Kap met paardensport - Arjen Lubach

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 14:26

8nnemiek schreef:
Beetje onhandig wel, twee dezelfde topics die langs elkaar lopen.

Ik heb ook nooit iets gehad met de paardensport. Paardrijden moet wat mij betreft voor zowel het plezier van de ruiter als voor die van het paard zijn. En ik weet ook dat er echt wel paarden zijn die springen leuk vinden, of die hartstikke graag dressuurmatig bezig zijn. Maar zodra er geld en prijzen bij komen kijken, en een paard 23 uur per dag in een stal moet staan zodat het in de wei geen been kan breken, en streng wordt aangepakt als het dier eens geen zin heeft, dan is die lol er snel vanaf.
Ik geloof absoluut dat de wereld voor paarden een stuk beter zou zijn als er geen prijswedstrijden meer zouden zijn, geen druk om te presteren, en paarden alleen voor de lol zouden worden gereden.

De 23 uur per dag op stal is idd niet fijn. Maar dat gebeurt echt niet zo vaak meer als je denkt hoor! Misschien bij jouw in de buurt, maar het gaat echt steeds beter met de stallingen/paddock paradises etc. Tis maar net waar je kijkt. Moeten we iets tegen de stallen doen waar dit nog gebeurt? Zekers. Maar zeggen dat alle topsport paarden 23 uur per dag op stal staan is wel heel ouderwets. Dat gebeurt echt niet meer zo vaak hoor!
Met paardensport is het ook weer hoe je er zelf naar kijkt. Ja, er zijn enkelingen die je niet in de baan wilt zien verschijnen. Maar dat is niet de gehele sport.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 14:26

Veulen84 schreef:
Overigens vergeten veel mensen het stukje evolutie. We hebben paarden door de 1000den jaren heen wel gefokt als ons ideale rij- en werkdier. Stop je daar ineens mee, dan breek je bij sommige paarden ook wel een stukje wat echt zwaar ingefokt is. Worden ze daar echt persee 'gelukkig' van?

Ik denk dat dat een hele menselijke gedachten is. Die paar duizend jaar zijn niks vergeleken met de miljoenen jaren aan evolutie die daaraan vooraf ging. Laten we vooral niet doen alsof paarden nou per se gelukkig worden van rijden en werken, ik denk dat ze het eerder leren tolereren en er dan aan wennen. De bijbehorende blessures, artrose, rug/nekproblemen, gedragsproblemen, etc. door veelal verkeerde omgang en verkeerd harnachement zijn niet een teken van dat we het nou zo goed doen. Laat staan het urenlang in de box staan van veel paarden, waar vaak een bescheiden paddock het alternatief van is.
Ik denk dat je elk paard wel een plezier doet met lekker in een kudde laten doen wat ze zelf willen, zonder hekken en menselijke routines. Maar dat is natuurlijk een utopie tegenwoordig.

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 14:30

Captain schreef:
Dat klopt, ik ken niet de hele paardenwereld. Maar ik zie wel veel mensen rijden, niet alleen live maar ook wat voorbij komt op Instagram of Facebook, daar word ik 9 van de 10 keer niet blij mee wat ik daar zie. En o wee als je eens een opmerking maakt over een te strakke neusriem..

Het wordt beter, zeker. We zijn ons steeds meer bewust van dierenwelzijn. Maar zolang er nog gestreden moet worden om geld, gaat in de meeste gevallen het dierenwelzijn op de tweede of derde plek.

Whahaha jaa dat klopt zeker! Op social media is het vaak nog een puinhoop. Maar ook daar merk je wel dat het beter wordt. Het is gewoon stukje bij beetje :)
Maar als we met z'n allen negatief in een hokje gaan zeggen van; hij heeft gelijk. Dan helpen we er echt niemand mee.
Bij wedstrijden moeten ze gewoon beter controleren. Want vooral de 'oudere garde' rijd nog op de manier dat ze denken wat goed is. En dan is het gewoon even praten en oplossen. Ze weten het misschien gewoon niet. En dit is een punt ook voor de KNHS. En hopelijk doen ze daar echt wat mee. Want hoe langer ze wachten, hoe langer het duurt.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 14:33

Mopjemop schreef:
Hij heeft hier zeker wel een punt!

