Mars voor het Leven vs actie Pak de Macht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 23:34

Avalanche schreef:
Sorry meid, maar tot er een kind geboren is is het maar 1 leven, en dat is dat van de zwangere persoon. En dat leven en de lichamelijke integriteit van die persoon vind ik echt veel belangrijker dan een klomp cellen.

Dan heb jij nog nooit een 16 weken baby gezien. Of moet ik klompje cellen zeggen waarmee je vingertjes en teentjes bedoelt ?

Overigens staat dit geheel los van een mening of abortus verboden zou moeten worden of niet.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 23:38

Dit type acties zag ik ook veel op Twitter voorbij komen nadat het hooggerechtshof in de VS afstand had genomen van Roe vs Wade. Op een tweet waarin mensen deze beslissing toejuichten reageerden anderen met een screenshot van een donatie aan een pro-abortus instantie uit hun naam. Ludieke actie :))

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 23:43

Avalanche schreef:
Sorry meid, maar tot er een kind geboren is is het maar 1 leven, en dat is dat van de zwangere persoon. En dat leven en de lichamelijke integriteit van die persoon vind ik echt veel belangrijker dan een klomp cellen.

Excuus meiske, zo lezen heb jij nooit biologie les gehad.

Dat 'klompje cellen' is met 12 weken helemaal af en hoeft alleen nog maar verder te groeien.
Het leeft en het groeit.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 23:44

Amado7 schreef:
Avalanche schreef:

Dan heb jij nog nooit een 16 weken baby gezien. Of moet ik klompje cellen zeggen waarmee je vingertjes en teentjes bedoelt ?

Overigens staat dit geheel los van een mening of abortus verboden zou moeten worden of niet.

16 weken is naar mijn persoonlijke mening dan ook echt te laat. Ook voor de verwerking van de vrouw. Ik voelde mijn kinderen bij 15 weken al duidelijk bewegen.

Uitzonderingssituaties (afwijking foetus of medische zaken vrouw) daargelaten, vind ik dus wel dat de termijn waarop abortus mogelijk is, zo kort mogelijk moet zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 23:45

_Mir schreef:
Dat 'klompje cellen' is met 12 weken helemaal af en hoeft alleen nog maar verder te groeien.
Het leeft en het groeit.

Klopt, maar wel als een parasiet en kan de eerste maanden niet leven zonder zijn gastheer.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 23:49

Zolang het in het lichaam van de moeder zit, is er maar een persoon. Ik snap de gedachte om foetussen rechten te geven, maar zodra je aanspraak gaat maken op die rechten, komen de rechten van de zwangere persoon in de knel.

Het verschil is dat het niet meer in het lichaam van de moeder zit, en je beslissingen voor het kind kunt maken, zonder daarbij inbreuk te maken op de lichamelijke integriteit van de zwangere persoon (of ouder).

De reden ook dat ik die dingen zeg, is dat levensvatbaarheid een rekbaar iets is. Nu zeggen we: 24 weken. Maar technologie en medische wetenschap staan niet stil, en er komt een moment dat we vanaf het moment van conceptie de zygote en later foetus kunnen uitbroeden in een high-tech couveuse. Maar wat doet dat met de mensenrechten van mensen die zwanger zijn?

Daarom vind ik levensvatbaarheid geen goed ijkpunt en moet imo in alle gevallen de persoon die zwanger is die beslissing maken, zodat die niet gedwongen wordt een zwangerschap uit te dragen als die persoon dat niet wil.

Daar is momenteel overigens nog geen conflict, de meeste abortussen worden uitgevoerd rond of voor 12 weken en bijna alles wat daarna komt, wordt gedaan omdat het medisch noodzakelijk is, waarbij overigens de consensus is dat als er gekozen moet worden tussen zwangere en foetus, er altijd gekozen wordt voor de zwangere persoon.

Overigens zeg ik dit als christen. Maar ik kan voor mezelf simpelweg niet goedpraten, in het kader van: "heb uw naaste lief als uzelf" een persoon, die niet alleen een eigen hartslag, bloeddruk en bloedsomloop heeft, maar ook dromen, angsten, wensen, plannen, doelen, een verleden en een toekomst heeft, tegen diens wil in te dwingen een zwangerschap niet alleen uit te dragen, maar ook te bevallen. Wetende hoe intens en potentieel traumatisch bevallingen kunnen zijn. Iemand dwingen dat te doen terwijl die persoon dat absoluut niet wil, kan niet anders dan ernstig trauma veroorzaken.

Die foetus heeft mensenrechten vanaf dat het geboren wordt en een kind wordt.
En begrijp me goed, als er een manier zou zijn om die vrucht te laten uitgroeien buiten het lichaam van de moeder zou ik daar groot voorstander van zijn. Dan blijft een foetus in leven en we raken niet aan de integriteit van een volwassen, beslissingsbekwame mens.

