Keuringsdienst van waarde, ogen afknippen van kweekgarnalen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 12:13

Ik eet een of twee dagen in de week Vega. Ik vind de Vega kipkrokant schnitzel van lidl weinig verschillen van de echte kipkrokant schnitzel, de vivars chicken tenders (jumbo) vind ik ook erg lekker. Daarnaast is de Vega shoarma van lidl ook goed te doen, door de kruiden smaakt het toch wel als shoarma alleen de structuur is anders.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 12:28

xTammyy schreef:
Altijd bijzonder hoeveel excuses er boven water komen wanneer het over dit onderwerp gaat.
We kunnen niet zonder dierlijke eiwitten, er zijn geen goede vervangers, er gebeuren veel ergere dingen.. :))

Zolang je gevarieerd vega(n) eet kom je op b12 na niks te kort. En die kan je makkelijk als vegan supplement bij slikken.
@Gitana, ik vraag me af of dat wetenschappelijk onderbouwd is (en dan niet door een bedrijf wat achter de schermen wordt gesponsord door de vlees/zuivel/vislobby). Ik ken talloze mensen die (deels) plantaardig eten en herken de klachten van jou niet.
Plus, regelmatig vlees/vis eten is geen garantie om alle voedingswaarde binnen te krijgen.

Vervangers is zoeken wat je lekker vindt en accepteren dat het geen vlees is en het dus nooit precies hetzelfde zal smaken. Er zijn 1001 gerechten zonder dierlijke producten, je moet alleen wel opnieuw leren koken als het ware.

En ja, er gebeuren zoveel ergere dingen. Laten we dan ook maar stoppen met een verbetering in welke vorm dan ook, er zijn toch altijd mensen die het slechter doen dan jij dus wat helpt jouw bijdrage :+

Oke, ik ken vanuit mijn opleiding iemand die vanuit zijn sportopleiding een onderzoek heeft gedaan naar vlees eten. Daar kwam wel uit dat het goed mogelijk is dat in de praktijk mensen zonder vlees of vleesvervangers na een aantal jaren op tekorten zitten, wat verschillende symptomen kan laten zien. Je zult dus wel op je eten moeten letten dan, maar dat moet je sowieso. Het is idd niet zo dat als je vlees eet, dat je dan sowieso goed zit ofzo :') Sterker nog, er is zoveel bewerkt vlees dat je sommige dingen beter helemaal kunt weglaten, dan het te eten :') Er zijn ook veel mensen met tekorten (of overschotten!) die wél vlees eten.
Ik ken wel verschillende mensen uit mijn kring die echt niet goed tegen een plantaardig dieet konden, maar die slikten ook niet áltijd supplementen en aten geen/weinig vervangers en dat is niet zo handig, vooral als je veel stress hebt of je bouwstoffen sneller verbruikt. Ik denk dat het er vaak aan scheelt dat wat mensen denken dat 'gevarieerd' is, niet echt zo gevarieerd is. Als je het gewoon even goed uitzoekt qua voedingsstoffen, is het vast heel goed mogelijk inderdaad :))

Vlees eten is makkelijk. Maar een goede vleesvervanger of eerlijk vlees eten is net zo makkelijk.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 12:29

Ik eet wel vervangers, vind ze lekker voor wat ze zijn. Zoals ik niet verwacht dat chocola naar deop smaakt verwacht ik ook niet dat een vegaburger naar vlees smaakt. Het is een ander onderdeel van mijn maaltijd.

Niet alle vervangers zijn lekker maar ik vond ook niet alle vlees soorten lekker (lam bijvoorbeeld of karbonade) maar er is zoveel keuze tegenwoordig. En in bepaalde gerechten kun je vlees idd ook gewoon weglaten.

Century

Re: Keuringsdienst van waarde, ogen afknippen van kweekgarnalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 12:37

Hoe kan je zien aan een pakje garnalen of het wel of niet gebeurd is met de betreffende garnalen? Is alles uit de Benelux 'veilig' of niet?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 12:37

Onbegrijpelijk dat zo'n misstanden al die jaren verborgen werden gehouden. Dan vraag je je af wat er nog meer niet bekend is, naast alle dierenleed dat wel al bekend is maar wat mensen te weinig interesseert.
Ik ben blij dat ik al ruim 25 jaar vegetarisch eet.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 12:39

Century schreef:
Hoe kan je zien aan een pakje garnalen of het wel of niet gebeurd is met de betreffende garnalen? Is alles uit de Benelux 'veilig' of niet?

Alle gekweekte garnalen ondergaan dit blijkbaar... maar geen hond die er voor uit komt...

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 12:55

Mars schreef:
Blij dat ik al jaren vega eet, de wreedheid van de mens kent geen grenzen..

Nou dit dus.