Laten we beginnen met paarden niet meer op te sluiten in kooien! Want dat is wat we doen mensen; we sluiten ze op in een kooi. Het woord box klinkt wat vriendelijker maar dat is het niet!
En hier gaat het al mis! Paarden zijn gemaakt om elke dag weer tientallen kilometers te lopen; hapje stapje methode.

En laten we beginnen met het geven van keuze vrijheid. Waarom hebben onze maatjes waar we o zoveel van houden zo weinig recht van spreken?

Maar ik ken zat paarden die super ongelukkig zijn 24/7 buiten. Zeker in de winter. Een gulde middenweg is imo altijd nog het beste

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 14:36

Ik denk dat paarden dingen als het springen zelf wel leuk vinden. Maar het leven als sportpaard waarschijnlijk niet. Lekker 23/7 op stal, uurtje in de stapmolen volledig ingepakt. Constant op reis naar binnen- en buitenland. Zelfs met het vliegtuig. Misschien kunnen we ons beter focussen op de huisvesting van sommige sportpaarden in plaats van de sport zelf.

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 14:37

Lynnepinny schreef:
Veulen84 schreef:
Overigens vergeten veel mensen het stukje evolutie. We hebben paarden door de 1000den jaren heen wel gefokt als ons ideale rij- en werkdier. Stop je daar ineens mee, dan breek je bij sommige paarden ook wel een stukje wat echt zwaar ingefokt is. Worden ze daar echt persee 'gelukkig' van?

Ik denk dat dat een hele menselijke gedachten is. Die paar duizend jaar zijn niks vergeleken met de miljoenen jaren aan evolutie die daaraan vooraf ging. Laten we vooral niet doen alsof paarden nou per se gelukkig worden van rijden en werken, ik denk dat ze het eerder leren tolereren en er dan aan wennen. De bijbehorende blessures, artrose, rug/nekproblemen, gedragsproblemen, etc. door veelal verkeerde omgang en verkeerd harnachement zijn niet een teken van dat we het nou zo goed doen. Laat staan het urenlang in de box staan van veel paarden, waar vaak een bescheiden paddock het alternatief van is.
Ik denk dat je elk paard wel een plezier doet met lekker in een kudde laten doen wat ze zelf willen, zonder hekken en menselijke routines. Maar dat is natuurlijk een utopie tegenwoordig.

Naja, tis maar net hoe je ernaar kijkt hoor. Paarden zijn nu toch wel gedomesticeerde dieren. Ik heb met veel paarden gewerkt en kan zeker zeggen dat genoeg het trainen echt leuk vinden. Maar je moet wel samen kijken wat je paard het leukste vind.
Ja, er kunnen blessures komen met een slecht harnachement. Maar bijna iedere paardensporter kijkt daar wel goed naar hoor. Anders was er niet zo'n lange wachttijd bij die zadelmakers :')
En als laatste vind ik het altijd grappig als mensen zeggen van; laat die paarden gewoon in het wild!
Euhmm. Welk wild? Als je alle dieren in het wild gaan nu zijn ze bijna allemaal straks uitgestorven. Het wild bestaat anno deze tijd gewoon niet meer. :') (Daarnaast kan ik een lange discussie houden over hoe het wild zou kunnen gaan, maaaar daar heb ik geen zin in)

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 14:40

baudyh schreef:
Mopjemop schreef:

Laten we beginnen met paarden niet meer op te sluiten in kooien! Want dat is wat we doen mensen; we sluiten ze op in een kooi. Het woord box klinkt wat vriendelijker maar dat is het niet!
En hier gaat het al mis! Paarden zijn gemaakt om elke dag weer tientallen kilometers te lopen; hapje stapje methode.

En laten we beginnen met het geven van keuze vrijheid. Waarom hebben onze maatjes waar we o zoveel van houden zo weinig recht van spreken?

