Vanuit bokt hulp voor de dieren in Oekraïne?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 15:21

mvdende schreef:
Pandora2 schreef:
Wat een mooie initiatieven zijn er al !
Ik ga ook eens kijken of ik hier in BE inzamelpunten kan vinden of iemand die naar de grens rijdt.

Ik zag op tv een heel oud vrouwtje die samen met haar kleindochter gevlucht was.
Ze hadden ook een hond. Maar die hebben ze vrijgelaten want iedereen vertrekt en er is niemand om voor hem te zorgen. Slik.
;(

Ik zou Skip gewoon meenemen hoor! Geen haar op m'n hoofd die eraan denkt m'n hond achter te laten.
Is goed, meid.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 15:34

Zebrastreep schreef:
MISTRAL94 schreef:
Misschien kunnen we die discussie laten voor wat het is.

Tot donderdag 10 maart kan er in Smilde (Drenthe) spullen gebracht worden, voor Bikers For Animals Groningen!

Waar in smilde zitten jullie? Mag ook via pb is namelijk dicht bij mij :j

En wat is er voornamelijk nodig?

Ik heb je een pb gestuurd. Voer is het voornaamste. Maar ook riemen, halsbanden ed

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 15:35

kiki1976 schreef:
Een kennis van mij bemiddeld al jaren voor asiel/shelter hondjes en zoekt er een baasje voor.
Het shelter in de Oekraïne ligt nu in het risico gebied. Ze hebben een poging gedaan om met de dieren te vluchten, maar het is helaas te gevaarlijk.
Zodra het gaat zal ze afreizen richting Polen (rit van 1200km).
Mochten ze het veilig gaan redden is er straks voor deze hondjes tijdelijke opvang nodig.
Ook hebben ze al redelijk wat geld in gezameld voor medische kosten, de reis om de hondjes hierheen te krijgen.

Mochten mensen zich tzt hiervoor aan willen melden stuur me dan een pb, dan geef ik jullie haar gegevens zodat jullie via fb met haar contact op kunnen nemen

Mijn vriend en ik kunnen een kleine hond en/of één á max 2 katten opvangen, we wonen op een appartement van 80m2. Werk veel thuis dus uitlaten e.d. kan geregeld worden. Willen erg graag noodopvang bieden als dat nodig is!

Silenna

Re: Vanuit bokt hulp voor de dieren in Oekraïne?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 15:59

Ik wil graag nog de volgende link toevoegen voor mensen die met hun dieren vanuit Oekraïne de grens oversteken (of misschien kunnen mensen deze delen met hun kennissen die daar asielen o.i.d. hebben?):

https://www.nvwa.nl/nieuws-en-media/act ... 01-03-2022

Ik begrijp volledig dat vaccinaties e.d. ábsoluut niet een van de eerste dingen zijn waaraan gedacht wordt als je moet vertrekken uit oorlogsgebied, maar Oekraïne is een hoog-risicoland met betrekking tot Rabiës. Er wordt flexibeler omgegaan met vluchtelingen + huisdieren uit Oekraïne, maar neem in ieder geval contact op met de NVWA.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 16:15

Silenna schreef:
Ik wil graag nog de volgende link toevoegen voor mensen die met hun dieren vanuit Oekraïne de grens oversteken (of misschien kunnen mensen deze delen met hun kennissen die daar asielen o.i.d. hebben?):

Ik begrijp volledig dat vaccinaties e.d. ábsoluut niet een van de eerste dingen zijn waaraan gedacht wordt als je moet vertrekken uit oorlogsgebied, maar Oekraïne is een hoog-risicoland met betrekking tot Rabiës. Er wordt flexibeler omgegaan met vluchtelingen + huisdieren uit Oekraïne, maar neem in ieder geval contact op met de NVWA.

Oef, wist niet dat Oekraïne een hoog risico land was wat betreft rabiës.

Zou er veel risico zijn voor een eigen Nederlandse hond als je een opvanger uit Oekraïne in huis neemt? Ervan uit gaan dat je eigen hond netjes tegen rabiës is geënt.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 16:33

Weet iemand waar in Brabant omgeving Den Bosch er misschien spullen afgegeven kunnen worden ? Of is dat niet hier ?

