Kinderen fietsen/lopen steeds later zelfstandig.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinderen later zelfstandig fietsen

Goede zaak
35 (26%)
Onnodig, ze kunnen het al veel jonger zelf
97 (73%)

Totaal aantal stemmen: 132

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:56

Goh,ik mocht als 12 jarige ook niet alleen naar school fietsen. Voor m'n 16de mocht ik niet uit zonder dat ze me op een bepaald (veel te vroeg) uur weer kwamen ophalen of dat 1 van de andere ouders dat deed.
De droppings en autostopspelletjes mochten ook niet meer. Er moest altijd een ouder iemand bij zijn (1 van de vriendinnen had een oudere zus die vaak graag met ons mee ging) etc.

En toch, daarvoor, liepen wij als 6-8-9 jarige alleen of met enkel leeftijdsgenoten heelder dagen door bos en weilanden. Enige regel was: thuiskomen als de kloktoren 6 slaat. GSM etc bestonden nog niet en we hadden de tijd van ons leven.

Maar toen we de leeftijd van 12-15 jaar hadden was er de zaak Dutroux en toen liet niemand nog z'n kinderen onbeheerd loslopen.

Met het huidige verkeer en het feit dat er nog steeds gekken loslopen zou ik kinderen ook niet alleen over straat laten gaan.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:59

karuna schreef:
Kaus ik heb alleen het artikel gelezen, en daarna wat verder gezocht. Niks met vroeger is beter. :n Maar ik schrik eigenlijk van het gebrek aan zelfstandig dingen mogen doen van kinderen. Dat ouders er kennelijk behoorlijk lang bovenop zitten met hun neus.

Fietsexamens zijn hier ook. Kindertjes met fekgekleurde hesjes met nummers erop die een flinke route moeten fietsen. Met overal waarnemers op de route ook.

Wat ik kan vinden is er weinig verschil in stad of platteland in de leeftijd. En is het drukke verkeer niet de hoofdreden van het niet mogen.

Wat is volgens het artikel dan wél de oorzaak en hoe weten ze het dat het verkeer niet de oorzaak is? Het praat echt wat makkelijker als je gewoon alle informatie geeft, eerlijk gezegd.

belle_boef

Re: Kinderen fietsen/lopen steeds later zelfstandig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 13:05

Maar nu gaat het enkel over verkeersveiligheid. Wat dacht je van meer mensen in Nederland is ook meer mensen met kwade bedoelingen. Ik snap wel dat ouders hun kroost tegenwoordig meer beschermen. Er zijn ook gewoon meer gevaren dan vroeger.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 13:08

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 13:19

Mijn oudste is nu pas 4 maar zou al zo naar school kunnen fietsen bij wijze van.. Hij heeft de route al vaak samen gefietst en weet waar we stoppen en kijken enzo.. Nu laat ik natuurlijk niet een 4-jarige alleen fietsen maar zie het de komende 4 jaar ook nog niet gebeuren. En dat ligt niet aan hem of mij maar aan de gestresste ouders die hun kinderen op het laatste moment naar school brengen met de auto en zonder te kijken de rotonde oversteken, het voetpad opvlammen of al zwaaiend wegrijden zonder nacontrole....

Hier in de wijk zelf durf ik zo niet te zeggen.. Dat ligt ook aan hoe betrouwbaar zijn karakter zich ontwikkeld haha

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 13:22

Zelf ben ik nog opgegroeid in een gehucht op de Veluwe wat er in resulteerde dat ik gewoon vanaf groep 5 zelf van en naar school liep of fietste. Maar daarvoor hoefde ik ook geen drukke wegen over. Er waren een aantal drukke wegen die verboden waren om over te steken of op te fietsen tot dat ik verhuisde toen ik 12 was. In het gebied waar ik nu woon is het fietsen een stuk veiliger door middel van gescheiden fietspaden, verlichte oversteekplaatsen enzovoorts.