Maar ik ken zat paarden die super ongelukkig zijn 24/7 buiten. Zeker in de winter. Een gulde middenweg is imo altijd nog het beste

DANKJE! Eindelijk iemand die het zegt. _/-\o_

Selina schreef:
Ik denk dat paarden dingen als het springen zelf wel leuk vinden. Maar het leven als sportpaard waarschijnlijk niet. Lekker 23/7 op stal, uurtje in de stapmolen volledig ingepakt. Constant op reis naar binnen- en buitenland. Zelfs met het vliegtuig. Misschien kunnen we ons beter focussen op de huisvesting van sommige sportpaarden in plaats van de sport zelf.

Oh kom op. Waarom zeggen zoveel mensen dat een sportpaard 23/7 op stal staan? Dit is bijna niet meer het geval! Ja, er zijn stallen waar het nog gebeurt. Maar let dan alleen op die stallen en zeg aub niet dat alle sportstallen slecht zijn.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 14:40

immanuela29 schreef:
Dit is hetzelfde als basicly zeggen van; niemand mag meer honden hebben. Want 1 persoon heeft een hond geslagen. Dus alle mensen kunnen niet meer voor honden zorgen.

Het onderwerp van het filmpje is topsport met paarden, niet het houden van paarden an sich. :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 14:43

De weerstand tegen paardensport neemt toe, of je dat nou leuk vindt of niet. Het breken van benen en afmaken van paarden als gevolg van topsport kunnen we niet langer verkopen als 'bedrijfsongeval'. Het draagvlak in de samenleving voor paardensport neemt af. Dan kun je heel hard roepen dat de samenleving dom is en niet snapt hoe ontzettend goed topsport paarden het hebben en hoe goed ze vertroeteld worden, maar daar gaat het draagvlak niet meer groter mee worden. KNHS is mede verantwoordelijk voor het in stand houden van paardenleed. De KNHS beweegt niet mee met de veranderende publieke opinie over paardensport.

Ergens is de discussie over dierentuinen vergelijkbaar, zijn die nog van deze tijd? Artis beweegt wel mee met de tijdsgeest. Werden dieren een eeuw geleden nog tegennatuurlijk in kleine hokken gestopt, kiest Artis nu voor het uitfaseren van een aantal diersoorten, omdat ze geen gepaste leefomgeving kunnen bieden. Zo is afstand gedaan van ijsberen en panters en hebben de olifanten een groter verblijf gekregen. Hadden ze dat niet gedaan, dan was Artis als dierentuin allang gesloten. Dan kun je roepen dat overheden geen verstand van paarden hebben en beïnvloed worden door dierengekkies, maar daar win je niets mee, aanpassen een meebewegen is de enige oplossing.

Arjen Lubach kaart springen, dressuur, vijfkamp en eventing aan. Helaas endurance niet, maar endurance is een kleine en onbekende sport maar het leed is er niet minder om. Bij wedstrijden in de VAE komen vele paarden om, hoewel dit vaak wordt weggemoffeld. Nederlandse ruiters rijden nog steeds bij deze hoog risico wedstrijden en de KNHS faciliteert dit. Bij de Jumping Amsterdam was ontzettend veel ruk en plukwerk te zien met heftige optomingen. De vraag is hoe lang de gemeente Amsterdam dat nog gaat toelaten. Dan kun je de jumping verplaatsen naar een ander deel van het land, maar dat is slechts uitstel van executie.

Stop ermee voordat de samenleving paardensport stopt. Stop met paardensport als olympische tak van sport. Beweeg mee en pas de sport aan. Maak bitloos rijden tot op hoog niveau mogelijk, stel strenge eisen aan de training, zet stewards bij de losrijring die wél ingrijpen, stel minimumeisen als overheid aan de huisvesting van paarden en dan bedoel ik niet minimummaten van hun kooi en een mooie lijst met suggesties met vooral geen verplichtingen, maar ietsje meer. Stop met het optuigen van allerlei commissies, zoals de sectorraad paarden die een rituele rondedans doet voor de bühne en zorgt dat vooral alles bij het oude blijft. De paardensector is NIET in staat zichzelf te reguleren.

