Schelden met kanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Scheld jij?

Nee
64 (14%)
Ja maar niet met kanker
316 (73%)
Ja, ook met kanker
48 (11%)

Totaal aantal stemmen: 428

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 19:01

Steentje schreef:
Ik vind het ordinair, tokkie en ongepast.

Ik kan gerust eens schelden, maar absoluut niet met 'kanker'.

Dit!

Schelden vind ik eigenlijk ook niet zo nodig, maar schelden met kanker vind ik echt heel naar. Soms gebruiken mensen zelfs kankerleuk, die snap ik al helemaal niet.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 19:02

Urbanus schreef:
Lavitabella schreef:
Ik mag hopen dat dat dan getemt word. Ik zie hier overigens in de poll al 3 mensen die er wel mee schelden.

Ja, er zullen wel bokkers zijn die het gebruiken als scheldwoord, maar op bokt zelf wordt het alleen gebruikt om de ziekte aan te duiden.

Ik begrijp dus niet zo goed waarom er dan een ander woord voor moet komen zoals bij oliebol of poedersuiker of banketstaaf.

Omdat het bij sommige mensen wel al gevoelig ligt. Er worden wel is voorbeelden door bokkers genoemd hoe iemand heeft gescholden in het dagelijks leven. Dit hoef ik al niet te lezen. Woorden zoals ... lijer horen hier niet thuis. Al is het maar een voorbeeld.

Urbanus

Re: Schelden met kanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 19:03

Ik vind dat een beetje overdreven.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 19:03

Urbanus schreef:

Dat kan. Ik niet.

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 19:04

Ik scheld er niet mee omdat het overduidelijk mensen raakt. Ik scheld ook niet met homo. appelflap wil ik nog wel eens zeggen maar niet als ik bij gelovige mensen ben.

Nu weet ik ook nog van vroeger dat er op het journaal een meisje met kanker was die uitbehandeld was, en haar laatste wens was dat mensen stopte met kanker als scheldwoord gebruiken. Dat heeft ook wel een indruk gemaakt moet ik zeggen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 19:09

Lavitabella schreef:
Urbanus schreef:

Dat kan. Ik niet.

Maar worden er zovaak voorbeelden genoemd op bokt?

prutsmuts wordt sowieso prutsmuts volgens mij en kankerlijer is het laatst door mij gezegd maar als voorbeeld van inside joke in mijn gezin.

Dus wat zou er dan gecensureerd moeten worden? Of voel jij je prettiger als mensen K gebruiken?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 19:09

zonnebloem18 schreef:
Steentje schreef:
Ik vind het ordinair, tokkie en ongepast.

Ik kan gerust eens schelden, maar absoluut niet met 'kanker'.

Dit!

Schelden vind ik eigenlijk ook niet zo nodig, maar schelden met kanker vind ik echt heel naar. Soms gebruiken mensen zelfs kankerleuk, die snap ik al helemaal niet.

Wat maar aangeeft dat voor heel veel mensen het maar gewoon een woord is zonder emotionele lading.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 19:13

Als ik scheld dan is het niet met kanker maar scheld ik met k#tzooi

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 19:14

Ik denk dat het ook voor een groot deel geografisch bepaald is.
Mocht je hier een rondje door Duindorp maken, dan komt het woord kanker ook in de meest positieve gesprekken onder buurtbewoners terug. Het is deel van hun vocabulaire.

Oké? Nou, niet direct, maar het heeft voor hen niet de lading die andere mensen er op plakken.

Van dezelfde strekking: een belediging ligt niet in de inhoud van de boodschap, maar in de ontvanger. (Als in: Voel je je beledigd of haal je je schouders op en ga je door met je leven).

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 19:17

Ja die zijn er wel. Ik besef ook wel dat zoiets lastig is om te censureren omdat mensen er ook gewoon over praten als een ziekte.

