Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 11:26

Ik zie al weer complot theorieën op FB voorbij komen ook. Mensen worden steeds gestoorder.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 11:27

Ik ga mijn bus zo even voltanken toch. Ik heb niet veel diesel meer maar beter zo tanken dan wachten tot het helemaal onbetaalbaar wordt. Meer kan ik niet doen helaas -O-

Gewoon een prutzooi. Stomme agressie %)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 11:29

Popstra schreef:
Ik zie al weer complot theorieën op FB voorbij komen ook. Mensen worden steeds gestoorder.

ja complot corona valt natuurlijk in duigen, moeten ze wel weer door met wat anders natuurlijk :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 11:29

Waarom wordt Oekraïne zo raar geschreven...?
(Ze gebruiken zelf een 'OE'. De Engelse taal is mij dierbaar, maar er zijn grenzen.)

Ik ga niet hamsteren.

Van het gas af moeten we sowieso, dus het is een zetje in de goede richting.

En ik ben blij met wereldwijde economische sancties.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 11:30

karuna schreef:
Ik ga mijn bus zo even voltanken toch. Ik heb niet veel diesel meer maar beter zo tanken dan wachten tot het helemaal onbetaalbaar wordt. Meer kan ik niet doen helaas -O-

Gewoon een prutzooi. Stomme agressie %)

Ben benieuwd of er al een rij staat :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 11:31

Ik ga het zo merken :+ ik kan nog 150 km en dan is de tank toch echt leeg. Dacht hem even te laten staan vanwegede dieselprijs. Maar beter nu volgooien. Dan kan ik er 900 km mee vooruit weer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 11:33

Muurp schreef:
Eens hoor, maar ben er niet 100% gerust op dat het niet uiteindelijk wel gevolgen voor ons heeft. Maar er naar handelen? Nee.
Ik ook niet, maar niemand kan in de toekomst kijken en ik heb geen zin om te gaan paniekvoetballen met dingen die mogelijk/eventueel/potentieel kunnen gebeuren. De inval zorgt voor een schok, maar we weten niet wat er de komende dagen, weken of maanden gaat gebeuren.

mvdende

Re: Oorlog in Ukraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-22 11:46

Aan de andere kant, toen de energieprijzen begonnen te stijgen, heb ik een petroleum kachel gekocht. Zelf heb ik hem nog nauwelijks aan gehad, maar door mijn tip zijn m'n ouders hun energiecontract na gaan kijken en kwamen erachter dat ze dus variabel zaten. Zij stoken nu al vanaf december volledig op petroleum en het scheelt echt enorm in de kosten. Goedkoop petroleum inslaan in België helpt daar aan mee.

Soms werkt vooruit denken in je voordeel, soms in je nadeel..... 2 jaar geleden bij het uitbreken van corona óók flink boodschappen gedaan, achteraf niet nodig geweest, maar het had anders af kunnen lopen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 11:52

Ik heb er ook een achter de hand :j voor het geval van stroomstoring ook. Kan ik nog koken en verwarmen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 11:57

Ik vind hamsteren heel erg egoïstisch en asociaal en ga er niet aan meedoen. Daardoor gaan andere mensen ernaast grijpen. We zien wel hoe het allemaal komt.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-22 11:58

karuna schreef:
Ik heb er ook een achter de hand :j voor het geval van stroomstoring ook. Kan ik nog koken en verwarmen.

Ik heb er zelfs 2.

De ene is namelijk een laserkachel en heeft stroom nodig voor de ontbranding en de ventilator.

Een reserve kauskachel staat op zolder voor geval van nood.

Straks even bij de action wat extra bussen butane gas halen (staat bij de onkruidverbrander, maar zijn dezelfde bussen die in de kookstellen gaan) die bussen komen wel op, worden gebruikt als ik ga kamperen.

Dus voor geval van nood, en anders een extra voorraad voor op de camping komende zomer

(En wat betreft hamsteren, die bussen zijn altijd razendsnel uitverkocht zodra het kampeerseizoen weer gaat beginnen en die van de Action zijn verreweg het goedkoopste, moet je bij een kampeer winkel kopen, ben je een godsvermogen voor 1 busje gas kwijt.)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:03

Hamsteren is ook nergens voor nodig, raar gedoe.
Ik denk dat we wel eea aan prijsstijgingen gaan merken (what’s new) maar dat ons leven gewoon door gaat. Wrang maar zo werkt het nu eenmaal.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:07

Angst voor voedsel tekort heb ik niet.
Maar we mopperen graag op onze Nederlandse producenten van groente en vlees...niet doen...niet verstandig. Niet proberen eruit te werken onder mom van milieu... niet doen.
Beetje groot oorlogje en je moet eens weten hoe blij we met ze zijn.
In de tweede wereld oorlog werden ze ineens gewaardeerd, zeker door de stedelingen.
WE hebben het nu te goed, dat is duidelijk. En denken niet meer aan voedselzekerheid. Toch wel doen :j

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:11

Voor ons gaat het leven gewoon door. Prijzen zullen nog meer gaan stijgen de komende maanden en misschien nog wel extreem als China vervelend wil doen.