Het tij is aan het keren. Arjen Lubach bedankt voor je sketch deze week. Ongetwijfeld zullen allerlei paardenmedia erop springen en gaan uitleggen hoe weinig je van paarden weet en dat al die topsport paarden heus een geweldig leven hebben, altijd veel beter dan dat paard in de achtertuin en oja vooral de Oostvaardersplassen, maar dat is eigenlijk al een gepasseerd station. Deze mensen zijn struisvogels met de koppen in 't zand. Er móet wat gaan veranderen.

De KNHS heeft inmiddels gereageerd en komt niet verder dan wentelen in zelfmedelijden, afschuiven van verantwoordelijkheid en de leden oproepen om aan PR te doen, dus zelfs als je voorstander bent van topsport heb je nog geen zak aan deze bond.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 26-04-22 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 14:43

immanuela29 schreef:
Oh kom op. Waarom zeggen zoveel mensen dat een sportpaard 23/7 op stal staan? Dit is bijna niet meer het geval! Ja, er zijn stallen waar het nog gebeurt. Maar let dan alleen op die stallen en zeg aub niet dat alle sportstallen slecht zijn.

Ik zeg toch ook sommige? Niet alle..
Maar ik zie nog genoeg stallen waar paarden maximaal 4 uur buiten komen en dan alleen in een postzegel. Zou toch normaal moeten zijn dat elk paard in ieder geval tijdens daglicht met andere paarden buiten staat? Dus geen 2 of 4 maar minstens acht en liever 10-12 uur. (Of 24/7, maar dat is weer het andere uiterste)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 14:46

Denk dat er een behoorlijk verschil zit in paarden trainen met wederzijds plezier en met de juiste kennis van de bio mechanica en lettend op de signalen die paarden zelf aan geven in plaats van de prestatiegerichte topsport. Om maar niet te beginnen over hoe men paarden houdt in de traditionele paardenwereld. Terecht dat de kritiek steeds harder wordt.

Ik kan persoonlijk al lang niet meer kijken naar wedstrijden. Of het nou om de hoek is of in de topsport. Veel paardeninstructieopleidingen zijn er ook niet voor de paardvriendelijkheid, helaas.... Hoog tijd om daar wat aan te doen, maar heb geen hoge pet op van de paardenwereld. De blinde vlek is te groot.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 14:49

Tja, kunnen we echt eerlijk zijn en zeggen dat hij niet ergens gelijk heeft? Ik ga mee met Mars, ik denk dat topsport niet iets is dat je met dieren moet willen doen. En dan kan je gaan zemelen dat het "bij recreatie ruiters ook mis gaat" maar dat veranderd niets aan het beeld dat de topsport presenteert.... :) En dat zie je heel mooi in het filmpje van Jos lansink: De paarden worden als middel tot een doel gezien. Een "bijzaak" als het ware. Terwijl ze het hoofdonderwerp zouden moeten zijn. En Anky haar opmerking is natuurlijk dikke flauwekul. Dat zij die beesten naar mensennormen "vertroeteld" en dat daar dus "iets tegenover" moet staan hebben de paarden natuurlijk helemaal geen boodschap aan. Zo denken die dieren niet.

Ik denk als we 15 a 20 ruiters over houden internationaal nadat we ze filteren op "geen leed" en "paardvriendelijk" dat ik dan nog ruim schat.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 14:51

Captain schreef:
Ik kan meer mensen bedenken die niet oke met hun dier omgaan en wedstrijden rijden dan mensen die het leuk voor de lol doen. Kreupele paarden die gebruikt worden, paarden die niet gevangen willen worden, paarden die zich afsluiten zodra ze in handen komen..

Puur en alleen omdat ze moeten presteren en geld moeten opbrengen.

Dat kan natuurlijk dat je dan een hele andere beleving hebt.

Echter, ik spreek uit mijn eigen ervaring, zijnde iemand die op een sport gerichte stal staat met 100+ paarden en fanatieke ruiters. Ik kan oprecht zeggen dat 99% van de ruiters hier zo enorm zijn begaan met het welzijn van de dieren. Er is meer dan genoeg ruimte voor de vrijheid en gezondheid van het dier, er wordt samengewerkt zodat de dieren gelukkig en gezond blijven.

Een enkeling die niet eerlijk met zijn dier omgaat wordt hier ook zeker op aangesproken.

