Citaat:Dodenherdenking is altijd maar 2 minuten geweest, het is geen hele dag.
Ja de vlaggen hangen halfstok maar dat is ook het enige.
De hele dag hangt de vlag halfstok.
... ooit had ik een buurman die om 20.03 de vlag in top hing: 'We zijn bevrijd...!'
Achtergrond: de capitulatie van de bezetter in Nederland werd op 4 mei om 20.00 getekend in hotel 'de Wereld' in Wageningen.
En er is besloten om op 4 mei stil te staan bij alle verdriet - met het moment van capitulatie als hoogtepunt.
En het feest uit te stellen tot de volgende dag.
Van de week hoorde ik dat de plaatselijke manege de groepsles van acht uur begint met twee minuten stilte.
Prima.
Er was een tijd dat het hele NS materieel stilstond.
(En het verhaal dat mijn toenmalige dominee om 20.01 zich zo vreselijk ergerde aan de taal die een medepassagier uit meende te moeten slaan, dat hij hem de stilstaande trein uitzette.)
En persoonlijk vind ik het raar, dat beide dagen zo vreselijk spaarzaam gevierd worden.
1x in de 5 jaar is vijf mei een vrije dag - en 4 mei heeft een bekaaide status als herdenkingsdag.
Niet alleen geen vrij, maar behalve de herdenkingen zelf geen lezingen, of wat dan ook om het inhoud te geven.
(En dan is het 'logisch' dat mensen het niet zo belangrijk gaan vinden.)
.... terwijl 'de oorlog' voor heel veel mensen een soort ijkpunt is.
(Als Nederlanders spreken over de oorlog, bedoelen ze altijd de Duitse bezetting. Niet die vijf dagen dat we echt in oorlog waren.)