Regeneratieve landbouw: waarom nog niet grootschalig in gebruik?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Annemeik

Re: Regeneratieve landbouw: waarom nog niet grootschalig in gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 09:48

Over die monocultuur, heb je die serie van Jeremy Clarkson gezien waarin hij probeert boer te zijn? Daarin wilde hij verschillende gewassen neerzetten, en kreeg toen voor een week papierwerk om alles te registreren.....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 09:58

Die serie is erg leuk om eens te kijken inderdaad :))
Cheerful Charlie :')

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 10:18

Wat denk je van afzetmarkt....

Het concept is super tof. Maar dan moet je ook alles lokaal verbouwen en verkopen. Want de opbrengtsen per soort zijn veeel lager. Daar kan een (verwerker voor) AH helemaal niks mee.
Om nog maar niet te spreken van welke etenswaren we dan (in de verschillende seizoenen) moeten missen.

Het landbouwsysteem zoals we het nu hebben is echt niet zomaar, dom, ontstaan hoor. Daar zit echt logica achter. Waarbij: alles(in overvloed) verkrijgbaar echt wel voorop gestaan heeft. Logisch in de tijdgeest van toen.

En als moestuin bezitter kan ik je vertellen: wij zijn al heeel lang niet meer gewend om lokaal te eten. Want dat betekend oa alleen aardbeien in het voorjaar. In de zomer bonen eten tot ze je neus uitkomen. En in de winter appel en (boeren)kool.
Dus heel leuk een klein gemengd bedrijf. (gewoon 1 a 2 generaties terug dus) Maar als je dat logistiek doorrekent ben ik erg benieuwd hoeveel milieuwinst je overhoudt.

Als aanvulling op Arcodavella eigenlijk.

En ja, helaas denk je te simpel. (dat helaas meen ik oprecht). Ik werk in de agrarische sector en trek echt regelmatig de haren uit mijn hoofd van alle stapeling aan (ook nog eens tegenstrijdige) regels waar boeren in klem zitten.
Uiteraard heb je bij boeren ook genoeg mensen die gewoon willen doen wat ze kennen (het zijn net mensen). Maar er zijn vooral ook heel veel boeren die echt bijdragen en nog meer willen doen. Maar gewoon even switchen is echt te simpel gedacht. Te daarbij een zwabberend beleid op....

Voorbeelden te over: investeren in een duurzame vloer in je meldveestal. Investering afschrijven in 15 jaar. 3 jaar later: Nieuw kabinet/rechtzaak. Jouw vloer is toch niet zo duurzaam als we dachten. Eigenlijk moet je het weer anders gaan doen...... 8)7 8)7 8)7

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 11:20

Simpelweg is regeneratieve landbouw mogelijk voor een hobbyist met eigen afzetmarkt en goed inkomen van elders. Dus uit de kluiten gewassen moestuin + wat klein(er) vee. Op schaal van veel ha wordt dat, zeker qua gewassen of melk heel lastig. Vleesvee dan iets simpeler, mits je die door een volgens de regels ingericht bedrijf laat slachten, anders kan je niet verkopen. Je loopt door de regels en kosten vast als je groter gaat dan een standje langs de weg of een advertentie op mp voor het teveel aan vlees van een paar lammeren.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 11:25

dorientjuh schreef:
Interessant om de reacties te lezen. Wat ik eruit opmaak is 1) verandering, daar houden we niet van en 2) de overheid subsidieert het verkeerde. Dus wederom kortetermijnvisie ipv langetermijnvisie.

Jammer, maar begrijpelijk gezien het systeem. Ik hoop dat de ommekeer toch nog op tijd komt.

1 is wat mensen denken dat boeren denken he :') . Ik zie iedereen dat posten maar volgens mij zitten daar geen boeren tussen die dat zeggen :)

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 11:27

MarjanB schreef:
Het is geen kwestie van niet willen maar meer van niet kunnen. Als hier het eten duurder wordt door andere manier van boeren dan halen de supermarkten het eten gewoon uit het buitenland. Immers in de supermarkt kiezen mensen gewoon voor goedkoop. Daarom ligt er niet alleen maar bio of scharrelvlees want er is gewoon geen vraag naar.

Dus in plaats van het bij de boer te zoeken kan je beter kijken bij de consument en supermarkt. Als jij een boer vraagt of hij met 40 uur werken in de week een mooi bedrijf kan blijven voeren met een passend inkomen? Denk dat je er zat zal vinden. Nu is het buffelen voor weinig.. ben wel eens benieuwd wat mensen hier denken dat een boer netto over houd per jaar voor zijn privé uitgaven?

