 euro, en 2 uurtjes tafelen en dan zit ik vol en heb ook genoten. Het lang tafelen ben ik niet van, ook niet in een restaurant.

Zo zie je dus hoe verschillend mensen een lekker etentje zien.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 14:46

germie schreef:
Ik zie een all you can eat juist wel als een uitje. Dat heeft niets met verwend zijn te maken, maar met een keuze dat het altijd lekker is. En er voor elk wat wils is. Niet duurzaam zie ik ook niet, want ik eet altijd mijn bordje leeg en de plastic bekertjes voor desserts zijn vervangen door glazen. Als ik moet kiezen tussen van 6 tot 9 aan tafel en dan 3 gangen en beperkte keuze en 45 euro of meer kwijtzijn, dan ga ik liever voor 35 euro, en 2 uurtjes tafelen en dan zit ik vol en heb ook genoten. Het lang tafelen ben ik niet van, ook niet in een restaurant.

Maar hoe denk je dat ze aan dat vlees komen voor deze prijs? Dat is geen duurzaam vlees, de kwaliteit ervan is bedenkelijk. Maar ze mogen ook niks bewaren wat eenmaal in de bakken ligt. Dus al het eten wat nog over is, en dat is veel (laat was ik op uitnodiging bij een all you can eat), wordt gewoon weggegooid. Dus dan kun jij wel duurzaam zijn, maar dat is het absoluut niet :=
https://www.ahealthylife.nl/can-eat-ong ... gooid%20(6).

ir_2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 14:48

Ik denk dat de makkelijkste oplossing is om minder vaak uit eten te gaan - ik zie niet helemaal in waarom we het recht zouden moeten hebben om voor max €30 uit eten te gaan. Kan je er net zo veel van genieten en verder kun je gewoon koken. Het is geen gegeven dat alles in het leven altijd even goed/goedkoop/leuk/makkelijk blijft.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 14:51

Earth schreef:
germie schreef:

Maar hoe denk je dat ze aan dat vlees komen voor deze prijs? Dat is geen duurzaam vlees, de kwaliteit ervan is bedenkelijk. Maar ze mogen ook niks bewaren wat eenmaal in de bakken ligt. Dus al het eten wat nog over is, en dat is veel (laat was ik op uitnodiging bij een all you can eat), wordt gewoon weggegooid. Dus dan kun jij wel duurzaam zijn, maar dat is het absoluut niet :=
https://www.ahealthylife.nl/can-eat-ong ... gooid%20(6).

Een mooie variant op dat all-you-can-eat is dan dat je voor een vaste totaalprijs per ronde 2 gerechtjes per persoon laat komen, en dat dan zo vaak als je zelf maar wilt (op kunt).
Bijvoorbeeld bij La Cubanita. Onze plaatselijke Chinees is overgestapt van het idd wel verkwistende all you can eat overgestapt naar zo'n bestelsysteem.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 14:54

Ja dat is wel slimmer, maar kost je waarschijnlijk weer meer personeel. Dus dat zal het restaurant misschien meer kosten. Maar dat zou wel de manier zijn om voedselverspilling tegen te gaan.
Maar goed, dat zullen ze waar ik ben geweest niet doen, die bestaan net pas 2 jaar. :=

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 14:55

Uit eten is een luxe....
kan /wil je dat niet betalen, dan ga je niet.

Als restaurant/bedrijf/ondernemer kun je nooit iedereen tevreden stellen.
Alles is duurder geworden, dus ook voor de ondernemers. Die gaan natuurlijk niet tegen een prijs werken waarbij ze geen/nauwelijks winst maken, dus dan is het graag of niet lijkt me.

Bij ons in het dorp zit ook een restaurant, daar betaal je 25 euro ofzo voor een hoofdgerecht, en dat wordt dan zonder friet of iets geleverd, dat moet je er nog los bij bestellen.
Daar ga ik dus niet meer heen (maar goed, daar zou ik zelfs voor 15 euro al niet meer heen gaan, want de kwaliteit die je voor die 25 euro krijgt, is gewoon echt belabberd), voor dat geld zou de friet er mijn inzien echt bij moeten zitten.

Ik betaal liever wat meer voor mijn eten dat ik ook echt goed eet, anders eet ik liever thuis (wij hebben vleeskoeien, dus eigen vlees). Als ik uit eten ga, verwacht ik zeker in een normaal restaurant wel vlees, wat aan ons vlees kan tippen. Bij een all you can eat kijk ik naar het totaalconcept.