Ik ben alleen bang dat er wel geen middenweg is deze keer. Het is of Rusland Oekraïne geven met risico op een nieuwe variant van de Sovjet Unie in de toekomst. Of nu meteen beginnen aan wereldoorlog 3. Snelste en waarschijnlijk minst pijnlijke, maar misschien niet de meest ethische oplossing, Poetin's machtspositie beëindigen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:28

Elisa2 schreef:
Tja als de energie en benzine prijzen nog meer gaan stijgen dan gaat dit wel problematisch worden vrees ik. Enige "geluk" qua energie is dat het voorjaar er aan komt. Maar ik hoop wel dat NL gaat kijken naar andere bronnen van gaswinning of alternatieven want het wordt zo wel pijnlijk duidelijk dat het niet goed is om teveel afhankelijk te zijn van een land.

Er is nu al een mogelijke verdubbeling van de huidige gasprijzen aangekondigd.........dat wordt dus onbetaalbaar.
Jammer genoeg gaat het "Groningse" gas naar Duitsland ( daar heeft meneer Rutte ooit een contract over afgsloten!).

Fijn, dat iedereen zo laconiek doet over prijsstijgingen maar veel minima ( en dat zijn er veel meer dan men doorgaans denkt) zitten nu al zwaar in de problemen en dat gaat dus nog erger worden.

Overigens heb ik altijd een voedsel voorraad en vul die regelmatig aan. De dichtstbijzijnde winkel is hier ca. 10 km vandaan..........en we hebben een houtkachel en een flinke voorraad hout en hopen op mooi weer.

Tiquira_Jill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:30

Nou iedereen zegt hier wel dat we hier lekker "verwend" zijn en dat we ons geen zorgen hoeven te maken dat we niet kunnen eten, maar ik denk dat dat lang niet voor iedereen geldt.
Wij hebben thuis ook geen groot inkomen en moeten nu al rekening houden met eten en dagelijkse kosten, wij zullen niet verhongeren natuurlijk ook niet als het nóg duurder wordt maar ik denk dat mensen die het slechter hebben zeker wel in dat pakket kunnen komen te zitten.
Dus ik vind het niet netjes dat je er al vanuit gaat dat niemand hier gaat verhongeren puur omdat je het bij jezelf niet gebeurd :o

Edit, typo

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:34

Ik vind het wel spannend, eerlijk gezegd. Probeer me niet druk te maken en ga ook niet hamsteren en dergelijke. Wel denk ik een beetje aan de eerste coronagevallen, toen we dachten dat het allemaal wel meeviel niet elkaar geen hand schudden al een best ingrijpend ding was. Ik vrees een beetje dat deze oorlog ook zo gaat uitpakken; nu denken we "alleen" nog maar aan hogere energieprijzen maar het kan best een boel meer gevolgen gaan hebben.

"Alleen" overigens bewust tussen aanhalingstekens, want voor veel mensen zal ook dit al ingrijpend zijn in hun leven.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:41

DuoPenotti schreef:
Maar we mopperen graag op onze Nederlandse producenten van groente en vlees...niet doen...

Ik 'mopper' niet op individuele boeren,
maar ik heb bakken kritiek op het systeem waarin ze moeten werken en dus gigantisch vervuilen. Wat nota bene nergens voor nodig is in de landbouw.
Citaat:
niet verstandig. Niet proberen eruit te werken onder mom van milieu... niet doen.

Spookverhalen....

Citaat:

Beetje groot oorlogje is al gaande hoor.
Oprukkende woestijnen.
De eerste klimaat oorlog (niets te verkleinwoord) was Darfur.
De tweede klimaat oorlog is Syrië.

En het systeem van de Nederlandse / Europese landbouw maakt het boeren in Afrika nog moeilijker dan het toch al is, dus rukken de woestijnen nog harder op.

