Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind je van deze beslissing?

Het is goed dat Roe vs. Wade is geschrapt, abortus moet verboden worden
10 (1%)
Het is slecht dat Roe vs. Wade is geschrapt, abortus moet toegestaan blijven
747 (98%)

Totaal aantal stemmen: 757

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 18:23

Een kennis van me werkt tegenwoordig regelmatig in Amerika.
Maar hij gaf aan daar nooit te willen wonen. Ze lopen daar minstens 50 jaar achter. Volgens hem.
Hij doelde toen vooral op milieu. Slurpende nieuwe auto's met expres nog oude techniek zodat zowat iedereen er aan kan sleutelen.
Niets gescheiden afval verzamelen.
Geen eigen kratje of tasje mee naar de supermarkt. Maar 10 kleine plastic tasjes.

En ja dit past er dan ook prima bij. Achterhaald 50 jaar terug de tijd in.

:n

Avelienvd

Re: Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 18:24

Het is een flinke stap terug iig

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 18:26

Ik heb het er ook net met mn vriend over.
En ik ben geen protesteerder, zeker niet zoals dat de laatste jaren is gegaan.
Maar als er hier dingen komen dat het bemoeilijkt of wat dan ook, dan gaan wij protesteren tot we er bij neervallen.
Niemand heeft te beslissen over mijn lijf en mijn leven.

Ik kan hier echt zo boos om worden..

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 18:27

Oh, als mannen toch een degenen waren die zwanger konden raken...

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 18:28

Molfre schreef:

Dan zat er een kliniek op elke hoek naast de McDonalds

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 18:28

Molfre schreef:

Dan was abortus nooit illegaal geweest.

Het is wel weer tekenend... Mannen die nog een beetje meer invloed willen hebben op het leven van een vrouw.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 18:30

Het is een flinke stap terug en veel vrouwen zullen daarom naar gevaarlijke htk middeltjes gaan grijpen, dat maakt het niet alleen levensgevaarlijk voor het kind maar ook voor de vrouw. Om maar te zwijgen over de vrouwen die het kind ergens gaan achterlaten of vermoorden na geboorte...

Het is echt zo'n gigantische stap achteruit in de tijd, ik ben blij dat ik in NL woon en gewoon ervoor kan kiezen om een abortus te ondergaan. Gelukkig binnenkort zelfs zonder wachttijd. _/-\o_

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 18:30

_San87_ schreef:
Molfre schreef:

Het is wel weer tekenend... Mannen die nog een beetje meer invloed willen hebben op het leven van een vrouw.

Ik vraag me oprecht af of een toekomst zoals die in The Handmaid's Tale geportretteerd wordt wel zo ''fictie'' is. Ik heb bij dat soort opmerkingen lang gedacht dat men zich niet zo moest aanstellen. Maar ik begin het me echt af te vragen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 18:33

Molfre schreef:
_San87_ schreef:

Ik vraag me oprecht af of een toekomst zoals die in The Handmaid's Tale geportretteerd wordt wel zo ''fictie'' is. Ik heb bij dat soort opmerkingen lang gedacht dat men zich niet zo moest aanstellen. Maar ik begin het me echt af te vragen.

Ik ken The Handmaid's Tale niet zo goed om daar wat op te zeggen.

Ik hoop eigenlijk heel hard dat vrouwelijk Amerika in een groot protest uitbarst.

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 18:33

anjali schreef:
Kinke schreef:
volgens het stemoverzicht hier heeft 1 persoon voor gestemd??

Inderdaad en de tweede ben ik.Wat niemand op Bokt zal verbazen want ik heb me steeds als Pro-life geprofileerd .

Ik ga liever niet met je in discussie want ik denk niet dat er wat uitkomt, maar vind je het terecht om jezelf pro-life te noemen als je een wetgeving support die de rechten van een ongeboren foetus boven dat van een levend mens stelt? Als het niet kunnen afbreken van een zwangerschap betekent dat een levend mens sterft?

Edit: woordkeuze
Laatst bijgewerkt door Summerfly op 24-06-22 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 18:35

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 18:50

PoelieWoelie schreef:
Ik ben nu 8 weken zwanger maar stel dat mijn leven nu in gevaar was, dan moet ik dus maar gewoon dood gaan ofzo? -O-

Benieuwd wat Anjali hiervan vindt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 18:52

Kinke schreef:
PoelieWoelie schreef:
Ik ben nu 8 weken zwanger maar stel dat mijn leven nu in gevaar was, dan moet ik dus maar gewoon dood gaan ofzo? -O-

Benieuwd wat Anjali hiervan vindt

Waarschijnlijk dat het gods plan is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 18:54

En wie wordt er beter van?
Ook al zou kind en moeder gezond zijn om op een overvolle wereld een ongewenst kind te zetten?
Moeder niet, kind niet, maatschappij niet.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 19:04

Een schande dat dit is geschrapt en een grove inbreuk op de rechten van de vrouw. De vraag naar abortus gaat niet spontaan verdwijnen, dat gaat vanaf nu gewoon weer lekker in kelders en achterkamertjes plaatsvinden met alle risico’s van dien.

