Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
herr_balou schreef:Ik ben heel erg voor die prachtige bloemenlinten en ook niet tegen de subsidieregeling. Wat ik wel een probleem vind is dat ik zie dat de boeren in mijn omgeving de subsidie innen maar ik eerder minder dan meer bloemen zie.
Fijn dat het in de omgeving van TS wel werkt.
Ibbel schreef:Je hoort mij niet zeggen dat een boer er van binnen loopt. Ik vind het een prima subsidie, er zijn wel slechtere agrarische subsidieregelingen (geweest).
Je moet het alleen niet brengen als als "wat doet de boer het toch goed voor de natuur". Want dat dóet de gemiddelde boer niet. Die is bezig z'n hoofd boven water te houden met monoculturen. En dat kán-ie niet anders, dankzij de regelgeving van de overheid.
En de boer die wél natuurinclusief, extensief, circulair, biologisch etc bezig is, heeft het dubbel zo moeilijk, dankzij diezelfde regelgeving en banken die geen leningen willen geven want moeilijk, moeilijk, moeilijk en veel te veel risico.
Ik begrijp de boeren ook die zeggen: doe mij maar een 5G mast in m'n wei, of 10 hectare zonnepanelen. Dáár loop je dus wel op binnen, zonder inspanning.
BaileyMix schreef:herr_balou schreef:Ik ben heel erg voor die prachtige bloemenlinten en ook niet tegen de subsidieregeling. Wat ik wel een probleem vind is dat ik zie dat de boeren in mijn omgeving de subsidie innen maar ik eerder minder dan meer bloemen zie.
Fijn dat het in de omgeving van TS wel werkt.
Klopt, is een bekend probleem. Subsidie innen en daarna met de maaier erover, of überhaupt niet zaaien. Er is weinig controle op.
zonnebloem18 schreef:Dit werd bij ons op veel plekken al gedaan. Nu op vakantie in Zeeland en hier kan je zelfs bloemen plukken uit de akkerranden als je een bon hebt gekocht.
Goed voor de beestjes, maar het staat ook veel mooier.
Ibbel schreef:Even googelen doet wonderen. Dit soort subsidies zijn plaatselijk, soms provinciaal, soms gemeentelijk.
Maar de EU gaat roet in het eten gooien, schijnt:
https://www.ad.nl/voorne-putten/toekoms ... ~a5f7627d/
zonnebloem18 schreef:Dit werd bij ons op veel plekken al gedaan. Nu op vakantie in Zeeland en hier kan je zelfs bloemen plukken uit de akkerranden als je een bon hebt gekocht.
Goed voor de beestjes, maar het staat ook veel mooier.
BaileyMix schreef:ruitje schreef:Want jullie weten welke boeren er subsidie ontvangen tegen welke voorwaarden?
Wat een vreemde reactie, ruitje. Dit is gewoon een bekend probleem van deze subsidies. En ja, welke boeren welke subsidies en tegen welke voorwaarden ontvangen is óók bekend.
fransje23 schreef:Prachtig he, zo een bloemenrand!
Fleurt de boel op en is nog nuttig ook. Dat het gesubsidieerd is, is toch geen probleem? Veel mens en genieten er van en het is nog nuttig ook.
BaileyMix schreef:ruitje schreef:Want jullie weten welke boeren er subsidie ontvangen tegen welke voorwaarden?
Wat een vreemde reactie, ruitje. Dit is gewoon een bekend probleem van deze subsidies. En ja, welke boeren welke subsidies en tegen welke voorwaarden ontvangen is óók bekend.
janouk schreef:Ik snap het probleem niet als er subsidie voor gegeven wordt. De boeren verliezen een deel van de opbrengst van hun grond als ze grond gebruiken voor bloemenlinten etc.
Mij ontgaat de discussie nu over de subsidies.
Ik zie het nog steeds als win win win en een mooie kans om stroken teelt te bevorderen en bloemenlinten te promoten, en het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen wil verminderen.
DuoPenotti schreef:Knap, zo gauw het woord boer er staat het negatief maken, dat is ook een kunst.
Zullen we subsidies voor groene daken ook maar afschaffen dan?
Overigens kun je als particulier bij onze gemeente ook gratis bloemenzaad halen, betaald uit de gemeenschapspot..ook maar niet meer doen dan...
Wat mij juist altijd verbaasd dat de gemeentes/provincies het niet zaaien bij bermen en geluidswallen.
Ik ken nu een stukje waar dat wel is gedaan tegen een wal aan en dat is zo mooi!!!
Ook hier in de buurt bij diverse akkerranden, ziet er zo mooi uit.