Nederland is vol

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 21:12

onpaard schreef:
Niet alleen vol maar ook door verkeerd beleid volkomen naar de kl0te aan het gaan. Om mij heen zie ik al mensen vertrekken naar het buitenland. Wij denken er ook over na.

Ook wij hebben het altijd wel grappend gezegd, maar zijn nu serieus aan het kijken.
Dek dat het tij niet meer te keren is en vinden het zonde dat af te wachten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 21:13

Zouden we niet kunnen ruilen, iedereen die het hier te vol vindt tegen iemand die hier graag zou willen wonen?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 21:13

_Reneee schreef:
Hebben de mensen die klagen dat Nederland vol is eigenlijk ook allemaal kinderen?

Krijgen we de dooddoener weer.
NL krijgen op dit moment gemiddeld niet eens genoeg kinderen om zichzelf te vervangen. (wat ook een economisch probleem is.) Dus die overbevolking valt wel mee.
Het is overal te lezen dat momenteel de grote aanwas komt door immigratie, niet door de 1.8 kinderen die men gemiddeld krijgt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 21:14

Shadow0 schreef:
Zouden we niet kunnen ruilen, iedereen die het hier te vol vindt tegen iemand die hier graag zou willen wonen?

Ik ben het niet vaak met je eens, maar nu _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 21:20

Shadow0 schreef:

Dan kun je wel dag zeggen tegen je economie als NL zijnde. :D

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 21:21

Sunnda schreef:
Heilige stoel? :P

:') ik had er ook nog nooit van gehoord en als ik Google wonen al die mensen dan bij de paus?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-22 21:22

_Reneee schreef:
Hebben de mensen die klagen dat Nederland vol is eigenlijk ook allemaal kinderen?

Nou ik ben juost het kind, die graag een huis wil.

Dat zal wel zo'n beetje hetzelfde zijn.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 21:23

Sunnda schreef:
Dus stel ik kan geen leuke partner vinden moet ik verplicht in een appartement van max 50 vierkante meter wonen omdat ik dan maar beter mijn best had moeten doen om een partner te vinden? :Y)

Je moet helemaal niks, maar dan ga je wel het slimst met ruimte om inderdaad. En je houdt gezinswoningen vrij voor gezinnen. En het is waarschijnlijk relatief goedkoop, dus je houdt nog geld over ook nog. Voor je energierekening bijvoorbeeld. Alleen maar voordelen!

Sunnda schreef:
En ouderen blijven langer thuis wonen dankzij de geweldige politieke keuzes van de afgelopen tien jaar.
Sterker nog afgelopen week nog bleek dat een oudere die een groter huis wil verkopen om kleiner te gaan wonen geen hypotheek krijgt.

Deels, maar ook ondat ze dankzij onze geweldige politieke keuzes gewoon veel ouder worden dan vroegah. En dan is er nog een klein dingetje wat “vergrijzing” heet - we hebben nog eens heel veel ouderen ook nog. Als ze nou eens fatsoenlijk op tijd doodgaan scheelt dat woonruimte en de staat een hoop geld.

Sunnda schreef:
De overheid heeft de afgelopen tien jaar op elk gebied de boel gesloopt.
Daar moet je de burger niet voor gaan aanpakken.

De burger wordt niet aangepakt, toch? Je klinkt alsof er een soort straf wordt uitgedeeld. Ik zeg niet dat er niets fout is, ik zeg alleen dat het handig is een beeeeetje breder te kijken dan NEDERLAND IS VOL!!1!1!11! te roepen en álle oorzaken van woningnood mee te nemen.

Maar goed, als mensen het hier zo naar en vol vinden kunnen ze natuurlijk ook gewoon emigreren, dan wordt het hier een beetje minder vol ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 21:23

Hier in het oosten van het land merk je het al, althans, waar ik woon. In een aantal jaar tijd is het hele dorp zo gaan uitbreiden dat het bijna een stad lijkt te worden. Er is zelfs al een stuk akkerbouw door de gemeente omgezet naar bouwgrond om nóg meer huizen te kunnen gaan bouwen. Wij wonen nu met voor en achter vrij uitzicht over de landerijen, maar hebben al tegen elkaar gezegd dat als ze het daar volplempen met woningen dat wij direct ons huis te koop zetten en gaan emigreren. Dat zou voor ons echt de druppel zijn.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 21:25

Echwel schreef:
Shadow0 schreef:

Amen :D

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-22 21:29

Shadow0 schreef:

Mensen die uit Nederland weg willen, moeten dat zeker doen!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 21:31

Shadow0 schreef:

Hahaha, bijzondere rake opmerking!