Daarnaast ken ik zoveel mensen die zogezegd gek zijn op dieren, de misstanden in de slachthuizen vreselijk vinden, niets willen weten over de misstanden in de visserij, etc. Maar een stukje vlees of vis op hun bord zullen ze voor geen goud opgeven, want dat is zo lekker. Dat vind ik hypocriet.

En voor de garnalen geldt denk ik hetzelfde, om even on topic te blijven. Veel mensen zullen het zielig vinden, maar om nou zelf iets bij te dragen aan het verminderen van dat dierenleed gaat dan weer te ver voor velen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 12:56

8nnemiek schreef:
Onbegrijpelijk dat zo'n misstanden al die jaren verborgen werden gehouden. Dan vraag je je af wat er nog meer niet bekend is, naast alle dierenleed dat wel al bekend is maar wat mensen te weinig interesseert.

Ja echt dit ja -O- wat een ziekelijke dingen doen mensen toch... Gatver.

Ik eet gelukkig sowieso geen garnalen maar anders had ik er bij deze ook mee gestopt. Bedankt voor het delen, ik had geen idee

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 12:58

leeslampje schreef:
Brrrr wat een naar idee… goed dat dit soort onderzoeksprogramma’s dit uitzoeken :j

Wat ik niet snap, is dat er mensen zijn die zeggen geen of minder vlees/vis te willen eten, maar dat niet doen omdat de vervangers niet lekker genoeg zijn. Maar je hoeft je vlees/vis toch niet altijd te vervangen?? Genoeg gerechten waar überhaupt geen vlees/vis aan te pas komt en waar ook echt geen vervanger nodig is! Allerlei pasta’s, couscous, rijst, wraps, ovengerechten, maaltijdsalades etc waar je prima uit de voeten kunt zonder vlees/vis/vervangers.

Niet iedereen is een keukenprinses.
Ik houd niet van Hollandse dingen, maar wil wel gewoon vlees in mn spaghetti/ macaroni/ shoarma of wraps.

Nou blief ik geen schaal- en weekdieren en eet ik al jaren bewezen biologisch vlees, maar net als levend koken ed vind ik dit echt not done.
Waarom vallen deze dieren niet onder dezelfde bescherming als vee?
Kwa slachten dan.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 12:58

Het boeit mensen echt geen reet wat er met de dieren gebeurt die ze laten vermoorden en vervolgens naar binnen schransen. Echt niet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-22 13:00

Mkango schreef:
Maarreh, karuna, was jij niet degene die een hele vriezer vol vlees had dat bijna weggegooid moest worden? Iets met een pot en een ketel.

Moet je het niet dramatischer maken dan het is he :n Iets met scheiding en het niet alleen opkrijgen op tijd, het vlees (de iets meer dan 15 kilo die nog over was van de oorspronkelijke 300 kilo) kon nog een tijdje mee alleen voor menselijke consumptie lukte mij het niet het op tijd op te krijgen. De laatste 4 kilo is in een grote herder gegaan dus er is gelukkig geen vlees verspild. Dat haat ik namelijk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 13:04

BaileyMix schreef:
Het boeit mensen echt geen reet wat er met de dieren gebeurt die ze laten vermoorden en vervolgens naar binnen schransen. Echt niet.

In mijn ogen zegt dat dus vrij veel over die mensen. Vandaar ook, dat naarmate mijn leeftijd vordert, ik steeds meer een hekel krijg aan (veel/sommige) mensen.....
Zo intens hypocriet en egoïstisch.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-22 13:04

Neon schreef:
Century schreef:

Alle gekweekte garnalen ondergaan dit blijkbaar... maar geen hond die er voor uit komt...

In de documentaire is er een benelux teler in beeld die het niet doet. Het wel kende overigens. Voor zover ik begrijp is het alleen bij de grotere "gamba" dingen.

Iemand zei niet te begrijpen waarom ik dit zei dat als je het eet meewerkt aan deze wreedheid. Als je die zin gelezen hebt dan ben je er vanaf dat moment op de hoogte van deze methode en zal elke volgende grote kweekgarnaal dus gegeten worden met die wetenschap.

