Hoe je kind leren 'iets terug te doen' /vrijwilligers werk?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ruitje

Berichten: 12376
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-22 21:18

Leuke overwegingen. Ook zeker waar dat het bij je kind moet passen natuurlijk! Ik wil geen 'project moeder' worden. Zo van: je moet op muziekles, je moet een taal leren en vrijwilligerswerk doen :+

Maar ik vind dat ze echt wel heel erg bevoorrecht opgroeid en dat ze zeker al op jonge leeftijd mag zien dat er ook andere kanten zijn in het leven.

En ja, ik ben nou eenmaal altijd bezig met 'de toekomst' , dus kind is nog jong haha :')

Komen echt weer super voorbeelden voorbij, van het bootje tot boodschappen doen.

Faelynn, ik ga even je onderschrift aanklikken ook!

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 21:19

Ik zou gewoon eens informeren bij een verpleeghuis. Ik doe ook vrijwilligerswerk met dementerende mensen en de ene is de andere niet :)
Naar verloop van tijd heb je wel een beetje een beeld van de verschillende bewoners, sommige mensen zijn prima vertrouwd met kindjes en vinden het prachtig en bij sommige kan het gewoon echt niet.
Lekker eerst alleen gaan, kijken of je het leuk vind en dan je kindje een keer meenemen :)

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 21:54

Mooie gedachte! :))

Hier gaan ze met plezier met een grijper en een zak allerlei rommel van de straat halen. Zijn nu 2 en 5 jaar. Genoeg filmpjes en boeken over de aarde schoonhouden te vinden :))

Verder gaat speelgoed of kleding naar het Leger des Heils of de kringloop. Jongste krijgt het niet mee, maar de oudste weet wel dat andere kinderen er dan mee kunnen spelen of zijn kleding/schoenen kunnen gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 22:20

Eleeke schreef:
Het is heel laagdrempelig om je kind bv te laten meehelpen op z'n eigen sportclub. Loten verkopen, de opruimdag etc.
Mijn kinderen hellen altijd andere kinderen met problemen thuis. Dus er slapen hier geregeld kinderen die erge ruzie hebben met hun ouders ( uiteraard zorg ik dat de ouders ervanaf weten).
Zo is er ook wel eens een vriendin 4 jaar blijven hangen ( lees bij ons komen wonen tot ze ging studeren).

Kinderen kunnen dus op meerdere manieren zich inzetten voor anderen en de wereld.

En zo leuk dat je daar nu al over nadenkt
Ik vind dit nog wel een van de mooiste dingen die ik hier in dit topic lees. :+: Wat fijn dat jullie zo'n veilige haven creëren voor andere kinderen.

ruitje: ik ben altijd een groot voorstander van alles zo lokaal mogelijk doen. Dingen in een schoenendoos stoppen "voor arme kindjes in Afrika" is leuk, maar imo heeft dat ook wel een hoog white saviour gehalte en is verder geen structurele bijdrage aan de educatie van die kinderen of ontwikkelingshulp in zijn algemeen. Speelgoed uitzoeken voor de Speelgoedbank vind ik dan wel weer echt een top initiatief!

En verder, als het je gaat om zorg voor andere mensen en onzelfzuchtigheid meegeven aan je dochter, gewoon klein beginnen. :) Iets oprapen als iemand het heeft laten vallen (en uiteraard teruggeven :)) ), vragen of iemand hulp nodig heeft als je ziet dat ze een beetje aan het klungelen zijn etc. Soms is zo'n klein gebaar net even wat iemand nodig heeft op hun dag.

verootjoo
Berichten: 35672
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 22:28

Wij bakken in de kersttijd koekjes en knutselen kerstkaarten en die gaan we naar onze oudere buren brengen en die vinden dat heel leuk :D

Verder loop ik collectes en doen ze ook op school vanalles voor goede doelen.

Crista

Berichten: 3027
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Hoe je kind leren 'iets terug te doen' /vrijwilligers werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 06:54

Hier doen we regelmatig speelgoed en kleding uitzoeken en dat brengen we dan samen naar terres des Hommes, en dat is dan "voor andere kindjes".

Vindt ie super leuk om te doen. En ik mag ook écht niks wegbrengen zonder hem erbij! (4 jaar)

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 07:06

Wij deden met scouting elk jaar een “ heitje voor een karweitje “ dat hield in dat wij dus een klus deden voor mensen in de buurt in ruil voor een kleine bijdrage voor onze clubkas.
Ik heb tuinen onkruid of bladvrij gemaakt, auto’s gewassen en boodschappen gedaan bijvb.

Ook met scouting maakten we met pasen een bloemstukje met paasversiering. In overleg het plaatselijke bejaardenhuis gingen we per 2 dan langs bij eenzame ouderen die weinig tot geen bezoek kregen en zo een uurtje kletsen met diegene.

