Midterms wat denken jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 12:32

Boebert is wel 1 van de Maga pareltjes hoor inderdaad :=

Ik vind Marjorie Taylor Greene nog wel erger en ik lees dat die gewonnen heeft...?
Wat een volk jongens.... in Georgia heb je natuurlijk ook Herschel Walker, ik zie dat die nu 0,9% achter de reverend van de Democraten staat. Bizar dat het zo close moet zijn. Maargoed, misschien is het al heel wat voor Georgia dat die blauwe een kans maakt en zelfs een kleine voorsprong heeft nu :=

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 12:58

Normaliter stemt Georgia op rood ja. Het was twee jaar terug een enorme schok dat Georgia naar de democraten ging, voor het eerst in bijna 30 jaar. Dat was ook met een verschil van maar ± 12.000 stemmen. (op 5 miljoen totaal). Bij stemmen voor de senaat en het huis zijn de verschillen vaak wat kleiner (zeker bij het huis, omdat het daar per kiesdistrict gaat in plaats van per staat, je kan dus in een staat als Georgia 10 republikeinen en 4 democraten krijgen), maar Georgia is al decennialang overwegend rood.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 12:58

pmarena schreef:
Boebert is wel 1 van de Maga pareltjes hoor inderdaad :=

Ik vind Marjorie Taylor Greene nog wel erger en ik lees dat die gewonnen heeft...?
Wat een volk jongens.... in Georgia heb je natuurlijk ook Herschel Walker, ik zie dat die nu 0,9% achter de reverend van de Democraten staat. Bizar dat het zo close moet zijn. Maargoed, misschien is het al heel wat voor Georgia dat die blauwe een kans maakt en zelfs een kleine voorsprong heeft nu :=

Echt absurd inderdaad. Een gast met 4 kinderen bij 4 vrouwen. Fel tegen abortus, maar wel twee vrouwen onder druk gezet om te aborteren. Ik vind het vreselijk verdrietig dat men dit soort opruiende lui kennelijk capabel vind om een land te besturen.

mysa schreef:
Ik denk dat dat laatste niet eens zo heel relevant is. Het is vooral wat Bart zegt: de doorgeschoten polarisatie. Echt zorgwekkend. De reden? Ik denk toch de moderne communicatietechnologie. Men zaait vooral online haat, zoekt medestanders, verkettert tegenstanders en zweept elkaar op. Doodeng.

Amen. Er is geen universele waarheid meer. Naast wat mensen zelf haatzaaien wordt er ook echt bewust en gericht desinformatie verspreid op het internet welke bijvoorbeeld ook invloed heeft gehad op de Brexit. Denk aan de trollenlegers op Twitter, de opruiende filmpjes op Youtube, allemaal geholpen door de algoritmes van de social medias die de meeste clicks belonen.

Ik ben ook bang voor een verlies van de Democraten, bang voor nog meer gekkies die de senaat in komen en ben er ook niet blij mee dat Trump zich herverkiesbaar heeft gemaakt. De polarisatie wordt steeds erger maar ook wat we met zijn allen normaal lijken te vinden als gedrag van landbestuurders.

Rawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:00

pmarena schreef:

Oh ja ik was die raging thundercunt nog vergeten, maar die heeft helaas wel gewonnen.
Voor de senaat is Georgia te close en het lijkt erop dat geen van beide de 50% haalt en er dus nog een runoff komt.

pmarena

Re: Midterms wat denken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:12

Dat haatzaaien en misinformatie verspreiden over tegenstanders moet echt keihard aangepakt worden.
Maar dat is een lastige kwestie natuurlijk want je zit wel met die vrijheid van meningsuiting die ook belangrijk is. En als iemand echt nare dingen doet, moet je dat wel kunnen benoemen.

Ik denk al jaren dat het een goed begin zou zijn wanneer mensen alleen nog mogen reageren op de socials en onder nieuwsberichten en YouTube filmpjes enzo, wanneer ze onder hun volledige eigen naam reageren en geverifieerd zijn.

