Protesten Iran #MashaAmini

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41829
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-22 19:17

Babootje schreef:
Bron De Telegraaf.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1199479 ... or-vrouwen

Enige oplossing voor Iran is scheiding tussen kerk en staat.

Wat hij zegt klinkt redelijk :).

Een democratie opzetten werkt ook niet wanneer je religie als belangrijkste hoeksteen gebruikt, daarvoor is er teveel ongelijkheid in het geloof.

irmaz

Berichten: 4889
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 20:47


_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41829
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Protesten Iran #MashaAmini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-22 10:13


Popstra
Berichten: 13853
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Protesten Iran #MashaAmini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 15:13

Anonymous had enkele weken geleden ook al de camera’s van de moraal politie gehackt. Prachtige acties!

Ik vind het fantastisch dat men daar zo massaal in opstand komt. Ik hoop dat ze dit blijven doen.
Het is toch te zot dat in deze tijd we nu leven vrouwen niks anders mogen dan enkel kinderen baren en achter het aanrecht staan!?
En dat is niks geen bemoeienis vanuit het westen. Het is gewoon achterlijk dat een geloof zo word uitgebuit.

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 17:35

Wel interessant dat sommige hier(en elders) het iraanse regime en een religie van 1.9 biljoen proberen over één kam te scheren. Ik weet ook niet of ik het onderwijssysteem er "de schuld" van zou kunnen geven of gewoon extreme onwetendheid.

Als je een beetje oprecht bent en bereid bent om er objectief naar te kijken kun je op z'n minst stellen dat in de meeste islamitische landen (als ze het islamitische recht implementeerden) ze ongeveer 1300 jaar voorliepen op "ons". Dan reken ik tot 1956, het jaar waarin de wet "handelingsonbekwaamheid" afgeschaft is in Nederland. Volgens die wet moest je als getrouwde vrouw bijvoorbeeld toestemming vragen aan je man om geld uit te mogen geven.
Citaat:
Een nog altijd verbolgen Rie Stroek (79) vertelt hoe ze indertijd geen giro mocht inwisselen: “Was ik eindelijk aan de beurt na een uur wachten, zegt die man ‘waar is uw machtiging?’ Woedend was ik.” Bij de slager om de hoek heeft ze vervolgens een briefje gevraagd en zelf een machtiging geschreven. “Ik ben bij een ander loket gaan staan en heb mijn geld toch gekregen”, lacht ze, nog altijd trots op haar ongehoorzaamheid.
https://historiek.net/vrouwen-tot-1956- ... aam/15127/

Dus terwijl Rie haar eigen geld niet mocht ophalen zonder machtinging van haar man, hier in Nederland, was er in Noord-Afrika een Fatima (El-Fihri) die de eerste (tot op heden funtionerende) universiteit, Al-Qarawiyin opgericht heeft. Hoeveel jaar eerder? Meer dan 1000 jaar.

Zal verder niet offtopic gaan hier, wat er in Iran gebeurt is ook heftig en verschrikkelijk en ik hoop dat ze meer vrijheden krijgen..En ja ze "misbruiken" de religie daar om het volk te terroriseren.

Maar die hoogmoed over "onze" cultuur en het denigrerende over een religie die juist enorm veel voor vrouwenrechten betekend heeft kan ik niet altijd voorbij laten gaan. Als iemand lees tips wil (geschreven door niet moslims) stuur maar een berichtje.
Peace(Salaam) :)

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 18:06

FiveSports schreef:
Wel interessant dat sommige hier(en elders) het iraanse regime en een religie van 1.9 biljoen proberen over één kam te scheren. Ik weet ook niet of ik het onderwijssysteem er "de schuld" van zou kunnen geven of gewoon extreme onwetendheid.