Ik heb geen fb of iets dus kan verder ook niets lezen .

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 16:49

mvdende schreef:
Silenna schreef:

Oef, wist niet dat Oekraïne een hoog risico land was wat betreft rabiës.

Zou er veel risico zijn voor een eigen Nederlandse hond als je een opvanger uit Oekraïne in huis neemt? Ervan uit gaan dat je eigen hond netjes tegen rabiës is geënt.

Als je niet zeker weet of een eventueel opvangdier (uit een hoog-risicoland) geënt is tegen rabiës, zou ik dat absoluut afraden..

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 16:53

Mijn buitenlandse pup kwam hier net heen 5 mnd, en was al ruim van te voren netjes gevaccineerd tegen rabiës.
Maar ik denk dat het sws verstandig is, om ze niet direct bij je eigen dieren te plaatsen mocht je die hebben. Want ze kunnen ook andere ziektes meenemen natuurlijk

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 17:41

kiki1976 schreef:
Mijn buitenlandse pup kwam hier net heen 5 mnd, en was al ruim van te voren netjes gevaccineerd tegen rabiës.
Maar ik denk dat het sws verstandig is, om ze niet direct bij je eigen dieren te plaatsen mocht je die hebben. Want ze kunnen ook andere ziektes meenemen natuurlijk

Ok.

Dan wordt dus geen honden opvangen. Wil het risico niet lopen dat mijn eigen hond er ziek van wordt en quarantaine is natuurlijk erg lastig in een huis

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 18:59

Het kan natuurlijk zijn dat honden en katten in Polen gevaccineerd worden en daarna pas doorkomen he, als je dat op één of andere manier kunt controleren (paspoort), is het prima lijkt me. Maar ik wilde het signaal hier wel even delen :)

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 19:20

Weet iemand of er ook behoefte is aan opvang voor knaagdieren?
Honden en katten lukt mij niet, maar heb nog een konijnenhok over...

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 19:46

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 19:56

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:16

Heeft iemand er een beeld bij of meer informatie over hoe het met de hulp voor dieren gaat? Het lijkt mij namelijk ontzettend onpraktisch en wellicht ook niet 123 zo diervriendelijk om dieren helemaal van Oekraïne naar hier te gaan slepen, en dan later wel of niet ook weer terug. Want het gaat neem ik aan niet alleen over honden, maar ook katten, knaagdieren, of vogels, wellicht ook vee...?
Is het doneren van bijvoorbeeld geld, spullen, en voeding voor lokale opvangen (of in ieder geval opvangen dichter bij Oekraïne) dan niet een stuk logischer en ook praktischer?

Laat zeggen... Als ik kijk naar wat hier in de opvang zit, (vogels) en er zou hier in het dorp/provincie/land oorlog uitbreken, dan zou er sowiezo maar een klein deel in de ambulance passen om ze te verplaatsen, dan zou de ambu ook tig keer moeten rijden om alle dieren hier weg te krijgen wat ook helemaal niet praktisch is, en al helemaal niet als het honderden, of duizenden kilometers ver is waar het allemaal naartoe moet. Hoe doen organisaties dat nu in Oekraïne, lukt dat uberhaubt om dieren daar weg te krijgen?

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 21:10

@Telpeva, het is zeker omslachtig om dieren van daar naar andere landen brengen om op te vangen. Maar het kan bijna niet anders. Daar zal er weinig opvang zijn als bijna iedereen vlucht. En de mensen op de vlucht die hun dier meenemen kunnen die mogelijk niet meenemen naar hun eigen opvang, dus alleen maar mooi als anderen dan een dier tijdelijk kunnen opvangen!