Zo heb je bijv. ABC restaurantketen. Daar krijg je als je jarig bent een kortingsbon, het geld wat het dan kost, vind ik het wel waard. Die keten zou ik nooit zomaar voor het hele bedrag gaan zitten.

Dus ik weeg voor mezelf af, wat ik het wel, of niet waard vind.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 14:55

Ik ga alleen naar een restaurant als ik er beter kan eten dan thuis, dus dan valt er al heel veel af. Het maakt mij verder ook niet echt uit wat het kost. Normale restaurants waar ik regelmatig heen ga heb je voor ca 65 pp gegeten, dat vind ik niet duur. Duurder kan uiteraard ook, maar dat doen we niet elke week.

All you can eat zou ik gratis nog niet willen eten. Dan is zelf een tosti maken nog lekkerder.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 14:57

LiselotZorro schreef:
Ik ga alleen naar een restaurant als ik er beter kan eten dan thuis, dus dan valt er al heel veel af. Het maakt mij verder ook niet echt uit wat het kost. Normale restaurants waar ik regelmatig heen ga heb je voor ca 65 pp gegeten, dat vind ik niet duur. Duurder kan uiteraard ook, maar dat doen we niet elke week.

All you can eat zou ik gratis nog niet willen eten. Dan is zelf een tosti maken nog lekkerder.

Er zijn ook echt wel goede restaurants hoor. Diner Quartier in Nieuwkuijk is er zo 1.
Dat is echt High-end all you can eat.....kwaliteit die je daar krijgt, is vaak nog vele malen beter dan in een "normaal" restaurant.....
(is voor een all you can eat ook wat duurder, maar het wel waard. Je mag ook gewoon aan tafel blijven zitten, dus je hoeft ook niet zelf te lopen)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 14:58

Als ik zie hoe druk het overal nog is, op terrassen maar ook in restaurants dan zijn er nog genoeg mensen die geen last hebben van de prijzen.
Als je ziet dat je bijna overal nog ruim op tijd moet boeken denk ik niet dat ze last hebben van dat teveel mensen thuis blijven.

Wij gaan maar weinig uiteten, dus doen dat nog steeds weinig. Die keer dat het dan duurder is maakt ons ook weinig uit dan.
Toevallig vorige week nog weg geweest en het zat stampvol.

Maar zo haalde we ook eens af en toe een pizza hier in de buurt, maar nu die pizza voortaan 15 euro is doen we dat ook nog maar heel weinig. Vind dat toch erg duur.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 15:00

De laatste keer dat ik het nog kon betalen was in 2018, en dit jaar moet ik ook met de gewone boodschappen keuzes maken en dingen weg laten. Het enige wat ik dit jaar 2x heb kunnen doen is mcdonalds.

Wat je kan betalen dat kan je betalen, zo niet dan niet, toch?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 15:08

Ik moet zeggen dat de goede italiaan hier bijvoorbeeld zon 20 euro vraagt voor een heerlijk hoofdgerecht waar je je echt klem aan eet. We gaan niet vaak uit eten maar dit soort prijzen zijn redelijk standaard voor mijn gevoel. Ik woon dan wel niet in de (rand)stad.

Ik geloof meteen dat restaurants de prijzen omhoog moeten gooien, de grote winst ligt niet bij dat soort bedrijfjes maar bij de grote miljoenenbedrijven.

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 15:13

Ik moet een beetje lachen als ik sommige reacties lees.
Volgens mij beseffen veel niet hoe enorm de inkoop voor de horeca is gestegen. Ja natuurlijk willen ze winst maken, maar de inkoop van producten zijn bizar gestegen, GWL is gestegen, minimumloon is omhoog. De horeca kan toch niet overal zelf voor opdraaien? Ik vind het logisch dat ook uit eten gaan, helaas, duurder wordt.

Het is een luxe, je hoeft niet te gaan.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 15:20

Ben je ook al minder gaan duiken? Neem dat daarvoor de prijzen ook al zijn gestegen :+ iig de brandstofkosten...

Zolang je dat nog kunt betalen, heb je weinig te klagen. Lijkt me :o

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 15:21

Mijn man en ik gingen afgelopen zaterdag op restaurant. Op woensdagavond heb ik gereserveerd, dus 3 dagen op voorhand. Ik overdrijf niet als ik zeg dat ik pas bij het 7e restaurant waar ik keek, nog plaats had om te reserveren. Die eerste 6 die ik belde, waren reeds volzet.
Dat zijn geen toprestaurants, maar wel het soort restaurant waar iedereen een menu eet met aangepaste wijnen, wij waren met 2 dan ook €140 kwijt. Ik denk dus dat er bij veel mensen nog ruim voldoende 'rek' is om dit te kunnen betalen.