Zodat je zeker weet dat er echte mensen reageren die accountable gehouden kunnen worden voor hun uitspraken.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 14:17

Misschien een vooruitgang. Aan de andere kant, wat ik soms zie onder nieuwsberichten op fb bijvoorbeeld, daar lusten de honden geen brood van. En toch komen die namen vaak niet gefingeerd over. Ze durven het gewoon ook onder hun eigen naam.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 14:23

mysa schreef:
Misschien een vooruitgang. Aan de andere kant, wat ik soms zie onder nieuwsberichten op fb bijvoorbeeld, daar lusten de honden geen brood van. En toch komen die namen vaak niet gefingeerd over. Ze durven het gewoon ook onder hun eigen naam.

Dan moet je de commentaren eens lezen onder een post waar men donaties vraagt voor voedsel of noodhulp in het buitenland, dat is echt bizar :(

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 14:44

Uiteraard zijn er zat mensen die gewoon open en bloot de meest vulgaire dingen roepen.
Zie ook een aantal kandidaten deze race :=

Maar ik denk dat het toch best veel zou kunnen schelen, wat betreft de minder extremistische denkers die zich dan wellicht wat minder snel mee laten slepen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 17:12

Ik kwam dit artikel van journalist Gerard (de broer van wijlen Kees) Driehuis tegen:

Het eind van Trump is misschien nog niet gekomen, maar nu wel in zicht

Donald Trump was van plan 15 november bekend te maken dat hij in 2024 weer president van de VS wil worden. Misschien gaat de aankondiging daar, maar de verkiezingen winnen gaat hij niet. Zoveel is na de verkiezingen van gisteren wel duidelijk. Vermoedelijk heeft Trump zijn Republikeinse partij een duidelijke overwinning gekost.

Lees verder op https://www.welingelichtekringen.nl/pol ... zicht.html

Ik hoop dat Gerard Driehuis er een goed oog voor heeft.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 17:18

Ik denk dat Trump en het abortusgedoe twee hele belangrijke redenen zijn waarom de republikeinen geen dikke overwinning boeken. Het abortusgedoe heeft ze eerder al het nodige gekost in de peilingen maar daar leken ze de laatste tijd weer wat overheen te komen, maar de timing van de aankondiging van Trump en de uitslagen tot dusver kunnen heel goed aan elkaar gelinkt zijn. Probleem is dat de grootste concurrent (zeker na de uitslagen in Florida) DeSantis is, en daar ben je misschien nog wel slechter mee af.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 17:32

Voor het zover is, zullen Trump en DeSantis elkaar eerst wel de tent uit vechten. Het gooien met modder is al aangekondigd door Trump

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 18:08

Trump gaat zichzelf niet zomaar zonder slag of stoot laten vervangen in ieder geval, daar kan je zeker van zijn. Gracieus terugstappen in het belang van een ander / de partij / het land, dat zit er niet in bij zo'n slecht karakter.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 18:33

Wat oorzaken betreft; social media zijn zeker een factor, maar als je in de VS kijkt naar de reguliere media (TV, radio, kranten) dan zie je daar precies dezelfde extreme polarisatie. Zet maar een willekeurig Fox News programma op. Daar kan de gemiddelde Facebook hater niet tegenop.

Het lijkt allemaal een heel stuk gecompliceerder dan social media. Wat je in de VS, maar ook in veel andere landen ziet, is dat er vooral een kloof aan het ontstaan is tussen (kort door de bocht) de linkse stedelijke elite en de rechtse achterblijvers. De wereld is een heel stuk sneller, groter, dynamischer en beangstigender geworden in de afgelopen 40 jaar. Veel zekerheden zijn weggevallen, kerk, autoriteiten (leraar, doktor, pastoor), verenigingsleven, dorpsleven, sociale zekerheden, stabiele politiek. Wat er bij is gekomen is een enorme stroom aan informatie over wat er allemaal mis gaat in de wereld, in je land, in je stad, in je dorp. En het kapitalisme is in overdrive gegaan waardoor een heel kleine minderheid vermogen in handen heeft (en daar heel veel geld mee verdient) en een heel groter groep steeds harder moet werken met steeds minder zekerheid waarbij ook nog veel werk naar het buitenland verdwijnt omdat men daar voor nog minder het werk wil doen.