Ik vind het al beroerd zat dat ik niet veganistisch kan gaan eten -O- het is me zeer dringend afgeraden door de ziekenhuis dietiste. nagenoeg alle vleesvervangers mag ik niet hebben en ik loop nu al gillende tekorten op die bijgeslikt of gespoten moeten worden. Daarom de keuze als dan zo diervriendelijk als kan, biologisch en bij voorkeur lokaal met vrije uitloop en liefst geen stapel vis. Schaal schelp dieren zuivel en varken mogen ook niet en daar ben ik maar wat blij mee. Aan die narigheid werk ik dus ook niet mee :n
Laatst bijgewerkt door karuna op 07-10-22 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 13:06

Wij keken de aflevering ook en ik werd er akelig van. Ik ben een tijd terug gestopt met het eten van vlees/vis en naarmate ik steeds meer afstand neem van gedode dieren eten, wordt het steeds makkelijker om het echt niet meer te wíllen omdat het me echt telkens meer gaat tegenstaan.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 13:07

Dus de kleinere garnalen en hollandse garnalen (dat is wildvang dacht ik?) zouden veilig zijn, alleen de gamba's niet?
Kan me ergens ook voorstellen dat het een stuk lastiger is zo'n praktijk uit te voeren bij kleine garnalen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 13:12

Alleen al het levend koken zou voor mij reden zijn om ze niet te eten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 19:32

Gitana schreef:
xTammyy schreef:
Altijd bijzonder hoeveel excuses er boven water komen wanneer het over dit onderwerp gaat.
We kunnen niet zonder dierlijke eiwitten, er zijn geen goede vervangers, er gebeuren veel ergere dingen.. :))

Zolang je gevarieerd vega(n) eet kom je op b12 na niks te kort. En die kan je makkelijk als vegan supplement bij slikken.
@Gitana, ik vraag me af of dat wetenschappelijk onderbouwd is (en dan niet door een bedrijf wat achter de schermen wordt gesponsord door de vlees/zuivel/vislobby). Ik ken talloze mensen die (deels) plantaardig eten en herken de klachten van jou niet.
Plus, regelmatig vlees/vis eten is geen garantie om alle voedingswaarde binnen te krijgen.

Vervangers is zoeken wat je lekker vindt en accepteren dat het geen vlees is en het dus nooit precies hetzelfde zal smaken. Er zijn 1001 gerechten zonder dierlijke producten, je moet alleen wel opnieuw leren koken als het ware.

En ja, er gebeuren zoveel ergere dingen. Laten we dan ook maar stoppen met een verbetering in welke vorm dan ook, er zijn toch altijd mensen die het slechter doen dan jij dus wat helpt jouw bijdrage :+

Oke, ik ken vanuit mijn opleiding iemand die vanuit zijn sportopleiding een onderzoek heeft gedaan naar vlees eten. Daar kwam wel uit dat het goed mogelijk is dat in de praktijk mensen zonder vlees of vleesvervangers na een aantal jaren op tekorten zitten, wat verschillende symptomen kan laten zien. Je zult dus wel op je eten moeten letten dan, maar dat moet je sowieso. Het is idd niet zo dat als je vlees eet, dat je dan sowieso goed zit ofzo :') Sterker nog, er is zoveel bewerkt vlees dat je sommige dingen beter helemaal kunt weglaten, dan het te eten :') Er zijn ook veel mensen met tekorten (of overschotten!) die wél vlees eten.
Ik ken wel verschillende mensen uit mijn kring die echt niet goed tegen een plantaardig dieet konden, maar die slikten ook niet áltijd supplementen en aten geen/weinig vervangers en dat is niet zo handig, vooral als je veel stress hebt of je bouwstoffen sneller verbruikt. Ik denk dat het er vaak aan scheelt dat wat mensen denken dat 'gevarieerd' is, niet echt zo gevarieerd is. Als je het gewoon even goed uitzoekt qua voedingsstoffen, is het vast heel goed mogelijk inderdaad :))

Vlees eten is makkelijk. Maar een goede vleesvervanger of eerlijk vlees eten is net zo makkelijk.

Dat is heel persoonlijk en als je klachten krijgt zul je dat moeten laten monitoren. Dat geldt eigenlijk ook als je wel vlees eet.

Ik ben sinds mijn 8e vegetarisch (nu 30) en mijn bloed is een periode structureel gemonitord omdat ik veel vage klachten (en een eetstoornis :') ) had. Daar zijn werkelijk nooit noemenswaardige issues uitgekomen. Die vage klachten heb ik ook echt maar een korte periode gehad en waren aan andere dingen te attributeren dan mijn vegatarisch-zijn :+ . Misschien een beetje een gevalletje van "mijn opa werd 100 en dronk iedere dag een fles jenever en rookte een pakkie shag". Maar in feite komt het er gewoon op neer dat je goed op je gezondheid moet letten, en als je geen onderliggende problemen hebt het waarschijnlijk wel opvangt met andere producten. En als er wel iets naar voren komt merk je het ook wel weer.
Vegan is wel weer een ander verhaal overigens. Daar zijn de mitsen en maren wat groter heb ik gehoord en ik heb er zelf geen ervaring mee.

Mijn vriend is overigens erg carnivoor, maar die is ooit op een garnalenvisserijboot meegeweest en wil echt sindsdien geen garnaal meer zien op een bord, of eten. Dat scheen er ook erg ruw aan toe te gaan.