Ik kwam deze facebook via tegen, hier kan je een document vinden waar al enorm veel mensen uit verschillende landen zich gemeld hebben met wie en wat ze kunnen opvangen en hoe ze te bereiken!
https://www.facebook.com/groups/helpfordoganimalcatpetownerfromukraine/?ref=share

Afbeelding

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 21:21

Telpeva schreef:
Heeft iemand er een beeld bij of meer informatie over hoe het met de hulp voor dieren gaat? Het lijkt mij namelijk ontzettend onpraktisch en wellicht ook niet 123 zo diervriendelijk om dieren helemaal van Oekraïne naar hier te gaan slepen, en dan later wel of niet ook weer terug. Want het gaat neem ik aan niet alleen over honden, maar ook katten, knaagdieren, of vogels, wellicht ook vee...?
Is het doneren van bijvoorbeeld geld, spullen, en voeding voor lokale opvangen (of in ieder geval opvangen dichter bij Oekraïne) dan niet een stuk logischer en ook praktischer?

Laat zeggen... Als ik kijk naar wat hier in de opvang zit, (vogels) en er zou hier in het dorp/provincie/land oorlog uitbreken, dan zou er sowiezo maar een klein deel in de ambulance passen om ze te verplaatsen, dan zou de ambu ook tig keer moeten rijden om alle dieren hier weg te krijgen wat ook helemaal niet praktisch is, en al helemaal niet als het honderden, of duizenden kilometers ver is waar het allemaal naartoe moet. Hoe doen organisaties dat nu in Oekraïne, lukt dat uberhaubt om dieren daar weg te krijgen?

De opvang hier (al paar x genoemd in dit topic) is druk bezig met het regelen van voer, hokken en nog meer wat volgende week allemaal naar Oekraïne gaat.

Of er dieren deze kant op komen is niet zeker maar ik acht de kans vrij groot

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 21:37

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 23:58

Telpeva schreef:

Er zijn gelukkig al verschillende groepen die geld inzamelen voor hulp aan dieren in de Oekraïne.
Nadeel is wel in sommige gebieden is het echt niet veilig op dit moment. Of de route er naar toe niet

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 00:06

Bedankt ik ga de links ook bekijken!

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 00:13

Mochten er mensen zijn in omgeving Assen , die ook wat willen doneren maar geen vervoer hebben.

Aankomende dinsdag ga ik spullen afgeven in Smilde bij een bokker. Mochten mensen wat mee willen geven stuur een PB dan kan ik het uiteraard ook meenemen.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 11:15

viphorse schreef:
Weet iemand waar in Brabant omgeving Den Bosch er misschien spullen afgegeven kunnen worden ? Of is dat niet hier ?

Voor ons is de rest allemaal te ver weg (woon in Arnhem) dus ik haak hier even op in.
Ik wil namelijk best ff wat voer halen en heb nog wat fleecedekens e.d. om te doneren. Maar alle locaties zijn echt meer dan 100 kilometer rijden. Opsturen gaat een dure grap worden, maar zou toch graag ook iets voor de dieren willen doen. :j

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 11:28

Boompje1985 schreef:
viphorse schreef:

Voor ons is de rest allemaal te ver weg (woon in Arnhem) dus ik haak hier even op in.
Ik wil namelijk best ff wat voer halen en heb nog wat fleecedekens e.d. om te doneren. Maar alle locaties zijn echt meer dan 100 kilometer rijden. Opsturen gaat een dure grap worden, maar zou toch graag ook iets voor de dieren willen doen. :j

Ik stuur je even een pb!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 11:29

Zebrastreep schreef:
Mochten er mensen zijn in omgeving Assen , die ook wat willen doneren maar geen vervoer hebben.

Aankomende dinsdag ga ik spullen afgeven in Smilde bij een bokker. Mochten mensen wat mee willen geven stuur een PB dan kan ik het uiteraard ook meenemen.

Dank je wel voor de moeite die je doet :j

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 17:05

Voor mensen dichtbij Antwerpen en de grens met belgisch Limburg, Natte Pootjes vzw zamelt ook spullen in en zorgt dat ze naar Oekraïne geraken.
Inzameling gebeurt door dezelfde adressen als met de overstromingen in Wallonië.
Op hun FB staat de info.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 17:06

8nnemiek schreef:
Dit is ook vreselijk..
Ik volg al een tijdje het dierenhulpcentrum in België, die zouden een paar leeuwen uit Kiev opvangen, maar nu lees ik net dat ze geen contact meer krijgen met de chauffeurs :(
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf202203 ... GgRNmrXix4

Ach jee...wat verdrietig toch weer dit ;(