Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ibbel schreef:Er stonden (en staan) afgelopen tijd veel artikelen in de NRC over misbruik en waarom het zo moeilijk is daders veroordeeld te krijgen.
Paar van de dingen die daaruit naar voren komen:
Slachtoffers van zedenmisdrijven kunnen nauwelijks hun recht halen via het strafrecht. Nog niet één op de tien slachtoffers die naar de politie stapt met een melding van verkrachting, ziet een dader veroordeeld.
In 2021 registreerde de politie een recordaantal van 2.168 verkrachtingen en 2.144 aanrandingen. In hetzelfde jaar zijn 195 daders veroordeeld voor verkrachting en 234 voor aanranding.
Schattingen over de werkelijke aantallen: ongeveer 100.000 per jaar (90% vrouw) fysieke intimidatie, en nog eens 1,5 miljoen gevallen van verbale intimidatie. Daarvan stappen slechts 12.800 mensen naar de politie.
Van die politiemeldingen blijven dus ongeveer 4.800 (die eerder genoemde 2168 + 2144) voornamelijk vrouwen over die een eerste ‘informatief gesprek’ met zedenrechercheurs van de politie voeren. Meer dan de helft daarvan haakt af na dat gesprek, omdat hun fijntjes wordt uitgelegd (en soms gevictimblamed) dat ze geen schijn van kans hebben. Vervolgens vallen er nog eens 600 aangiftes af wegens 'geen verdachte in beeld' of 'toch geen verdenking van verkrachting' en bij het OM wordt uiteindelijk nog eens ruim de helft van wat er dan overblijft geseponeerd. Van wat er dan overblijft wordt uiteindelijk nog weer een keer ongeveer de helft veroordeeld (die 195 + 234)
Kortom: ik snap wel dat je je verhaal op social media gooit. Bij de politie en het OM moet je niet wezen...
En over valse aangiftes:
Vrouwen zouden valse aangiften doen omdat ze jaloers op een ex zijn, wraakzuchtig, of gewoon maf. Valse aangiften komen voor, maar zijn ook zeldzaam. Vorig jaar zijn volgens het CBS 754.460 criminele activiteiten geregistreerd – van joyrijden tot moord tot het weigeren van een blaastest. In al die gevallen kon niet meer dan 330 keer worden aangetoond dat er een valse aangifte was gedaan. Dat is 0,0043 procent.
Ibbel schreef:Het heet nu opeens cancelcultuur, maar hoeveel mannen zijn afgelopen jaren ook niet publiekelijk aan de schandpaal genageld op een verdenken van pedofilie?
We noemden dat anders, maar het is hetzelfde. Schuldig verklaren voordat er een veroordeling was. Waarbij ook in die gevallen er nogal eens mensen werden vrijgesproken wegens gebrek aan bewijs. Maar ondertussen wel veroordeeld waren door het publiek.
Mensen die veroordeelde pedofielen die hun straf hebben uitgezeten niet in hun woonwijk willen hebben wonen. Is dat ook cancellen, want zo iemand heeft wel een straf uitgezeten?
Eleeke schreef:Er is amper cancel cultuur voor (witte) mannen.
Vesceron schreef:Ik weet tot op de dag van vandaag niet wat ik erger vond, het is beide echt vreselijk.
Barbet schreef:Ik vind wel dat in de echte wereld vrouwen vaak veel gemener en berekender zijn dan mannen.
Staat natuurlijk los van het feit dat het verschrikkelijk is voor de vrouwen die zijn aangerand of erger.
Die moeten ook zoveel als het kan aangifte doen, dat is logisch, hun is iets vreselijks aangedaan.
Maar andersom denk ik dat er ook wel mannen slachtoffer zijn van vrouwen.
Wel op een andere manier, maar de berekende plannetjes die vrouwen kunnen maken, daar kunnen de meeste mannen niet tegenop en trappen in de val.