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 21:32

Echwel schreef:
Shadow0 schreef:

Haha idem! +:)+

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 21:33

NPS, jij ziet die voordelen. Ik niet. Ik word doodongelukkig op een appartement/flat. Dat weet ik ook uit ervaring want zo heb ik gewoond voor ik met mijn lief samen ging wonen. Daarbij moet ik er niet aan denken om op zo’n klein oppervlak met een ander te wonen. Dus nee, voor ons nooit een appartement. Wat mij betreft heeft iedereen het recht om een eigen woonvorm te kiezen en waar mensen zich prettig bij voelen.

Nederland letterlijk vol? Nee misschien niet. Maar in sociaal opzicht wat mij betreft wel. Je kunt niet en, en, en willen. En natuur, en meer dan 17 miljoen inwoners, etc.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 21:37

BigOne schreef:
Zolang maar 13 % echt asfalt en steen is en we aan de vooravond van een grote vergrijzingsgolf staan zal het inwonertal op een gegeven ogenblik stabiliseren en weer afnemen.

Zijn hier cijfers van? Ik zou dot namelijk ook denken. Prognoses die ik vind gaan niet voorbij de vergrijzingsperiode.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 21:42

chevax schreef:
Shadow0 schreef:

Hahaha, bijzondere rake opmerking!

Je kan hier toch graag willen wonen, en niet zo goed tegen drukte kunnen ?
En ook graag wat ruimte van weilanden en natuur willen blijven kunnen zien.
Niet iedereen kan maar emigreren, daar moet je wel een bepaalde gezondheid voor hebben.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 21:46

Tja, hier ook. As we speak wordt het grasveld 100 m verderop volgebouwd met huizen. De vroegere weilanden 1 km verderop worden nu omgezet tot industrieterrein.

Ik moet zeggen dat ik de weilanden mis. Natuur om me heen doet me ontspannen en is veel mooier dan bedrijfsterreinen van staal en baksteen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 21:57

nps schreef:
Sunnda schreef:
Dus stel ik kan geen leuke partner vinden moet ik verplicht in een appartement van max 50 vierkante meter wonen omdat ik dan maar beter mijn best had moeten doen om een partner te vinden? :Y)

Je moet helemaal niks, maar dan ga je wel het slimst met ruimte om inderdaad. En je houdt gezinswoningen vrij voor gezinnen. En het is waarschijnlijk relatief goedkoop, dus je houdt nog geld over ook nog. Voor je energierekening bijvoorbeeld. Alleen maar voordelen!

Sunnda schreef:
En ouderen blijven langer thuis wonen dankzij de geweldige politieke keuzes van de afgelopen tien jaar.
Sterker nog afgelopen week nog bleek dat een oudere die een groter huis wil verkopen om kleiner te gaan wonen geen hypotheek krijgt.

Deels, maar ook ondat ze dankzij onze geweldige politieke keuzes gewoon veel ouder worden dan vroegah. En dan is er nog een klein dingetje wat “vergrijzing” heet - we hebben nog eens heel veel ouderen ook nog. Als ze nou eens fatsoenlijk op tijd doodgaan scheelt dat woonruimte en de staat een hoop geld.

Sunnda schreef:
De overheid heeft de afgelopen tien jaar op elk gebied de boel gesloopt.
Daar moet je de burger niet voor gaan aanpakken.

De burger wordt niet aangepakt, toch? Je klinkt alsof er een soort straf wordt uitgedeeld. Ik zeg niet dat er niets fout is, ik zeg alleen dat het handig is een beeeeetje breder te kijken dan NEDERLAND IS VOL!!1!1!11! te roepen en álle oorzaken van woningnood mee te nemen.

Maar goed, als mensen het hier zo naar en vol vinden kunnen ze natuurlijk ook gewoon emigreren, dan wordt het hier een beetje minder vol ;)

Mijn probleem met jouw visie is dat je enorm vanuit jezelf denkt.
Dat vermoed ik althans.

Want mijn (inmiddels) alleenstaande buurvrouw moet dan maar met de alpaca's en de shetlanders op het balkon gaan zitten?
Misschien bespaar ik liever geen geld en wil ik ook graag minivarkens in mijn tuin als alleenstaande 25 jarige. Ik noem maar wat hoor.

Dus ja, je zult mensen straffen met jouw idee van slim ruimte benutten.
Zeggen waar iemand mag wonen op basis van gezinssamenstelling vind ik heeeeel erg eng gedachtegoed.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 22:12

Sunnda schreef:
Heilige stoel? :P

Vaticaantsad :') Niet helemaal juist overigens, het land is Vaticaanstad, de Holy See (Heilige stoel) is de paus en consorten als kerkelijk bestuur.

nps schreef:
Sunnda schreef:

Ik heb tien jaar in een appartement in een stad gewoond en ben begin dit jaar (met name door geluidsoverlast) verhuisd naar een nieuw rijtjeshuis in een dorp. Ik betaal € 20 euro meer aan huur, heb geen gasaansluiting meer en ook geen overlast meer boven me. Alleen maar voordelen!

