Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
karuna schreef:Kaus ik heb alleen het artikel gelezen, en daarna wat verder gezocht. Niks met vroeger is beter.Maar ik schrik eigenlijk van het gebrek aan zelfstandig dingen mogen doen van kinderen. Dat ouders er kennelijk behoorlijk lang bovenop zitten met hun neus.
Fietsexamens zijn hier ook. Kindertjes met fekgekleurde hesjes met nummers erop die een flinke route moeten fietsen. Met overal waarnemers op de route ook.
Wat ik kan vinden is er weinig verschil in stad of platteland in de leeftijd. En is het drukke verkeer niet de hoofdreden van het niet mogen.
Manou schreef:Het verkeer is misschien wel drukker geworden, maar ook veiliger, in 1972 3200 verkeersdoden, nu al een aantal jaar rond de 600. (Nog steeds veel te veel). Er wordt in Nederland juist veel nagedacht hoe bijvoorbeeld een kruispunt precies moet worden aangelegd om het risico te verkleinen.
8nnemiek schreef:Op onze basisschool mochten we helemaal niet met de fiets naar school, alleen in groep 8 als je klaar-over was. Ik ben dus pas om m’n 11e voor het eerst met de fiets naar school gegaan.
Toen we wat jonger waren fietsten we wel eens naar vriendinnetjes toe, bekende wegen die we al vaak met de ouders hadden gefietst, maar geen grote wegen.
Te voet alleen naar school mochten we wel al vrij vroeg.
beert schreef:Als ik naar de cijfers kijk, waren er in 1990 ongeveer 18.000 basisscholen en nu 6700. Er waren toen veel meer kleine basisscholen en dus was de reisafstand vaak ook korter dan nu. Nu heb je zelfs dorpen zonder basisschool. Moet je je 6-jarige dan zelfstandig een paar km laten fietsen?
Wij hebben in het dorp 1 basisschool. Als ik mijn kind naar ander onderwijs had willen doen, dan zou ik hem echt niet zelfstandig erheen durven laten fietsen. Dat is een 60 km zone zonder fietsstrook (waar iedereen harder rijdt). Naar de huidige basisschool zou ik hem wel alleen durven laten gaan als hij 9 is.
Verder zegt hier iemand ook dat moeders soms eerst hun kind wegbrengen met de auto en dan naar het werk gaan. Dat heb ik nu ook nog 2 dagen in de week. Ik ga niet 3x op en neer rijden met twee kinderen en mijn werk, dan maar alles achter elkaar.
Dus soms zijn er ook praktische redenen voor en ligt niet alles aan "verwende kinderen" en angstige moeders.
zonnebloem18 schreef:Dan ben ik wel benieuwd wat daar de basis van is, want het is niet strafbaar om je kind buiten te laten zijn.