De 'linkse elite' (die breder is dan die 'top 1%') is hoog opgeleid, progressief, kan omgaan met de enorm veel groter geworden wereld, vind dat zelfs een verworvenheid en maakt daar handig gebruik van. Een groter groep is echter vooral bezig met overleven, ziet allerlei zekerheden wegvallen, voelt zich bedreigd door al die globalisatie. Dan heb je dus 1 groep progressief die verandering wil (diversiteit, vluchtelingenhulp, veel handel met het buitenland, wat inleveren voor een beter klimaat, etc). De andere groep wordt juist heel conservatief ('familiewaarden' op 1, vasthouden aan verworvenheden, migratie beperken, grenzen dicht, focus op eigen land). Dat botst nogal en wordt enorm uitvergroot door media die daar geld aan verdienen, politici die er hun carriere aan danken en social media omdat 'de ander' het echt helemaal verkeerd ziet.

Tot zo ver 'politiek van de koude grond' ;)

Lijkt me een goede tijd om een basisinkomen in te voeren en vermogen/bezit anders te gaan belasten :D

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 18:53

Hmm, ja gepolariseerde televisie kan ook een rol spelen, dat weet ik niet zo, want ik kijk nooit televisie.

Dat de republikeinen een grote aanhang hebben bij de oudere, niet zo hoog opgeleide generatie klopt ook. En dan ook vooral onder rednecks. Die stemmen vrijwel zonder uitzondering conservatief. Ik snap alleen die aanhang onder Latijns-Amerikanen niet zo goed.

Maar positief is dan weer dat de opkomst onder jongeren groot was en dat die overwegend democratisch stemmen.
Laatst bijgewerkt door mysa op 09-11-22 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 19:00

Wat je zou kunnen bedenken is dat de instroom, gesettelde latino,s in hun bestaan bedreigen. Dan is de keuze voor de republikeinen, meer dan te begrijpen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 19:17

BartVB schreef:
Wat oorzaken betreft; social media zijn zeker een factor, maar als je in de VS kijkt naar de reguliere media (TV, radio, kranten) dan zie je daar precies dezelfde extreme polarisatie. Zet maar een willekeurig Fox News programma op. Daar kan de gemiddelde Facebook hater niet tegenop.

Het lijkt allemaal een heel stuk gecompliceerder dan social media. Wat je in de VS, maar ook in veel andere landen ziet, is dat er vooral een kloof aan het ontstaan is tussen (kort door de bocht) de linkse stedelijke elite en de rechtse achterblijvers. De wereld is een heel stuk sneller, groter, dynamischer en beangstigender geworden in de afgelopen 40 jaar. Veel zekerheden zijn weggevallen, kerk, autoriteiten (leraar, doktor, pastoor), verenigingsleven, dorpsleven, sociale zekerheden, stabiele politiek. Wat er bij is gekomen is een enorme stroom aan informatie over wat er allemaal mis gaat in de wereld, in je land, in je stad, in je dorp. En het kapitalisme is in overdrive gegaan waardoor een heel kleine minderheid vermogen in handen heeft (en daar heel veel geld mee verdient) en een heel groter groep steeds harder moet werken met steeds minder zekerheid waarbij ook nog veel werk naar het buitenland verdwijnt omdat men daar voor nog minder het werk wil doen.