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 22:33

Er is in Nederland sprake van vergrijzing en urbanisatie. Er zijn letterlijk gebieden in Nederland die leeglopen.

Overigens lees ik ook een aantal mensen die graag een huis(je) zouden willen kopen, maar daarvoor moet er wel gebouwd gaan worden. Aangezien er gewoonweg niet genoeg huizen zijn en er door diverse omstandigheden de afgelopen jaren te weinig gebouwd is (stikstof, PFAS, crisis...). Tel daarbij op dat er steeds meer eenpersoonshuishoudens zijn en ouderen langer thuis blijven wonen.

Overigens betekent samenwonen natuurlijk niet dat je perse met een partner moet samenwonen. Je zou ook kunnen huren/kopen met een vriend(in) of bijvoorbeeld broer/zus. Afspraken over hoe je het doet als jullie wegen scheiden kan je vastleggen in een samenlevingsovereenkomst bij de notaris. Daarbij zijn de meeste van onze ouders ook niet begonnen in een ruime eengezinswoning, maar hebben zij ook eerst klein gewoond/gehuurd en zijn daarna verder gaan opbouwen.

Nederland is naar mijn mening niet vol, maar ik wil ook niet zeggen dat het hier niet druk is. Je moet de ruimte opzoeken, want die is er zeker in enkele gebieden wel alleen niet in de randstad of bij grotere steden.
Laatst bijgewerkt door mavantos op 07-09-22 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 22:35

Lughnassadh schreef:
Nederland letterlijk vol? Nee misschien niet. Maar in sociaal opzicht wat mij betreft wel. Je kunt niet en, en, en willen. En natuur, en meer dan 17 miljoen inwoners, etc.

Natuur, recreatie en 17 miljoen mensen gaat nog best. Een miljard slachtvee er nog bij, plus de gewassen die vooral gebruikt worden als veevoer.... dat gaat uiteindelijk niet.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 22:58

Suzanne F. schreef:
Eens. 15 miljoen mensen was al meer dan genoeg. Meer kunnen we eigenlijk niet aan om Nederland een welvarend, fijn bewoonbaar en betaalbaar land te houden.

15 miljoen was al teveel eigenlijk maar nog nipt houdbaar, nu is het buitensporig druk overal en altijd. Liefst zou ik zien dat het weer terug gaat naar max 10 miljoen, minder beton en bebouwing en meer landerijen met landbouw en veeteelt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 22:59

Shadow0 schreef:
Lughnassadh schreef:

Natuur, recreatie en 17 miljoen mensen gaat nog best. Een miljard slachtvee er nog bij, plus de gewassen die vooral gebruikt worden als veevoer.... dat gaat uiteindelijk niet.

Van dat vee heb ik minder last dan van al die mensen die op kleine stukjes natuur massaal willen recreëren.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 23:01

_Reneee schreef:

Ik ben bewust kindvrij.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 23:40

Sunnda schreef:
Mijn probleem met jouw visie is dat je enorm vanuit jezelf denkt.
Dat vermoed ik althans.

Want mijn (inmiddels) alleenstaande buurvrouw moet dan maar met de alpaca's en de shetlanders op het balkon gaan zitten?
Misschien bespaar ik liever geen geld en wil ik ook graag minivarkens in mijn tuin als alleenstaande 25 jarige. Ik noem maar wat hoor.

Rare aanname! Maar goed, je buurvrouw hoeft neegens heen, want ik zeg nergens dat mensen iets moeten. En tsja, je kan wel vanalles willen, maar soms kan dat gewoon niet. Dan zal je genoegen moeten nemen met minder.

Sundda schreef:
Dus ja, je zult mensen straffen met jouw idee van slim ruimte benutten.
Zeggen waar iemand mag wonen op basis van gezinssamenstelling vind ik heeeeel erg eng gedachtegoed.

Nee, want nogmaals, helemaal niemand moet iets. Maar als je, in ieder geval een stukje van de oorzaak van iets weet, kan je er wel rekening mee houden (en beleid op maken). Je kan het bijvoorbeeld fiscaal aantrekkelijker maken voor startenden om inderdaad zoals hierboven werd genoemd met vrienden op of familie te huren / te kopen. Of voor kinderen om een alleenstaande ouder in huis te nemen, ik noem maar wat.