Ik vul hem maar gewoon in als boer, het is een karige boterham volgens onze financiële man.
Ik denk dat 99 procent van de mensen er niet eens zijn bed voor uit komt.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 11:41

.
Laatst bijgewerkt door xXLiekeXx op 24-02-24 00:18, in het totaal 1 keer bewerkt

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 11:53

ruitje schreef:
dorientjuh schreef:
Interessant om de reacties te lezen. Wat ik eruit opmaak is 1) verandering, daar houden we niet van en 2) de overheid subsidieert het verkeerde. Dus wederom kortetermijnvisie ipv langetermijnvisie.

Jammer, maar begrijpelijk gezien het systeem. Ik hoop dat de ommekeer toch nog op tijd komt.

1 is wat mensen denken dat boeren denken he :') . Ik zie iedereen dat posten maar volgens mij zitten daar geen boeren tussen die dat zeggen :)

Ik ben niet tegen boeren hè? ;) Heb zelf op een agrarische hogeschool gezeten dus weet echt wel een beetje hoe boeren denken. En daarin heb je progressieve boeren maar ook echt wel boeren die alles zoveel mogelijk bij het oude willen laten. Maar uiteindelijk komt het er linksom of rechtsom toch op neer dat we met zijn allen moeten veranderen, anders gaan we met zijn allen dood. En dat doe je door (als overheid) goed financieel beleid te voeren. Uiteindelijk draait alles om geld (en natuurlijk regelgeving). Dus ook het bijscholen van boeren en het compenseren van boeren door inderdaad die duur aangeschafte landbouwmachines te vergoeden. Geef ze een mooi geldbedrag om bij te scholen (oftewel te leren hoe dat gaat, die generatieve landbouw), geef alleen nog subsidie als een boer is bijgeschoold en dit ook uitvoert, ik noem maar wat.

Dat wij als maatschappij en consument ook moeten veranderen staat als een paal boven water. Ik ben daar zeker toe bereid want ik wil mijn dochter en de generaties daarna een goede toekomst bieden. Ik denk dat als steeds meer mensen zich ervan bewust worden dat we als mensheid nog maar 60 jaar te gaan hebben als we op deze manier doorgaan, dat die bereidheid wel komt.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 12:00

xXLiekeXx schreef:
tamary schreef:
Simpelweg is regeneratieve landbouw mogelijk voor een hobbyist met eigen afzetmarkt en goed inkomen van elders. Dus uit de kluiten gewassen moestuin + wat klein(er) vee. Op schaal van veel ha wordt dat, zeker qua gewassen of melk heel lastig. Vleesvee dan iets simpeler, mits je die door een volgens de regels ingericht bedrijf laat slachten, anders kan je niet verkopen. Je loopt door de regels en kosten vast als je groter gaat dan een standje langs de weg of een advertentie op mp voor het teveel aan vlees van een paar lammeren.

Helemaal mee eens!

Wij passen regeneratieve landbouw toe op onze 1,2 hectare. We genereren er wat geld mee (onkosten dekkend), maar absoluut geen boterham! Die komt elders vandaan.

Het is erg complex om de juiste balans te houden voor natuur en een goede boterham te verdienen. Dit zit hem in vele factoren waarvan afzetmarkt en regelgeving erg belangrijke zijn.

Het mooie is wel, je hoort het steeds meer! Er is echt een beweging op komst, ook bij de overheid. Dat creëert mogelijkheden en toekomstvisie.

Mooi dat jullie hiermee bezig zijn! Die goede boterham is natuurlijk onontbeerlijk, en zou dan ook mijns inziens in ieder geval in de eerste jaren middels subsidie mogelijk moeten worden gemaakt. Ik heb begrepen dat de opbrengst van generatieve landbouw juist hoger is als het eenmaal draait, dus dat zou dan betekenen dat die bedrijven er op termijn wel een goede / beter(e) (dan nu) boterham mee kunnen verdienen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 12:18

dorientjuh schreef:

Wie is we? Als je daar alleen de boer mee bedoelt zit je in elk geval fout :D

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 12:18

Als je de dieren niet persee mee neemt dan komt het in de buurt van strokenlandbouw. Dat zie je toch echt wel steeds meer bij (bio) boeren.
Daarnaast is gewas roulatie, zeker bij akkerbouwers heel normaal, en is ook groenbemesting best wel ingeburgerd hier.
Je kunt de 'gemiddelde' boeren in NL niet vergelijken met de 'gemiddelde' boer in de USA. Dat komt door klimaat, ruimte (daardoor ook regels), en de kosten en mogelijkheden voor arbeid.
Een gangbaar akkerbouwbedrijf daar is misschien wel 1000ha, waar het hier 100 is. Omdat we hier kleiner oppervlakte te telen hebben, kunnen we kleinere machine's (met minder capaciteit) laten rijden die lichter zijn, en dus beter voor de grond. een perseeltje aflopen om te wieden met de hand kan hier ook nog. De nederlandse boeren zijn competatief op de wereld markt, omdat elke m2 telt, en we die hoge opbrengsten niet voor niets halen.

