Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Muurp schreef:Ik ook niet, maar niemand kan in de toekomst kijken en ik heb geen zin om te gaan paniekvoetballen met dingen die mogelijk/eventueel/potentieel kunnen gebeuren. De inval zorgt voor een schok, maar we weten niet wat er de komende dagen, weken of maanden gaat gebeuren.Eens hoor, maar ben er niet 100% gerust op dat het niet uiteindelijk wel gevolgen voor ons heeft. Maar er naar handelen? Nee.
karuna schreef:Ik heb er ook een achter de handvoor het geval van stroomstoring ook. Kan ik nog koken en verwarmen.
Elisa2 schreef:Tja als de energie en benzine prijzen nog meer gaan stijgen dan gaat dit wel problematisch worden vrees ik. Enige "geluk" qua energie is dat het voorjaar er aan komt. Maar ik hoop wel dat NL gaat kijken naar andere bronnen van gaswinning of alternatieven want het wordt zo wel pijnlijk duidelijk dat het niet goed is om teveel afhankelijk te zijn van een land.
DuoPenotti schreef:Angst voor voedsel tekort heb ik niet.
Maar we mopperen graag op onze Nederlandse producenten van groente en vlees...niet doen...
Citaat:niet verstandig. Niet proberen eruit te werken onder mom van milieu... niet doen.
Citaat:Beetje groot oorlogje en je moet eens weten hoe blij we met ze zijn.
Citaat:In de tweede wereld oorlog werden ze ineens gewaardeerd, zeker door de stedelingen.
[/quote]Citaat:WE hebben het nu te goed, dat is duidelijk. En denken niet meer aan voedselzekerheid. Toch wel doen
Janneke2 schreef:[/quote]DuoPenotti schreef:Angst voor voedsel tekort heb ik niet.
Maar we mopperen graag op onze Nederlandse producenten van groente en vlees...niet doen...
Ik 'mopper' niet op individuele boeren,
maar ik heb bakken kritiek op het systeem waarin ze moeten werken en dus gigantisch vervuilen. Wat nota bene nergens voor nodig is in de landbouw.Citaat:niet verstandig. Niet proberen eruit te werken onder mom van milieu... niet doen.
Spookverhalen....Citaat:Beetje groot oorlogje en je moet eens weten hoe blij we met ze zijn.
Beetje groot oorlogje is al gaande hoor.
Oprukkende woestijnen.
De eerste klimaat oorlog (niets te verkleinwoord) was Darfur.
De tweede klimaat oorlog is Syrië.
En het systeem van de Nederlandse / Europese landbouw maakt het boeren in Afrika nog moeilijker dan het toch al is, dus rukken de woestijnen nog harder op.
Serieus probleem.
Correct gezegd: een keten aan serieuze problemen.Citaat:In de tweede wereld oorlog werden ze ineens gewaardeerd, zeker door de stedelingen.
Na tussen 1945 en 1955 had die bulkproductie zin.
Nu niet meer.
Dat een dichtbevolkt landje agrarische producten exporteert is raar.Citaat:WE hebben het nu te goed, dat is duidelijk. En denken niet meer aan voedselzekerheid. Toch wel doen
We hebben het te goed, dat klopt.
Aardbeien in februari eten... Graag op het zuidelijk halfrond!
En onze rijkdom ondergraaft de voedselzekerheid van miljoenen mensen.
Ik ga niet hamsteren.
Vergeleken met de mensen die ECHT met oorlog te maken hebben is er niets, maar dan ook niets aan de hand.
Voedselzekerheid: wij exporteren naar Rusland, hoor. Niet andersom. (Ja, gas. Maar daar moeten we toch van af. Telers in het Westland hebben een probleem, maar ik eet groenten van het seizoen.)
mvdende schreef:Laat ik vooropstellen dat de burgers in Ukraïne de grootste pineut zijn, met de oorlog aan de voordeur.
Maar in het andere Ukraïne topic wordt al gesproken over flinke consequenties voor ons in Nederland.
De energieprijzen gaan stijgen, maar in hoeverre krijgen wij daar last van? En is het al nodig om energie te gaan "hamsteren" zeker nu het voorjaar opkomst is?
Gaat het gebeuren dat de energieleveranciers de vaste contracten gaan openbreken? Ik heb nu nog een vast contract tot volgend voorjaar, maar ben bang dat dat contract opgezegd gaat worden.
Daarnaast las ik van de week een artikel dat Ukraïne de "graanschuur van Europa" genoemd wordt, en dat de kans is dat óók de graanprijzen gaan stijgen. https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5290314/bier-gehaktbal-ei-duurder-supermarkt-crisis-oekraine-rusland-graanschuur#:~:text=Oekra%C3%AFne%20is%20de%20graanschuur%20van%20Europa.%22
Wat Gaat Bokt doen?
Extra hout inkopen voor de houtkachel
Extra petroleum brandstof inkopen
Campinggas voorraad aanvullen
Producten zoals rijst, pasta en bloem op voorraad aanvullen
Ik ga vandaag denk wel een paar dingen Extra op voorraad inslaan.
Pareltjes schreef:mvdende schreef:Laat ik vooropstellen dat de burgers in Ukraïne de grootste pineut zijn, met de oorlog aan de voordeur.
Maar in het andere Ukraïne topic wordt al gesproken over flinke consequenties voor ons in Nederland.
De energieprijzen gaan stijgen, maar in hoeverre krijgen wij daar last van? En is het al nodig om energie te gaan "hamsteren" zeker nu het voorjaar opkomst is?
Gaat het gebeuren dat de energieleveranciers de vaste contracten gaan openbreken? Ik heb nu nog een vast contract tot volgend voorjaar, maar ben bang dat dat contract opgezegd gaat worden.
Daarnaast las ik van de week een artikel dat Ukraïne de "graanschuur van Europa" genoemd wordt, en dat de kans is dat óók de graanprijzen gaan stijgen. https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5290314/bier-gehaktbal-ei-duurder-supermarkt-crisis-oekraine-rusland-graanschuur#:~:text=Oekra%C3%AFne%20is%20de%20graanschuur%20van%20Europa.%22
Wat Gaat Bokt doen?
Extra hout inkopen voor de houtkachel
Extra petroleum brandstof inkopen
Campinggas voorraad aanvullen
Producten zoals rijst, pasta en bloem op voorraad aanvullen
Ik ga vandaag denk wel een paar dingen Extra op voorraad inslaan.
Wat gaat Bokt doen?
Paniek zaaien?