Voor mij ligt dit gewoon heel gevoelig omdat ik dit zelf heb/had. Niet dat mensen erover praten als in ziekte maar wel als in scheldwoord. En ik kan me voorstellen dat er zo nog meer mensen zijn.
Het woord drukt mij in ieder geval weer even op de feiten. Dus alleen K zou al helpen. Maar nogmaals ik snap dat zoiets moeilijk is omdat hier op bokt gewoon vaak normaal het woord word gebruikt.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 19:18

Urbanus schreef:
Maar worden er zovaak voorbeelden genoemd op bokt?

prutsmuts wordt sowieso prutsmuts volgens mij en kankerlijer is het laatst door mij gezegd maar als voorbeeld van inside joke in mijn gezin.

Dus wat zou er dan gecensureerd moeten worden? Of voel jij je prettiger als mensen K gebruiken?

Ik vind schelden met kanker echt suf, maar het woord niet gebruiken en K zeggen of schrijven vind ik minstens zo suf := het is een ziekte en geen taboe.
Verder vind ik iemand niet dommer of slimmer wanneer ze met kanker schelden. Ga me daar niet druk om maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 19:27

Het zal de alliteratie van het woord zijn, niet de ziekte zelf, waarom mensen dit nog wel eens roepen uit emotie.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 19:27

Ik heb daar ooit wel eens een topic over geopend, mijn frustratie over K in plaats van de ziekte voluit.

Maar zoveel mensen zoveel wensen denk ik.

Mijn buurman is een zeventienjarige jongen te lijf gegaan omdat hij zat te 'kankeren'. Dat vond ik echt verschrikkelijk laag, zo erg raakt het woord me niet meer en ik relativeer het. Maar 10 jaar geleden had ik dat ook niet gekund denk ik.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 19:29

Ik kan de ziekte ook voluit gebruiken. Maar dan wel in een vorm dat het over kanker de ziekte gaat. Niet met het schelden. En waarschijnlijk kan ik er later ook beter mee omgaan, maar nee, nu niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 19:31

VuurVleugels schreef:
Lavitabella schreef:
Ik scheld. Maar niet met kanker.

Als ik mensen het word kanker hoor gebruiken gaan mijn haren overeind staan. Ik krijg van binnen echt mega woede. Mensen die in iedere zin het woord gebruiken , daar is echt iets mis mee in mijn ogen. Vrienden van mij hoeven dit ook echt niet te proberen. Dus ja , ik ben extreem fel erop tegen.

Ik second dit echt volledig. Ik wordt er woest van. Ik heb drie jaar geleden mogen aanschouwen hoe die ziekte mijn ontzettend sterke moeder in nog geen jaar tijd tot een schim van zichzelf maakte, alvorens ze euthanasie pleegde zodat ze tenminste nog íets zelf kon beslissen.

Vorig jaar had ik een college over scheldwoorden tijdens het vak 'Emoties' waarin een jongen aan mij vroeg waarom hij en anderen er rekening mee moesten houden geen kanker bij mij in de buurt te gebruiken, want dat mijn moeder eraan overleden was, was niet het probleem van de wereld. Bij het antwoorden waar dat woord me aan herinnerd begon ik al snel te huilen, en binnen de kortste keren was ik een fontein die het hele verhaal met horten en stoten vertelde en de hele klas stil (was allemaal online nog, dus ook een beetje ongemakkelijk). Het gevolg: allemaal lovende berichtjes van de klas, een docent die even duidelijk maakte dat je dus dáárom rekening met anderen te houden hebt, én die jongen durfde de rest van het vak niks meer tegen me te zeggen :+

Hoewel ik het onwijs dapper vind dat je je verhaal gedeeld hebt, en het argument van die jongen helemaal prut vind (en eveneens terecht dat hij je niet meer durfde aan te spreken) ga ik hier toch even advocaat van de duivel spelen.

Ik heb hele nare ervaringen met kanker. Vergelijkbaar met de jouwe. Mijn te jonge vader die in mijn bijzijn op een hele nare manier is overleden (euthanasie werd niet toegekend, z'n levensverwachting was te kort }:0 . Dus hij is in het bijzijn van zijn familie gestikt omdat zijn organen uitvielen. )

Ik woon in zo'n buurt waar echt de hele dag met kankertof, kankervet, sodekankertjes of "ken je die kankerauto van je niet effe aan de kant zetten" wordt gescholden. Waarvan je je dan kan afvragen of het amicaal bedoeld is of dat je moet maken dat je wegkomt :')
Maar echt.... Ben ik effe blij dat ik niet iedere keer het beeld van mijn stervende vader op mijn netvlies heb als er weer met kanker geroepen word. De mensen die dat zeggen zijn helemaal niet met de ziekte bezig, en ook zij zullen er vroeg of laat wel een keer mee te maken krijgen, want volgens mij verliest bijna iedereen wel een bekende aan kanker ooit in zijn leven.

