Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
xTammyy schreef:Altijd bijzonder hoeveel excuses er boven water komen wanneer het over dit onderwerp gaat.
We kunnen niet zonder dierlijke eiwitten, er zijn geen goede vervangers, er gebeuren veel ergere dingen..![]()
Zolang je gevarieerd vega(n) eet kom je op b12 na niks te kort. En die kan je makkelijk als vegan supplement bij slikken.
@Gitana, ik vraag me af of dat wetenschappelijk onderbouwd is (en dan niet door een bedrijf wat achter de schermen wordt gesponsord door de vlees/zuivel/vislobby). Ik ken talloze mensen die (deels) plantaardig eten en herken de klachten van jou niet.
Plus, regelmatig vlees/vis eten is geen garantie om alle voedingswaarde binnen te krijgen.
Vervangers is zoeken wat je lekker vindt en accepteren dat het geen vlees is en het dus nooit precies hetzelfde zal smaken. Er zijn 1001 gerechten zonder dierlijke producten, je moet alleen wel opnieuw leren koken als het ware.
En ja, er gebeuren zoveel ergere dingen. Laten we dan ook maar stoppen met een verbetering in welke vorm dan ook, er zijn toch altijd mensen die het slechter doen dan jij dus wat helpt jouw bijdrage
Mars schreef:Blij dat ik al jaren vega eet, de wreedheid van de mens kent geen grenzen..
8nnemiek schreef:Onbegrijpelijk dat zo'n misstanden al die jaren verborgen werden gehouden. Dan vraag je je af wat er nog meer niet bekend is, naast alle dierenleed dat wel al bekend is maar wat mensen te weinig interesseert.
leeslampje schreef:Brrrr wat een naar idee… goed dat dit soort onderzoeksprogramma’s dit uitzoeken
Wat ik niet snap, is dat er mensen zijn die zeggen geen of minder vlees/vis te willen eten, maar dat niet doen omdat de vervangers niet lekker genoeg zijn. Maar je hoeft je vlees/vis toch niet altijd te vervangen?? Genoeg gerechten waar überhaupt geen vlees/vis aan te pas komt en waar ook echt geen vervanger nodig is! Allerlei pasta’s, couscous, rijst, wraps, ovengerechten, maaltijdsalades etc waar je prima uit de voeten kunt zonder vlees/vis/vervangers.
Mkango schreef:Maarreh, karuna, was jij niet degene die een hele vriezer vol vlees had dat bijna weggegooid moest worden? Iets met een pot en een ketel.
BaileyMix schreef:Het boeit mensen echt geen reet wat er met de dieren gebeurt die ze laten vermoorden en vervolgens naar binnen schransen. Echt niet.
Neon schreef:Century schreef:Hoe kan je zien aan een pakje garnalen of het wel of niet gebeurd is met de betreffende garnalen? Is alles uit de Benelux 'veilig' of niet?
Alle gekweekte garnalen ondergaan dit blijkbaar... maar geen hond die er voor uit komt...
Gitana schreef:xTammyy schreef:Altijd bijzonder hoeveel excuses er boven water komen wanneer het over dit onderwerp gaat.
We kunnen niet zonder dierlijke eiwitten, er zijn geen goede vervangers, er gebeuren veel ergere dingen..![]()
Zolang je gevarieerd vega(n) eet kom je op b12 na niks te kort. En die kan je makkelijk als vegan supplement bij slikken.
@Gitana, ik vraag me af of dat wetenschappelijk onderbouwd is (en dan niet door een bedrijf wat achter de schermen wordt gesponsord door de vlees/zuivel/vislobby). Ik ken talloze mensen die (deels) plantaardig eten en herken de klachten van jou niet.
Plus, regelmatig vlees/vis eten is geen garantie om alle voedingswaarde binnen te krijgen.
Vervangers is zoeken wat je lekker vindt en accepteren dat het geen vlees is en het dus nooit precies hetzelfde zal smaken. Er zijn 1001 gerechten zonder dierlijke producten, je moet alleen wel opnieuw leren koken als het ware.
En ja, er gebeuren zoveel ergere dingen. Laten we dan ook maar stoppen met een verbetering in welke vorm dan ook, er zijn toch altijd mensen die het slechter doen dan jij dus wat helpt jouw bijdrage
Oke, ik ken vanuit mijn opleiding iemand die vanuit zijn sportopleiding een onderzoek heeft gedaan naar vlees eten. Daar kwam wel uit dat het goed mogelijk is dat in de praktijk mensen zonder vlees of vleesvervangers na een aantal jaren op tekorten zitten, wat verschillende symptomen kan laten zien. Je zult dus wel op je eten moeten letten dan, maar dat moet je sowieso. Het is idd niet zo dat als je vlees eet, dat je dan sowieso goed zit ofzoSterker nog, er is zoveel bewerkt vlees dat je sommige dingen beter helemaal kunt weglaten, dan het te eten
Er zijn ook veel mensen met tekorten (of overschotten!) die wél vlees eten.
Ik ken wel verschillende mensen uit mijn kring die echt niet goed tegen een plantaardig dieet konden, maar die slikten ook niet áltijd supplementen en aten geen/weinig vervangers en dat is niet zo handig, vooral als je veel stress hebt of je bouwstoffen sneller verbruikt. Ik denk dat het er vaak aan scheelt dat wat mensen denken dat 'gevarieerd' is, niet echt zo gevarieerd is. Als je het gewoon even goed uitzoekt qua voedingsstoffen, is het vast heel goed mogelijk inderdaad![]()
Vlees eten is makkelijk. Maar een goede vleesvervanger of eerlijk vlees eten is net zo makkelijk.
xTammyy schreef:Altijd bijzonder hoeveel excuses er boven water komen wanneer het over dit onderwerp gaat.
8nnemiek schreef:Onbegrijpelijk dat zo'n misstanden al die jaren verborgen werden gehouden. Dan vraag je je af wat er nog meer niet bekend is, naast alle dierenleed dat wel al bekend is maar wat mensen te weinig interesseert.
Ik ben blij dat ik al ruim 25 jaar vegetarisch eet.