In het dagelijks leven zit ik enorm veel op de weg met mijn grote voertuig en ik rij veel binnen de bebouwde kom. Daar zie ik vaak jong grut fietsen wat totaal onverantwoord en staats gevaarlijk bezig is omdat ze totaal geen benul hebben van de veiligheid op de weg. Niks wat de kinderen aan te reken is imo, dat gevaar zien ze simpelweg niet. Ik denk dat daar een 'hormonenbom' zoals TS ze noemt daar een stuk voorzichtiger in zijn omdat die het gevaar veel meer zien.
Vind ik dat je ze maar los moet laten als ze naar de middelbare gaan? Nee zeker niet, dan zijn ze met zo veel andere dingen bezig. Maar vanaf groep 7/8 zouden kinderen toch wel rustig aan los naar school mogen.
De leeftijden daar onder zie ik zo vaak (bijna) fout gaan dat ik dat niet zou durven :n
Niet alleen met mijn eigen grote voertuig trouwens, die dwingt vaak nog wel respect af. Maar ik zie ook veel botsingen tussen kinderen en andere fietsers of kinderen en voetgangers. Dat gaat gewoon niet meer samen in onze 'snel snel' maatschappij :n

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 13:27

Ik fietste als 8 jarige alleen of met een jaar ouder buurjongetje naar school.
Bijna 5 kilometer enkele reis. 4 keer per dag. Overblijven bestond nog niet.
We kwamen misschien 3 auto's en 1 vrachtwagen tegen op dat stuk.
Als spelletje fietste we vaak slingerend tussen de strepen door. En die ene vrachtwagen kende ons ook want die begon al te toeteren voordat we ons armgebaar maakte.

Ondertussen zou je het geen 5 minuten uit houden slingerend tussen de strepen door.
Ligt er ondertussen ook een los liggend fietspad naast die weg want is te druk om het samen op 1 rijbaan te hebben.

Ik denk dat dat wel genoeg zegt toch....
Zou ik kinderen hebben werd er zeker wel gefietst. Maar echt niet alleen op die leeftijd.
Overigens ook niet alleen voor het verkeer maar voor de andere engerds die er op zouden zitten loeren.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 13:30

Het verkeer is misschien wel drukker geworden, maar ook veiliger, in 1972 3200 verkeersdoden, nu al een aantal jaar rond de 600. (Nog steeds veel te veel). Er wordt in Nederland juist veel nagedacht hoe bijvoorbeeld een kruispunt precies moet worden aangelegd om het risico te verkleinen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 13:32

Manou schreef:
Het verkeer is misschien wel drukker geworden, maar ook veiliger, in 1972 3200 verkeersdoden, nu al een aantal jaar rond de 600. (Nog steeds veel te veel). Er wordt in Nederland juist veel nagedacht hoe bijvoorbeeld een kruispunt precies moet worden aangelegd om het risico te verkleinen.

of komt dat ook omdat toen de autogordel nog niet verplicht was?
Nu er voor en zij airbags zijn?
De kreukelzone van een auto veel beter.

Als ik nu een oude auto zie rijden denk ik ook wel eens...brrr daar moet je geen ongeluk mee krijgen? :)

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 13:36

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 13:39

Op onze basisschool mochten we helemaal niet met de fiets naar school, alleen in groep 8 als je klaar-over was. Ik ben dus pas om m’n 11e voor het eerst met de fiets naar school gegaan.
Toen we wat jonger waren fietsten we wel eens naar vriendinnetjes toe, bekende wegen die we al vaak met de ouders hadden gefietst, maar geen grote wegen.
Te voet alleen naar school mochten we wel al vrij vroeg.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 13:42

8nnemiek schreef:
Op onze basisschool mochten we helemaal niet met de fiets naar school, alleen in groep 8 als je klaar-over was. Ik ben dus pas om m’n 11e voor het eerst met de fiets naar school gegaan.
Toen we wat jonger waren fietsten we wel eens naar vriendinnetjes toe, bekende wegen die we al vaak met de ouders hadden gefietst, maar geen grote wegen.
Te voet alleen naar school mochten we wel al vrij vroeg.

Als wij niet mochten fietsen dan liepen we een uur :P }>

Hier was het toen ook binnen de bebouwde kom moest te voet, buiten de bebouwde kom mocht met de fiets.
Auto. wat is dat? :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 13:46

Dat ja :j
Volgens mij zaten er bij ons ook een paar kinderen in de klas die van verder kwamen en wel met de fiets mochten, maar de rest moest gewoon lopen.. En auto’s, daar deden we ook niet aan. Destijds was het sowieso niet gebruikelijk dat een gezin twee auto’s had, en de kostwinner was meestal met de auto weg naar het werk, dus we hadden ook gewoon geen keus :))

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 13:53

Als ik naar de cijfers kijk, waren er in 1990 ongeveer 18.000 basisscholen en nu 6700. Er waren toen veel meer kleine basisscholen en dus was de reisafstand vaak ook korter dan nu. Nu heb je zelfs dorpen zonder basisschool. Moet je je 6-jarige dan zelfstandig een paar km laten fietsen?