Amado7 schreef:
Avalanche schreef:

Dat zijn emotionele redenen, die niet ter zake doen als het om mensenrechten gaat.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 23:50

_Mir schreef:
Avalanche schreef:

Het leeft en het groeit.

Die is absoluut nog niet af. Het zenuwcentrum gaat pas aan bij 24 weken, en de bloedsomloop wordt nog helemaal gestuurd foor het lichaam van de zwangere persoon.

sunny16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 23:53

Avalanche, ik ben het compleet met je eens. Goed verwoord :j

vikawiek

Re: Mars voor het Leven vs actie Pak de Macht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 00:14

Mooi gezegd Avalanche :j

Ludieke actie dit, ik heb ook gedoneerd

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 08:29

Prachtige manier van een tegendemonstratie :j
Veel beter dan daadwerkelijk fysiek tegenover elkaar te staan!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 08:44

Idd mooie tegenactie. Ook gedoneerd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 08:50

Ik heb ook een anti-abortus demonstrant gesponsord.

mellanion84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 08:51

heel goed verwoord Avalanche!

verder een erg ludieke actie :D

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 09:00

Mooi verwoord Avalanche!

Ik heb ook gedoneerd.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 09:06

Geweldige ludieke actie. Ik heb ook een demonstrant gesponsord.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 10:59

_Mir schreef:

Het leeft en het groeit.

The Moral Highground positie innemen ... :brr:

Nee abortus is niet hetzelfde als een kies laten trekken bij de tandarts.
Maar dat maakt niet dat je een vrouw het recht moet ontnemen om te beslissen over haar eigen lichaam.

Want het ongeboren kind boven de levende moeder stellen is ,hoe moeilijk abortus ook is, echt onacceptabel.

En dat heeft een hele geschiedenis ( en helaas ook nog teveel in het heden ) van vrouwen die geen beslissingsbevoegdheid.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 11:19

Klompje of geen klompje. Het is wel MIJN klompje, dus ik ga daar over. Niet een of andere kerk-meneer in een jurk. Ik.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-22 11:33

Precies rien zo zie ik het ook.
En ik vind het prima als mensen zelf nooit abortus zouden laten uitvoeren. Maar ik vind het niet prima dat diegene ook voor een ander wil beslissen dat dat niet zou mogen.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 11:51

waar ergens zou ik kunen volgen hoeveel al is opgehaald?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-22 11:58

AVA geeft regelmatig een update via hun SM, inmiddels al €54.000 binnen!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 12:00

Mars schreef:
Precies rien zo zie ik het ook.
En ik vind het prima als mensen zelf nooit abortus zouden laten uitvoeren. Maar ik vind het niet prima dat diegene ook voor een ander wil beslissen dat dat niet zou mogen.

Ik weet niet eens of ik zou kunnen. Maar ik weet wel dat het mijn beslissing zou zijn. Niet opgelegd door een of andere instantie die van oudsher alleen uit mannen bestaat. (kerk, conservatieve politieke partij).

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 12:07

rien10 schreef:
Klompje of geen klompje. Het is wel MIJN klompje, dus ik ga daar over. Niet een of andere kerk-meneer in een jurk. Ik.

Nou dit dus, helemaal mee eens. Dat iemand tegen abortus is, vind ik oké. Maar hou het lekker bij jezelf en denk niet dat je het recht hebt om over een ander te beslissen. Jeuk krijg ik van dat soort lui.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 12:12

Briljante actie van Pak de Macht, enkel jammer dat ze er nergens bij vermelden dat ze de actie niet zelf bedacht hebben maar dit wel zo doen lijken. Begrijp me niet verkeerd; ik vind het fantastisch dat ze dit doen en dat een idee zo goed als dat wordt hergebruikt. Maar credits zijn wel op zijn plaats.

Actie is oorspronkelijk bedacht door een Duitse creatieve agency voor organisatie EXIT Deutschland, maar dan voor een neo-nazi mars.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 12:17

Soepblik schreef:
Briljante actie van Pak de Macht, enkel jammer dat ze er nergens bij vermelden dat ze de actie niet zelf bedacht hebben maar dit wel zo doen lijken. Begrijp me niet verkeerd; ik vind het fantastisch dat ze dit doen en dat een idee zo goed als dat wordt hergebruikt. Maar credits zijn wel op zijn plaats.

Actie is oorspronkelijk bedacht door een Duitse creatieve agency voor organisatie EXIT Deutschland, maar dan voor een neo-nazi mars.

Lijkt mij een beetje ondergeschikt aan de discussie.

Goede actie, wij gaan ook steunen.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 12:18

Ik snap de opmerking van credits geven ook niet helemaal. Ik heb ook gedoneerd, ongeacht bij wie de credits horen.