De 'linkse elite' (die breder is dan die 'top 1%') is hoog opgeleid, progressief, kan omgaan met de enorm veel groter geworden wereld, vind dat zelfs een verworvenheid en maakt daar handig gebruik van. Een groter groep is echter vooral bezig met overleven, ziet allerlei zekerheden wegvallen, voelt zich bedreigd door al die globalisatie. Dan heb je dus 1 groep progressief die verandering wil (diversiteit, vluchtelingenhulp, veel handel met het buitenland, wat inleveren voor een beter klimaat, etc). De andere groep wordt juist heel conservatief ('familiewaarden' op 1, vasthouden aan verworvenheden, migratie beperken, grenzen dicht, focus op eigen land). Dat botst nogal en wordt enorm uitvergroot door media die daar geld aan verdienen, politici die er hun carriere aan danken en social media omdat 'de ander' het echt helemaal verkeerd ziet.

Tot zo ver 'politiek van de koude grond' ;)

Lijkt me een goede tijd om een basisinkomen in te voeren en vermogen/bezit anders te gaan belasten :D

Ja, brrrr, Fox News... Ik heb dat een tijdje gekeken omdat ik benieuwd was hoe of wat. Het is inderdaad een vreselijk kanaal.

Verder goede post, ik kan me daar helemaal in vinden. In Nederland zie je dit ook op kleinere schaal gebeuren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 19:20

Alleen het stukje dat ontbreekt, is dat de Republikeinen (en dan vooral de Trump tak) die conservatieve mensen allerlei dingen wijsmaken die helemaal niet waar zijn. En ze dingen belooft die ze helemaal niet van plan zijn om na te komen....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 19:23

pmarena schreef:
Alleen het stukje dat ontbreekt, is dat de Republikeinen (en dan vooral de Trump tak) die conservatieve mensen allerlei dingen wijsmaken die helemaal niet waar zijn. En ze dingen belooft die ze helemaal niet van plan zijn om na te komen....

Het is net de Nederlandse politiek :oo

:P.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 07:54

Nou het gaat wel lekker eigenlijk zo hè met die midterms O:)

Mooi om te zien hoe Trump zijn vulkaantje lelijk begint te roken over en tegen DeSantis :=
En dat hem wordt aangerekend dat "zijn" kandidaten het niet zo best gedaan hebben.

Laat dit maar lekker het begin zijn van de "Civil War" die ze zo graag willen, maar dan lekker waar die hoort: binnen de Republikeinse partij :j

Ik kwam dit op Twitter tegen:
https://twitter.com/MaxNordau/status/15 ... 20/photo/1

Wel interessant ook dat hij daar zegt dat hij zich eerder al bemoeid heeft met het manipuleren van een verkiezingsuitslag zodat RDS zou winnen :=

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 09:54

mysa schreef:
Hmm, ja gepolariseerde televisie kan ook een rol spelen, dat weet ik niet zo, want ik kijk nooit televisie.

Dat de republikeinen een grote aanhang hebben bij de oudere, niet zo hoog opgeleide generatie klopt ook. En dan ook vooral onder rednecks. Die stemmen vrijwel zonder uitzondering conservatief. Ik snap alleen die aanhang onder Latijns-Amerikanen niet zo goed.

Maar positief is dan weer dat de opkomst onder jongeren groot was en dat die overwegend democratisch stemmen.

Ik vermoed dat dat komt omdat Latijns-Amerikanen vaak gelovig zijn en conservatieve familiewaarden hebben.En dat vinden ze eerder bij de Republikeinen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 10:30

Heerlijk als Trump en z'n adepten elkaar gaan afmaken ghehehe

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 10:56

Arabesk schreef:

Flauw leedvermaak. Tophengsten vechten onderling om de leiding over de kudde te krijgen. De beste overwint.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 11:13

anjali schreef:
Arabesk schreef:

Flauw leedvermaak. Tophengsten vechten onderling om de leiding over de kudde te krijgen. De beste overwint.

Flauw? Het zijn extremisten.....

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 11:31

Rond politieke verkiezingen lopen de gemoederen bijna altijd heel hoog op.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 11:40

anjali schreef:
Arabesk schreef:

Definieer "tophengst"...