Is het in dat opzicht niet veel beter om dan een stukje weerbaarheid te kweken tov het gebruik van het woord? Helemaal als het inmiddels totaal niet meer refereert naar de ziekte (waar het ooit etymologisch mss nog was. 'gut. Wat kan ik roepen wat nou écht erg is. Ja. de ziekte kanker... Denken mijn tokkieburen echt niet aan de ziekte als ze het als scheldwoord gebruikt ) en iedereen het maar te pas en te onpas gebruikt en je er dús sowieso mee geconfronteerd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 19:32

Urbanus schreef:
Ik heb daar ooit wel eens een topic over geopend, mijn frustratie over K in plaats van de ziekte voluit.

Mijn buurman is een zeventienjarige jongen te lijf gegaan omdat hij zat te 'kankeren'. Dat vond ik echt verschrikkelijk laag, zo erg raakt het woord me niet meer en ik relativeer het. Maar 10 jaar geleden had ik dat ook niet gekund denk ik.

maar kankeren verwijst überhaupt niet naar de ziekte kanker volgens mij. Volgens mij was kankeren al een woord dat daarvoor bestond. Althans, dat zei mijn basisschooljuffrouw altijd, om het gebruik van het woord kankeren als we vervelend waren, te rechtvaardigen :') .

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 19:34

Menino schreef:
Urbanus schreef:

maar kankeren verwijst überhaupt niet naar de ziekte kanker volgens mij. Volgens mij was kankeren al een woord dat daarvoor bestond. Althans, dat zei mijn basisschooljuffrouw altijd, om het gebruik van het woord kankeren als we vervelend waren, te rechtvaardigen :') .

Ja, vandaar dat het tussen haakjes staat. Hij was met kanker aan het vloeken. Niet kankeren als in het werkwoord.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 19:36

janderegelaa schreef:
Mars schreef:

Dit.
Het is altijd een bepaald type mens/niveau dat dit soort termen gebruikt.

Het is ook een bepaald type mens die deze gedachtengang heeft.

Laat ik je uit de droom helpen, schelden met de allerergste verwensingen komt in alle lagen van de bevolking voor.

Het doet mij helemaal niets, het is een woord dat bedoeld is om je af te reageren, de emotionele lading die sommige mensen het toedichten heb ik niet. Ook niet als iemand het eens tegen mij zou zeggen.

Edit: n.a.v. wat berichtjes terug, mensen die het door iedere zin heen larderen hebben gewoon hulp nodig.

Ik denk dat veel mensen ook de droom hebben dat hun IQ/EQ veel hoger is dan het daadwerkelijk is..

Overigens noem ik erg bewust EQ. Een hoog IQ zonder sociaal vermogen bestaat natuurlijk en bepaalt gedrag ook.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 19:39

Haha ik weet zo ff niet waar paasei ook alweer het bokt synoniem voor is :+
Het valt mij inderdaad wel op dat het meestal mensen zijn die jonger zijn dan mij die met kanker schelden.
Maar persoonlijk vind ik het echt idioot om zo'n woord als scheldwoord te gebruiken. En mensen die ik het hoor doen zakken in aanzien meteen naar de categorie "hoef ik niet te kennen".

Maargoed zo zullen ze van mij ook wel een en ander gedacht hebben toen ik puber was.
Ik hoop dat dit topic je verder aan het denken zet en je je klasgenoten straks kan zeggen dat het gewoon niet nodig is om daarmee te schelden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 19:42

Schelden associeer ik vooral met uitschelden, iemand verwensen. Een verwensing in het algemeen krijg ik nog wel over mijn lippen, maar heftiger dan küt of sjit wordt het niet. En de enkele keer dat ik zo boos was dat ik iemand uitschold, zal het iets van klojo of sukkel zijn geweest.
(gelukkig hebben mijn ouders dat niet gehoord, was absoluut ongewenst).
Mijn kinderen hebben alleen in hun puberteit wel gescholden maar nooit met ziektes en gvd, voor zover ik weet.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 19:43

Ja ik heb zelf mijn halve familie aan de K verloren en ik had het zelf ook :o
Ik werd deze week uitgescholden voor vuile kankerlijder, gewoon een ordinaire vader in een speel paradijs bij Rotterdam....kennen kan hij me niet!.