Serieus probleem.
Correct gezegd: een keten aan serieuze problemen.
Citaat:
In de tweede wereld oorlog werden ze ineens gewaardeerd, zeker door de stedelingen.

Na tussen 1945 en 1955 had die bulkproductie zin.
Nu niet meer.
Dat een dichtbevolkt landje agrarische producten exporteert is raar.
Citaat:
WE hebben het nu te goed, dat is duidelijk. En denken niet meer aan voedselzekerheid. Toch wel doen
[/quote]
We hebben het te goed, dat klopt.

Aardbeien in februari eten... Graag op het zuidelijk halfrond!

En onze rijkdom ondergraaft de voedselzekerheid van miljoenen mensen.

Ik ga niet hamsteren.
Vergeleken met de mensen die ECHT met oorlog te maken hebben is er niets, maar dan ook niets aan de hand.
Voedselzekerheid: wij exporteren naar Rusland, hoor. Niet andersom. (Ja, gas. Maar daar moeten we toch van af. Telers in het Westland hebben een probleem, maar ik eet groenten van het seizoen.)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:44

Zou het niet ook voor een deel anderom werken? Wij exporteren heel veel groente en fruit naar Rusland, maar importeren volgens mij veel minder. Boeren blijven dan met hun oogst zitten, waardoor bepaalde producten hier dan goedkoper worden. Niet leuk voor de boer, maar de minima kunnen daar wellicht wel hun voordeel mee doen.

Edit, Janneke was me net voor, over de boeren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:47

Wij leven gewoon verder.

Wel hebben we een half jaar geleden hier de conclusie getrokken dat we het onveiliger vinden worden in Europa en dat we haast gaan maken met onze eigen groente tuin. We hebben er plek voor en we vinden het leuk en het zou wel eens belangrijker kunnen worden, zeiden we toen, als dat we nu denken.
Daar zijn we zeer druk mee geweest en nog en dit jaar hebben we onze eerste oogst. Een maand geleden hebben we aangegeven dat we gaan proberen om zo snel mogelijk zoveel mogelijk zelfvoorzienend te zijn want je weet maar nooit. Dus de leuke hobby tuin beleven we nu wel wat anders. Dit heeft natuurlijk te maken dat mijn man in de oorlog geboren is. We zullen ons wel redden zoals meestal geldt voor de bevolking op het platteland.
Tja en vandaag zijn we vooral erg verdrietig als het gaat om het lot van de Oekraïners en wat hen te wachten staat en waar ze al in zitten. We gaan zeker niet hamsteren. Dat brengt teveel ellende is niet nodig op dit moment schatten we in.
HIer is geen enkele militaire activiteit van straaljagers of zo.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:48

Ik denk dat het belangrijk is dat wij hier in Nederland zorgen voor ons eigen levensonderhoud. Dus inderdaad niet meer alles exporteren, om vervolgens ander dingen weer te importeren.
Vlees die naar het buitenland verkocht wordt, en wij verkopen vervolgens weer vlees uit andere landen (waarvan we niet weten hoe het tot stand komt) in....
Gewoon weer wat meer lokaal bij boeren kopen, zodat zij kunnen blijven bestaan en er voor zorgen dat wij gewoon voedsel hebben ;-)

Overigens is de hele situatie natuurlijk verschrikkelijk. Ik wil niet weten wat voor gevolgen dit gaat hebben......

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-22 12:48

Janneke2 schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar we mopperen graag op onze Nederlandse producenten van groente en vlees...niet doen...

Ik 'mopper' niet op individuele boeren,
maar ik heb bakken kritiek op het systeem waarin ze moeten werken en dus gigantisch vervuilen. Wat nota bene nergens voor nodig is in de landbouw.
Citaat:
niet verstandig. Niet proberen eruit te werken onder mom van milieu... niet doen.

Spookverhalen....

Citaat:

Beetje groot oorlogje is al gaande hoor.
Oprukkende woestijnen.
De eerste klimaat oorlog (niets te verkleinwoord) was Darfur.
De tweede klimaat oorlog is Syrië.

En het systeem van de Nederlandse / Europese landbouw maakt het boeren in Afrika nog moeilijker dan het toch al is, dus rukken de woestijnen nog harder op.

Serieus probleem.
Correct gezegd: een keten aan serieuze problemen.
Citaat:

Na tussen 1945 en 1955 had die bulkproductie zin.
Nu niet meer.
Dat een dichtbevolkt landje agrarische producten exporteert is raar.
Citaat:
WE hebben het nu te goed, dat is duidelijk. En denken niet meer aan voedselzekerheid. Toch wel doen

We hebben het te goed, dat klopt.