Wij gaan niet zo vaak uiteten, vroeger niet en nu ook niet. Zoals hier al in het topic gezegd werd, wij hebben paarden ;) dan moet je ook keuzes maken waar je je geld kan aan uitgeven.

Maar dat restaurants hun prijzen omhoog gooien, lijkt mij zeer logisch. Als je ziet hoe de energierekening stijgt; dit zijn al meteen kosten die zij ook rechtstreeks 'moeten' doorrekenen om dezelfde winstmarge te krijgen. En quasi elk product in de supermarkt wordt duurder, dan zullen ook de restaurants wel duurder moeten inkopen.

Iedereen gaat toch werken om geld te verdienen, dat is als restauranthouder niet anders toch.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 15:44

Iedereen maakt zijn/haar eigen keuzes met betrekking tot het te besteden geld.

Zelf ga ik niet naar een vreetschuur, maar haal wel graag bij de plaatselijke restaurants wat af. Ook gaan wij met enige regelmaat uiteten, heerlijk vinden wij dat. Een ander maakt andere keuzes en dat is prima

Een bedrijf/restaurant moet toch winst maken om te blijven bestaan, dus wat mij betreft logisch dat het duurder wordt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-22 15:45

Dagahra schreef:
Ben je ook al minder gaan duiken? Neem dat daarvoor de prijzen ook al zijn gestegen :+ iig de brandstofkosten...

Zolang je dat nog kunt betalen, heb je weinig te klagen. Lijkt me :o

Ja, ik duik minder dan voor corona, helaas.
Ik maak zeker keuzes en kies er voor dat het nu 14 graden bij mij in huis is, zodat ik nog wel andere leuke dingen kan doen. Maar de stijgingen in een restaurant vallen me nu echt op.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 15:58

Maar alles stijgt, dan is het tocht niet gek dat restaurants meestijgen?
Ook zij hebben te maken met hogere energiekosten, hogere loonkosten (want er is overal personeelstekort dus wordt ook personeel meer betaald, wat niet persee slecht is), hogere inkoopkosten (ook hier hebben we met z'n allen last van als we in de supermarkt boodschappen doen)

Dus nee ik vind dit niet gek, en ik ga nog steeds uit eten zolang ik het kan betalen :) Misschien wel minder maar niet helemaal niet meer.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 16:07

Dees schreef:
Een mooie variant op dat all-you-can-eat is dan dat je voor een vaste totaalprijs per ronde 2 gerechtjes per persoon laat komen, en dat dan zo vaak als je zelf maar wilt (op kunt).
Bijvoorbeeld bij La Cubanita. Onze plaatselijke Chinees is overgestapt van het idd wel verkwistende all you can eat overgestapt naar zo'n bestelsysteem.

Ik vind dat systeem juist minder fijn.

Pas voor het eerst op deze manier pannenkoekjes gegeten, dat was prima omdat ik het meeste wel lust wat je op een pannenkoek kan doen.

Maar bijvoorbeeld bij de AYCE pak ik bij een gerecht wat ik niet ken, één eetlepel daarvan, ipv gelijk een hele portie. Als ik het dan niet lekker vind, hoef ik of maar 1 eetlepel op te eten, of wordt er maar 1 eetlepel aan voedsel weggegooid.

Bij een soort van tapas ayce krijg je sowieso méér dan 1 eetlepel en dan ga je dus of iets tegen heug en meug op zitten eten (wat zonde is, want voor hetzelfde geld eet je iets wat je wél lekker vind) of er gaat een bord vol terug naar de keuken en de vuilnisbak.

En daarnaast doe ik voldoende voor het milieu enz... als ik lekker ga uiteten, dan wil ik me daar niet druk om maken zeg maar. Dan eet ik ook 90% vlees en vis en hoogstens 10% groentes enz. Dan ga ik voor maximaal lekker genieten van vlees en vis soorten die ik tijdens de normale boodschappen links laat liggen ivm de prijs.

(En ik ben een dure voor z'n ayce want ik eet VÉÉL! ) maar daarom kan ik er juist extra van genieten

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 16:12

Ik ga nooit naar een AYCE, vind het concept niks. Ik ga regelmatig uit eten en een paar keer per week uit lunchen. Wel minder dan eerst. Ik vind het ook wel duurder worden, maar logisch. Alles wordt duurder, waarom zouden de restaurants niet verhogen? Je kunt nooit de rekening voor een ander maken.
Uit eten is altijd belachelijk duur als je het afzet tegen zelf iets maken. Toch kies ik graag voor het gemak en de gezelligheid.