In het bij zijn van zijn kind heb ik gezegd:" je bent mis ik was een K lijder, maar ik ben schoon verklaard!.
Besef jij eigenlijk wel wat je zecht?.

Natuurlijk kwam de gvd en de k etc ook in een zinnetje voor en ik herhaalde het nog eens. "Besef jij wel wat je zecht?!!".

Met het zinnetje Nou k prutsmuts als je je gelijk moet hebben wil ik dat wel eens zien. Ik toonde hem de meest ranzige post operatie foto's. Toen droop hij af.....zo rood als een tomaat met de woorden stomme eenhoorn.
Daarna kwam hij ondertoezicht van de manager even sorry zeggen.... de compromis hij trakteerde zijn en onze kinderen op een bolletje eenhoorn ijs. Hij had het zo niet bedoeld en zou voortaan op zijn woorden passen!

Jan de regelaa heeft gelijk, veel mensen roepen ook zomaar wat. En weetje eigenlijk kwetste hij meer de mensen om mij heen, dan mij als ex patient met de diagnose K. ;)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 19:43

Sunnda schreef:
Ik denk dat veel mensen ook de droom hebben dat hun IQ/EQ veel hoger is dan het daadwerkelijk is..

Overigens noem ik erg bewust EQ. Een hoog IQ zonder sociaal vermogen bestaat natuurlijk en bepaalt gedrag ook.

En ik vind het een onzinverhaal.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 19:45

Het is typisch Nederlands om met ziektes te schelden - en ook om dat dan nog weer eens te versterken.
Vandaar dingen als: "krijg de vliegende vinkentering"

In andere landen wordt weer met andere zaken gescholden. Uitwerpselen bv: oliebol, merde en Scheisse
Voordat 'oliebol' in NL gebruikelijk werd, werd er hier niet met 'poep' of 'kak' gescholden.

Dus schelden met ziektes is echt cultureel/taalbepaald.

In Engelssprekende landen is het totaal niet gebruikelijk om mensen ziektes toe te wensen.
Oh, get fiets, oh fiets yourself, shut the bloody hell up, ja, dat wel. Maar go get yourself cancer/cholera/TB? Nope, niet ingeburgerd daar.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 19:51

Ibbel schreef:
Het is typisch Nederlands om met ziektes te schelden - en ook om dat dan nog weer eens te versterken.
Vandaar dingen als: "krijg de vliegende vinkentering"

In andere landen wordt weer met andere zaken gescholden. Uitwerpselen bv: oliebol, merde en Scheisse
Voordat 'oliebol' in NL gebruikelijk werd, werd er hier niet met 'poep' of 'kak' gescholden.

Dus schelden met ziektes is echt cultureel/taalbepaald.

In Engelssprekende landen is het totaal niet gebruikelijk om mensen ziektes toe te wensen.
Oh, get fiets, oh fiets yourself, shut the bloody hell up, ja, dat wel. Maar go get yourself cancer/cholera/TB? Nope, niet ingeburgerd daar.

Ik zal het nog mooier vertellen, ik kom vaak op de fabriek in italie. Mega Katholiek allemaal en op een gegeven moment leg ik uit wat GVD betekend. Zeggen ze dus: dan is het toch geen vloeken want dan vraag je God om je te straffen. Zo zie je maar…

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 19:54

janderegelaa schreef:
Ik zal het nog mooier vertellen, ik kom vaak op de fabriek in italie. Mega Katholiek allemaal en op een gegeven moment leg ik uit wat GVD betekend. Zeggen ze dus: dan is het toch geen vloeken want dan vraag je God om je te straffen. Zo zie je maar…

Volgens wikipedia zou GVD mogelijk een verbastering van "God verdoeme u" zijn :D