En dan is het uiteindelijke beeld zo mooi om te zien, van glanzende dieren met de oortjes naar voren, lachende ruiters, en gewoon een hele fijne samenwerking tussen mens en dier.

Tuurlijk zijn er ook dingen die misgaan, miscommunicaties etc, (ook bij mij!), maar aan het eind van de dag is het welzijn en het geluk van de dieren op nummer 1!

En ja, op wedstrijd gaan doe ik voor mezelf. Omdat ík het vet leuk vind, ook om te laten zien wat ik allemaal met mijn paardenvriendin (want dat is ze!) heb bereikt.

Mijn paard heeft daarin geen 'keus'. In die zin, dat ik met goed geweten mijn dier mee neem op wedstrijd, omdat ik weet dat ze het niet niet wilt.

Denk ik dat mijn paard graag op wedstrijd gaat? Nee.

Denk dat mijn paard het niet leuk vind om op wedstrijd te gaan? Ook niet.

Ik ben er van overtuigd dat die hele wedstrijd mijn paard geen snars interesseert, ze loopt braaf haar proefje en doet wat ik vraag, zolang ze aan het eind maar haar emmertje slobber krijgt.

Vind ik niet oneerlijk naar het dier toe.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 14:56

Mars schreef:
Lubach zijn punt is topsport moet je niet doen met dieren. En daar ben ik het mee eens, het is puur voor vermaak van de mens en het dier heeft geen enkele keuze. Overigens brengt Lubach dergelijke onderwepen altijd wel met een kwinkslag om de discussie aan te zwengelen en dat lijkt me een goede zaak.
Juist ook interessant dat een leek dit naar voren brengt.

Klopt, hij heeft het over echt alleen over de TOPsport; dus verplicht oefeningen op hoog niveau doen en springen over hoge hindernissen.
Luister maar vanaf 7:30.. daar zegt hij ook dat als je een dier hebt je ervoor moet zorgen en dat paarden van rennen houden enzo en honden ook hoort uit te laten.
Maar hij is tegen het misbruik van dieren en waar ligt de grens bij de (TOP)sport?

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 14:58

Twiggy2008 schreef:
Denk dat er een behoorlijk verschil zit in paarden trainen met wederzijds plezier en met de juiste kennis van de bio mechanica en lettend op de signalen die paarden zelf aan geven in plaats van de prestatiegerichte topsport. Om maar niet te beginnen over hoe men paarden houdt in de traditionele paardenwereld. Terecht dat de kritiek steeds harder wordt.

Ik kan persoonlijk al lang niet meer kijken naar wedstrijden. Of het nou om de hoek is of in de topsport. Veel paardeninstructieopleidingen zijn er ook niet voor de paardvriendelijkheid, helaas.... Hoog tijd om daar wat aan te doen, maar heb geen hoge pet op van de paardenwereld. De blinde vlek is te groot.

Precies! Ik ben er nu 5 jaar uit na er 30 jaar 'in' gezeten te hebben. Nu ik meer op afstand sta zie ik steeds duidelijker wat die 'mensen die er geen verstand van hebben ' bedoelen. En ze hebben gelijk...

Chrizta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 15:00

Dieren en (top) sport zijn gewoon geen leuke combinatie. Zodra er iets te winnen valt gaat dit plotseling vaak ten koste van het dier. Of dit nu honden, stieren, kamelen of paarden zijn. Mensen verliezen het welzijn van het dier uit het oog.

In het algehele houden van paarden gaat tevens ook vaak wat mis. Maar aangezien het bij Arjen Lubach over specifiek de sport gaat kan ik het eigenlijk alleen maar met hem eens zijn. Mensen die paardensport bedrijven doen dit in eerste instantie voor hun eigen plezier. Niet voor die van het paard.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 15:04

Brainless schreef:
Mars schreef:
Lubach zijn punt is topsport moet je niet doen met dieren. En daar ben ik het mee eens, het is puur voor vermaak van de mens en het dier heeft geen enkele keuze. Overigens brengt Lubach dergelijke onderwepen altijd wel met een kwinkslag om de discussie aan te zwengelen en dat lijkt me een goede zaak.
Juist ook interessant dat een leek dit naar voren brengt.