Wij hebben in het dorp 1 basisschool. Als ik mijn kind naar ander onderwijs had willen doen, dan zou ik hem echt niet zelfstandig erheen durven laten fietsen. Dat is een 60 km zone zonder fietsstrook (waar iedereen harder rijdt). Naar de huidige basisschool zou ik hem wel alleen durven laten gaan als hij 9 is.

Verder zegt hier iemand ook dat moeders soms eerst hun kind wegbrengen met de auto en dan naar het werk gaan. Dat heb ik nu ook nog 2 dagen in de week. Ik ga niet 3x op en neer rijden met twee kinderen en mijn werk, dan maar alles achter elkaar.

Dus soms zijn er ook praktische redenen voor en ligt niet alles aan "verwende kinderen" en angstige moeders.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 14:13

beert schreef:
Als ik naar de cijfers kijk, waren er in 1990 ongeveer 18.000 basisscholen en nu 6700. Er waren toen veel meer kleine basisscholen en dus was de reisafstand vaak ook korter dan nu. Nu heb je zelfs dorpen zonder basisschool. Moet je je 6-jarige dan zelfstandig een paar km laten fietsen?

Wij hebben in het dorp 1 basisschool. Als ik mijn kind naar ander onderwijs had willen doen, dan zou ik hem echt niet zelfstandig erheen durven laten fietsen. Dat is een 60 km zone zonder fietsstrook (waar iedereen harder rijdt). Naar de huidige basisschool zou ik hem wel alleen durven laten gaan als hij 9 is.

Verder zegt hier iemand ook dat moeders soms eerst hun kind wegbrengen met de auto en dan naar het werk gaan. Dat heb ik nu ook nog 2 dagen in de week. Ik ga niet 3x op en neer rijden met twee kinderen en mijn werk, dan maar alles achter elkaar.

Dus soms zijn er ook praktische redenen voor en ligt niet alles aan "verwende kinderen" en angstige moeders.

Nou, dit dus inderdaad.
En al ligt het wel aan angstige moeders, wie zijn wij (als bokkers) dan om daarover te oordelen? Een kind is (over het algemeen) een moeders grootste bezit hè…

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 14:15

Voor mij was de zin
Citaat:
Hier was het toen ook binnen de bebouwde kom moest te voet, buiten de bebouwde kom mocht met de fiets.
Auto. wat is dat? :+

zonder waardeoordeel over de auto.
Maar gewoon aan te geven dat het toen niet gebruikt werd.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 14:30

Mijn dochter van 8 mag ook niet buiten onze buurt met de fiets. De enige manier om de wijk uit te komen is over een heel drukke weg, waar bijna wekelijks wel iemand aangereden wordt. Het is ook niet nodig, ze heeft geen plekken waar ze perse heen moet. Ze loopt wel zelf naar school, ik haal haar eel op maar dat is vooral omdat dat handiger is met speelafspraakjes, en ik moet de jongste toch ophalen.
Rondom school is het overigens levensgevaarlijk voor fietsers door alle ouders die de kinderen met de auto naar school brengen en haast hebben, dus wij lopen altijd.

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 14:50

Ik moet ook een gevaarlijk kruispunt over om mijn zoontje naar school te brengen. Dat mag hij de komende jaren zeker weten niet.
Een klasgenootje van hem, 5 jaar oud, dat naar school loopt samen met oudere broers en zussen, waarvan de oudste 11, kinderen hoeven letterlijk maar twee keer de hoek om, zonder een straat over te steken. Daar stond dus wel de wijkagent voor de deur voor een waarschuwing te geven. Dat vind ik dan weer erg absurd.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 15:08

Dan ben ik wel benieuwd wat daar de basis van is, want het is niet strafbaar om je kind buiten te laten zijn.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 15:40

zonnebloem18 schreef:
Dan ben ik wel benieuwd wat daar de basis van is, want het is niet strafbaar om je kind buiten te laten zijn.