de buitenbeentjes en misvormde producten die hier genoemd worden, wil ik wel wat over kwijt. Arbeid word steeds duurder, met de hand sorteren daarom ook. We proberen met de technologie die menselijke arbeid zo veel mogelijk te beperken, maar bouw maar eens een machine die dat ook kan. Ik werk met sorteermachines die ook interne kwaliteit ect kunnen meten, en de ervaring is dat we de database bijna jaarlijks moetten bijstellen bij klanten, omdat elk perseel en seizoen anders is. Zit er een rare vorm in de appels ziet de machine het verschil al niet meer tussen een progresieve rotte plek op een appel (die je hele partij naar de galabiezen helpt als je hem laat zitten) en de schaduw van een appel die iets hoekiger is dan normaal. Om nog maar te zwijgen over het automatisch inpakken van een kromme komkommer. En wat ook hierboven genoemt word, hier in nederland gaan wij heel goed om met die ' 'afval' stromen. Dat kun je over veel ontwikkelingslanden, waar ook veel voedsel vandaan komt, niet zeggen. en dat terwijl plaatselijke bevolking honger lijdt..
Tenzij we met zn alle bereid zijn om fors meer te betalen voor ons voedsel, waardoor het interesanter word om weer meer mensen handen aan het werk te zetten, zijn veel van die 'alternatievere' vormen van landbouw niet rendabel voor een grotere schaal. Want al die mensen handen moetten er ook een boterham mee verdienen. En dan hebben we te maken met een eeuwig groeiende wereldbevolking, ook onder de armoedegrens, die ook willen eten.
Begrijp me niet verkeerd, het is goed dat er boeren zijn die het anders doen, en iedereen die zn portomonaie wil trekken voor hun producten ook. Maar in realiteit geeft nederland gemiddeld 195eur per persoon per jaar uit gaan groente....

Ik ben wel boerin, generatie nr 5.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 12:20

.
Laatst bijgewerkt door xXLiekeXx op 24-02-24 00:17, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 12:21

laran schreef:
MarjanB schreef:
Het is geen kwestie van niet willen maar meer van niet kunnen. Als hier het eten duurder wordt door andere manier van boeren dan halen de supermarkten het eten gewoon uit het buitenland. Immers in de supermarkt kiezen mensen gewoon voor goedkoop. Daarom ligt er niet alleen maar bio of scharrelvlees want er is gewoon geen vraag naar.

Dus in plaats van het bij de boer te zoeken kan je beter kijken bij de consument en supermarkt. Als jij een boer vraagt of hij met 40 uur werken in de week een mooi bedrijf kan blijven voeren met een passend inkomen? Denk dat je er zat zal vinden. Nu is het buffelen voor weinig.. ben wel eens benieuwd wat mensen hier denken dat een boer netto over houd per jaar voor zijn privé uitgaven?

Ik vul hem maar gewoon in als boer, het is een karige boterham volgens onze financiële man.
Ik denk dat 99 procent van de mensen er niet eens zijn bed voor uit komt.

Nou dat.. ik heb agrarische financieringen uitgegeven voor een bank en denk dat de gemiddelde boer misschien 25k per jaar over houd voor privé. Zaten er zelfs tussen die 10k per jaar konden besteden. Daar komt de gemiddelde uitkeringstrekker niet eens voor uit z’n bed. Laat staan werkweken van 60+ uur.
Boeren werken hard, zijn begaan met hun vee en land. Anders ben je ook gewoon gek om het te doen als je het niet leuk zou vinden. Ze zorgen voor ons eten, laten we dat nu eerst eens realiseren ipv mooie dingen bedenken die nu gewoon niet kunnen

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 12:43

MarjanB schreef:
dorientjuh schreef:

Wie is we? Als je daar alleen de boer mee bedoelt zit je in elk geval fout :D

Nee, zeker niet alleen de boer haha. De hele maatschappij.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 12:44

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 12:47

Dat soort dingen zijn gaaf en leuk, maar als iedereen zo gaat boeren is het daadwerkelijke voedsel niet meer meer te betalen

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 13:19

bettyvn schreef:
Dat soort dingen zijn gaaf en leuk, maar als iedereen zo gaat boeren is het daadwerkelijke voedsel niet meer meer te betalen

Wat zie jij dan als goed alternatief? Is alleen meer betalen voor de producten voldoende? Want op de huidige weg doorgaan is ook geen optie.