Klopt, hij heeft het over echt alleen over de TOPsport; dus verplicht oefeningen op hoog niveau doen en springen over hoge hindernissen.
Luister maar vanaf 7:30.. daar zegt hij ook dat als je een dier hebt je ervoor moet zorgen en dat paarden van rennen houden enzo en honden ook hoort uit te laten.
Maar hij is tegen het misbruik van dieren en waar ligt de grens bij de (TOP)sport?

Bij het feit dat in de topsport de grens steeds verlegt wordt. Denk je dat Salinero nu nog iets zou winnen? Bonfire? De paarden worden beter van kwaliteit, waarom moet het perse tot in het extreme gaan? Waarom kan dressuur niet terug om harmonie en eenvoud gaan. De "happy athlete" waar de FEI al zo lang mee "pronkt" maar die we zelden zien in de ring. Leg dáár de nadruk op als je dan extremer wil gaan in de dressuur ipv die dieren dusdanig hoog de knieën te laten op trekken dat ze zichzelf stuk lopen.

De hindernissen in de springsport zijn behoorlijk opgetrokken in hoogte "omdat de paarden beter worden". Maar waarom moet dat? Waarom kunnen we in de plaats niet gewoon tevreden zijn met paarden die niet tot hun uiterste en nog een beetje verder gedreven worden? Paarden die een parcours afleggen op een ontspannen, rustige manier. Omdat dat geen topsport is?

en als dat geen topsport is, staat topsport dan niet per definitie gelijk aan leed?

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 15:07

Anna79 schreef:
Twiggy2008 schreef:

Precies! Ik ben er nu 5 jaar uit na er 30 jaar 'in' gezeten te hebben. Nu ik meer op afstand sta zie ik steeds duidelijker wat die 'mensen die er geen verstand van hebben ' bedoelen. En ze hebben gelijk...

Tja, het is maar net het verkeerde filmpje wat je aanklikt zal ik het maar noemen. Als je door stel je voor 1 slechte ruiter gelijk daartegenop de 1000 goede ruiters allemaal als hetzelfde beschouwd...
En kijk, begrijp me niet verkeerd. Er zijn zeker een aantal slechte ruiters. Maar het klinkt nu alsof jullie gewoon jezelf opgeven en zeggen van; ja, het is wat het is. Ik stop er maar mee. Lijkt mij een beetje zonde want paarden en paardensport kan ook zo iets moois zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 15:07

immanuela29 schreef:
De 23 uur per dag op stal is idd niet fijn. Maar dat gebeurt echt niet zo vaak meer als je denkt hoor! Misschien bij jouw in de buurt, maar het gaat echt steeds beter met de stallingen/paddock paradises etc. Tis maar net waar je kijkt. Moeten we iets tegen de stallen doen waar dit nog gebeurt? Zekers. Maar zeggen dat alle topsport paarden 23 uur per dag op stal staan is wel heel ouderwets. Dat gebeurt echt niet meer zo vaak hoor!
Met paardensport is het ook weer hoe je er zelf naar kijkt. Ja, er zijn enkelingen die je niet in de baan wilt zien verschijnen. Maar dat is niet de gehele sport.

Maar het gaat niet alleen om het opsluiten in een stal.
Heel eerlijk: welk voordeel heeft het voor het paard, om in een trailer naar een vreemde omgeving tussen vreemde paarden te gaan strijden om wie de beste of snelste is? Waarom kies je er voor om op wedstrijd te gaan in plaats van in je eigen bak of in het bos te rijden/springen/dressuren/mennen? Waar zou het paard gelukkiger van worden?
Je kan toch net zo veel lol hebben zonder dat je het tegen anderen moet opnemen? Veel meer zelfs, want de druk van het 'moeten winnen' valt weg.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 15:11

8nnemiek schreef:
Ik heb ook nooit iets gehad met de paardensport. Paardrijden moet wat mij betreft voor zowel het plezier van de ruiter als voor die van het paard zijn. En ik weet ook dat er echt wel paarden zijn die springen leuk vinden, of die hartstikke graag dressuurmatig bezig zijn. Maar zodra er geld en prijzen bij komen kijken, en een paard 23 uur per dag in een stal moet staan zodat het in de wei geen been kan breken, en streng wordt aangepakt als het dier eens geen zin heeft, dan is die lol er snel vanaf.
Ik geloof absoluut dat de wereld voor paarden een stuk beter zou zijn als er geen prijswedstrijden meer zouden zijn, geen druk om te presteren, en paarden alleen voor de lol zouden worden gereden.