Als je een beetje oprecht bent en bereid bent om er objectief naar te kijken kun je op z'n minst stellen dat in de meeste islamitische landen (als ze het islamitische recht implementeerden) ze ongeveer 1300 jaar voorliepen op "ons". Dan reken ik tot 1956, het jaar waarin de wet "handelingsonbekwaamheid" afgeschaft is in Nederland. Volgens die wet moest je als getrouwde vrouw bijvoorbeeld toestemming vragen aan je man om geld uit te mogen geven.
Citaat:
Een nog altijd verbolgen Rie Stroek (79) vertelt hoe ze indertijd geen giro mocht inwisselen: “Was ik eindelijk aan de beurt na een uur wachten, zegt die man ‘waar is uw machtiging?’ Woedend was ik.” Bij de slager om de hoek heeft ze vervolgens een briefje gevraagd en zelf een machtiging geschreven. “Ik ben bij een ander loket gaan staan en heb mijn geld toch gekregen”, lacht ze, nog altijd trots op haar ongehoorzaamheid.
https://historiek.net/vrouwen-tot-1956- ... aam/15127/

Dus terwijl Rie haar eigen geld niet mocht ophalen zonder machtinging van haar man, hier in Nederland, was er in Noord-Afrika een Fatima (El-Fihri) die de eerste (tot op heden funtionerende) universiteit, Al-Qarawiyin opgericht heeft. Hoeveel jaar eerder? Meer dan 1000 jaar.

Zal verder niet offtopic gaan hier, wat er in Iran gebeurt is ook heftig en verschrikkelijk en ik hoop dat ze meer vrijheden krijgen..En ja ze "misbruiken" de religie daar om het volk te terroriseren.

Maar die hoogmoed over "onze" cultuur en het denigrerende over een religie die juist enorm veel voor vrouwenrechten betekend heeft kan ik niet altijd voorbij laten gaan. Als iemand lees tips wil (geschreven door niet moslims) stuur maar een berichtje.
Peace(Salaam) :)

En hoeveel goed lopende democratieën kennen we vandaag de dag onder de islam?

Scheiding van kerk en staat is het beste wat er is. Of het nu christendom, islam of jodendom is.
In geloven wordt er altijd onderscheid gemaakt puur op basis van geslacht, dat ontkennen is zinloos.
En daar zou bij politiek geen enkele sprake van moeten zijn.

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Re: Protesten Iran #MashaAmini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 18:41

Wil graag reageren, maar dan komt er een hele reactie die enorm off topic is. Voor mij is het in elk geval niet zo zwart wit.
Ja, als je kijkt wat de kerk in west Europa geflikt heeft in o.a. de middeleeuwen, dan ben ik het zeker met je eens dat de scheiding tussen kerk en staat het leven hier een stuk beter gemaakt heeft.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41829
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Protesten Iran #MashaAmini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-22 18:52

Het doet er geloof ik niet heel erg toe hoe het hier vroeger was, en in hoeverre Islamitische landen toen op ons vooruit liepen.

De meeste mensen hier leven in vrijheid, kunnen en mogen zeggen wat ze willen, dragen wat ze willen, en gunnen dat de mensen in Iran ook.

Janneke2

Berichten: 22918
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Protesten Iran #MashaAmini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 19:36

Scheiding van kerk en staat - ik ben er voor.
(Het betekent vooral dat de kerk haar eigen dominees benoemt en dat zaken als regering etc benoemingen buiten de kerk om lopen. Verder niet.)

En eens met Five Sports: binnen de islam hebben vrouwen veel meer rechten dan binnen grote delen van het christendom.

Democratie en islam kunnen goed samengaan - en zijn een boel redenen waarom 'dat niet lukt'.
Iran/ Perzië: Amerika zette er een nare tirannieke shah naar.
Irak: Amerika zette er Saddam Hoessein neer.
En de lijst is langer.
Het grootste moslimland ter wereld mocht pas zelfstandig worden na vier jaar oorlog - Indonesië.
(Dus tja, och - hoe democratisch zijn wij nou helemaal....?)

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 19:39

FiveSports schreef:
Wel interessant dat sommige hier(en elders) het iraanse regime en een religie van 1.9 biljoen proberen over één kam te scheren. Ik weet ook niet of ik het onderwijssysteem er "de schuld" van zou kunnen geven of gewoon extreme onwetendheid.