Aardbeien in februari eten... Graag op het zuidelijk halfrond!

En onze rijkdom ondergraaft de voedselzekerheid van miljoenen mensen.

Ik ga niet hamsteren.
Vergeleken met de mensen die ECHT met oorlog te maken hebben is er niets, maar dan ook niets aan de hand.
Voedselzekerheid: wij exporteren naar Rusland, hoor. Niet andersom. (Ja, gas. Maar daar moeten we toch van af. Telers in het Westland hebben een probleem, maar ik eet groenten van het seizoen.)
[/quote]

Groot deel van ons graan komt uit Oekraïne!

Wel eens waar wordt het grootste gedeelte gebruikt in veevoer, maar wordt veevoer duurder, worden dierlijke producten zoals vlees, eieren en melkproducten óók duurder. Tip dus niet "alleen maar" gas, het gaat met een beetje pech veel verder.

En voor veel minima is het nu al lastig rondkomen, laat staan als de 1e levensbehoeften nòg duurder gaan worden. Luxe is in veel gezinnen nu al ver te zoeken..... armen worden steeds armer..
Laatst bijgewerkt door mvdende op 24-02-22 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:48

mvdende schreef:
Laat ik vooropstellen dat de burgers in Ukraïne de grootste pineut zijn, met de oorlog aan de voordeur.

Maar in het andere Ukraïne topic wordt al gesproken over flinke consequenties voor ons in Nederland.

De energieprijzen gaan stijgen, maar in hoeverre krijgen wij daar last van? En is het al nodig om energie te gaan "hamsteren" zeker nu het voorjaar opkomst is?

Gaat het gebeuren dat de energieleveranciers de vaste contracten gaan openbreken? Ik heb nu nog een vast contract tot volgend voorjaar, maar ben bang dat dat contract opgezegd gaat worden.

Daarnaast las ik van de week een artikel dat Ukraïne de "graanschuur van Europa" genoemd wordt, en dat de kans is dat óók de graanprijzen gaan stijgen. https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5290314/bier-gehaktbal-ei-duurder-supermarkt-crisis-oekraine-rusland-graanschuur#:~:text=Oekra%C3%AFne%20is%20de%20graanschuur%20van%20Europa.%22

Wat Gaat Bokt doen?

Extra hout inkopen voor de houtkachel
Extra petroleum brandstof inkopen
Campinggas voorraad aanvullen

Producten zoals rijst, pasta en bloem op voorraad aanvullen

Ik ga vandaag denk wel een paar dingen Extra op voorraad inslaan.

Wat gaat Bokt doen?

Paniek zaaien?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:53

Ik heb alvast een elektrische bakfiets gekocht en de auto te koop gezet. :j

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:58

Pareltjes schreef:
mvdende schreef:
Laat ik vooropstellen dat de burgers in Ukraïne de grootste pineut zijn, met de oorlog aan de voordeur.

Maar in het andere Ukraïne topic wordt al gesproken over flinke consequenties voor ons in Nederland.

De energieprijzen gaan stijgen, maar in hoeverre krijgen wij daar last van? En is het al nodig om energie te gaan "hamsteren" zeker nu het voorjaar opkomst is?

Gaat het gebeuren dat de energieleveranciers de vaste contracten gaan openbreken? Ik heb nu nog een vast contract tot volgend voorjaar, maar ben bang dat dat contract opgezegd gaat worden.

Daarnaast las ik van de week een artikel dat Ukraïne de "graanschuur van Europa" genoemd wordt, en dat de kans is dat óók de graanprijzen gaan stijgen. https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5290314/bier-gehaktbal-ei-duurder-supermarkt-crisis-oekraine-rusland-graanschuur#:~:text=Oekra%C3%AFne%20is%20de%20graanschuur%20van%20Europa.%22

Wat Gaat Bokt doen?

Extra hout inkopen voor de houtkachel
Extra petroleum brandstof inkopen
Campinggas voorraad aanvullen

Producten zoals rijst, pasta en bloem op voorraad aanvullen

Ik ga vandaag denk wel een paar dingen Extra op voorraad inslaan.

Wat gaat Bokt doen?

Paniek zaaien?

+1. Alsjeblieft zeg, nul respect voor hamsteraars. Ik heb een minima inkomen ivm studie, dus ik heb een probleem zometeen als de prijzen over de kop gaan, maar zelfs ík ga niet lopen hamsteren. Wees toch eens niet zo egoïstisch!