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 08:18

Voor als je kind ouder is en als je dat zelf ook leuk vindt: reizen naar landen waar het verschil tussen arm en rijk erg zichtbaar is. Mijn ouders hebben mij opgevoed met dingen als schoenendozen vullen voor armere kinderen, geen voedsel verspillen, als WNF ranger collecteren etc. Maar niks heeft me zo bewust gemaakt van mijn privilege als mijn reizen naar andere landen.

Note: ik bedoel uiteraard niet dat ik mij heb lopen vergapen aan de leefomstandigheden van een ander. Maar door te reizen, wonen en werken in andere landen zie je toch automatisch hoe de maatschappij daar in elkaar steekt en hoe bijvoorbeeld gendergelijkheid, stabiele voedselvoorziening, hygiene, zorg, werkgelegenheid en een stabiele economie niet vanzelfsprekend zijn.
Laatst bijgewerkt door UMayDream op 11-10-22 08:20, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Berichten: 30683
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 08:19

Doe je zelf ook vrijwilligerswerk? Ik denk dat dat het beste voorbeeld is dat je kunt geven.

Ik zag dat bij de voetbal altijd goed. Kinderen met actieve ouders gingen ook al snel klusjes doen op de club terwijl kinderen van ouders die niet betrokken waren zoiets hadden van ik betaal contributie dus waarom zou ik.

Mijn ouders zijn ook altijd actief (geweest) als clubvrijwilliger dus we hebben dat met de paplepel ingegoten gekregen.

Er zijn ook veel eenzame ouderen. Wellicht heb je er wel eentje in de buurt wonen die jullie zo nu en dan even kunnen bezoeken en helpen met kleine klusjes.

En je kunt ook samen een deelkastje maken. Hier kunnen mensen houdbare spullen in zetten en pakken.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Hoe je kind leren 'iets terug te doen' /vrijwilligers werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 12:36

O vanmorgen vergeten, maar ik heb jarenlang achter de bar gestaan ten behoeve van een personeelsvereniging tijdens feesten, maar ook tijdens BHV dagen om te zorgen voor drinken en broodjes etc.

Koekie73

Berichten: 2698
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Hoe je kind leren 'iets terug te doen' /vrijwilligers werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 12:40

Ik heb 2 pubers die elk jaar met mij op pad gaan met grijpers en vuilniszakken omdat ik het belangrijk vind dat ze een hoeveel materiaal er buiten gedumpt wordt, dat nooit verteerd.

Verder doen ze regelmatig iets voor oma. Hebben de pubers lang niet altijd zin in, maar inmiddels doen ze het graag omdat ze zien dat oma er van geniet.
Of een keer de oudere buurvrouw helpen. Ik vind het fijn als ze meekrijgen daar oog voor te hebben.

Ir111

Berichten: 11995
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Hoe je kind leren 'iets terug te doen' /vrijwilligers werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 12:45

Ik denk ook; het goede voorbeeld geven. Mijn moeder deed veel vrijwilligerswerk en ik deed dat dus ook al vanaf jonge leeftijd. En wat ook al genoemd is, kleine dingen, iemand helpen die staat te klungelen, rotzooi van straat oprapen, koekjes voor de buren bakken.

thirteenn

Berichten: 2084
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 13:08

Ik zie soms op instagram moeders die als t kind een nieuw speelgoed krijgt ze dan samen kijken of er iets weg mag naar een ander kindje die t minder heeft. Dat vind ik wel een mooi iets!

verootjoo
Berichten: 35672
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 13:11

thirteenn schreef:
Ik zie soms op instagram moeders die als t kind een nieuw speelgoed krijgt ze dan samen kijken of er iets weg mag naar een ander kindje die t minder heeft. Dat vind ik wel een mooi iets!


Dit doe ik trouwens ook altijd rond sinterklaas :j
Ik doe ook altijd deels tweedehands cadeaus, en dat zien ze niet eens volgens mij, maar ik zeg ook altijd dat sinterklaas ook speelgoed meeneemt waar je niet graag meer mee speelt zodat hij daar andere kinderen blij mee kan maken.

Win-win, want anders wordt de toko hier veel te vol met al dat speelgoed %)

En ik wil graag leren aan mijn kids dat een huis vol speelgoed niet vanzelfsprekend is en dat er ook kinderen zijn die niks hebben.

noukie12
Berichten: 356
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 14:07

Oud speelgoed verzamelen en naar de kringloop brengen of met de feestdagen een cadeautje maken voor een kindje dat het minder heeft en dit naar de voedselbank brengen.
Goed bezig!

Faelynn

Berichten: 3159
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 17:59

Bedankt voor jullie donaties Ruitje en Maeve
<3

ruitje

Berichten: 12376
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Hoe je kind leren 'iets terug te doen' /vrijwilligers werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 18:05

Alle beetjes helpen toch :)