Een derde van al het EU-geld gaat naar landbouw (https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/232191 ... et-te-veel). Ik weet niet precies hoeveel subsidie er nog nodig is bij een goeddraaiend natuurinclusief bedrijf, maar ik begrijp dat dit tot een minimum kan worden beperkt. Wellicht kan dat geld wat dan overblijft, dan weer ingezet worden om die hoge prijs van dat toekomstige voedsel wat naar beneden te halen.

Overigens lees ik net dat er al subsidies zijn om om te schakelen (weliswaar op kleine schaal): https://www.brabant.nl/onderwerpen/land ... e-landbouw en https://www.snn.nl/nieuws/subsidie-voor ... e-landbouw en er is al subsidie beschikbaar voor een cursus https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisc ... e-landbouw

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 13:26

Denk niet dat het de boer is die niet kan of wil maar onze (r)overheid/EU met het steeds verder doorslaan van regelzucht die het gewoon boeren al heel lang onmogelijk maakt.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 13:30

Als je als consument meer invloed wilt hebben ga dan op zoek naar een herenboerderij in de buurt. Dan weet je waar je eten vandaan komt, lokaal geproduceert en in eigen beheer.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 13:31

ik heb die eerste link even bekeken ....10.000 euro om expertise in te kopen en een bedrijfsplan op te stellen.
Dit is ook een bijzondere voorwaarde:
Als via het businessplan wordt aangetoond dat er voor een rendabele omschakeling meer grond nodig is om extensivering te bewerkstelligen, kan een beroep worden gedaan op de grondregeling voor natuurinclusieve landbouw. Hierbij verkoopt de veehouder eigen grond aan de provincie om die vervolgens terug in erfpacht te nemen.

Kortom, dan moet je eigen grond verkopen en daarna de grond gaan pachten. Tuuuuuurlijk
Laatst bijgewerkt door Kinke op 03-03-22 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 13:33

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 13:38

Beetje overtrokken, het was een misverstand en is allemaal netjes opgelost. Er zijn op dit moment 13 actieve herenboerderijen en nog velen in oprichting. Het is echt een heel goed initiatief.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 13:40

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 14:05

dorientjuh schreef:
bettyvn schreef:

Wat zie jij dan als goed alternatief? Is alleen meer betalen voor de producten voldoende? Want op de huidige weg doorgaan is ook geen optie.

Een derde van al het EU-geld gaat naar landbouw (https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/232191 ... et-te-veel). Ik weet niet precies hoeveel subsidie er nog nodig is bij een goeddraaiend natuurinclusief bedrijf, maar ik begrijp dat dit tot een minimum kan worden beperkt. Wellicht kan dat geld wat dan overblijft, dan weer ingezet worden om die hoge prijs van dat toekomstige voedsel wat naar beneden te halen.

Overigens lees ik net dat er al subsidies zijn om om te schakelen (weliswaar op kleine schaal): https://www.brabant.nl/onderwerpen/land ... e-landbouw en https://www.snn.nl/nieuws/subsidie-voor ... e-landbouw en er is al subsidie beschikbaar voor een cursus https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisc ... e-landbouw

maar het is meer dan alleen wat de boer er aan overhoudt.
Wie gaat z'n goed betalende (kantoor) baan, waar jaren van studie aan vooraf is gegaan, opgeven om bij een boer lichamelijke arbeid te verichten tegen minimum loon? Dat beetje mensenhanden wat we nog gebruiken in de agrarische sector moetten we nu al uit oost europa halen. En dat is misschien 10% van wat het ooit geweest is toen elke boerderij nog 2 knechts gezinnen+seizoensarbeiders in dienst had. Nu kan van 1 boerderij net een gezin leven, vaak werkt een partner dan nog buiten de deur ook. Ga je terug naar schaalgrote van toen, waren dat 3 of 4 gezinnen.
Wie gaat zijn levenstijl omgooien om alleen nog seizoensproducten eten en meer tijd besteden aan het verzamelen van zijn dagelijkse boodschappen?

