Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
dorientjuh schreef:Interessant om de reacties te lezen. Wat ik eruit opmaak is 1) verandering, daar houden we niet van en 2) de overheid subsidieert het verkeerde. Dus wederom kortetermijnvisie ipv langetermijnvisie.
Jammer, maar begrijpelijk gezien het systeem. Ik hoop dat de ommekeer toch nog op tijd komt.
MarjanB schreef:Het is geen kwestie van niet willen maar meer van niet kunnen. Als hier het eten duurder wordt door andere manier van boeren dan halen de supermarkten het eten gewoon uit het buitenland. Immers in de supermarkt kiezen mensen gewoon voor goedkoop. Daarom ligt er niet alleen maar bio of scharrelvlees want er is gewoon geen vraag naar.
Dus in plaats van het bij de boer te zoeken kan je beter kijken bij de consument en supermarkt. Als jij een boer vraagt of hij met 40 uur werken in de week een mooi bedrijf kan blijven voeren met een passend inkomen? Denk dat je er zat zal vinden. Nu is het buffelen voor weinig.. ben wel eens benieuwd wat mensen hier denken dat een boer netto over houd per jaar voor zijn privé uitgaven?
ruitje schreef:dorientjuh schreef:Interessant om de reacties te lezen. Wat ik eruit opmaak is 1) verandering, daar houden we niet van en 2) de overheid subsidieert het verkeerde. Dus wederom kortetermijnvisie ipv langetermijnvisie.
Jammer, maar begrijpelijk gezien het systeem. Ik hoop dat de ommekeer toch nog op tijd komt.
1 is wat mensen denken dat boeren denken he. Ik zie iedereen dat posten maar volgens mij zitten daar geen boeren tussen die dat zeggen
xXLiekeXx schreef:tamary schreef:Simpelweg is regeneratieve landbouw mogelijk voor een hobbyist met eigen afzetmarkt en goed inkomen van elders. Dus uit de kluiten gewassen moestuin + wat klein(er) vee. Op schaal van veel ha wordt dat, zeker qua gewassen of melk heel lastig. Vleesvee dan iets simpeler, mits je die door een volgens de regels ingericht bedrijf laat slachten, anders kan je niet verkopen. Je loopt door de regels en kosten vast als je groter gaat dan een standje langs de weg of een advertentie op mp voor het teveel aan vlees van een paar lammeren.
Helemaal mee eens!
Wij passen regeneratieve landbouw toe op onze 1,2 hectare. We genereren er wat geld mee (onkosten dekkend), maar absoluut geen boterham! Die komt elders vandaan.
Het is erg complex om de juiste balans te houden voor natuur en een goede boterham te verdienen. Dit zit hem in vele factoren waarvan afzetmarkt en regelgeving erg belangrijke zijn.
Het mooie is wel, je hoort het steeds meer! Er is echt een beweging op komst, ook bij de overheid. Dat creëert mogelijkheden en toekomstvisie.
dorientjuh schreef:Interessant om de reacties te lezen. Wat ik eruit opmaak is 1) verandering, daar houden we niet van en 2) de overheid subsidieert het verkeerde. Dus wederom kortetermijnvisie ipv langetermijnvisie.
laran schreef:MarjanB schreef:Het is geen kwestie van niet willen maar meer van niet kunnen. Als hier het eten duurder wordt door andere manier van boeren dan halen de supermarkten het eten gewoon uit het buitenland. Immers in de supermarkt kiezen mensen gewoon voor goedkoop. Daarom ligt er niet alleen maar bio of scharrelvlees want er is gewoon geen vraag naar.
Dus in plaats van het bij de boer te zoeken kan je beter kijken bij de consument en supermarkt. Als jij een boer vraagt of hij met 40 uur werken in de week een mooi bedrijf kan blijven voeren met een passend inkomen? Denk dat je er zat zal vinden. Nu is het buffelen voor weinig.. ben wel eens benieuwd wat mensen hier denken dat een boer netto over houd per jaar voor zijn privé uitgaven?
Ik vul hem maar gewoon in als boer, het is een karige boterham volgens onze financiële man.
Ik denk dat 99 procent van de mensen er niet eens zijn bed voor uit komt.
MarjanB schreef:dorientjuh schreef:Interessant om de reacties te lezen. Wat ik eruit opmaak is 1) verandering, daar houden we niet van en 2) de overheid subsidieert het verkeerde. Dus wederom kortetermijnvisie ipv langetermijnvisie.
Wie is we? Als je daar alleen de boer mee bedoelt zit je in elk geval fout
bettyvn schreef:Dat soort dingen zijn gaaf en leuk, maar als iedereen zo gaat boeren is het daadwerkelijke voedsel niet meer meer te betalen
dorientjuh schreef:bettyvn schreef:Dat soort dingen zijn gaaf en leuk, maar als iedereen zo gaat boeren is het daadwerkelijke voedsel niet meer meer te betalen
Wat zie jij dan als goed alternatief? Is alleen meer betalen voor de producten voldoende? Want op de huidige weg doorgaan is ook geen optie.
Een derde van al het EU-geld gaat naar landbouw (https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/232191 ... et-te-veel). Ik weet niet precies hoeveel subsidie er nog nodig is bij een goeddraaiend natuurinclusief bedrijf, maar ik begrijp dat dit tot een minimum kan worden beperkt. Wellicht kan dat geld wat dan overblijft, dan weer ingezet worden om die hoge prijs van dat toekomstige voedsel wat naar beneden te halen.
Overigens lees ik net dat er al subsidies zijn om om te schakelen (weliswaar op kleine schaal): https://www.brabant.nl/onderwerpen/land ... e-landbouw en https://www.snn.nl/nieuws/subsidie-voor ... e-landbouw en er is al subsidie beschikbaar voor een cursus https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisc ... e-landbouw