Zou het wel moeten zijn... Nee grapje :=

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 15:44

zonnebloem18 schreef:

Het verkeer in gevaar brengen is echter wel strafbaar, en daar zou je loslopende kinderen (die bv misschien een keer 'gevaarlijk' zijn overgestoken) dus onder kunnen scharen als je vervelend wilt doen :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 16:05

Maar was het ook echt een waarschuwing of werd het zo opgevat?
Een wijkagent wil toch een beetje in de smiezen houden wat er in een wijk speelt.
Waarom lopen daar meerdere minderjarige kinderen alleen op straat? Dat hij gewoon even wil controleren wat de thuissituatie is?

Ik weet het, totale invulling van mijn kant. Maar ik vind een waarschuwing ook niet klinken als logisch.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 16:21

Kinderen van 10 jaar bijvoorbeeld zijn ook echt nog niet in staat om een wat ingewikkeldere verkeersituatie fatsoenlijk op te lossen. Ze gaan gewoon en kunnen gevaar niet zo inschatten als wij. Kunnen ze nog zo goed de regels kennen, kinderen handelen toch vaak impulsief op de verkeerde manier.

Geen haar op mijn hoofd die mijn dochter op die leeftijd de drukke weg hier laat oversteken op die leeftijd richting school.

Door de vele auto's in de straat zijn veel wegen ook erg onoverzichtelijk.
Vind het niet zo'n schokkend artikel dus.

Meer mensen, meer auto's en meer verstand van de ontwikkeling van kinderen en waartoe zij wel/niet in staat zijn.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 16:28

Nou dat ligt er aan ...de totale motoriek van onze eigen kinderen verschilt als dag en nacht!

de oudste was 2,5 zonder zijwieltjes en los, haar broertje zelfde 2 loopfietsjes maar fietste pas op 4 jaar pas los en zelfstandig!.

Hier is het dus dat ze wel los mogen fietsen op het erf en doen ook gekke stunten met de fietsen! we fietsen nu vaak naar school maar het is en blijft wel 4 km dus in de regen of wind niet.

We moeten dus 2x een gevaarlijke weg oversteken wat dus de dodeweg genoemd wordt....en niet zomaar!
Dus ja we begeleiden ze zeker in het verkeer maar het is niet verantwoord om je kind daar zelfstandig over te laten gaan!

Wat dan nog een absoluut obstakel is is aan de zeeuwse kust toeristen die vaak nooit fietsen maar op vacantie een electrische fiets huren...we zijn al 4 x vande weg geduwd door iemand die zijn huurfiets te snel had staan maar hem niet onder controle had!!
Echt zo vervelend, dus ja hier dragen wij moeder en kinderen goede betrouwbare fietshelmen. Wat ons al een paar keer beschermd heeft tegen letsel...... ja zelfs bouafval wat dus van een paserende vrachtwagen af viel tegen ons aan....

Dus ja onze kinderen leren het wel, maar ook de mede weggebruikers maken het verkeer erg intensief en zelfs gevaarlijk door standaard veel en veel te hard te rijden. Die toeristen die dus niet zonder tomtom kunnen rijden of plots afslaan en vergeten te kijken of ineens remmen!
Dat is onverantwoord om je kinderen zo zelfstandig naar school te sturen,de wereld ontdekken prima, maar ik wil ze wel ongeschonden terug na hun dagelijkse avonturen!!!

dus bij ons is er juist geinvesteerd in goede aluminum fietsen met versnellingen en skills van de kinderen door te gaan fietsen over moutainbike paden en het strand om zo via een veiligere route het dorp te bereiken en via een rustige kant via het bos, de boulevard te bereiken!. waar je gewoon veilig kunt fietsen en de meeste problematische plekken overslaat en
beter voor iedereen en win win goede conditie en goede techchnieken aan leren..... *\o/*

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 16:29

Als de TS idd het door iemand anders linkte artikel van de ANWB bedoelt (want dat is niet duidelijk), dan is de teneur van dat artikel imo veel meer: kinderen op jonge leeftijd hebben tegenwoordig vaak helemaal geen fiets.
En het feit dát ze niet kunnen fietsen zet ze op achterstand. Niet dat ze niet mogen fietsen, ze kunnen het niet (althans, een veel groter percentage dan 'vroeger' kan dat nu niet meer)