Als je een beetje oprecht bent en bereid bent om er objectief naar te kijken kun je op z'n minst stellen dat in de meeste islamitische landen (als ze het islamitische recht implementeerden) ze ongeveer 1300 jaar voorliepen op "ons". Dan reken ik tot 1956, het jaar waarin de wet "handelingsonbekwaamheid" afgeschaft is in Nederland. Volgens die wet moest je als getrouwde vrouw bijvoorbeeld toestemming vragen aan je man om geld uit te mogen geven.
Citaat:
Een nog altijd verbolgen Rie Stroek (79) vertelt hoe ze indertijd geen giro mocht inwisselen: “Was ik eindelijk aan de beurt na een uur wachten, zegt die man ‘waar is uw machtiging?’ Woedend was ik.” Bij de slager om de hoek heeft ze vervolgens een briefje gevraagd en zelf een machtiging geschreven. “Ik ben bij een ander loket gaan staan en heb mijn geld toch gekregen”, lacht ze, nog altijd trots op haar ongehoorzaamheid.
https://historiek.net/vrouwen-tot-1956- ... aam/15127/

Dus terwijl Rie haar eigen geld niet mocht ophalen zonder machtinging van haar man, hier in Nederland, was er in Noord-Afrika een Fatima (El-Fihri) die de eerste (tot op heden funtionerende) universiteit, Al-Qarawiyin opgericht heeft. Hoeveel jaar eerder? Meer dan 1000 jaar.

Zal verder niet offtopic gaan hier, wat er in Iran gebeurt is ook heftig en verschrikkelijk en ik hoop dat ze meer vrijheden krijgen..En ja ze "misbruiken" de religie daar om het volk te terroriseren.

Maar die hoogmoed over "onze" cultuur en het denigrerende over een religie die juist enorm veel voor vrouwenrechten betekend heeft kan ik niet altijd voorbij laten gaan. Als iemand lees tips wil (geschreven door niet moslims) stuur maar een berichtje.
Peace(Salaam) :)

Als je foto's ziet van Iraanse meisjes in de jaren 70 dan zie je gewoon rokjes en blote armen en benen en los haar. Er is daar de afgelopen decennia iets grondig mis gegaan, iets waar we hier in het westen nu ook voor moeten waken!

Janneke2

Berichten: 22918
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Protesten Iran #MashaAmini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 20:39

Citaat:
Als je foto's ziet van Iraanse meisjes in de jaren 70 dan zie je gewoon rokjes en blote armen en benen en los haar. Er is daar de afgelopen decennia iets grondig mis gegaan, iets waar we hier in het westen nu ook voor moeten waken!

Links en rechts, westers en oosters - er zijn beslist dingen waar we voor moeten waken.

Maar ik vind het slordig om maar aan te nemen dat het hier om hetzelfde zou gaan.

Ik vind het als feministe geen probleem als een vrouw een hoodfdoekje wil dragen uit eigen vrije wil.
De Iraanse revolutie was vooral een zich afzetten tegen het westen (en daar waren prima redenen voor). Jammer dat het 'afzetten tegen het westen' sexistisch werd ingevuld.

En prachtig dat allerlei minderheden samen nu in verzet komen...!

Popstra
Berichten: 13853
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 21:58

_San87_ schreef:
Het doet er geloof ik niet heel erg toe hoe het hier vroeger was, en in hoeverre Islamitische landen toen op ons vooruit liepen.

De meeste mensen hier leven in vrijheid, kunnen en mogen zeggen wat ze willen, dragen wat ze willen, en gunnen dat de mensen in Iran ook.


De pest is dat die mensen in Iran die vrijheid enigzins ook gehad hebben en nu terug naar ,,af,, zijn

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41829
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-22 22:00

Popstra schreef:
_San87_ schreef:
Het doet er geloof ik niet heel erg toe hoe het hier vroeger was, en in hoeverre Islamitische landen toen op ons vooruit liepen.

De meeste mensen hier leven in vrijheid, kunnen en mogen zeggen wat ze willen, dragen wat ze willen, en gunnen dat de mensen in Iran ook.


De pest is dat die mensen in Iran die vrijheid enigzins ook gehad hebben en nu terug naar ,,af,, zijn

Ik hoop alleen maar dat er wat verandert voor ze, zodat ze zelf kunnen kiezen wat ze dragen en hoe ze dat doen. Zonder dat met het leven te bekopen :\.

irmaz

Berichten: 4889
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Re: Protesten Iran #MashaAmini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 22:38

De protesten en incidenten lijken iedere dag grimmiger te worden.
Er is brand uitgebroken in de beruchte gevangenis in Teheran nadat er gevechten waren uitgebroken tussen gevangenen en bewakers. In deze gevangenis zitten veel politieke tegenstanders van het huidige bewind gevangen.
https://nos.nl/artikel/2448494-brand-en ... in-teheran