Wat eerder gezegt is het voedselsysteem wat we kennen is niet voor niets zo gevormd tot wat het nu is. Wil je dat veranderen gaat dat zo veel verder als alleen een boer, dan moet de gehele maatschappij veranderen. Dan kan de bijstandsmoeder op de hoek de kids helemaal niet meer voeden.

wat ik als oplossing zie is dat er vanuit basis opvoeding (op scholen) maar voorlichting gegeven word over oorsprong van ons voedsel, en warom ons dieet is wat is wat het is, zodat meer mensen bewuster hun keuzes gaan maken en met hun portomonee stemmen, als ze daar de mogelijkheid voor hebben.

Net wat ik zeg, dit soort alternativere boeren zijn harstikke top en leuk en goed dat ze er zijn, en als meer mensen met hun portomonee stemmen komt er ook meer ruimte in de markt voor dit soort dingen. Maar gewoon maar miljarden euro's subsidies pompen in bedrijven terwijl de vraag er helemaal niet naar is, schiet totaal niet op.

We lopen er nu al tegen aan dat we aan regels moetten voldoen die onze kostprijs omhoog brengen, terwijl we vrolijk producten importeren die niet aan die regels voldoen. Daar zie je al dat we een sprookje proberen te creeren, wat gewoon ver af staat van de realiteit.

Edit: om te inoveren (ten behoeve van milieu) is geld nodig, voor geld is economische stabiliteit nodig, en voor economische stabiliteit is een goede vervulling van basisbehoeftes nodig, en laat voedsel daar nu net een van zijn.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 14:20

Wij hebben een akkerbouwbedrijf. De vooroordelen over boeren blijven altijd een beetje zeer doen -O-

Ik denk namelijk dat veel boeren best zouden willen, een uitzondering daar gelaten. Maar het hele systeem zou dan volledig op zijn kop moeten. Van boer, supermarkt én consument. Maar ook sommige consumenten hebben weinig keus door een zeer laag besteedbaar inkomen, ook die mogen we niet vergeten.

Zelf ben ik hier naar de supermarkt gegaan om te vragen waarom de producten die wij telen voor zoveel geld in de winkel liggen. Ik kreeg de uitleg dat de supermarkten onderling sterk concurreren met A-merken. Vaak draaien ze op de verkoop van deze producten (ondanks dat ze prijzig zijn) verlies. En ergens moet dit verlies rechtgetrokken worden.. En dat gebeurd dus via de AGF.

Zo hebben wij járen erwten geteeld, ook voor een grote supermarktketen. Deze keten ging opnieuw aanbesteden en een tussenhandel met erwten uit Frankrijk kon goedkoper leveren dan onze Nederlandse partij. Gevolg; wij hebben geen afzet meer voor onze erwten. Wij kunnen dus allemaal zo willen produceren, maar als de supermarkten het dan goedkoper uit het buitenland kunnen halen, wie garandeert ons dan onze afzet nog?

Nu zijn wij voor een deel overgestapt op ‘planet proof’ telen. Een berg aan extra papierwerk en kosten. De afnemer communiceert naar buiten; onze boeren krijgen een extra vergoeding voor hun inzet! Echter, de contractprijs gaat naar beneden, en dan krijg je er een beetje vergoeding bij. Conclusie; schiet je dus niks mee op. Maar je hebt wél je extra kosten en papierwerk. En als je product dan ook nog beter is gegroeid dan verwacht waardoor je boven je contract zit qua ton; ploeg de rest maar onder. Wij hebben stad en land af moeten bellen voor een afnemer voor ons ‘overschot’ (prachtig product!), uiteindelijk eentje in Tsjechië gevonden en tegen kostprijs verkocht..

Wij zouden ook meer circulaire landbouw willen doen, en willen graag een veetak erbij. Alleen dat mag absoluut niet op de locatie waar wij nu zitten. Ook niet kleinschalig, gewoon echt niet.

Bovenstaand zijn maar enkele problemen waar wij nu al mee te maken hebben en die hopelijk een beetje laten zien hoe complex het systeem in elkaar zit. :)

Neemt niet weg dat ik de (vaak kleinschalige) initiatieven hartstikke goed vind. Wij doen nu zoveel als wij kunnen (planet proof, akkerranden gras of bloemen, zonnepanelen ook voor particulieren op onze schuur, etc.) en zouden echt nog wel meer willen doen. Alleen het systeem is zo ontzettend complex..

Maar als iemand afzet tegen een goede prijs en compensatie van alle omschakelingskosten kan garanderen (oh, en het liefst ook dat iedereen het kan betalen), zullen er veel boeren mee willen doen hoor :j

Maar eerlijk is eerlijk; wij hebben een droom die hier niet te realiseren is en zijn ons dus nu aan het oriënteren op het buitenland.