Ik vind het bizar en eng hoe conservatief gedachtegoed steeds meer terrein lijkt te winnen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 19:08

ik vind het nog enger dat iemand als bijvoorbeeld Anjali niet bedenkt dat dit juist meer doden en ellende oplevert.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 19:12

Kinke schreef:
ik vind het nog enger dat iemand als bijvoorbeeld Anjali niet bedenkt dat dit juist meer doden en ellende oplevert.

Daarbij als je een miskraam hebt en het er uit moet laten halen omdat het niet natuurlijk afgaat dan wordt je dus gelijk opgepakt met kans op een paar jaar cel. Stel je voor je hebt heel veel moeite moeten doen om zwanger te worden en vervolgens wordt je ook nog opgepakt waardoor je de eerste paar jaar niet eens meer kunt proberen.

Daarbij zijn veel gevangenissen daar private owned en draaien ze eigenlijk gewoon op slavenarbeid. Die zullen wel heel blij zijn met deze regeling… het is een corrupte bende daar.
(Bron: documentaire 13th, Ava Duvernay)

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 19:17

Memories schreef:
Een schande dat dit is geschrapt en een grove inbreuk op de rechten van de vrouw. De vraag naar abortus gaat niet spontaan verdwijnen, dat gaat vanaf nu gewoon weer lekker in kelders en achterkamertjes plaatsvinden met alle risico’s van dien.

Ik vind het bizar en eng hoe conservatief gedachtegoed steeds meer terrein lijkt te winnen.

Helemaal mee eens!
Ik hoop niet dat dit naar ons komt over waaien zeg :(

Pancake93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 19:20

Gewoon 100 jaar terug ...
Hoe bizar is dit in deze tijd !!!

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 19:26

Ik vind het om te huilen!
Hoezo mogen vrouwen niet over hun eigen lichaam beslissen? Ik vind het echt achterhaald, en schandalig dat dit in 2022 verdorie mogelijk is. Arm land!

Anjali, dit heeft niets met pro-life te maken.
Dit heeft te maken met gezond verstand, mogelijkheden, weten wat je kan/wilt.
Als ik morgen zwanger blijk te zijn, regel ik meteen een abortus. Ik wil geen kinderen, om een heleboel redenen. En ik ga ze ook niet uitbroeden voor een ander omdat ik geen abortus "mag". Ik zou mezelf met plezier herhaaldelijk van een trap mieteren om het dan zo "op te lossen".

Ik kan zo minstens 50 situaties uit mijn mouw schudden waarbij abortus de betere oplossing is - maar dat hoéft niet eens. Als een vrouw geen kind wilt - om eender welke reden - maar toch zwanger raakt, dan moet zij gewoon vrij zijn om die keuze te moeten maken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 19:32

mylittlejoy schreef:
Achterom schreef:
Wat me in deze hele discussie verbaast is dat in al die jaren blijkbaar geen enkele regering dit onderwerp belangrijk genoeg vond om in federale wetgeving op te nemen? Dat is toch een enorme gemiste kans voor bijvoorbeeld een Obama?

Wat een bananenrepubliek is dat toch.

Heeft dat niet meer met benodigde meerderheid in Senaten/House te maken? Republikeinen en Democraten zijn vooral bezig om elkaar stevig in de weg te zitten en wetten tegen te houden, kijk naar voorstellen voor zorgverzekeringen of wetten om wapenbezit in te perken.

Sinds 1973 hebben ze hier de tijd voor gehad hè...

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 19:45

Interessante ontwikkeling, zeker in combinatie met de wapenwetgeving. Ik vermoed maar zo dat het aantal (zelf)moorden daar de komende jaren gaat stijgen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 20:03

Het is grappig hoe tijdzones werken.
Wij gaan een uur vooruit of achteruit als het zomer- of wintertijd wordt.

De VS gaan gewoon 60 jaar terug in de tijd.

Geen woorden voor. Ben blij dat ik niet in dat "vrije" land woon.

Goner

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 20:26

Ik snap dus echt niet waarom mensen tegen abortus zijn. Kijk, ik snap dat dieren en mensen best verschillend zijn, maar waarom is het niet okay om een foetus te verwijderen (want dat heeft een hartje dus is dan moord?) maar kunnen we wel honderden dieren per dag slachten? Dat vind ik dan toch meer levend dan een klompje cellen.

Ben je tegen abortus? Prima. Dan neem je er geen. Maar laat andere mensen lekker doen wat ze zelf willen.

Edit: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... ek-rechter dit is dan misschien geen Amerika, maar wel wat er daar hoogstwaarschijnlijk gaat gebeuren.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 20:29

Molfre schreef:
_San87_ schreef:

Vergeet niet dat de gebeurtenissen uit THT (iig in het boek, waar seizoen 1 voornamelijk op gebaseerd is) geen "fictie" zijn maar gebaseerd zijn op methoden die wel degelijk ergens ter wereld soms nog steeds vandaag den dag gebruikt worden om o.a. vrouwen te onderdrukken. Hoe accuraat de serie daarin precies is durf ik niet te zeggen. THT is "fictie" omdat het gaat om het Amerika van de toekomst, maar eigenlijk gebeuren soortgelijke praktijken al ergens ter wereld.

Om even iets meer on-topic te gaan, ik ben blij dat ik als vrouw-zijnde niet in Amerika woon. Ik ben bang dat dit een hoop levens gaat kosten, zowel letterlijk als figuurlijk... ;(