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 19:47

Ik heb vijf levende garnaaltjes in een mini aquarium leven. Dan pas zie je wat een fantastische leuke en sociale diertjes het zijn. Het idee dat mensen zelfs zulke diertjes ongenadig kunnen verminken voor eigen succes, laat mij echt alle hoop verliezen in de mensheid.. ;(

Hoe ziek moet je zijn in je hoofd om dit te bedenken te doen.. %)

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 20:11

xTammyy schreef:

Mijn partner heeft 3 jaar lang geprobeerd veganistisch te leven. Gebalanceerd dieet, tekorten bijslikken/bijspuiten, gezond. Maar het ging niet, zijn lichaam hield er elke dag halverwege de middag simpelweg mee op, en dan moest hij ziek naar huis. Toen heeft hij nog een tijdje vegetarisch geprobeerd, zelfde verhaal. Toen hij dat na een tijdje eens aan zijn vader vertelde zei die dat hij altijd exact hetzelfde had gehad. En het 7 jarige zoontje van mijn vriend wilde geen vlees eten omdat hij het zielig vond, nou prima, daar werkten we graag aan mee. Maar de afgelopen jaren werd hij permanent moe, hangerig, weinig tot geen energie. In overleg met artsen hebben we besloten hem een paar dagen in de week vlees te laten eten en het is nu vrijwel over met de vermoeidheid en hangerigheid. Het is dus echt genetisch bepaald bij hun.

Veganistisch eten prima, maar check wel je feiten en bezorg mensen die het lichamelijk écht niet lukt er geen rotgevoel over.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 20:53

Programma net gekeken, bah, hier had ik geen idee van. Nu kwamen hier al geen gekweekte garnalen in huis, maar nu al helemaal niet meer.
Ben wat dat betreft echt fan van de keuringsdienst :j

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 21:33

Ik wist het ook niet. Garnalen zijn onder water leuk, van heel klein tot echt groot, ja ook in Nederland, met veel kleuren (ze zijn feitelijk doorzichtig, maar de pootjes en oogjes hebben veel kleuren).

Ik weet ook wel garnalen, maar zal er eens op letten. Meestal koop ik Hollandse garnalen, zelden gamba's.

Een keer geen vlees vind ik prima, maar vleesvervangers vind ik meestal helemaal niets. 1 keer een vegarookworst gehad, dat ding is de kliko in gegaan, niet te vreten. Insectaburgers gingen nog wel. Maar het meeste vind ik niet echt lekker, en zeker niet op vlees lijken. Nu kun je prima koken zonder vlees, maar niet altijd. En als ik dan lees dat je even 'vega supplementen' moet gaan slikken, dan is er echt wel flink wat mis hoor. Als je GEZOND eet zou je dus geen supplementen hoeven slikken. En daarmee wordt gewoon aangegeven dat je zonder vlees snel aan tekorten zit.

Eind november publiceer ik op youtube een video met daarin ook een garnaal, in de Grevelingen die zich netjes krabt, springt, en andere leuke bewegingen maakt. Het zijn echt leuke beestjes hoor.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 07:10

Germie, het enige supplement dat als veganist wordt aangeraden om te slikken is B12, en de reden is omdat onze groente te goed wordt gewassen en de grond te uitgeput is (want in de natuur krijgen mensen en dieren B12 binnen via de mest van dieren die in de grond zit en aan/in de planten blijft hangen. Die B12 die jij via melk/vlees binnen krijgt komt veelal ook via een supplement, want de meeste koeien hebben ook B12 tekort door die uitgeputte grond, en krijgen dus ook supplementen toegediend.
Wij mensen maken net als alle zoogdieren zelf B12 aan in onze dikke darm. Het is alleen nog niet duidelijk of we deze zelf ook kunnen opnemen. Door het slikken van oa antibiotica en andere zooi gaat je darmbalans eraan en neem je sowieso minder op. Er zijn een behoorlijk aantal culturen waar mensen al honderden jaren plntaardig eten, zonder enig supplement, en gezond oud worden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 10:18

Het gaat in dit topic niet zozeer om wel of niet vegetarisch eten maar om ernstige mishandeling van dieren die voor de voedselproductie gebruikt worden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 10:22

ik heb de aflevering ook gezien.
ik wist gewoon echt niet dat dat gebeurde, dacht ook eigenlijk dat die garnalen die ik soms eet gewoon uit de zee kwamen :+

maar het zet je wel even weer aan het denken over hoe en wat en waar je dus op moet letten.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 10:28

8nnemiek schreef:
Ik ben blij dat ik al ruim 25 jaar vegetarisch eet.

Nog niet zo heel lang geleden werden de staarten van biggen ook nog gewoon even afgeknipt.
Ik neem aan dat dat inmiddels niet meer gebeurd, maar ik denk dat er nog wel meer akelige dingen voor komen -O-