OK het is satire.

maar de redenatie: stop met paardensport, want ze vinden het niet leuk en vallen wel eens en breken soms een been....
In mijn omgeving zijn er meer paarden die een been gebroken hebben in de wei, zijn ze vaker gevallen bij het rondscheuren in de wei dan in de cross en zijn ze vaker gewond geraakt bij het spelen in de groep dan in een cross......en nu? Wat moet ik nu doen volgens deze redenering? Op stal zetten dan toch maar?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 15:12

Haha, hij brengt het wel leuk. _O- Loverboy Anky.

En het is satire, natuurlijk worden de excessen er uit gehaald. Met een korreltje zout nemen.

Persoonlijk vind ik het aantal uren dat de meeste paarden per dag op stal staan de grootste misstand.
Laatst bijgewerkt door Bloodymary op 26-04-22 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 15:14

8nnemiek schreef:
immanuela29 schreef:

Maar het gaat niet alleen om het opsluiten in een stal.
Heel eerlijk: welk voordeel heeft het voor het paard, om in een trailer naar een vreemde omgeving tussen vreemde paarden te gaan strijden om wie de beste of snelste is? Waarom kies je er voor om op wedstrijd te gaan in plaats van in je eigen bak of in het bos te rijden/springen/dressuren/mennen? Waar zou het paard gelukkiger van worden?
Je kan toch net zo veel lol hebben zonder dat je het tegen anderen moet opnemen? Veel meer zelfs, want de druk van het 'moeten winnen' valt weg.

Ook dit ligt er maar net aan hoe je het zelf bekijkt. Boeit het de paarden? Nee, vast niet. Voor hen is het gewoon hetzelfde rondje rijden of springen of mennen of wat dan ook als thuis. Maar dan ergens anders. Maar dit is eigenlijk helemaal niet erg. Waar mensen nu volgensmij last van hebben is de stress die de mens heeft voor de wedstrijd, het strijden voor een titel, of de stress die een paard kan hebben omdat ze het spannend vinden. Hoe moeten wij hiermee omgaan? Niet zo stressen. Dit gaat dus niet om de paardensport, de paarden zou het namelijk niet zoveel boeien waar je rijd. Maar als we dus de wedstrijd omgeving dus veel relaxter en leuker maken, is dit probleem eigenlijk dus opgelost. :)
(Gaat dit veel werk kosten? Absoluut. Mensen stressen zich rot voor geld en alles. Maar het is niet onmogelijk)

Bloodymary

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 15:17

Haha, hij brengt het wel leuk. _O- Loverboy Anky.

En het is satire, natuurlijk worden de excessen er uit gehaald. Met een korreltje zout nemen.

Persoonlijk vind ik het aantal uren dat de meeste paarden per dag op stal staan de grootste misstand.

prompter

Re: [VIDEO] Arjen Lubach: "De paarden kiezen hier niet voor"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 15:19

Het is niet alleen voor geld dat het misgaat. Ook als het alleen om het winnen van een lintje gaat heb ik rare dingen gezien. De rijke sheiks in hun endurancewedstrijden zal het geld ook weinig boeien denk ik. Het is de competitiedrang van de mens die het paard de dupe laat zijn.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 15:24

Mopjemop schreef:

En exact waar wilde je een warmbloed van 1.74 die geen wintervacht aanmaakt, behoorlijk wat voer nodig heeft, en wel met andere paarden kan, maar daar héél kieskeuring in is, exact neer gaan zetten dan?

Want ik zou de mijne met liefde 24/7 buiten hebben he. Maar elke PP wil of geen dekens/ijzers, of heeft geen behoorlijke baan (en ik hoef geen super de luxe binnenbaan he), of heeft alleen maar koudbloeden, waardoor mijn paard gewoon veel en veel te weinig voeding krijgt.